Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Marechaussee pakt twee verdachten op na diefstal vrachtwagen vol Surface-laptops

De Koninklijke Marechaussee heeft een man uit Nijmegen en een uit Beverwijk aangehouden in verband met de diefstal van een vrachtwagen vol Surface-laptops en -tablets van Microsoft in oktober vorig jaar. De lading had een waarde van 5 miljoen euro.

De twee verdachten zijn afgelopen maandag aangehouden na tips die de Koninklijke Marechaussee ontving na een uitzending van Opsporing Verzocht begin februari. Het onderzoek naar de zaak loopt nog, mede omdat de gestolen lading zelf nog niet terecht is.

De diefstal vond 's nachts 4 oktober vorig jaar plaats bij luchthaven Schiphol. De vrachtwagen was die avond volgeladen met Surface Laptops en Surface Pro's, en werd om 03.00 uur onbeheerd aan de Reykjavikweg achtergelaten. De bedoeling was dat de chauffeur deze in de ochtend zou meenemen, maar op bewakingsbeelden is te zien dat een onbekende er rond 04.50 uur mee wegrijdt.

De politie heeft informatie dat de vrachtwagen tussen 05.00 en 06.00 uur aan de Kagerweg in Assendelft heeft stilgestaan, mogelijk om de lading te verplaatsen naar andere voertuigen. Hoewel twee verdachten zijn aangehouden, is de gestolen lading nog niet terecht. De Koninklijke Marechaussee roept mensen op het te melden als ze verdachte advertenties en verkopers tegenkomen die Surface-laptops en -tablets met de desbetreffende typenummers aanbieden.

Gestolen Surface Laptops
Typenummer Kleur Processor Opslag Ram
LQV-00004 Platinum Core i7 1TB 16GB
JKQ-00069 Zwart Core i7 256GB 8GB
LQR-00004 Platinum Corei 7 256GB 8GB
JKQ-00069 Zwart Core i7 512GB 16GB
LQT-00027 Platinum Core i7 512GB 16GB
Gestolen Surface Pro-tablets
Typenummer Kleur Processor Opslag Ram
KJUI-00003 Platinum Core i7 8650U 256GB 8GB
KJV-00018 Zwart Core i7 8650U 512GB 16GB
KJV-00003 Platinum Core i7 8650U 512GB 16GB

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

27-03-2019 • 10:47

62 Linkedin Google+

Reacties (62)

Wijzig sortering
Tweakers Opsporing, goed bezig! Denk dat wij tweakers wel doorhebben als iets te goed om waar te zijn blijkt...en hopelijk doen we dan ook het juiste :)
Je kan een gestolen laptop ook niet idioot goedkoop te koop zetten, zodat mensen niet denken dat het "te goed om waar te zijn" is
Maar dergelijke partijen worden zelden per stuk verkocht.

Dat gaat naar tussenhandelaren die niet altijd hun administratie helemaal op orde hebben. Het gaat om ruwweg 2500 laptops en dat zijn geen aantallen die zullen opvallen over een paar landen.
De serienummers zijn bekend, dus ze (Microsoft) kunnen precies nagaan welke partij laptops gestolen zijn. Ik vermoed dat de laptops nog 'in bezit' van Microsoft zijn en vanuit Schiphol naar groothandelaren worden verscheept.

Van heel veel producten kan aan de hand van het serienummer precies worden nagegaan waar en wanneer (tijdvak) een product verkocht is door een retailer. En is dus ook terug te herleiden via welke groothandel e.e.a. is verkocht.
Het lijkt mij eerder aannemelijk dat de betreffende partij in de oostblok terecht is gekomen en daar weten ze wel raad met serienummers en dergelijke. Als je het sn/imei van telefoon met een simpele tool kunt veranderen dan zal het bij een laptop ook geen probleem moeten zijn.
Als je het sn/imei van telefoon met een simpele tool kunt veranderen dan zal het bij een laptop ook geen probleem moeten zijn.
Hoe denk je dat te doen?
Het lijkt mij eerder aannemelijk dat de betreffende partij in de oostblok terecht is gekomen en daar weten ze wel raad met serienummers en dergelijke. Als je het sn/imei van telefoon met een simpele tool kunt veranderen dan zal het bij een laptop ook geen probleem moeten zijn.
Nou... Elke apparaat dat een NIC heeft, heeft ook een MAC adres. Aan de hand van de MAC adres wordt er gecommuniceerd. De MAC adressen zijn uniek, ja ze kunnen gespoofed worden, maar het originele MAC adres is ingebrand op de mobo / NIC. Elke vendor heeft zijn eigen unieke serie MAC adressen, dus als er alleen maar bijv. Intel NIC's erin zitten, dan zijn de MAC adressen ook eerder bekend. Dus zodra je je MAC adres spoofed of een andere adres erin brand, dan kan het voorkomen dat jij al een gebruikte MAC adres hebt genomen, waardoor er een clash ontstaat.

OT:
Wat kan MS doen tegen dit soort diefstal? Op afstand een kill commando doorsturen dat zodra de laptop / tablet opstart, dat ie gelijk zichzelf killed, of gaan ze het traceren en vervolgens de lokale politie erop af sturen?
Het mac adres komt niet voorbij de eerste L3 hop.
In simpele taal en de meeste gevallen: het mac adres van de source, in dit geval de surface, is alleen bekend bij het thuisroutertje, de rest van het pad heeft er geen weet van.
Een MAC adres is helemaal niet per definitie uniek, ik heb diverse kaarten gehad met collisions, uit verschillende series, wat begin jaren '00 met nog relatief eenvoudige hardware op de backbone voor flinke en zeer vreemde problemen zorgde. Een MAC adres zou uniek moeten zijn maar de praktijk leert.... Als de beheer-netwerkshares van wat vroeger Rijkshogeschool IJsselland heette nog bestaan, dan moeten daar ergens de foto's van de chips geprinte, overeenkomende MAC-adressen op staan.

In praktisch alle moderne OSen, inclusief Windows 10, zit daarnaast een beperkte vorm van MAC-spoofing ingebouwd om publieke access points het een beetje moeilijker te maken om je te tracken.

Een gespoofd MAC-adres is echt het allerlaatste waar criminelen zich zorgen over maken.
Zijn de license codes van Windows ook te koppelen aan deze machines? In dat geval kan MS activatie van Windows blokkeren, of zelfs IP adres van waaruit activatie plaatsvind doorgeven aan politie.
Iedere machine maakt verbinding met Microsoft dus deze zijn gewoon te achterhalen. Kijk maar eens hoe autopilot in elkaar steekt.
Dus gewoon nieuwe windows installeren.
De surface laptop lijn is ook niet zo gebruiksvriendelijk dat je de surface als onderdelen kan verkopen ter reparatie.
Dat zou wel erg zonde zijn ja ...
Als je een vrachtwagen vol iPhones of Galaxies steelt, heb je een kapitaaltje aan originele reparatie schermen alleen al, rest van de foon wegpleuren, te traceerbaar ...
Iedere Windows 10 machine maakt contact met de provisioning server van Microsoft. Dus Microsoft zelf weet echt wel waar deze nu zijn gebleven.

Plus waarom zou Microsoft moeite doen voor het terughalen van een partij die al verkocht / verzekerd is. Terwijl ze gewoon een nieuwe partij kunnen verkopen.
merendeel van dit soort dingen gaat tegenwoordig via ebay. verkopers maken gewoon een nieuwe account vanaf een nieuw publiek netwerk aan om vrolijk verder te verkopen als er een geblokkeerd word.

zeker als dit internationaal gebeurd is het heel lastig om lokale politie hiervoor in de weer te krijgen.


edit typo

[Reactie gewijzigd door Tommy_K op 27 maart 2019 11:50]

Ik verwacht dat de Mac adressen bekend zijn & de Windows licentie IDs... :-)
Ze duiken vanzelf wel op... :-D
Inderdaad, een lekker goedkoop laptopje aanschaffen.
De vrachtwagen was die avond volgeladen met Surface Laptops en Surface Pro's, en werd om 03.00 uur onbeheerd aan de Reykjavikweg achtergelaten. De bedoeling was dat de chauffeur deze in de ochtend zou meenemen, maar op bewakingsbeelden is te zien dat een onbekende er rond 04.50 uur mee wegrijdt.
Ehm, is dit gebruikelijk bij vrachtvervoer, een miljoenenlading onbeheerd achterlaten op straat?
Nee. (zeg ik met familie in de logistieke sector).

Daarom stinkt dit zaakje. Maar het kan ook gewoon een ontzettend stomme fout zijn.
Niet zo stellig, in verschillende bedrijven word met meerdere chauffeurs gewerkt.
ivm rijtijden en zelf voorkomen ( nog altijd willen veel bedrijven geen oostblok chauffeurs op hun terrein hebben ) worden wagens wel gewisseld tijdens de rit.
Dan gaat chauffeur één van punt A naar een afzetlocatie, waar zijn collega dan enige tijd later de vracht ophaalt, en verder vervoerd.In 99 van de 100 gevallen gaat dit vlekkeloos.

Ik ken deze situatie niet, dus dit kan zomaar stinken, maar er worden wel degelijk vrachten overgedragen ( ongezien ) aan andere chauffeurs
Klopt. Maar eigenlijk moet je dat gewoon niet willen.

Het is vragen om moeilijkheden en als iemand er lucht van krijgt waar je mee bezig bent dan gaan ze rond lopen neuzen. Met deze situatie als gevolg. Vracht met waarde altijd achter een hek.
Klopt. Maar eigenlijk moet je dat gewoon niet willen.

Het is vragen om moeilijkheden en als iemand er lucht van krijgt waar je mee bezig bent dan gaan ze rond lopen neuzen. Met deze situatie als gevolg. Vracht met waarde altijd achter een hek.
Dat kost geld, en geld is niet iets wat bedrijven willen uitgeven hiervoor.
De marges zijn sowieso al krap ( omdat ze zelf iedereen de markt uit willen prijzen )
Maar uiteindelijk komt het bij de chauffeurs terecht, die dit mogen oplossen.

Ik heb ooit een gebouw beveiligd in de surveillance, het enige wat wij als beveiligers moesten doen, was kijken of het licht uit was, en het slot op het hek controleren
Dat 3 x per nacht.

Op een bepaald moment moest ik mijn rapportage uitdraaien, er was ingebroken bij het bedrijf in kwestie.
Wat voor ons aan de buitenkant leek op een eenvoudige metaalbewerker, bleek dus een tussenstation van DHL/HP te zijn.
In de loods stond voor tonnen aan PC hardware.
De inbrekers hadden het hangslot opengeknipt, en vervangen door hun eigen versie, ze waren door een klein zijraam gekropen, en omdat er dus alleen een contact op de deur zat, nooit een alarm gekregen.
Die gasten hebben een hele nacht gehad om hun busjes te vullen, het hek weer af te sluiten nadat wij weer voorbij waren, en weg .....

De volgende morgen kon het personeel niet het terrein op ... slot vervangen.

( verzekering betaalde trouwens niet uit, omdat de waarde in de loods hoger was dan de verzekerde waarde van het hele pand )
En alleen maar omdat men te cheapo was om degelijke sloten en alarmering in te zetten
opleggers met bv. dit soort dure ladingen mogen doorgaans alleen op bewaakte parkings afgekoppeld worden/staan tot de volgende chauffeur hem aanpikt.

[Reactie gewijzigd door Yucko op 27 maart 2019 12:37]

opleggers met bv. dit soort dure ladingen mogen doorgaans alleen op bewaakte parkings geparkeerd staan.
Klopt, maar iets mogen, en iets niet doen .... grijs gebied :) tot het fout gaat
maar dan heeft de transporteur in kwestie ook een probleem, want de verzekering zal dat niet leuk vinden (alsin: betaald niet uit).
Vrachtwagen overdragen is iets anders als onbeheerd (openbaar?) laten staan. En dat uitgerekend DAN de truck wordt gestolen duidt toch op een inside job.

Het kan toeval zijn, maar de combinatie onbeheerd, waardevolle lading... Da's TE toevallig. Dit is gewoon inside job.
Het kan niet anders dan dat er iemand van binnen uit mee deed. Ik zal de vrachtwagen chauffeur zijn uitgave patroon in iedergeval goed in de gaten houden.
Ja, want het is altijd de chauffeur of de schoonmaker. 8)7
Ja, want het is altijd de chauffeur of de schoonmaker. 8)7
Dat zeg ik niet. Maar je vrachtwagen met 4 miljoen spullen aan waarde zo maar snachts onbeheerd laten staan. Vraagt om onderzoek.
Dus jij weet dat de chauffeur op de hoogte was van wat de lading exact is? Als ex-vrachtwagenchauffeur kan ik je zeggen dat dit zeker niet altijd het geval is. Genoeg mijn vrachtwagen tegen de laadkaai moeten plaatsen waarbij ik zelf het gebouw niet binnen mocht en dus ook geen zicht had op wat ze exact aan het laden waren.

En zover ik lees, is de vrachtwagen geladen en langs de weg gezet waar de chauffeur die zou oppikken.
Ik lees nergens dat het die chauffeur is die de vrachtwagen langs de de weg gezet heeft. Kan evengoed een magazijnier zijn die de vrachtwagen daar plaatste.

Je bent niet iets te snel in je veronderstellingen dat het de chauffeur wel zal zijn (en dat schrijf je toch wel echt)
Kan evengoed een magazijnier zijn die de vrachtwagen daar plaatste.
Dan is dat toch de chauffeur van het voertuig op dat moment? Kijk iets meer naar de handeling en niet naar de beroepsgroep ;).

Het lijkt me sowieso buiten kijf staan dat er hier getipt is, en niet dat het een gelegenheidsdief was.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 27 maart 2019 15:36]

Het kan ook gewoon zijn dat die lading erg goed verzekerd was he. Die chauffeurs weten de helft van de tijd niet wat er in die laadbak ligt.

Lijkt mij in ieder geval dat ze bij het bedrijf eens na moeten gaan hoe iemand precies kon weten welke lading waar en wanneer. Want dit als dief om 5 uur sochtends zomaar op stuiten is nogal onwaarschijnlijk. iemand heeft de administratie ingezien.
Ah, dus je kent de chauffeur? Succes.
Ik denk dat MartNL hier de chauffeur bedoeld die de vrachtwagen heeft achtertgelaten, die is sowieso te achterhalen.
Met een dergelijk grote diefstal zouden ze wel heel erg dom zijn als ze dat hier op marktplaats zetten. Dat is waarschijnlijk al lang naar het oostblok gestuurd.
Inderdaad, er zijn al 6 maanden overheen. Ze kunnen in theorie ook al in china staan en verkocht aan de toeleverancier van MS die er weer nieuwe serienummers op plakt.
Dan heb je weer te maken met douane en vliegtuig- en bootmaatschappijen. Zal vast wel via het wegennet vervoerd zijn.
Je kan prima rijden naar China ... duurt alleen een paar dagen. Maar goed er is al 6 maanden overheen.
klopt wel denk ik, even gekeken en zou ruim 137 uur aan rijden zijn van waar ik ben naar Beijing (volgens Google). Stel je voor met 12 uur rijden per dag is dat "maar" 11 dagen.
Collega van mij had in het verleden een tweedehands auto gekocht en is daarmee vanuit NL naar China gereden in 4 weken geloof ik. Terug met het vliegtuig.
Ik vind het merkwaardig dat je een lading van 5 miljoen langs de straatkant zet. Ook dat er geen controle is wie er mee weg rijdt.

[Reactie gewijzigd door yleeuw op 27 maart 2019 10:54]

Inderdaad, je zou toch verwachten dat zo iets op een beveiligd terrein wordt neergezet waar de chauffeur dit kan ophalen.
Dat is ook de standaard procedure, zoals gezegd in opsporing verzocht. Deze nacht was dat alleen niet zo.
Degene die met de vrachtwagen weg gereden is leek ook gewoon te weten waar de lading in zat, en leek een sleutel tot zijn beschikking te hebben.
Klinkt als een inside job...

@ro8in In de IT werken voelt regelmatig zo aan... ;-)

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 27 maart 2019 11:35]

Jij zou bij de opsporingsdienst moeten werken! }>
Of een IT systeem wat niet up to date is, waardoor er mensen in dat netwerk zitten / zaten.
En dan via het IT netwerk een sleutel buitmaken? :')
De administratie van het bedrijf, daar zal ook wel de papieren van de vrachtwagen tussen staan, met welke sleutel nummer. Misschien maakt dit transport bedrijf wel gebruik van de zelfde sleutel voor al hun vrachtwagen.

Zoveel vragen nog onbeantwoord, dan je niet kan zeggen dat het een inside job is.
Microsoft heeft toch, naar ik aanneem, wel een lijst met serienummers? Dan zou ik al die devices toekennen aan Autopilot en een Autopilot profile eraan koppelen. Best kans dat je dan wat gaat detecteren. Geen garantie maar beter dan niets toch?
Dit lijkt me gevalletje verplaatsing naar het buitenland. Wellicht dat ze met de aanhoudingen de lading kunnen traceren, maar anders ben ik bang dat ze op de 1 of andere manier wel verkocht worden in het buitenland.
* Kecin checkt vraag en aanbod
Maar goed dat ze niet van de vrachtwagen gevallen zijn dan!
Lijkt wel een scene uit goodfellas

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True