Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste prijsvergelijker en beste community. Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers!

Recyclebedrijf: inzamelen gebruikte smartphones voor benutten kobalt gaat slecht

Volgens het Belgische Umicore, gespecialiseerd in het raffineren en recyclen van metalen, blijven te veel afgedankte smartphones in huis rondslingeren in plaats van dat ze worden gerecycled. Daardoor blijft er volgens Umicore-topman Marc Grynberg veel kobalt onbenut.

Grynberg stelt op basis van steekproeven in bijvoorbeeld BelgiŽ en China dat in elk huishouden 4,5 ongebruikte smartphones liggen te verstoffen, zo meldt De Standaard. Hierdoor blijft volgens hem een enorme hoeveelheid van het metaal onbenut. De topman stelt dat het kobalt in de jaarlijks afgedankte berg aan smartphones genoeg is om meer dan twee miljoen elektrische auto's mee te laten rijden.

De Umicore-topman noemt de inzameling van smartphones 'een ramp'. Volgens hem zullen er in 2018 zo'n 1,5 miljard smartphones gemaakt worden en is het aantal ongebruikte telefoons inmiddels al opgelopen naar twee miljard per jaar. Volgens het telecomagentschap van de Verenigde Naties is in 2016 naar schatting slechts 20 procent van het geproduceerde elektronisch afval daadwerkelijk gerecycled.

Onlangs meldde The Korea Times op basis van informatie van Samsung dat de accudivisie van de Zuid-Koreaanse fabrikant de mogelijkheid onderzoekt voor het fabriceren van kobaltvrije accu's voor elektrische auto's, of exemplaren met relatief kleine hoeveelheden kobalt.

Kobalt, dat voornamelijk wordt gewonnen in de Democratische Republiek Congo, is volgens de Zuid-Koreaanse krant door belastingen in het afgelopen jaar 235 procent duurder geworden. Daarnaast spelen ook misstanden bij de ontginning een rol, net als te weinig recycling en een toename van de productie van accu's voor bijvoorbeeld smartphones en elektrische auto's.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

12-02-2018 • 17:18

184 Linkedin Google+

Submitter: stijn014

Reacties (184)

Wijzig sortering
Er wordt in het artikel vermeld dat kobalt een edelmetaal is. Dit is echter niet het geval. Dit blijkt ook wel uit het feit dat kobalt vaak in oxidevorm gebruikt wordt als kathode in accu's
Of uit de plek in het periodieke systeem. Het staat tussen IJzer en Nikkel in... Het is gewoon een metaal of eigenlijk een overgangsmetaal als je het nauwkeurig wilt zeggen.

Overigens is het niet helemaal ongehoord om oxides of andere verbindingen van edelmetalen tegen te komen in technische toepassingen, al zou het in een accu inderdaad niet persť voor de hand liggen als het de bedoeling is dat het meedoet in de reactie.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 12 februari 2018 21:11]

De term edelmetaal word wel vaker te pas en te onpas gebruikt. Dat komt ook omdat de term niet eenduidig gedefinieerd is.

De meest strikte definitie is gebaseerd op de electronenconfiguratie en omvat alleen Koper, Zilver & Goud (volledig gevulde d-subschil en overschreidt het Fermi niveau niet).

De meest gangbare lijst heeft geen harde definitie en omvat Ruthenium, Rhodium, Palladium, Zilver, Osmium, Iridium, Platina & Goud (maar dan weer geen Koper).

Soms worden ook nog Kwik & Rhenium als edelmetaal betiteld.

Wat betreft het gebruik van edelmetalen worden oxides maar zelden gebruikt.

Van de platina groep (Ru, Rh, Pd, Os, Ir & Pt) elementen worden heel veel katalysatoren gemaakt. Dit zijn dan nagenoeg altijd complexen van het metaal met verschillende liganden. Zilver & Goud (en ook Koper) verbindingen worden daarintegen eigenlijk nooit veel minder als catalysator gebruikt (omdat hun electronenconfiguratie hier niet minder geschikt voor is).

Os, Ir & Pt worden ook in legeringen met elkaar gebruikt omdat deze legeringen aanzienlijk harder zijn dan elk van de metalen op zich en dat de chemische resistentie ook nog uitstekend is. Het meest bekende voorbeeld hiervan is de International Prototype Kilogram welke van 90 % Platina & 10 % Iridium is gemaakt.

Edit: kleine blunder gecorrigeerd

[Reactie gewijzigd door Enantiomeer op 14 februari 2018 07:53]

Koper heeft toch geen gevulde D-schil en is dus reactief ? 29 Cu : [Ar] 3d10 4s1

Of mis ik hier iets dat ik niet begrijp ?
3d10 is volledig gevuld. d-subschil heeft 5 orbitalen en kan dus maximaal 10 electronen bevatten.

En ja, koper is reactief.

Dus nee, je mist niks. Maar zoals gezegd is de term edelmetaal gewoon niet eenduidig gedefinieerd.

Als je nog meer verward wilt raken:

De definitie op basis van electronenconfiguratie kom uit de natuurkunde en is volledig eenduidig.

Alle andere "definities" hebben hun oorspong in de de chemie en zijn gebaseerd op reactiviteit. Meestal word er gesteld dat edelmetalen niet geoxideerd worden door vochtige lucht, zelfs niet bij verhoogde temperaturen, oftwel ze reageren niet met zuurstof. Het probleem hiermee is dat "niet reageren met...." een heel lastige omschrijving is.

Allereerst heb je het probleem met tijd. Indien een reactie extreem traag verloopt en je kijkt slechts over een beperkte periode kun je de conclusie trekken dat er niks gebeurt terwijl als je bv. 100 jaar wacht dat je dan ziet dat er wel degelijk iets gebeurt.

Ten tweede is het ook nog eens zo dat in elk geval Ruthenium, Rhodium, Palladium, Zilver, Osmium, Iridium & Platina wel degelijk met vochtige lucht reageren Wat er echter gebeurt is dat er een extreem dun laage metaaloxide ontstaat dat het oppervlak afsluit en zo verdere oxidatie sterk vertraagd. Hierdoor lijkt het alsof er niets gebeurt.

Om het nog verwarrender te maken hebben in elk geval Titanium, Niobium en Tantalium deze eigenschap ook. Deze metalen worden echter niet als edelmetaal bestempeld.

Ten derde is het ook nog eens zo dat indien je een stukje van in elk geval Ruthenium, Rhodium, Palladium, Osmium, Iridium of Platina met daarop een oxide laagje heel sterk verhit dat het oxidelaagje dan verdwijnt (bij welke temperatuur dit precies gebeurt is voor ieder metaal weer anders). Wanneer je dan het metaal snel afkoelt houd je een perfect schoon stukje metaal over zonder enige vorm van oxide laag. Dit kan dus ook weer de indruk geven dat er geen reactie heeft plaatsgevonden.
Hee, heel interessant allemaal, cool om hier zomaar te lezen.
Dankje voor je uitgebreide uitleg!
Misschien moeten al die sites waar je een smartphone kan recyclen voor geld een redelijkere prijs bieden? Dit zou het aantrekkelijker moeten maken om je smartphone te recyclen. Vaak krijg je echt een onzinnig klein bedrag voor je smartphone. Er zitten zoveel metalen in en dure stoffen, dan kun je de consument best een beetje belonen.

[Reactie gewijzigd door Relatief op 12 februari 2018 23:09]

Waarom niet gewoon netjes inleveren als iets toch kapot is /niet gebruikt wordt? De vergoeding zit in het behouden van grondstoffen en milieu. De grondstoffen per mobieltje is echt niet meer dan je er nu voor krijgt. De productiekosten zijn ook veel lager dan je als consument betaald. Als je dan alle bewerkingen rekent voor het herwinnen van de grondstoffen wordt het al snel onrendabel en is geen onderneming bereid dit te doen.
Een kapotte stofzuiger ben je ook blij als je er gratis van af kan.
In het geval van een kapotte ben ik het helemaal met je eens. Echter van de twee miljard smartphones per jaar die genoemd worden in dit artikel, is natuurlijk maar een bepaald percentage kapot. Zolang je meer geld krijgt voor je (werkende) telefoon op marktplaats bijvoorbeeld zullen mensen hem eerder daar verkopen. Dan word je telefoon door iemand anders hergebruikt, dat is ook een milieuvriendelijke oplossing. Telefoons gaan immers langer mee, de techniek is verder uitontwikkeld. Het veroorzaakt helaas wel problemen in het herwinnen van de grondstoffen. Dus mijn stelling is, als de recyclebedrijven hun grondstoffen willen, zullen ze moeten concurreren met de tweedehands markt.

[Reactie gewijzigd door Relatief op 13 februari 2018 12:38]

als men dat zou doen, zou het gros niet ergens liggen te verstoffen, dus zouden ze ook niet voorkomen bij die steekproeven (of niet in heel grote delen).

Ik denk dat mensen wel vaak denken 'ik verkoop hem wel nog op marktplaats' en die telefoon 4 jaar later terug in de la tegenkomen
Door alle overheadkosten houden ze er naar mijn schatting een paar euro per kilo aan over. Hoeveel kilo weegt jouw mobieltje?
Voor een iPhone 4 16gb (137 gram) kun je tot wel 21 euro krijgen op bepaalde sites. Met dit feit in mijn achterhoofd kan jouw schatting niet kloppen. Als het niet lucratief was, zouden ze deze telefoons echt niet inkopen voor dergelijke bedragen. Of zijn recyclebedrijven opeens filantropische instellingen geworden? Daarnaast stijgen deze metalen in waarde door hun schaarste, dit verhoogt ook de winst voor dergelijke bedrijven aanzienlijk op lange termijn. Overigens hoop ik zelf ook dat er meer gerecycled gaat worden, maar zonder financieel incentive zie ik dit niet snel gerealiseerd worden.

[Reactie gewijzigd door Relatief op 15 februari 2018 02:04]

Ik spaar ze wel gewoon op. Als het kobalt eenmaal echt op is ben ik spekkoper :+
Computerhardware spaar ik ook, 1x per jaar ofzo eens naar de recycling toko toe om de boel in te leveren. Dat heeft mij best wat geld opgeleverd (HDD +/- 50cent per stuk, via werk en kennissen had ik op een gegeven moment een kratje vol. Idem met oude accu's uit de auto en UPS'en)

Nu zeggen ze dat je het kostenloos bij de bouwmarkt mag inleveren, alsof je blij en dankbaar mag zijn dat je er niet voor hoeft te betalen. Maar diverse apparatuur brengt gewoon heel veel geld op. Nee, een kruimeldief die voor 90% uit plastic en verder wat koper en een ni-mh accu bestaat niet. Een complete PC levert je echter zo'n 5§ op, en dan verdient de recycling er ook nog aan.
Ja, als je er veel van hebt, dŠn levert het geld op, maar het gemiddelde huishouden heeft geen 500 pc's in de garage staan om te recyclen. Idem met smartphones. Tevens ben je een deel van de winst van "hamsteren" weer kwijt wanneer je zelf een nieuw toestel koopt en daar 50+ euro meer voor moet betalen vanwege de kobalt schaarste.

Maar goed, het probleem is gewoon de mensen de oude smartphone in en la gooien en vergeten, of de rare gewoonte die sommigen hier hebben om al hun toestellen te bewaren, zodat ze trots een overzicht van gsm tot smartphone kunnen laten zien. 8)7

Recyclen is uiteindelijk voor iedereen beter. Zelf verkoop ik m'n oude toestellen gewoon door nadat ik een nieuwe heb aangeschaft. Levert altijd meer op dan wachten tot alleen de schrootwaarde overblijft.
Ik heb zelf een aantal oude telefoons in mijn lade liggen haha. Ik gebruik deze namelijk om te rooten, modden, demonteren, o.i.d. Dat doe ik zelf niet zo snel met mijn nieuwe toestel.
Maar je hebt zeer zeker een punt.
Computerhardware spaar ik ook, 1x per jaar ofzo eens naar de recycling toko toe om de boel in te leveren. Dat heeft mij best wat geld opgeleverd (HDD +/- 50cent per stuk, via werk en kennissen had ik op een gegeven moment een kratje vol.
Zonde...je had die harde schijven beter eerst ontdaan van hun kostbare metaal: in elke harde schijf zit een supermagneet die voor de doehetzelver best wel meer waard is dan 0,5 EUR per stuk...denk aan gereedschap of keukenmateriaal ordelijk aan de muur hangen of je neefje verwonderen met je magische krachten door een speelgoedauto te doen bewegen op pure wilskracht met je handen onder de tafel :) Ook leuk is de kracht van de tegenpolen van zulke magneten.
HDD +/- 50cent per stuk, via werk en kennissen had ik op een gegeven moment een kratje vol.
#privacyalert

Hopelijk heb je zorgvuldig je gegevens gewist dan? Een krat vol HDD's is een schat aan informatie :)

https://www.hln.be/showbi...aar-oude-laptop~a2ff9054/
Effe met de boormachine een gat geboord door de schijf en het PCB. Herstel kost dan al snel honderden euro's voor een schijf waarvan je niet weet of er iets noemenswaardig op staat.
Ik heb nog een ongebruikte Sony Z2 liggen. Naja ongebruikt. Op reis is het mijn navigatie :). Telefoon functioneert 100% uitstekend. Ik krijg er nog geen 50 euro voor terug terwijl het een krasvrije telefoon is. Sorry hoor, ik houd hem lekker zelf. Als die kapot gaat, dan mogen ze het hebben.
Hier hetzelfde. Heb een aantal oude telefoons liggen. Werkt nog wel, hoewel beroerd. Maar voor het moment dat ik eens iets oud nodig heb, zijn ze daar. Het inleveren echter is niet aantrekkelijk genoeg. Hoewel voor het milieu gunstiger, komt het toch neer op feitelijk weggooien van een product dat nog niet helemaal op is, echter voor dagelijks gebruik niet langer toereikend om een legio aan redenen: batterij, security (update stop), etc.

In plaats van hameren op recyclen denk ik dat er juist eerder vanuit andere instanties gehamerd moet worden op duurzaamheid van de toestellen. Stel het verplicht dat batterijen dan wel gemakkelijk dan wel tegen een aantrekkelijk tarief door de fabrikant vervangen dient te worden, dat software updates veel langer worden bijgehouden, etcetera. Op die wijze kunnen telefoons tenminste door gebruikt worden tot ze echt op zijn.

Rekenkracht alleen is namelijk op veel toestellen al nagenoeg geen beperking meer om over stel 10 jaar nog altijd functioneel te zijn.

@mae-t.net Tweedehands verkopen gaat nauwelijks werken bij mijn telefoons. Mijn laatste telefoon, een Galaxy S4 Mini, is inmiddels als nieuw te bestellen voor net iets meer dan 100 euro. Wie gaat er dan nog een variant kopen met beschadigde casing, een accu die op moment van schrijven in standby mode nog maar 6 uur mee gaat en een nieuwe accu alleen al weer zo'n 15 euro extra kost. Om nog maar niet te spreken over het feit zo'n ding af te komen halen, waarbij je dus ook vervoerskosten kwijt zou zijn. En dan is dat toestel met circa 4.5 jaar nog relatief kort mee gegaan voor mijn doen. Als noodtelefoon functioneert het echter nog, het start nog op. Hang het aan een power bank met regelmaat en het draait. Voor dagje pretpark en dergelijke prima.

Mijn telefoon daarvoor? Een Samsung X640. Ook deze werkt nog, ondanks dat die telefoon zo'n 8 jaar als main phone gediend heeft. Is nog mee te bellen. Gebruik het zo nu en dan tijdens outdoor activiteiten. De behuizing staat een beetje bol. Tsja, maar wie gaat er nou een tweedehands X640 kopen.

Enkel mijn 2 nog oudere telefoons zijn uiteindelijk in een recycle bak beland, een Nokia 3310 en Hi Swing.

[Reactie gewijzigd door psychodude op 12 februari 2018 18:52]

Duurzaamheid is nooit los te zien van recycling, dus het is geen of/of-verhaal. Hoe dan ook vind ik het wel volkomen begrijpelijk dat je een toestel dat het nog doet (of deed toen je het weglegde) niet zomaar voor een paar euro of gratis wegdoet. Dan kun je het ook nog altijd als tweedehands verkopen.
Precies. Laatst een keer een hele oude backup van ios5 op m'n iPad2 terug gezet. Wat een verschil in snelheid. Langere updates zou ook meer aandacht voor resource gebruik geven i.p.v. Elke keer weer meer 'features'
Ja, het is absurd hoe weinig je krijgt bij een recycle of tweedehands bedrijf.

Ik had geluk en kreeg 240§ voor een iPhone 6 omdat mobiel.nl 100§ extra gaf bij aanschaf van een s8{+).

Anders had ik gewoon via marktplaats gedaan.

In Amerika heb je een veel beter ruil systeem bij veel winkels en providers, daar krijg je echt bijna de dag waarde van je toestel.

Mijn zus heeft een 3T over, als ik deze niet kan verkopen, blijft gewoon thuis als reserve toestel.
Ja, het is absurd hoe weinig je krijgt bij een recycle of tweedehands bedrijf.
Het gaat hier over afval, niet over alle stappen daarvoor. Als jij je tweedehands telefoon verkoopt gaat die niet de recycling in maar word verkocht in andere landen.

Maakt allemaal niet heel erg veel uit. op een gegeven moment komt het toch ergens terecht en de vuilnisbelten van vandaag zijn de grondstof mijnen van morgen. Ik heb vrijwel al mijn geld geÔnvesteerd in bedrijven die van plan zijn over tien jaar vuilnisbelten uit de jaren 50 te ontginnen. Die zitten vol met koper, edelmetalen en plastics die herbruikbaar zijn.
Welke bedrijven zijn dat?
Spreiding van risico is tip1 bij beleggen/investeren
In de VS is het wel zo dat je enkel vrij recente kan omwisselen. Mijn oude Iphone 5s werd vriendelijk bedankt maar mocht ik houden.
Ik heb hetzelfde als jou, ik heb recent een Note 8 aangeschaft en voor mn oude mobiel, kreeg ik 200 euro extra! Ik dus nakijken, want wou mn oude note 4 houden als backup, maar had nog een oude S3 mini liggen, Daar kreeg ik 14 euro voor, plus 200 extra! Gelijk gedaan, dat is een flink bedrag voor een mobiel die ik niet meer zou gebruiken. Dat maakt mijn aanschaf van de note 8 ook weer flink wat beter. Ik vind het niet erg om oude mobieltjes in te ruilen, als er maar een redelijk bedrag tegenover staat, anders houd ik dat spul liever zelf.
Deze telefoons gaan natuurlijk weer de verkoop in. Al dan niet in 3de wereld landen. Deze gaan niet de recycling in.

Bijna al mijn oude toestellen werken nog. Zelfs een Noka 7650, iPhone 3gs, Xiaomi Mi 2, OnePlus 2. Alleen mijn eerste Sony en een Ericsson zijn stuk.
Ook veel oudere telefoons die je niet eens meer kan inleveren tegen een vergoeding. Heb hier een schoenendoos vol met allerlei toestellen vanaf de nokia 3310 zowat. Maar voor die hele doos vol krijg ik nog geen tientje. Jammer dan.. Laat hem wel staat totdat de edelman nog zeldzamer zijn en dan worden ze vanzelf meer waard.
Los van dat soort rationele overwegingen... Ik ben stiekem best gehecht aan mijn oude toestellen! Voor het geld wat ik voor hele oude toestellen kan krijgen doe ik het echt niet, maar ik vind het best cool om af en toe mijn oude makkers nog eens in handen te hebben. Een telefoon is voor mij een heel persoonlijk ding en ik zal hem dus niet zo snel gewoon weg gooien.
En ik weet ook niet of dat erg is. Als je hem uiteindelijk maar niet bij het vuilnis gooit, maar in een recyclebak gooit. De kennis om goed te recyclen gaat niet opeens verloren voorlopig, en wordt alleen maar beter. Dus misschien is het wel beter om nog een tijdje te wachten met recyclen.
Exact! Alleen als je echt de telefoon niet meer gebruikt zou ik hem of verkopen op Marktplaats, of aan een inzamelbedrijf verkopen. Meestal krijg je bij het eerste er meer geld voor terug :P

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 12 februari 2018 17:23]

Inderdaad, dat is t. Je krijgt er amper wat voor dus dan maar zelf houden.
Toch ook een soort statiegeld invoeren. Kan misschien toch een prikkel zijn om ongebruikte telefoons in te leveren.
Da's de linkse manier om het te benaderen; de rechts manier zou simpelweg de constatering zijn dat er hier nog geen kwestie is van een goed vraag- en aanbod verhaal. Als zo'n recycle bedrijf goed gaat betalen voor een ongebruikte phone doe ik hem heus wel weg.
Het probleem is dan natuurlijk dat de winning van kobalt in Congo nog altijd goedkoper verloopt dan het recyclen, dus een recycling bedrijf kan er niet "goed voor betalen". Het gevolg is dat de "rechtse manier" nul recycling oplevert. Pas op het moment dat het op is kom je er dan achter dat er gerecycled had moeten worden, maar dan is het te laat.

[Reactie gewijzigd door hoeksmarp op 12 februari 2018 17:39]

Alternatieve 'linkse' manier zou dan kunnen zijn om kobalt met een oorsprong uit Congo te belasten als doorberekening van de 'schade'. De BewustRechtse (laat de consument stemmen met diens portemonnee) manier is dan misschien FairPhone. Alternatief is natuurlijk dat we gewoon leuk doorgaan zoals we nu doen totdat ze zich in Congo in een vakbond gaan verenigen.

[Reactie gewijzigd door :murb: op 12 februari 2018 17:59]

Ja goed idee, een vakbond beginnen in een land met enorm veel corruptie binnen de overheid en politie. Hoe lang denk je dat het duurt voordat de leden een 'ongeluk' krijgen?

Bovendien zijn die mensen zo arm dat ze geen dag loon van een staking kunnen missen.

Die FairPhone is op zich wel mooi, maar Snapdragon 801 en Android 6.0 kan echt niet meer.. Snap niet dat ze niet met een nieuwe "core module" komen om te kunnen upgraden. Dat was nou juist het idee achter hun telefoon, niet meer steeds een hele nieuwe kopen als het scherm e.d. nog goed is.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 12 februari 2018 18:28]

Links, rechts, boeit geen drol: Feit is dat onder het Obama-presidentschap in 2014 de VS heeft gekozen om cobalt uit conflict-gebieden simpelweg te verbieden. Apple mag het simpelweg niet kopen, daar komt dus geen consument of 'schade-doorberekening' aan te pas.

https://www.theguardian.c...inerals-law-congo-poverty

https://www.washingtonpos...s/?utm_term=.f66603c1454a
Maar als dat volgens het artikel het enige land is waar het gewonnen wordt... Waar haalt Apple het dan vandaan? Uit recycling van telefoons die het wŤl uit Congo hebben gehaald? En waarom zou Apple het niet mogen gebruiken, maar Samsung wel, terwijl ze bij wijze van spreken in dezelfde fabriek in China gemaakt worden en uiteindelijk in dezelfde winkel verkocht worden?

Of geldt het voor alle telefoons die in Amerika verkocht worden, of alleen voor op papier Amerikaanse bedrijven? Misschien staat het allemaal in je bronnen, mijn excuses dat ik ze nog niet gelezen heb. Ga ik nog wel doen.
Ah maar is Congo een conflict gebied?
Oost-Congo is in handen van rebellen dus ja. Van de rest van Congo kan je eigenlijk zeggen dat het een dictatuur is maar dat tellen we zo niet mee als we grondstoffen nodig hebben.
De waarheid ligt waarschijnlijk wat genuanceerder. Bij vrijwel elke mijn is het zo dat de moeite van het delven van de grondstof steeds groter wordt naarmate de ongedolven hoeveelheid grondstof slinkt (daarom worden veel mijnen ook gesloten voordat daadwerkelijk alle grondstoffen eruit gehaald zijn). Het ligt dus voor de hand dat gerecycled kobalt goedkoper wordt dan nieuw gedolven kobalt voordat laatstgenoemde helemaal op is.
Ik word zo moe van mensen die denken dat oplossingsrichtingen 'links' of 'rechts' zijn en het dus maar opzij schuiven. Statiegeld heeft geen politieke kleur of voorkeur, het is gewoon een efficiŽnte oplossingsrichting die past bij de probleemstelling. Goede oplossingen niet gebruiken is net zo dom als het niet gebruiken van een hamer in de bouw, omdat het een "rechtse benadering" is. Alsof die hamer daar boodschap aan heeft.

- Constatering 1 is dat recycling niet werkt, omdat mensen niet inleveren.
- Constatering 2 is dat het vraag- en aanbod verhaal niet werkt, want ( A ) winning in Congo is op dit moment goedkoper dan recycling en ( B ) het wordt niet al gedaan ondanks de economische prikkels.
- Constatering 3 is dat het maatschappelijk onwenselijk is dat we kobalt niet hergebruiken, om meerdere redenen.

Statiegeld is niets meer of minder dan een efficiŽnte oplossing die past bij de constateringen. Als er een andere oplossing wordt bedacht die efficiŽnter is, moeten we natuurlijk daarvoor gaan - maar tot nu toe heb ik die nog niet gehoord.

Mocht dat je nog niet overtuigen, gebruik ik graag het rechtse mantra: Beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen. Steel het idee, noem het telefoongeld for all I care en gaan met die banaan.

[Reactie gewijzigd door atlaste op 13 februari 2018 08:35]

Dat heeft weinig met links of rechts te maken, zelfs als het om de idealen zou gaan, maar meer met de factoren die je in je business case meeneemt. Puur op basis van het goud en het koper dat erin zit, kan het al lonend zijn om die toestellen toch gewoon te recyclen. Op basis van andere materialen wil je niet van een enkel land afhankelijk zijn, maar dan heb je het over kosten die nog gaan komen voor zover de prijzen niet al opgedreven worden ("rechts") of nu juist te laag zijn omdat het land zich niet als marktpartij gedraagt ("links"). Soms moet je vooruit kijken naar de situatie van de markt inplaats van achteruit of alleen in het moment te handelen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 12 februari 2018 18:28]

de rechts manier zou simpelweg de constatering zijn dat er hier nog geen kwestie is van een goed vraag- en aanbod verhaal.
Dat komt doordat de rechtse manier oa inhoudt op korte termijn te denken, en zich dus weinig gelegen laat liggen aan het milieu effect op lange termijn. Eigenlijk is het gewoon in je eigen nest schijten.
Thuiskopieheffing weer terugkrijgen bij inleveren. :9 Immers ben je niet meer in bezit van het apparaat en dient er voor dat ding niemand meer gecompenseerd te worden. :*)
Oh nee wacht...

[Reactie gewijzigd door ManiacsHouse op 12 februari 2018 17:31]

Klinkt prima, als je gelijk ook een nieuwe mobiel koopt.
Uh waarom? ik koop de telefoon toch? bij flessen leen je de fles en koop je de inhoud, dit is niet hetzelfde en ik zou ook absoluut geen statiegeld willen betalen bij een nieuwe telefoon, daarbij zoals genoeg anderen hou ik altijd de oudere model liggen ter back up voor concerten of vakanties.

Trouwens over statiegeld gesproken er zijn genoeg lease telefoons met abonnementjes althans dat was er eerder wel dus dan bieden ze die maar vaker aan, niet dat ik er voor zou kiezen maar het is een alternatief.
Bij auto's doen ze het anders ook gewoon. Van het geld dat je er op de sloop voor krijgt, is altijd iets van 100 of 150 euro overheidsbijdrage. Voor minder gangbare modellen krijg je op de sloop soms minder dan dat omdat het afvoeren van de materialen ook niet alleen maar winst oplevert, maar je hebt wel iets van een onderhandelingspositie.

Overigens koop je bij flessen ook gewoon de fles. Niemand die het eigendom komt claimen, aangezien hij minder aan materiaal waard is dan het statiegeld. Vroeger was dat anders, toen mocht een fles duurder zijn omdat hij gewassen en weer als fles gebruikt werd.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 12 februari 2018 18:23]

Als je weet hoeveel ijzer aluminium en andere materialen in de auto zit zou je zelf kunnen scheiden bij de metaalboer. Levert je genoeg op. Mijn pa werkt in de bouw hij komt geregeld met stuken koper en lood thuis. 1x per 6 maanden gaat hij naar de ijzer boer. En verdient zo ook weer een vakantie er bij.

Ook met sloop werken wordt vaak gewoon koper lood aluminium en ijzer in de afval bak gegooid. Leuk voor de grofvuil. Je betaald het afvoeren en hoeveelheid matriaal wat kostbaar is. Wordt ook nog eens er uitgehaald en verkocht. Dubbel winst voor de grofvuil.
Als je pa werknemer is zou ik dat niet overal rondbazuinen }:O
LoL.. wie weet wie mijn pas is krijgt een cookie :P

Hij is ZZPer..
Lease telefoons heeft KPN een tijdje aangeboden en dat is zo gigantisch geflopt dat ze er gauw mee gestopt zijn.
Een jaar of 90 als ik goed tel.
Oh, je doelt op vaste lijn toestellen. Dat kon alleen omdat ze toen monopolist waren. Ze hebben het met mobiele toestellen ook geprobeerd en daar zijn ze gauw mee gestopt.
Recycle bedrijven maken er hun business van om gratis verkregen spullen te verkopen. Wanneer het niet gratis aangeboden word moet iedereen ineens aan de slag voor hun businessmodel.

Ik wil best meewerken aan recycelen, maar ik betaal vrijwel overal naast het product al verwijderingsbijdrage en wat al niet meer. Moet ik dan echt ook gaan betalen om graaiende bestuurders nog rijker te maken ?
Neen je moet hem gewoon terug brengen naar de winkel waar je je nieuw toestel gekocht hebt of naar eender welk milieu inzamel punt als je wil recycleren. Zowat elke supermarkt in BelgiŽ bied zoiets aan (zie ook deze campagne https://www.recupel.be/nl...elektro-te-recycleren/#ct)

ik zie niet in hoe je dat betalen noemt?

LOL reageren op een reactie, er een valide bron bijzetten om die reactie te ondersteunen en een ongewenst als moderatie krijgen. Ongewenst als in wat???

[Reactie gewijzigd door Yalopa op 12 februari 2018 19:21]

Op elektro betalen we in BelgiŽ een recupel bijdrage. Deze is bedoeld om de kosten voor recyclage te dekken. Dus ja, we betalen ervoor.
Hier ook, maar in de praktijk wordt dat vrijwel alleen gebruikt voor grote spullen die je niet zomaar ergens laat slingeren zoals koelkasten of wasmachines. Het duurt nog wel even voordat mijn huis zo uitpuilt van de telefoons dat ik ruimtegebrek ga krijgen.

[Reactie gewijzigd door Morgan4321 op 12 februari 2018 20:05]

Ik heb laatst voor een Blue microphone recupel bijdrage moeten betalen. Dus hier is het iig ook op kleinere toestellen. Toen ik een vervangingsbatterij voor mijn S4 gekocht had heb ik er een Bebat bijdrage moeten op betalen (gelijkaardig aan recupel maar voor batterijen dus).
Hier in BelgiŽ wordt er dus zeker en vast voor betaald door de gebruikers.
Deel van de recupel regeling is idd dat bedrijven verplicht zijn om je oude spullen terug te nemen en instaan voor verwerking er van. De "aanvaardingsplicht" we betalen een bijdrage voor die organisatie. voor een GSM is dat 5 cent. Wat exact is je punt, ik kan niet je niet echt volgen?

Wil je geld krijgen voor je oude telefoon: zet hem te koop en kijk wat er voor geboden wordt (je zal verbaasd zijn wat er voor sommige modellen nog gegeven wordt (of ook niet, dat is nl afhankelijk wat je aanbied natuurlijk)
Wil je dat je geen moeite moet doen om je oude telefoon in het recyclage circuit te krijgen? Geen probleem, geef hem af op het moment dat je een nieuwe koopt of drop hem in een geschikte container in je supermarkt.
Wil je hem houden als spare part? geen probleem, dat is niet verboden...

[Reactie gewijzigd door Yalopa op 12 februari 2018 19:16]

Moeten is een groot woord, maar inderdaad er zijn winkels die je korting geven voor je nieuwe aankoop, zoals Apple inruil optie : https://www.apple.com/nl/iphone/trade-up/ Maar geldt niet voor alle oude iphones, meestal kan je meer voor terug krijgen door het te verkopen als tweede hands, iphone 5's worden aangeboden voor een bedrag van rond de 100 euro dacht ik. Apple gebruiken de onderdelen voor de reparaties of maken ze een refurbished iphone van en brengen die opnieuw op de markt
Opendeur...

Hmm, mijn laatste uit China laten komen, maar daar willen mijn oude tel niet terug hebben. En dan heb ik het nog niet eens over de verzendkosten van 29 euries.

BTW veel mening modjes, ik heb zelfs een ban gehad om dat ik er teveel van zei, en dan ongevraagd ook maar mijn moderatie afgepakt...Niets van die minnen aantrekken
Die verwijderingsbijdrage zou een goed statiegeld middel kunnen zijn
In Nederland betaal je helemaal geen verwijderingsbijdrage meer. Volgens mij zoek je vooral naar argumenten om je laatste zinnetje te voeden...
Omdat de inzameling en verwerking zo zijn geoptimaliseerd dat de industrie nu zelfvoorzienend is.
In Nederland betaal je helemaal geen verwijderingsbijdrage meer.
Maar wel recyclebijdrage en die zit in het aankoopbedrag.
Nee hoor, dat is precies dezelfde term en is afgeschaft: https://nl.wikipedia.org/wiki/Verwijderingsbijdrage
https://www.milieucentraa...en/verwijderingsbijdrage/
Importeurs en producenten van apparaten betalen een 'recyclingbijdrage' om de recycling van een apparaat te bekostigen. Dit kun je echter niet zien op het prijskaartje in de winkel.
Verwijderingsbijdrage betaalde de koper bovenop de aanschafprijs.
Recycling betaalt de winkelier (geloof jij het) en zit bij de prijs in.

Al met al maak ik zelf wel uit of en waar ik mijn zooi laat of inlever.
Niet elk bedrijf heeft graaiende bestuurders. De meeste zelfs niet. Bovendien krijg je vaak toch nog wel een (klein) bedrag.

Dat gezegd hebbende, zou het goed zijn als de overheid de verwijderingsbijdrage ook echt terugploegt naar de consument, zoals dat met auto's vaak wel gebeurt.
Ik snap het wel want bij mij liggen ze ook in een lade want ik ga echt niet mijn oude telefoon die §600,-- heeft gekost voor praktisch nop naar een recycling brengen omdat zij er geld aan willen verdienen. Ik kan net zo goed mijn geld in een sloot gooien dan.

Dat is namelijk waar we naar kijken, bedrijven die vrijwel niets geven voor een oud toestel maar er wel bakken met geld mee binnenhalen. Ze brengen het een beetje alsof het slecht is dat die toestellen in een lade liggen weg te rotten maar wat moet je dan? Net als die bedrijfjes die geld geven voor jouw telefoon, ze adverteren met mooie bedragen maar ondertussen mag je blij zijn als je nog een paar tientjes krijgt voor een z.g.a.n. toestel.

Dat het slecht gaat, daar mogen ze zichzelf voor bedanken want zij willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Dat is namelijk waar we naar kijken, bedrijven die vrijwel niets geven voor een oud toestel maar er wel bakken met geld mee binnenhalen.
Hoeveel verdient een recycling bedrijf eigenlijk aan zo'n telefoon?
Dat durf ik je niet te zeggen, wel weet ik dat het verschil maakt wanneer een bedrijf alleen de toestellen scrapt of zelf de metalen eruit haalt. In het laatste geval levert het meer op. Om een indicatie te geven hoe ze inkopen heb ik hier een voorbeeld:

https://www.hollandrecycl...cycling/telefoons-tablets

Dit is geen poging van mij om Hollandrecycling zwart te maken, dit is hoe deze industrie werkt. Ze kopen alles per kilo op en hanteren daarbij lage inkoopsprijzen. Een toestel wordt in dit stadium niet meer gezien als product maar als verzameling ruwe grondstoffen. Als je naar de inkoopprijzen kijkt dan kun je wel raden wat een consument krijgt wanneer hij een mobieltje inlevert, niet veel dus.

Dan was er nog een interessante blog van Simyo die een tipje van de sluier oplichtte over de verdeling van metalen die gewonnen worden. Weet niet of de cijfers echt accuraat zijn dus zie ze als indicatie. :)

https://www.simyo.nl/blog/telefoon-recyclen/
Uit een ton (dus 1000 kilo) dumptelefoons kun je bijvoorbeeld 140 kilo koper, 3 kilo zilver, 300 gram goud en 3 gram platina halen
Hollandrecycling geeft dus §8500,-- per ton aan mobieltjes maar als je ziet wat ze aan grondstoffen winnen dan kun je inschatten dat er, na aftrek van de winnings-kosten, er nog een aardig bedrag als winst overblijft. :)

Edit:
Helemaal vergeten. Waar niemand het over heeft is het proces hoe deze metalen worden teruggewonnen. Een heel groot deel van dit werk wordt uitbesteed aan lage-lonen-landen waar er vaak losjes met het milieu wordt omgegaan.

Hier een filmpje waarin goud uit oude chips wordt gewonnen:
https://www.youtube.com/watch?v=Xhz0sgfYD8M

Al die chemicaliŽn, wat doen ze ermee wanneer de batch klaar is? India bijvoorbeeld staat niet bekend om haar goede omgang met chemisch afval, toch laten veel landen dit soort werk daar uitvoeren. Des te vreemder lezen wij hier dat het inzamelen zo goed is voor de wereld want denk aan die arme mensen in de mijnen. Ja, hier is het wel schoon, aan de andere kant van de wereld is het een ander verhaal.

Misschien onderstreept dit wat meer mijn aversie tegen dat inzamelen want het is allemaal niet zo mooi als men doet laten geloven. :)

[Reactie gewijzigd door bazs2000 op 12 februari 2018 18:53]

140 kilo koper a 4,20 = 588 euro
3 kilo zilver a 438 euro = 1314 euro
300 gram goud a 3492,12 euro/100 gram = 10476 euro
3 gram platina a 2558 euro/100 gram = 76 euro

12.454 euro aan materiaal. Geen idee of het courante prijzen zijn, maar laat het 20% meer zijn en je hebt nog steeds geen royale marge, de winning zal vast niet goedkoop zijn.
Een smartphone weegt wat, 200 gram ofzo? Dat is dan nog geen 2 euro per telefoon, en daar komen dan nog verwerkingskosten bij.

Niet echt wat ik een aardig bedrag zou noemen.
Kortom, recyclen is goed voor ons milieu, maar dodelijk voor de plekken waar dit fysiek plaatsvind?

(loopt naar prullenbak en mikt zn iphone 1g er in)
Als er niet aan te verdienen valt (evt met subsidies) zouden ze het niet doen. Het draait uiteindelijk altijd om geld. Hoeveel gaan ze ons ook niet vertellen.
En hoeveel er ook gerecycleerd zou worden, de accumakers gaan blijven zeggen dat kobalt duurder geworden is en dus de accus ook duurder moeten, uiteraard. Er kan wellicht niet volledig op 100% gerecycleerd kobalt geteerd worden.
Wat denk je dat het voor dat bedrijf uitmaakt dat jouw (defecte, onbruikbare, verouderde, voor jou 0 euro waard zijnde want hij ligt niets te doen) telefoon 100 euro of 600 euro heeft gekost? In te recyclen materialen scheelt het misschien 10 cent. En zelfs al zouden zij er een paar cent aan verdienen, dan is het puur de kift dat je hem dan nog liever in de sloot gooit.

De bedrijven die er iets meer aan willen verdienen, zullen toestellen eerder juist opknappen en exporteren of als onderdelen verkopen. Dat verklaart ook dat je voor sommige modellen nog wel een paar tientjes kunt vangen in plaats van bijvoorbeeld 50 cent of alleen de verzendkosten. Natuurlijk is dat minder dan wanneer je je toestel zelf particulier verkoopt, maar zij moeten ook volgens een redelijke standaard opknappen en garantie verlenen.

Nee, zo makkelijk is het echt niet om een bedrijf te runnen dat genoeg verdient om zich in stand te kunnen houden. Jij zou het duidelijk niet kunnen of als je het wel kan, pas nadat je ervaring hebt opgedaan.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 12 februari 2018 18:40]

Ik geef niet aan dat ik het zelf zou kunnen, ik geef alleen aan dat ik mijn telefoons liever zelf in bezit heb dan wanneer ik er een grijpstuiver voor terug krijg. Het is niet de kift, maar vind jij het een normale zaak? Dat apparatuur na een paar jaar zo waardeloos is geworden dat je het maar moet inleveren voor weinig? Ik ben zelf tegen verspilling maar ben nog meer tegen geld weggooien.

Dat ik mijn toestellen in de lade laat liggen en dat andere mensen dat vreemd vinden neem ik dan op de koop toe.
Dat ik mijn toestellen in de lade laat liggen en dat andere mensen dat vreemd vinden neem ik dan op de koop toe.
Ja ze worden elk jaar meer waard he?

Denk nu gewoon even redelijk na. Het gaat niet om hoeveel je er voor krijgt maar wat je doet voor het milieu. Je gooit geen geld weg want het is gewoon niets meer waard. Als het wel geld waard was had je het nog in gebruik of kom je het verkopen. Nu ligt het langzaam weg te roesten in een la omdat jij een waanidee hebt dat het geld waard is terwijl je zelf best weet dat dat een waanbeeld is.
Denk nu gewoon even redelijk na. Het gaat niet om hoeveel je er voor krijgt maar wat je doet voor het milieu.
Maar misschien doet hij wel meer voor het milieu dan een paar miezerige milligrammen kobalt laten herwinnen.?
Dat is jouw mening. Dat je het een waanidee en een waanbeeld vindt zie ik niet alleen als een belediging maar dat is toch echt mijn zaak. Nog even en ik ben in jouw ogen iemand die niets om het milieu geeft maar je hebt geen enkel idee wat ik allemaal nog doe.

Lees anders ook nog even de edit uit mijn eerdere reactie, het is niet zomaar even wat materialen winnen, er worden bakken met chemicaliŽn bij gebruikt in landen waar men het niet zo best voor heeft met de natuur. Wist je dat?
Ik ben net als jij tegen verspilling en tegen geld weggooien.

Verspilling: Door een toestel dat jij zelf of een ander niet meer gaat gebruiken, naar de recycling te sturen doe je het twee-na-beste dat je tegen verspilling kunt doen (het beste dat je kunt doen is die telefoon ueberhaupt niet te kopen - als je er gewoon zoals ik minstens 5 jaar mee doet scheelt dat al de helft op het gemiddelde en het een-na beste is hem gewoon tweedehands te verkopen).

Geld weggooien: Telefoon ongebruikt in de la laten liggen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 14 februari 2018 18:02]

Ik snap het wel want bij mij liggen ze ook in een lade want ik ga echt niet mijn oude telefoon die §600,-- heeft gekost voor praktisch nop naar een recycling brengen omdat zij er geld aan willen verdienen. Ik kan net zo goed mijn geld in een sloot gooien dan.
En wat voor voordeel heb je ervan als je er een la van vol hebt? Denk je dat ze over 20 jaar wel geld waard zijn?

Het voordeel om ze te laten recyclen is dat de grondstoffen hergebruikt kunnen worden. Het voordeel om ze in jou la te laten liggen ontgaat me geheel. Ik probeer alle goederen die ik niet meer gebruikt zo milieuvriendelijk te laten afvoeren, van kranten tot originele iPhones. Terwijl de stapel volkskranten toch echt meer gekocht hebben dat 600 Euro. Maar ik denk niet dat die oude kranten ooit nog geld gaan opleveren terwijl jij dat wel denkt over je afgedankte telefoons. Trouwens als ze je zo dierbaar zijn, waarom liggen ze dan in een la en waarom gebruik je ze niet meer?
Hoe wordt er dan gegarandeerd dat de privacygevoelige data vernietigd wordt en niet door datajagers wordt opgepikt?

Voor een PC / laptop doet een hamer en beitel wonderen. SSD/HDD eruit en gaan met die banaan. Waar de interne sdcard van je smartphone zit is het al zoeken geblazen.
Exact mijn gedachte. De reden dat ik mijn telefoons nog niet wegdoe is omdat ik zeker wil weten dat de data eraf is. En laat ik de 'factory reset' nou niet helemaal vertrouwen. Ik zie liever een goede data erase functie de het geheugen vol met 0'en schrijft.
Denk jij nu werkelijk dat er partijen zijn die partijen oude telefoons van 10 jaar oud gaan opkopen om te zien of er toevallig nog wat data op staat die ze gebruiken kunnen?

Serieus, denk je dat echt?
Data is tegenwoordig goud waard.

Oude smartphones die (jaren) buiten de updateboot vallen zijn makkelijk te kraken.

Buitmaken van logins en tegoeden van accounts is dan kinderspel.

Criminelen hebben best wat geld over voor een nieuwe identiteit.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 12 februari 2018 19:45]

Nee, ik denk niet dat de opkoper dit gaat doen. Wat ik wel denk, is dat wanneer mijn telefoon (geen 10 jaar oud) nog wordt doorverkocht, er een mogelijkheid bestaat dat mijn gegevens worden teruggehaald. En dat wil ik graag voorkomen.

Mogelijkerwijs bestaat er al software die ook daadwerkelijk alle bits naar 0 schrijft, maar ik heb mij er nog niet in verdiept.

[Reactie gewijzigd door ikwilwp8 op 12 februari 2018 19:58]

Voor de tweaker kan TWRP erasen met 0,1 of een combinatie van beide. met de advanced wipe functie.
Dat is je eigen verantwoordelijkheid....
.... En je kunt ook te paranoia zijn.

Overigens zijn er bedrijven / instanties die de door jou met een hamer bewerkte harddisk prima kunnen herstellen.
.... En je kunt ook te paranoia zijn.
Overigens zijn er bedrijven / instanties die de door jou met een hamer bewerkte harddisk prima kunnen herstellen.
En kunnen herstellen EN paranoia zijn. Dat bewijst meteen dat je nooit te paranoia kunt zijn en beter niet de telefoon kunt inleveren. Als ik paranoÔde genoeg ben, zet ik de telefoon wel in de magnetron.
En over een jaar of 40 sleep je 20 telefoons, 5 computers een stuk of wat aan tablets en tv's mee als je gaat verhuizen, omdat je ze niet weg wil gooien. Want stel je toch eens voor...
Niet te vergeten de vintage audio-apparatuur.. ;)
Ik gooi niks weg.
Gewoon zelf een factory reset doen? Laat ze maar eens proberen je data er nog af te halen. Dan moet je al een heel interessant doelwit voor ze zijn.
Dat stelt vaak niet zoveel voor, sommige Android toestellen gooien de interne sd kaart niet eens leeg bij een factory reset.
Nu weet ik dat de tak van Umicore die zich bezighoudt met recycling van deze grondstoffen gevestigd is in Hoboken. Ik moet daar dikwijls genoeg passeren voor mijn job, aangezien ze nog een eigen spooraansluiting hebben. Die zaken worden daar aangevoerd per boot, vrachtwagen, en als het moet per trein.
Dat wordt daar gestort in grote open betonnen bakken en dan per bulldozer bijeen geveegd en in shredders gevoed. Ik denk niet dat daar iemand zit om elk toestelletje na te kijken of er nog bruikbare data opstaat.

Voor de mensen die zelf eens een kijkje willen nemen : https://www.google.be/map...,35y,39.45t/data=!3m1!1e3
Dat wordt daar gestort in grote open betonnen bakken en dan per bulldozer bijeen geveegd en in shredders gevoed.
Mooi. En onderaan komt er dan het zo gewenste straaltje kobalt uit.?
Of kunnen we de telefoon gewoon in de la laten liggen ?
Na het schredden krijg je in het algemeen een omvangrijk proces van het scheiden van metalen en andere materialen. Dat gebeurt op soortelijk gewicht, met diverse soorten magneten (statisch en wervelstroom), chemisch en op ander fysische eigenschappen. Onderaan komt er geen kobalt maar een stroompje goud uit. De rest van de recyclebare metalen is er namelijk al eerder tussenuitgehaald.
Die hamer en beitel zijn wel erg grofstoffelijk. Enkelvoudig overschrijven is in vrijwel alle gevallen al voldoende. Dat zit zelfs in gangbare software zoals ccleaner.

Een smartphone heeft gewoon een flashchip, geen verborgen interne sdcard. Voor niet spionagegevoelige data is het voldoende om een fabrieksreset uit te voeren. Als dat niet meer kan en er staat wel gevoelige data op, dan kun je je vantevoren informeren over het bedrijf waar je hem naartoe stuurt. Er zijn er genoeg die ook zakelijk afval vertrouwelijk recyclen.
Met andere woorden de 2e hands ongebruikte mobieltjes zijn geld waard. Ik weet niet of ze het al doen of niet maar, misschien moeten ze geld aanbieden voor ongebruikte mobieltjes. Ik vermoed dat die dan wel vaker naar recycling worden gebracht.
Je hebt al diverse 'geld voor je oude smartphone', maar dat zijn gewoon handelsprijzen voor de telefoon (en populariteit) zelf, totaal niet voor wat er aan edelmetalen verder inzitten.
En is dat vreemd? De waarde van de edelmetalen is vermoedelijk niet eens voldoende om heel het recyclageprocess van te bekostigen om die metalen te kunnen terugwinnen. Het is niet omdat er voor §5 aan edelmetalen inzitten dat jij daarom §5 moet krijgen voor de aanwezigheid ervan.
En daarom moet ik hem maar gratis weggeven?
Het gaat vooral om telefoons die helemaal niet meer gebruikt worden of zelfs als gewoon vuilnis weggegooid worden. In dat laatste geval gaan die edelmetalen wellicht verloren in een grote hoop ander afval, dat is zonde.

Daarbij gaat het natuurlijk niet om jouw telefoon specifiek, maar als je kijkt naar een grote groep, zeg tientallen miljoenen mensen, die allemaal een telefoon weggooien, dan gaat het wel over redelijke hoeveelheden grondstoffen.
Als hij stuk of onbruikbaar is, is elke euro mooi meegenomen, of zelfs het weer kunnen gebruiken van de ruimte die hij inneemt als je eens een schoonmaak houdt of verhuist. Veel van die bedrijven hanteren nog wel een minimumprijs van bijvoorbeeld 50 cent.
Dat klinkt leuk. Maar voor 50 cent neem ik de moeite nog niet eens om de telefoon in een bak in de supermarkt te gooien.

Voor 50 cent verdwijnt hij naar zolder voor nostalgie of voor als ik er ooit een nuttige toepassing voor verzin.

De enige manier om dit probleem op te lossen, is door het te belasten met statiegeld. Al weet ik niet of dat gewenst is. :/
Dat klinkt leuk. Maar voor 50 cent neem ik de moeite nog niet eens om de telefoon in een bak in de supermarkt te gooien.
En als je nu GEEN geld krijgt en het doet om het milieu te sparen? Doe je het dan nog niet? Je krijgt ook geen geld voor je kranten in de oud papier bak.

Ik vind het uitermate vreemd dat je dat soort keuzes laat afhangen van een paar Euro. Ik doe dat soort dingen omdat ik vind dat het nut heeft voor de wereld, niet omdat 50 cent me niet genoeg is.
Ik breng kranten naar de papierbak en plastic in de plasticbak, maar dingen waar ik geld voor krijg (kranten ook maar dat loont alleen met een auto vol) gaan bij voorkeur naar recyclers die er ook wat voor geven.

In geval van electronica ligt het bij mij iets ingewikkelder omdat ik de knutselwaarde en de verzamelwaarde moet meenemen in m'n afweging, maar ook daar geldt dat het naar de ijzerhandel gaat of eventueel naar de gespecialiseerde recycler (inktcartridges en telefoons). Ik heb wat minder vertrouwen in en sympathie voor Wecycle.
Klinkt heel slecht inderdaad wat ik zeg; maar ik draai er niet om heen; en kom er eerlijk voor uit.

Maar nee; dan doe ik het waarschijnlijk nog steeds niet. Ik gebruik maar ťťn container, en dat is de grijze. Daar gaat vrijwel alles in. Een dode accu van de auto of motor wil ik nog wel naar de milieustraat brengen. Maar de rest; gaat in de grijze bak zodra het past.

Niet omdat 50 cent niet genoeg is. Puur vanwege het gemak. Ik besef me prima dat dit slecht is voor het milieu. Maar eerlijk is eerlijk; ik ben iemand die van gemak en comfort houdt. En daar betaal ik graag voor.

Als mijn auto kapot is; breng ik hem naar de garage. Ik ga zelf niet op google rond neuzen om te kijken wat het kan zijn. Koelkast kapot? Ik koop een nieuwe. Dak lek? Ik bel de dakdekker. Telefoon kapot; nieuwe. Koud? Kachel aan (al gaat dat hier automatisch).

Laatst een nieuw bankstel gekocht. Heb oude meubels aan de straat gezet met een A4 erop; "gratis meenemen". Amper een uur later was alles weg. Had het ook op marktplaats kunnen zetten en er nog wat aan kunnen verdienen. Maar dit was makkelijker. Zo liggen er hier ook nog een aantal 3 - 5 jaar "oude" laptops te verstoffen.

Wij wonen in een rijk land. We doen dingen niet altijd voor een financieel gewin. Wel doen we een hele hoop voor comfort en gemak. Of anders gezegd; omdat we "lui" zijn.
De enige manier om dit probleem op te lossen, is door het te belasten met statiegeld.
Zit er trouwens verwijderingsbijdrage op de prijs van zo'n ding ?
Ja, waarom niet? Tenzij je er een ander doel voor hebt uiteraard, dan stel je recyclage dus nog even uit. Je glas, plastic en papier geef je in die zin toch ook gratis weg?
En het gaat ook niet 100% om het geld maar om gebruikt kobalt weer terug de markt in te duwen, zodat de prijs ervan laag blijft. Win-win uiteindelijk :P
De prijs vanuit recycling is waarschijnlijk hoger dan het mijnen hoor.
De waarde van de edelmetalen is vermoedelijk niet eens voldoende om heel het recyclageprocess van te bekostigen om die metalen te kunnen terugwinnen.
Ja, dat is het wel. Umicore, in het land waar u volgens mij woont, is immers vziw winstgevend * (hoewel recycling maar een deel van de activiteiten is). Zij verkopen gewoon 'baren goud', gemijnd (in Vlaanderen!) uit 'smartphones'. In TW (1/2018) stond dat de Nederlandse schaatsbond hier 'conflict-vrije' medailles van heeft laten maken, voor 1 medaille zijn meerdere duizenden smartphones nodig.

Helaas kan ik het tijdschrift even niet vinden, maar wat info die ik bij elkaar heb geraapt:

============

Cijfers o.a. hier:
reviews: Er ligt nog goud in je la: we recyclen nauwelijks smartphones
http://www.pacebutler.com/blog/cell-phone-recycling-gold/
"A ton of cell phones can yield as much as 280 grams of gold, about 140 grams of platinum and palladium, and 140 kilograms of copper"


iPhone 6: 129 gr

Au: 129gr/(1000000gr/T)*280gr/T --> 36 milligram
Ag:
Pd/Pt: 129gr/ (1000kg/T) * 140kg/T
Cu: 129gr / (1000000gr/T)*140gr/T --> 18 gram
Co: 5,38gr
W: 0,44gr
Ag: 0,31gr

Au: § 34,68/kg * 36mg * (1g/1000mg) = §1,24
Cu: § 5,49 / kg * 18gr * (1kg/1000gr) = § 0,10
Pt: § 25,32/kg * 18mg * (1g/1000mg) = § 0,46
Pd: §25.55/kg * 18mg * (1g/1000mg) = § 0,46
Co: § 6,643/kg * 5,38g = §0,35
W: §24,74k/kg * 0,44gr * (1kg/1000gr) = §0,11
Ag: §0,43/gr * 0,31gr = §0.31

Som: §3,03

Maar goed, het gaat natuurlijk niet alleen om die drie euro (exclusief kosten en belasting), het gaat denk ik om vergiftigde rivieren, oorlogen, kinderen die met ernstige afwijkingen worden geboren en mensen die in instortende mijnen omkomen.

* p6: In 2015 we launched our strategic plan Horizon 2020 which aims at making Umicore a clear leader in clean mobility materials and recycling, doubling the earnings of the company while rebalancing the contribution from the three business groups and turning our leadership in sustainability into a greater competitive edge..

[Reactie gewijzigd door kidde op 12 februari 2018 20:01]

Er zijn wel bedrijven waar je je telefoon voor recyclen kunt inleveren en dat je er geld voor krijgt. De prijzen liggen vaak tussen de 5 en 10 euro
Vergis je niet in de hoeveelheid geld die omgaat in de recycling industrie. Al die ruwe grondstoffen die ze er aan over houden leveren genoeg op om de industrie te laten draaien. Het is een complexe samenwerking van diverse gespecialiseerde bedrijven en processen voor je je kobalt en goud weer uit je telefoon gehaald hebt.

Maar inderdaad, als ze je moeten betalen naar rato van de opbrengsten per telefoon, dan blijft er weinig over.
Al die ruwe grondstoffen die ze er aan over houden leveren genoeg op om de industrie te laten draaien.

Dat hangt heel erg van de grondstof af. Zaken als koper zijn rendabel, maar moeilijk winbare metalen al snel niet vanwege de enorme kosten van terugwinnen plus de stortkosten van het deel dat men niet kan recyclen.

In de praktijk is dit een van de weinige dingen die zonder subsidie en wetgeving niet vanzelf gaat. Op de storthoop of verbrandingscentrale is gewoonweg veel en veel goedkoper.
In Nederland alleen al is in 2016 110mln kilo e-waste ingezameld, betaald door de fabrikanten. Het proces is Nederland is beter doordacht dan velen denken. De schaal maakt het recyclen interessant, niet de ene telefoon.
In Nederland is er dan ook een enorm subsidie en consumenten-heffingsysteem plus niet te vergeten een groot pakket aan dwingende wetgeving geimplementeerd. Zonder deze maatregelen ging "e-waste" nog steeds grotendeels naar Afrika of de verbrandingcentrale.
ben niet meer zo zeker van me stuk, maar staat er soms niet op het kassa ticket prijs: recyclage x euro?
maw je betaald er al eens voor ook nog.
Wist jij dat mobieltjes worden gerecycled? Ik niet. En dat is dan ook eerder het probleem vermoed ik dat weinig mensen hiervan op de hoogte zijn. En dat ze geld waard zijn, wellicht maar we zullen hier niet over honderden euro's praten. Zeker als men praat over 2 miljard mobieltjes die liggen te verstoffen die goed zijn voor 2 miljoen accu's voor auto's.
Je bent toch gewoon VERPLICHT om al je afgedankte elektrische apparaten via de juiste weg in te leveren. En dat kan ook altijd als je ergens een nieuw exemplaar koopt. De winkel is wettelijk verplicht deze ook van jou aan te nemen. Ook webwinkels!
Ik begrijp niet hoe het kan dat veel mensen dit niet weten...
Verplicht, als in moreel verplicht. Er staat niemand te kijken naar wat ik al dan niet weggooi of in de la laat liggen.
Soms is het ook nostalgie om dingen te bewaren. Niet per se die onbewezen waarde van het eventuele milligrammetje kobalt.
Er zijn verschillende goede doelen die oude mobiele telefoons inzamelen. Ik denk dat zijn hier vanwege de hoeveelheid wel geld voor kunnen krijgen bij opkopers. Ik geef dan hier ook de voorkeur aan. :)
Ja super weinig krijg je er voor.
Is er een mogelijkheid om smartphones te recycleren en dat je er wat geld voor terugkrijgt? Of verlangen ze dat je die zo maar binnenbrengt?

Apple heeft een goed systeem waarbij je je oude iPhone kan inleveren en dan een korting krijgt op je volgende iPhone maar verder weet ik niet of er nog zo systemen bestaan.
Die mogelijkheid is er al een jaar of vijftien. Helaas krijg je er maar een paar euro voor, waarbij der moeite niet opweegt tegen de baten.
wat brengt stof laten happen in je lade op?
Niks, maar het heeft ook geen nadelen. Als de opbrengst van wegbrengen te laag is ten opzichte van de moeite, dan snap ik dat ze in de la blijven.
Precies, jaren terug werd alles aan huis opgehaald. Chemokarren, ondanks irritant met roeptoeters, probeerden het zo makkelijk mogelijk te maken dergelijke afvalmaterialen op de beste plek terecht te laten komen.
Nu is de tendens meer, je wordt gedwongen alles te scheiden omdat we nog maar eens in de 2 weken de kliko komen legen en daarbij verwachten we ook nog eens van veel afvalstromen dat je ze zelf naar ons toe komt brengen. Daarbij zijn de gemeentelijke lasten ook nog eens gestegen.
Dat bij velen de oude mobieltjes in de la blijven liggen of in het ergste geval gewoon bij het restafval belanden, is daar een gevolg van.

Overigens is het "de vervuiler betaalt" ook niet constructief, dat wil eerder zeggen dat het niet uitmaakt hoeveel je vervuilt, zolang je maar betaalt. Daar maken bedrijven waarbij het op die manier nog steeds winstgevender is dan maatregelen nemen, dankbaar gebruik van.
Vul ophalen is volledig losgeslagen en dan halen ze nog niet eens alles op. Inmiddels 4 bakken en er is er nu nooit meer ťťn vol. Als ik dan wel een volle bak heb lopen ze meteen te miepen. En dan ook nog eens meerdere keren per week. gouwe business momenteel voor die ophaal-bedrijven.
Maar hier willen ze het alweer terug draaien
Het goede gevoel dat bedrijven niet profiteren van jouw goedheid.
Dat is alleen maar een goed gevoel in een dorpseconomie waar iedereen precies voor elkaar doet wat nodig is om het dorp overeind te houden. In werkelijkheid leven we in een grotere wereld waar geld als tussen-medium aanwezig is. Bedrijven hebben daarin een onmisbare functie. Mogelijk laat jij je misleiden door een paar bedrijven die het wel heel bont maken en onnodig gaan lopen met geld dat ze eigenlijk niet verdienen, maar dan heb je het over een klein percentage. Winst is niet iets onverdiends en abstracts, maar is bij de meeste bedrijven iets dat geÔnvesteerd wordt om er nog een beter bedrijf van te maken of om het personeel wat extra's toe te stoppen. Niet elk bedrijf heeft een directeur die miljoenen oppot en er mooie sier mee maakt...
Ik vind een goed gevoel onbetaalbaar. ik doe mee.


BTW heb jij ooit een PID geschreven als itťr, of een begrotings plan voor een heel bedrijf? Dan weet ook dat alles meteen zeer abstract word en word je er ook even aan herinnerd dat je verplicht bent om winst te maken. Wat in NL trouwens niet zomaar gaat met die achterlijk hoge belasting, en nog meer ambtenaren die je in leven moet houden.

Nee niet elk bedrijf heeft een directeur, dat klopt, het begint pas als er aandeelhouders komen, dus als het wat groter word. Maar daarvoor moet de Directeur wel ff zijn pensioen veilig stellen enz.
Dan heb je in elk geval een backup telefoon voor het geval je huidige toestel ooit defect raakt. Ik doe mijn oude toestellen nooit weg, zonde. Ik gebruik mijn oude Nokia E72 op de fiets nog wel als radio - mp3 speler om de accu van mijn huidige toestel te sparen. Dat ding is onverwoestbaar.
Jou gebruik valt niet onder stof happen en is dus geen onderwerp van de discussie "afgedankte toestellen"
De baten dat we onze natuur behouden en de grondstoffen kunnen hergebruiken. Hoe bedoel je de baten wegen daar niet tegen op?
Je hebt helemaal gelijk natuurlijk, met de stelling dat de baten dat we onze natuur behouden en grondstoffen kunnen hergebruiken. Maar Henk van Ingrid ziet dit niet zo. Die wil gewoon keiharde pegels voor z'n telefoon en ziet niet in waarom een puntgave 3 jaar oude telefoon niet meer waard is dan 7,50. Je kunt het toestel dan beter als reserve neerleggen in je dashboard of aan je kleinkind geven voor in de zandbak. Of gewoon wegflikkeren in de prullenbak.

Ik zeg: net zoals er inzamelpunten zijn voor batterijen en inktcartridges, zouden er ook toegankelijke inzamelpunten moeten zijn voor telefoons.

Moeten we wel nog een oplossing verzinnen voor persoonlijke data.
Of gewoon wegflikkeren in de prullenbak.
Je kan het ook gewoon op straat gooien naast de container. 8)7
Of je geeft gewoon een heel klein beetje om het milieu.
Ik zeg: net zoals er inzamelpunten zijn voor batterijen en inktcartridges, zouden er ook toegankelijke inzamelpunten moeten zijn voor telefoons.
Die zijn er, op bijna elke hoek van de straat. Elke DHZ of supermarkt heeft een inzamelbak voor kleine elektrische apparaten. En elke winkel die elektronische apparaten verkoopt moet ze innemen.
https://www.wecycle.nl/inleverpunt-zoeken
Draait toch altijd om geld
Ik snap niet dat je gedownmod word. Je hebt natuurlijk gewoon gelijk Apple is een van de weinige bedrijven die hun producten bijna helemaal kan recyclen
Laatst bij amac geprobeerd maar liefst 10 euro voor een 5s. Ja dag! Toestel was nog erg netjes kreeg alleen niet meer de laaste updates.
Dan verkoop je hem particulier of je houd hem als tweede toestel. In mijn ogen gaat recycling voornamelijk om defecte toestellen.
Is er een mogelijkheid om smartphones te recycleren en dat je er wat geld voor terugkrijgt? Of verlangen ze dat je die zo maar binnenbrengt?

Recyclen is duurder dan de opbrengst van het materiaal, dus ja moet het zo binnenbringen ivm goed milieu etc.

In sommige gevallen lost men dat op door een heffing bij aankoop, zodat het rendabel wordt om te recyclen, en men hťťl soms zelfs een kleine fooi kunnen bieden. Maar uiteindelijk betaal je dat zelf via een heffing.
Ik heb er nog 4 liggen. Nokia 6310, e60, e75 en Sony x nogwat. Welk antwoordnummer kunnen ze heen?
Ah, mooi! Dank je. Zal eens kijken waar ik ze heen stuur. Jesse denk ik.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True