Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkelaar Myst zamelt geld in voor vr-game Firmament

Ontwikkelstudio Cyan is begonnen met een crowdfundingcampagne om geld in te zamelen voor zijn vr-game Firmament. De studio is bekend van Myst, Riven en Obduction. De nieuwe game wordt ontwikkeld voor Oculus- en Vive-headsets, maar zal ook zonder vr-headset te spelen zijn.

Firmament is net als eerder werk van de studio een puzzelgame en in het nieuwe spel staat een Clockwork Companion centraal. Spelers kunnen niet praten met die metgezel, maar moeten communiceren met handgebaren. Bij de vr-versie van de game werkt dat met bewegingscontrollers.

Cyan heeft Russel Brower aangetrokken om de muziek voor de game te verzorgen. Hij was ook verantwoordelijk voor de muziek in World of Warcraft. Backers van het project krijgen exclusieve dlc in de vorm van cosmetische aanpassingen in het vooruitzicht gesteld. Geïnteresseerden kunnen via Discord in contact komen met de makers om het ontwikkelproces te volgen.

De game wordt gemaakt in Unreal Engine 4 en de focus ligt op het ontwikkelen van een Windows-versie. De makers willen wel een macOS-versie maken, maar denken dat ze daar niet genoeg middelen voor zullen hebben. Als er meer geld beschikbaar komt dan verwacht, zou er ook een macOS-versie kunnen komen. Ook merken de ontwikkelaars op dat de gamewereld snel verandert en dat er wellicht andere mogelijkheden zijn voor Mac-gebruikers om de game te spelen. Misschien doelt Cyan daarmee op een streamingdienst als Google Stadia.

Via welke stores de game uitkomt, heeft Cyan nog niet beslist. Omdat de game voor de vr-brillen van Oculus en HTC uitkomt, wordt verwacht dat het spel in de onlinewinkels van die fabrikanten verschijnt. Verder zou een release op Steam of in de Epic Game Store mogelijk zijn, of via een platform dat games zonder drm aanbiedt. Pas rondom de release zal Cyan daarover beslissen.

Het is niet de eerst keer dat Cyan Kickstarter gebruikt om het ontwikkelen van een game te bekostigen. Vorig jaar haalde het team 2,8 miljoen dollar op om Myst 25 Anniversary te maken en ook Obduction werd via een succesvolle crowdfundingcampagne op de markt gebracht.

Cyan werkt al een tijdje aan Firmament; de game werd begin vorig jaar aangekondigd. De studio zegt zo'n 1,3 miljoen dollar nodig te hebben om de game af te maken. Op het moment van schrijven is er zo'n 280.000 dollar opgehaald en het project steunen kan nog tot en met 27 april. Mensen die minimaal 30 dollar inleggen, krijgen de game als deze af is. Cyan verwacht dat Firmament in juli 2020 uitkomt.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

27-03-2019 • 10:40

24 Linkedin Google+

Reacties (24)

Wijzig sortering
Ben benieuwd. Heb 'm gebacked.
Het leek er eerst op dat Firmament een stille dood zou sterven, maar gelukkig nu de kickstarter en ook niet meer VR only.
Obduction vond ik echt geweldig en Myst natuurlijk ook. Ze hebben wel talent voor dit soort games.
Oh boy, als iemand die Obduction en vroeger myst gespeeld heeft geeft dit wel kippenvel. Je ziet duidelijk referenties/gelijkenissen. Sindskort een rift dus dit is al helemaal goed nieuws!
Myst en Riven waren echt geweldige ervaringen. Talloze uren naar oplossingen en geheimen zoeken heeft nog steeds veel invloed op hoe ik games beoordeel en wat mijn verwachtingen zijn van bepaalde type games. Ik ben benieuwd of ze dat concept feilloos naar de VR wereld kunnen overbrengen. Het heeft inderdaad veel potentie - deze games waren een poging om VR ervaring te creëren lang voordat de techniek het mogelijk maakte om echt VR te hebben.

Nu dat ik daarover denk - het voelde toen al alsof je in een andere wereld terecht kwam. Immersion level was in ieder geval heel goed voor die tijd. En ook de vervolg Exile vond ik goed.

[Reactie gewijzigd door jumbojus op 27 maart 2019 11:45]

Tijd voor Obduction dan :-). Heeft ook die sfeer, inclusief de expres slechte kwaliteit videootjes ala myst
Dat heb ik ook gespeeld maar eerlijk gezegd was de ervaring minder boeiend. Ik weet niet exact waarom.
En als ik het nu sta te bekijken weet ik weer dat het niet zoveel indruk meer op mij maakte.
Grappig, ze kunnen dus geen geldschieter/uitgever ervan overtuigen dat dit een goed idee/spel is.

Nou dan gaan we maar proberen om bij de particulier op basis van nostalgie geld binnen te harken. Hoeven we ook geen garanties meer te geven en zien we wel waar het schip strand.

Geeft me altijd een hoop vertrouwen dit soort "projectjes".
Mja, je zou niet verwachten dat een studio als Cyan (met toch een behoorlijke reputatie op het gebied van adventure games) een Kickstarter nodig zou hebben... maar heb deze toch gebacked omdat ik er wel vertrouwen in heb dat ze weer een wereld af gaan leveren waar ik me volledig in kan verliezen. Ik heb van Obduction (en destijds Myst) ontzettend genoten, geniale sfeer, ze hebben het steampunk adventure genre zo'n beetje uitgevonden, het lijken me niet de types die dat gaan verprutsen als ze genoeg geld hebben om mee te werken.
Het is niet het creatieve gedeelte wat mij zorgen baart.

Over het algemeen is die kant en de wil prima in orde. Probleem bij vrijwel alle Kickstarter projecten is dat er bij het daadwerkelijk produceren en vermarkten en de organisatie van het geheel veel te weinig kennis is. En ze veel te bang zijn geld uit te geven aan goed management omdat ze dan weer de stempel "kijk ze van ons geld lekker salarissen toe eigenen" krijgen.

Dus de creatieve mensen proberen alles zelf te doen en tja mensen willen het niet horen maar goed management kost goed geld. Ik ben zelf overigens geen manager (gelukkig :P) maar werk bij de overheid en zie iedere dag wat een gebrek aan kundig management (if you pay peanuts...) aanricht.
Heeft de maker van Myst zamelt geld nodig, ik dacht dat Myst ze in al die jaren veel geld opgebracht had?

Heb Myst op de Amiga gespeeld toen ik tiener was, maar heb het niet veel gespeeld, was wel een mooie spel.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 27 maart 2019 10:52]

Ze hebben met Myst aardig verdiend en met opvolger Riven ook. Het multiplayer spel Uru was echter geen succes en heeft ze erg veel geld gekost.
Ok wel jammer, is er niet veel vraag naar of was het gewoon niet een goed spel?
Het sloeg geloof ik niet zo aan waardoor er onvoldoende subscriptions waren om uit de kosten te komen.
Op zich was het best een leuk spel met voor die tijd (2004) redelijke graphics. Er wordt door Cyan nog steeds op liefdewerk-oud-papier basis een servertje in de lucht gehouden en het is ook nog steeds speelbaar, zie www.mystonline.nl.
Maar er komen geen updates meer voor terwijl de bedoeling was dat er regelmatig een nieuwe ‘age’ beschikbaar zou komen.
Ok bedankt voor de info, maakt het allemaal een stuk duidelijker.
je url klopt niet. zal .com zijn of zo
Dit vind ik wat kort door de bocht:
Ze wilden met Uru een multiplayer spel maken, en Ubisoft was de beheerder van de servers. Helaas heeft Ubisoft voordat het de multiplayer uit Beta kwam, de stekker eruit getrokken. Maar wel veel rechten erop behouden. Daarna hebben ze in 2007/2008 met een ander gameplatform, weet de naam niet meer nog een keer geprobeerd het leven in te blazen. Maar dat ging ook niet goed. Daardoor was Cyan bijna failliet en hebben ze wel in 2010 het spel Uru zoals het toen was gratis multiplayer gemaakt, maar er komt geen nieuwe multiplayer-content meer voor.

Vandaar dat ze voor Obduction en dus nu ook voor Firmament geld inzamelen via crowdfunding.
Ok nou begrijp ik het, erg jammer, hopen dat het ze lukt, en dat het een hit woord.
Dat andere platform was Gametap, van Turner broadcasting. Gametap is inmiddels ook ter ziele, ingehaald door Steam.
Wat mij wel irriteerde aan Myst was dat volgens mij de enige manier om veel puzzels op te lossen, was alle combinaties te proberen. Of zie ik dat verkeerd? Ook ik speelde Myst toen ik nog erg jong was, maar nooit ver mee gekomen.
Zelfde hier, ik kwam er ook nergens mee, had een kopie gehad van iemand die ik kon van de Amiga Club Hoorn toen, zal er wel gaaf uit toen.
Ik heb Myst vorig jaar nog eens helemaal gespeeld. Een paar keer een hint nodig gehad, maar na iedere hint had ik steeds het schuldgevoel 'dat had ik moeten zien'.
Dus nee, trial en error hoort niet bij Myst.
Er is altijd een logica of er zitten ergens hints, maar het is idd niet altijd gemakkelijk om de logica te zien of de juiste hints te begrijpen en te linken aan het juiste probleem
Riven heb ik wel gespeeld maar kwam natuurlijk niet verder op een gegeven moment. Ik heb de doos sinds mijn verhuizing niet meer gezien.
Als ik dit aan mij vader laat zien zal hij nog eerder als mij aan de VR zitten.
Kan Atrus naast boeken schrijven nu ook al games maken? :o ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True