Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony spant rechtszaak aan tegen verkoper van PS4 met jailbreak en illegale games

Sony Interactive Entertainment heeft een rechtszaak aangespannen tegen een man uit Californië die van inbreuk op auteursrechten verdacht wordt. Hij verkocht PlayStation 4-consoles met daarop aangepaste firmware en illegaal gedownloade spellen.

De man verkocht jailbroken PS4's onder de naam 'blackcloak13' via eBay. De vestiging van Sony in San Mateo had twee PS4's van de verdachte gekocht voor vijfhonderd dollar per stuk. Volgens de vestiging 'werkten de consoles zoals geadverteerd'. De console gaf toegang tot minimaal zestig illegaal verkregen spellen.

In een document van de Californische rechtbank dat TorrentFreak heeft bemachtigd staat dat de man via zijn website aanbood om onder andere de bescherming van PS4's tegen het draaien van illegale games weg te halen. Hij heeft deze diensten sinds 2006 aangeboden voor diverse consoles. Op zijn website moedigt hij bezoekers aan om 'geen spellen meer te kopen' en laat hij weten dat hij gemodificeerde consoles verkoopt via eBay. Sony eist een onbekende schadevergoeding van de verdachte.

De PS4 bleef lang bestand tegen de komst van illegale games, maar eind december vorig jaar ontdekten hackers een kernelexploit voor firmwareversie 4.05, waarna games verschenen die op deze versie draaiden.

Door Loïs Franx

Stagiair nieuwsredactie

08-10-2018 • 15:28

111 Linkedin Google+

Reacties (111)

Wijzig sortering
Actief aansporen om ook gewoon geen games te kopen. Zullen nog mooie games uit komen als iedereen dat doet. :X

Ik snap best dat je geen zin hebt om 60 euro voor een spel te betalen waar je op een dooie zondagmiddag doorheen walst maar wacht dan gewoon lekker tot ze voor 20 euro in de budgetbak liggen. Zeker games die gewoon geen AAA prijskaartje waarmaken zakken sneller in prijs dan een baksteen in water.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 8 oktober 2018 16:00]

Zelfs de AAA games zijn enkele weken/maanden na release voor een prikkie te vinden in de PS Store.

Ik koop al een geruime tijd geen fysieke games meer.
PS store is soms gigantisch voordelig als er aanbiedingen zijn.

PS Account staat ook geactiveerd bij een vriend, dus de aanbieding prijs delen we zelfs nog.

Tuurlijk digitale aankoop heeft nadelen, maar een fysieke aankoop ook.
Nadeel van PS Store is alleen wel, account geblokkeerd, al je games pleite... En het delen van accounts is ook niet toegestaan, dus er bestaat een kans dat het account ooit eens geblokkeerd kan worden. En helaas is het vaak niet zo dat als je al een digitale versie hebt, en er komt bv een remaster van uit, dat je dan automatisch ook deze remaster hebt (in iedergeval niet bij PSN/Xbox/nintendo, bij Steam af en toe wel).
In welke situatie wordt je account geblokkeerd op ht PS Network dan?
Ja deze verhalen heb ik ook nog nooit gehoord. Ja als je gaat cheaten.
Delen is tot zo ver ik ook weet niet illegaal. Ik heb gewoon twee playstations, hoe dat in elkaar zit gaat Sony niks aan. Hun staan het zelf toe:)
80% van mijn vrienden met een PS4 delen hun account wel met iemand.
Een voorbeeld zou kunnen zijn dat je inlogt middels een PS3 met custom firmware, dan KAN het voorkomen dat ze het detecteren en je account blokkeren. Dus als je dan je PSN account shared met iemand anders, en DIE logt toevallig een keertje met zijn aangepaste PS3 in, dan ben je het haasje. Zelfde kan natuurlijk ook gebeuren bij een PS4.
Ja maar het lijkt mij dat je je bewust bent van dit risico op het moment dat je custom firmware erop zet. Ik bedoel, die firmware komt er niet vanzelf op lijkt mij.
Ligt er aan, als jij een 2e hands PS3 koopt en het wordt niet vermeldt.. Of dus bij accountsharing kun JIJ nog wel zo netjes werken, maar als die andere dus wel een aangepast console heeft en hij/zij logt er op in (of laten we eerlijk zijn, kan natuurlijk ook rustig een familielid zijn die de console aanzet en dan automatisch inlogt, ik hoef bv bij al mijn psn accounts op mijn PS3 niet telkens opnieuw een wachtwoord op te geven, inloggen gaat gewoon automatisch).
Ik vind de PS Store eigenlijk belachelijk duur als ik het vergelijk met een store zoals Steam.
Je vergelijkt console met pc...
Ja? Als het om dezelfde spellen gaat is het toch niet zo raar dat hij dat doet?
Vooral bekeken dat je op de PC meer features ontvangt om alles mooier te maken.
ps store? Die is in mijn ogen altijd duurder dan online keys of de winkel
GTA V kost pas sind mei dit jaar minder dan 40 euro.
Dus ik begrijp het wel
GTA belichaamt samen met Call of Duty en Battlefield volgens mij letterlijk de enige uitzondering op de regel dat games gewoon snel genoeg zakken in prijs.
Games die zo "waardevast" blijven zijn hoge uitzonderingen.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 9 oktober 2018 14:25]

Ik snap het niet. Hoeveel uur speel jij? Ik heb bij BF1 grijs gespeeld, verschillende MW varianten. Allemaal minstens 100 uur. Dus maximaal 65 cent per uur plezier, waarschijnlijk onder de 10 cent. Een bioscoop puur entree kost richting de 15 euro, zeg 7,50 per uur. Een concertje 50 per uur. In feite zeg jij dat een spel gratis moet. Heb je wel eens gekeken naar de aftiteling van BF1? Al die mensen moeten ervan leven (en meer want niet elk spel is succesvol). Heel eerlijk? Ik vind je reactie gewoon egoïstisch.
(typo: speel)

[Reactie gewijzigd door hamsteg op 9 oktober 2018 12:01]

Wat begrijp je wel? Dat je dan maar je PS4 moet jailbreaken en illegaal er op zetten?

Ga je het dan wel kopen als het na x aantal maanden €20 kost?

Waarom kan men wel €400 uitgeven voor een console maar een spel af en toe? te veel gevraagd.
Actief aansporen om ook gewoon geen games te kopen. Zullen nog mooie games uit komen als iedereen dat doet. :X
Inderdaad, maar daar geven sommige mensen niets om. 'Anderen kopen het toch wel'. Maar goed, in zijn eBay-advertentie heeft hij waarschijnlijk iets geschreven als 'No longer necessary to buy games!'. Dat kan al als aansporen gezien worden.
Ik ben van mening dat het een consolemaker ook wel goed uit komt als een console te modden is. In de ps2 tijd heb ik hier en daar wel eens een chippie gesoldeerd. Ondanks dat er wel "educatieve versies" gedraaid werden, kochten men toch wel die console. Lang niet alle spellen werkten, dus ook de A titels werd en gewoon gekocht. Toen Sony weer een nieuw MB rivisie uitbracht zakten de verkopen weer wat in. Wat mij het meeste opviel was dat weliswaar er een patch kwam voor de hack , de nieuwe verrassend eenvoudig was. Dit gaf mij het idee dat Sony er ergens wel al op inspeelde. Hetzelfde ging met de Wii.toen daar een modchip in kon, zag je de verkopen ook weer stijgen. FF voor de record: ik ben ook voor legale games, en wat mij betreft mag de game industrie demo versies weer in het leven roepen, want 60€ voor een toptitel is prima, maar voor een budspel niet. En daar kom je toch vaak pas achter als je de game gekocht hebt.
En waar denk je dat de winst te vinden valt? Console of games? De console is er enkel om de verkoop van games mogelijk te maken. De winst zit op die games.
Niet dat ik je niet geloof, maar waar baseer je dat op? Een fabrikant als Sony of Microsoft hebben toch lang geen vinger in de pap bij elke game die uitkomt? Of pakken ze een paar % om gebruik te mogen maken van hun platform?
Het feit dat de PS3 op launch met $200-250 verlies per console werd gekocht en pas na een paar jaar met winst werd verkocht. De PS4 werd op launch met winst verkocht, maar met een lage marge. Als ze niks met games konden verdienen konden ze allang opdoeken. Consoles zijn voor hun een investering om games te verkopen. Ontwikkelaars sluiten licenties af bij Sony/Microsoft/Nintendo en mogen daardoor games ontwikkelen en uitbrengen voor de consoles. Consolefabrikanten krijgen zo dus geld via games.

Games en accessoires wordt het geld mee verdiend, consoles om ervoor te zorgen dat mensen een reden hebben om die aan te willen schaffen.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 8 oktober 2018 18:53]

Nou, dat zal wel een kostprijs inclusief achterlijke marge die hoort bij consoles zijn. Want voor het geld van de hardware kon je toen ook zelf een gelijkwaardige console in elkaar knutselen. Niet dat die dan werkte, maar ik geloof dit niet.

Een console kost minder dan 200 euro om te maken.
"Describing the PS3 as an "engineering masterpiece," iSuppli estimates that the more expensive $599 console costs $840.35 to build, leaving Sony with a $241.35 loss on each console. The picture is worse for the cheaper, $499 version. Sony takes a hit of $306.85 per $499 console sold, due primarily to the lack of any substantial savings from the hardware differences between the two versions of the PS3. For instance, the 40GB difference in hard drive space between the two versions of the PS3 only saves Sony $11 and omitting 802.11b/g on the cheaper console only saves Sony an additional $15.50."

https://arstechnica.com/gaming/2006/11/8239/

En vanaf dat moment hebben Sony en Microsoft gezegd "dat doen we niet meer" en kregen we een slappe (1e versie) PS4 en Xbone omdat er geen financiële marge was voor betere hardware.
Ah, helder verhaal. Zo leer je nog eens wat. Thanks!
Eh... het is verboden effectieve beveilgingen te omzeilen en deze commercieel te verkopen. maar het feit dat de beveilging niet effectief is als hij te omzeilen is. Alle vorm van DRM is twijfelachting, want je gaat deze immers gebruiken. Nog even los van alle andere grijze gebieden, je koopt de console, dus waarom mag je die niet gebruiken op een manier die jou aanstaat? Voor auto's mag dit in de usa, omdat je daar een "right to repair hebt".

Dat de spelletjes gekopieerd zijn zonder licentie lijkt veel duidelijker. ... echter de DCMA heeft een uitzondering voor spelletjes waarvan de authenticatie server niet meer beschikbaar is.
laat het eerste spel dat genoemd is:
Everybody’s Golf nou geen online servers meer hebben...

Lijkt me ook interresant om aan te tonen dat hij die spellen nooit gekocht heeft.

zo wordt het verhaal al een stuk minder duidelijk....


/edit.// reactie op een post die ik nou niet meer zie?

[Reactie gewijzigd door leuk_he op 8 oktober 2018 17:43]

In die zin heeft beveiliging geen zin want alles is te kraken. Of een beveiliging effectief is wordt vooral bekeken door hoe eenvoudig deze te kraken is. Kan jan en alleman het of heb je er speciale tools en skills voor nodig?
Ook in de VS mag je een auto niet zomaar volledig aanpassen zoals jij dat wilt, die moet nog steeds aan alle veiligheidseisen daarna voldoen.

En die DCMA uitzondering geld dus alleen voor als de authenticatie server niet meer werkt en daardoor het spel niet meer te starten is, maar ook daarbij geldt alleen dat de beveiliging omzeilt mag worden, niet dat je die zomaar dan illegaal mag downloaden.
Uit het artikel kan ik opnemen dat die de console verkocht met illegale spelen op de schijf? Zo ja dan is het inderdaad hartstikke illegaal.
Yup. Die jailbreak alleen is grijs gebied, het bijleveren van de spelletjes is gewoon achterlijk.
Die jailbreak zelf is grijs gebied, gejailbreakte ps4's verkopen niet. Ook dat is hartstikke illegaal.
Is/was dit in Nederland ook zo?
Kan mij herinneren dat wij in de PSX tijd ook gewoon gechipte PlayStations in de winkel kochten.
Dat er niets tegen gedaan werd betekend niet dat het legaal was :)
Het kan zijn dat Sony dat niet leuk vindt, maar je mag toch zelf software schrijven en draaien op je eigen toestel?
Dat je geen games mag gebruiken waarvoor je geen gebruiksrecht koopt spreekt voor zich.
Klopt, maar de hoofdreden voor het Jailbreak en is het illegaal kunnen spelen van spellen. Andere tools en homebrew is de enige reden dat het een grijs gebied is (geweest?). Omdat er argumenten voor legaal gebruik van een Jailbreak zijn is dat de enige reden dat het toegestaan werd om te adverteren op sites met de ombouw services. Noemde je illegale spellen edg werden advertenties snel verwijderd. Ik weet er alles van, zat zelf in die business vroeger :)
Ligt aan de voorwaarden die bij het kopen van de hardware komt.
Hierin staat dat voor doeleinden die niet genoteerd staan illegaal zijn ( of iets dergelijks).
meestal meegeleverd in de gebruikers handleiding en met het kopen van het product ga je eigenlijk al akkoord zonder dat je het hebt kunnen lezen.

ook een beetje raar maar voor een deel staat het ook op de doos dacht ik.
Ja, je mag wel zelf software schrijven, maar nee, je mag niet de originele software aanpassen en daarna delen (wat dus met een custom firmware bv gebeurd).
In de afgelopen 2 jaar is voor zover ik kan vinden niets veranderd aan artikel 32a van de auteurswet, maar als jij in de veronderstelling bent van wel zou ik daar graag een link van zien ;)

Dit artikel is dus nog gewoon relevant.

Hier een link naar de betreffende wet: http://wetten.overheid.nl...19#HoofdstukII_Artikel32a

Niet dat ik het eens ben met de uitleg hiervan hoor..
Persoonlijk vind ik dat als jij de hardware hebt gekocht je er alles aan zou moeten kunnen wijzigen, het is immers jouw eigendom.
Maar volgens nederlands recht is dat dus helaas niet het geval.

[Reactie gewijzigd door xenn99 op 8 oktober 2018 18:15]

Wat best absurd is. Ik was zelf in de veronderstelling dat het legaal is maar dat bedrijven wel het recht op garantie e.d. kunnen laten vervallen, maar als blijkbaar het 'modden' van hardware illegaal is zelfs als je geen illegale activiteiten er vervolgens mee uit haalt... Tsja.
Dat zal dan wel via via geweest zijn. Iedereen kende in die tijd wel iemand die iemand kende die een PlayStation kon modden. Maar ik betwijfel ten zeerste dat je die zomaar in de winkel kon krijgen. Tenzij onder de toonbank natuurlijk.
Weet zeker dat het in de winkel was, maar zou goed onder de toonbank geweest kunnen zijn inderdaad.
Tja wat is onder de toonbank?

http://www.xbox360ombouwe...mgebouwde-xbox-360-kopen/

Als ze gewoon open en bloot via een webwinkel en fysieke winkel te koop zijn vind ik het niet echt onder de toonbank.
Toendertijd was dat heel normaal. Uit mijn hoofd koste het "ombouwen" bij elke spelletjeswinkel 50 euro (of misschien wel gulden). Voor Playstation én Xbox.

Ik weet nog dat we daarna uit Maleisie een hele doos spellen meenamen voor een kwartje per stuk :-)

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 8 oktober 2018 17:04]

Die is wel heel kort door de bocht he, er zijn heeel veel game studio's verdwenen. Uiteraard niet allemaal door piraterij maar genoeg ook wel.
https://en.wikipedia.org/...unct_video_game_companies
Aangezien jij C64/Amiga in je ervaringen profiel hebt staan zou je ook beter moeten weten (twee platformen die enorm geplaagd werden door piraterij en waarbij ook heel veel developers kopje onder gingen)
Ja, inderdaad. Mooie tijd was dat hè. Lekker disks swappen. ;)
Toen was het nog leuk, chip erin en branden maar.
Nu ben ik benieuwd waarom jailbreak nu wel of geen grijs gebied is. Wanneer ik de voorwaarden van Sony lees en ook van Microsoft en Nintendo. Dan staat daar in dat de firmware niet aangepast mag worden. Maar wat als het device open wordt gebroken door ergens een configuratie instelling te maken? En is dat legaal wanneer dat wordt gedaan door de beveiliging te doorbreken?
Geen idee, maar heb wel een ideetje... Een bedrijf kan voorwaarden bedenken wat ze willen. Maar als er in de Nederlandse wet iets anders staat kunnen de voorwaarden de prullenbak in.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de belachelijke garantievoorwaarden die sommige bedrijven bedenken. Leuk bedacht, maar het Nederlands recht geld gewoon.
Dus minimaal 60 games per console? Als je er dan vanuit gaat dat ze gemiddeld 40eu per stuk kosten, is dat zo'n 2400eu aan games.. wel een koopje.

Ik vraag me wel af of degenen die het hebben gekocht het mogen blijven gebruiken, of dat ze opgespoord worden en dat t in beslag genomen wordt ofzo..

Zal wel een dikke boete voor meneer worden!
Grote kans dat hij z'n administratie mag overleggen en dat er veel kopers opgespoord kunnen worden. Hoe het in de VS zit weet ik niet, in Nederland is heling strafbaar als je ook maar enigszins kan weten dat het niet klopt; volhouden tegen de rechter dat je te goeder trouw gekocht hebt zal in dit erg moeilijk worden..
Denk eerder dat je 20 e per game mag rekenen gezien het feit dat de games ouder zullen zijn aangezien alleen lagere FW hackable is. dus oudere games.
Ook moet je met de discount prijzen rekenen vind ik.
Zijn genoeg mensen zoals ik die alleen een spel kopen als het in een discount is.
Laagst mogelijke prijs rekenen wat het waard zou zijn.
Sinds 2006 begonnen en nu pas aangehouden? hoe dan?

en what was he thinking, met zoiets kom je never nooit mee weg.
Vroeger downloade ik ook ilegaal games , maar toen besteed ik meer tijd aan het branden van de dvd's en het flashen van de xbox 360 dan dat ik er mee spellen speelde, Ja ik had veel games, maar van spelen daar kwam niet meer van in. nu koop ik 1 game per maand en ik speel die uit, soms ga ik ook wel eens in de bak van gamemania kijken voor koopjes.