×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Hackers kraken ook nieuwe versie drm-software Denuvo

Door , 123 reacties

Een nieuwe versie van de antipiraterijsoftware Denuvo is ten prooi gevallen aan hackers, die de beveiliging in games hebben weten te verslaan. Zo werd een nieuwe versie van Denuvo meegeleverd met de game 2Dark, waarna hackgroep CPY deze kraakte.

Dat meldt TorrentFreak op basis van releases die online zijn verschenen. Hackgroep CPY zette een gekraakte versie van 2Dark online, waarin de drm-software van Denuvo niet langer functioneert. Het heeft ongeveer tot een maand na de release geduurd voordat de beveiliging is verslagen door de hackgroep. Overigens wordt er nog gewerkt aan releases van andere games die met dezelfde drm-versie werken. Het gaat daarbij onder andere om de games Will Nier Automata, Dead Rising 4, en Bulletstorm: Full Clip Edition.

Het is aannemelijk dat nu de laatste versie van Denuvo is gekraakt, deze games binnenkort ook ten prooi vallen aan CPY. Dat is een tegenvaller voor het beveiligingsbedrijf, dat met de nieuwe versie van de drm-software, met versie 4, juist verwacht had weer een voordeel te hebben ten opzichte van de hackers. Dat het een maand duurde voordat de beveiliging werd gekraakt duidt er overigens wel op dat dit geen gemakkelijke opgave was voor CPY.

Hackers en Denuvo hebben een lange historie van het kraken van de drm-software, waarna de maker telkens weer met een nieuwe versie kwam. Zo werd afgelopen zomer de Denuvo-drm in Rise of the Tomb Raider gekraakt. Begin dit jaar lukte het zelfs om de beveiliging op Resident Evil 7 binnen een week te kraken. Ook hierbij waren hackers van de groep CPY verantwoordelijk.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

15-04-2017 • 11:46

123 Linkedin Google+

Reacties (123)

Wijzig sortering
Ik moet toegeven, Denuvo is een veel minder vervelende DRM dan eerdere varianten. Die zorgden vaak voor problemen voor legale kopers, zoals een continue online verplichting, nesteling in systeembestanden, lagere frame-rates, crashes en zelfs malware. Denuvo is er eentje waar gamers in principe niets van merken en dat slechts in heel specifieke situaties nadelig kan zijn: je kunt de executable niet modden (andere vormen van modding kunnen wel), en bij installatie is een online check vereist, maar het leeuwendeel van de gamers zal nooit weten dat deze DRM wordt gebruikt.

Dat maakt Denuvo naar mijn mening een stuk minder onwenselijk dan eerdere oplossingen, maar alsnog heeft kopieerbeveiliging van games eigenlijk überhaupt weinig zin. Niet alleen omdat de beveiliging vaak snel gekraakt wordt, maar ook omdat piraterij bij games anders werkt dan de uitgevers ons willen laten geloven. Goede data over verkoopcijfers en piraterij-percentages is amper te vinden, maar dit artikel verwoordt heel goed wat waarschijnlijk de werkelijke situatie is: piraterij bij games komt voor het overgrote deel door spelers die een game anders niet zouden kopen; veelal zijn het inwoners van arme landen voor wie de prijs van één game gelijkstaat staat aan een maandloon of meer. Er worden überhaupt al niet enorm veel games meer illegaal gedownload, en bovendien is het aantal daadwerkelijk gemiste verkopen erg laag. Zeker nu Steam en consorten de legale distributie eenvoudig hebben gemaakt, de sales de prijzen omlaag helpen, torrents / nieuwsgroepen weer veel minder mainstream zijn geworden, en de populairste games bijna allemaal een groot online-component kennen waardoor piraterij een heel onvolledige game oplevert.

Al met al zouden uitgevers kunnen stoppen met DRM, als ze het aan zouden durven. De verkopen op het PC-platform zouden hier niet enorm onder leiden, en zouden verder opgestuwd kunnen worden door betere PC-versies te maken (meer PC-gericht game-design, betere performance en controls e.d.). Ik verwacht echter dat uitgevers door zullen blijven gaan vanuit hun eigen kromme beeld; onwetende aandeelhouders en zakenlui blijven eisen dat de grote boze piraten worden aangepakt met DRM. Dan is Denuvo gelukkig wel een stuk minder vervelend dan de eerdere varianten. Wie Starforce nog kent, weet dat het stukken minder kan. Voor mij is dit dan ook niet meer zo'n heet hangijzer dat ik er games om zou boycotten bijvoorbeeld, maar toegevoegde waarde heeft DRM ook eigenlijk niet.
Ik ben nog steeds van mening dat games verkopen als ze dat verdienen....
Kijk toen met Witcher 2... geen enkele beveiliging en 18 miljoen sales ofzo was het ?

Fabrikanten die zo druk zijn met beveiligen tegen piraterij hebben hun prioriteiten niet op orde...
De meeste games zijn toch online beter speelbaar ivm steam enzo.. ik had bijvoorbeeld stellar is illegaal geprobeerd.. maar online gamen kan dsn niet omdat je dus geen legale key hebt...
Daarbij vond ik het spel behoorlijk tegen vallen en ben blij dat ik hem niet gekocht heb...
Daarentegen geef ik in paladins... een gratis game. .. wel geld uit aan kistjes... gewoin omdat ik het spel leuk vind...

Zoek de verschillen in prioriteiten voor de ontwikkelaar....
De makers van Witcher gaven anders ook te kennen dat hun games ook gigantisch veel gepirate worden door geen DRM te hebben. Als de game echt goed is, en het heeft DRM, kan het net zo goed beter verkopen dan als zonder DRM. Was eens een nieuws post over op T.
De makers van Witcher gaven anders ook te kennen dat hun games ook gigantisch veel gepirate worden door geen DRM te hebben.
Dat kan goed kloppen, maar hoeveel daarvan zouden de game anders gekocht hebben? Er zijn veel landen in de wereld waar het volk onmogelijk recente games officieel kan kopen, omdat ze óf niet beschikbaar / toegestaan zijn, óf omdat ze meer dan een maandloon kosten per stuk. Daar zit tegenwoordig het gros van de piraterij, en dat is niet een markt waar CD Project (ontwikkelaar van The Witcher) geld zou kunnen verdienen.

Er wordt geschat dat, wat piraterij van games betreft, elke 100 of zelfs 1000 illegale downloads gelijkstaan aan één legale aankoop. Dan zeggen al die illegale downloads ineens niet zoveel meer. Voor het overgrote deel geldt dat wie games kan betalen, er wel voor betaalt. Het grootste deel van de markt bestaat uit mensen die überhaupt amper weten hoe piraterij werkt. PC-gamers kopen ook sowieso niet heel veel titels, want ze spelen hetzelfde spel honderden uren lang (Minecraft, MMO's, MOBA's, online shooters).

Wie weinig geld heeft, wacht op de Steam sales of pakt een Humble Bundle, en slechts wie bijna niets heeft, die doet aan piraterij (en aan die groep viel toch niets te verdienen). Hier zijn wel wat uitzonderingen op, maar niet genoeg dat het een groot effect heeft op de verkopen van een game of de hele game-industrie.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 15 april 2017 17:15]

Voor mij zijn de gekraakte games van nu eigenlijk de demo's van vroeger. Veel games heb ik eerst gedownload en na een paar uurtjes spelen legaal aangeschaft.
PC-gamers kopen ook sowieso niet heel veel titels, want ze spelen hetzelfde spel honderden uren lang (Minecraft, MMO's, MOBA's, online shooters).
Hier kan ik me niet in vinden, er zijn simpelweg nog maar weinig titels de moeite waard om honderden uren te spelen.
En ik heb ruim 350 games op m'n steam account :+
Heb je die ook allemaal uitgespeeld?
[...]

Dat kan goed kloppen, maar hoeveel daarvan zouden de game anders gekocht hebben? Er zijn veel landen in de wereld waar het volk onmogelijk recente games officieel kan kopen, omdat ze óf niet beschikbaar / toegestaan zijn, óf omdat ze meer dan een maandloon kosten per stuk. Daar zit tegenwoordig het gros van de piraterij, en dat is niet een markt waar CD Project (ontwikkelaar van The Witcher) geld zou kunnen verdienen.
Ik denk niet dat de grootste groep piraten zo als die door jou is beschreven de recentste witcher game uberhaubt kunnen spelen. Als ze het al zo krap hebben dat een game een maandloon is denk ik niet dat er veel geld over is voor een mid-high range/end pc.
zegt nogsteeds niet heel veel over wat marty007 uitlegt..

het is in principe als je game goed verkoopt tochwel te verantwoorden

en try outs zullen altijd gedaan worden..

meest recent voorbeeld de flop van het jaar 2016 MAFIA 3.. gigantische naam
maar afzetter 2.0 door een crappy code en programmeer taal

CPU 100% load met een skylake? are you serious right now?
onverklaarbare crashes midden in de game..
domme bugs die eigenlijk direct gepolished moesten worden (zelfs in NA die patch waren ze er nog)

dan is het in mijn ogen niet verwonderlijk als mensen spullen pirate try outs geven, voor ze even 60 euro overmaken naar game maker X 'omdat ze goede marketing hebben'

een crap spel blijft nog altijd een crap spel.. DRM security of niet..

het feit blijft altijd nog: maak jij een GOEDE game.. die ook GOED speelt en GOED verhaal/gameplay heeft? dan verkoopt je game zowiezo wel ongeacht of hij een x aantal keer over TPB of RARBG gaat
Ik moet toegeven, Denuvo is een veel minder vervelende DRM dan eerdere varianten. [...] Denuvo is er eentje waar gamers in principe niets van merken [...].
Denuvo wordt ingezet als een "anti-tamper" laag bovenop andere vormen van DRM. Dit om het moeilijker te maken om de onderliggende beveiligingen te kraken. Zo werd 2Dark beschermd door zowel Denuvo als Steam DRM. Je kunt Denuvo dan ook niet zien als een losstaand alternatief.

Hitman is bijvoorbeeld voorzien van "always online" features. Speel je het spel offline, dan scoor je geen ervaringspunten, en speel je geen items vrij. Dit soort systemen kunnen door Denuvo (langer) uit de wind gehouden worden. Denuvo kan dus bescherming bieden aan onvriendelijkere DRM.
Denuvo Anti-Tamper technology prevents the debugging, reverse engineering and changing of executable files to strengthen the security of games. It is not a DRM solution, but rather, Denuvo Anti-tamper protects DRM solutions, such as Origin [...], from being circumvented.
Bron: https://denuvo.com/#page-4

[Reactie gewijzigd door Synzvato op 15 april 2017 19:59]

Denuvo zorgt voor een lagere FPS, *no doubt about that*. Dit komt omdat er een heleboel
memory randomizers in de code zitten dat best wat CPUkracht kost. Ja er wordt contact gemaakt met Denuvo servers, maar alle berekeningen worden door je eigen CPU gedaan.
Ik zou best nieuwschierig zijn naar een benchmark met en zonder Denuvo.
Dat wist ik nog niet; goede toevoeging (zie de link van nAffie, 6-7% minder FPS met Denuvo). Dat maakt deze DRM-oplossing toch meer vervelend dan ik door had.
Als je het bericht goed leest is het nog steeds niet duidelijk waar het aan ligt. Het is namelijk moeilijk om een test uit te voeren met een spel zonder denuvo. Doom is een van de weinige spellen waar denuvo echt er uit is gepatcht. Gecrackte denuvo spellen bevatten nog steeds denuvo dus daardoor kan je niet zomaar een gecrackte spel vergelijken met een niet-gecrackte spel.

[Reactie gewijzigd door raymondtoonen op 16 april 2017 04:03]

En dan moet je die benchmark nog in het perspectief zien dat Denuvo geen / weinig invloed heeft op de video kaart maar wel extra geheugen bandbreedte en cpu power kost. Het systeem waarmee ze getest hebben heeft een mid end video kaart en een 6 core cpu met quad channel geheugen. Op een normaler gebalanceerd systeem zou de prestatie penalty benst nog wel eens iets groter kunnen zijn
Als ik me niet vergis zorgt Denuvo er voor dat games niet gemod kunnen worden. Als dat klopt dan is dat toch wel een groot gemis imo.
De executable van de game kan niet gemod worden (anti-tampering); dus bijvoorbeeld het injecteren van SweetFX in Dark Souls, om maar wat te noemen. Oftewel: onofficieel modden van het exe-bestand gaat niet met Denuvo. Dat is een beperking, maar eentje die door maar heel weinig mensen gemerkt wordt.

Alle andere vormen van modding kunnen prima. Dus het toevoegen of vervangen van game-bestanden buiten het exe-bestand (zoals maps en extra content, en grafische zaken zoals textures) is geen probleem, zolang de game-engine en dergelijke dat toestaan. Veel moderne AAA games hebben geen modding-features, maar dat is om andere redenen dan Denuvo / DRM.
SweetFX zou potentieel nog wel mogelijk zijn, omdat .dll modding nog wel mogelijk is, dus d3dx.dll mods zijn nog wel mogelijk en kan dus ook nog als injector gebruikt worden.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 16 april 2017 00:16]

Ah ok, zelfs dat kan dus nog. De executable is in elk geval op slot. Een game kan natuurlijk ook gewoon een mod browser / store inbouwen, of een map uitlezen waar je mods in plaatst bijvoorbeeld.
Goed voorbeeld is Tales of Berseria: Bevat Denuvo, maar heeft dit.

Denuvo is niet heel erg limiterend op zichzelf. De DRM zit in de .exe, en dat is het enige wat Denuvo probeert te stoppen(het aanpassen van DRM-code), voor de rest doet het helemaal niks.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 16 april 2017 01:33]

Dat zou wel erg vreemd zijn. How werkt het dan als je twee mods wil installeren? Hoe komt het dan dat Nier mods heeft?
Omdat het enige wat Denuvo doet is het tegenhouden van het aanpassen van de executables waar de DRM-code in zit. Dat is het doel, en voor de rest doet het niks. Het maakt dingen dus wel lastiger voor modders, maar tegenhouden doet het het niet, en dat is ook niet de bedoeling van Denuvo.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 16 april 2017 01:35]

Goed verhaal. Ik ben in princiepe tegen DRM omdat het 'kwaadwillenden' niet tegenhoud maar 'goedwillenden' wel kan belemmeren. Je voorbeelden van Always online of onhandige CD keys die je kwijt kan raken, zijn aspecten waar een legale koper alleen maar hinder van ondervind.

Maar zodra een DRM functioneel geen beperking oplegt of extra handlelingen vereist, dan is het minder erg. Alsnog, vind ik dat toevoeging van DRM heel duidelijk komt uit een koude, kille, kosten/baten analyse waar te weinig rekening wordt gehouden met wat de legaal aankopende gamer wilt zien.
goed bericht helemaal mee eens...
ik ben zelf ook zon iemand eerst proeven dan kopen. anders weet je niet wat voor soort spel het is en demos zijn niet leuk....
waarom een minder bekend spel eerder kraken dan een bekende?
kan het niet eerder aan de implementatie liggen?
Zover ik heb meegekregen van Reddit, kwam het doordat de makers van 2Dark via crowdfunding hadden beloofd om geen gebruik te maken van DRM en het spel te releasen op GoG. Die belofte zijn ze niet nagekomen en dus besloten ze om deze (minder bekende) spel te kraken.
Sterker nog: hij heeft crowdfunding opgehaald onder de voorwaarden dat het spel nooit DRM zou krijgen en met het geld wat hij heeft opgehaald heeft hij toen Denuvo gekocht... :X
In mijn ogen sta je dan volledig in het recht het spel te kraken, mensen die betaald hebben hebben recht op een drm vrije versie want dat is wat er beloofd was bij het kopen.
Mensen die betaald hebben hebben recht op hun geld terug. Dat was een veel betere actie geweest dan het spel te kraken.
Natuurlijk hebben ze het recht op het geld terug krijgen, maar dat gaat hoogstwaarschijnlijk toch niet lukken, om zelf dan maar een DRM vrije versie te maken vind ik zelf niet zo erg, hier leert de ontwikkelaar ook zijn lesje door denk ik zo.
Ik keur het kraken niet goed, noch DRM an sich, maar mooie tegenactie zo.
Ze hebben nu de x32 bit versie gekraakt van denuvo v4. Bv nier is 64bit en die beveiliging schijnt moeilijker te kraken te zijn.
Zolang dit gekraakt blijft worden zal de beveiliging alleeb maar zwaarder worden. Zo komen we wel uit op een toekomst met games die always online zijn.
Ik heb juist het idee dat dat weer wat minder wordt de laatste tijd, nadat mensen zo ontzettend veel kritiek hebben geüit op b.v. Simcity; dat kreeg mede door het "altijd online"-gedoe zeer slechte recensies en scores bij b.v. Amazon. Het grote bedrijf erachter (EA) heeft geloof ik zelfs toegegeven dat ze te ver waren gegaan.

Kijk b.v. naar The Witcher. Dat is een van de beste verkopende series spellen ooit, maar altijd zonder DRM. Het is echt niet nodig. Het zijn ook eigenlijk nooit de makers van een spel zelf die DRM willen, maar altijd het grote bedrijf waar ze bij aangesloten zijn, zoals EA. Dat bestaat voor 99% uit managers, advocaten, en reclamemakers, niet uit ontwikkelaars en ontwerpers; en dat is het wat DRM eist in het spel.

Dit was ook het geval bij 2Dark: de makers hadden beloofd nooit DRM te zullen gebruiken in hun crowdfunding-campagne, maar toen werden ze daar toch min of meer door gedwongen door het grote bedrijf dat hun reclame, verpreiding, etc. doet, heel jammer. Ze hadden gewoon moeten weigeren, want beloofd is beloofd. Daarom is het ook heel goed dat die stomme DRM meteen weer gekraakt is.
Dit was ook het geval bij 2Dark: de makers hadden beloofd nooit DRM te zullen gebruiken in hun crowdfunding-campagne, maar toen werden ze daar toch min of meer door gedwongen door het grote bedrijf dat hun reclame, verpreiding, etc. doet, heel jammer. Ze hadden gewoon moeten weigeren, want beloofd is beloofd. Daarom is het ook heel goed dat die stomme DRM meteen weer gekraakt is.
Dit dus, expliciet beloven geen DRM toe te passen en dan alsnog met de laatste Denuvo op de proppen komen is een goede manier om je betalende userbase eens flink onder te schijten. In dit geval hoop ik zelfs dat mensen die hem anders zouden kopen de game nu piraten puur om een standpunt te maken. Of alternatief de game links te laten liggen.

Helaas heeft Denuvo ook heel veel impact op mod-communities, zo hadden traditionele FPS-games altijd veel toffe mods die het spel een veel langer leven geven. Zo is ook een spel als Counter Strike ooit begonnen, als mod. Helaas had DOOM, verreweg de beste FPS van de afgelopen 18 maanden ook meteen de slechtste mod opties ooit. De ingebouwde editor is waardeloos.

Het is tijd dat principes zoals The Witcher en GOG het voorbeeld gaan zetten. Ik heb een uitermate tevreden klant van GOG en heb er zelfs titels gekocht die ik nog nooit heb gespeeld om het DRM-vrije aspect te steunen. Goede games verkopen toch wel, goede games worden toch wel gepirate, er DRM op gooien doet niets voor je omzet en kost waarschijnlijk zelfs alleen geld. Helaas zolang kunstmatige omzet prognoses dergelijke keuzes sturen, zitten we er voorlopig nog steeds aan vast.
Geheel mee eens. Heel jammer inderdaad dat DRM niet alleen de algemene gebruikservaring vaak negatief beïnvloed, maar ook modden moeilijker of onmogelijk maakt. Hopelijk schiet het zich daarmee in eigen voet: wanneer spellenmakers of productiehuizen eindelijk doorkrijgen dat door het gebrek aan mods een spel veel sneller wegkwijnt en minder verkoopt op de langere termijn, zullen ze er misschien uiteindelijk mee stoppen.
Photoshop CC had ook online controle maar die was de eerste dag na uitgifte al gekraakt. Je kunt zo simuleren of je online zit.
Blijft erg knap van CPY dat ze denuvo gekraakt hebben.
Grote jongens zoals Reloaded & Skidrow bijvoorbeeld die al vele jaren met succes games kraken hebben denuvo nog steeds niet gekraakt. Dat het kleinere CPY dit wel gelukt is is dus erg knap.
Vindt het persoonlijk erg raar dat Reloaded & Skidrow nog steeds geen denuvo games kunnen kraken aangezien hun al VEEL langer meedoen in dit wereldje.

Heb persoonlijk vele jaren gebruik gemaakt van hun releases al moet ik eerlijk zeggen dat ik tegenwoordig al mijn games gewoon koop. Heb er nu het geld voor en dat had ik toen niet.
Ik vraag me wel eens af wat het verdienmodel is van deze 'krakers'. Ook ik download wel eens een game via Skidrow, om 'm eerst een uurtje te spelen en zodra die me bevalt, ik de game koop op Steam.
Verdienmodel? Het zijn volgens mij hobbyisten met vergaande kennis over reverse engineering die het gewoon doen omdat het kan, omdat het uitdagend is en waarschijnlijk ook om een vinger te geven aan uitgevers die met dit soort DRM aan de slag gaan :)
En ik geef idd ook een dikke middelvinger naar de bedrijven die Denuvo implementeren. En nee, ik download geen spellen, al jaren niet meer. De laatste spel dat ik heb gedownload was NFS Hot Pursuit 2010 en dat spel vind ik nog steeds zo goed en mooi dat ik die wel gekocht heb. Kijk, ik wil bedrijven graag supporteren en wil hun spellen ook legaal kopen want zo ben ik af van al die smerige torrent shit maar als die bedrijven zulke smerige tactieken gebruiken zoals dit, vragen zij er namelijk zelf voor. Kijk maar naar The Witcher bijvoorbeeld, geen DRM maar toch heel goed.
Hoezo "zulke smerige tactieken gebruiken"? Ik heb met legale games nog nooit op enige manier last gehad, of in feite zelfs uberhaupt gemerkt, dat het met Denuvo beveiligd was. Waarom is het dan zo'n slechte zaak?

Ik ben zelf ook totaal tegen allerlei draconische DRM die in de afgelopen jaren langs is gekomen, met handmatige activaties, beperkte aantallen systemen, always online, etc. Maar ik zie niet in wat er nou zo verschrikkelijk fout is aan Denuvo. Heb je er ook argumenten bij?

Het schijnt dat als een nieuwe game de eerste paar weken niet gekraakt kan worden dat dit grote verschillen maakt in de hoeveelheid verkochte exemplaren. Dat is dan prima toch, zolang de normale consument er niet door benadeeld wordt?
Ik heb een paar (oudere) games die door de gebruikte drm niet op windows 10 te spelen zijn. Ik heb ubisoft daarover benaderd, of ze een versie releasen zonder drm, maar hun reactie was "wordt niet gesupport onder windows 10". 8.1 nog wel "gek genoeg". Zonder drm draaien die games overigens prima op win10, want gog.com verkoopt ze ook, drm vrij. Ik overweeg nog of ik ze maar weer opnieuw aanschaf..

Edit:
Ik heb geen idee welke drm die games gebruiken overigens. Ik vermoed geen denuvo?

[Reactie gewijzigd door grasnek op 15 april 2017 17:56]

Zoals gezegd securom.
Zou gewoon een crack opzoeken. Als je de spellen opnieuw koopt beloon je Ubisoft nogmaals voor slechte support.
Precies, daarom twijfel ik. Ik zou gog steunen voor geen drm, maar daarmee ook ubisoft.

Dat vind ik het mooie aan de sliders bij humble bundle, dan kun je bepalen hoeveel er naar de ontwikkelaars, het goede doel en humble bundle zelf gaat. Helaas werkt dat in een winkel niet zo.
In het begin waren er behoorlijk prestatieproblemen bij games met Denuvo. Het kan zijn dat het nu minder is geworden maar ik geef geen geld meer uit aan games met Denuvo.
Dat was inderdaad andere drm. Securom heette dat.Die had volgens mij een cd-rom check of de originele schijf er wel inzat. Dat is in Windows 10 eruit gesloopt waardoor de games die die drm check nodig hebben niet meer werken. Tevens is het een kopieerbeveiliging die afkomstig is van Sony.

Ik had er inderdaad ook wat bij die op Windows 10 niet meer werken.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 16 april 2017 01:29]

Dat bleek dus een fabeltje te zijn. Dat het bijvoorbeeld slecht is voor je ssd.
Nog mensen online in die game?
In reverse engineering gaat veel tijd zitten, natuurlijk is het een uitdaging maar er niks mee verdienen?

"If you're good at something, never do it for free." ~ Joker
Developers die vrijwillig uitdagende projecten ondernemen hebben meestal geen probleem om goed betaald werk te krijgen. Geld is simpelweg niet de motiverende factor en zou alleen maar extra complexiteit met zich mee brengen.

Niet iedereen is gedreven door geld.
Zie het als een open sollicitatie.
Waarom koop je de game dan niet meteen op Steam en vraag een refund aan als het niks is?
Omdat Steam refund daar niet voor bedoeld is. Steam refund is voor spellen die bijv. slecht of niet werken op jouw systeem zodat je het geld terug kan krijgen. Na meerdere keren refunden omdat je het niet leuk vond kan je account hiervoor geflagged worden en kan je dus niet meer refunden.
En als je Key van een reseller komt is die optie ook niet mogelijk. So haal ik erg graag mijn keys van Green man gaming. 9/10 keer iets goedkoper. En ze zitten niet in het grijze gebied.
Na meerdere keren refunden omdat je het niet leuk vond kan je account hiervoor geflagged worden en kan je dus niet meer refunden.
Dat schijnt uiteindelijk te kunnen gebeuren, maar waarschijnlijk moet je het dan wel erg bont maken. Het is geen enkel probleem om af en toe een refund aan te vragen omdat een spel niet bevalt. Steam zelf zegt namelijk:
Je kunt een terugbetaling aanvragen voor bijna elke aankoop op Steam — om welke reden dan ook. Misschien voldoet je pc niet aan de hardware-eisen; misschien heb je een spel per ongeluk gekocht; misschien heb je de titel een uur lang gespeeld en vind je het gewoon niet leuk. Dat maakt niet uit.
(bron)

Waarschijnlijk komt dit gerucht van het herhaald refunden van dezelfde game, om 'm dan telkens 1-2 uur te spelen. Of het continu refunden van games zonder ook eens een game te behouden. Dat is verdacht gedrag en dan is het correct dat Steam optreedt.
I stand corrected.

Waarschijnlijk toch een stukje gemakkelijker in geworden. Kan mij inderdaad ook nog herinneren een spel te refunden en daar stond ook een optie zoals "Ik vind het spel niet leuk."

Puur uit voorzorg doe ik zelf niet zoveel refunds aanvragen.
Ik doe van te voren research zodat ik al weet voordat ik het koop of het wat is of niet. Zo voorkom je dat refunding gedoe.
Omdat je dit spel maar een bepaalde tijd mag bezitten en ook heel gelimiteerd mag spelen. Ik kwam er laatst achter dat ik een spel niets vond, terwijl ik deze wel eerlijk de kans wilde geven. Blijkt dat je dus maar twee uur mag spelen. Daar stond ik dan met mijn 2 uur en 10 minuten. Kreeg dus mooi geen refund.
Hier zit veel financiële steun van bedrijven achter hoor. Vergeet niet dat er vooral in Azië een enorm verdien model zit achter piraterij. Ik dacht dat cpy een Aziatische cracker groep was, zou me dus niet verbazen, noch dat ze een hand boven het hoofd krijgen van hun overheid.
incorrect zo Europees als wat!


CPY

One of the nfo files used by the warez group named "CPY"
CPY is a warez group founded in 1999 in Italy.[9][10] They released Rise of the Tomb Raider and Inside in August 2016 under the name of CONSPIR4CY, but soon after, they have returned to their 'CPY' tag with Doom in September 2016. They became the first group to crack games protected by the latest Denuvo implementation. They cracked Resident Evil 7: Biohazard only five days after its release, making it the fastest Denuvo DRM-protected game to be cracked.[11] They also cracked Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas[12] and Mass Effect Andromeda[13], only ten days after the release.
Verdienmodel?

Kraken an sich is de sport, was het vroeger tenminste ;) De kick en 'credits' voor het als eerste kraken en uitbrengen... Daarmee vast weer toegang tot allerlei topsites.

Maar geen idee of dat nog steeds geldt of er ondertussen ook een financiele rol in dit alles is.
In dit geval is verdienen niet het hoofddoel.
Zie het als hobby en het doel van deze hobby is dus het kraken van beveiligingen.
Hoe beter de beveiliging.....des te groter de kick is als je hem kraakt.
Je kan het wel mooi op je 'CV' zetten en hoe meer beveiligingstechnieken jij kraakt.. hoe sneller jij een goede jobby krijgt met een lekkere salaris.
Waarom moet men overal iets aan verdienen?

Maar volgens mij zit er een hoop reclame links bij downloads en locaties waar ze uploaden.
Nee hoor, die voegen anderen toe maar de originele krakers niet.
Over spelbeveiligingen heb ik nog een leuke. Ik had nog steeds COD2 liggen; de originele versie met zo'n lange code op de handleiding. Behoorlijk lang bezig geweest dit onder Windows 10 aan de praat te krijgen. Steam was een optie maar met ¤20 vond ik dat eigenlijk te duur voor iets wat ik al had en in het verleden ook al geld aan had uitgegeven. Wat was nu eindelijk de oplossing? Een nodvd crack...
Windows 10 kan niet overweg met de disc beveiliging in COD2. Nu kan ik het alsnog spelen, zonder Steam.
Je had die key waarschijnlijk ook gewoon in steam kunnen ingeven ...
Meeste CD keys kun je niet in steam invoeren, ik koop nog regelmatig hardcopies en probeer dit elke keer ondanks dat het nog nooit gelukt is.
Bij mij werkt ook elk spel op Steam of het nu digitaal of fysiek gekocht heb behalve dan EA games.. weet u zeker dat het legale copies zijn ?

In totaal 90 euro neer gelegd voor Reckoning KOA en DAO Ultimate edition en DA2 en DAI goty en elke keer aan die heerlijke EA launcher vast :+ nu een PS4 en werkelijk alles van EA koop ik tweedehands! Mhuhahah!

Steam werkt heerlijk en waarom sommige EA spellen ontbreken of niet geactiveerd kunnen worden.. geen idee maar voor nu is het geen probleem meer :D
Watch_dogs, alle assassins creed games, Bioshock, Elder Scrolls Oblivion, Company of Heroes, Fallout, alle 3D GTA games en Sim City. Allemaal legale versies.
  • Watchdogs + AC special edition gekocht van Ubisoft
  • GTA gekocht via bol.com (bij GTA V special edition zeiden ze dat er een steam key bij zat die er dus niet bij zat, hier waren meerdere klachten over bij Bol.com. Het enige wat je dan te horen krijgt is: "Aan dingen die onze servicemedewerkers over de producten vertellen kunnen geen rechten worden verleend")
  • Bioshock, Oblivion en Fallout was een verjaardagscadeau die bij de Dixons gehaald was
  • Company Of Heroes heb ik bij Bol.com gehaald
  • Sim City rechtstreeks bij EA gehaald
Dit zijn alleen toch betrouwbare winkels dus ik zou zeggen: Ja ik weet zeker dat alles legaal was.
Aankoop via Ubisoft en EA is gegarandeerd niet activeerbaar op Steam maar waarom Bioshock, Fallout 4 Elder scrolls niet op Steam te activeren zijn geen idee.

Bij jouw werkt het niet en bij mij wel dus vreemd verhaal.
Sommige spellen werken niet omdat de cd key geen steam key is. Dat is een andere format van alfanumerieke gegevens. Steam geeft ook duidelijk aan wat hun steam key format is en welke andere formats werken. Wijkt je code af van die 3 formats dan kun je de game niet op Steam activeren.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 16 april 2017 01:37]

Kan best zijn maar ik heb iets van 35 pc spellen en 26 zijn geactiveerd op Steam en 4 zijn van EA die dus niet op steam werken maar bij de heer S.Jansen werkt niets via Steam.

Steam is een prachtig platform en verdient commentaar niet van "niets werkt hier" het zal eerder aan de uitgever liggen dan Steam.

En inderdaad voor het kopen een beetje huiswerk doen scheelt ellende en bedankt voor de reactie :)
Vreemd. Ik heb Fallout 4 als hard copy gekocht en de key gewoon direct in Steam ingeknald. Werkt als een zonnetje.
Ja vreemd dat dat werkt bij een Game die niet zonder Steam kan draaien.
Omdat er steam op het doosje staat.
Oude games zoals Cod 2 zijn voor het steam tijdperk en ondanks dat je ze op steam kan krijgen heeft de uitgever ook haar eigen drm systeem. Meestal is dat een combinatie van de key en de dvd/cd in de drive.

Niet vreemd als de key die bedoeld is voor de beveiliging op de schijf niet werkt in Steam omdat het nooit ontworpen is om met steam te werken.
Omdat er steam op het doosje staat.
Oude games zoals Cod 2 zijn voor het steam tijdperk en ondanks dat je ze op steam kan krijgen heeft de uitgever ook haar eigen drm systeem.
En toch wil het ook met oude games nog wel eens werken. Gaat er nl. enkel om dat de CD-keys bij Valve en/of de uitgever gekoppeld liggen.

CD keys van de boxed retail versie van Supreme Commander konden bijv. lange tijd nog gebruikt worden om de Steam versie aan je account toe te voegen. En dat is dan gewoon een net iets andere SKU zonder de disc-based DRM...
Prachtig spel nog steeds, CoD2, speel je multiplayer? Zoja, op welke patch? Misschien kunnen we eens samen een potje knallen 8-)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit kat en muis spel erg interssant vindt
Ah de hackers. Wat ben ik tegenwoordig blij met steam.
Fijn nieuws zo op een Zaterdag, zijn weer wat games die ik kan uitproberen en eventueel kopen dankzij dit :)

Want die X uur regel op origin en steam is echt belachelijk om iets te proberen.
ik koop geen een spel met drm.
Heb laatst ook met een hoop gekloot mijn geld terug gevorderd van planet coaster nadat hun denevo drm er op pleurde ( yippy geen modders toegelaten ) Nope geld terug.
Ik heb wel spelen die ( alwase online ) zijn maar dat zijn aleen die blizzard games.
Blizzard houd zijn servers zelfs voor de oudste games online ( and houd ze bij ) dus die zijn wel te vertrouwen

[Reactie gewijzigd door dragnar12 op 15 april 2017 16:54]

Zolang je de games lokaal moet draaien zal dit kat en muis spelletje blijven werken. De echte verandering komt waarschijnlijk als je spellen als dienst afneemt. Waarbij alle rekenkracht in een serverpark staat. Dan moet je, op één of andere manier, authenticeren als je een spel wilt spelen en online zijn gedurende het hele spel. De controle op legitieme en niet legitieme accounts is opeens veel eenvoudiger.
Je kunt prima faken alsof je online bent. Zie de online check van Bijv. Adobe CC die al na de eerste dag gekraakt was. Het wordt moeilijker als je content van je eigen pc en de servers nodig hebt om de game te spelen.
Om misverstanden te voorkomen; ik bedoel dat de game volledig gerenderd wordt in een serverpark en je alleen de input levert en beeld, audio (en evt andere feedback) allemaal van de server moet komen. Dat lijkt me alleen maar te faken als die server denkt dat je online bent. Wat je ook bent als je met die server praat continue...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*