×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Documentaire biedt inzicht in tumultueus ontwikkelproces Doom - update

Door , 31 reacties

Een nieuwe documentaire geeft inzicht in het ontwikkelproces van het dit jaar uitgekomen Doom. Deze game is zeker sinds 2007 in ontwikkeling geweest en de opzet van de game is tussendoor grotendeels geschrapt, waarna ontwikkelaar iD software opnieuw begon.

Doom werd in 2008 aangekondigd, maar vijf jaar later bleek uit een uitgebreid achtergrondartikel van Kotaku dat er achter de schermen geen goede vooruitgang werd geboekt. De game beviel niet en interne strubbelingen belemmerden de besluitvorming die nodig was om toch tot een goede game te komen. Uiteindelijk is dat alsnog gebeurd en deze documentaire laat zien hoe dat is gegaan.

De documentaire belicht niet alleen het nieuwste Doom, maar treedt ook in wisselende mate in detail over Doom 1 en 2, Doom 3, Rage en de Quake-games. De opnames vonden plaats bij het hoofdkwartier van iD Software in Texas.

De productie komt van de hand van Danny O'Dwyer, bij gamers wellicht bekend als een van de voormalige redacteuren van Gamespot. O'Dwyer zegt op zijn Patreonpagina dat hij 'liever met kwaliteit en passie werkt dan met advertenties en clickbait'. Het geld waar hij op Patreon om vraagt, gaat naar zijn documentaireserie noclip, waarvan deze Doom-documentaire de tweede aflevering is. De eerste ging over Rocket League. Tweakers heeft over Doom ook een review gepubliceerd.

Update, 18:21: deel twee van de documentaire is inmiddels ook gepost. Deze video richt zich op het eerste level van de game en het belang van een eerste indruk. Ook de zelfbewuste toon van de game komt aan bod.
 

Door Mark Hendrikman

Freelancer

13-12-2016 • 14:36

31 Linkedin Google+

Reacties (31)

Wijzig sortering
Ow, die Doom. Had gehoopt op een docu volledig over de 'echte' doom uit begin jaren 90 :) (Ja, NightFox speelt nog steeds de originele Doom met regelmaat :) )

Maar zitten ook wat stukken in over de oudere titels lees ik, ben benieuwd :)

Edit: Thnx voor alle suggesties _/-\o_

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 13 december 2016 15:53]

Of het boek over ID software in de jaren 90: Masters of Doom (https://en.wikipedia.org/wiki/Masters_of_Doom)
Dit boek is echt briljant. Helemaal als je in het Doom/Quake tijdperk id-fanboy was (schuldig...). Als je dit leest zit je helemaal in de sfeer van diep in de nacht programmeren in het donker tussen koude pizza en lege colablikjes. Heerlijk.
John Romero die levels speelt en uitlegt van de originele Doom https://www.youtube.com/results?search_query=devs+play+doom

Aanrader :)

[Reactie gewijzigd door Roel911 op 13 december 2016 15:27]

Oude doom is leuk, maar die nieuwe is toch ook erg gaaf! Doom 3 kon mij nooit helemaal meenemen qua verhaal, en hoe simpel dit ook was in de nieuwe Doom, ik moest er door heen! Dat had ik bij 1 en 2 ook, continue doorgaan en knallen :*)
Doom 3 was idd verschrikkelijk saai. Het begin was super, maar op een gegeven moment is het continu hetzelfde. En die cube, dat werkte ook niet echt. Het leukste was nog de intro dat je op een gegeven moment even naar "buiten" moet op Mars, door die luchtsluizen heen. Dat voelde heel realistisch. Jammer dat het daarna een grote teleurstelling was.
Meningen. Ik vond Doom 3 heel goed, met name vanwege het horror aspect en de Hell maps. De Mars basis gangen waren wel een beetje saai. De nieuwe Doom is een goede shooter, maar wordt repetitief qua vechten waarbij je iedere keer een ruimte moet 'schoonvegen'. Verder wordt het verhaal zwak opgediend. Al met al vond ik dat beter verzorgd in Doom 3.
Who cares about een verhaal? Had Doom 1 een verhaal? Doom 2 dan? Nee, inderdaad.
I care. Dat Doom1 en Doom2 weinig verhaal hadden is geen argument. Goede shooters voor hun tijd, maar verder behoorlijk leeg. Ik ben het ook met Carmack oneens dat een spel geen verhaal hoeft te hebben. Met Quake 2 overigens zag je dat iD software daar ook meer aandacht aan ging besteden, hoewel de game wereld pas echt een goed verhaal / consistente ervaring kreeg met Half-Life.
Lol. Als Doom 1 en 2 iets niet waren, dan was het wel leeg. Het "verhaal" van Quake 2 is flinterdun, amper een verhaal te noemen. En dat hoeft ook niet, het gaat om de actie. Half-Life vond ik maar niks.
Het zou geweldig zijn als Masters of Doom (het boek over de "rise and fall" van ID) als film of mini-serie uitgebracht zou worden.
Op 1:10 is een oranje Holland sjaal te zien. Misschien van een tweaker die bij ID werkt?
Of iemand die op vakantie naar NL geweest is.
Jan Paul van Waveren.

edit: was reactie op @groent

[Reactie gewijzigd door marteo op 13 december 2016 15:06]

Voor een goed en vermakelijk boek over ID en Doom raad ik iedereen aan om het boek Masters of Doom
Boek van David Kushner aan.
Heb het al 4 of 5 keer gelezen. Het blijft boeien.
Like Valve, but different!
Altijd leuk om te zien! Zal d'r straks eens even goed voor gaan zitten. Erg gaaf spel en zeker de moeite waard _/-\o_
Wat is dat toch met die vervolg-games als Duke Nukem en Doom dat ze elke keer falen en/of een veels te lange development periode hebben?

Willen ze gewoon te veel het origineel nabootsen en zijn ze tè kritisch?
Falen? De nieuwe DooM was EINDELIJK nog eens een ouderwetse shooter waar je niet achter een muurtje kon zitten wachten tot de vijand kwam of tot je health opnieuw aangevuld was. Ik ben ondertussen al een 50-er en heb het van in het begin meegemaakt, dit was een waardige opvolger.
I know! De beelden zijn veelbelovend, maar je weet maar nooit :P
Ik denk dat zij denken dat wij te kritisch zijn :Y)
Geinig om te zien. Zelf wel Doom gespeeld toen ik klein was maar nooit zo'n fan van geworden. Wel interessant om het development proces te zien en de strubbelingen die ze hebben gehad. Laat ook zien dat het moeilijk is tegenwoordig om aan de ene kant trouw te blijve aan een klassieker, maar het ook 'verder' te brengen zonder dat je je fanbase wegjaagt :P
Nooit Doom gespeeld zeker. :P
Het ging me erom , dat ik zit te kijken om vervolgens op ineens een zeer veel hoger volume getrakteerd te worden , op te schrikken om vervolgens niet weten hoe snel ik naar de volume knop moet grijpen , zoiets verwacht ik niet van een documentaire en ervaar ik als zeer vervelend. Zoiets fix je tijdens afmixen in de studio.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*