Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Bethesda voegt bots toe aan multiplayer van Doom en verwijdert drm

Door , 103 reacties

Bethesda heeft een update voor Doom uitgebracht. De update voegt een nieuwe gamemodus en bots toe aan de multiplayer van het spel. Verder verwijdert de update de drm-software Denuvo uit het spel.

In de spelmodus Infernal Run vechten teams tegen elkaar om een bal te stelen en daarmee in het doel van de tegenstanders te scoren. Verder zijn er nu bots beschikbaar in Deathmatch- en Team Deathmatch-gamemodi en is het maximum aantal keren dat een speler een 'Echelon', ofwel een reset van zijn level, kan uitvoeren naar elf verhoogd. Spelers die het hoogste level binnen Echelon 11 hebben behaald, krijgen de beschikking over een nieuw uiterlijk voor hun personage. Bethesda heeft tot slot een lijst verbeteringen toegepast aan SnapMap, de tool om zelf spelwerelden te maken.

Volgens TorrentFreak is met de update Denuvo uit het spel verwijderd. Denuvo is relatief sterke drm-software, die tot op heden bij veel games heeft kunnen voorkomen dat zij gekraakt werden. De software is echter niet perfect, omdat Doom vrij snel nadat het uitkwam al illegaal te downloaden was. Een gebruiker op Reddit, die voor een gamestudio claimt te werken, vertelt dat Denuvo garandeert dat het spel drie maanden lang niet gekraakt wordt. Als dat toch gebeurt, hoeft er niet voor het gebruik van de drm betaald te worden mits het uit het spel wordt gehaald. Volgens de redditor kost het gebruik van de software meerdere miljoenen dollars.

Het verwijderen van de drm maakt het voor gebruikers makkelijker om het spel te delen met anderen en het te modificeren. Bovendien hoeft een computer niet langer eens per 24 uur verbonden te worden met het internet om de activatie van de game te verifiëren.

Reacties (103)

Wijzig sortering
Was het spel eigenlijk gekraakt toen er nog Denuvo in zat?
Was het spel eigenlijk gekraakt toen er nog Denuvo in zat?
Ja, het spel was al vrij snel na de release gekraakt. Denuvo is een goede bescherming maar is nog steeds niet helemaal water dicht. Daarbij is het gewoon verschrikkelijk irritant dat je continu met het internet verbonden moet zijn. Op het moment dat je verbinding even wegvalt word je uit de game gegooid. Ik vind het een vrij agressieve vorm van beveiligen. Maar ag... Wie ben ik?

Verder zijn er nog een aantal games gekraakt die een Denuvo beveiliging hadden waaronder: Rise of the Tomb Raider en Deus Ex Mankind Divided.

[Reactie gewijzigd door stalgie op 8 december 2016 16:54]

Inderdaad vrij agressief, maar niet doeltreffend. Doet dus alleen pijn aan de kant van de betalende consument. Goed dat ze het verwijderen.
Inderdaad vrij agressief, maar niet doeltreffend
Pertinent onwaar, Denuvo heeft zijn nut zeer goed bewezen. Voor de games die gekraakt zijn duurde het maanden voor ze gekraakt werden, en veruit de meeste games zijn nog niet eens gekraakt. Een dergelijk systeem is feitelijk al nuttig als de krakers een maand weten te weren, want dat is de periode waarin verreweg de meeste verkopen plaatsvinden.

En pijn? Tja, ik moet zeggen dat ik werkelijk nog geen 1 keer last gehad heb van het systeem. Niet dat het geen potentieel probleem kan zijn, maar je moet het ook niet overdrijven. Inderdaad, als je een instabiele lijn hebt of offline wilt spelen dan kan het idd niet.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 8 december 2016 17:20]

Tot de uitgever een nieuw deel van de game uitbrengt en de servers om het vorige deel te "valideren" offline haalt: gedaan met spelen, koop de nieuwe maar.

Hierop komen altijd reacties in de zin van "dat gebeurt zo snel niet", maar het is in het verleden toch al meerdere keren gebeurd.

Voor mij geen games waar dit soort rotzooi op zit.
Maakt toch niet uit? Het is er nu afgehaald. Opzich een prima compromis.
Maakt toch niet uit? Het is er nu afgehaald. Opzich een prima compromis.
Het is verwijderd omdat Bethesda dan niet hoeft te betalen voor de DRM, niet omdat ze hun spelers de mogelijkheid willen geven om offline te spelen.
Met andere woorden, als Denuvo gewerkt had (kraken drie maanden lang had tegen kunnen houden), dan zou het waarschijnlijk niet verwijderd zijn en kan niemand meer spelen zodra de activatieservers offline gaan.

Het compromis wat jij bedoelt is als de uitgever van tevoren al aangeeft "bij release zit er always-online DRM op, wij beloven op $datum met een patch te komen die dit verwijdert, zodat vanaf dan ook offline te spelen is". Maar dat scenario heb ik nog nooit meegemaakt.
Ik zou persoonlijk het juist zo lang mogelijk verbergen dat ik een DRM verwijder als ik een corp was. Als mensen gewoon wachten tot het spel te downloaden valt en weten dat er geen DRM staat over 3 maandjes, kunnen ze zich best wel vermaken met iets anders tot die tijd.
Maar zodra het gespeeld was zou ik het wel publiek bekend maken dat het spel nu vrij was en we eindelij konden modden zoals gepland.
Of nog leuker: "als jullie het kraken binnen 3 maanden halen we de DRM er meteen af :+ anders pas over 6 maaanden"
Mooie manier om Denuvo geen cent te hoeven betalen.
Al denk ik niet dat Activision dat van plan was.
Ik zou persoonlijk het juist zo lang mogelijk verbergen dat ik een DRM verwijder als ik een corp was.
Dat mag wettelijk in de EU niet eens.

Op technische beschermmaatregelen zit een informatiemeldplicht bij aanschaf van software. Deze worden daarna gezien als essentieel onderdeel van het koopcontract, waardoor hier geen wijziging in mag worden gemaakt zonder wederzijds goedkeuren.

Voor de consument uiteraard interessanter dat er niet achteraf andere DRM bij mag komen (of DRM uitgewisseld mag worden voor andere DRM), maar omgekeerd werkt eigenlijk ook: het mag ook niet zonder wederzijds goedkeuren weggehaald worden.

(Zoek Art 6, lid 1 + 5 van 2011/83/EU er maar op na.)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 9 december 2016 09:04]

Voor de consument uiteraard interessanter dat er niet achteraf andere DRM bij mag komen (of DRM uitgewisseld mag worden voor andere DRM), maar omgekeerd werkt eigenlijk ook: het mag ook niet zonder wederzijds goedkeuren weggehaald worden.
Daar geloof ik eigenlijk niks van; partij A mag altijd eenzijdig wijzigingen maken zolang die voor partij B alleen maar voordelen hebben. Bijvoorbeeld bij laptops waar het scherm net buiten de garantie massaal kuren krijgt eenzijdig de garantie verlengen is geen enkel probleem.
(Zoek Art 6, lid 1 + 5 van 2001/83/EU er maar op na.)
Bedoel je deze? Waar boven staat "Community code relating to medicinal products for human use"? En waarvan artikel 6 slechts bestaat uit 2 leden? Of zit er misschien een typo in dat nummer? :p
Bedoel je deze? Waar boven staat "Community code relating to medicinal products for human use"? En waarvan artikel 6 slechts bestaat uit 2 leden? Of zit er misschien een typo in dat nummer? :p
2011/83/EU, idd
Moet het dan nadrukkelijk verteld worden dat de DRM wordt verwijderd?
Is gewoon in de eula zetten dat er updates kunnen komen die je experience kunnen veranderen niet voldoende?
De meeste studio's melden niet als welke drm ze gebruiken, dit wordt uitgezocht door de crackscene, Inside (zelfde studio als Limbo) was binnen 1 week gekraakt, hier zat ook denuvo op, de is ook verwijderd met de laatste update.
Wat dan beter zou zijn IMHO: "Als je de game een periode X hebt, wordt de DRM voor jou verwijderd."

Hebben zij hun 'veiligheid' van de eerste batch sales (wat meestal het leeuwendeel is) en hebben users niet het gezeik mocht de fabrikant er mee stoppen.
Het compromis wat jij bedoelt is als de uitgever van tevoren al aangeeft "bij release zit er always-online DRM op, wij beloven op $datum met een patch te komen die dit verwijdert, zodat vanaf dan ook offline te spelen is". Maar dat scenario heb ik nog nooit meegemaakt.
De Arma developers hebben dit voor de meeste van hun games altijd gedaan. Na een aantal maanden kwam er altijd een patch die de game DRM free maakte. Ik weet niet of dit "actief" van te voren werd aangekondigd, maar was wel algemeen bekend. Sinds Arma 3 is dit niet echt meer het geval, omdat dit alleen via Steam gaat, wat ook als DRM wordt gezien.

Edit: ik zie dat je het over always online drm hebt, dat was bij Arma niet het geval.

[Reactie gewijzigd door menne op 8 december 2016 22:30]

Arma doet iets goed wat veel andere AAA titels nog van kunnen leren, een van de weinige titels waar je geen auto aim bot cheat abbo voor kan nemen...
Er zijn al bepaalde crack groepen die door denuvo de hand doek volledig in de ring hebben gegooid en gezegd hebben dat het tijdperk van gecrackte games tegen zijn einde aan het lopen is. Als Denuvo echt diep in het spel verwerkt zit schijnt het bijna onmogelijk te zijn om het te kraken. De games die wel gekraakt zijn hadden meestal een oppervlakkige implementatie, zoals bijvoorbeeld enkel bij het starten of na elk level.
"De games die wel gekraakt zijn hadden meestal een oppervlakkige implementatie, zoals bijvoorbeeld enkel bij het starten of na elk level."

Dat betwijfel ik ten zeerste. Deus Ex, Mirror's Edge, DOOM: allemaal grote, recente titels waarvan ik aanneem dat de DRM die ze gebruiken vol benut wordt.. En ze zijn allemaal gekraakt door dezelfde groep.

Op basis van de snelheid waarmee sommige spellen gekraakt worden denk ik dat CPY het systeem van Denuvo inmiddels door heeft en dat het 'routinewerk' is geworden. De enige reden dat er in dat geval nog geen ontzettende bak met Denuvo spellen is gereleased is dat CPY het systeem niet deelt met andere groepen.
Is dat niet altijd zo met DRM. Als je een echte piraat bent kun je alles na een tijdje wel downloaden en spelen (ook multiplayer op illegale servers). Als je nu gewoon ervoor zorgt dat je een schappelijke prijs vraagt voor een goed product vraagt heb je de massa wel mee.
Is de prijs niet schappelijk dan? Het spel is vandaag te krijgen voor ¤20 ... . Je kan ook niet verwachten dat studios op elk spel verlies gaan maken gewoon om er meer van te kunnen verkopen. De productiekosten moeten eruit en de winst wordt gebruikt om de putten te vullen die alle flops achter laten en nieuwe titels te financieren.
De 2016 versie voor 20 euro??
Yep, staat rechtsboven in het nieuws bericht. Ik heb zelf de game bij de launch gekocht voor 35 euro. Dat vind ik een zeer schappelijke prijs en heb er zeker geen spijt van. 1 van de top games van 2016 voor mij.

Daarnaast, vroeger waren PC games bij launch 100 gulden. Als je zou gaan omrekenen is deze game nu goedkoper dan vroeger. En vergelijk het dan eens met de console versies die dubbel zo duur waren... Zo slecht hebben PC gamers het niet O-)
Haha, de prijs is idd nu 20 ¤. De DRM is er nu ook af. Nu is er dus logischerwijs geen probleem. De beginprijs daarentegen was niet 20 ¤. Ik vind de standaard 60 ¤ euro voor een net uitgegeven game ongeacht de content onterecht.
Meer dan de helft van de wereld kan die 60 ¤ dan ook niet opbrengen en ik wil het niet opbrengen. Logischerwijs pirates. 44 ¤ voor pre-order total war warhammer is het duurst wat ik betaald heb dit jaar (via kinguin de arme landen krijgen wel iets korting). Alleen omdat ik weet dat ik dat daadwerkelijk ook veel speel.
Eenmaal gepirate gaat die het niet meer kopen ook al is de prijs laag. Denk dat je meer inkomsten misloopt dan je met price skimmen wint. Zoals netflix ook maar al te graag laat zien.
Wat heeft die 60 euro ermee te maken dat meer dan de helft van de wereld dat niet op kan brengen, als ook meer dan de helft van de wereld een lagere prijs voorgeschoteld krijgt?
Je geeft zelf nota bene aan je spellen goedkoper te kopen door dit prijsverschil.
En hoezo is het 'logischerwijs pirates' als je die 60 euro niet kan en/of wil betalen? Ik koop ook geen spellen voor 60 euro, ook niet van plan. Wat is er mis met een paar maandjes wachten? Dat vind ik nou logischerwijs als je de prijs te hoog vind, dan betaal je die prijs toch niet op dat moment.
Wat jij logisch vind is niet de praktijk. De praktijk laat zien dat men het spel zo snel mogelijk wil spelen. Als de prijs te duur is dan gaat men piraten. Dit gebeurt al zo lang dat het inmiddels toch bekend moet zijn daarom mijn gebruik van logischerwijs. (ik pirate zelf niets) Moraal moet irrelevant zijn voor pricing strategy. Als je weet dat ze gaan piraten en helemaal met single player role playing games worden na de pirate zelden nog gekocht. Mijn gedachte erbij was misschien met een lagere prijs beginnen.
Sidenote: Hoezo standaard 60 ¤? Net of elke game dat waard is.
Ik geef idd aan dat ze goedkoper zijn. Verschilt per game maar 44 ¤ voor total war is nog net zo onbetaalbaar als die 60 ¤ voor 60% of meer van de wereld. Zoals ik aan nam dat jij ook wel zou begrijpen. Als jij een tweedehands pc hebt in Rusland en je verdiend vrij weinig dan snap ik dat je geen 44 ¤ gaat betalen.
Just Cause 3 is volgens mij nog steeds niet gekraakt. Ik vind het wel een goede stap dat ze de DRM hebben verwijderd bij doom. nu kun je het spel over 10 jaar ook gewoon nog spelen als je het nog geinstalleerd hebt staan. Bij een spel waar je telkens verbinding moet maken houdt dat een keer op omdat ze op een gegeven moment de servers uitzetten.
Moet je alleen wel de patches 10 jaar bewaren...

Dat is het nadeel met dit soort dingen, persoonlijk zou ik liever gewoon in de games een timed unlock zien bijv 2 jaar na release. Zodat je met enkel je originele disc je over 10 jaar nog kan spelen.

Maarja, dat is ook weer een attack vector dan, want je klok is zo veranderd, ntp-server is ook zo opgezet. En custom time-servers bij de leverancier gaan na 5 jaar ook weer offline...
de patches blijven wel rondcirculeren op het internet :) ik kan nog steeds patch 1.3 van Far cry downloaden (geweldig spel om te lannen bdw)
Dat is echt niet altijd zo.
Ook de patches vallen immers onder het auteursrecht dus het is maar net hoe de maker/distributeur er mee omgaat. Als zij niet willen dat die elders beschikbaar zijn, dan zijn ze dat ook niet (of je gaat weer naar het illegale circuit met alle risico's)
Denuvo heeft enorme impact gehad hoor. Opeens was er een DRM die een heel andere werkwijze afdwong, waar men voorheen elke DRM met enige arrogantie wel ff ging kraken. Maar nog meer dan dat is het denk ik de timing van Denuvo geweest icm de effectiviteit. Samen met het verdwijnen van de alomtegenwoordige TPB en torrent shares an sich wordt het voor de meesten nu toch echt wat te lastig allemaal.

Doet echter niets af aan de principiele bezwaren tegen een always-on DRM. Desondanks vind ik de manier waarop Bethesda met DOOM omgaat niet zo heel slecht. Zij halen de release day verkopen, en de gamer houdt op de lange termijn een game die DRM vrij is of wordt. Ik vind dat er heel wat meer voor deze constructie te zeggen valt dan voor een dienst als Origin of Uplay.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 9 december 2016 10:34]

De meeste gamers zijn tegenwoordig sowieso constant verbonden met het internet en internet is zeer stabiel in Nederland. Zelf nagenoeg nooit problemen mee gehad.
Maar over een paar jaar zetten ze de server uit omdat de playerbase te klein is geworden en daar sta je dan
Dat je wel altijd internet hebt maar dat dat niet betekent dat je ook je game kan spelen
Je hebt nog altijd het SP gedeelte en dat blijft dan gewoon speelbaar. Tegen de tijd dat de servers neergaan is wel een opvolger of is het zo'n beetje uitgestorven online.
Just Cause 3 bijvoorbeeld heeft geen multiplayer maar je moet nog steeds een internetverbinding hebben. Als ze de verificatieserver uitzetten kun je het gewoon niet spelen.
Je denkt toch niet echt dat elk spel zijn eigen verificatieservers heeft he? Ubisoft, EA en noem maar op hebben ongetwijfeld algemene verificatieservers.
Als ze die server uit zetten zullen ze heus wel een patch pushen om die verificatie uit het spel te halen.
Daar klopt toch weinig van hoor. Ik heb diverse games met Denuvo en die kan je gewoon spelen terwijl je offline bent. Je moet één keer per dag (of twee dagen?) even een code kopieren van een internet pagina en dan werkt het weer. Constante internet toegang is niet nodig in ieder geval.
Dat is in mijn ogen al veel te invasief.


Hoe komt het dat GOG-games zo goed draait?! Juist 0,0 DRM!

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 8 december 2016 18:35]

Ik wil niets zeggen, maar Gog is een tijdje terug overkop gegaan en zit nu onder nieuw management. Daarnaast zijn het vooral oudere games waarop elke euro die er nog voor wordt gegeven mooi meegenomen is.
Wow, dat is nog eens nieuws dat niet op Tweakers is gekomen!

Heb je een bron? Ik ben namelijk bang dat je in de war bent met Desura :X
Ja, het spel was al vrij snel na de release gekraakt.
3 maanden en een paar weken na release, noem ik niet "vrij snel na release" eerlijk gezegd.
Het was echt een paar dagen na de release. Alleen was die versie van Denuvo al snel gepatched en dus ook de crack weer van de baan. In de tijd is het echter genoeg gedownload en gespeelt door illegale gebruikers. Dit was dezelfde crack die ook voor Rise of the Tombraider etc gebruikt werd.
Rise of the Tomb Raider en Deus Ex Mankind Divided.
goed te weten dat het in Rottr zit, dan moet ik die zooi niet kopen.
En de game INSIDE van Playdead Studio, deze had ook Denuvo.

Edit: Een aanrader dit spel! Is top!

[Reactie gewijzigd door Alien8 op 8 december 2016 20:46]

Ja, maar ook nee. Ja, er was een crack in de tijd van Denuvo, maar deze afaik gebruikte een steam-exploit en niet zozeer een 'harde' crack op Denuvo software zelf. De crack/bypass liet steam denken dat je een demo van Doom speelde, waarin Denuvo niet actief was, om zo dus heel die check te omzeilen. Het was beetje zoals oude Gameguard versies, als je op Vista of (dacht) Win7 UAC hoogste niveau inschakelde, werd GG deels geblokkeerd maar dacht de game dat deze wel actief was.

Hoe de 2de crack (en de torrent release) werkt, geen idee, die was afaik geen complete bypass van Denuvo. Ik heb deze wel gezien en werkte deze nog steeds op hetzelfde bovenstaande systeem, maar dat geval had ik verwacht dat Steam hier al lang iets zou tegen hebben gedaan. Gezien dat later Tomb Raider (ook Denuvo) ook op torrents verscheen, zou impliceren dat ze dit dus wel voor elkaar hebben gekregen.
De 2 crack was zover ik kon lezen stuurde doom en alle Denuvo games een verificatie naar een "nep steam server" en die gaf groen licht.

nieuws: Hacker weet drm te omzeilen bij meerdere Denuvo-games waaronder Doom
Ja, maar met een zwakheid in Steam zelf, waardoor Steam dacht dat het een demo-versie van het spel was wat je in staat zou stellen om het dus gewoon voor altijd te kunnen spelen. Het is makkelijk voor Steam om het te patchen, dus lang zou de zwakheid niet kunnen bestaan.

Eigenlijk word Denuvo hier met een nekslag door Steam uitgeschakelt, zo het lijkt. Niet per sé door een zwakheid in hun eigen software.
Dacht te herinneren (bron?) dat een voorwaarde van je spel op Steam uitgeven was dat er alleen maar Steam-DRM op zat...
Toch vind ik dat de credits voor de crack naar CONSPIR4CY moet gaan.

Eerst kwam cracker Voksi met een slimme workaround (5 augustus 2016):
In just a day, Voksi was able to use his method and create bypasses for Just Cause 3, Rise of the Tomb Raider and Inside.

This method takes advantage of DOOM’s demo appID and tricks Steam into ‘thinking’ that gamers are playing that demo instead of the real games.
Binnen 3 dagen (er zat een weekend tussen) had Denuvo deze workaround gepatched. Maar toen..
..as the storm clouds gathered over pirate haunts everywhere and the sun beamed down on Denuvo in Austria, even bigger news appeared on the horizon...
Het duurde namelijk niet lang (8 augustus 2016) voordat er een échte crack was gemaakt door CONSIPIR4CY (men zegt dat deze 'groep' een samenwerking was tussen CPY en CODEX).

En dat was een behoorlijke klap voor de industrie en tegelijkertijd een moraalbooster voor de scene..
..“Denuvo’s reputation will get crushed at this rate for sure. First they let this big [Voksi] exploit happen and now their infamous protection gets fully cracked by CONSPIR4CY.
“Seems like there really is no way to beat piracy,” he concludes.
Denuvo had namelijk best wat schrik aangejaagd in crack groups. Het is en blijft een sterk product gebasseerd op encryptie, maar ook dit is niet de holy grail.
Nou moet je dat verhaal inmiddels ook met een korrel zout nemen. Ze dachten in augustus wat momentum te hebben, maar het is nu december en het zijn nog steeds maar een handjevol games die gekraakt zijn. Een klap voor de industrie? Absoluut niet, Denuvo heeft zijn nut bewezen en doet dat nog steeds.
Het nieuws destijds was een klap, het leek dé oplossing. Op termijn blijkt inderdaad dat dit niet betekend dat elke Denuvo game simpel te kraken is. De werkwijze is bekend maar door de wisselende encryptie kost het heel wat "farming" om individuele games te kraken. Denuvo geeft toe dat het een kwestie van tijd is en het nut waar je over spreekt lijkt inderdaad de sleutel; de industrie is blij met een paar maanden vanaf de release.

De reden dat Doom nu DRM verwijderd is om de investering terug te krijgen, dat is onderdeel van de voorwaarden van Denuvo. Het spel is immers gekraakt binnen de tijd welke Denuvo garandeerd.

De benodigde rekenkracht is echter niet iets wat iedere release group tot zijn beschikking heeft.
Het nieuws destijds was een klap, het leek dé oplossing. Op termijn blijkt inderdaad dat dit niet betekend dat elke Denuvo game simpel te kraken is. De werkwijze is bekend maar door de wisselende encryptie kost het heel wat "farming" om individuele games te kraken. Denuvo geeft toe dat het een kwestie van tijd is en het nut waar je over spreekt lijkt inderdaad de sleutel; de industrie is blij met een paar maanden vanaf de release.
Het probleem van de crackers is alleen dat ik vermoed dat de encryptie omhoog gooien makkelijker is dan de "farming" uitbreiden.

Denuvo was nog nieuw en experimenteel, daar ging geen enkele game-company echt performance voor opofferen in zijn nieuwe titels, oftewel de encryptie moest laag staan.
Maar nu het zich bewezen heeft vermoed ik dat er best wat games uit gaan komen die bijv ipv de huidige 1% 10% cpu gaan opofferen aan enkel sterkere denuvo-encryptie.
De game-pc's gaan toch steeds harder, dan maar een tijdje stilstand in nieuwe cpu-verbeteringen om op te offeren voor jarenlange bescherming...
Nee dat denk ik niet. Denuvo v3 en v4 hebben nauwelijks impact op de overall performance. De encryptie zelf is slechts onderdeel van de uitdaging. Hoewel er uiteraard niet veel bekend is over de werking lijkt Denuvo in de kern te draaien op anti-debugging principes (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Debugging#Anti-debugging)
Een klap voor de industrie? Absoluut niet, Denuvo heeft zijn nut bewezen en doet dat nog steeds.
En of het een klap is voor de industrie (Groot of klein). Denuvo gaf op de site zelf aan dat het niet te kraken was..... Er zijn nog wat games die niet gekraakt zijn, maar belangrijkste is dat ze weten hoe ze het kunnen omzeilen. Het is een kwestie van tijd voor dat de rest ook komt.

@ExIT
CPY = CONSPIR4CY en CODEX staat daar los van.
Bedankt voor je aanvulling. Volgens mij heb je gelijk. Dat Codex bij de eerste Denuvo crack betrokken was is een gerucht, ik kan er geen goede bronnen voor vinden. Wellicht is het dan toch enkel CPY (of CONSPIR4CY voluit zoals je mooi toelicht) welke er achter zitten.
*Bekende repacker waar ik geen traffic naar toe wil sturen* crackt nooit, maar dan ook nooit games.
Het enige wat die gast doet is het hele spel repacken met een geeditte .bik bestand om er zijn watermerk op te gooien.

Verder gebruikt hij ook een abnormaal aantal advertenties en in zijn installers ook erg veel pop ups naar de site (voor meer revenue natuurlijk).

[Reactie gewijzigd door jja2000 op 8 december 2016 17:05]

Misschien niet, maar hij doet er altijd wel netjes patches + DLC's bij (indien mogelijk). Is één van de weinige die ik tenminste vertrouw..

Ja, heel veel advertenties inderdaad, maar daarom bezoek ik de site ook altijd met de TOR Browser.
Veel advertenties en de neiging om wat 'toevoegingen' aan zijn repacks te doen.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat er nooit credit wordt gegeven voor hetgeen hij zogenaamd 'maakt' (lees: jat, inpakt en vol stopt met rotzooi) en dat vervolgens iedereen en z'n grootmoeder komt klagen bij de originele maker als er iets niet werkt door zijn gepruts aan de originele bestanden want ja, zijn naam staat er op.
Om nog maar te zwijgen over het feit dat er nooit credit wordt gegeven voor hetgeen hij zogenaamd 'maakt'
Hoe bedoel je dat? Dat hij niet gerespecteerd wordt bedoel je?
[quote]
Hoezo "weer eens iets niet werkt"? Dat slaat nergens op, want bij mij werkt alles prima. Zo niet, dan brengt hij een patch uit. Dus ik snap je probleem niet. Je maakt van een mug een olifant..
Miljoenen voor het gebruik van Denuvo? Dat is een flink prijzige bscherming.

Moet wel zeggen, respect voor de DRM want volgens mij is dit de eerste keer dat een DRM echt werkt.

Het feit dat het goed/slecht is voor de industrie even terzijde.
Nee. DRM is al vele malen gekraakt. Zie hier en hier.
De laatste versie van Denuvo is op vele spellen nog steeds niet gekraakt of met flinke omwegen.
Just Cause 3 van december 2015 nog steeds niet en dat is toch wel een flinke prestatie.

Ik ben ook sneller tot aankoop overgaan omdat er geen gekraakte versie te vinden was (ook dankzij het gebrek aan demo's, waar is die periode gebleven?..)
Dat klopt. Dat staat ook in die lijst. 15% van die lijst is gekraakt.
Als ik geen demo kan spelen koop ik de meeste spellen juist niet...Speel al heel lang dezelfde spellen...
Steam refunds, voor elke game een demo van 2 uur binnen 14 dagen :*)
De software is echter niet perfect, omdat Doom vrij snel nadat het uitkwam al illegaal te downloaden was

Hoezo werkte de DRM?
illegaal downloadbaar =/= illegaal speelbaar.

Even een dump van je dvd's maken is zo gedaan, echter hem dan ook speelbaar hebben is iets anders ;)
Volgens mij was dit een soort van onthefly encryptie spel word in encrypty form om je hdd gesinstalleerd waarnaar Denuvo het tijdens spelen encrypty erafhaalt.
Het feit dat het goed/slecht is voor de industrie even terzijde.
goed/slecht? Snap niet helemaal hoe je dat bedoeld?
Nou, DRM is niet per se goed voor de industrie. De industrie zelf denkt iig van wel.
Deels, er zijn andere DRM softwareoplossingen geweest die lange tijd niet te kraken waren, maar die gaven meteen zoveel problemen met legale gebruikers dat dit absoluut niet meer opwoog tegen de extra DRM beveiliging. Van niet werkende startmenu's tot zelfs stoppende muizen/keyboards, virusscanners die flippen. Toen eenmaal wel een crack was gemaakt, werkte de game illegaal zelfs beter dan de legale versie.

Zolang je overal toegang tot hebt, is het is de basis wel te kraken. Genoeg software die een poging doet om in iedergeval het gros te blokkeren, met aardig succces. Consoles bijvoorbeeld zijn het voorbeeld dat DRM in een beschermd apparaat lang mee kunnen gaan, zelfs toen de PS3 'gekraakt' was, was dit verre van ideaal en amper speelbaar (online zeker niet). En zover ik weet zijn huidige generatie (PS4/XBO) nog steeds niet gekraakt om gekopieerde spellen te spelen.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 8 december 2016 17:01]

Miljoenen voor het gebruik van Denuvo? Dat is een flink prijzige bscherming.

Moet wel zeggen, respect voor de DRM want volgens mij is dit de eerste keer dat een DRM echt werkt.

Het feit dat het goed/slecht is voor de industrie even terzijde.
In het artikel staat toch juist dat het niet heeft geholpen " De software is echter niet perfect, omdat Doom vrij snel nadat het uitkwam al illegaal te downloaden was"?

Wat vroeger al goed werkte was de beruchte starforce beveiliging. Daar kon je alleen omheen door sata kabels uit je cd/dvd speler te trekken tijdens het laden van de game (wat dus geen doen was).
However something happened in 2005 to change the way in which StarForce would be viewed forever: StarForce became extremely difficult to crack due to the methods that Version 3.0 of StarForce started employing. As we've already discussed, these methods meant that the StarForce-protected UbiSoft title Splinter Cell: Chaos Theory released in March 2005 remained uncracked for over a year. As if by coincidence, towards the end of 2005 with StarForce 3 still uncracked a determined public hate campaign suddenly sprang up, lobbying UbiSoft in particular to permanently remove StarForce.
...
By 2006 it was too late. With no real evidence whatsoever, but under the weight of public opinion, UbiSoft decided to smooth things over with their customers by dropping StarForce from their games. In Western countries now StarForce's name is synonymous with 'mud' - only Russian versions of games carry StarForce protection. This is a testament to the power of conjecture and hearsay on the Internet. Ultimately however all this hysteria was utterly pointless, because UbiSoft simply moved from StarForce to using SecuROM protection, and for a while user complaints died down. Until SecuROM started presenting more robust barriers to being cracked, at which point the misinformation campaign has been fired up once again, and a lawsuit against SecuROM's use in Spore has been launched on much the same flimsy basis as that against StarForce - as we examine below.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 8 december 2016 17:58]

Er staat dat het niet perfect is, niet dat het niet helpt. Doom is in mei uitgekomen, en in augustus gekraakt. De sales zijn zo lang na de release slechts marginaal, en verliezen door piraterij minimaal.
Goede ontwikkeling. De eerste tijd DRM in je spel hebben en dan later er uit halen als de hype over is en het spel zichzelf al verdient heeft.

Alleen als dit vaker gebeurt dan zullen er mensen zijn die dan misschien gaan wachten.
Als ik het zo lees is het geen ontwikkeling maar noodzaak/kostenbesparing. De DRM is eruit gehaald omdat deze gekraakt was binnen 3 maand en er hierdoor niet betaald hoefde te worden voor het gebruik van de DRM software. "Denuvo garandeert dat het spel drie maanden lang niet gekraakt wordt. Als dat toch gebeurt, hoeft er niet voor het gebruik van de drm betaald te worden mits het uit het spel wordt gehaald."
Zo ver ik weet is dit gebeurd met The Witcher 2 en verkocht dit beter toen ze geen DRM meer hadden.
Vervolgens is The Witcher 3 uitgekomen helemaal zonder DRM en dat spel liep ook echt gigantisch goed.
Zodra DRM je betalende gebruiker in de weg gaat zitten moet je toch echt het er uit slopen imho. Dat is bij een aantal spellen niet het geval, dan kan je beter een gecrackte versie downloaden en die gebruiken zelfs als je er al voor betaald hebt.
Over het algemeen pirate ik niet en als ik het doe is het om even een uurtje een spel te proberen, als gameplay/performance demo. A.d.h.v. dat bepaal ik of ik het koop/niet koop/met korting een keer koop. (dat ik dat doe komt ook niet heel vaak voor)
En nu de Linux versie aub
Zou inderdaad heel leuk zijn. Denuvo was hetgene dat DOOM op linux tegenhield.

Bij Deus Ex - Mankind Divided hebben ze het er uitgelaten (of moeten uitlaten) in de linux versie
Het zou mij niets verbazen als Doom zo geschreven was dat het al kant en klaar voor Linux te compilen is. Alleen nog het daadwerkelijke releasen van Linux binaries...
Kan ik eindelijk DOOM kopen ;)

Ik vraag me echt af of de prijs van de DRM wel opweegt tegen de 'winst' die het opbrengt.
Mensen die weigeren een spel te kopen en alleen piraten, krijgen ze sowieso niet als klant.
En ondertussen jagen ze mensen weg die anti-drm zijn (ik bijvoorbeeld)
Ik zie DRM wel nuttig zijn in de eerste periode na de release als bescherming. Meestal zie je een enorme piek vlak na de release van een game. Als een game dan vrij beschikbaar is zal dat een grotere impact op de sales hebben. Mensen die iets uit principe doen, zoals alleen piraten, kan je nooit van gedachten veranderen. Ik vermoed echter dat een heel groot deel een gelegenheidspiraat is, zo van: 'ik wil die game heel graag spelen, he hij is hier te downloaden'.

Als ze na een paar maandjes met een update de DRM eraf slopen, dan is iedereen blij lijkt me. Niemand is heel blij met DRM, maar als je anti-DRM bent mis je weer een berg, tenzij je het als smoes gebruikt om gratis de gekraakte versie te downloaden, maar dat is heel wat anders dan principieel zijn.
Akkoord, maar de meesten doen de moeite niet om het er achteraf uit te halen.

ID-soft doet het vooral (of alleen maar) om aan de voorwaarden te ontkomen van het contract.
"Verder verwijdert de update de drm-software Denuvo uit het spel."

Good riddance, ik heb als betalende gebruiker echt een afkeer tegen Denuvo. Nu ook hopen dat het spel op GoG wordt aangeboden.

[Reactie gewijzigd door inf3rno89 op 8 december 2016 19:15]

Hoezo? wat was je probleem met Denuvo?

Tbh, ik wist niet eens dat het erin zat, en ik wist ook niet wat het was. Heb het spel op launch gekocht en nooit iets van gehoord en/of gemerkt. Kopen, installeren, spelen. precies zoals het m.i hoort.
Die gebruiker op Reddit zegt trouwens in wel meer sectoren te werken. Lijkt me niet de meest betrouwbare bron.
De redditor die in het artikel wordt aangehaald gaf zich enkele dagen geleden nog uit voor regeringsmedewerker.
"I worked in forign policy, was on the China desk for a while, lived and worked in China for a few months and know the culture."

Dit staat op Reddit als hoogst gevote comment onder het hier op Tweakers aangehaalde bericht van die man. Zie: https://www.reddit.com/r/.../?st=iwgyf8rq&sh=e19cfe6b

Zijn geloofwaardigheid is totaal weg, het artikel kan beter aangepast worden, me dunkt.
Ik denk dat ze better VAC kunnen gebruiken
VAC is een Anti-Cheat, geen Anti-Tamper.
Is het spel nu echt 100% drm-free? Of is Steam na installatie nog steeds nodig?

Genoeg spellen op Steam die na installatie zonder Steam in de achtergrond opstarten.
Zou fantastisch zijn :-D

Ga 't nu uitproberen.

Edit: Nope, was ook wel een hele stomme gedachte dat het misschien 100% drm-free zou zijn :-D

[Reactie gewijzigd door Plakjekaas op 8 december 2016 19:49]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*