Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Anno 2070-spelers klagen over onspeelbaarheid wegens drm van Ubisoft

Spelers van de Ubisoft-game Anno 2070 klagen over het feit dat het strategische spel niet wil opstarten. De gebruikte drm zou spelers verhinderen om toegang te krijgen tot de servers van Ubisoft. Volgens Ubisoft is een deel van het probleem inmiddels verholpen.

Een Ubisoft-medewerker heeft op het officiŽle forum van het bedrijf gezegd dat spelers het offline-gedeelte van het spel inmiddels weer moeten kunnen opstarten waardoor de gamemodi van de singleplayer weer toegankelijk zijn. Er is nog geen oplossing voor de gamemodi die online worden gespeeld. Het gaat om een foutmelding in Uplay, waardoor het onmogelijk kan zijn om Anno 2070 op te starten, waaronder ook het singleplayergedeelte.

Ubisoft gebruikt verouderde drm genaamd Tages voor Anno 2070 en volgens meerdere spelers is deze drm de oorzaak van de problemen. Op Steam zijn sinds eind januari allerlei klachten van spelers over hoe de drm spelers verhindert om toegang te krijgen tot de servers van Ubisoft. In sommige recensies op Steam melden spelers dat de game niet kan worden geÔnstalleerd. Met de illegale versie is de game volgens hen wel te spelen.

In 2012 bevestigde Ubisoft dat Tages ervoor kan zorgen dat de game weer geactiveerd moet worden na hardwarewijzigingen zoals het gebruiken van een nieuwe grafische kaart. Ubisoft bevestigde dat dit geen bug was en meldde dat niet veel spelers met een heractivatie te maken zouden krijgen. Anno 2070 kwam uit in november 2011.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

12-02-2018 • 18:13

108 Linkedin Google+

Submitter: CriticalHit_NL

Reacties (108)

Wijzig sortering
We zitten over een paar jaar met een hoop games die niet meer werken door bepaalde DRM. Alleen al dat is reden genoeg om gewoon van DRM af te stappen. The Witcher 3 heeft geen DRM volgens mij maar is toch goed verkocht. Als je maar kwaliteit levert en uniek bent kopen mensen het toch wel. Natuurlijk wordt het ook wel gepirate maar DRM wordt uiteindelijk ook wel gekraakt.
Juist in dit soort gevallen wordt het tijd dat de EU hier stelling in neemt. Eťn enkel land kan niet op tegen dergelijke bedrijven. Maar juist de EU moet stelling nemen. Schadevergoedingen bij storingen. Maar bv ook wanneer (en mag je) een spel stopzetten.
Ik weet nog wel een effectieve regel. Verplicht expliciet melden dat je een licentie koopt om het spel bijvoorbeeld "tot maart 2019" of "onbeperkt" te mogen spelen. Als het spel niet meer te spelen is binnen de genoemde termijn, dan verplicht met een update DRM-vrij maken of open sourcen met assets in de public domain.

Dat zou ook moeten gelden voor software en hardware.
Op zich een leuk idee, maar dat gaat in de praktijk niet zo gemakkelijk...

Dit soort spellen maakt gebruikt van middleware voor geluid (audiowise, miles sound system), AI (xaitment, kynogon) en vaak speciale zaken zoals planten renderen (speedtree), animaties renderen (granny), physics (havok)...

Je mag dan wel eventueel je eigen code openbaar maken, maar deze middleware providers zullen dat zeer zeker niet op prijs zetten (zelfs als het alleen de binaries + headers zijn)... En in het geval van miles sound system zit er bv ook nog een licentie voor mp3 bij van Fraunhofer, dan zit met nog een partij die problemen gaat maken.

[Reactie gewijzigd door rboerdijk op 12 februari 2018 19:44]

Ik denk dat het helemaal geen probleem mag zijn om een game na 3 jaar DRM-vrij te maken middels een update. Dan is de buit wel binnen en is het risico op piraterij niet zo groot meer (bovendien houdt DRM piraterij eigenlijk nooit tegen).
Zeg dat eens tegen Rockstar haha. Maar je hebt gelijk. Na drie jaar is het meeste wel binnen inderdaad.
...en na 3 jaar kun je de meeste games voor een habbekrats kopen, waarbij (vind ik dan) de meerwaarde van legaal online kunnen spelen (voor zover er nog een online community is dan) wellicht opwegen tegen het geklooi met een keygenerator o.i.d.
Inderdaad! Na 3 jaar is de game zo goedkoop dat het meer loont de game te kopen dan te klooien met allerlei manieren om gratis te spelen. Als je namelijk je game kan spelen zonder de moeiten, door te installeren en spelen vind ik dat opzich al 10 euro waard (dan heb ik het nog niet eens over het spel zelf)
Vroeger wilde ik alles meteen hebben maar nu idd, om het zo te zeggen loop ik achter de koopjes aan. Het is wel echt een andere mindset maar het spaart me zoveel uit.
"Verplicht Open Source maken" klinkt aardig, maar juridisch gesproken is er niet zoiets als Open Source.

De Open Source Initiative (OSI) heeft een gangbare definitie, maar de Free Sowtare Foundation stelt daar weer een eigen "Free software" definitie tegenover. Beide zijn juridische constructies die werken via het contractrecht, en niet via het auteursrecht. Dat trucje werkt, omdat het auteursrecht alle kopieŽn verbiedt, en het contractrecht daar een uitzondering op kan maken.

Het is een ander verhaal als je het hebt over DRM-vrij maken. Dat kun je relatief eenvoudig reguleren. Je eist simpelweg dat er een legitieme manier moet zijn om spellen te gebruiken. Zolang een uitgever kiest om een DRM bescherming te hebben, moet er een DRM server werken. Het gaat hier over een gekocht spel, dus dat is 100% contractrecht. ( Consumentenrecht zelfs)
Ik weet niet naar welk auteursrecht je verwijst, maar het auteursrecht in Nederland verbiedt kopieŽn niet. Als auteur ben je in Nederland altijd baas over eigen werk tenzij je het eigendom expliciet overgedragen hebt (dus niet het werk in licentie gegeven hebt, maar daadwerkelijk het eigendom). En daar hoort ook bij of kopieŽn al dan niet verboden zijn.
Tsja, ik heb jaaaren geleden meerdere anno’s gespeeld (14, 15, 16 en 17). Erg leuke spelletjes. Maar problemen met spelen waren er toen ook al. Buitengewoon dom dat die problemen nog niet zijn opgelost. Ik heb altijd legale spellen. Dan is het juist extra vervelend als het niet werkt.

Voor mj geen anno meer als ik de spellen niet meer fatsoenlijk aan de praat krijg.

Even ter vergelijking. Ik speel al sinds de jaren 90 de Age of series van Microsoft. Nooit een probleem mee gehad. Zelfs niet met oude direct x versies.
Anno 1404 werkt hier nog steeds hoor, nooit problemen mee gehad
Ook niet met de Safedisc van Age of Empires 2 ? (ik wel)
Dus jij wilt dat de EU private bedrijven gaat dwingen bepaalde software wel of niet te gebruiken? Wat kan er fout gaan.....
Ik wil dat de EU gaat zeggen wat software leveranciers met DRM wel en niet mogen. En vooral tenopzichte van consumenten.

Mag je storing hebben, zo ja hoe lang?
Mag je stoppen met het spel? Zo nee wat moet er dan gebeuren?
Mag je verplichten om online te spelen? (zijn er uitzonderingen?)

etc etc etc.
Nee, ze kunnen stellen dat in Europa verkochte producten aan eisen moeten voldoen.
En tja. Het is de EU. Er kan van alles fout gaan.
Dus jij wilt dat de EU private bedrijven gaat dwingen bepaalde software wel of niet te gebruiken?
Het gaat meer om eisen stellen aan duidelijkheid omtrent de bruikbaarheid van software, net zoals er eisen worden gesteld aan alle producten.
Voor een schadevergoeding moet je schade geleden hebben. Als je even niet kunt spelen is dat zeker vervelend maar schade loop je niet.
Voor een schadevergoeding moet je schade geleden hebben. Als je even niet kunt spelen is dat zeker vervelend maar schade loop je niet.
Eigenlijk loop je wel schade op: je hebt b.v. bij launch 60 euro betaald, en na een jaar of wat is die 60 euro letterlijk niks meer waard, omdat het hele spel niet meer functioneert door toedoen van de developer (toevoegen van DRM).
Zou de developer dit niet gedaan hebben, had het spel nog gewerkt (tonen de werkende illegale kopieen aan waar de DRM uit verwijderd is).
Het is te makkelijk om maar te roepen dat bedrijven van DRM af moeten stappen. Het voorbeeld van The Witcher 3 vind ik persoonlijk minder relevant, met name door de al reeds verdiende populariteit die rondom de game hangt. Daarnaast wil je bij dit soort games gewoon het origineel, de hoeveelheid updates en nieuwe content zijn in behoorlijke mate aanwezig.

Ik wil vooral kijken naar de markt waar DRM wel zinvol is. Verplaats je in de rol van een gamestudio, dat vaak jaren ontwikkeld aan een game, en vaak honderdduizenden dan wel niet miljoenen euro's investeert om een game te ontwikkelen. Volgens mij zijn er best wat studio's omgevallen door te hoge productiekosten. Niet niks dus.

Als jij alles hebt ingezet om iets te kunnen ontwikkelen, dan wil je jouw resultaat ook veilig stellen.
Roepen dat een game dan maar goed genoeg moet zijn, gaat hier niet op. Als jij met jouw ontwikkelde game, de toekomst van je bedrijf bepaalt. Hmmm, vast dat je dan anders denkt.

Ik kan me niet voorstellen dat een studio de ontwikkeling van een game start om garbage te produceren. Niet ieder product is & kan succesvol zijn. En juist om die reden bescherm je dat, omdat er anders teveel mensen zijn denken dat ze het recht hebben diefstal te plegen, want het is niet goed genoeg????
Verplaats je in de rol van een gamestudio
Waarom? DRM is onhandig. Bij dit spel werkt de legale versie problematisch tot niet. De illegale versie werkt wel. Als je het spel zou willen gebruiken dan is het dus aan te raden het juist niet te kopen.

Indien een spel irritante DRM bevat dan maakt het vrij weinig uit wat de bedoelingen erachter misschien zouden zijn. Het is gewoonweg irritant, klaar.
Ubisoft heeft zelf toegegeven dat DRM niet helpt om piraterij tegen te gaan. https://www.gamespot.com/...stop-piracy/1100-6420602/

Het enige wat wordt bereikt met DRM is dat de eerlijke consument er hinder van ondervindt. Dat lijkt mij toch niet de bedoeling?

Daarnaast is piraterij geen diefstal, maar een inbreuk op auteursrecht.
Ik begrijp je standpunt en daar is zeker wat voor te zeggen, echter heb ik al bij meerdere games de trekker niet overgehaald juist omdat er zo'n extreme DRM op zit. Soms torrent ik het dan, maar meestal niet. Normaliter torrent ik alleen iets wanneer ik twijfel of het spel de aanschaf waard is.

Op deze manier wil ik dat bevestigen alvorens ik het aanschaf. Als ik na 1 uur nog niet overtuigd ben gooi ik het weg en kijk ik er niet meer naar om. Er zit gewoonweg te veel onvermakelijke prul tussen en we krijgen ook zelden nog demo's om te testen.

Als ik een spel goed vindt, ondersteun ik de developer want dan wil ik meer van ze zien.
Verplaats je in de rol van een gamestudio, dat vaak jaren ontwikkeld aan een game, en vaak honderdduizenden dan wel niet miljoenen euro's investeert om een game te ontwikkelen.
Waarvan miljoenen opgaan aan het ontwikkelen van DRM welke binnen een dag (of in een uitzonderlijk geval na enkele weken of maanden) gewoon keihard gekraakt is.

Het zou beter zijn als ze die energie (en dat geld) in het daadwerkelijke product zouden steken.
In sommige recensies op Steam melden spelers dat de game niet kan worden geÔnstalleerd. Met de illegale versie is de game volgens hen wel te spelen.
Hoe ironisch en illustratief. Dit is al de zoveelste keer dat serieuze betalende gamers terug moeten vallen op gekraakte versies om de boel aan de praat te krijgen.
[...]
Waarvan miljoenen opgaan aan het ontwikkelen van DRM welke binnen een dag (of in een uitzonderlijk geval na enkele weken of maanden) gewoon keihard gekraakt is.

Het zou beter zijn als ze die energie (en dat geld) in het daadwerkelijke product zouden steken.

[...]
Hoe ironisch en illustratief. Dit is al de zoveelste keer dat serieuze betalende gamers terug moeten vallen op gekraakte versies om de boel aan de praat te krijgen.
En zo lijkt dat euvel dus keer op keer weer terug te komen.

Hoewel multiplayer varianten een wat moeilijker scenario is, zouden ze wel net zoals vroeger gewoon server binaries uit kunnen geven om spellen zelf te hosten.
Maar om de speelbaarheid van het spel niet te lang te rekken, inclusief het weglaten van ondersteuning voor modificaties wordt dit dus vaak niet meer gedaan, anders kannibaliseert dit volgens deze uitgevers dat de nieuwe titels niet goed genoeg verkopen.
Het is dus een soort van planned obsolescence om de economie draaiende te houden.

Echter schiet zo'n strategie niet bij iedereen in het juiste keelgat en gaan eerder averechts acteren, door bijvoorbeeld het product niet meer te kopen totdat die beperkingen zijn verholpen.

Verder zouden mijn inziens singleplayer spellen, net zoals GoG doet, gewoon zonder poespas gespeeld kunnen worden, zonder periodieke licentiecontroles en dat soort fratsen waarvan je weer afhankelijk bent van servers.
Een lokale CD key authenticatie is al meer dan genoeg, dat kon vroeger en dat zal nu nog steeds werken.
Of je krijgt perikelen zoals Safedisc/Securom die op een gegeven moment niet meer worden ondersteund in het besturingssystemen notabene om beveiligingsrisico's, het maakt dus voor de eindgebruiker meer kapot dan goed.
Het is te makkelijk om maar te roepen dat bedrijven van DRM af moeten stappen. Het voorbeeld van The Witcher 3 vind ik persoonlijk minder relevant, met name door de al reeds verdiende populariteit die rondom de game hangt. Daarnaast wil je bij dit soort games gewoon het origineel, de hoeveelheid updates en nieuwe content zijn in behoorlijke mate aanwezig.

Ik wil vooral kijken naar de markt waar DRM wel zinvol is. Verplaats je in de rol van een gamestudio, dat vaak jaren ontwikkeld aan een game, en vaak honderdduizenden dan wel niet miljoenen euro's investeert om een game te ontwikkelen. Volgens mij zijn er best wat studio's omgevallen door te hoge productiekosten. Niet niks dus.

Als jij alles hebt ingezet om iets te kunnen ontwikkelen, dan wil je jouw resultaat ook veilig stellen.
Roepen dat een game dan maar goed genoeg moet zijn, gaat hier niet op. Als jij met jouw ontwikkelde game, de toekomst van je bedrijf bepaalt. Hmmm, vast dat je dan anders denkt.

Ik kan me niet voorstellen dat een studio de ontwikkeling van een game start om garbage te produceren. Niet ieder product is & kan succesvol zijn. En juist om die reden bescherm je dat, omdat er anders teveel mensen zijn denken dat ze het recht hebben diefstal te plegen, want het is niet goed genoeg????
Zo moeilijk is dat roepen niet: We moeten afstappen van de bevooroordeling als crimineel als we legaal iets kopen.

Het is zeker relevant dat games zoals Witcher 3 hier specifiek benoemd worden, ook deze titels vergen veel geld en werk om op te bouwen, veel kunde om alles te optimaliseren en een verhaallijn te creŽren, net zoals alle andere grotere titels.
Er is een hype rondom deze populaire spellen omdat ze simpelweg gewoon zo goed zijn dat ze het geld ook zeker dubbel en dwars waard zijn.
En dat is dus ook de reden dat het een groot verkoopsucces is, ondanks dat er geen DRM aanwezig is.
Deze mensen hoeven in de toekomst ook niet bang te zijn dat het spel de 10-15 jaar niet zal functioneren, hetzij op nieuwere hardware en nieuwere besturingssystemen OF gewoon de oudere hardware en software van toen, net zoals veel gedaan wordt met Retro gamen.

En daar zit de crux, het is geen recht om geld te verdienen als bedrijf.
Als je product ondermaats is of niet deugd, vooral als het product van te voren mooier is aangeprezen dan dat het daadwerkelijk is, dan is het logisch dat men hier veel minder snel geld in zal steken.
Het klinkt misschien een beetje hard, en er staan natuurlijk veel mensen op de loonlijst op het spel, maar zo is dat bij ieder bedrijf en ik zal ze dus dan ook niet bevoordelen tegenover andere bedrijven.
Ondernemen blijft een risico, geen paradijs om je recht toe te eigenen veel (miljoenen!) geld te kunnen verdienen ook al is je product het niet waard.

Dan kan je het product nog zo erg beschermen als je wilt, en een vinger wijzen naar anderen omdat deze de 'schuldigen' zijn, maar eigenlijk kan je beter bij jezelf als bedrijf te raden gaan waar het is misgelopen, en daarvan leren.

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 13 februari 2018 19:24]

Het is wel veelzeggend als veel mensen die ik ken na het kopen van een legale versie, een spel TOCH downloaden zodat ze het kunnen spelen zonder draconische DRM. Daarom hou ik ook eigenlijk niet van steam/uplay spellen die niet spelen zonder dat steam in de achtergrond draait, waarom moet ik resources van mijn pc uitbesteden aan hun 'sociale' functies die ik nooit gebruikt?
Steam staat voor zover ik weet los van DRM?

Daarnaast hoef je ook gewoon 0 van de sociale features te gebruiken zonder grote voordelen van Steam te ervaren.
Zelf heb ik 1 vriend op Steam en daar doe ik niks mee, andere dingen ook niet. Maar cloud save is super handig, installeren/updates is super handig (heb al jaren geen optical meer), big picture mode voor een controller is ook fijn.

Wat mij betreft is een goed platform zoals Steam de redding van PC gaming geweest de afgelopen jaren....
Zonder Steam start je Steam spel ook niet op, dus eigenlijk is het wel een soort van DRM voordat je toegang krijgt tot je spel, net zoals UPlay en Origin.

Daarentegen een platform als GoG is het eigenlijk geen DRM, want je hebt het platform niet nodig je spel te starten, het spel staat dan op zichzelf maar je zal wel afhankelijk zijn van de servers van de game uitgever om online te kunnen spelen.

Edit: Duidelijk, bedankt voor de opmerkingen hieronder.

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 12 februari 2018 19:26]

Er zijn wel degelijk spellen op steam die prima opstarten zonder Steam. DRM is bij steam een keuze van de developer. http://steam.wikia.com/wiki/List_of_DRM-free_games
Ik weet van een spel die ik via Steam bezit welke opgestart kan worden zonder dat Steam draait, namelijk Kerbal Space Program. Dus het is weldegelijk mogelijk een spel op Steam te hebben geheel zonder DRM. Alleen heeft een over groot deel van de spellen op Steam wel een DRM.
Bij GoG ligt het er maar net aan.
Het is weliswaar een fout die de ontwikkelaars die gebruik maken van GoG Galaxy voor het online aspect van spellen. Maar ik heb een aantal spellen gehad die crashen dan wel een computer reset nodig hadden omdat ze geen contact konden maken (via 127.0.01) met GoG Galaxy.
Op dit punt is voor deze spellen het enige verschil tussen Steam en Galaxy is dat Galaxy niet je licentie controleert.
Steam is ook een vorm van DRM. Voor een groot aantal games ben je verplicht een steam account te gebruiken en van het platform gebruik te maken om games te kopen en te spelen.
Als je via steam een game koopt ben je vervolgens verplicht om altijd als je die game wil spelen eerst steam te installeren om die game te downloaden. Steam biedt voordelen maar er zitten wel degelijk nadelen aan de monopoliepositie die Valve bezit.
Een aantal jaartjes terug is Apple hiervoor op de vingers getikt, de muziek die je in de iTunes store kocht kon jenalleen via iTunes en op ipods te beluisteren.
Zolang Valve een grote meerwaarde biedt aan het gebruik van de steam client komen ze ermee weg, maar Steam is niet het antwoord op onhandige DRM, met de macht die ze hebben kunnen ze veel consumenten rechten naar eigen inzicht wel of niet toestaan.
Als je een spel via Steam gekocht hebt dan kan je er prima een backup van maken, daarna heb je Steam nooit meer nodig om dat spel te downloaden. Als het spel optioneel DRM gebruikt (er zijn veel spellen op steam die prima werken zonder steam. http://steam.wikia.com/wiki/List_of_DRM-free_games
) dan heb je mogelijk Steam nodig om het te starten, zelfs dan kan je steam vertellen waar het spel staat zodat je het niet opnieuw hoeft te downloaden.

Valve bepaalt dus overduidelijk niet of een spel DRM gebruikt, bovenstaande lijst maakt duidelijk dat dat bij de publisher/developer ligt. Die macht die jij bij Valve legt licht daar helemaal niet.
maar hoe werkt dit dan?

ik heb thief gold editie op mijn pc staan, maar ik durf toch 100% zeker te zijn dat de steam client gewoon opgestart word voordat het spel opstart. Heb het net nog even getest (en ja steam was 100% afgesloten) maar zonder vraag of wat dan ook werd er gewoon verbinding gemaakt met steam en de steam server.

laat maar, zie bij jou website al staan hoe ik het zonder steam zou kunnen spelen. nooit geweten dat het kon. Al vind ik wel dat er wel een kanttekening aan gegeven moet worden. want je moet dus wel aanpassingen doen om het zonder steam te kunnen opstarten. Dus ik vind niet dat steam helemaal vrij uit gaat. Ja het is mogelijk om het zonder steam te spelen, maar out of the box (out of the download box dan in dit geval) zit je gewoon vast aan de steam regels.

[Reactie gewijzigd door huntedjohan op 12 februari 2018 21:54]

Ja ze gaan natuurlijk niet standaard van uit dat je steam niet wil gebruiken, al zou het wel een opt-out functie kunnen zijn.
Steam verplicht geen DRM, echter geen spel wat ik heb wilt draaien zonder dat ik ingelogd ben op steam. En tja als ik online wil spelen vind ik dat niet meer als normaal, maar ik speel ook veel singleplayer en dan wil ik eigenlijk liever een DRM vrije game welke draait zonder te zeuren dat steam niet aan staat ( nou ja zeuren, het is eigenlijk nog erger: het wordt gewoon automatisch op de achtergrond opgestart ).

Redding van PC gaming? Niet voor mij. Tuurlijk, wat je noemt zijn dingen die ik enorm waardeer ook persoonlijk, maar niet met de kosten zoals nu. GoG > steam/uplay. Tuurlijk GoG Galaxy bestaat, maar ik kan wel alles single player spelen zonder DRM of resource consuming 'social functions'. Ik heb best veel GoG games, en geen een vraagt om my in te loggen op een sociaal 'platform'.

GoG is de redding van pc gaming, nou ja, voor mij persoonlijk in ieder geval een heel stuk meer als Steam ;)

Gelukkig kunnen we allemaal dezelfde dingen anders ervaren toch :)
Er wordt steeds over het gebruiken van resources gesproken, maar merk je daar werkelijk wat van dan? Zijn er games die beter draaien zonder steam dan met? Zo niet dan vind ik het nogal spijkers op laag water zoeken...
Op mijn al oude 3770 niet echt, maar de dual core AMD van mijn zoontje vind steam starten al niks en al zit er een nieuwere gpu in je merkt echt wel dat steam draait. Hij gebruikt ook de sociale functies en ik heb geen illegale meuk daarop dus geen directe vergelijkingen helaas. Maar weet dus wel zeker dat het op een cpu gelimiteerd systeem echt wel impact heeft.

Kan morgen misschien wel eens kijken of ik met Fraps meetbare verschillen kan aantonen tussen offline modus en normaal.

Edit: autocorrect :)

[Reactie gewijzigd door MarvTheMartian op 12 februari 2018 23:13]

Mja ok, ik was niet echt aan serieus underpowered systemen aan het denken, dan kan ik me er wel wat bij voorstellen inderdaad.
Hoe goed werkt de offline feature van Steam tegenwoordig? Vroeger ging dat een tijdje goed en moest je dan weer inloggen (wrs om te controleren dat je niet gewoon op vijf vrienden hun pc inlogt, offline gaat, en zij jouw spellen kunnen spelen, wat nogal logisch lijkt). Momenteel niet veel plaats meer op mn game SSD dus kan het zelf ff niet testen...
Het probleem is dat bedrijven geen genoegen nemen met heel veel geld verdienen, ze willen graag al het geld verdienen. Dat een paar klanten daar last van hebben nemen ze voor lief.
Inderdaad, en na een korte periode van online server hosten, sluiten ze de mogelijkheid om een spel nog online te kunnen spelen, waardoor veel spellen hun waarde voor de gamers verliezen.
Wat een bullshit zeg. Probleem is dat piracy wel degelijk een groot probleem is en dat makers dus wel degelijk ook naar middelen moeten zoeken om dit proberen tegen te gaan. Degene die je daar voor mag bedanken zijn al die randdebielen die dus de game niet netjes kopen, en dat stamt dus al terug naar zowat het begin.. Genoeg games die geen DRM hebben, hebben ook last van installatie/start en andere technische problemen, dat heeft meer te maken met de diversiteit aan hardware/configuraties.
Tegenover 1 bedrijf dat geluk heeft gehad, staan 100den met heel veel minder geluk.
En ja, liever natuurlijk geen DRM, dat is weer een mogelijk technisch probleem minder.
Tja en dat is nou juist het vreemde... Het is nog nooit echt aangetoond dat piracy ook echt zoveel schade aanricht (het tegenovergestelde wel). Het is namelijk niet eens aan te tonen dat een gedownload spel ook een lost sale is. Van mijzelf kan ik zeggen dat ik 95% van de spellen die ik ooit gedownload heb nooit zou hebben gekocht als de optie van illegaal downloaden er niet was.

Men schreeuwt al sinds jaar en dag dat piraterij (in welke vorm dan ook, cassettebandjes, CD, DVD, games etc.) zo'n groot probleem is maar niemand is er ooit in geslaagd om dit ook in harde cijfers uit te drukken omdat je gewoon niet kunt zeggen dat iedereen die iets illegaal kopieert of download het anders legaal had gekocht.

Wat wel aangetoond is door bijvoorbeeld The Witcher 3 en Cuphead is dat een spel zonder DRM ook succesvol en winstgevend kan zijn.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 12 februari 2018 19:34]

DRM is simpelweg een trucje om de economische levensduur van games kunstmatig te beperken, ook de significant afgenomen modbaarheid en mogelijkheid tot het zelf hosten van gameserver kun je binnen dat kader bezien.

Er is nooit aangetoond dat piraterij enige mate van impact heeft op de inkomsten maar hard "piraterij!" schreeuwen is helaas extreem effectief geweest in de lobby richting de wetgever om op die manier de verregaande beperkingen een juridisch kader te geven.

Als consument is DRM altijd je vijand, consumenten die de propaganda van de mediakartels napapagaaien + het blijven kopen van gescastreerde producten is de reden dat we nu opgezadeld zitten met zo'n consument onvriendelijk verkoopmodel.
DRM stopt pirates minder dan het normale users uitsluit. Overigens las ik laatst ergens een onderzoek dat als je een spel pirate vrij zou maken, er 0,5% meer sales zijn ofzo. Wat natuurlijk nooit de kosten van de DRM vergoed. Dus het enige wat die bedrijven doen is het vervelen van de eerlijke users.

Kijk maar naar Bioshock, Might and Magic: Heroes VI, The Settlers 7 and Tom Clancy’s HAWX 2, Battlefield Hardline benchmarker die teveel ze graphic cards switchde etc etc.

Nee, DRM is alleen een last.
Over een paar jaar? Dit Probleem met een hoofdletter P speelt al meer dan 30 jaar.
Lenslok iemand? https://en.wikipedia.org/wiki/Lenslok

Het is gewoon "elke" keer weer raak, er komen games met "DRM" en het gaat in het begin mis met veel klachten tot gevolg. Vervolgens wordt het (deels, tijdelijk) opgelost en hoor je er niets meer over.
Maar het zijn altijd degenen die het product legitiem aangeschaft hebben die de problemen ondervinden.
Die van AC:Origins is inderdaad gewoon al gekraakt.
DRM snap ik nog best in het eerste jaar van release...na een paar updates zou men dat er gewoon uit moeten slopen! ze duwen mensen op deze manier naar Illegale versies (die het blijkbaar wel goed doen momenteel!)

maar tijdelijk zou volgens mij best een oplossing zijn...de eerste jaren is een game dan beschermd...daarna DRM vrij!
Op zich snap ik DRM wel. Maar waarom niet een update uitbrengen na een jaar dat de DRM deactiveert? Iedereen blij.
Daarnaast als de servers offline gaan, is het spel dus niet speelbaar. Puur vanwege beveiliging. Zou niet moeten kunnen.
Als je het origineel laat klopt dat echter als je bijvoorbeeld het mod pack A.R.R.C installeert zit er een tootlje bij dat het online gedeelte uitschakelt omdat het niet mag op de multiplay servers.
http://www.moddb.com/mods/anno-2170-arrc
Als je dus singleplay wil blijven spelen met een aardig toevoeging van units en gebouwen kan je nadat de servers uitgeschakeld zijn gewoon door spelen.
Het is toch ook wel van de zotte, als je de gekraakte versie speelt heb je een betere gebruikservaring en hoef je niet door allerlei hoepels te springen om van je spel te kunnen genieten.

Ubisoft:"Was dat mijn eigen voet?"
Nee hoor, dat was niet hun eigen voet. Voorlopig brengen ze nog steeds ladingen titels uit die goed verkopen ondanks de DRM ellende. Zolang wij met z'n allen niet met ons geld stemmen, hebben zij geen reden om te stoppen met DRM.
Maarja, voor heel HEEL veel spelers werkt die DRM wel gewoon zonder problemen.
Wel, ben ik voor dat het verplicht moet worden dat de DRM nooit een probleem mag vormen als servers niet meer actief zijn, en deze bedrijven dus verplicht dan de DRM alsnog er uit moeten slopen.
Oh maar dat gaat vanzelf een "lootbox" staartje krijgen. Ik koop ze iig niet meer.
Tja dat is heel vaak zo. Een dief hoeft ook niet langs de kassa in de supermarkt. Een betere gebruikservaring bieden aan betalende klanten is vrij lastig als de piraten dezelfde voordeeltjes bijvoorbeeld ook weer in hun illegale kopieŽn stoppen.
Drm heeft dus altijd een server side afhankelheid?
Ubisoft's DRM wel, maar lang niet alle DRM hebben dit.
Ok,

Dus het kan per leverancier verschillen.

Als ik het goed lees bestaat er dus een kans dat je een spel niet meer kan spelen, omdat de servers bijvoorbeeld offline gaan?

En er is dan geen work around? In de vorm van een patch of iets in die richting die ubisoft kan vrij geven?
Ubisoft kan de Tages DRM er ieder moment uit slopen, of ze dat ook doen is dan weer de vraag.
Waar andere uitgevers de Denuvo DRM eruit halen en moment dat deze gekraakt is, zit deze er nog altijd in bij Asscreed Origins (die ook al gekraakt is).

Ik verwacht persoonlijk niets meer dan de halfbakken oplossing die nu gegeven is.
Ubisoft die DRM er uit gaat halen is ongeveer hetzelfde moment dat water uit zichzelf ontbrandt... zo ongeveer nooit. EA heeft al een enigzins slechte track record wanneer het om de DRM verwijderen gaat, maar Ubisoft heeft zo ongeveer nog nooit DRM verwijderd. (Nou ja, Assassins's Creed 2 blijkbaar na een korte zoektocht, en heel tijdelijk From Dust, waarna ze het sneaky terug plaatsten)

Rekenen op klantvriendelijkheid van de kant van Ubisoft is ongeveer hetzelfde als gokken op winst in een loterij... het komt wel eens voor, maar zo zeldzaam dat het bijna een mirakel genoemd mag worden.
Heeft Ubisoft niet een periode geen DRM gehad toen ze hoog van de toren riepen dat DRM toch niet werkte? Interessant dat ze daar wel op teruggekomen zijn en dan onder vuur komen te liggen.
Ja hoor. Ze kunnen de DRM gewoon uit halen met een patch. Als ze dat willen. En sommige games/studios doen dit ook als hij gekraakt is. Of na bv 1 jaar als de "hype" voorbij is.
Dank voor de uitleg

@DeathMaster jij ook uiteraard :-)

[Reactie gewijzigd door Ramazan op 12 februari 2018 19:51]

Te gek voor woorden eigenlijk dat een illegale versie van het spel beter werkt dan een originele. Alleen legitieme klanten hebben last van DRM, piraten downloaden het spel en kunnen het spelen zelfs wanneer de slechte servers eruit liggen.

Ubisoft (en andere publishers) zouden de DRM moeten verwijderen nadat deze gekraakt is omdat de DRM dan toch geen enkele functie meer heeft.
Tot een bepaalde hoogte heb je gelijk. Maar patchen van illegale software is nog best lastig. En daar kunnen ze nog wel DRM voor gebruiken. Anders is DLC ook direct te gebruiken.
Patchen kan inderdaad lastig zijn maar meestal heb je het ook niet nodig. Als een game echt heel veel bugs erin heeft zitten komt er vaak ook wel een gekraakte versie van het spel met alle updates erbij. Het duurt voor DLC meestal ook niet lang voordat het gekraakt is en te downloaden is.
Als je eens wat rondkijkt zie je anders wel dat de populaire games rap de updates krijgen op trackers. Bij sommige games krijg je bij de illegale versie zelfs meteen alle DLC unlocked terwijl je legaal nog eens extra moet betalen of moest preorderen om het te krijgen, soms is het ook DLC die later pas "gereleased" ging worden.

http://predb.me/?search=update&cats=games
http://predb.me/?search=dlc&cats=games
Okť wist niet dat updaten al makkelijker ging vandaag de dag. Toen ik nog wel eens wat downloaden en je een patch wou downloaden moest je een hele game downloaden. En dat was niet echt geweldig.
Kunnen ze nou echt niet naar een drm vrije versie updaten zeg, 2-3 jaar na uitkomen? Of zodra er een gekraakte versie beschikbaar is. Voorkom je al dit gezeur mee, geen problemen met de conservatie van games en wellicht worden crackers nog ontmoedigt ook doordat niemand meer hun versie zal downloaden als de officiŽle drm vrije versie er naast staat.
Sommige die piraten het puur uit principe (wat niet goed is, maar in sommige gevallen uiterst begrijpelijk), of omdat ze gewoon helemaal niet willen betalen, zelfs niet via keysellers (vnl in het Oostblok en China is dit een probleem)
Daar gaat het niet om, het gaat om het gezeik wat komt kijken (alleen voor de betalende gebruiker!) bij DRM. De piraten zitten met geen enkel probleem en gekraakt wordt het toch wel. Zodra dat gebeurd is heeft de DRM geen enkele waarde meer en zadel je je klanten alleen maar op met de nadelen (en jezelf met het onderhoud van het online verificatie gedeelte). Dat je je game wilt beschermen tijdens de launch periode snap ik best, maar na een paar jaar of wanneer het gekraakt is kun je de DRM net zo goed achterwege laten.
En daarom koop ik sinds Anno 2070 geen spellen meer van Ubisoft. Het is graag of niet hoor er zijn genoeg andere spellen.
En daarom koop ik sinds Anno 2070 geen spellen meer van Ubisoft. Het is graag of niet hoor er zijn genoeg andere spellen.
Dat zal ze leren! 1 consument minder in 2070. :P
Ik heb al eerder problemen gehad met dit spel en Uplay. Patcher die automatisch starte kwam in een loop en zonder een harde reset van de PC kwam je nooit meer uit deze loop (game start, zegt dat er gepached moet worden, terug naar windows, patcher geeft een error, spel start meteen weer op.... etc).

Toch jammer dat uitgevers het niet leren, dit spel was op dag 1 al "gratis" beschikbaar. Maar de betalende consument heeft er last van. :(
Mijn moeder heeft ooit een anno game gekocht met een DRM beveiliging. 50 euro voor het spel betaald. maar nooit kunnen spelen.
mooit meer een anno game voor ons.
DRM - als 't niet hoeft - komt het er bij mij niet in. Dus Anno 2070 en consoorten komen op de zwarte lijst - spijtig voor Ubisoft maar veel gaan die aan mij niet meer verkopen (bedrijf 548 op de lijst).
als 't niet hoeft - komt het er bij mij niet in
Wanneer wel dan?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True