Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 15 reacties

Adventuregame Obduction is nu in virtual reality met de Oculus Rift te spelen. De ontwikkelaar heeft er op 31 oktober, bijna twee maanden na de release, een update voor gepubliceerd. Ondersteuning voor de HTC Vive volgt nog.

De update is per direct in omloop. Naast ondersteuning voor de Rift kan de game overweg met Nvidia's nieuwe Ansel-tech die de mogelijkheden voor het maken van screenshots uitbreidt met zaken als filters, fov-sliders, en hogere resoluties. Ook is er nu hdr-ondersteuning en tot slot introduceert Cyan World ondersteuning voor Razer Chroma-randapparatuur. Verder zijn er verscheidene bugfixes doorgevoerd en features toegevoegd.

De game, die het product is van een Kickstartercampagne uit 2013 en wordt ontwikkeld door Cyan Worlds. Deze studio is bekend van de puzzle-adventuregames Myst en Riven uit de jaren '90. In tegenstelling tot die games kunnen spelers ditmaal gewoon door de spelwereld heen lopen in plaats van dat ze door een soort diaserie klikken. Net als in Myst en Riven ligt het zwaartepunt bij een vreemde en bijzondere wereld verkennen en puzzels oplossen. Tweakers heeft tijdens de E3-gamebeurs van dit jaar ook een preview van de game gepubliceerd.

Volgens een supportpagina werkt de studio nog aan de OS X/macOS-versie van het spel. Datzelfde geldt voor ondersteuning voor de HTC Vive. Er zijn nog geen releasedata bekend voor deze versie en deze update.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (15)

Myst en Riven... Wat een sublieme spellen waren dat!
Dan moet je deze zeker ook proberen. Ik ben altijd erg sceptisch tegenover dit soort nieuwe games die terug gaan naar een oud genre omdat ze vaak erg tegenvallen en je de nostalgie amper laten her beleven. Maar niks is minder waar bij Obduction. Je zit echt direct terug in De Myst nostalgie met hedendaagse graphics. Ze hebben hier echt een subliem parade paardje afgelevert inclusief green screen videos die in de spel wereld zijn verwerkt.
Lekker weer helemaal verloren voelen in een vreemde wereld tussen allemaal gekke knoppen en apparaten waar langzaam van duidelijk wordt waarvoor ze zijn en dienen. Wat dat betreft is de unreal 4 engine dan ook de perfecte engine om eindelijk eens die prerendered beelden van een Myst game eens echt tot leven te wekken.
Je zal zeker weer momenten van frustratie hebben dat je het even niet meer weet, maar pak dan vooral geen walkthrough erbij want met even doorzetten ligt de clue vaak pal voor je neus. Heerlijk ook hoe er dingen in verwerkt zijn die een clue lijken, maar dan compleet nutteloos blijken te zijn en je daardoor de echte clue compleet mist omdat je zit te obsessen op dat nummer van dat ene papiertje.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 2 november 2016 11:13]

Hahaha prachtig ik kan mij er zo erg in vinden, uren zitten staren naar een kladblok op mijn bureau met honderden mathematische berekeningen (en ik ben slecht in rekenen), complete panel uit mijn kop geleerd en vrienden om raad gevraagd, tientallen keren de gedachte voorbij laten rollen om een walktrough op te zoeken, en na een paar rondjes lopen er dan achter komen dat het totaal nutteloos was voor wat ik dacht dat het was. |:( _/-\o_
Heb dit spel en heb ook Riven en Myst gespeeld,
moet zeggen dat dit spel het gevoel wel weer beetje opwekt.
Op het begin nog niet erg, maar als je wat verder komt weten ze echt een geweldig decor neer te zetten met die typische misterieuze prachtige omgeving.

Toevoeging: Ben er aardig enthousiast over, moet mij inhouden om geen spoilers te verklappen :) Zitten ook wel paar pittige puzzels tussen.

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 1 november 2016 15:38]

En perfect geschikt voor VR! Ik miste altijd de vrijheid om rondom me te kijken opeen natuurlijke manier, precies waar de Oculus Rift om de hoek komt kijken.
Eerlijk gezegd vind ik Obduction een beetje tegenvallen. Voor een 3D game van deze tijd had het grafisch wel wat beter gemogen. Ik vind het allemaal vrij statisch en meer beweging in het landschap was dan ook welkom geweest. Daarnaast `loop` ik me een ongeluk te zoeken naar een klein puzzelstukje in een relatief groot speelveld... Keer-op-keer dezelfde locaties doorlopen begint wel te vervelen naar verloop van tijd.

Door deze statische omgeving denk ik niet dat VR veel verschil aan de beleving gaat geven.
Ik heb "the Solus project" gespeeld in VR op de Oculus Rift en zonder VR. Die game heeft zeker raakvlakken. Ik kan je verzekeren dat de VR beleving enorm belangrijk is en het gevoel van schaal en het gevoel om rond te lopen in de wereld fantastisch is. Voor mij zijn dit soort games geknipt voor VR!
Statisch? Dan ben jij zeker nog niet ver gekomen.

Spoiler alert!

Dan ben jij zeker nog niet langs de eerste wereld gekomen, want alles daarna met die reusachtige machines enzo, dat is gewoon echt Wow!
Hoop dat er een PSVR variant komt :) Ben erg onder de indruk van de headset namelijk. Screendooreffect is veel minder dan bij de Oculus en Vive en kwalitatief doen de meeste dingen niet veel onder voor de veel krachtigere PC. De controllers kunnen veel beter, maar de ergonomie en de beeldkwaliteit zijn echt bijzonder goed. Een uitgebreide game als hierboven zou echt goed tot zijn recht komen op PSVR denk ik.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 1 november 2016 15:41]

Ongelooflijk, heb deze game gewoon niet voorbij zien komen, insta-buy, ga vanavond meteen spelen! Nostalgie, en wat waren die spellen fantastisch!

[Reactie gewijzigd door OriginalFlyingdutchman op 1 november 2016 15:52]

Ik zou juist denken dat het 'dia' effect handiger is voor de Rift. Ik las juist dat het teleporting prettig werkt met een VR bril. Daarnaast vraag ik mij af of je zo'n grote game als deze (aangenomen dat deze gelijksoortig is aan Myst of Riven) prettig is met VR. Heel veel rondkijken, en heel veel uren met een VR headset op je hoofd.

Enige VR gebruikers een mening over om te delen? :)
Ik kan niet praten over deze game (ik heb een Vive) maar minecraft en soortgelijke rustige games hou ik prima uren achter elkaar vol. Ik verwacht het met deze game niet anders maar ik moet eerst nog aan "The Solus Project" beginnen.

Het zijn de action packed games waar ik niet te lang in kan zitten. VR is gewoon een stuk intenser dan normaal gamen. Wanneer het allemaal "zen" is kan je er naar mijn mening erg lang inzitten.
24 Uur geleden gedownload en er al weer een aantal uurtjes opzitten. Je kunt vrij rondlopen of van punt naar punt transporteren. Dat laatste lijkt vrij lame en ouderwets maar met vrij rondlopen zullen velen tegen de misselijkheid vechten. Ik gaf het op na een half uurtje, mijn vriendin was binnen een minuut misselijk. De punt naar punt modus is voor mij lang vol te houden. Het is heerlijk om je om je heen kijkend te kunnen orienteren. Voorlopig lijken de puzzles niet zo moeilijk als Riven. Beetje niveau myst 3 exile.
Het lijkt een geweldig spel, en de mac versie is als pre-serie beschikbaar. Echter tijdens de ontwikkeling van het spel kwam Apple met Metal voor grafische enhancement. Heel mooi dat Cyan dit direct geďntegreerd heeft. Nadeel hiervan is dat onze 27" iMac uit 2011 die ruim aan de specs voldeed bij het "backen" met een i7 proc, 32 Gb RAM, 2Gb video en 1Tb SSD het spel niet kan spelen, puur omdat Apple Metal vanaf 2012 versies laat installeren, en Cyan geen versie die zonder Metal kan ontwikkeld. In ons geval dus weggegooid geld totdat we een nieuwe Mac kopen.
Ik vind het geweldig dat Rand Miller (bedenker en acteur in de Myst series) het toch voor elkaar heeft gekregen om dit van de grond te krijgen. Myst is van 1993, dus hij zit al 23 jaar in het vak en heeft z'n basisideeën altijd (koppig) behouden. Ondanks falen van URU online en de erg zwakke Myst 5.
Ik denk dat hij met VR juist de mogelijkheden heeft gekregen die hij met de eerdere spellen altijd heeft willen hebben.
Chapeau!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True