Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties

De game Friday the 13th komt niet in oktober dit jaar, maar in het voorjaar van 2017 uit. Ook krijgt het spel een singleplayeronderdeel, al zal dat pas in de zomer verschijnen. Om het spel te ontwikkelen haalde Gun Media ruim 823.000 dollar op via Kickstarter.

Het uitstel van de release is het gevolg van de toevoegingen die het spel krijgt, stellen de ontwikkelaars. Oorspronkelijk zou de game alleen een 1-vs-7-multiplayermodus krijgen. Het nieuwe plan is dat er naast de multiplayergame een losstaand singleplayerdeel wordt ontwikkeld, met missies die overeenkomen met scènes uit de films. Ook wordt het mogelijk om de game met bots te spelen in plaats van met menselijke tegenspelers.

Friday the 13th wordt een asymmetrische multiplayergame, waarin één speler als Jason Voorhees het gemunt heeft op de zeven andere gamers, die moeten zien te ontsnappen aan de bloeddorstige moordenaar. Eind 2015 zette Gun Media een crowdfundingcampagne op om het maken van het spel te bekostigen. De studio had 700.000 dollar nodig en wist ruim 823.000 dollar op te halen.

Sean Cunningham, de licentiehouder en regisseur van de originele horrorklassieker uit 1980, heeft zijn zegen gegeven aan de ontwikkeling. De gamemuziek wordt gemaakt door Harry Manfredini, die verantwoordelijk was voor de soundtrack van de film. Acteur Kane Hodder, die in de film Jason X uit 2001 de rol van moordenaar Jason Voorhees op zich nam, verzorgt de animaties in de game via motion capturing.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

ik had ooit een niet uitgebrachte game op de playstation 1: thrill kill, daar was ook zo veel ophef over

was wel een gebrand cd'tje, was niet echt een goed spell, ging alleen om de ingame filmpjes
Die had ik ook! Bloedpixels overal, verder weinig aan de hand.
Ik kan me herinneren dat jaren trug een spel was waarbij je ook moorden moest plegen om je heen (weet naam niet meer). Maar daar was veel ophef over.
Wat langer geleden dan Manhunt had je Postal nog.
Ahh! Running with scissors.
Kat oppakken en gebruiken als demper voor je AK47. Of van die Arabische vrouwtjes die gillend (lalalalalalalala!!) op je af komen rennen in het riool en zichzelf opblazen. Die game was zeer grof voor die tijd, maar heb me kosteloos vermaakt.
Haha met Postal inderdaad die kat op je shotgun/AK47, af en toe nog wat mensen in de brand steken.
Om ze daarna te blussen met pis :P
Ja! Die was ik al vergeten. Dat geluidje erbij: "Ahhhhhhhh!"
of brandende pis
Kostelijk? Of was het gratis? 😉
Ach, het is maar hoe je het bekijkt, toen waren games praktisch direct speelbaar na het downloaden :+
Je had geen AK47 maar een M16.
Er is nog een add-on op gekomen genaamd "Paradise Lost" en die is ook zťťr de moeite waard!

http://store.steampowered.com/agecheck/app/360960/
Heb dit spel nog in mijn cd rek staan. Ben benieuwd of ik Postal onder Windows 10 draaiende krijg....
100% zeker dat het Hatred was: https://en.wikipedia.org/wiki/Hatred_(video_game) was veel ophef over destijds. Manhunt is alweer van een paar jaar geleden.
Denk eerder manhunt, want dat is veel immersiever vanwege het first/third person aspect. Hatred is isometric en dus meer te vergelijken met Postal. Zeker ook erg grof, maar de gore is niet zo nadrukkelijk als in bijv manhunt, puur door het gebruikte perspectief.

Ik heb manhunt ook echt op het nieuws op tv voorbij zien komen. Hatred eigenlijk nooit wat van gezien of gehoord, totdat ik er specifiek op ging zoeken
Jaren terug was manhunt in opspraak, vorig jaar was dat hatred. (hatred was ook meer US only kwa media aandacht)

Meende dat het hem om vorig jaar ging, vandaar ;) my bad.

[Reactie gewijzigd door TheNightbringer op 14 oktober 2016 16:12]

Hatred kwam meer in opspraak door de neonazi-sympathieen die de makers op Facebook tentoonstelden
Hatred is gewoon een Postal 1 clone.
Ik denk dat dat manhunt was, hier op zich wel een interessante lijst: https://en.wikipedia.org/...controversial_video_games
Ik dacht eens even kijken of Kingpin: Life of Crime ook op die lijst stond.

En die stond er uiteraard op. Wel met een karige vermelding, maar hij stond er.
Bazengame was dat. Met erg vette soundtrack. De kenners weten.

_O_
Ken em zeker, blijf altijd die bubbelende lichamen herinneren :P
Manhunt, moet zeggen, aardig wat uurtjes plezier mee/van gehad.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Manhunt_(computerspel)
Vermoed dat je Manhunt bedoelt. Moest het vooral van de gore hebben, spel op zich stelde weinig voor.
Ok, ik word denk ik te oud. Kennelijk is er een business case om dit genre spellen te maken. Ik geloof niet dat ik veel mensen in mijn omgeving ken die dit zouden spelen (puur afgaande op de trailer). Maar dat ligt dan waarschijnlijk aan mijn omgeving.

[Reactie gewijzigd door DaTiezl op 14 oktober 2016 15:43]

Ik vond het ook maar een vreemde trailer. Werd er een beetje onpasselijk van. Even zoeken leverde een iets genuanceerder beeld van het spel op. Bijvoorbeelde de E3 gameplay trailer :https://www.youtube.com/watch?v=OAQgxfn42oQ

De game draait dus om het ontsnappen aan Jason, danwel het jagen op de kampgangers. In tegenstelling tot dit filmpje ligt de nadruk dus niet op het bruut afmaken van mensen, maar op de spanning van het gejaagd worden. (net als bij de meeste horror films). Dit eindigt (wederom net als in de films) met een bloederig einde voor de gejaagde...

Ik kan me voorstellen dat daar wel een bepaald gevoel van spanning en spelplezier uit voorkomt.

Ik denk dat de trailer bedoeld is om te laten zien dat je nooit op dezelfde manier eraan gaat. Dus dat dat niet eentonig is. Maar als eerste introductie met het spel is dit geen geschikt filmpje. Ik zou het zelf iig nooit kopen op basis hiervan... beetje een marketing fail...
Bedankt voor deze aanvulling. Inderdaad, zo met de ingame footage begint het al wat te worden. Niet dat ik het zou kopen maar ik kan me het spelplezier er nu wel wat beter bij voorstellen.

Dan rest de vraag nogsteeds wel of het inderdaad een marketing fail is of dat ze juist heel weloverwogen deze scene's monteren in de trailer. Afgaande van de reacties onder dit artikel lijkt het er toch sterk op een bepaalde doelgroep hierop triggert.
Ik ben gek op horrorfilms, ik vind het dan ook prachtig om Jason achter mij aan te krijgen.
Waarom zou Resident Evil wel mogen en deze game niet?
Niet iedereen wil Battlefield, Call of Duty of die Blizzard onzin spelen met naakte elfjes en rare graphics.

[Reactie gewijzigd door Toka op 14 oktober 2016 22:26]

Dit is toch een SCHAAMTELOZE Dead By Daylight clone?

http://store.steampowered.com/app/381210/

Of zie ik het nu verkeerd?
Integendeel. Friday the 13th fans roepen al jaren dat ze een goede game met Jason willen. Ik heb de kickstarter voor deze game vanaf het begin gesteund en dead by daylight Lijkt er in de verste verte niet op. Volgens mij was er ook weinig bekend over dead by daylight toen de kickstarter Łberhaupt van start ging.
DBD is peer 2 peer.
DBD is PVP only.
Friday heeft dedicated servers en PVE mode.

DBD is een schaamteloze grievers game in vele gevallen, waarbij je op de verbinding bij de killer speelt.
Waarbij je elkaars IP zomaar kunt zoeken. En er zijn al gevallen van killers die een Ddos op zich krijgen zodra ie het goed doet en killers met lagswitches die survivors opzettelijk uit de game laggen. Of gewoon even het internet 2-3s eruit gooien zodat zij in de game blijven en de survivors eruit knallen.
In dat geval gelden de survivors die DCen als een free kill met de punten die erbij horen.
Ook spelers uit bv China die opzettelijk de EU tz of de US tz uitkiezen omdat de survivors dan gaan laggen en de killer een makkelijke game heeft.
Of 1 killer vs 4 survivors, niet zelden een rank 20 (laagste) noob speler zonder enkele perks in een match met enkel rank 1s (hoogste) met alle perks.

Dus ik hoop dat Friday beter opgezet is en de devs de vele zwakke punten uit DBD weten te verbeteren, ondanks dat DBD zeer leuk is om te spelen.

ALS je goed bent.

[Reactie gewijzigd door Toka op 14 oktober 2016 22:04]

Filmpje bekeken en ziet wel weer erg smakelijk luguber uit, zal me niet verbazen dat het in bepaalde landen verboden wordt. :)
In Duitsland moet je jagen op robots met groene olie.
Die Robotten auf 13e Freitag.
Die je vervolgens enkel op slaapstand kunt zetten d.m.v. een knop.
Mensen downmodden die zeggen dat dit een game is die echt niet kan? Serieus? Geweld als competatief aspect of skill factor in solo games voor shooters of rpg's of noem het maar op is echt compleet, maar dan ook compleet anders dan deze smut. Zouden jullie ook staan juichen voor een verkracht-sim? Een leuke laat iemand uithongeren in je kelder-sim?

Wat een triest spel, weg ermee. Niet te verdedigen, 100%.
Vindt je dat echt anders? Dan denk ik eerder dat je behoorlijk hypocriet bent...
Als je niet ziet hoe dat anders is, is er iets mis met je denkvermogen. En dat heeft echt he-le-maal niets met hypocrisie te maken, leer je termen. We nemen populaire spellen als Overwatch, CoD en BF even als vergelijkingsmateriaal A en deze smut als B:

A: teamwork, iemand beschieten doe je met een doel boven dat neerschieten (bepaalde (team) objective); je neemt er niet rustig je tijd voor ... plant de moord niet uit ... doet het niet op onnatuurlijk groffe wijze ... je ziet dat het gelukt is en beweegt snel door omdat er andere dingen je aandacht opvragen. Ook smeken de karakters niet om hun leven of maken ze bizar onsmakelijke geluiden tijdens hun afgang.

B: solistisch, iemand pijn doen met het doel om dat zo smerig en grof mogelijk te doen - gepland en expliciet in beeld. Niet met een hoger doel, gewoon iemand echt met een speer door zijn strot - leuk toch? Met flink gerochel, smeken en er rustig van genieten :r .

Wie niet ziet hoe dat, zelfs zonder het chargeren, wereld van verschillen zijn - die heeft het niet begrepen. Hoop dat het fijn verbannen wordt in NL :) .

[Reactie gewijzigd door Cassius op 14 oktober 2016 20:18]

Moeten horrorfilms ook verbannen worden van de tv?
Ik ben vervend gamer en groot fan van games als GTA, Battlefield & Hitman. Ik heb er totaal geen moeite mee om geweld te gebruiken in games als GTA, maar dit is "meestal" oorzaak en gevolg of onderdeel van een opdracht (missie).

Deze game is niets meer dan een "Serial Killer Simulator". Dit gaat nog verder dan "Hitman", je legt hier geen mensen om, omdat dit je beroep is. Je moord hier niet met een zorgvuldig uitgestippeld plan, je moord hier op talloze verschillende manieren, alleen maar om zoveel mogelijk leed te veroorzaken.

In geen enkele andere game met geweld, hak ik ledematen af en verneder ik mijn slachtoffer op de grootst mogelijke manier. Op Hitman na, ben ik ook niet enkel en alleen maar bezig met mensen omleggen. .

Dit is mijn mening net zoals Cassuis deze geeft, mensen moeten zelf weten wat ze acceptabel vinden en verboden zou dit in mijn ogen niet moeten worden.
Ik zal het spel zeer zeker niet gaan spelen omdat ik hier gewoonweg geen plezier uit zal halen, vind dit echt ziekelijk en nergens over gaan.
Te vergelijken met een film vind ik het ook niet. In een film neem je niet actief deel aan de activiteiten welke daar plaatsvinden en onderga je wat er gebeurd en volg je het verhaal.

[Reactie gewijzigd door LocK_Out op 16 oktober 2016 07:43]

Sorry hoor, maar ik vind het nog steeds hetzelfde, je loopt rond om andere mensen te doden, de manier waarop maakt dan niet uit, het is en blijft moorden..

Dat jij materiaal A wel leuk vindt is een ander verhaal..
Ook bij dit spel zit er een doel (1 die de rest moet zoeken en vermoorden, en de anderen moeten hem zien te vermijden)..

Het spel zal sowieso niet verboden worden in Nederland en dat is maar goed ook..

Mij zal het allemaal een rotzorg zijn, ik lig ook altijd in een deuk bij dit soort horror s(p)lasher films over hoe ingenieus ze weer hebben bedacht om iemand te vermoorden..
Er is een verschil tussen fictief en nonfictief, en zodra je dat verschil niet kunt zien, DAN is er echt iets mis met je.. En zolang dit soort dingen fictief zijn mogen ze doen wat ze willen als het aan mij ligt, hoe gruwelijk dan ook... kijk eens naar een game als GTA daar is het ook niet anders..

het wereld van verschil zit em dus in het wel en niet fictief zijn. want of iemand nu als soldaat rondrend om anderen te doden of als Jason, in beide gevallen ben je aan het moorden..
Hoezo tunnelvisie, CoD/BF tikkertje tussen volwassenen en gelijken?
En grenzen van normen, waarden en fatsoen is sowieso 'in the eye of the beholder'.
Duh, januari 2017 heeft een vrijdag de 13e. Zo'n kans laat je natuurlijk niet liggen!

Wat ik ervan begrijp (en zie), weet ik in elk geval zeker dat dit niet mijn soort spel is...

[Reactie gewijzigd door Egocentrix1 op 14 oktober 2016 15:22]

En anders wordt het oktober 2017 :+
"Oorspronkelijk zou de game alleen een 1-vs-7-multiplayermodus krijgen."
Is dat niet ook wat Evolve een minder goed verkopende game maakte? Goed ding dat ze daar van afwijken.
Het concept is leuk maar werkt blijkbaar en ook wel begrijpelijk minder.
Mensenkinderen, ik ben niet voor censuur maar als je dit een leuk spelletje vindt zit er echt een gevaarlijk
steekje los. 8)7 :X
Waarom? Waarom zou je dan geen steekje los hebben bij bv call of duty of battlefield, of een doorsnee fantasy rpg, ook daar moord je...
Dat noemen ze generaliseren.
Zoals ik mensen die anderen klein willen houden ook gevaarlijk vind.
De geschiedenis leert dat de grootste malloten uit families komen die godsvrezend waren en volgens de samenleving zeer keurig opgevoed.

[Reactie gewijzigd door Toka op 14 oktober 2016 22:25]

Sta een beetje in het midden.

In oudere schietspellen vallen de NPC's die je dood gewoon snel neer, niet veel anders dan een tetris blok dat verdwijnt.

In SWTOR merk ik op dat de NPC's toch wat zieliger geluiden maken. Dan krijg je toch een beetje het gevoel van "moet dat nou". In de eerste Mafia game kruipen vrouwen smekend weg dat ze niet willen sterven... realisme is een ding en in dat spel wordt je niet verondersteld om burgers te beschieten.

In een Mortal Kombat of Postal is het geweld zo overdreven dat het duidelijk niet echt is.

In dit spel is echter voor mij net een beetje te. Niet grappig maar te sadistisch.

Je weet wat voor soort film je bekijkt met het moment dat de camera wegkijkt. In een Disney tekenfilm zal de camera vrijwel altijd weg kijken voordat je iemand, inclusief de slechterik zie sterven. In Tangled gaat de slechterik in rook op voordat ze ter plette zou vallen. Een actie film laat de val zien maar niet het sterven in detail. Een horror film weer wel en een slasher laat het bloed er uit spuiten met uitgerekt doodrochel.

Dit is een slasher/gore game. Alleen kijk je niet naar een scherm, jij bent de slechterik.

Denk dat dit spel veel zal losmaken maar niet veel zal verkopen. Het zal velen gewoon net te ver gaan. Ik denk niet dat het verboden moet worden. Meer dat het weinig echt speel plezier zal bevatten en vooral zal worden verkocht voor mensen die toch iets te gefascineerd zijn door de finishing moves en niet het speel plezier zelf.
Dat is precies wat ik bedoel. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door CathodioN op 17 oktober 2016 10:04]

Dus je kijkt ook niet naar the Walking Dead? Films zoals Seven, Saw, Friday the 13th enz. kijk je ook niet? Iedereen heeft een ander idee over vermaak (gelukkig maar) maar dat wil toch niet zeggen dat iedereen die dit soort dingen leuk vind gevaarlijk is? Mensen die het verschil tussen realiteit en een film/spel niet kunnen zien en generaliseren, dat is gevaarlijk..
Nogal sadistisch spel als ik de trailer zo bekijk!
Ik kan best wat hebben, maar merkte dat ik toch een beetje misselijkmakend gevoel kreeg bij het filmpje, gewoon het idee dat mensen tot zoiets ook wel echt in staat zijn.

Ik zou de game wel willen spelen! Is heel anders als je het speelt dan als zo'n trailer bekijkt :)

hier wat gameplay

[Reactie gewijzigd door Boy op 14 oktober 2016 15:20]