Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Dieven stelen 114 ton kobalt in Rotterdamse haven

In de Rotterdamse haven hebben dieven 114 ton aan kobalt buitgemaakt. Het mineraal, dat met name in Congo wordt gewonnen als bijproduct van het smelten van koper, is in de laatste jaren veel meer waard geworden doordat het cruciaal is voor de productie van lithium-ionaccu's.

De diefstal vond plaats in een beveiligd pakhuis van de logistieke dienstverlener Vollers Group, zo hebben het bedrijf en de politie tegenover RTV Rijnmond bevestigd. Het is niet duidelijk wanneer de diefstal plaatsvond, maar volgens onder meer de website MetalBulletin heeft de Minor Metals Trade Association aan zijn leden een bericht gestuurd waarin staat dat de diefstal zich tussen 5 en 9 juli voltrok.

Tegen het AD kan de politie nog niet veel melden, omdat de zaak in onderzoek is. Locatiemanager Martijn Wijbrandi meldt dat het niet vaak voorkomt dat er zoveel kobalt wordt gestolen. Volgens hem zijn er bij de roof in ieder geval vrachtwagens ingezet. Het kobalt zat zoals gebruikelijk in de vorm van fijne brokjes in vaten, zoals het doorgaans wordt vervoerd. Wijbrandi zegt dat de beveiliging, bestaande uit camera's en bewaking, aanzienlijk was en dat de dieven niet alles hebben meegenomen.

Volgens onder meer de website Investing levert een ton kobalt op het moment van schrijven 70.250 dollar op. Dat betekent dat de gestolen partij kobalt in totaal een waarde heeft van iets meer dan 8 miljoen dollar, omgerekend is dat ongeveer 6,9 miljoen euro. De huidige kobaltprijs is niet meer zo hoog als de recordprijs uit halverwege maart; toen moest er voor een ton kobalt 94.000 dollar worden betaald. Volgens MetalBulletin hangt de daling samen met een minder sterke vraag tijdens de zomermaanden en meer concurrentie tussen de verkopers.

Dat neemt niet weg dat de huidige kobaltprijs nog altijd erg hoog is; ongeveer 133 procent hoger dan de prijs van anderhalf jaar geleden. Dit hangt samen met de sterk gestegen vraag naar accu's voor met name elektrische auto's, maar ook bijvoorbeeld smartphones. Beide producten kunnen niet zonder lithium-ionaccu's, waarbij lithium-kobaltoxide als bestanddeel van de kathodes onmisbaar is voor de stabiliteit van de accu. Voorlopig zijn er nog geen goede, commercieel inzetbare alternatieven voor kobalt om in accu's te worden gebruikt. Bovendien is kobalt een relatief zeldzaam mineraal: naar verwachting zal het over ongeveer 64 jaar opraken, uitgaande van het huidige productietempo.

Een fabriek in Congo bewerkt stukken ruw kobalt voordat het naar China wordt verscheept. ©ANP / Samir Tounsi.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

20-07-2018 • 09:48

184 Linkedin Google+

Reacties (184)

Wijzig sortering
Hoeveel weegt 1m3 Kobalt?
1. Het is erts, geen geraffineerd kobalt
2. Het zit volgens het artikel in brokken in tonnen. Dat zullen denk ik 208 liter oliedrums zijn, gewoon omdat die overal voorhanden zijn. Erts is lichter en brokken erts passen slecht in een drum. Er zal dus iets van 500 kilo in een drum zitten.

Dus ik zou zeggen dat het ongeveer 300 oliedrums met erts zijn. Er passen 840 drums in een 20 voet container, maar die zit dan fors boven z'n maximum-gewicht, dus je zult het moeten verdelen.
De grootste normale vrachtwagens doen volgesn mij zo rond de 30-50 ton, dus het is een aantal ladingen vol.
Nu gaat er 216 liter in een oliedrum (al zijn er ook wel anderen te krijgen, waar iets meer of minder ingaat) Maar laten we voor nu de 216 liter drums even als uitgangspunt nemen. Nu weegt Kobalt 8,9 kilo per kubieke decimeter (= 10x10x10 centimeter), doe dat vervolgens per keer 216 aangezien 10x10x10 centimeter exact één liter inhoud heeft, nu weegt de oliedrum zelf ook iets, 15 KG om precies te zijn, wat maakt dat je vervolgens op 1937,4 KG uitkomt per oliedrum kobalt (Al zit het kobalt er in blokjes in, dus ook daar zit lucht tussen, wat maakt dat de drum iets minder zal wegen dan de 1937,4 KG, maar goed). Nu is deze oliedrum 88,2 cm hoog en heeft deze een diameter van 58,5 cm, wat maakt dat als je deze drums rechtop strak tegen elkaar aan zet, er zich tussen de drums 103,19 liter aan lucht bevindt, wanneer we de hoogte van 88,2 aanhouden, en de diameter van 58,5. En nu weet ik zo niet hoeveel van deze oliedrums er in één vrachtwagen passen, dus als iemand me dat zou kunnen vertellen, dan zou dat leuk meegenomen zijn.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 20 juli 2018 12:53]

Met dank aan WolframAlpha: 1m³ Cobalt weegt 8.9Mg ofwel 8900 kilogram, ofwel 8.9 ton.

In totaal is de 114 ton gestolen cobalt dus 12.8m³. Een middelgrote vrachtwagen heeft al gauw een grotere inhoud (bv 46m³), maar vaak onvoldoende laadvermogen (de vrachtwagen uit de vorige link heeft 10 ton laadvermogen). Daardoor heb je met al gauw 11+ vrachtwagens van dat kaliber nodig. Kan natuurlijk wel een stuk efficienter met grotere vrachtwagens (bv zandvrachtwagens kunnen al gauw 75 ton aan), maar dan nog. Goede heist dus.

Edit: correctie dankzij Olaf.

[Reactie gewijzigd door paoper op 20 juli 2018 10:19]

Het zit in brokken (dus veel lucht er tussen) in drums (rond dus ook veel lucht tussen de drums). Dus het volume is veel groter dan je rekent.
Jullie laten je teveel leiden door de foto.
De grote brokken die van de mijn komen gaan natuurlijk eerst door een breker(in het NederFrEngels shredder genoemd), maar dat kan je op bovenstaande
Overigens staat ook in de oorspronkelijke tekst:

aanhaling: Het kobalt zat zoals gebruikelijk in de vorm van fijne brokjes in vaten, zoals het doorgaans wordt vervoerd.
Ik heb niets gezegt over het formaat van de brokken. Ik heb het uit de tekst gehaald. Niet dat het uit maakt, kleine brokken zit ook lucht tussen.
bv zandvrachtwagens kunnen al gauw 20 ton aan
Daar staat toch 75 ton?
Je hebt gelijk, ik las het verkeerde stuk op die pagina! Gecorrigeerd in mijn reactie.
Dat is een bijzonder unieke vrachtwagen zoals je ook uit dat nieuwsbericht kunt opmaken. Die zul je in nederland niet op de openbare weg zien.
In collaboration with BAS Mining Trucks, Terberg Techniek modified a 750 bhp Euro 6 Volvo FH16 into a 12x6 configuration. [...] With axle loads of 2x12 and 4x20 tons, makes it a GVW of 104 tons.
De max aslast in nederland is 12,5 ton.
De meeste zandvrachtwagens doen zo'n 30 - 35 ton payload.

Edit: en een zeecontainer mag maximaal 32,5 ton wegen (payload+container). De (gebruikelijke) nuttige lading van een vrachtwagen moet je dus in deze range zoeken. (Alleen flatracks mogen iets zwaarder zijn, maar die gaan dan met speciaal transport.)

Zie ook de reactie van Beerebeest in 'nieuws: Dieven stelen 114 ton kobalt in Rotterdamse haven'

[Reactie gewijzigd door Jesse op 20 juli 2018 13:51]

Volgens mij zit er een limiet aan wat over de weg vervoerd mag worden ergens rond de 40T...
Daar was een paar jaar geleden zo'n ophef over omdat er allerlei bruggen versneld in onderhoud moeten ivm. verzwaring van het verkeer van 20 -> 40T (max laad vermogen totale massa)....

Volgens dit artikel is het 40T in veel landen maar in Nederland mag tot 50T. (totaal gewicht, Vrachtwagen + lading).
https://www.evofenedex.nl...en-gewichten-vrachtwagens

En een overzicht van het RDW: https://www.rdw.nl/-/medi...ht-maten-en-gewichten.pdf

[Reactie gewijzigd door tweaknico op 20 juli 2018 12:29]

Volgens mij zit er een limiet aan wat over de weg vervoerd mag worden ergens rond de 40T...
ik denk persoonlijk dat als je besluit 114ton kobalt te stelen jezelf ook niet meer druk maakt om de verkeersegels m.b.t. toegestane laadvermogen. dan is het waarschijnlijk gewoon rammen wat fysiek nog haalbaar is per vrachtwagen en met zo min mogelijk middelen zo snel- en zoveel mogelijk buit meenemen.
Ik denk dat een 100T vrachtwagen op meer dan een plaats in NL door het wegdek zakt...
of 100T op een wagen voor 40T zou ook best wat ontpoffende bandjes tot gevolg kunnen hebben.
Je kunt dan maling aan juridische wetten hebben, maar die van de Natuur kun je lastiger negeren...
...en daarom schreef ik "wat fysiek haalbaar is" voor een korte rit kan je misschien best 10 tot 25% overladen zonder direct in de problemen te komen.
Alleen rijdt je wanneer je de terminal uitkomt direct op wegen met camerasystemen en weegpunten. Je komt daar echt niet zo makkelijk weg als het er niet 100% normaal uitziet.
Het eerste stuk van de reis wil je echt juist geen aandacht trekken.
ik denk persoonlijk dat als je besluit 114ton kobalt te stelen jezelf ook niet meer druk maakt om de verkeersegels m.b.t. toegestane laadvermogen
Als je spullen jat twv een paar miljoen euro is het behoorlijk lullig als je gepakt wordt doordat een oplettende agent je staande houdt omdat hij ziet dat je vrachtwagen bijna door z'n assen zakt.
"fysiek haalbaar" != vrachtwagen die bijna door zn assen zakt
Een vrachtwagen zakt niet zo maar door zijn assen. De maximale asbelasting is eerder ingevoerd om schade aan wegen/bruggen etc te voorkomen. 300 ton is te vervoeren in 4 vrachtwagens. Het zou handig zijn als de trekker een meeloopas heeft en de trailer moet natuurlijk minimaal 3 assen hebben. Heb je er 4 dan zou je gerust 100 ton in je trailer kunnen gooien. Wel even zorgen dat je geen weeglussen tegenkomt maar de route hebben ze echt wel van tevoren uitgestippeld natuurlijk.

Edit:
Het is ook "maar" 114 ton zie ik nu. Weet niet hoe ik bij 300 ton kom. 114 ton krijg je wel mee in een 40 ft container. Trailer (chassis) met 4 assen en klaar.

[Reactie gewijzigd door NickyB13 op 20 juli 2018 15:04]

Voor 114 ton kobalt heb je exclusief verpakking 6 trailercombinatie's nodig. Gemiddelde payload van een trailercombinatie is 20-22 ton. In Nederland mag je treingewicht 50 ton zijn, maar in de meeste Europese landen max. 40 ton. Eigen gewicht is meestal 18-20 ton. 75 ton voor een zandcombi op de openbare weg is echt totale onzin. De kans bestaat zelfs dat de diefstal op een soort legale manier gegaan is. Tegenwoordig weten criminelen achter laadreferenties te komen. Als zij zich dan vervolgens melden bij het bedrijf gaat deze te goeder trouw laden en een paar dagen later is het transportbedrijf van de aardbodem verdwenen. Misschien was het materieel wel gehuurd met valse ID's. Ben je klaar en kun je fluiten naar je kobalt
Flattracks?
Diepladers bedoel je waarschijnlijk?
Een dieplader is het goede Nederlands voor het NederFrengelse "Flatrack".
Dieplader is Nederlands voor low-loader of eventueel flatbed (maar die hoeft niet per se laag te liggen) vziw. Een flatrack is een zeecontainer zonder bovenkant en de lange zijkanten.

[Reactie gewijzigd door Jesse op 20 juli 2018 16:24]

Ehm. Erts is niet zuiver kobalt... daar zit ook steen tussen afhankelijk van de zuiverheid.
De genoemde prijs is voor Low Grade Cobalt. Het volume zal groter zijn dat WolframAlpha aangeeft.
Maar omvang van zuiver Cobalt is dan de ondergrens.
8900 kilogram. De hele lading was dus iets van 13 kubieke meter
Dus dat pas in 1 10ft zeecontainer. Maar dat gewicht zal die container, laat staan de vrachtwagen, niet houden. Er van uitgaande dat je een vrachtwagen hebt kunnen regelen die 20 ton kan vervoeren heb je zes vrachtwagens nodig met 6 10 ft zeecontainers. Dat valt absoluut niet op in Rotterdam. Dus in feite kan het een gevalletje, inladen en wegrijden kunnen zijn geweest.

[Reactie gewijzigd door Jasphur op 20 juli 2018 10:19]

Er van uitgaande dat je een vrachtwagen hebt kunnen regelen die 20 ton kan vervoeren heb je drie vrachtwagens nodig met 6 10 ft zeecontainers.
Deze mag je even uitleggen: Hoe vervoer je met 3 vrachtwagens die 20 ton aankunnen 112 ton aan vracht? :P Dat het qua grootte past maakt natuurlijk niet uit als de assen eronder vandaan breken.
Meeste vrachtwagens kunnen wel 30ton laden, iets meer zelfs 33ton ongeveer, je zou dus 4 wagens nodig hebben om alles te vervoeren. Kunt eventueel wel meer laden op een vrachtwagen, je mag dan alleen niet op de weg rijden maar criminelen hebben daar wellicht schijt aan ;p
Ja tik foutje :P Is aangepast
Ik heb nou 3 keer gefresht, maar het staat er nog steeds? :P
Zover ik weet kan je niet zomaar de Terminal oprijden om vervolgens zomaar een container op te pikken en doodleuk mee te nemen.
Je hebt een pasje (cargocard) nodig waar je eerder een aanvraag voor goedkeuring, afgifte BSN, en handscan moest afgeven.
Zelfde traject is nodig voor een dagpas a 10 euro en afgifte BSN, Handscan en werkgeversverklaring.
Op de chauffeur zijn naam, en BSN word vervolgens het containernummer gelinkt waar je een hele stappenplan moet verrichten op het terrein.
Dus traceren wie deze afgehaald heeft is hier goed te doen.
Vrachtvervoer is zo geregeld, huur een trekker, in de botlek genoeg trailers die je kunt huren voor een klein bedrag.

vaak krijg je een bevestigings E-Mail van een servicepunt van de Terminal wanneer de container aan komt en of waar deze staat.
Deze moet je bij de balie afgeven zodat de container vrijgegeven word.

Lijkt mij dus een gevalletje INTERN doorsluizen van één of andere werknemer naar een derde partij.
Wat dus wel vaker is gebeurd, immers hun kunnen inzien wat er voor materiaal/producten in deze container zit.
Dit klopt min of meer voor containers. Maar wie zegt dat het in een container zat. Als het gewoon in depot staat kan iedereen met de juiste gegevens het ophalen. "Ik kom x vracht laden met xxxx referentie en klaar"
Had m'n binas nog thuis liggen..
Maar kobalt weegt 8900kg/m3
De dichtheid van kobalt is 8,9 (kg/dm3)
Dus 8,9 kilogram per liter
Dus één 1m3 (1000 L) is 8900 kg.
114000 kg / 8900 kg = 12,8 m3

Disclaimer: Dit gaat dan natuurlijk uit van 100% zuiverheid en dat het volledig massief is en dat het op kamertemperatuur is.
Helamaal zuiver in vaste vorm 8900 Kilogram denk ik
Dichtheid (kg·m−3): 8900
Kobalt weegt volgens engineeringtoolbox: 8746 kg/m3. Wat zo'n 13 m3 inhoudt.
8900 kg/M3. Maar dat is als je een massief stuk hebt. Stort gewicht weet ik niet.
Vroeger lachten we om de Google generatie, maar ook dat is gedevalueerd in de huidige generatie, die te lui is om Google te gebruiken... 8)7

Maar vooruit: Wikipedia roept: Dichtheid (kg·m−3) 8900
Had ik kunnen doen inderdaad, maar deed ik niet. Sorry :)
Apologies accepted :)

Als je de vraag verpakt in een bredere discussie, heb je nog wel een goede posting. Waarom wil je weten wat de dichtheid is? Allicht om het volume te berekenen zoals hierboven al voor je gedaan is. Waarom wil je dat weten? Om een beeld te krijgen van het aantal vrachtwagens dat hiervoor nodig was. Is ook wat beeldvorming voor gegeven hierboven. Waarom wil je dat weten? Om de daad te begrijpen? Dan moeten we even doorredeneren, zodat anderen er weer op kunnen schieten :)

Kijk je naar de bekende feiten, dan weten we eigenlijk nog niks. Er staat nergens dat het spul los lag, op pallets of in een container van welk formaat dan ook. Alleen dat het in een bepaalde periode meegenomen is, wat mogelijk wijst dat de daad inderdaad niet opgevallen is.

Vermoedelijk is het spul geleverd op 05 juli en had het op 09 juli weer op transport gemoeten, waarbij iemand dacht van... ik mis iets :? Als dat zo is (en ik ben al aan het speculeren) dan kan het goed zijn dat het als ware een normale transportbeweging gewoon overdag iemand met een nagemaakte vervoersbon heeft aangegeven: "ik kom dat spul ophalen" en het spul vervolgens netjes is opgeladen. Of heeft een medewerker 'per ongeluk' de verkeerde vracht geladen. Als dit het geval is, dan moet er wel iemand met kennis van zaken zijn geweest hoe het binnen het bedrijf werkt. Maar wellicht is het ook wel heel anders gegaan. Hiervoor weten we gewoonweg te weinig feiten.

Politie zal de camerabeelden wel in beslag hebben genomen en die gaan lopende het onderzoek echt niet loslaten wat daarop staat. Daderkennis is belangrijk in dit soort zaken.
En of het op bestelling is geweest? Zou logisch zijn, maar voor hetzelfde geld ligt het nu ergens in Albanië te wachten tot de storm is gaan liggen en wordt het vervolgens in delen als gerecycled materiaal aangeboden. Dat ze er allicht niet de marktwaarde voor vangen, lekker belangrijk. Een miljoen is ook een leuk loon voor een aantal personen met een paar dagen werk. Slechte vergelijking, maar een verslaafde jat fietsen op het station en verkoopt ze voor een tientje, terwijl die allicht nog steeds honderd waard zijn.
Dan moeten de reacties al wel geladen zijn op de pagina. Als je rustig het artikel leest, de reacties scant, ondertussen een ontbijtje weg hapt en met één hand de wiki opzoekt, informatie eruit plukt en de post tikt, dan ben je een paar minuten onderweg waarin anderen het antwoord er ook al sneller neer zetten ;) Ik maakte er nog een grap van die ook niet gewaardeerd wordt door de 'next Google gen', jij hakt er compleet ondoordacht op in. En specifiek op die van mij, terwijl er op precies hetzelfde moment nog een antwoord wordt gegeven. Je voelde je door mijn reactie aangesproken? :)
Ik ga er verder niet meer op in, vandaag al genoeg -1'tjes gescoord met deze er straks bij wegens offtopic ;)
Nu ben ik erg benieuwd hoe je 114.000 kg kobalt kan stelen, hoe zo'n grote hoeveelheid bij je gestolen kan worden en hoe je die 114.000 kg kan verkopen.

[Reactie gewijzigd door snippiestgem op 20 juli 2018 09:53]

Als jij mensen met oranje hesjes werk ziet uitvoeren met vaten en vrachtwagens, denk je dan altijd: Daar wordt gestolen?

Als je kwaad wil en je bent brutaal kan je vaak gewoon binnen lopen met een oranje of geel hesje wat je achter in je auto hebt liggen. Kwestie van beetje bluffen. Koop er een bouwhelm bij en je ziet er volledig "pro" uit.
Precies dit. Als je uit een kantoorpand een printer wilt stelen dan kan je het beste de receptie vragen of ze de deur even voor je open willen houden.
BNN heeft genoeg laten zien hoe simpel dat kan zijn.
Eddy Zoey blijft het mooiste voorbeeld, met een cheap-ass prul als prijs in het vooruitzicht een gratis hotelovernachting ritselen.
6Pack net zo. Hesje aan, kaartje om je nek en gewoon doorlopen alsof je het heel de dag al doet.

Een inbraak valt overdag het minste op. Busje met bestickering van een klusbedrijf voor de deur en je kunt er de ruit uitkinkelen zonder dat iemand er naar omkijkt.
Al is dat in het haven gebied niet zo makkelijk. Je mag meestal zonder een test te doen het terrein niet op (waar ik ben geweest) en daarbij moet je aangemeld zijn.
Controleren ze nu ook de cabine op extra gasten?
Geen idee of het hier van belang is, puur uit interesse gezien dit niet was toen ik er jaren terug kwam.
Hoeveel vrachtwagens zijn het wel niet? Minimaal 3 toch?

Of verzekerde inboedel 8)7?
Een vrachtwagen mag in Nederland (legaal) maximaal 50 ton wegen, en ga er vanuit dat een lege combinatie al minimaal 16 ton weegt, betekent dus dat er nog maximaal 34 ton geladen kan worden, dus in principe meer dan 3 wagens als er vanuit gegaan wordt dat het 114.000 kilo nettogewicht is, de vaten waar het inzit wegen namelijk ook nog wel wat...
Ik betwijfel of zulk volk zich aan deze regels zal houden.
Het gaat er dus meer over wat de vrachtwagen kan (ipv. mag) hebben ;)
Je wil als je net zo'n lading hebt "opgehaald" zo min mogelijk opvallen dus overbeladen is in zo'n geval niet handig, zeker met alle weeglussen rond Rotterdam áls ze je aan de kant zetten kunnen je papieren wel "in orde zijn", maar weten ze gelijk wie je bent, en op zo'n bedrag een extra vrachtwagen inhuren is dan ook een bijkomende zaak, alles beter dan vanwege een lullig paar kilo overbelading aan de kant gezet worden...
Dan moeten hij dat gewicht natuurlijk ook nog kunnen dragen.
0 vrachtwagens en maar 1 binnenvaartschip.
Precies mijn gedachte. Waarom moeite doen met het charteren en naar binnen loodsen van vrachtwagens en vervolgens ongezien de stad uit proberen te krijgen (haha, dat lukt niet), terwijl je gewoon een binnenvaartschip (een spits is al genoeg, ik denk zelfs dat je het ook nog op een redelijk werkschip/kraanschip kan krijgen) kan charteren, aanleggen (niks geen slagbomen of rijdende hekken), spul aan boord zetten, tabee, opstomen naar Veghel om daar de boel over te slaan in vrachtwagens of de opslag.
En dan heb ik het nog niet eens over het scenario dat ze een coastertje gechartered hebben en daarna doodleuk de nieuwe waterweg opgestoomt zijn.
Het zijn meerdere vrachten;
Volgens hem zijn er bij de roof in ieder geval vrachtwagens ingezet. Het kobalt zat zoals gebruikelijk in de vorm van fijne brokjes in vaten, zoals het doorgaans wordt vervoerd.
Alleen vervoert een beetje zeecontainer maar maximaal 30ton.

Dan rijst de grote vraag hoe je dat in hemelsnaam voor mekaar krijgt want alleen het laden zal al een hele tijd in beslag nemen. Dan ga je al gauw denken aan een inside job, dat een (voormalige) werkgevernemer daar bezig is geweest.

[Reactie gewijzigd door Iblies op 20 juli 2018 16:09]

Met meerdere vrachten leek mij ook de logische 'hoe', maar dat niemand op heterdaad betrapt is vind ik frappant. Aan de andere kant, als je weet dat je voor 6,8 miljoen euro gaat stelen, kan het vast geen kwaad om enkele werknemers om te kopen voor 50.000 euro pp?
Cobalt weegt 8.9KG/dm^3
in een vat past 200 liter (voor het gemak ga ik hier even vanuit)
dan weegt een vat +/- 1,78T

Dat zijn 65 vaten, omdat cobalt vast is laten we even uitgaan van 70 vaten.
Dat is over meerdere vrachten een vrij eenvoudige buit.
Als je zoiets verdeeld over een vat of 5-10 per vracht, is het wellicht nooit opgevallen.
Een hele partij tegelijk weghalen lijkt me een stuk beter opvallen.
Als je zoiets verdeeld over een vat of 5-10 per vracht, is het wellicht nooit opgevallen.
Een hele partij tegelijk weghalen lijkt me een stuk beter opvallen.
Hoewel een paar vrachtwagens in een havengebied/transportcentrum niet echt opvallen, denk ik.
Het is gewaagd, maar kennelijk niet echt moeilijk.
Dan rijst de grote vraag hoe je dat in hemelsnaam voor mekaar krijgt want alleen het laden zal al een hele tijd in beslag nemen.
Waarom? Een container opladen duurt toch niet zo lang?
ik denk dat je werknemer bedoelt :)
Waarschijnlijk in een container op een vrachtwagen met de hulp van corrupte haven-medewerkers? Het feit dat ze ook enkel een datum-range weten waarin deze gestolen is betekent dat ze niet echt continu monitoren wat ze hebben staan lijkt me?
Ik verwacht niet dat dit midden in de nacht is gebeurd met het openknippen van een hek en dergelijke.

Ik verwacht eerder dat het op klaarlichte dag is gebeurd met vervalste papieren of hulp van binnenuit bijvoorbeeld. Als het een komen en gaan is van vrachtwagens die containers komen halen en brengen, containers die er van buiten vaak ook nog eens allemaal hetzelfde uit zien, dan is het misschien alleen een kwestie van bewust een andere container meenemen dan de bedoeling was. Als er iets gescand wordt bij de uitgang maar je hebt labels verwisseld of vervalst dan valt het misschien pas dagen later op.
Kan zoals iemand anders al eerder zei te maken hebben met de datum van ontvangst van de lading en de geplande datum van het transport. Daartussen mort het gestolen zijn.
Met meerdere vrachtwagens. Het is ook al bevestigd dat dat het geval is. Ik ben meer benieuwd waar je dit gaat verkopen en zeker deze hoeveelheid.
Moet je alles in een keer verkopen dan....? Als ik een dief was en ik had 10 laptops gestolen, dan maak ik 15 verschillende accounts aan op websites en verkoop ik de 10 laptops. De 5 extra accounts zijn een afleidingsmanoeuvre zodat het aantal niet aan matcht. Wat ik wil zeggen is, als je al zoveel kan stelen dan heb je ook al een plan hoe je het gaat verkopen. Daarnaast kan dit op verzoek van een iemand of meerdere personen gedaan zijn, gerichte kopers.
Ja maar wel met het verschil dat dit geen laptops zijn natuurlijk. Er zijn maar een handje vol bedrijven die iets aan Kobalt hebben. Dit is niet iets wat je even in delen op Marktplaats, eBay, ... zet.
Als ik een dief was en ik had 10 laptops gestolen, dan maak ik 15 verschillende accounts aan op websites en verkoop ik de 10 laptops.
Alsof dat niet opvalt... ;)
Als je in een zeer korte tijd 15 accounts maakt met hetzelfde ip-adres en zelfde (of bijna hetzelfde) mail-adres, dan valt het misschien op ja. Maar ik denk dat op veel sites het ip-adres niet eens gecontrolleerd wordt (laat staan opgeslagen en zelfs als dat gedaan wordt dan kun je dat nog steeds redelijk makkelijk omzeilen met een VPN volgens mij) en als je echt zoiets zou willen/kunnen doen dan ben je denk ik ook wel zo slim om allemaal verschillende wegwerp mail accounts aan te maken. Nee zoiets hoeft echt niet op te vallen. Wat wel op zal vallen is als 10 exact dezelfde laptops rond dezelfde tijd worden aangeboden (maar ook dat is natuurlijk afhankelijk van de site).
Je logt in met je gestolen laptop op het gratis wifi netwerk van het station.
Of je gebruikt een VPN zodat je niet zo makkelijk te traceren bent en je niet gefilmd bent door meerdere camera's?
Waarom niet beiden?
Adje vertelde dat verhaal als analoog naar deze vrachtsituatie. Nogal offtopic om erop door te gaan over ip adressen en andere IT gerelateerde mik.
Qua verkoop: waarschijnlijk wordt deze partij ransome gehouden en krijgt de eigenaar een email met de vraag of hij z'n kobalt terug wil hebben. Zo ja, een x aantal bitcoins overmaken en daarna verwijzen naar de plaats van de gestolen kobalt. Zo krijgt de eigenaar op een 'legale' manier z'n goederen terug en de dief op de eenvoudigste manier z'n geld. Justitie keurt zo'n plan natuurlijk nooit goed, dus het zou me niets verbazen als de partij 'toevallig' wordt teruggevonden. Mocht dit niet werken, dan de zwarte markt op.

Zo zou ik het aanpakken iig
Behalve dat het de eigenaar waarschijnlijk niet zoveel uitmaakt of hij zijn goederen terugkrijgt als de verzekering uitbetaald.
Nou idd... dat moet toch érgens opgevallen zijn, of niet dan...
Hoe? Das eigenlijk niet zo moeilijk. Je zoekt iemand die er werkt om ervoor te zorgen dat je enkele vrachtwagens langs kunt sturen om het goedje op te laden. Je vind meestal wel een sukkelaar die er niet mee in zit om enkele tienduizenden euro aan te nemen om wat administratie te vervalsen. Die sukkelaar beseft alleen niet op zo een moment wat dit kan betekenen voor hem. Of je infiltreert. De volgende keer dat er een vacature openkomt zorg je voor een goed, vals CV en zorg je dat je er goed doorkomt. Nadat je hebt wat je wilt verdwijn je met de noorderzon (en 114t kobalt).
Inside job natuurlijk! (Assumption)
In ieder geval deels. Het is niet zo dat men op de bonnefooi denkt 'he, 7 juli, een mooie zaterdag om eens te kijken of er nog wat kobalt te scoren valt in de haven'.. ;)
Vrachtwagen mee en op de gympen.
Geef die kerel op die containerheftruck wat geld en kom met 3 auto's met los chassis aanrijden. Dit moet ook haast iemand geweest zijn die in de haven zelf werkt imo.
Ik zou verwachten dat die 114ton verdeeld is over 4 containers van 20ft of 40ft. 28 ton is namelijk een goede transport last en de erts zal dichtheid van iets van 2 tot 4 t/m3 zijn. Containers zullen gevuld zijn met oliedrums en zijn niet volgestort verwacht ik. Vervolgens dus deze containers van a naar b verplaatsen met 1 (heen en weer) of meerdere trucks. Is natuurlijk wel makkelijk als je maar 1 vrachtwagen gebruikt. Dus in die 4 dagen kan je kan je maximaal 12 uur de vracht wegrijden kom je ongeveer tot in polen. Daar tijdje laten staan en daarna daar over een langere tijd verkopen aan een kleinere smelterij die niet te scherp controleert.
Ik vraag me af hoe makkelijk dit te verkopen valt op de zwarte markt, iemand een idee?
Ik kan mij niet voorstellen dat je zoiets steelt, als je nog geen koper klaar hebt. Waarschijnlijk is het al verkocht voordat ze de kraak gezet hebben
Als het daadwerkelijk is gestolen (en dus geen inside job/ verzekeringsscam is) dan gok ik dat er genoeg chinese of russische bedrijfjes zijn die dit wel willen hebben voor een zacht prijsje. Als je deze lading kan kopen voor 4 miljoen dan kan je een leuk zakcentje besparen. Maargoed, 114 ton aan materiaal laten stelen en niets doorhebben? Ik vind het een vreemde zaak. Het zou mij niets verbazen als dit een verzekeringsscam is.
Maargoed, 114 ton aan materiaal laten stelen en niets doorhebben?
Zoals in het bericht staat: "[..] dat de diefstal zich tussen 5 en 9 juli voltrok [..]", oftewel, dikke kans dat het in het weekend was. Niet heel vreemd dan dat niemand iets doorheeft, totdat er op maandag weer iemand aanwezig is. En tja, als er in Rotterdam opeens een paar extra vrachtwagens rondrijden, da's niet heel verdacht; die rijden hoe dan ook af en aan.
Het zou mij niets verbazen als dit een verzekeringsscam is.
Ja, want de verzekering gaat meteen uitkeren, zonder een beetje onderzoek te doen!? Juist bij zo'n vreemd verhaal zullen ze alles ondersteboven halen om uit te vinden wat er precies gebeurd is. Als het mis gaat krijg je niet uitbetaald, ben je je kobalt nog steeds kwijt (dat krijg je echt niet terug van je criminele vrienden) en wordt je aangeklaagd voor medeplichtigheid, valse aangifte en poging tot oplichting... Je moet heel zeker van je zaak zijn (of compleet wanhopig; bijvoorbeeld vanwege ernstige financiële problemen) om dat risico te willen nemen. Ligt het niet veel meer voor de hand dat dit inderdaad diefstal was (in de zin dat de eigenaar niet betrokken was bij de misdaad)?
[...]
Ligt het niet veel meer voor de hand dat dit inderdaad diefstal was (in de zin dat de eigenaar niet betrokken was bij de misdaad)?
[/quote]

Dan is het zowel diefstal als een verzekeringsscam. Het zou namelijk opmerkelijk wezen als het bedrijf geen verzekeringsclaim indient in geval van diefstal. Ik weet niet hoe groot ze zijn, maar 7 miljoen euro schrijf je niet zo maar af.
Als dit diefstal is zonder dat de eigenaar betrokken was bij de misdaad, hoe kan het dan nog een verzekeringsscam zijn? Bedrijf zijn goederen zijn gestolen en dien een claim in bij de verzekering. Doe jij toch ook als jou fiets zonder jou toestemming meegenomen wordt terwijl deze verzekerd is?
Het is natuurlijk een beetje gissen, maar gezien de omvang en compliciteit van de diefstal zou ik dat ook niet uitsluiten dat men van binnenuit opereerden. Als eigenaar zou je dus je eigen zakken kunnen vullen en het bedrijf schadeloos stellen middels een verzekeringsuitkering.
Dat is uiteraard een mogelijkheid. Echter is de kans, zoals @robvanwijk al aangaf, niet gering dat je als bedrijf betrapt wordt. Mij lijkt dat de opbrengst te klein is ten opzichte van het risico en de bijbehorende consequenties. Maar goed, dat weet je uiteraard nooit.

Mij lijkt eerder dat dit een heist in opdracht is geweest. Koper X wilt voor wat voor reden dan ook die cobalt en laat dit door groep Y doen om vervolgens de cobalt hiervan te kopen. Dit blijft uiteraard allemaal speculaasjes totdat deze diefstal opgelost wordt.
Je vraagt het voor een vriend begrijp ik?
Mwa ik verwacht dat er genoeg Chinese afnemers zullen zijn hiervoor. Het hoeft dan ook niet direct zwart gedaan te worden, als je maar handig bent om het op papier 'wit' te laten lijken. Het lijkt mij dan ook goed voorbereid, voor deze hoeveelheden (buiten de keuze al voor kobalt) heb je logistiek een goed plan nodig. Wellicht gewoon zelfs nog op bestelling gedaan voor een klant.
Dit steelt men echt op bestelling
Ik vermoed dat ze het wit wassen en dan verkopen.
Bijvoorbeeld door met hulp van een handlanger in Congo, bij een of ander vaag mijnbedrijf, een nieuw paper trail te creeren en dan te doen alsof het daar vandaan komt en gewoon verkopen.

Zonder zoiets lijkt het me nauwelijks te verkopen.
Dit klinkt al een Hollywood film. Oceans 28 ofzo 8)7
Ik vraag mij af of dit verzekerd is
Ik vraag mij af of dit verzekerd is
Zou kunnen, maar hoeft niet.

Het idee van een verzekering is dat je altijd een klein bedrag betaalt (wat je wel kunt missen). Als er niets gebeurt ben je dat kwijt, maar goed, het was maar een klein bedrag. Als het wel mis gaat, dan krijg je de schade (een groot bedrag, dat je niet zomaar hebt liggen) vergoed.

Als je een gewone persoon bent, dan zal je je huis bijvoorbeeld verzekeren; als daar iets mee gebeurt, dan heb je echt niet het geld om dat zelf te betalen. Maar als je een enorme hoeveelheid huizen in eigendom hebt (bijvoorbeeld een woningcorporatie), dan is het misschien slimmer om ze niet te verzekeren. Het bedrag dat je aan premies zou betalen zet je op een aparte rekening en als er iets mis gaat dan laat je, in plaats van de verzekering, die rekening uitbetalen.

Voor zo'n magazijn geldt ongeveer hetzelfde. Als daar naast een boel kobalt ook nog voor tientallen (of honderden) miljoenen aan andere spullen liggen opgeslagen, dan zou het best wel eens goedkoper kunnen zijn om geen verzekering te hebben (en er zelf voor op te draaien als het mis gaat) dan om elke maand een forse premie te moeten betalen.
soms wordt het verzekeren van iets ook opgelegd door je opdrachtgever, wil je hem binnenhalen als klant.
Wie weet hebben de dieven wel een plan/scenario gebruikt uit een film, er zijn legio films met dit soort goede "handleidingen" te vinden hahahah ;)
Ik had het mooi opgeslagen Steel hier en daar nog een keer zon lading. En dan wachten tot kobalt echt veel waard is over 25/30 jaar. Of heeft het een houdbaarheidsdatum?
Het zit al duizenden, zo niet miljoenen, jaren in de grond, dus dat zal wel meevallen.

Ik lees dat het 60k per ton doet op de markt nu. Dus het is al veel waard. Je moet ook niet te lang wachten, want straks komen ze met iets anders en zit je met rommel.

[Reactie gewijzigd door Catch22 op 20 juli 2018 11:07]

in 2016 deed het 21k per ton. Dit jaar al bijna 60k. Productie is nog steeds minder dan er wordt afgenomen, dus de reserve blijft krimpen. 25 jaar zal idd dom zijn, een nieuwe techniek en je bent je waade voor het grootste gedeelte kwijt. Maar ik denk dat de prijs binnen 2 jaar 100k per ton zou kunnen zijn. Helemaal nu er steeds meer fabrikanten met volledig elektrische auto's komen. DIe paar tesla's waren het probleem nog niet.
Wow, 114 ton is ontzettend veel! Natuurlijk is het niet goed dat het gestolen is, maar als je zoveel van iets kunt wegroven zonder dat het opvalt terwijl je er mee bezig bent, dat is toch best knap...
Of dom van degene van wie het is gestolen.
Locatiemanager Martijn Wijbrandi zegt dat de beveiliging, bestaande uit camera's en bewaking, aanzienlijk was.
Wat is aanzienlijk, dat is ook maar subjectief.
Waarom zou het moeilijk zijn om dit te doen? Als je er voor zorgt dat je chauffeurs van de vrachtwagens om koopt. Dan laat je die chauffeurs simpelweg ergens anders heen rijden. In de haven lijkt er nog niks aan de hand maar als je vervolgens op de snelweg zit geen haan die er naar kraait lijkt mij? ( ik ken de vrachtwagen business niet dus ik weet niet of dat er iets van tracking in die vrachtwagens zit ingebakken.. maar dat lijkt mij niet)

[Reactie gewijzigd door Webgnome op 20 juli 2018 10:10]

maar als je vervolgens op de snelweg zit geen haan die er naar kraait lijkt mij?
Zou er niet iemand zijn die zich afvraagt waar zijn kobalt blijft? En die weet welke vervoersbedrijf het heeft opgehaald in Rotterdam?
Zou er niet iemand zijn die zich afvraagt waar zijn kobalt blijft? En die weet welke vervoersbedrijf het heeft opgehaald in Rotterdam?
Je hebt kobalt besteld en ziet wel wanneer het ongeveer binnenkomt in de haven. Weekend ertussen, het wordt wat later. Als het lang duurt vraag je waar het blijft aan de verwachte vervoerder A en dan blijkt na navraag dat vervoerder B het heeft opgehaald op een zonnige zaterdagmiddag.
Het opsporen kan beginnen.
Waar verberg je 114 ton gestolen waar?
Waar verberg je 114 ton gestolen waar?
In container of boot waarin het reeds zat tijdens het vervoer. Is het wel aangekomen in de haven ?
Legio vragen en mogelijkheden. Het lijkt me niet dat je zo'n diefstel even tussen neus en lippen door doet.
114 ton kobalt wat kan je ermee?

Niet dat je met een paar vrachtwagens verschijnt bij de lokale oud ijzer boer.
Verhandelen op de zwarte markt
Dan moeten ze al een koper hebben in dat geval, niet iets wat je even uitstalt bij een kraampje

Maar alsnog vraag ik me af welke dubieuze partij zoekt naar zo'n grote hoeveelheid
Niet alles gebeurd eerlijk en als iemand, in dit geval, KOBALT aanbied, ga je er van uit, dat hij dat ook ergens heeft gekocht.
Nee dat snap ik. Maar zo'n grote partij op de zwarte markt met waarschijnlijk al een koper.

Dan ga ik er vanuit dat het gebruikt word voor een product dat ook niet bepaald fris is.
Naast accu's kan je het ook gebruiken als katalysator, wellicht wordt het ook wel gebruikt in de productie van harddrugs? Geen idee wat ze daar zoal gebruiken. Nare chemicaliën dat weet ik wel.
Ja je hebt gelijk, mogelijkheden genoeg. En most of all, er is een enorme behoefte naar, zo niet, komt die er!
Maar alsnog vraag ik me af welke dubieuze partij zoekt naar zo'n grote hoeveelheid
Misschien niet de totale hoeveelheid. Kobalt wordt op veel plekken gebruikt. Verkoop een deel aan Akzo-Nobel, dan wordt kobalt blauw de nieuwe verfkleurtrend.

Legeringen, airbags, magneten, noem het maar.
Klopt legitieme partijen zat, die mogelijk interesse hebben.
Maar zou jij je naam durven riskeren als je een lading kobalt aangeboden krijgt zonder de juiste papieren?
Ik zou mijn vinger er niet aan branden als ik een partij ben zoals AkzoNobel.
Met in het achterhoofd dat er altijd een kans bestaat dat autoriteiten er achter komen met alle gevolgen van dien

Hopelijk krijgt dit verhaal nog een staartje. Ben erg benieuwd waar deze lading beland.
Ik denk namelijk bij één partij en niet bij meerdere. Waarbij de dieven in opdracht werkte van deze partij
Ja dat zei ik min of meer.
"Dan moeten ze al een koper hebben"
dat het niet vaak voorkomt dat er zoveel kobalt wordt gestolen.
Dus dat spul wordt veel vaker gestolen? Misschien je beveiliging Vollers Groep eens gaan opkrikken?
“Additional monitoring and security have been implemented since the discovery of the theft, and Vollers are working closely with police and insurers,”
Ah, kijk, dan zijn ze nu pas gaan doen :+
bestaande uit camera's en bewaking, aanzienlijk was en dat de dieven niet alles hebben meegenomen.
Maar blijkbaar niet genoeg om meteen alarm te slaan? Het is niet echt een hit&run met 114ton in je achterbak, kan je ook niet even in je schuurtje bewaren.

Met zo'n hoeveelheid, zou ik bijna zeggen dat het gewoon goed stukje oplichting is met valse papieren, inbreken en vervolgens je vrachtwagens volledig volladen doe je niet even in een halfuurtje.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True