PlayStation 4 krijgt securityfixes in nieuwe firmware-update

Sony brengt nog een nieuwe firmware-release uit voor de bijna dertien jaar oude PlayStation 4. De update naar versie 13.52 verhelpt beveiligingsproblemen in de systeemsoftware van de gameconsole.

De releasenotes voor de nieuwe firmware geven geen details. Sony is stil over het soort beveiligingsproblemen en noemt zelfs het aantal niet. Deze zwijgzaamheid is wel consistent met de releasenotes voor eerdere firmware-updates: daarin vermeldt Sony slechts 'verbeteringen', 'securityfixes' en 'stabiliteit'. Bij de grote update naar versie 11 in 2023 gaf het bedrijf wel iets meer details.

Push Square speculeert dat de firmwarerelease nu mogelijk een maatregel is tegen hacken van de PS4. De gamesite geeft daar geen onderbouwing voor. Een nieuwe jailbreak voor de oudere gameconsole zou wel een update van Sony rechtvaardigen.

PlayStation 4. Bron: Sony

Door Jasper Bakker

Nieuwsredacteur

16-06-2026 • 14:04

28

Submitter: Sonicfreak

Reacties (28)

Sorteer op:

Weergave:

Hoezo is dit nieuws ? Dergelijke updates komen meerdere keren per jaar uit, en telkens is het zogezegd voor security fixes, terwijl iedereen er van uitgaat dat het gewoon maatregelen tegen piraterij is. Zelfs voor de PS3 komen er nog af en toe dergelijke updates (al schijnt dat vooral ook voor BluRay keys te zijn).

Dus ik snap de nieuwswaarde niet zo goed.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 16 juni 2026 14:11]

Zo te lezen ben jij inderdaad niet het target-audience voor dit nieuws.

Maar er zullen genoeg mensen zijn die dit wel interessant vinden, zoals de mensen die voornemens zijn hun PS4 te jailbreaken. Of mensen die het interessant vinden te weten dat Sony de PS4 nog steeds 'ondersteunt'.
De PS4 heeft nog steeds een hele grote userbase. Hoewel de eerste games die geen ps4 versie meer krijgen beginnen binnen te druppelen is er dus nog steeds een grote afzetmarkt voor (nieuwe) games. Voor een gameuitgever is het dus prettig dat sony nog actief ondersteuning bied voor de ps4.

Dat de reden voor deze updates 99% tegen jailbreaks zijn snappen we natuurlijk. Voor de tweakers die willen spelen met een ps4 : bloodbourne op een ps4 pro native op 60fps, je kunt P.T. spelen, etc.

Je kunt ook zeggen dat fabrikanten een voorbeeld kunnen nemen aan zo'n lange ondersteuning. Zolang sony nog belang heeft om games te verkopen voor de ps4 is ondersteuning met name op het gebied van 'beveiliging' natuurlijk noodzakelijk.
Je kunt ook zeggen dat fabrikanten een voorbeeld kunnen nemen aan zo'n lange ondersteuning.
Kan je het echt ondersteuning noemen als deze patch alleen in de voordeel is van het bedrijf? Zover we nu weten wil ik geen ondersteuning noemen.
Goh, ja?

1) Ik heb al lang geen jailbreaks (op om het even welk systeem) meer gedaan, maar deze gingen (toen) altijd via een exploit, vaak gewoon via de browser. Tuurlijk niet leuk voor de jailbreakers, maar voor de normale gebruiker wel nuttig als een malicious site niet dezelfde exploit kan gebruiken om een crypto miner of backdoor te installeren, of de console te bricken. En sure, vaak moet je iets meer doen dan enkel een site bezoeken, maar als ik zie hoe de jarige niet leest maar alle opties probeert om zo snel mogelijk in game te zijn, nog steeds een risico (ja ja supervisie en zo, maar ze zijn snel...).

2) Als sony jailbreaks gewoon toe laat, geen actie neemt, gaan devs snel support stoppen voor ps4, wat zonde is voor iedereen (in de eerste plaats voor legitieme gebruikers, maar er komt wel weer een nieuwe jailbreak voor de rest).

Dus ja, ik noem het ondersteuning, zelfs als het in eerste instantie in hun voordeel lijkt.
1: Ik heb nu nog nooit een jailbreak gedaan maar van de dingen die ik lees doe je dit niet zomaar even met een keer ergens verkeerd op klikken. Dit is een bewuste keuze (met bijkomende risico's) van de gebruiker. Ongewenst crypto miner of backdoor installeren (zoals via een site) is inderdaad voor de gebruiker maar dan had Sony niet zo geheimzinnig hoeven te doen. Ik verwacht dus dat deze patch echt alleen moeilijker maakt voor illegale handel.

2: Ik zie devs echt niet snel stoppen als de meeste mensen het gewoon legaal koopt. Ja mocht dit veel misbruikt worden dan heb je gelijk maar ik verwacht niet dat veel mensen dit überhaupt weten voor de PS (in tegenstelling tot de pc waar meer mensen het wel van weten). En nu weet ik het niet maar ik verwacht ook wel dat multiplayer problemen kan geven omdat je dus geen PSN meer hebt waardoor nog minder mensen het zouden willen doen. Maar ook zullen de meeste consoles überhaupt niet geschikt zijn voor de meeste jailbreak software aangezien die vaak alleen bij de oudere firmware werkt. Dus ik denk niet dat dit een echt groot ding zal zijn.
Opnieuw, al een hele tijd niet meer gedaan (ipad, ps3 en wii tijdperk), maar toen was het vaak genoeg naar een site te gaan en te bevestigen dat je iets wou installeren.

Al lees ik dat je voor ps4 een usb moet klaarmaken en opstarten in recovery mode, dus idd niet zo simpel als fout klikken.
Ik snap de verbazing wel. De PS4 'jailbreak scene' is nog steeds heel actief. Het is continu een kat en muisspel tussen nieuwe jailbreaks en patches. Dat is altijd al zo geweest. Dat is nu opeens niet anders. Net zoals je de klok erop gelijk kan zetten wanneer het weer de tijd in het jaar is dat er voor de PS3 nog een update komt vanwege de bluray keys.

Is het niet veel interessanter om juist te vermelden wanneer er nieuwe jailbreaks worden gevonden en hoe die globaal dan werken?
Dus in theorie zeg je dat dit bericht is om Tweakers die aan piraterij doen te waarschuwen? :+

En moet eigenlijk wel nageven; er staat verder niets nieuwswaardig in het bericht. Ja, er is een firmware update, we weten niet waarvoor, we kunnen misschien wel speculeren waarom. En we herhalen nog even het beleid van Sony wat ze al jaren doen. Behalve dat ik weet dat er een firmwareupdate is er toch 0 nieuwswaarde in dit bericht. Deze had ook gewoon onder https://tweakers.net/downloads/ vermeld kunnen worden.
Wat maakt het ook uit, als je de 1 van de laatste jailbreaks hebt. En alles wat je wenst. Heb je geen internet meer nodig, wat ineens ook de stelling van aanvallen in de kiem smoort. (Van horen zeggen)
Mijn punt gaat eerder over het feit dat hier een random minor update ineens frontpage nieuws is, terwijl geen enkele van die andere minor updates dat ooit waren.
Mensen die jailbreaken gaan wel andere kanalen volgen om minutieus elke fw upgrade in de gaten te houden. Dus ook voor hen is dit artikel eigenlijk van geen waarde.
Je hebt best een punt. Versie 4.92 voor de PS3 was vorig jaar zelfs een echte beveiligings-update, omdat heel PSN een kwetsbaarheid had door de PS3. Ook Sony is er dus bij gebaat dat die oude consoles veilig zijn, zolang ze door PSN worden ondersteund.
Sony brengt elk jaar een update uit voor de ps3, ivm de bluray speler. de zogenoemde keys meoten worden geupdate.
4.93 is al uit.
Het is nieuws vanwege de leeftijd van de console. Niet veel leveranciers die zo lang blijven ondersteunen. A

De PS3 store is wellicht offline, maar je kan nog steeds game updates downloaden en je krijgt nog steeds updates voor de machine wanneer nodig. En die is nog veel ouder. Geweldig toch?

Stel je voor dat ze die update servers uitzetten. Dan kan je voor zoveel games niet meer de laatste versie krijgen.... Met alle bugfixes. Het zal ooit wel gaan gebeuren. Ze hebben het al eens geprobeerd. Dit is een punt waar ik graag wetgeving zou zien. Dat als die servers uitgaan ze alle updates en de protocollen etc openbaar moeten publiceren zodat mensen ook met hun oude console of emulator door kunnen.
Het is nieuws vanwege de leeftijd van de console. Niet veel leveranciers die zo lang blijven ondersteunen. A
Uhm, welke andere leveranciers zijn er dan nog? Want als je het wilt vergelijken met Microsoft is dit eerder nieuwswaardig omdat Sony juist geen goede ondersteuning bied. De Xbox One krijgt tot de dag van vandaag nog maandelijkse feature updates gelijk op met de Series X/S. Idem dito voor de Switch die ook gewoon alle updates van de Switch 2 krijgt. Dat kunnen we over de PS4 niet zeggen, die krijgt alleen nog het minimum om het aan de praat te houden. Daar is tot op zekere hoogte niets mis mee, maar laten we niet doen alsof Sony hier ook maar in de buurt van de beste van de klas komt, want dat is gewoon niet zo.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 16 juni 2026 18:45]

De xbox one? En de 360 en originele xbox? Alles servers zijn uit. De PS3 is de eerste met significante online diensten bij sony en die zijn nog aan. Dus ik denk dat Sony een stuk beter gaat dan Microsoft.

Als je alleen maar naar de One kijkt, ben je nog jong denk ik.

En ja er zijn niet veel anderen, maar je hebt idd. Microsoft, nintendo, steam en nog een paar kleintjes.
Wat een onzin, ook voor de Xbox 360 zijn de Xbox Live servers nog actief, want een groot deel van de Xbox 360 games zijn nog (online) te spelen op Xbox One en Xbox Series.
Wat een onzin. De servers voor de eerste xbox zijn gewoon uit. De 360 is nog online, maar hoe lang duurt dat nog?

"want een groot deel" En een groot deel is niet hetzelfde als "alles" he. Voor die backward compat moet microsoft of de uitgever moeite doen. Ze doen dat niet allemaal.
Ik heb het toch niet over de originele Xbox? Ik geef enkel aan dat de Xbox 360 nog gewoon online kan spelen. Jij hebt het in je post over zowel de Xbox als de Xbox 360, terwijl dat dus gewoon niet klopt.

Xbox Live is nog gewoon online, dus zowel op je Xbox 360, als Xbox One/Series kun je gewoon je 360 games nog online spelen, ook als ze niet backwards compatible zijn. Ik geef alleen aan dat backwards compatibility bij een groot deel van de games een reden is om de servers nóg langer in de lucht te houden.

Een deel van de games zal ongetwijfeld ook niet meer werken, omdat ze mogelijk gebruik maken van de servers van de uitgever zelf, maar daar kan Microsoft niets aan doen, die issues spelen bij PlayStation 3 net zo goed.
Lijkt me eigenlijk sterk dat dat gaat gebeuren. Met die consoles spelen ze ook in op het gebruiksgemak voor gamers, waar je dat bij PC minder hebt. De couch potato ervaring zeg maar.

Opvallend genoeg kun je Demons Souls voor PS3 (het origineel blijft de beste) nog gewoon online spelen via de private server, niet gek voor een 20 jaar oude console (en 17 jaar oud spel). Demons Souls heeft net als Dark Souls een peer-to-peer systeem voor PVP dacht ik, en niet dedicated servers zoals de Dark Souls 2 & 3.

[Reactie gewijzigd door Merik op 16 juni 2026 19:51]

En waarom zijn andere firmware updates van de PS3 of PS4 dan geen nieuws?
Het kost jou meer tijd om te reageren vergeleken met er gewoon overheen te lezen. Als men zo vaak berichten plaatst over firmware updates dan kan dit heel wat tijd besparen in de toekomst :)
Wellicht wat off-topic, maar eerder maakte mijn PS4 geluid, omdat het telkens een schijf aan het laden was, die er fysiek niet in zat. Al een tijd is dit er niet meer. Fijn dat er nog aan updates wordt gewerkt. Volgens mij kreeg de PS3 ook nog vrij lang ondersteuning.

[Reactie gewijzigd door DaredroidFN op 16 juni 2026 15:19]

De PS3 krijg nog updates om de blu-ray keys te updaten. Nog steeds erg netjes voor de mensen die op deze manier hun bluray films/.series kijken.
Probleem had ik ook. Het loste zich op bij mij door het toestel plat- in plaats van verticaal te plaatsen. Volgens mij geen softwareprobleem.
Hmmm.... mijn PS4 heb ik altijd al horizontaal staan. Het scheen te helpen als je het op een kleine verhoging zou zetten, dus ik heb een blokje multiplex onder gelegd dat kleiner is dan de PS4, en dat werkt, alleen niet 100%.
Dit zal ongetwijfeld door de nieuwe softmods komen die echt heel makkelijk zijn uit te voeren.
We weten al wat ze gepatched hebben.
Gaat om een bluray exploit waarmee je via een gebrande bluray schijfje toegang tot het systeem kon krijgen.
Je kon hier eigenlijk niets mee op de vorige paar updates sinds er een kernel exploit nodig was om dat werkend te krijgen maar Sony wilt het vast voor wezen.

Bron: https://twitter-thread.com/t/2066838388976517585

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn