Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Eerste games voor jailbreak van PlayStation 4 zijn uitgekomen

Nadat het hackers eind vorig jaar is gelukt om de PlayStation 4 met firmwareversie 4.05 te jailbreaken, zijn inmiddels de eerste PlayStation 2-games verschenen die op deze versie van de PlayStation 4 draaien. Ook verschillende PS4-games zijn naar verluidt werkend te krijgen.

Het gaat om de games Klonoa 2 en Shinobi, die oorspronkelijk voor de PlayStation 2 uitkwamen. Deze games draaien op de PlayStation 4 met de 4.05 firmware, zo meldt Wccftech. Dit gaat via de PlayStation 3-emulator die is opgenomen in de firmware van de console.

Volgens de website zijn ook PlayStation 4-games zoals Diablo III: Reaper of Souls, Grand Theft Auto V, Uncharted 4: A Thief’s End, World of Final Fantasy en Dying Light beschikbaar om te uploaden en te spelen.

Eind december hebben hackers een kernelexploit ontdekt voor firmwareversie 4.05 van de PlayStation 4. Het aantal PlayStation 4's die de exploit kunnen draaien is echter beperkt, omdat de kwetsbaarheid in firmwareversie 4.06, die al in november 2016 uitkwam, is gepatcht.

Sinds deze exploit beschikbaar kwam, is onder andere ondersteuning voor Linux toegevoegd en kan volledige roottoegang worden verkregen via ftp. Dit laatste kan ook via PS4HEN, een zelfgemaakte toepassing die op Github is gepubliceerd.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

23-01-2018 • 15:05

74 Linkedin Google+

Submitter: streamnl

Reacties (74)

Wijzig sortering
Dacht altijd dat PS3 games niet te spelen waren op een PS4 vanwege te grote hardware verschillen. Maar als het hackers al lukt om een PS3 emulator te maken, waarom komt Sony daar dan niet mee?
Goed lezen ;)

Er is een “PS3 emulator” die dus PS2 games kan afspelen. De PS3 kon via emulatie PS2 games afspelen, deze “PS3 emulator die PS2 games” kan afspelen zit ook op de PS4 om zo PS2 games af te spelen.

Dit is gewoon opgenomen in de firmware van de PS4, hebben de hackers niks voor gedaan ofzo.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 23 januari 2018 16:32]

Het artikel is gewoon fout, er zit helemaal geen PS3 emulator op de PS4, en de PS4 maakt ook geen gebruik van dezelfde PS2 emulator als op de PS3.
Wel zit er dus een PS2 emulator in de firmware van de PS4.
En wat mij betreft zou de PS4 gewoon PS1 en PS2 discs moeten kunnen lezen en spelen, en dan ook nog enhanced ook, want de PC emulators die er zijn kunnen dat ook op mindere hardware dan de PS4.
Dus ik kan wel PS3 games afspelen op mijn PS4?
Nee. Ik zal dit proberen in een laagdrempelige taal uit te leggen.

De oude Playstation 3 kon via emulatie playstation 2 spellen spelen. Hartstikke handig! Dan hoefde je dus niet je oude spellen weg te gooien.

Welnu: deze emulatie (die oorspronkelijk ontwikkeld was voor de PS3) voor playstation 2 spelletjes hebben ze overgenomen in de playstation 4, zodat je je oude games weer kan spelen.

Ik hoop dat duidelijk is wat @ASNNetworks bedoeld.
Gewoon ff wat simpeler; de PS2 emulator die in de PS3 aanwezig was, is ook aanwezig in PS4.

Hierdoor kan je ook net als op de PS3, spellen spelen VAN o.a. de PSX zo speel ik ook FFIX.
Dit was toch geen emulator? Sommige versies van de PS3 hadden letterlijk een PS2 onboard die alle software draaide.
De PS2 emulator heeft altijd in de software gezeten, echter hadden de eerste generatie 'phat' PS3 een hardware chip die daarmee samenwerkte, deze is later verwijderd. Daarnaast zit er ook altijd al een PSX emulator in, en in de PS4 zijn er wel PS2 emulaties mogelijk, echter puur softwarematig met aangepaste releases vanuit PSN.
Die latere PS3's zonder PS2 hardware konden toch ook geen PS2 games afspelen?
Nee, die hadden die hardware chip niet. Enkel de eerste PS3's die geleverd werden in de eerste paar maanden (met extra USB-poorten) konden dit, maar zelfs in beperkte mate. (Er werden weinig games ondersteund)

[Reactie gewijzigd door xoniq op 23 januari 2018 23:53]

Dit is nogal kort door de bocht. De eerste PS3s in de USA en Japan hadden een volledige PS2 chipset(EE en GS) aan boord en draaiden PS2 games dus ook helemaal in de hardware. Deze modellen zijn nooit naar de EU gekomen.

Wat wij hadden was de PS3 60GB en de PS3 20GB.
Bij de 60GB zat een echte PS2 GS chip maar geen EE chip op het bord. Die werd via emulatie gedaan. Maar alsnog zijn 99% van PS2 games te draaien op deze machine.

De originele 20GB en alle latere modellen kunnen idd alleen maar PS1 en PS3 games draaien. Totdat de software emulator uitkwam die slechts enkele games ondersteund welke je per stuk moet kopen via PSN.

[Reactie gewijzigd door JannyWooWoo op 24 januari 2018 08:30]

Ik heb zo'n japans model gehad en nog hier op de vraag en aanbod verkocht. Ze hadden ook meer USB poorten

[Reactie gewijzigd door Zakaria89 op 28 januari 2018 01:19]

Top, dank je. Weer wat geleerd. De naam "PS3 emulator" suggereert anders. Eigenlijk is het dus een PS2 emulator die zowel in de 3 en de 4 zit.
ASNNetworks was gewoon even vergeten dat niet iedereen op zijn niveau qua Playstation kan praten.
Dit was toch geen emulator? Sommige versies van de PS3 hadden PS2 hardware onboard die de games draaide
Dat was alleen de aller eerste versie; toen kocht je basically een ps3 EN ps2. De hardware van beide systemen waar aanwezig op het bord. In de versie erna zijn ze over gegaan op software emulatie, maar ook die hebben ze er later uitgehaald.
Gaat het hier om de PS4 of de PS4 Pro? Deze verschillen qua hardware en dit zal ook bepalend zijn in de jailbreak lijkt mij.
Naar het jaartal gekeken wanneer de firmware uit kwam, was de Pro er volgensmij nog niet toch?
De PS4 Pro kwam uit in November 2016, vlak er voor (in september) kwam versie 4.00 uit. Gezien de 4.06 ook pas in November is gereleased kan het best dat er consoles zijn geleverd met 4.05 (of lager).

Omdat versie 4 een major release is verwacht ik dat hier de Pro uitbreidingen voor het eerst in zaten. De rest is gewoon hotfixes (en misschien/waarschijnlijk is 4.06 wel specifiek voor deze exploit).
Volgens mij kwam de eerste versie van de pro met 3.70 uit, dus dat zit wel goed. Maar bij elke nieuwe bundel zit er een nieuwere op. Dus de kans is klein dat je er 1 hebt, en de manier van updaten helpt ook niet.
Deze verschillen nauwelijks qua hardware, en het gaat hier om een kernel exploit dus het gaat hier om de software.

Vermoedelijk draaien beide versies dezelfde software met wat opties die op de Pro wel en de gewone niet zijn ingeschakeld.

Edit:
Gezien het om een nogal oude versie gaat weet ik niet of de PS4 Pro ooit is geleverd met deze versie. Het zou net kunnen gezien hij in November is gereleased, en deze versie ergens in zou moeten zijn uitgekomen.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 23 januari 2018 15:20]

Wel interessant voor allerlei emu's en misschien media players maar ik denk niet voor ps4 games. Tenzij je nooit online speelt. Volgens mij heb je zo een ban aan je broek hangen als je online komt met zo'n ps4.
Je kan met een PS4 niet online zonder de laatste FW.
hoe kun je dan de laatste FW downloaden als je niet online kunt?
Je kan wel online, maar de meeste online functies staan dan uit. Dus je kan nog wel downloaden.
Je kan ze van de website halen en via usb updaten.
En je zou een software update nodig moeten hebben om games die na firmware versie 4.05 zijn uitgekomen te kunnen draaien, mochten ps4 games werken via jailbreak. Lijkt me een deal-breaker.
Met een jailbreak kun je de firmware versie natuurlijk spoofen of mogelijk naar een custom firmware met de juiste opties upgraden.
Nope, onmogelijk. Nog steeds niet mogelijk met de Vita. Met de PS3 was het alleen mogelijk omdat de lv0 keys gelekt zijn door een Ex-Sony medewerker, uit wraak (Extreem veel geluk).

Zonder deze keys kun je het vergeten, dit gebeurt ook gewoon niet meer. Tenzij er voor de eerste keer ooit een methode wordt gevonden om 4.05+ games toch te kunnen laten werken. Maar dit zou iets revolutionairs moeten zijn.

Edit: Volgens meerdere artikel is de LV0 keys gehackt, niet gelekt door een Ex-Sony medewerker.

[Reactie gewijzigd door RCFProd op 23 januari 2018 17:26]

Het was geen geluk, het was een hack. Dat is hier ook mogelijk. Als een hack als die van qwertyoruiop uitkomt zou het prima mogelijk zijn.
Lijkt me ook logisch. Gezien met de PS3 het zelfde geval is.
Mwoah. Als dat zo zou zijn zou er niet zoveel online gecheat worden op PS3.
Het is mogelijk maar je krijgt ook snel een console id ban aan je broek al is het te verhelpen met een tool. Maja, om de heletijd zo aan de gang te gaan dan hoeft het voor mij niet.
mensen die rips willen spelen hoeven niet online...dat weten ze al!
Waarom zou je willen jailbreaken?
Ja voor Homebrew begrijp ik dat, maar ik ga me er niet aan wagen.
Heb de PS4 Pro en PS4 naast elkaar staan, nooit van gekomen om oude PS4 te verkopen :P
Vroger had ik wel altijd Homebrew op mijn PSP.
Nou ik zie toch een redelijke GPU in de PS4/pro zitten. Volgens mij kan je er op minen.
Op de ps3 had je ook een mine programa maar dat was geloof ik Life@home en daar kon je mee crunchen.

[Reactie gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 23 januari 2018 15:53]

Dat was volgens mij Folding@home, ken ik nog.
Je hielp dan mee met medische research.
Ik heb gewoon zo gedaan de ps4 te koop gezet, op marktplaats en hier ook dacht ik.
De verkoop ging redelijk snel en in de tussentijd de pro besteld, geld van de ps4 weer terug op de rekening gestort klaar :).
Ik heb zelf altijd (minimaal) een tweede console van alles om er CFW op te zetten. En dan voornamelijk als doel om bijv. Linux erop te draaien of emulatoren bijv., gewoon omdat het kan. Zo heb ik nog een PS2 die Linux boot en een PS3 die gedowngrade is met een FW waarbij OtherOS gewoon nog beschikbaar was. Idem nu voor de Vita en PSTV, heb ik er ook 2 van; één voor normaal gebruik en de ander om gewoon mee te rommelen :+
Nice man.
Had mijn PS2 nooit gehacked, kon gewoon illegale spellen spelen via een boot disk :P
PS3 ook nooit gehacked en other OS ook nooit gebruikt ☹
Beetje dubbel gevoel hier bij... aan de ene kant zou ik zelf graag een mix van PS1,2,3 spellen als Suikoden, ARC the lad, Alundra, FF, Dark cloud 1&2, Eternal sonata, Heavenly sword, Dragon age etc. willen spelen.

Daarvoor moet je PS2 spellen (Dark cloud 2 voor 14,99¤) kopen en downloaden en PS3 spellen streamen via een abonnement (hele ps3 bibliotheek voor 16,99 per maand) en dat vindt ik nogal prijzig voor Emulatie.

Dat Sony de kosten verhaalt op de spelers is één ding maar het commentaar van dat het eerst niet mogelijk was en dat backwards compatible achterwaards denken is dus niet bij Sony past... en nu is het mogelijk op Playstation en PC maar met een prijskaartje.

Ik ben tegenstander van Homebrew etc. te vaak wordt er misbruik van gemaakt zoals gratis spelen maar de opties van Sony zijn mij te prijzig.. dus maar wachten op Remasters en dezen komen er ooit wel misschien net als Secret of mana en Dark souls.

Ben ook erg gelukkig met huidige exclusive remasters als Gravity rush en The last of us en heb er graag een tientallen euro voor over alleen niet tijdelijk of via een download en account..
Het heeft ook met de publishers te maken. Wil Konami Suikoden opnieuw uit brengen als PS2 classic voor de PS4 of boeit het ze niet om daar moeite voor te doen?

Er zijn een boel oude PS2 JRPGs die ik wel zou willen spelen op mijn PS4 maar of daar geld mee te verdienen is betwijfel ik.
Suikoden 3 en Arc the lad twilight of spirits zullen mij altijd bij blijven door de "kijk van andere kant" in het spel ook Fire emblem radiant dawn en Path of radiance zijn onvergetelijk :)

Inderdaad het zal meer winstgevend zijn om nieuwe games te maken en rpgs is al een kleine groep met uitzondering van FF en Dark souls maar het hoeft ook niet alleen voor één platform remastered te worden.

Steam, Nintendo, Sony, MS zouden ook kunnen zeggen dat een derde partij spel tijdelijk voor dat platform exclusief is en bij een nieuwe generatie de rechten vrijgeven en iedereen die het spel remastered willen dragen bij.
Je kan natuurlijk ook op marktplaats een ps1, PS2 of ps3 en je favoriete spelletjes kopen. Hint: Dat is niet eens zo heel erg duur. Het is alleen wat lastig met aansluiten, omdat de ps1 en PS2 geen HDMI hebben.
Maar daarvoor kun je ook wel ergens een oude beeldbuis tv vandaan zien te halen.
Hi Arjan :)

Inderdaad het beste zou zijn een console met de gewilde spellen halen en heb er meerdere keren over gedacht en zou al meerdere keren contact opnemen met verkopers maar...

De meeste PS3 Slims zijn wel in redelijke staat maar de controllers zijn te vaak versleten en nergens nieuw te koop en de imitaties van 20¤ a 30¤ halen amper één jaar.

De PS1&2 hebben allemaal stof lopen happen voor weet wie hoeveel jaar dus heb meer vertrouwen in een NES dan een PS1 of 2.

Classics is ook niet perse een Must maar vindt het toch jammer dat er geen Remasters komen van wonderlijke spellen als Ni no kuni en Dark cloud 1&2 en begrijp ook niet waarom deze spellen niet op Steam komen.

Secret of mana en Chrono trigger waren Snes exclusives en Ni no kuni was ook voor de DS en er komen telkens meer jrpgs op Steam maar vindt het apart dat exclusives van elk platform op andere platformen komen en dat er te weinig wordt gedaan met PS exclusives.
Je kan toch gewoon de Dualshock 4 gebruiken op de PS3? Geloof dat die kleine van mij dezelfde controller gebruikt als hij weer een black ops 2 uit de kast trekt.
Ooooh dank je bjorn :D heb er 2 DS4 voor de PS4 en 1 DS4 voor de PC dus controllers genoeg dan!

http://www.eurogamer.net/...k-4-wirelessly-with-a-ps3 whooop whoop!!
"Speelbaar" is een heul groot woord...
ps2 spel op een ps3 emulator die op een ps4 draait, net inception hier
Ik had liever gezien dat ze het Orbis OS (gebaseerd op FreeBSD) van de PS4 porten naar een werkende VM, zodat iedereen het op een PC kan draaien. PC's zijn tegenwoordig meer dan snel genoeg om dit voor elkaar te krijgen.

Waarom zou ik mijn PS4 verkloten zodat ik niet meer online kan spelen? 90% van de games gaan juist over de online features. Vroegah op de PS2 maakte het gemis van internet niks uit, op de ps3 was dat al een stuk belangrijker maar tegenwoordig voor de PS4 kan je het eigenlijk niet meer missen.

[Reactie gewijzigd door terracide op 23 januari 2018 17:16]

Binnenkort zal er op de gamedisc een vereiste update staan voor de console wil je de game spelen! Dit steeds MSFT ook met de 360. Dwingen om nieuwere firmware te installeren wil je gamen. Zie Sony dit wel doen ook op deze manier.
Tot Sony ook deze gaat patchen...