Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Bethesda maakt bekend dat de deathmatch-modus deze maand naar Doom komt, samen met de optie om private matches aan te maken. Later in de herfst komt Arcade Mode: een competitieve toevoeging aan de singleplayer-campagne.

Deathmatch is onderdeel van een gratis update, die later deze maand uitkomt. Bethesda heeft nog geen precieze datum genoemd, maar zal wel op 13 september via een livestream op Twitch meer beelden tonen van de deathmatch-modus.

Tijdens de stream zal de Doom-ontwikkelaar ook Arcade Mode introduceren. Waarschijnlijk is het daarbij de bedoeling dat gebruikers de levels zo snel mogelijk doorlopen en daarbij zoveel mogelijk punten verzamelen. De Arcade Mode komt niet met de update in september, maar later in de herfst.

De komende update voegt ook de mogelijkheid toe om private matches aan te maken. Spelers kunnen daarbij zelf een gamemodus en levels kiezen. Ook is het mogelijk om een tijd- of scorelimiet aan te zetten en kunnen demons uitgezet worden. Doom bevat al sinds de release in mei multiplayer, waaronder team deathmatch, maar een free-for-all-modus ontbreekt nog.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Private matches gaan waarschijnlijk niet betekenen dat je zelf een server kan hosten ?

Waar ik nu vooral enorm veel last mee heb is de "feel" bij Doom multiplay. Er is bij mijn weten geen commando om je lag/ping te tonen zoals dat bij Quake kan. Vanuit mijn Scarlet ( BE ) verbinding heb ik steeds het gevoel te moeten knallen met een ping van zeker 100ms. Wat schieten met de precisie wapens in Doom mij helemaal niet ten goede komt. De enige waar ik nog iemand mee kan raken is met de Rocket Launcher of de alternate fire van de Combat Shotgun. Vooral hierdoor slaag ik er maar niet in op een degelijk niveau te spelen. Ik ben van mijn Quake3Arena periode rond 2000 , onlangs op aanraden van collega's met CSGO eens begonnen , en daar heb ik dit fenomeen helemaal niet , daar heb ik opnieuw de indruk na wat speler er echt weer helemaal in de komen en progressie te maken. Bij Doom MP schiet ik maar wat op spoken lijkt het.

Na enkele pogingen om Doom MP een kans te geven , en pogingen met de verschillende wapens in de loadout , ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn fantastische Doom SP ervaring , niet doorgetrokken kan worden naar de MP. Volgens mij hebben de meesten dit gevoel , want online zitten nog bijzonder weinig spelers in sommige game types.

Hopelijk verkl*ten ze Quake Champions niet op dezelfde manier bij Bethesda :|
Ik denk dat je voor de echte arcade knalmultiplayer terecht moet bij Unreal Tournament.

Of Quake Champions de 'quake arena itch' gaat krabben weet ik ook zo net nog niet, als je ziet hoe Doom is veranderd. Bethesda lijkt eerder op zoek te zijn naar een CoD-killer dan wat anders.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 9 september 2016 15:49]

Waarom koos je voor scarlet?
Goedkoop , (toen) ongelimiteerd.
Ja jammer genoeg zijn ze veranderd naar 300 GB

Ik zit bij proximus voor 2 jaar en dan bekijk ik het terug.
Scarlet is de goedkoopste idd, maar ook de slechtste.
Zelfs hun eigen helpdesk is soms telefonisch niet bereikbaar omdat de lijn afgesloten is (echt waar, geen grap). Dan krijg je een Belgacom stem te horen die doodleuk vertelt dat het gekozen nummer (van hun helpdesk dus) niet meer in gebruik is. Bedroevend. ;(
Telenet is de enige optie in Belgi. Kost je wel een maandloon per jaar, dat wel :P
Dit zou met schaamte gebracht moeten worden.. Na zo lange tijd zoiets als deathmatch toevoegen in een DOOM game.

Dat dit nog getolereerd word door de community is boven mij.
Doom moet je zien als een ultieme single player game, dat er multiplayer bij zit is mooi meegenomen. Mooi dat ze dit gratis toevoegen. Het zou leuker en beter geweest zijn als deathmatch er direct in zat, maar ben persoonlijk blij dat ze zich op een sterke goede single player campaign hebben gericht!
Vexarrr1 doelt op het feit dat Doom de uitvinder van Deathmatch is. John Romero om precies te zijn. Hier is het allemaal mee begonnen. Eerste toernooien (huidige e-sports) ook Doom (95). Dat dan nota bene deathmatch ontbreekt in Doom 2016 is gewoon een misser van jewelste.
True, vanuit dat oogpunt ben ik het wel met jullie eens!
Het zou pas met schaamte moeten zijn als het een betaalde DLC was. Dat is eens een keer niet het geval.

Wees blij dat ze het alsnog uitbrengen.
Nee ik ben het eens. Game developer moet zich schamen. Het is een geld/tijd kwestie ik weet het. Maar games HOREN beide goed in elkaar te zitten IMO. Los van hoe de huidige economie is... want ik denk dat het daar ook veel mee te maken heeft.
Goed dat het niet betaald is, zoals vroeger dat altijd was. Maar een beetje faal if you ask me.
Je kan maar ergens een probleem van maken. Om een of andere reden vind jij blijkbaar dat deathmatch er in had moeten zitten, maar daar is geen enkele goede reden voor. Doom is een single player game, en zo ook verkocht. Jouw verwachtingen spelen geen rol, en zijn jouw eigen probleem.
Je begrijpt dat we het hier hebben over ID Software, de makers van Doom en Quake, de uitvinders van multiplayer deathmatch? Dan vind je het vreemd dat mensen er een probleem van maken dat de nieuwste Doom geen multiplayer deathmatch bevat?!?

Ik niet, ik ben het met die mensen eens.. En gelukkig heeft Bethesda het ook door na alle kritiek en de multiplayer weer in handen van ID Software zelf gegeven.. Die mogen nu proberen alles wat er aan krom is weer recht te maken..
Jazeker. Ik heb denk ik alles van ze gespeeld (inclusief commander Keen). Ben een groot liefhebber van hun werk. De nieuwe Doom is een fantastisch produkt. Dat er geen DM in zit, tsja, so be it. Hun grote multiplayer serie is altijd Quake geweest. Niet Doom.

[Reactie gewijzigd door Tripledad65 op 9 september 2016 20:42]

Er was al Team Deathmatch, het enige dat nu verandert is dat er Free For All Deathmatch bijkomt naar aanleiding van grote vraag vanuit de community.
We leven in 2016, gratis extra content is een uitzondering op de regel tegenwoordig in een wereld met season passes, dlcs, expansions, microtransacties e.d.
Dat het vroeger 'altijd' (herinner je de hype van betaalde "expansion packs" die weinig tot niks toevoegden halverwege 2000-2010 nog?) zo was verandert niets aan het feit dat Bethesda in tegenstelling tot veel andere devs het wl gratis uitbreidt, waarvoor hulde.
Dan is Bethesda nog enigszins te tolereren. Kijk eens naar EA. Ook bij BF1 hebben ze al gezegd dat delen van de volledige game worden verstopt achter zaken als Premium of betaalde DLC. Nee dat is pas erg. Het is niet eens een toevoeging maar een reeds bestaand deel.
Je bedoelt de community die sowieso al schuimbekkend en stampend deze multiplayer vervloekte vanwege loadouts en dergelijke? Die zullen hier ook niks van vinden uit principes of iets dergelijks. En natuurlijk vanwege loadouts (die volgens mij ook in deze DM mode zitten), de duivel in game mechanic vorm.

Ik moet zeggen dat met de huidige TDM en objective gamemodes ik DM niet eens zo heel erg mis. Een DM mode zonder loadouts zou misschien wat variatie kunnen toevoegen, maar ik vind de multiplayer al best zo. Voor meer klassieke arena shooter toestanden krijgen we straks al Quake Champions (naast dat Quake Live en de nieuwe UT nog steeds prima speelbaar zijn uiteraard).
Ja idd wat is dat met die loadouts? lekker wapens vinden!
Ik zie niet echt in hoe je je moet schamen om met extra content voor je games te komen, at no extra cost. Dat valt alleen maar te prijzen. Maarja, het is ook nooit goed h?
Toch vreemd dat de free-for-all versie ontbrak tijdens de release. Dit is nou net een van de leukste, snelste en meest dynamische spelvormen die er is.
Ja natuurlijk is CTF en team deatchmatch ook leuk, maar free-for-all is gewoon even heerlijk snel een spelletje knallen zonder strategie of wat dan ook :D
Ben het helemaal met je eens en niks aan toe te voegen :)
Het is ook de rede dat ik de mp al heel snel heb laten liggen omdat ik, als ik online speel altijd free for all speel.

Wordt binnenkort toch nog lekker online knallen dan :)
even heerlijk snel een spelletje knallen zonder strategie of wat dan ook :D
........

Mooie review van call of duty daar die laatste zin :o

Maar gelukkig is doom dat niet ;)
Eehhh... want Doom is hoogstaand strategisch en tactisch?

Okay!
Toch nog steeds vreemd dat een basale game-modus zoals Deathmatch niet vanaf het begin al in het spel zit. Wel goed dat het er uiteindelijk toch nog in komt.
Het zat er ook al van in het begin in.
Nee? Anders zou dit nieuwsbericht nergens op slaan.

"Deathmatch is onderdeel van een gratis update, die later deze maand uitkomt."
en
"Doom bevat al sinds de release in mei multiplayer, waaronder team deathmatch, maar een free-for-all-modus ontbreekt nog."
Arcademode zie ik wel zitten, een beetje zoals Bulletstorm. Een scoresysteem met online leaderboards geeft enorm veel herspeelbaarheid aan de singleplayer content.
Maar wanneer komen de nieuwe single player DLCs? Wanneer komen er meer singleplayer missies om te spelen?

De multiplayer in dit spel vind ik maar niks, dit is persoonlijk maar ik hekel mij echt aan het feit dat de besturing alleen al anders is, dat is toch raar? Het werkt hetzelfde, wapens en mogelijkheden maar alsnog zijn de knoppen ineens allemaal anders. Ik heb geen zin om dat aan te passen wat ik in de Singleplayer gewend was.

Daarbij komt ook dat ik de lay-out in de snap mode ook niet echt geweldig vind en het ook weer irritant vind dat de HUD items voor bijvoorbeeld de shotgun weer anders is dan in de Singleplayer.

Het is eigenlijk ook mierenneuken maar het haalt het plezier in de MP voor mij wel snel weg, dus ik wacht met smart tot er een 'uitbreiding' komt op het 'verhaal' in de Singleplayer.
Dit soort dingen horen standaard bij Launch in de game te zitten.
Waarom "hoort" dat? Heb jij dat met id afgesproken of zo???
He, misschien een idee voor ze, zorg ervoor dat ik niet doom elke keer moet herstarten als ik multiplayer wil spelen.
Ja inderdaad, dat je eerst een optie menu krijgt met of je voor multiplayer, singleplayer of snapmap gaat en dat hij dan dat deel van het spel gaat opstarten (als een verijdelde launcher) is ook irritant. Wat ik ook mis is dat je niet missies kan herspelen met de cutscenes en de maps achter elkaar door. Ik wil nogmaals de SP doen maar dan met alles wat ik al unlocked heb. Ik kan nu alleen het speelgedeelte doen en van het verhaal krijg je niks meer mee. Sterker nog, het hele begin mist bij het herspelen van de eerste map omdat die begint bij het moment dat je uit de lift stapt op mars.

Ook jammer dat je de campaign niet co-op kan doen. Dat was met Doom 1 & 2 ook geweldig. Het kan aan mij liggen, maar Doom 4 is niet het old skool pareltje wat iedereen zei en zegt dat het is. Vooral duidelijk als je de Doom 1 maps unlockt hebt en daar door heen loopt. Ik mis gelimiteerde health en ammo/weapon pickups per level. Absoluut geen slechte game, maar super ook niet.
Doom (die uit 1993) had een multiplayer versie, waarbij je kon samenwerken in levels, maar free-for-all was daar ook in mogelijk hoor:
http://doom.wikia.com/wiki/Multiplayer

Alleen dat werkte natuurlijk niet over het internet, maar alleen in een LAN over IPX/SPX geloof ik.

[Reactie gewijzigd door walteij op 9 september 2016 11:53]

Om daar even op in te breken :) ;
Het is al een geruime poos mogelijk om de klassieke Doom te spelen met een gemoderniseerd Multiplayer protocol (vergelijkbaar met andere hedendaagse games) middels een source port genaamd: ZDaemon.
Ik heb eventueel nog een topic op Tweakers met meer informatie en een Starting Guide hierover: [PC] ZDaemon! Client Server Port for Classic DooM
ZDaemon stelt je ook in staat om middels de launcher met een paar vrienden (tot 32 players) Deathmatch, Coop (Single Player of Coop mappacks) of zelfs CTF te spelen!

[Reactie gewijzigd door Da_maniaC op 9 september 2016 12:02]

De laatste release wordt al lange tijd naar gerefereerd als 'Doom'. Ook voordat het spel uit werd gebracht.
Juist als men naar de 1993 versie refereert zal het apart benoemd worden.
Ja logisch, aangezien de nieuwe release ook Doom heet. Net als Doom ;)
In de originele Doom zat natuurlijk al Deathmatch. Daar is waar het allemaal begon.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True