Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Hacker vindt kwetsbaarheid in PS4-kernel die potentiële jailbreak mogelijk maakt

Een hacker heeft een kwetsbaarheid ontdekt in de kernel van de PlayStation 4. Hij heeft de exploit openbaar gemaakt, waardoor een jailbreak kan worden gemaakt die op firmwareversie 6.72 of lager werkt.

De bug is een use after free-exploit die uit te buiten is via de WebKit-sandbox in de PlayStation 4. Via WebKit moet een local privilege escalation worden gedaan, waarna een hacker een buffer kan vrijmaken en daarmee kernelrechten kan krijgen.

De ontdekte kwetsbaarheid zit in firmwareversie 7.02 en ouder van de console; die firmware kwam eind 2019 uit. De exploit kan echter alleen worden uitgebuit in combinatie met de privilege escalation in WebKit. Die zit in firmwareversies tot 6.72, dus gebruikers die op een hogere versie zitten zijn er veilig voor.

Hacker Andy Nguyen bracht de kwetsbaarheid in maart onder de aandacht van Sony via het PlayStation-bugbountyprogramma van het bedrijf op Hacker One. Sony keerde er 10.000 dollar voor uit als beloning. Opvallend is dat Sony akkoord is gegaan met de publicatie van details van het lek. Toen Sony het PlayStation-programma op HackerOne begon, zei het bedrijf dat exploits stilgehouden moesten worden.

Omdat Nguyen ook een proof-of-concept heeft gepubliceerd, is het in theorie mogelijk een jailbreak te maken voor de console. Daarvoor moeten ze dus wel maximaal op firmwareversie 6.72 zitten, in ieder geval tot er een andere WebKit-exploit bekend wordt. Er is al lang geen jailbreak meer geweest voor Sony's console.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

09-07-2020 • 09:34

91 Linkedin

Submitter: NightFox89

Reacties (91)

Wijzig sortering
Ik snap wel dat Sony hiermee akkoord gaat:
  • Weinig users die er gebruik van kunnen maken want de update waar het om gaat is van 07-2019
  • Gebruikers hebben geen toegang tot online services zonder de laatste update
  • Uitontwikkeld platform met opvolger om de hoek
  • Meer en positieve aandacht voor Sony Playstation
Impact zou groter worden als men een manier weet te vinden om de PS4 te downgraden maar, voordat het zover is gaat (naar mijn verwachting) alle aandacht naar de PS5.

[Reactie gewijzigd door flapstaart op 9 juli 2020 10:53]

Het is vooral goed news voor de PS4 gebruikers die hem offline op 5.05 hebben.
Na deze update kan die groep weer heel veel meer games spelen(alles tot 07-2019 iig)
Aangezien titels alleen starten met een bepaalde firmware hoogte..

[Reactie gewijzigd door BlaBla1973 op 9 juli 2020 10:01]

Zijn er dan nog echt homebrew communities?
In de periode van ps2 - psp - xbox was dit handig, met free mcboot op de PS2 kon ik emulators spelen en xvids afspelen op mijn ps2. Op de psp was de homebrew community echt geweldig, Opera browser, online radio, emulators en de mogelijkheid om al mijn bestaande ps1 games te converteren.
Maar nadien werden smartphones meer gemeengoed, kon je onder je tv de ultieme homebrew box genaamd de raspberry pi zetten, wou je wat meer power? Dan is er altijd nog de shield.
Op de 3ds en vooral de switch is homebrew heel populair. Voor andere consoles niet echt in verdiept.
Ja, maar is dat dan zoals vroeger pde psp echt een homebrew community, of meer een manier om gratis games te spelen?
Echt een homebrew community. Natuurlijk gebruiken veel mensen het voor gratis games. Community word nu ook weer wat groter omdat nu elke switch gemod/hacked kan worden.

Kijk hier altijd op. Ook trouwens voor andere consoles.

https://www.homebrewgeneral.net

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 9 juli 2020 12:29]

Xbox one ook nog ;)
Xbox one homebrew? Die is nog te hacken?
Is niet echt hacken te noemen maar is een manier om retroarch er op te krijgen het kost wel iets van 10 euro ofzo en je heb een pc nodig bij deze de uitleg.
https://youtu.be/etwtC1W7IWA
OMG retroarch op de xbox. Nooit geweten. Neem aan dat xbox one x ook gewoon kan?
Ik neem aan van wel zo lang je in het dev menu kan zou het moeten werken ik zou het gewoon proberen.
Homebrew op de PS Vita is nog best actief, maar oké dat is ook al een wat oudere handheld.
De initiële hack daarvan (en dan heb ik het niet over Rejuvenate) maar over Henkaku is eentje van wereldformaat. Bijna niemand weet dat maar de Vita was zeer zeer goed beveiligd.
Nog steeds worden er chips ge-reverse engineerd (zoals deze week de communicatie processor), nog steeds wordt er homebrew ontwikkeld voor low level acces (zoals de runtime shader compiler) en de thread optimizer zodat je games op meerdere threads kan laten draaien, wat Sony normaal niet toestaat.

Als je kijkt naar Killzone op de Vita dat is een game die zo ongelofelijk ver geoptimaliseerd is en de console tot het uiterste perst.

En dan nu is er een Dreamcast emulator verschenen die voor nu nog een proof of concept is, maar al zeer goede FPS laat zien in een paar games.
De homebrew communities zijn inderdaad veel kleiner geworden, maar nog steeds interessant voor de liefhebber.

Recentelijk is er ook weer een software exploit gevonden voor de PS2. Zulke vondsten zorgen altijd weer voor een kleine opleving in de forums etc.

Hier staat de exploit trouwens uitgelegd:
https://cturt.github.io/freedvdboot.html
Vergeet CTurt zijn N64 exploit via een modem cardridge niet. Code execution op een legale cardridge!
Zeker, als je al tot die groep behoorde is dit erg leuk nieuws. Dit zal er denk ik niet voor gaan zorgen dat de groep homebrew/"homebrew" users opeens explosief groeit.

Ook leuk nieuws voor iedereen die zijn PS4 al een jaar of langer heeft laten verstoffen, die is 2e hands opeens een hoop meer waard geworden :).
in mijn ervaring is het zo'n beetje altijd een goeie investering om een console aan te schaffen bij release en die vervolgens gewoon in de doos te laten. Op den duur worden ze altijd gekraakt, en dan gaan die dingen op ebay voor prijzen die je niet voor mogelijk houdt...
Leuke tip! :Y) Al kan ik niet direct advertenties vinden met schandalig hoge prijzen.
Met de Xbox One had dat denk ik niet gewerkt gezien de day one update...
Heeft offline spelen nog veel zin? Tegenwoordig heeft bijna ieder spel patches en DLC. Vroeger kocht je iets op een DVD en het werkte- nu mag je op dag 1 al een 15Gb patch downloaden.
Als je offline speelt krijg je die patch ook niet, dus kan je ook gewoon spelen omdat die hem niet ziet.

Maar goed het is ook gewoon voornamelijk illegale games, zult paar hebben home brew maar grootste zal illegale games zijn.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 9 juli 2020 12:11]

Ja maar dan speel je een spel dus met bugs.
Zonder nieuwe bugs misschien maar wel met ouwe bugs wellicht.
Of je koopt de games gewoon legaal zodat je ze gewoon kan spelen? Dan is er ook geen probleem om de ps4 te updaten lijkt mij? Wat is precies de achterliggende gedachte dat je hem offline wilt hebben op 5.05?

Als je echt je console offline wilt houden, dan kan je hem alsnog eens in de zoveel tijd updaten via USB.
De achterliggende gedachte is gratis iso's(games) en homebrew (emulatie oa).
Dus het updaten is niet het probleem, het laag houden van de firmware is de uitdaging.
En gekochte(nieuwe)titels, hebben een update vaak op de schijf erbij staan.
Dus offline kan je dan toch de juiste firmware hebben om een spel te spelen.
(Voor bv mensen zonder internet)

[Reactie gewijzigd door BlaBla1973 op 9 juli 2020 11:16]

De achterliggende gedachte is voor veel mensen toch eigenlijk stiekem om illegale games te spelen.
Ooit een Nintendo gehad met homebrew hack.
De illegale rond waren de eerste weken leuk, maar homebrew bleef veel langer interessant.
Als homebrew zou kunnen op mijn console, zou ik hem niet snel verder willen hacken.
Maar misschien ben ik bijzonder. ;)
Inderdaad illegale games if grootste reden, vergeleken met de gene die er alleen homebrew mee willen doen.
Voor mij op de PS3 gaat het toch echt om de homebrew, ik kocht mijn PS3 indertijd dan ook vooral vanwege dat het een geweldige (goedkope) blurayspeler was EN OtherOS had, die spelletjes waren een leuke bijzaak. Totdat ze dus ineens OtherOS verwijderd, tja, heb toen nog redelijk lang op die laatste firmware gezeten waarin het nog zat, totdat dus een CFW uit kwam die je zonder allerlei moeilijke fratsen kon laden.. Enige nadeeltje voorzichtig zijn met online gaan.. Inmiddels zijn we bijna 10 jaar verder, en draai ik nog steeds de laatste CFW en geniet daardoor van oa Movian als mediaspeler (maargoed, de DLNA mediaspeler van de PS3 zelf gebruik ik ook nog wel eens als Movian moeite heeft met afspelen van bepaalde bestanden omdat de PS3 te traag is daarvoor) en de emulators maar ook van zelf te kunnen developen.. En in al die jaren dat ik mijn PS3 op CFW heb zitten, heb ik nog nooit een illegale PS3 game gespeeld, heb zo'n 182 discbased games en nog zelfs een paar PSN games gekocht..
Dus er zijn ook wel degelijk mensen die CFW's voor andere zaken gebruiken dan illegale games.
Tja het is net wat je een fatsoenlijke resolutie vind. Ik vind 1080p ook prima eerlijk gezegd. Daarentegen zijn er veel meer leuke games op de ps4 te krijgen dan de pc. Dus nee ik zal niet overstappen op een pc. Ik koop gewoon ps4 games.
Dit maakt heel wat mensen blij die nog onder 5.0 zaten :) Zal een kleine opleving in the PS4 root community komen schat ik. Vele wachten al sinds 2018 hierop, gezien de vorige exploit tot en met GoW kon en daarna niet meer. Zelf heb ik mijn gerootte PS4 weer terug gezet naar normale PS4 gezien ik games als RDR2 niet kon spelen.
Hoe groot is die community op dit moment?
Valt mee.
Wat je ziet is dat minstens 90% van de mensen die de ontwikkelingen volgt alleen maar zeurt dat het lang duurt en dat ze meer games willen spelen zonder te betalen.

De zaken die gepublished worden, als in homebrew en tools komen eigenlijk allemaal van dezelfde groep mensen.

Wat je ook ziet is dat bijv deze Andy Nguyen heeft aangegeven te stoppen met deze "Scene", omdat hij allerlei bedreigingen e.d.heeft gekregen omdat hij zijn exploit niet meteen heeft gedeeld maar deze eerst bij Sony heeft gemeld. Mensen denken kennelijk dat ze "recht" hebben op dergelijke dingen.

Het is echt te bizar voor woorden.
Echt wel een trieste “community” dus. Betaal gewoon voor je games!
Zeker aangezien bijna elke game (op disc) na een paar maanden al een stuk goedkoper aan te schaffen zijn, al dan niet via een online marktplaats.
Ook al was dat niet zo, geeft iemand dat dan het recht om te piraten? Juist de pirates geven een homebrew community een slechte naam en zie je vrijwel geen producent hier aan meewerken.
Opzich kan je natuurlijk een hoop in de browser afspelen tegenwoordig (niet op de Switch!). Ik heb nog niet geprobeert om emulatoren via mijn de Edge browser op de Xbox One te draaien, maar in theorie moet dat geen probleem zijn.

Alleen tweaken aan het OS zelf mist dan natuurlijk, of andere homebrew waarvoor je elevated rechten nodig hebt.
Je kan gewoon homebrew op je xbox one spelen heb je geen browser voor nodig ;)
Het geeft geen recht te piraten maar hierdoor kunnen mensen met een smalle beurs of die er niet veel aan willen uitgeven ook een grote libary aan games bezitten.
Er zijn ook veel Playstation bezitters in arme landen.
+1Anoniem: 1350842
@biglia9 juli 2020 12:12
Dat is misschien wel zo, maar geen geld hebben is geen reden om een luxeproduct te stelen natuurlijk. Dat wil niet zeggen dat die ongelijkheid vervelend is, maar dat geeft je niet recht op iets waar wij in een welvarend land wel voor betalen. Een vrij slechte manier om piraterij goed te praten, want die mensen hebben waarschijnlijk ook geen 65 inch 8K TV, maar dat betekent niet dat die gratis moeten zijn of ze het recht hebben de winkel te overvallen.
Geeft je nog niet rechts om games illegaal te downloaden, dan spaar je wat langer voor je iets kan kopen.

Ik kan makkelijk elke maand spellen kopen, als niet kon dan zou ik ook gewoon sparen.
Mja ik koop regelmatig games. De laatste is control geloof ik
En natuurlijk elke maand "gratis" games met PS plus. :)
Als ik wat rondzoek lijkt die community vrijwel nihil te zijn en vooral in te zetten op freeloaden; gratis games willen spelen ipv bv homebrew te willen draaien.
Ik ben ook benieuwd wat naast pirating het voordeel is. Vroeger kon je nog Linux draaien op de PS3, dat was gaaf, zou dat nu ook kunnen?
Op de Switch is dat wel mogelijk, alsmede het draaien van Android (en daardoor xcloud en daardoor Halo 5 :Y https://www.dexerto.com/t...nintendo-switch-1332783), daar is de homebrew community ook wat groter :) . Ik denk dat een artikel voor de Switch een stuk dieper kan gaan dan voor de PS4 betreft jailbreaken.

Dat kan van basale features gaan zoals gamecards installeren op een SD kaart alsof het een e-shop aankoop is (erg handig voor als je veel onderweg bent), en het back-uppen van al je savegames, tot het draaien van native homebrew of dus linux/android.
Ja dat zou nu ook kunnen de PS4 is immer een redelijk standaard apparaat, al denk ik dat grafische drivers het grootste probleem zullen zijn gezien die chip toch net even anders dan standaard is.
Maar anders dan die ene chip is het niet heel erg veel anders dan een standaard PC voor zo ver ik weet, lijkt me dan ook dat je relatief makkelijk een linux kernel aan de praat kan krijgen.
Maar waarom zou je dat willen? Het is een redelijk standaard - maar inmiddels hopeloos verouderde x86 CPU met een even hopeloos verouderde GPU eraan. Kun je net zo goed een oude PC pakken, hoef je al die onzin niet uit te halen om je "homebrew" aan de praat te krijgen.
Helemaal waar maar dat was de vraag niet :-)

Ik heb hoe dan ook nooit begrepen wat er zo speciaal was aan linux draaien op een console. Leuk dat het kan maar waarom dan niet gewoon een pi of iets dergelijks pakken. als je absoluut een x86 CPU wil hebben dan gewoon een oude PC pakken en je hebt hetzelfde effect.
Ja dat kan, fail0verflow heeft met 32C3 een kernel tree gepubliceerd nieuws: Hackersgroep fail0verflow zet Linux-kernel voor PS4 online - update

Ze hadden hierbij ook gepatchte amdgpu/radeon drivers gemaakt die door wat community leden geüpdatet zijn. De kernelversie is jammergenoeg wel blijven steken op 4.14 https://github.com/Ps3itaTeam/ps4-linux/branches/all
Dat kan zeker. Er is zelfs een speciale PS4 Linux build. Via Linux Kan je weer wine installeren om oudere pc games af te spelen op je PS4.
ikzelf heb mijn PS4 nog op 5.05 staan (de laatst mogelijke versie met "Jailbreak", al heet dit in de PS4 community Mira/Hen (https://github.com/kiwidoggie/mira-project) )
Dus ik kan hem dalijk mooi updaten naar 6.72 (en binnenkort 7.02), mijn vriendin speelt nog regelmatig op de PS4 en heeft genoeg games om nog even zoet te zijn.
Dan kan je hem dus ook aan internet hangen, en updaten en de gekochte spellen gewoon spelen.
Lol, weet nog het verhaal dat Saddam de chips gebruikte van de PS2 voor zijn rakketten, laat staan als je homebrew kan draaien en wat je allemaal kan doen en aansturen.

[Reactie gewijzigd door Wasabi! op 9 juli 2020 11:13]

Ik had dit verhaal nog nooit gehoord, wat goed. Heeft een hoog hoax-gehalte, geen idee of het klopt, maar voor wie het verhaal wil lezen: https://www.eurogamer.net/articles/article_29913
Het is een bekend verhaal en redelijk veel in het nieuws geweest indertijd. Er is echter nooit bewijs geleverd en diverse bronnen noemen het "fishy" wat het ook is.

Zie bijvoorbeeld; https://electronics.howst...hs-about-video-games8.htm
Reality would undermine this concern almost as quickly as it emerged. Technically, one could connect a series of PlayStation 2 consoles and use their 128-bit processors in conjunction, but it would require unique software that Iraq would have needed years to develop after the PS2 debuted. In other words, the rumor was pure myth.
Tja, Noord Korea doet ook dingen die eigenlijk niet zouden kunnen, maar ze kunnen toch wel hacken, kernproeven uitvoeren, etc.
Nooit een Iraakse programmeur onderschatten. Duitsers hebben ook een heleboel dingen uitgevonden in de oorlog, oorlog is vaak technologische vooruitgang, anders hadden we ook nooit GPS gehad, etc. ;)
Opvallend is dat Sony akkoord is gegaan met de publicatie van details van het lek
Omdat het lek in de volgende firmware-update toch gedicht gaat worden, en een console zonder de laatste firmware online hebben (niet) meer mogelijk is. Proof of concept, leermateriaal.
Die is allang gedicht. Inmiddels zit de PlayStation 4 al op update 7.51.

Ze kunnen natuurlijk ook een inschatting maken over hoeveel consoles nog op deze versie zitten aan de hand van het aantal consoles dat verbinding maakt met de servers van Sony om een firmware op te halen. Dat zal ongetwijfeld meegespeeld hebben bij de keuze om het te publiceren.

Downgraden is een optie, maar de kans bestaat dat het fout gaat en je uiteindelijk met een gebrickte PS4 zit.

[Reactie gewijzigd door D3F op 9 juli 2020 09:48]

Er is nog geen hardware flasher om te downgraden voor zover ik weet.
Blijf het vreemd vinden dat Sony dit goed vind, die publicatie. Wat ik begrijp zijn er nu een hele hoop meer games illegaal speelbaar, zoals De Final Fantasy remake. Die vereisen minimaal n hogere versie dan de tot nu toe gekraakt hebben. Correct me if I’m wrong.
Volgens mij zijn gehackte ps4’s nog steeds erg zeldzaam. Volgens mij draaide de gehackte versie van FF7r ook op een dev kit.
De meeste retail consoles kan je nu wel hacken denk ik. Vooral alles in een bundle heeft waarschijnlijk een lagere firmware dan noodzakelijk voor deze hack.
De Bug is gepatched is geverifieerd en gepatched op 7.50. Het lek was al 4 maanden bekend en daarna mocht deze dus vrijgegeven worden.

Nu moet er nog een web exploit geschreven worden. DEze is er al wel voor 6.51 maar moet aangepast worden voor 6.72

[Reactie gewijzigd door Peter F op 9 juli 2020 09:43]

Ik snap dat het leuk is om als hobby te kijken wat je allemaal met een systeem kunt, maar om er nu illegaal op te gaan game vind ik nu weer een ander verhaal, maar dat is mijn mening. Ik zelf betaal gewoon voor de games, dat vind ik wel zo netjes en zo weet ik ook dat de makers hun werk houden en ons van games kunnen blijven voorzien.
Ja precies en je hoeft niet alles op dag 1 te hebben, je kan ook sparen voor een spel als je niet veel geld heb.
Of je wacht even tot afgeprijsd is of 2de hands te koop is, genoeg manieren om niet de volle mep te hoeven betalen.
Er is al lang geen jailbreak meer geweest voor Sony's console.
Wat is de reden daarvoor eigenlijk?
iOS heeft bv nog altijd regelmatig jailbreak releases (op dit moment meer dan enkele jaren geleden zelfs). Dichter bij de ps4 had bv. ook Sony’s PSP gedurende zijn levensduur een erg grote en actieve jailbreakcommunity. Je PSP jailbreaken was zowat standaard, althans in mijn herinnering.

Ik kan me voorstellen dat heel wat mensen geïnteresseerd zouden zijn met een jailbreak voor hun ps4. (ja, helaas ook omdat ze dan gratis games kunnen spelen).

Waarom zien we dan geen jailbreaks voor recente firmwares zoals op het sterk beveiligde iOS wel nog het geval is?

[Reactie gewijzigd door Dashter op 9 juli 2020 11:41]

De reden lijkt mij vrij simpel. Dat ding is te goed beveiligd.
Het zou Sony sieren als ze het playstation platform weer openen voor homebrew en Linux installatie. Ik kan me voorstellen dat het onder voorwaarde van verliezen van zaken als diensten en service. Misschien zelfs garantie. Eigenlijk gelijk aan een smartphone na rooten.

Ik kan me herinneren dat er vroeger veel playstations werden gebruikt om clusters mee te bouwen voor goedkope onderzoeksmachines. Erg jammer dat ze het daarna dicht gegooid hebben,

Je kunt zelfs geld daarmee verdienen denk ik.
Ik zou een playstation kopen als ik daar Linux op kan installeren en kan gebruiken als PC.
Waarschijnlijk twee om met die ander te gamen.
Ze verkopen toch geen PC's en laptops meer toch, dus waarom ook niet.

En je krijgt er gratis en voor niets een community van hackers en modders bij die waarschijnlijk veel nieuwe ideeën genereren voor de nieuwe generatie.
Het zou Sony sieren als ze het playstation platform weer openen voor homebrew en Linux installatie.
Ik vermoed dat de veiligheid van het platform de reden is dat ze dit niet doen. Je ziet in de praktijk toch helaas dat mensen dit soort features gebruiken om te zoeken naar methodes om te jailbreaken om zo illegale kopieën te kunnen spelen. Daarbij is Linux op een game console maar voor een beperkte groep mensen interessant.
Klopt. Dat is toen ook met de PS3 gebeurd waarna Sony de mogelijkheid om Linux op de PS3 te draaien verwijderde.
Sinds Valve druk aan het ontwikkelen is op Linux met Steam en Wine zijn er veel Windows Games die lekker speelbaar zijn op Linux. En het wordt alleen maar stabieler. Er zijn zelfs gevallen waar het qua performance Windows verslaat. En die ontwikkeling wordt ook terug gegeven aan de community. Dus Wine gaat er onafhankelijk op vooruit.
Er komen steeds meer programma's die ontwikkeld zijn voor Windows die ook werken op Linux.
Daarmee van Windows neemt daarmee af en het aantal mensen die overstappen zal toenemen.
Helemaal als er distributies uitkomen die out-of-the-box alles geregeld heeft qua drivers en dingen.

Ach de veiligheid is altijd onder vuur.
Zelfs nu nog zijn er mensen bezig om ps2 te hacken.
Dus PS3 en PS4 liggen ook onder een loep.
Je hebt alleen geen idee wie wat wanneer bereikt en er misbruik van maakt.
Als je het platform opent vergroot je de kans dat er over gesproken wordt en er vroegtijdig iets mee kunt doen.
Sinds Valve druk aan het ontwikkelen is op Linux met Steam en Wine zijn er veel Windows Games die lekker speelbaar zijn op Linux. En het wordt alleen maar stabieler. Er zijn zelfs gevallen waar het qua performance Windows verslaat. En die ontwikkeling wordt ook terug gegeven aan de community. Dus Wine gaat er onafhankelijk op vooruit.
Er komen steeds meer programma's die ontwikkeld zijn voor Windows die ook werken op Linux.
Daarmee van Windows neemt daarmee af en het aantal mensen die overstappen zal toenemen.
Helemaal als er distributies uitkomen die out-of-the-box alles geregeld heeft qua drivers en dingen.
Aan geen van deze punten heeft Sony iets rond een console waar het geldt wordt verdiend door de verkoop van games wat mede reden is dat men hier geen effort in steekt.
Ze kunnen met niet veel moeite een appstore zoals Steam maken en alleen Sony games verkopen toch? Hoeven ze geen tijd en geld in een gestripte PC te investeren.
Volgens mij had het voordelen om Linux op een PS3 te draaien omdat die voorzien was van de Cell processor. De architectuur van die processor leende zich volgens mij voor specifieke berekeningen. Vandaar ook dat de PS3 nog wel eens in clusters gebruikt wilde worden.

De PS4 gebruikt echter standaard PC hardware. Ik zou dan eerder een goedkope PC kopen dan een PS4 om Linux te kunnen draaien.
Wat kost een goedkope PC met dezelfde specs als de PS4?
Compacte behuizing en alles meegerekend.
Bedankt voor dit artikel en de comments, wist niet dat een PS4 was te jailbreaken 😇

Mede mogelijk gemaakt door tweakers 👍🏼

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 9 juli 2020 10:52]