Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 108 reacties

Hacker 'Voksi' heeft een workaround online gezet voor zes verschillende recente games die de bekende 'antiknoeitechnologie' Denuvo gebruiken. Die staat erom bekend dat hij zeer moeilijk te kraken is, maar hiermee is in ieder geval tijdelijk een overwinning geboekt op de software.

Tot op heden heeft Voksi workarounds voor Doom, Rise of The Tomb Raider, Just Cause 3, Inside, ABZÛ en Total War: Warhammer online gezet. Het gaat hier nadrukkelijk niet om een crack. Als dat zo was, zou dat betekenen dat Voksi Denuvo volledig wist te verwijderen. In plaats daarvan werkt het als workaround: de bestanden van de hacker werken met vervalste app manifests die Steam doen denken dat de gebruiker gewoon een Steam-licentie voor de game in kwestie heeft. Die komen van een server van de hacker. Gebruikers moeten dan ook gewoon inloggen op Steam om de game uiteindelijk werkend te krijgen. Men doet dit om voor de hand liggende redenen met nieuw-aangemaakte accounts.

De workarounds zullen naar alle waarschijnlijkheid niet voor eeuwig werken. Het succes ervan hangt ervan af of Voksi's eigen server blijft werken, Denuvo na een eventuele toekomstige update nog steeds niets door heeft en dat Steam de vervalste manifests voor legitiem blijft aanzien. Op het moment dat een van deze schakels van de workaround verandert of volledig uitvalt, zullen de games waarschijnlijk niet meer te spelen zijn. Het 'voordeel' van deze aanpak is wel dat, zolang de workaround werkt, online-functionaliteiten als multiplayer en leaderboards ook werken.

De invloed op de verkoopcijfers van de games zal niet alleen beperkt zijn omdat de workaround niet voor eeuwig zal werken, maar wellicht ook omdat de getroffen games al iets ouder zijn en dus mogelijk een aanzienlijk deel van hun verkopen al gehad hebben. Just Cause 3 kwam in december uit, Rise of The Tomb Raider in januari en Doom en Total War: Warhammer in mei. Voor Inside en ABZÛ gaat dat alleen veel minder op: Inside is net een maand oud en ABZÛ is nog geen week oud.

Denuvo staat bekend als een kopieerbeveiliging die uitzonderlijk moeilijk te kraken is. Zeer veel games die recente versies van de technologie gebruiken, zijn nog altijd niet verkrijgbaar op Torrentsites. Het blijkt zo'n sterke beveiliging te bieden, dat bijvoorbeeld crackergroep 3DM het bijltje momenteel neer heeft gelegd. De groep is zelfs van mening dat Denuvo het einde van gamepiraterij zou kunnen betekenen. Hoe Denuvo precies werkt, maakt de Oostenrijkse ontwikkelaar bewust niet bekend.

Niet alleen gebruikers die niet voor games willen betalen, klagen over Denuvo. Bij iedere aanpassing aan hardware die een gebruiker doet, moet een game opnieuw geactiveerd worden. Daar zit een bepaald maximum per 24 uur aan dat een betalende gebruiker in de weg kan zitten. Daarnaast zit de technologie het gebruik van mods in de weg bij bijvoorbeeld Doom en kunnen gebruikers geen Windows-Denuvo-games spelen op Unix-besturingssystemen met Wine. Tot slot groeit naar verloop van tijd het risico dat de activatieservers van Denuvo offline gaan en ontstaat de mogelijkheid van incompatibiliteit met nieuwe besturingssystemen, zoals dat bij SafeDisc en SecuRom gebeurde onder Windows 10. Het stopzetten van Games for Windows Live bracht soortgelijke problemen met zich mee. Zonder zaken als cracks werken veel van deze oudere games niet.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (108)

Tja. Veel van de problemen die genoemd worden waarom Denuvo niet zo goed is zullen waarschijnlijk pas over zo'n 5-10 of nog latere jaren pas gaan gelden. Ik denk dat het bij veel uitgevers (Electronic Arts in het bijzonder) en hun investeerders een worst zal wezen wat er op dat moment met die oude games gebeurd..... koop maar de volgende Call of Duty of Fifa zullen ze waarschijnlijk wel zeggen....

[Reactie gewijzigd door dunpealhunter op 7 augustus 2016 11:04]

Klant tevredenheid van spellen die niet meer te koop zijn boeit niet, tevreden klanten die geen nieuw spel kopen zijn geen klanten maar waren klanten? ( ik weet niet hoe er geredeneerd wordt, maar investeerders / aandeelhouders geven mij al snel het idee van een korte termijn visie en alleen uit financiële motieven werken (oude game servers online houden kost geld verder niets.))

Uit mijn verzameling van oude games pak ik af en toe een titel en installeer die om zo een tijdje te spelen, met online activatie wordt dat erg lastig of zelfs onmogelijk omdat aardig wat spellen zijn gemaakt door bedrijven die niet meer bestaan en het realistisch is dat het in de toekomst vaker zal gebeuren. (al is het omdat het opgeslokt wordt door EA)

Als ik dan moet kiezen tussen of een spel niet meer kunnen spelen of toentertijd een crack gebruiken zodat ik een legaal gekocht spel 20 jaar later nog een keer kan spelen (ja ik heb leuke spellen van voor 1996) dan steek ik liever een dikke middelvinger op naar DRM.
ik weet niet hoe er geredeneerd wordt, maar investeerders / aandeelhouders geven mij al snel het idee van een korte termijn visie en alleen uit financiële motieven werken
Dat is toch niet vreemd in de computer (games) industrie, weet jij wat er over vijf jaar super populair is? Dat weten game companies al niet, hoe denk je dat investeerders dat wel weten. Als er geïnvesteerd wordt in de computer games industrie dan is dat altijd met de korte termijn in gedachte (en de hoop dat het ritje zo lang mogelijk goed loopt).

Kijk bv. naar Activision en CoD, dat wordt enorm uitgemelkt en bepaalde mensen blijven het kopen, terwijl er al heel lang een hoop Doom and Gloom hangt rond het hele IP.

Maar er blijven bedrijven zoals CD Projekt, Valve en zelfs Blizzard die lange termijn denken en oud IP blijven gebruiken met een lange termijn visie.

Natuurlijk gaan er veel kleine bedrijfjes failliet, dat is overal zo, waarom zou dat in de computer (games) industrie anders zijn? Soms hebben ze nog zaken (IP) die waarde hebben en die worden aan de hoogste bieder verkocht.

Maar het is echt niet EA alleen die dingen oppikt, bij het THQ faillissement is:
- Darksiders, Red Faction, MX vs. ATV (en nog veel meer) naar Nordic games gegaan
- Homeworld naar Gearbox
- Relic naar SEGA

CD Projekt => GoG doet het prima met oude games zonder DRM...
Dat is toch niet vreemd in de computer (games) industrie, weet jij wat er over vijf jaar super populair is?
CS:GO of eventuele opvolger en World of Warcraft: Uitbreiding whatever.
Je vergeet SC dat dan nog steeds in alpha status is. :)
CS (HL mod) 1999
SC Source 2004
CS:GO 2012

Er is nog geen nieuwe versie aangekondigd, volgende versie in 2020? Source kreeg nog in 2016 patches.

WoW elke twee jaar een UITBREIDING ipv. elk jaar een nieuwe versie. Dat noem ik een game supporten en uitbreiden. Net zoals we dat graag zien bij andere games en geen ¤14,49 DLC voor vier nieuwe maps... Ik ben geen fan van WoW, maar Blizzard games worden ondersteund voor LANGE tijd, ze patchen games nog na 16 jaar (Diablo 2).

Als Activision CoD een jaar blijft patchen, dan is het veel.
Ik denk dat het bij veel uitgevers (Electronic Arts in het bijzonder) en hun investeerders een worst zal wezen wat er op dat moment met die oude games gebeurd..... koop maar de volgende Call of Duty of Fifa zullen ze waarschijnlijk wel zeggen....
Totdat er fan remakes of andere fan software ontwikkeld is *kuch* nintendo *kuch*
nieuws: Nintendo laat webversie Super Mario 64 HD-project offline halen
Hulde dat hackers hiermee bezig blijven. Niet om de games illegaal te kunnen spelen maar vooral om die bezopen afhankelijkheid van DRM weg te nemen. Ik koop waar mogelijk games via GOG om DRM te vermijden. Ik wil mijn spellen ook gewoon kunnen spelen zonder op Steam ingelogd te zijn. Nu gaat dat met deze hack dus niet helaas, nog steeds Steam nodig, maar wie weet kan dat nog onzeild worden. De integratie van Steamworks (of hoe heet die ingame steam overlay ook alweer) maakt het er niet makkelijker op bij veel games.

DRM is echt de slechtste uitvinding van de afgelopen decennia...
Als ik me niet vergis kun je de spellen van steam ook spelen zonder online te zijn; een aantal jaar geleden heb ik dit eens gedaan (met offline modus). Persoonlijk heb ik geen problemen met Steam als DRM. Sterker nog; een spel moet wel héél erg goed zijn wil ik het buiten Steam om kopen. :*)

Zie ook:
https://support.steampowe...le.php?ref=3160-agcb-2555

edit: link toegevoegd:

[Reactie gewijzigd door Drumatiko op 7 augustus 2016 11:03]

Als de games denuvo gebruiken is het noodzakelijk om elke paar weken toch online te komen om te verifieren met de denuvo servers (dat ligt verder niet aan steam).

Tevens als je je hardware verandert of windows update dan moet je opnieuw contact maken.
Zolang ik als betalende gebruiker niks merk / geen last heb van DRM vind ik het allemaal prima, maar als ik lastige lange codes moet intypen of dingen moet activeren terwijl een hacker gewoon even het crackje draait en klaar dan gaat dit helemaal de verkeerde kant op.

Ik heb al zo vaak met Microsoft moeten bellen omdat ik weer es iets te veel aan mn hardware had veranderd en de boel weer opnieuw geactiveerd moest worden. Ik zou bijna de software kopen en dan gewoon de crack draaien om van he tDRM gezeur af te zijn in sommige gevallen.
Mijn probleem met DRM is dat ik ook wiul kunnen gamen als ik met de laptop onderweg ben, zonder de data bundel van mijn telefoon aan te spreken. Al helemaal in het buitenland. In Duitsland zijn vanwege de zotte wetgeving bijvoorbeeld nauwelijks open WiFi verbindingen te vinden.

DRM zit mij als eerlijke koper in de weg. Het is toch van de zotte dat ik voor ik op vakantie ga cracks moet zoeken voor games die ik gewoon heb gekocht om te kunnen spelen. En dat ik vervolgens op moet letten dat die weer verwijderd zijn als ik terug ben omdat anders mogelijk mijn account met een LEGALE versie wordt gebanned!
Ot; simpele oplossing. Op je vakantie genieten van je vakantie en niet gamen ;)
Ik weet niet hoor maar games laat ik persoonlijk lekker links liggen op mijn vakantie en ga liever ook gewoon is helemaal offline voor de verandering...

[Reactie gewijzigd door jozuf op 7 augustus 2016 12:28]

Er zijn ook mensen die buiten hun vakanties naar het buitenland.. (werk enzo)
Prima dat jij dat doet. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat heeft. Met kleine kinderen heb je toch nog regelmatig een rust dag waar je binnen of buiten niets aan het doen bent. Of je kind nog ligt te slapen voor een uur of 2/3. dan kan je prima je laptop er bij pakken en even genieten van een speletje.

/edit en heb ook wel eens 2 weken op een camping in frankrijk gezet. En van de 14 dagen waren er 10 non stop regen. Dan is een laptopje ideaal om toch de dag door te komen.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 7 augustus 2016 13:01]

Het is toch leuk om wat te doen te hebben als het bijvoorbeeld ineens gaat regenen.
Ot; simpele oplossing. Op je vakantie genieten van je vakantie en niet gamen ;)
Ik weet niet hoor maar games laat ik persoonlijk lekker links liggen op mijn vakantie en ga liever ook gewoon is helemaal offline voor de verandering...
Zo heeft iedereen z'n mening, maar als je zo beredeneert dring je de jouwe dus op met een technische beperking. Zou je dat willen? Stel er komt een beperking dat je niet in het weekend zou kunnen spelen, maar jij wilt dat wél. Pech voor je, het weekend is om te rusten!
Dus je maakt ook geen gebruik van de voordelen die online zijn biedt? Zoals makkelijk een leuk en goed restaurant vinden, toeristische informatie etc.
eerst online activeren na elke restart weer online activeren
Klopt op een stand-alone kun je ook gewoon steam games spelen.
Niet. Als ik een game in de winkel koop ben ik verplicht om deze online te activeren. Dat veel kudde dieren hier dat inmiddels normaal vinden wil niet zeggen dat dat normaal is wanneer je alleen een single player game wilt spelen. Ik wil in de winkel een spel kunnen kopen, in mijn pc laden en dan off-line kunnen spelen zonder dat ik eerst allerlei poespas moet uithalen. Dat heeft de game industrie onmogelijk gemaakt zodat ze dus aan mij geen geld meer verdienen. Maakt niet uit want ze maken miljarden winst aan al dat kudde vee dat het allemaal niets uitmaakt en voor veel geld hun privacy en hun vrijheid om te gamen wanneer ze willen opgeven. Want als de Steam of DRM servers eruit liggen dan houdt het allemaal op. En dat noemen ze dan vooruitgang. Tja, en dan heb je ook nog van die sukkels die DRM nodig vinden. Misschien wordt ik wel te oud voor deze shit.
Weet je hoe dit is gekomen?

Omdat er teveel werd gekopiëerd en te veel ontwikkelaars failliet zijn gegaan. Ik ken genoeg mensen die gewoon een game 500+ uur spelen en te zielig zijn om een game te kopen.
Misschien komt dat omdat ze absurd hoge prijzen verlangen voor een brakke game?
Tja, als ik kijk naar de waardeloze shit op Steam Greenlight die blijkbaar goed genoeg verkoopt, dan krijg ik toch het idee dat dit een non argument is.
Onzin. Als je gewoon een goede game maakt dan verdien je erop. Als het een slappe hap is met een brakke spel ervaring, tja dan snij je eigen toch echt in de hand... The witcher 3 is makkelijk aan een download te komen maar toch heeft het goed verkocht, terwijl het een singleplayer game is..
Onzin? Ik ken genoeg mensen die The Witcher 3 piraten...daar gaat het over. Niet over de groep die het wel kopen.

Je kan ook leren lezen..
Ondanks het illegaal downloaden van Witcher 3 (dat bewust geen DRM heeft) verkoopt het toch prima. Genoeg posts van mensen te vinden die uit principe just dit spel gekocht hebben omdat het geen DRM heeft, waar ze het anders zouden piraten.

Het is dan ook zeker niet bewezen dat mensen die games downloaden deze anders gekocht zouden hebben. Kijk maar naar de slechte verkoopcijfers van de laatste Tombraider game. Dat spel is nu pas gekraakt maar de aantallen vallen erg tegen.
Onzin. Steam is er gekomen omdat Valve zocht naar een betrouwbare manier om hun games te patchen.

Veel Steam spellen kun je na het downloaden zelfs gewoon offline spelen, of soms zelfs buiten Steam om.
Wel dus.
Probeer het maar gewoon offline modus selecteren en dan kun je 100% zeker gamen - ik doe dat namelijk al jaren op 1 van mijn pc's.
Lees je antwoord nu nog eens en vraag jezelf eens af wat je niet begrepen hebt van iets in een winkel kopen en direct kunnen spelen? Je gaat er blijkbaar vanuit dat ik een spel van dat achterlijke Steam zou gaan aanschaffen. Ik wil best wel mijn games online kopen maar ik wil niet afhankelijk zijn van enige registratie of een achterlijk stuk spyware waarmee ik mijn gekochte game alleen zou mogen spelen.
Laatste game die ik heb aangeschaft was Wolfenstein the New order. DVD'tje erin maar wacht, eerst een STEAM account aanmaken en de Steam client installeren om te mogen spelen? Wat een nodeloos gezeik want met de versie van Usenet kon ik gewoon echt off-line spelen. Dat is wat ik bedoel met poespas. Aangezien de industrie het voor zichzelf verkloot heeft koop ik helemaal niets meer van ze. Ik hoop, maar verwacht niet, dat velen mijn voorbeeld zullen volgen.
DRM is een noodzakelijk kwaad waar we zelf voor gezorgd hebben. Wanneer DRM correct word uitgevoerd hoeft een koper van de software er trouwens ook niets van te merken. Steam op zich is ook als DRM platform ontstaan voor Valve en draait na al die jaren nog altijd goed en correct.

Het is pas op een moment dat DRM de gebruiker in de weg begint te zitten (bijv. door always online DRM of het falen/verdwijnen van activatieservers) dat het problematisch word.
DRM is een noodzakelijk kwaad waar we zelf voor gezorgd hebben
Dat is dus niet helemaal waar. Het is hetzelfde domme argument wat ook steeds gebruikt wordt door de film- en muziekindustrie.

Uiteraard werd en wordt er genoeg "illegaal" gekopieerd maar een belangrijkere reden is dat de producten hun geld vaak gewoon niet waard zijn. Danwel vanwege de content danwel vanwege de enorme verzameling bugs.

Daarnaast heeft het ontbreken van demo-versies er ook enorm aan bijgedragen
Men koopt wellicht één of twee keer blind een game maar als het dan niet blijkt te draaien of zwaar blijkt tegen te vallen dan is het wel duidelijk wat je in de toekomst te doen staat. Iets met een ezel ...

Een (video)review op internet lezen of kijken is grappig maar het zegt alsnog niks over de beleving die je zelf hebt als je het spel speelt. Daarnaast zegt het zegt ook helemaal niks over de handling en dat kan ook een flinke domper zijn.

DRM toevoegen leek een logische stap maar het heeft eigenlijk alleen maar het probleem verergerd.


Er zijn genoeg kopieerbeveiligingen geweest maar de echte ellende begon met SecuROM dat zich als een rootkit in je systeem vestigde. Latere versies eisten zelfs dat je virtual disc software (zoals virtual clonedrive, daemontools, etc.) uitgeschakeld had want anders startte de software gewoon niet.
Nu is een kopieerbeveiliging nog één maar als die vervolgens gaat bepalen wat ik wel en niet op mijn eigen systeem mag draaien dan ga je een flinke grens over.

Daarnaast zit het ook andere software in de weg en blijft het -ook nog eens- op je systeem staan nadat je het spel verwijderd hebt. Dus dan moet je weer aan de gang met tooltjes om die troep er alsnog vanaf te krijgen.

Online activatie is ook zo'n ramp. Je bent compleet afhankelijk van hun servers en je internetverbinding. We hebben dat al tig keer gezien: overbelaste servers bij de launch, storingen in het algemeen en het beindigen van de support (danwel omdat het "ze" zo uitkomt danwel omdat de boel over de kop gaat).

Dan hebben we uiteraard nog de internetverbinding zelf. Hier in NL is die, in het algemeen redelijk goed maar zeker niet onfeilbaar.

"O ... tweakers wil niet meer laden omdat de verbinding er uitligt ... dan maar ff gamen ... o wacht ... :S"

Nou weet je wat ... ik gebruik wel gewoon een gekraakte versie want dan heb ik al dat geouwehoer niet als ik mijn single player spelletje wil spelen ...

Het middel is erger dan de kwaal en bewerkstelligt uiteindelijk alleen maar het tegenovergestelde. Het slaat helemaal nergens op.
Uiteraard werd en wordt er genoeg "illegaal" gekopieerd maar een belangrijkere reden is dat de producten hun geld vaak gewoon niet waard zijn. Danwel vanwege de content danwel vanwege de enorme verzameling bugs.
Dit is dan ook nog steeds een dom argument om illegaal downloaden goed te praten. Als het spel zijn geld niet waard is, dan speel het lekker niet. Geen reden om het dan maar illegaal te downloaden. Of je wacht tot het ergens in de budget bak ligt. Ik heb bijvoorbeeld heel veel slechte verhalen gehoord over Arkham Knight, daardoor heb ik het spel links laten liggen terwijl ik aan de delen ervoor erg veel plezier heb beleefd. Nu heb ik hem onlangs gekocht via de Steam sale nadat ik las dat veel van de bugs verholpen waren. Beleef toch nog erg veel plezier aan het spel. Waren de bugs niet opgelost, nou dan had ik het spel gewoon niet gekocht.

Tegenwoordig lijkt iedereen maar te denken overal "recht" op te hebben. Net zo erg als mensen die gaan klagen over bepaalde keuzes in boeken/films/spellen/etc die niet in lijn ligt van hun eigen verwachtingen of beeld. Net alsof de film voor hun als individu wordt gemaakt.
Het is lastig om te zien of een spel te moeite waard is zonder het niet eerst te kopen en te spelen no? :P Juist daar zijn demo's een uitkomst.

Heb zelf zat spelen gepirate en vervolgens gekocht als bleek dat het goed op mijn hardware draaide of ik de multiplayer wilde doen. En troep gewoon weg gegooid.
Ik ben het zeker met je eens dat het ontbreken van demo's tegenwoordig een gemis is. Voor wat betreft de hardware heb je tegenwoordig de systemrequirements website die vrij goed aangeeft of het goed werkt of niet.

Maar zeker eens dat het erg jammer is dat er geen demo's weer uitgebracht worden.
idd, keer op keer een omzeiling, hack, achterdeur die al dan niet openstaat,... waarom sturen ze al die duur betaalde beveiligers niet zonder loon naar huis in dit hopeloze kat en muis spellletje 8)7
Tja, vroeger kocht je een disc, gooide je die in je PC en kon je spelen wanneer je wou. Je was echt eigenaar.

Tegenwoordig huur je een licentie, wel voor dezelfde prijs als destijds natuurlijk.

Ik vind het erg jammer, ergens begrijp ik het wel (DRM gebeuren), maar toch. Ik geef eerlijk toe, ik had vroeger voornamelijk illegale games. Ik had simpelweg het geld niet en kom uit een niet bepaald breed gezin. Zodra een PC verplicht werd door school (verslagen maken) hadden wij dan ook pas echt een PC waar ik wat mee kon. Wel moet ik aangeven dat ik wellicht 10 illegale games had in pak-em-beet 5 jaar tijd, die ik ook echt super veel speelde.

Zodra ik ging werken (bijbaantje) en dus inkomen had, stapte ik direct over naar de legale bron, ik wou op deze manier mijn waardering laten zien. Ik had toen nog een console, op de PC speelde ik alleen nog maar CM(later FM). Die dwong mij vanaf 2009 (met FM 2010) om DRM genaamd Steam te gebruiken. Echt, ik kon niet kwader worden. Ik moest ineens een extra programma installeren, en heel omslachtig via Steam zelfs het spel downloaden. Ik kon op geen manier het spel installeren via de disc. Ik moest dus gewoon wachten tot de download klaar was, enorm bizar.

Maar goed, achteraf is Steam natuurlijk gewoon een heel goed programma. Alle extra DRM's die ontwikkelaars hebben toegevoegd, die tevens ook op Steam verschenen, heb ik nooit begrepen. Dit schaadt overduidelijk de legale gebruikers, de illegale tak kon(/kan) vaak met een heel stuk minder problemen hetzelfde spel spelen. Spellen die je maar een x-aantal keer kon installeren, activatieservers die ermee ophielden. Gelukkig zijn er wel games/ontwikkelaars die dit achteraf alsnog eruit gesloopt hebben, maar merendeel zal de moeite niet nemen of genomen hebben.

Je kan dit gedrag, het kraken van deze uitzonderlijke DRM toejuichen, zoals ik zie bij enkele reacties boven mij. Maar dan mis je toch ergens het probleem. Als er namelijk helemaal niet gekraakt zou worden, waren deze vormen van DRM nooit nodig geweest. De meeste illegale gebruikers hebben geen flauw idee hoe ze een DRM kunnen uitschakelen/omzeilen, slechts een handjevol mensen (bij wijze van) kunnen dit, als slechts een handje vol mensen illegaal zouden kunnen gamen was het nooit zo'n grote issue geweest. Oneerlijk? Ja. Maar een groot probleem dat zware vorm van DRM nodig is? Nee.

Legale gebruikers zijn nu de dupe, moeten soms omslachtig te werk gaan om hun legaal, eerlijk gekochte game, te kunnen spelen. Of game, ik bedoel de licentie van de game.
Iedereen die een spel van de Piratenbaai kan downloaden, kan toch ook een gekraakte versie downloaden of een kraak? Wat lost dit nou op? Er is ook helemaal niet bewezen dat het de verkoop erg aantast, mits de prijzen als redelijk aangevoeld worden.
Ik volg je niet helemaal. Als je een spel van de piratenbaai download, is dit toch al automatisch een gekraakte versie? Anders gebruik je de term piratenbaai niet toch? Verder gaf ik aan dat als de krakers die games NIET zouden delen, het probleem ook niet groot was aangezien 99% niet een spel succesvol weet te kraken zonder hulp/middelen van anderen (zoals een torrent/crack).

En wat bedoel je met ''wat lost dit nou op''? Wat DRM nou precies oplost? Nou niks als het gekraakt kan worden. Wordt het alleen maar harder dichtgespijkerd wat mij en mede legale kopers alleen maar kan tegenwerken.

En het is niet bewezen, kan je van 2 kanten bekijken; niet bewezen dat het de verkoop aantast, maar dan is het ook niet bewezen dat het niet de verkoop aantast.

Het is dankzij mij, en mijn mede legale kopers, dat de gameindustrie nog bestaat.
Het is dankzij illegale gamers te danken dat DRM bestaat.
Wat een kul.

Zonder piraterij waren er en aantal games een stuk minder in de spotlight gekomen en daarmee op minder vertrouwen van investeerders kunnen rekenen.

Het is te makkelijk om de geschiedenis te bekijken vanuit je huidige Nederlandse perspectief. Er was geen simpele effectieve manier van internet marketing, multiplayer was alleen een toevoeging als het spel populair genoeg was. Veel Developers kijken er minder op neer dan je zou vermoeden.

(Vergeet ook niet de opkomende markten)
Tot zover zijn alle beveiligngen gekraakt. Het heeft alleen tijd nodig en dan zal het net zo gaan als safedisk, securom en al die andere pogingen rondom media waarbij werd geroepen dat het onkraakbraar was.

[Reactie gewijzigd door flippy.nl op 7 augustus 2016 10:58]

Klopt, maar dit is toch wel even iets anders. Denuvo werkt met Environment dependent obfuscation. Dit houdt in dat Denuvo verweven is met de game, en niet gewoon een soort wrapper die om de game heen zit. Ontwikkelaars moeten bepaalde functies van de game aan Denuvo aanbieden voor obfuscatie, deze functies worden dan versleuteld aan de hand van de omgeving, dus voor iedere PC is het weer anders. Net zoals bijv. met ransomware is dit bijna onmogelijk ongedaan te maken wanneer het goed wordt uitgevoerd.

De enige reden waarom het hier nu is gelukt is omdat ze Denuvo hebben weten te omzeilen. Zoals 3DM al eerder heeft gezegd, dit is bijna niet te kraken. Wellicht dat ze nog een vulnerability vinden in Denuvo maar dan is het ook maar een kwestie van patchen en is de volgende generatie weer nog moeilijker of wellicht zelfs onmogelijk om te kraken.

Info: https://www.reddit.com/r/...why_its_so_hard_to_crack/
Er is een fundamenteel verschil met ransomware. Als jij het spel speelt moet alle daarvoor benodigde code op jouw pc beschikbaar zijn. Ransomware maakt toegang op jouw pc onmogelijk en heb je eenmaal de sleutel weer dan is het ransomware verhaal ook geheel voorbij omdat je alles dan kunt decrypten. High level moet je Denuvo foppen zodat ie steeds dezelfde Environment ziet en daarbinnen het spel geheel doorlopen. Dat moet je dan als bundel beschikbaar maken om later ook zonder server te kunnen spelen.
Dat snap ik, ik wilde er alleen mee zeggen dat wanneer encryptie goed wordt uitgevoerd deze vrijwel onmogelijk te kraken is.
Ik reageerde juist ook op het stukje wellicht onmogelijk om te kraken. Dat lukt met een verbinding tussen partijen die beide willen investeren om hun verbinding veilig te houden zoals bank en rekeninghouder. Echter in dit geval is de situatie heel anders. De gebruiker is de hacker en de business requirement is na heractivatie dagenlang offline kunnen spelen. Dan moet die hacker altijd kunnen uitvinden hoe hij zijn kopie laat denken dat die offline mag spelen. Hij heeft immers volledige controle over de omgeving van het spel, niet alleen de netwerkverbinding tussen client en server.
Volgens mij is dat stuk (gedeeltelijk) onzin. Hoezo zou het het hacken lastiger maken als jouw versie anders versleuteld is dan die van iemand anders ? Dat maakt een hacker toch niks uit ? Wat programma's als Denuvo doen: ze analyseren de originele programmacode en 'hercompileren' die code dan voor een virtuele architectuur. Men voegt daarbij dan een stukje beveiligings programmacode (bijvoorbeeld een checksum calculator waarmee simpel men kan achterhalen of een spel gepatched is) toe aan een stukje programma essentiele code, zodat de hacker niet simpelweg de beveiligings programmacode (de checksum calculator bijvoorbeeld) er helemaal uit kan knippen.

De originele programmacode wordt dus door Denuvo uit het programma geknipt en wordt dus vervangen door de nieuwe code (inclusief de beveilgings code), gecompileerd voor een hele nieuwe architectuur, die dus binnen een onbekende virtuele machine draait. In oudere beveiligingen die op deze manier werkten kon men 'simpelweg' een soort van decompiler schrijven voor de virtuele machine als men deze virtuele machine helemaal begreep en kon men zo dus automatisch weer de originele code genereren. Het lastige van Denuvo (en vmprotect 3 bijvoorbeeld) is nou dat die virtuele machine voor elke game anders is ! Dus wil je een programma hacken, dan zul je dus voor elke game weer opnieuw aan de slag moeten gaan, om uit te zoeken hoe die virtuele machine voor die game in elkaar zit en daarna moet je dan zien uit te vinden wat de virtuele machine doet en die code dan weer vervangen door authentieke code voor het x86 (of whatever) platform. Al met al is het idee van 'on the fly gegenereerde' virtuele machines inderdaad daarom wel zo'n beetje het einde van piracy (mits goed uitgevoerd, de huidige versie zal vast nog wel zwakheden bevatten, maar reken maar dat elke versie beter zal worden). Het is zo ongelovelijk veel werk om dit uit te te pluizen en als het lukt heb je dan dus 1 game gekraakt en moet je het hele proces weer door voor de volgende.

[Reactie gewijzigd door BarendB op 8 augustus 2016 02:36]

Naam mijn weten heeft Denuvo zelf geen online component, en is Denuvo alleen een anti-tamper beveiliging, voor de DRM die zelf gemaakt is door de uitgever.

Dus ik ben eigenlijk helemaal niet tegen Denuvo, het lijk mij een goed product, op het moment dat Denuvo Niet meer zou werken kan men DRM gewoon uitschakelen omdat het de drm van de uitgeverij is.

[Reactie gewijzigd door Zezura op 8 augustus 2016 15:21]

KAN, maar gebeurt regelmatig niet.
Dan denk je toch verkeerd, want Denuvo moet om de zoveel dagen online worden geactiveerd omdat er een timer in de activatie zit verwerkt. En bij iedere game update, installeren van nieuw moederbord, cpu of videokaart en om andere redenen moet het spel opnieuw worden geactiveerd.

En we hebben al veel eerder gezien dat bedrijven zoals Ubisoft cracks van release groepen gebruikten om hun eigen beveiliging te omzeilen, zodra ze hun eigen servers inactief maakten omdat ze via een nieuw geupdate platform al hun toekomstige spellen wilden gaan beveiligen. Dat gebeurt om de zoveel tijd. Ze werden betrapt toen ze niet alle informatie van release groepen uit de executable hadden verwijderd. En zo zie je maar weer hoeveel kwaad DRM kan.

Ook kan het niet zomaar worden uitgeschakeld, juist zoals hier al werd verteld omdat het totaal in en om het spel zit verweven. Daar is dus een goede 'fix' voor nodig en dat wordt steeds moeilijker, zelfs voor de makers zelf.

Desondanks koop ik al mn spellen, ook met Denuvo beveiliging, omdat ik van mening ben dat het normaal is dat een bedrijf zijn producten probeert te beveiligen. Alleen zitten er elementen in de beveiliging die naar mijn mening absoluut moeten worden aangepakt.

[Reactie gewijzigd door mickeyindahouse op 7 augustus 2016 18:57]

Dan zou je als bedrijf een macro moeten gebruiken, waarbij je de game opnieuw kan compileren met of zonder beveiliging.
Dat kan niet omdat de beveiliging niet van de makers of uitgevers van het spel zelf zijn, maar van het bedrijf achter Denuvo. En die bepaalt hoe de anti-tamper moet worden geïmplementeerd. Hoe dat wordt gedaan is al eerder in dit topic uitgelegd.
Dat kan niet omdat de beveiliging niet van de makers of uitgevers van het spel zelf zijn, maar van het bedrijf achter Denuvo. En die bepaalt hoe de anti-tamper moet worden geïmplementeerd. Hoe dat wordt gedaan is al eerder in dit topic uitgelegd.
Kan een uitgever nog steeds een versie van de game uitbrengen waar Denuvo niet inzit. Dat is echter aan de uitgever. Ik zie een bedrijf als Id er bijvoorbeeld wel voor aan om dit te doen. De rest.... waarschijnlijk niet.
Games met invasieve DRM's als Denuvo koop ik gewoon niet, al had ik Doom bijv. graag wel gespeeld. Als zoveel mogelijk mensen hetzelfde doen oefen je druk uit met geld dat ze mislopen. Bij deze een warme oproep :)

Niet dat ik geloof dat de groep groot genoeg zal zijn om daadwerkelijk druk te zetten, maar af en toe mag idealisme het wel eens winnen van cynisme, niet? :)
Ik ben alleen bang dat ze dan ook gaan roepen dat het door illegaal spelen komt en niet in (willen) zien dat mensen het gewoon niet meer willen kopen.
heel goed nieuws. ik weet nog met gta sa dat je beter de gekraakte kon installeren omdat deze minder vaak vast liep.
De crack versie crashde bij zowat elke missie. Je wilde de DVD image hebben die je kon mounten met Daemon tools, die liep nooit vast. Ik heb overigens gewoon een kopie op Steam voordat dit bericht dadelijk nog tegen me wordt gebruikt.
ik heb de steam versie gekocht en ik heb de dvd met poster gekocht. beide gekochte versies hebben nooit lekker gedraait. mijn gekraakte versie wel.
Vreemd, ik kreeg de DVD versie (met kaart inderdaad!) van een kennis, die draaide perfect
Hoe zit het eigenlijk met de privacy van gebruikers wanneer je verplicht bent om te activeren?
Netjes gedaan van de hackers :)

Wat ik niet snap is dat mensen dit soort spellen blijven kopen als er zoveel problemen met de drm van dit soort spellen zijn. Als mensen massaal nee tegen drm zouden zeggen zouden de developers/publishers zich wel 3 ker achter de oren krbben voordat ze dit soort bagger verweven binnen in een spel.
Netjes gedaan van de hackers :)

Wat ik niet snap is dat mensen dit soort spellen blijven kopen als er zoveel problemen met de drm van dit soort spellen zijn. Als mensen massaal nee tegen drm zouden zeggen zouden de developers/publishers zich wel 3 ker achter de oren krbben voordat ze dit soort bagger verweven binnen in een spel.
Ik vermoed dat er in de praktijk relatief weinig problemen zijn. Van alle gamers, hoeveel zullen er daadwerkelijk regelmatig binnen 24 uur regelmatig hun hardware wijzigen? En hoeveel mensen zijn er die de spellen via Wine zullen spelen?

Ze zullen er vast zijn maar het is een hele kleine groep ten opzichte van de rest die het spel gewoon op een normale Windows computer spelen. Het issue dat de servers ooit offline gaan - dat is voor de toekomst, het gros van de spelers maakt zich daar nu echt geen zorgen om (en zullen tegen de tijd dat die servers online gaan alweer iets anders spelen). Ik denk ook dat heel veel gamers mods niet zullen missen zolang deze er niet zijn.

Voor de grootste groep gamers "werkt het gewoon" dus die zullen games met dit soort beveiliging gewoon blijven kopen.
Ik probeer Denuvo games te mijden als de pest(legaal), dit is net z'n stuk rotzooi als Starforce destijds.


I

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True