Nederlands bedrijf neemt maker van game-drm Denuvo over

Het Oostenrijkse bedrijf Denuvo, ontwikkelaar van de gelijknamige kopieerbeveiliging voor games, is overgenomen door het Nederlandse bedrijf Irdeto, leverancier van beveiligde platforms voor media, financiële diensten, internet-of-things en automotive.

Irdeto maakt niet bekend welk bedrag met de overname is gemoeid. Wel meldt het bedrijf dat Denuvo ongewijzigd op de markt blijft opereren, met het hoofdkantoor in Salzburg. Bij het in 2013 opgerichte bedrijf werken 45 medewerkers, op locaties in Oostenrijk, Polen, Tsjechië en de VS. De combinatie van de kennis van Denuvo en Irdeto moet helpen omzetverlies van game-uitgevers door piraterij te voorkomen en vals spelen tegengaan, heet het in de bekendmaking van de overname. Hiertoe gaat Denuvo onder andere Irdeto's Cloakware-softwarebeveiliging inzetten.

Denuvo ontwikkelt anti-cheatsoftware en kopieerbeveiliging voor software, e-books en video, maar is het bekendst vanwege zijn antipiraterijsysteem voor games. Diverse grote titels van onder andere EA, UbiSoft, Warner Bros. en Lionsgate maken van de Denuvo-bescherming gebruik. De drm stond lang bekend als niet te kraken, maar vorig jaar begon het systeem barsten te vertonen en brachten releasegroups binnen enkele uren na verschijning van games, gekraakte versies uit. Denuvo 4.7 hield lang stand, maar inmiddels lijkt zelfs versie 4.8 alweer ten prooi te zijn gevallen aan hackers.

Irdeto is in 1969 opgericht en de naam is afgeleid van 'Ingenieur Den Toonder'. Het bedrijf werd in de jaren negentig groot met technologie om piraterij van betaal-tv met smartcards tegen te gaan.

Denuvo infographic

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

23-01-2018 • 14:28

75

Reacties (75)

75
68
42
3
0
15
Wijzig sortering
Je kan wel altijd op Denuvo gaan haten, Maar het werkt wel en wordt meestal na een paar maanden weer weggehaald.
Mensen (in ieder geval ik) haten niet op Dunovo omdat 'het werkt', maar omdat het vaak ten onrechte niet werkt, terwijl ik wel heb betaald. Het probleem is dat de beveiliging allerlei ongewenste activiteiten uitvoert op mijn en jouw systeem. Jij vindt dat misschien niet erg, maar ik wel en het is mijn systeem. En als ik Dunovo heb, heb ik de boel dus eerlijk gekocht, anders zat het er niet meer op.

Zelfde discussie als met anti-piracy waarschuwingen bij legaal gekochte of gehuurde films, maar dan erger. Je valt je eerlijke klanten lastig en verminderd het genot van het gebruik van dat waarvoor ze hebben betaald terwijl de on-eerlijke niet-klanten beter af zijn.

Zelfs als het wel werkt heb ik meermalen gehad dat andere dingen die voorheen wel werkte niet meer werkte of dat mijn beveiliging ape-shit ging. Of dat het enorm ten koste ging van de performance (van het hele systeem). (Ik koop dus inmiddels niets meer met dunovo of always on - ik leef wel zonder; overige drm, ook bij voorkeur niet als ik maar enigszins plausibel een alternatief heb zoals niet gebruiken of drm vrij kopen)

Zelfs als je DRM snapt of terecht vindt, kun jij volgens mij niet volhouden dat het ok is dat andere dingen op hetzelfde systeem minder of niet werken (software of hardware). DRM beperkingen horen zich te beperken tot datgene wat het beschermt - als je het al gebruiken wil.
(herinner me van jaren geleden nog eens dat beveiligssoftware, ik weet niet welke meer (was iets russisch), gewoon verhinderde dat software liep als je ISO mount achtige sotware uberhaupt op je computer had staan, los van of die op dat moment liep of niet - moest je dus iedere keer die software deinstalleren als je het beveiligde programma wilde gebruiken)

Ik ken ook zat DRM vrije en/of donate-if-you-want software die prima wordt verkocht/verspreid, daar bezit ik ook een aantal dingen van en niet alleen games. (Ik sla de discussie over rare berekeningen van 'niet verkochte' software maar even over.)
edit:

Bottomline: Ik wil als ik netjes heb betaald met dat soort troep niet lastiggevallen worden. Dat recht heb ik, want ik heb netjes betaald.

[Reactie gewijzigd door BuZZem op 23 juli 2024 09:35]

Ik ben het met je eens dat DRM vrij de toekomst is.
Ik heb onder andere voor VLC en OpenTTD al betaald terwijl dit niet eens nodig is.

Ik krijg goede software zonder reclame of DRM, daar betaal ik graag voor (gemiddeld doneer ik aan beide partijen €10 per jaar)
Anoniem: 939449 @JBVisual25 januari 2018 08:45
Een mes snijdt aan twee kanten zeggen ze wel eens.. dat is hier echt het geval.
Niet iedereen is zo ''eerlijk'' als jij jezelf voordoet. En ieder developer heeft wettelijk recht om zijn/haar asset te beschermen, ook door middel van DRM.

Ik vind dat DRM wel moet bestaan, maar als consument moet je dit niet zien/merken/weten. Het moet er zijn maar het moet zeker geen negatief invloed hebben op user experience.
Anoniem: 939449 @BuZZem24 januari 2018 08:49
Fun fact: Wanneer jij een spel ''koopt" (je koopt eigenlijk het recht om te spelen), ga je al akkoord met alles wat Denuvo uitvoert op de achtergrond. EULA staat dit soort informatie vermeld.

Ik ben er ook geen fan van, absoluut niet. Want zoals je zelf al aangeeft werkt het (heel vaak) ook tegen eerlijke consumenten. Dit allemaal terwijl de pirates een veel betere ervaring hebben dankzij de afwezigheid van Denuvo op gekraakte spelletjes (Ik praat het niet goed).
Je hebt gelijk natuurlijk. Ik zal een van de weinige mensen zijn die die dingen daadwerkelijk leest (soms dan - ik heb geen maanden per jaar over). Als je helemaal precies bent: je koopt het recht om de boel geïnstalleerd te hebben en het programma uit te voeren. Het 'speelbaar' zijn is over het algemeen geen recht, laat staan of het leuk is.

Bij software koop je in bijna alle gevallen een beperkt gebruiksrecht, dat dan ook nog gebonden is aan allerlei voorwaarden.

Het vreemde is niet dat ze het proberen, het rare is dat het geaccepteerd is geworden geraakt.
Stel je voor dat iemand dat met een paar schoenen zou doen, of je auto. Of dat je je broodrooster alleen mag gebruiken als ie op een zwart aanrecht staat.

Nu zit dat met die auto er natuurlijk ook dik aan te komen en is het kennelijk sinds jaar en dag gewoon dat als jij voor tientallen miljoenen een pandje koopt onder architectuur je er vaak weinig of niks aan mag veranderen, want artistieke visie en auteursrecht. Dat dan blijkt dat het voor de gebruiker niet echt praktisch is...doet er niet toe. Grappen als spots van honderden watts halogeen in de vloer omhoogschijnend midden waar iedereen loopt. Of een helderen glazen plaat als vloer bovenaan een trap waar altijd hopen manvolk 'pauze stonden te houden'. Redelijk bespottelijk.

Ik heb mijn opmerking in mijn vorige post dan ook heel bewust a-juridisch gehouden. Ik heb betaald en wil dus niet lastiggevallen worden :)
Geloof me - speel een keertje Deus Ex of AC: Origins, en je kunt de Denuvo 'calls' gewoon aanwijzen, en zelfs herleiden tot stutter.

En die 100% op al je cores, ongeacht FPS of GPU load, dat is ook geen toeval

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 09:35]

Hoe weet je dat het denuvo calls zijn die het veroorzaken ?
Uitsluiten, zo moeilijk is het niet...

- Deus Ex en AC: Origins draaien op totaal verschillende engines
- Het CPU-gedrag in beide games is exact hetzelfde, en staat geheel los van framerate of werkelijke load in-game
- CPU load is gemiddeld veel hoger, tot 100% op alle cores, terwijl dat gedrag in niet-Denuvo games op dezelfde engine niet zo is
- Er is reeds vastgesteld (zie link hieronder, ook reactie op jou) dat VMProtect calls veroorzaakt die direct gerelateerd zijn aan in-game handelingen. In AC:Origins is dat elke keer dat je een movement key indrukt. Dat verklaart ook heel simpel waarom CPU load veel hoger is en waarom er stutter optreedt.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 09:35]

Hij betoogt nu juist van wel. Dan kan je dat ontkennen omdat jij misschien geen last hebt, maar hij wel en dus blijft zijn punt staan.
Alsjeblieft

https://www.reddit.com/r/...d_origins_uses_vmprotect/

Bijna elke CPU zonder HT krijgt last van stutter. Check ook even het screenshot met 38 FPS @ 99% CPU load, terwijl de GPU al voluit gaat.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 09:35]

Verder in deze thread staan wat links, daar kan je je in verdiepen. Ik heb er zelf ook last van gehad.
Natuurlijk kan je ook die weer ontkennen, maar dan zijn we klaar.
Ja dat is het, je kent tweakers toch, dat is meestal als je een ander standpunt inneemt. Ookal zeg je niks geks. Ik werk toevallig In de game industrie en, ik heb nogsteeds geen bewijsvoering gehad van iemand waar uit blijkt dat Denuvo daadwerkelijk de boosdoener is.
Anoniem: 221563 @KingLeaf23 januari 2018 14:36
Wordt het juist niet telkens weggehaald omdat het niet meer werkt? ;)
Uitgevers hebben de DRM vooral in die eerste 2 tot 3 maanden nodig. Daarna dalen de verkopen zeer sterk. Als de DRM dus gedurende die periode stand kan houden zijn ze blij. Dat een game na 3 maanden gekraakt wordt daar geven ze net iets minder om en dan is het ook een kleintje om de DRM er maar volledig uit te halen (zeker bij digitale distributie) net vanwege de beperkingen die de gebruikers daardoor kunnen ervaren en ook omdat ze daarmee vaak ook weer een kleine boost aan hun verkopen geven van mensen die dan wel bereid zijn om te kopen.
Uitgevers hebben de DRM vooral in die eerste 2 tot 3 maanden nodig.
Gamers die er last van hebben kunnen dus ook beter even op hun handen zitten voordat zij het aanschaffen. Na 2-3 maanden is er ook vaak wel een goede aanbieding. Veel spellen (zeker AAA) kan je soms dan al met 50% korting of meer krijgen.

Wat je kan doen is het spel op je waitlist zetten (bijvoorbeeld [url=https:/isthereanydeal.com/]isthereanydeal.com[/url]) met een principebedrag van 0,01 EUR. Dan krijg je geen bericht over aanbiedingen, maar staat het wel op je lijst. Dan alleen af en toe het nieuws afstruinen om te kijken of Denuvo al van het spel is gestript. Daarna zet je pas een prijs die je ervoor wilt betalen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 09:35]

Ze halen het pas weg wanneer het spel gekraakt word / is. Plus games zonder DRM verkopen minstens net zo goed. Zie bv The Witcher 3 en Divinity Original Sin 2....

Ik koop dan ook geen games meer waar Denuvo DRM in zit.

[Reactie gewijzigd door 90710 op 23 juli 2024 09:35]

Anoniem: 40104 @9071023 januari 2018 16:57
Dat klopt niet, er zijn ook games waar Denuvo verwijdert is voordat de game gekraakt werd puur omdat de performance zwaar belabberd was. Zie ook (https://en.wikipedia.org/...mes_formerly_using_Denuvo).
Oké, dat is reden nummer 2. Maar dat maakt het er niet beter op ;)
Anoniem: 40104 @9071023 januari 2018 19:05
Zeker niet en ik deel je mening volledig en koop ook geen games met DRM meer. Als het niet via GOG gekocht kan worden dan wacht ik wel totdat er op staat.
jha ik koop uit princiepe ook geen enkele game die denevo ( of welke form van drm dan ook gebruikt ) puur uit princiepe.
Heb na een hoop gezeik ook mijn pre order geld van planet coaster terug gehad.
fuck off met die drm zooi
Steam's eigen DRM vind ik opzich niet erg. Het werkt redelijk en het benadeeld je als betalende klant niet. Maar ja, als ik tegenwoordig kan kiezen tussen een game op Steam (met Steam DRM) of een game op GoG zonder enige vorm van DRM. Kies ik voor GoG.

Ook al hebben ze bij GoG een downloader (GoG Galaxy) alle games zijn nog steeds 100% DRM vrij en zonder de downloader te gebruiken. En dat blijft ook zo. De downloader biedt echter wel extra functies als achievements, friend lists, makkelijke installaties, etc.

[Reactie gewijzigd door 90710 op 23 juli 2024 09:35]

Dat het weggehaald wordt betekent meestal dat het of gekraakt is of de dev luistert naar de klachten van (mogelijke) kopers. Dus dan zou ik zeggen dan werkt het (niet genoeg ieg) goed.
Hopelijk maken ze het wat meer userfriendly want er is een reden waarom zoveel (legaal kopende) mensen Denuvo haten.
Duckduckgo maar eens op denuvo hate of anti denuvo. Je zult genoeg vinden. :)
Laat me raden: games die tergend traag zijn/worden door het decrypten etc?
Met zo'n zoekterm lijkt dat me ook normaal. Je kan hetzelfde doen met I've been probed by aliens. Denk dat er wel wat meer genuanceerde zoektermen bestaan :)

Edit, is als reactie op @The Chosen One

[Reactie gewijzigd door Yoshi op 23 juli 2024 09:35]

Dat is ondertussen algemeen bekend en daar zijn ook testen mee uitgevoerd, dus om het te bestempelen als onwaar slaat nergens op.

https://whyisdenuvobad.github.io/
Die naam alleen al.. Talloze voorbeelden van zaken die encrypted zijn en waar de impact verwaarloosbaar is. Zoals ik al zei, genuanceerdere zoektermen lijken me meer op hun plaats. Net zoals je blijkbaar ergens hebt zien staan dat ik het als onwaar beschouw. Dat staat nergens in mijn reactie. Dat slaagt op niets om de bal dan maar terug te kaatsen. Heb alleen gezegd dat met zo'n zoektermen je automatisch gelijk krijgt. ik denk dat je mijn verwijzing, dat ik reageerde op iemand anders, ook volledig gemist hebt.

[Reactie gewijzigd door Yoshi op 23 juli 2024 09:35]

Het voordeel van games beveiligen is dat je de beveiliging gratis en goed kan laten testen door professionele krakers. Nu weet ik alleen niet of ze die beveiligingstechnieken ook gebruiken buiten de gamewereld.
Waarom zou je dat gratis willen testen? If you're good at something, never do it for free.
Hij bedoelt denk ik dat de games na release gratis door allerlei partijen onderzocht worden met pogingen tot kraken.
@Zeror Heb m'n reactie aangepast. M'n vraag was waarom je dat gratis zou willen testen?

Je kan het inderdaad ook als een beloning laten doen. Niet gekraakt = geen geld. Wel succesvol gekraakt = wel een zak duiten.
En voor de afnemer van de DRM: Niet gekraakt = DRM leverancier betalen, wel gekraakt = geen geld (no cure no pay).
Als mogelijke DRM afnemer zou ik 1 zak geld klaarzetten die ofwel naar de DRM makers ofwel naar de DRM krakers gaat.
Dit zou een kans van slagen hebben als:
A ) Je een DRM leverancier vindt die gek genoeg is om life-time garantie te geven op beveiliging, want uiteindelijk wordt alles wel gekraakt.
B ) Je ervan uit gaat dat slechts één groep in staat is om de DRM te kraken.

[Reactie gewijzigd door densoN op 23 juli 2024 09:35]

Ik denk niet dat het nodig is om life-time garantie te geven. Een spel wordt niet eeuwig veel verkocht, hoe goed een titel het ook doet. Op het moment dat je bijvoorbeeld de eerste 6 maanden dat een spel op de markt is kan voorkomen dat het spel gekraakt wordt heb je een groot deel van de omzet toch al binnen.
Bij Games wordt het automatisch al gratis voor je gedaan wanneer je een game released. Krakers willen tenslotte een versie van je product zonder de beveiliging op het web slingeren.
Moet je het daar mee eens zijn? Nee, natuurlijk niet. Maar kun je die informatie (snelheid van het kraken, naam van het kraakteam, etc..) gebruiken? Jazeker. Het team wat succesvol gekraakt heeft kun je een zak geld aanbieden als ze je vertellen hoe dat ze dit gedaan hebben. ;)
Nu weet ik alleen niet of ze die beveiligingstechnieken ook gebruiken buiten de gamewereld.
Denuvo zelf geeft aan dat het ook in zakelijke oplossingen voorziet. Ik weet uit het verleden dat soms dezelfde beveiliging voor zakelijke software en games werd gebruikt, maar vermoedelijk voorziet Denuvo ook in specifieke voorzieningen voor de zakelijke markt .
Hiertoe gaat Denuvo onder andere Irdeto's Cloakware-softwarebeveiliging inzetten.
Joepie, nog meer virtuele machines op de achtergrond omdat ik graag betaal voor m'n games..

Wat een belabberd zooitje echt, kunnen we niet onder het mom 'jullie krijgen monopolie positie' deze partijen een beetje aan banden gaan leggen? Ik heb het ondertussen wel een beetje gehad met het feit dat je als betalende klant altijd de dupe bent van 'kopieer beveiligingen'.
Bijna alle piraten torrenten alleen games die ze toch nooit zouden kopen. Deze denuevo is zonde van het geld en zorgt alleen maar voor irritatie en performance verlies bij betalende gebruikers. Ik schaam me dat ik Nederlander ben voor deze aankoop, niks om trots op te zijn.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 23 juli 2024 09:35]

Misschien kunnen ze hiermee dan doen waar Nederland de laatste tijd enorm goed in is geworden. Namelijk de handel om zeep helpen. Daar zouden heel veel gamers heel blij van worden. :)
Ik weet dat de meningen over Denuvo heel erg verdeeld zijn.

Zelf ben ik jaren geleden gestopt met het piraten van games. Dit omdat ik voor mijzelf het nut niet meer zag. Ik kan nog steeds goed begrijpen waarom sommige mensen het doen.

Wat ik wel kan zien is dat het piraten van games is verminderd de afgelopen paar jaren. Zo was het vroeger nog dat de top 10 downloads echt tienduizende seeders hadden. Tegenwoordig zijn het er nog maar een paar duizend (of minder) en (ik kijk dan bij The Piratebay) dat zijn ook nog spellen van een langere tijd geleden.

Nog even over Denuvo. Ik vind het prima als uitgevers dit in hun spellen doen zolang ik er zelf geen last van heb. Bijvoorbeeld Assassin's Creed Origins is nog tot vandaag niet gekraakt en als consumer heb ik geen last van de Denuvo DRM (zo ver dat ik weet).

Natuurlijk moet het voor de consumenten niet moeilijker worden een gekocht spel te spelen. Zolang dit voor mij nog goed verloopt ben ik er tevreden mee en mogen ze beschermen wat ze willen.
Je hebt wel degelijk last van Denuvo met AC Origins.
Ben het voor het merendeel met je eens, maar jammer genoeg zijn wij als betalende klanten de dupe van Denuvo en aanverwanten, het is al bekend dat AC:Origins notabene een hele virtuele machine draait om die kopieer beveiliging te verzorgen, dus geloof maar dat Denuvo prestaties in je spel kost.
Ik koop graag mijn spellen op de PC, maar enkel als er werkelijk moeite is in gestoken. Als we kijken naar Nier Automata, een fantastische game, dan kunnen we niet echt zeggen dat er veel moeite is gestoken in de PC port. Het is niet mogelijk om de resolutie hoger dan 1440x900 in te stellen, ookal zegt hij dat dit hoger ingesteld is. Er zijn talloze problemen met het spel zelf etc. Daarbovenop heb je nog eens performance problemen doordat het programma draait met Denuvo.

In dit geval ben ik niet iemand die het spel onmiddellijk op Steam zal kopen. Vaak pirate ik het spel om zelf te oordelen of het spel mijn geld waard is. Zo heb ik bijvoorbeeld The Witcher 3 eerst gepirate en na een uurtje heb ik het via GOG gekocht zonder DRM ookal was dit spel al zonder DRM gepirate. Ik heb dan ook nog elke DLC gekocht en volledig uitgespeeld.

Denuvo maakt het ook echt moeilijk/onmogelijk om je eigen mods te maken wanneer er al geen mod API beschikbaar is. Indien Dark Souls 1 op Denuvo draaide, dan hadden we nooit Dark Souls goed kunnen spelen op PC. De Dark Souls Fix mod maakt het spel speelbaar door een hogere FPS mogelijk te maken en allerlei verbeteringen. Zelf ben ik dus tegen Denuvo.
Ben ik de enige die vandaag een beetje minder trots op Nederland is geworden?
Nou, volgens mij is Irdeto al heel lang geen echt Nederlands bedrijf meer, ze maken al lange tijd deel uit van Naspers: https://nl.wikipedia.org/wiki/Naspers.

Ik heb er jaren geleden ook nog een tijdje gewerkt, voertaal is Engels, er werkte verder ook weinig Nederlanders.
En Naspers is eigenaar van o.a. tencent.. groot clubje...
Ik dacht juist het tegendeel. Ik lees steeds vaker dat al die giga bedrijven uit de Verenigde Staten weer iets Europees overnemen. Nu is dit natuurlijk ook gewoon een Europees bedrijf, maar word er een beetje moe van om telkens te zien dat alles word opgekocht door bedrijven uit de VS.
Liever dat een Nederlander verdient aan het oneindige gevecht tussen game makers en gamers dan een of andere Amerikaan.
Waarom? Zijn Nederlanders dan beter ofzo?
Een beetje meer geld in de economie.
Aangezien de aandeelhouders en stakeholders voornamelijk in het buitenland zitten zal dat erg tegen vallen
Die van Oostenrijk, ja

Dat hoofdkantoor, wat in Salzburg blijft heeft niet een 'sociale' reden hoor
Want? Heb je er last van als je legaal games koopt?
Ironisch genoeg, juist heb je last van de hele DRM als je een game koopt.

Zaken als VM ware, remote control, keyboard software (niet macro, maar aansturing), je halve PC wordt op slot gegooid voor simpele spelletjes, nog buiten de hele performance issues.

Daarbuiten zijn DRM en Anticheat al regelmatig in het nieuws geweest omdat zij uit onderzoek toch meer te lijken te doen dan 'anti cheat/copy', van overig verkeer meekijken tot je recent geopende bestanden nalopen.
Het vevelend van het verhaal is vaak ook dat ze door obfuscation geen inzicht kunnen bieden van de processen die ze draaien aan bijvoorbeeld virusscanners. Het blackbix gedrag lijkt heel erg veel op malware en dus zul je soms uitzonderingen moeten toevoegen zodat je virusscanner de boel niet in quarantaine plaatst, wat dan weer de mogelijkheid bied voor dat soort processen om keihard met je data aan de haal te gaan.
Ja? De games met Denuvo draaien vaak veel slechter dan nodig omdat er constant een VM gedecrypt word.
Heb je je al eens ingelezen in Denuvo?

Om antwoord te geven op je vraag, ja als koper van legale games heb je er ook last van, om alleen al even de performance impact ervan te noemen..... :(
Ja. Je kan qua performance beter de game kopen en daarna illegaal binnenhalen zonder Denuvo. Als illegaal downloader heb je dan geen performance-hit door beveiligingssoftware.
En alle soorten drm.
Sinds ik een console heb download ik al jaren geen games meer. Heb gewoon nog een game-pc maar niet in gebruik voor gaming.
dan heb je geluk, want ze gaan deze beveiliging ook voor console games gebruiken ;)
Riskante investering. Morgen kan het product gekraakt worden en dan is het opeens helemaal waardeloos. Het is altijd maar de vraag of je een nieuwe beveiliging kan bedenken wanneer het nodig is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.