Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Bethesda brengt Bloodfall-dlc uit voor Doom

Door , 61 reacties

Bethesda heeft de laatste dlc voor Doom uitgebracht. Bloodfall voegt drie nieuwe speelvelden en enkele andere onderdelen toe aan het spel, zoals een granaatwerper en de mogelijkheid om te transformeren in het Spectre Pinky-monster.

De drie nieuwe speelvelden zijn Empyrian, een zwevende en afbrokkelende klassieke arena, Boneyard, een helse wereld die volledig van het vlees en de botten van demonen is gemaakt en Outbreak, dat zich afspeelt in een UAC-faciliteit.

Met de dlc krijgen de spelers toegang tot Spectre Pinky, een monster dat onzichtbaar kan worden om sluipaanvallen uit te voeren. Verder krijgen de spelers een granaatwerper die ook rookbommen kan afvuren en drie nieuwe hackmodules, genaamd Extra Protection, Augmented Healing en Glory Sight. Ook krijgen ze de beschikking over Lateral Thrusters, waarmee spelers een derde keer kunnen springen en tijdens hun sprong van richting kunnen veranderen. De dlc voegt tenslotte vijftien nieuwe skins en vier nieuwe pantsers toe.

De uitbreiding kost 14,99 euro en is per direct verkrijgbaar op de PlayStation 4, Xbox One en pc. Om het beschikbaar komen van de uitbreiding te vieren, houdt Bethesda dit weekend een dubbel-xp-weekend, dat tot maandag 18:00 duurt.

Reacties (61)

Wijzig sortering
15 euro, is ongeveer 25% van wat het spel bij release heeft gekost. Ik snap die prijzen nooit. Ga er ook niet over nadenken ook maar het is toch wel schokkend :/
Games hebben tegenwoordig ook stukken minder content en DLC's zijn vaak al announced & in development voordat games uitgebracht zijn. Vind het wel leuk want veel gamers klagen over de manier game devs omgaan met hun community en zoveel mogelijk geld te proberen te verdienen (onderandere met skins en leuke dingetjes ingame) en toch blijven mensen het altijd weer kopen.
Ligt heel erg aan de games en publishers.
Je hebt bijvoorbeeld Titanfall 2 (!= EA, maar zelfstandige studio. EA is alleen publishing partner) en die brengen alle DLC gratis uit.
Overwatch doet het ook goed, je kan lootboxes kopen maar het is enkel cosmetics en ingame unlock je deze ook relatief snel, hierbij is het zo dat maps, game modes en characters direct gratis zijn bij updates en alle cosmetics ook in game unlocked kunnen worden (m.u.v. pre-order, origin edition en een blizcon skin).
The Witcher 3, terraria en een hele boel andere games doen het ook goed.

Helaas zijn er veel meer games die het slecht(er) aanpakken, deze koop ik om zo'n reden dan ook niet. Ik wil graag een volledige ervaring hebben en niet dat ik telkens weer een stukje erbij moet kopen, of dat een multiplayer game opgedeeld wordt in mensen die wel/niet map packs hebben e.d.
Bijvoorbeeld Bf1 met 130 voor het hele spel, en dan heb je een opdeling in spelers die het wel en niet hebben.

Als ik wel zo'n game wil hebben wacht ik lekker tot een GOTY edition waar alles in zit.
Bijvoorbeeld Bf1 met 130 voor het hele spel, en dan heb je een opdeling in spelers die het wel en niet hebben.

Als ik wel zo'n game wil hebben wacht ik lekker tot een GOTY edition waar alles in zit.
BF1 is wel het toppunt van hoe het niet moet: een betalende DLC om met de Fransen te kunnen vechten, en dat voor een spel dat over WO I gaat, schande! Dit is toch echt een geval van "het spel is af, laten we iets uit het volledige spel slopen dat een belangrijk onderdeel is van de ervaring en dat dan later als DLC uitbrengen om onze kopers nog wat uit te melken".

Wachten tot er een editie komt waar alles inzit voor een aanvaardbare prijs is een optie, maar in het geval van een spel zoals BF 1 zal EA dan doodleuk na een jaar de servers uitzetten en dan ben je ook de pineut.

Tijd dat wij gamers eens stoppen met ons te laten vangen aan al die pre-orders en andere bullshit.
Precies, daarom preorder ik ook nooit.
Aliens colonial marines + no man's sky als voorbeeld te nemen
Als een spel een slechte DLC policy heeft gewoon wachten tot een GOTY.
Ik wacht wel lekker tot BF1 op EA access komt.

Het is wel zo dat EA sinds een aantal jaar niet meer de servers van games zo snel sluit als ervoor, was een tijd dat het echt heel slecht was. Bf3 is voor zover ik weet ook nog zeer goed via battlelog te spelen.
Er zijn hier verschillende redenen voor. Niet iedereen is op het zelfde moment klaar met een spel. Game ontwerpers en artiesten zijn vaak eerder klaar dan bijvoorbeeld programmeurs. Het is ook niet handig als hun vervolgens dingen blijven toevoegen want dat zorgt weer voor nieuwe bugs.

Verder gaan er vaak maanden overheen voordat Microsoft en Sony een spel hebben gecertificeerd en geproduceerd. In die tijd wordt er vaak ook geen nieuwe content toegevoegd want dat zorgt weer voor gigantische day 1 patches.

Het is natuurlijk wel waar dat de meeste DLC vrij prijzig is maar het feit dat ze announced en in productie zijn voordat de games uitgebracht zijn heeft een goede reden.
Volgens mij is dat gewoon een kwestie van verkeerd plannen.

Met betrekking tot day one patches... vroeger was er geen patchmechanisme. Wanneer een game af was, was deze af. Als we tegenwoordig naar games als street fighter 5 kijken dan is het heel duidelijk dat de game al op de markt gebracht wordt met ontzettend veel missende content. Dit wordt dan met gratis updates, betaalde DLC en season passes middels een meerjarenplan op een niveau gebracht wat we vroeger zouden zien als een full game.

Maar eigenlijk betaal je gewoon 59,95 voor een alpha/beta/early access versie. Nu is street fighter 5 een wat extremer voorbeeld, maar ik blijf het gevoel krijgen dat veel AAA publishers wel wat zien in dit verdienmodel. Lekker vroeg in het ontwikkelstadium poenscheppen, een buggy half product afleveren en patchen tot het geld op is. Een goed voorbeeld hiervan is ook de Batman Arkham serie op de PC. Daar zitten nog steeds grote game-breaking bugs en performance issue's in waarvan de developer heeft aangegeven ze niet meer te fixen.

Tevens bestaat er nu ook de variant waarin developpers het "echte" einde van het verhaal in de DLC verstoppen. Dat zou leuk zijn in films... vlak voor het einde een banner in je scherm: "wilt u het einde zien? betaal dan 5 euro voor de laatste 10 minuten."

Nu heeft DOOM een heel mooi product afgeleverd op day 1. 15 euro voor een DLC is veel, maar gelukkig was het originele product wel "af".

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 15 december 2016 12:07]

Persoonlijk heb ik echt de grootste hekel aan elke vorm van DLC en zie ze dan ook enkel als een cashcow. Neem nu de Starcraft of Warcraft series, daar heb je al die onzin niet en als er een uitbreiding komt dan zijn het ook echte grote uitbreidingen en niet de onzin DLC packs van een wapen met wat skins of een enkele missie of 2 wat gelijk naar de 10 euro gaat. En ja er zijn vast mensen die het niks kan schelen en het toch wel kopen maar het maakt wel de hele markt voor ons consumenten kapot en we krijgen bij nieuwe releases gewoon games met minder content. /rant off
Gratis DLC dat iets toevoegd is altijd welkom hoor O+
Sommige spellen.. ja kan ik inkomen. DLC's voor een spel als Assetto Corsa vind ik dan weer heel begrijpelijk. Die content kunnen ze simpelweg niet bij release al aanbieden. Gaat vaak ook nog eens om licenties voor bepaalde auto merken etc. en circuits zijn ook niet zo makkelijk allemaal te laserscannen en om te zetten in content voor de game.
Ik vind het daarom zwaar overdreven om de grootste hekel "in welke vorm dan ook" aan DLC's te hebben. Er is in bepaalde gevallen een hele goeie reden voor en ik betaal er ook graag voor. (met name een relatief kleine partij zoals Kunos). Dat EA of welke omhooggevallen gamestudio misbruik maken van de DLC melkkoe is irritant, maar ik heb ook helemaal geen interesse in de spellen die ze op de markt brengen, laat staan de DLC's!

En er bestaan (zoals hierboven ook al wordt aangegeven) gratis DLC's , wat is daar nou het probleem van? (terugkomend op de stelling "in welke vorm dan ook".)

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 15 december 2016 14:11]

Met multiplayer is DLC helemaal vervelend omdat je geen matches meer kunt joinen die de DLC gebruiken. En daarmee beperk je jezelf en wordt je bijna gedwongen om het aan te schaffen.
Ik wacht steeds vaker met het aanschaffen van games totdat de GOTY edition of zoiets uit komt. Die hebben vaak alle DLC en kosten minder dan de kale game toen deze uit kwam. Ja, je moet even wachten maar het scheelt een hoop geld. Ook aan de kant van de publisher hoop ik en misschien dat deze praktijken dan ook weer eens wat minder worden.
* rajackar mag ook wel eens dromen ;)

[Reactie gewijzigd door rajackar op 15 december 2016 11:15]

Dit is in DOOM niet zo. Als n persoon in de lobby de maps heeft, kan de rest er ook op spelen. Als niemand in de lobby ze heeft, komen ze niet in de rotatie.
Hmm dat is nog behoorlijk schappelijk van ze :)
Wauw - is dat inderdaad zo?
Dat was bij al die dlc's van CoD wel zo.. Heb je ze niet zal je ze niet zien ook (op zich is daar wel iets voor te zeggen maar het verkleinde de lobby inderdaad drastisch. Als je in een lobby terecht komt waarin mensen wel de doom-dlc hebben dan moet je die dlc lijkt me hoe dan ook gepusht krijgen?

Ik heb deze doom nog niet - wacht braaf op een steamsale -misschien deze winter wel. Ben alleen bang voor mijn eigen verzameldrift. Ik heb iets meer dan 100 games op mijn steamaccount maar ik heb er minder dan 10 start en nog minder gespeeld denk ik

Maarja, doom he :)

[Reactie gewijzigd door shades op 15 december 2016 13:12]

Dat is in Dungeon Defenders ook het geval. Heel erg netjes.
Vind idd de prijzen ook niet in verhouding staan, koop meestal een season pass wanneer deze bij de bekende cheape sites in de aanbieding is, vaak koop je die dan ook voor 15 tot 20 euro.
Maar snap het princiepe dlc, alleen vaak zijn deze gewoon aan de dure kant, laat staan dat soms het orginele spel niet eens fatsoenlijk af is en vol zit met bugs.
Ik vind de verhouding van 20 euro voor de volledige game en dan nog eens 15 euro voor n van de drie DLC's enorm scheef, een beetje extra multiplayer content voor 75% van de huidige aankoop prijs. Dat dit moet doorgaan voor een expansion tegenwoordig :')

[Reactie gewijzigd door Vyo op 15 december 2016 11:01]

Ik vind het inderdaad ook een hoop geld voor relatief weinig content, al zullen sommige mensen wel weer 100en uren extra willen spelen op die maps, dus het hangt een beetje af van wie het koopt.

Als je even wacht kan je het al veel goedkoper vinden. Kon na een paar weken / maanden na release van Doom namelijk ook de Collector's Edition van de game op de kop tikken bij Bart Smit voor maar 48. Dt vond ik wel weer de moeite waard.
Dat had ik bij de eerste 2 ook, die heb ik ook pas gehaald in de week van black friday, toen had je ze tenminste allebei voor 14 euro
Maar de oude expension packs hadden ook maar een fractie van de content die het origineel had. Vroegen ze ook gerust 50% van de originele prijs.
Waar is de tijd gebleven (UnrealTournament2003) dat mensen zelf maps
in elkaar knutselde. Soms nog niet eens zo slecht.
Dat maps maken tijdrovend is begrijp ik wel maar dat de DLC's uiteindelijk
bij elkaar meer kosten dan het spel zelf kan ik niet zo goed volgen.
Maps maken zit ook in Doom, Snapmap...
Nee dat zit niet in Doom, Snapmap is een wassen neus waar je niks mee kan. Heb je wel eens de snapmap levels gedaan van de community? Wat een troep. Heb zelf geprobeerd wat levels te maken, maar je zat zo aan het level limiet waardoor je ook niet wat kan maken. Je kan niet eens een level namaken uit de singleplayer met snapmap door de limieten.

Snapmap is hetzelfde als dat je bij een spel zoals Mechwarrior alleen een kleur voor je mech zou kunnen kiezen of met een racespel zoals Collin McCrea of Need for Speed Underground alleen velgen en spoilers gekozen kan worden. Of wat dacht je met the Sims dat je kan kiezen uit man, vrouw, kind en 3 verschillende hoofden met 4 verschillende kledingstukken.
Dev: Maar, maar, je hebt toch customization? Je hebt een editor die je dit en dat laat doen!

Het is een beetje zoals veel spellen met menuopties om gaan. Te veel spellen die alleen een resolutie optie hebben en andere onderdelen missen of bij geluid je alleen een master sound slider hebt.
Dev: Maar je hebt toch opties in het menu voor beeld en geluid?

Of de multiplayer van NoManSky
Dev: Maar je kan toch namen van planeten zien die door anderen gevonden zijn?

[Reactie gewijzigd door RadioKies op 15 december 2016 13:25]

Doom 1 en 2 waren juist zo groot geworden door de duizenden cd's in omloop met daarop maps van users verzameld over de loop van tijd. Ik vindt snapmap niks aan, ben eerder een sp story player en ik had zelf ook een vervolg op sp gezien.
Ikzelf heb een tijd maps gemaakt voor Rune (3rd person close combat game). Rune is gebaseerd op dezelfde engine als UT2003. Altijd heel vermakelijk om na een maand of soms meer dan een paar maanden een map te releasen en dat deze dan ook daadwerkelijk online te vinden was op servers van willekeurige hosts :D.

OT: Snapmap is leuk en handig, werkt verder ook prima. Echter mis ik net hetgeen wat de Unreal Editor bijvoorbeeld wel had/heeft, en dat is volledig de vrije hand hebben in het maken van je maps.
Is er alleen multiplayer DLC van Doom? Vond de singeplayer erg leuk maar dat heb je na 1 playthrough wel gezien
je weet dat er custom maps zijn? 1001x singleplayer :+
dat was ik alweer vergeten :x
singleplayer nog een keer doen met andere runes is erg lachen. helemaal met de infinite ammo als je armor boven de 75% maakt het echt leuk om gewoon te maaien door een level heen.
Dure DLC voor alleen de multiplayer...

Ik zit meer te wachten op singleplayer DLC.
Ik zit helemaal niet te wachten op DLC. Geef gewoon een compleet spel, en breng updates uit als het toch nog niet compleet blijkt te zijn.

Ik haal Terraria even aan als goede voorbeeld.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 15 december 2016 11:12]

Single player DLC zou nieuwe content zijn die gemaakt is nadat het spel al klaar is, een uitbreiding zeg maar. Doom is al een compleet spel.

Een spelletje als Terraria is wel een slecht voorbeeld, dat heeft misschien 1/100ste van het budget en complexiteit.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 15 december 2016 11:35]

Een spelletje als Terraria is wel een slecht voorbeeld, dat heeft misschien 1/100ste van het budget en complexiteit.
Dat is niet relevant. Het gaat erom dat er een bult nieuwe content toegevoegd is, en dat heeft geen cent gekost voor de gamers.
Terraria gekocht voor 2,50. Is nog steeds mijn meest gespeelde steam spel.
Maar Terraria is wel echt een uitzondering. Ik denk dat AAA devs meer een voorbeeld kunnen nemen aan The Witcher 3, alle kleine DLC gewoon lekker gratis en als je echt content hebt van waarde, dus een echte uitbreiding. Dan vindt ik 10-15 acceptabel, want daar krijg je ook echt wat voor.
Maar iets als Overwatch vind ik ook goed. Content = gratis, cosmetics = unlockable op een goede snelheid of je kan ervoor betalen

Vooral het gevoel dat je iets mist in een game omdat je geen DLC hebt is kut. (iets als AC2 waarbij 2 memories corrupted zijn die je later als dlc kan spelen)
Ze hoeven niet gratis te zijn. Alleen moet de prijs rechtvaardig zijn. ESO heeft een prima prijs per content DLC verhouding. Alleen de prijs voor cosmetische dingen en services zijn absurt duur.
Ja dat staat in lijn met mijn vorige reactie. Hierin zeg ik namelijk dat het prima is dat The Witcher 3 betaalde DLC heeft en dit goed is. Ze hebben kleine DLC gratis weg gegeven (een stuk of 17) en een tweetal betaalde DLC gemaakt die uit veel content bestaat waarbij de kosten voor deze DLC het meer dan waard zijn.

Bij ESO is het op zich wel logisch dat het zo iets doet, het is een MMO. Zelf speel ik het niet maar heb ik wel veel ervaring met GW2, hierbij is het zo dat er een soort story season is, als je ook maar inlogt in de periode van n episode krijg je die gratis. Als je een episode gemist hebt kan je deze later nog kopen. (en je mist een episode niet heel snel), deze bevatten ook nog eens best wat content en de prijs is best laag. Alleen de services en de cosmetics zijn inderdaad best prijzig. Maar ze moeten ook een hele MMO blijven runnen, daar komt iets meer bij kijken dan een singleplayer game of een zelfs een matchmaking multiplayer.
Ben het met je eens behalve met OW. Wat dacht je van o.a. de Bastion Carbon skin? Alleen te verkrijgen als je naar Blizcon ging of als je een livestream kaartje van 40euro (veertig euro!!!) kocht. Een dag later kon je het gratis kijken, je kocht dus die skin en de mogelijkheid om 12 uur (of was het 24 uur?) eerder de stream te bekijken.

Die lootboxes moet je echt heel erg veel geluk hebben en karmapunten van de RNG goden hebben gekregen, want 95% van de tijd zijn het sprays en dubbele dingen waar je 5 of 15 credits voor krijgt. Als je na gaat dat een simpel iets 250 credits is, 500 of 750 een redelijk iets is en het op loopt tot 1000 credits met zelfs 3000 credits voor een holiday special dan mag je lang spelen. Als je dan lootboxen koopt heb je alsnog die grote kans op waardeloze dingen en dubbele dingen en gooi je effectief net zo goed geld weg. Hetzelfde princiepe waarom men haat op wat Evolve vroeger deed en Ghost Recon Phantoms nog steeds doet. Ben lvl 143 met OW en ik heb welgeteld 3x een 1000credit skin gehad en de 250+ kostende dingen kan ik ook op 2 handen tellen.
Het idee is leuk, de uitvoering is alsnog een moneygrab van heb ik jou daar.
Ik ben het met je eens wat betreft de Blizcon skin, dat was inderdaad totale onzin.

De lootboxes zijn inderdaad RNG based, heb regelmatig dat ik 4 duplicates in n lootbox krijg. Ik ben zelf level 170 of zo en ik heb vrijwel voor elke hero een legendary skin, alleen wel heel weinig emotes. Ik heb gewoon een aantal leuke dingen en ik spaar de credits gewoon op tussen de holiday events in zodat ik aan het einde van een holiday nog een skin of iets kan kopen die ik graag wil en ik nog niet uit een lootbox heb gekregen.
Juist omdat je zelfs met het betalen van geld nog de RNG hebt ben ik ook minder snel geneigd lootboxes te kopen. Maar het is tenminste wel allemaal cosmetic en heeft dus geen voordeel op andere spelers. Hierom maakt het niet veel uit.
Ben al lang blij dat het niet is zoals veel andere spellen doen, die geven je wel lootboxes maar dan moet je sleutels kopen om ze te openen. Dan kan je dus eigenlijk helemaal niets gewoon gratis unlocken.
Ik speel OW omdat het leuk is om te spelen en niet om alles te unlocken.
Ik zit helemaal niet te wachten op DLC. Geef gewoon een compleet spel, en breng updates uit als het toch nog niet compleet blijkt te zijn.
Waarom niet beide, een compleet spel en DLCs nadien? Jij denkt dat als er DLCs zijn dat het game niet compleet is en dat is natuurlijk verkeerd.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 15 december 2016 12:22]

Ik vind het verschrikkelijk jammer dat er voor DOOM enkel multiplayer DLC's zijn uitgebracht. Ik had graag 15EUR betaald voor een singleplayer DLC. Ik vond de game erg goed geslaagd en zou graag nog eens in de huid van space marine kruipen :-)
SP is bij veel games helaas een onbelangrijk deel geworden en draait het grotendeels om de MP en de daarbij horende micro transacties.
Heb erg van de doom SP genoten maar toen ik die 100% complete had was ik er dan ook vrij snel klaar mee.
Ja klopt, ik denk dat ook meespeelt dat een single-player DLC meer ontwikkeltijd vraagt dan een multiplayer DLC. Bij een multi-player is het toevoegen van maps, wapens en/of characters relatief makkelijker omdat er geen script en storyline hoeft te worden geschreven.
Wat zo jammer is van MP is dat het op bepaalde plekken op onze bol niet of nauwelijks werkt.

Ik woon in China en behalve de lokale online MP's zijn een hoop gewoon niet te doen door enorme lag of simpelweg onbereikbaar zijn van de servers. Ik probeer het daarom ook niet eens meer en ben dus veroordeeld tot het kleine aanbod van SP's.

Jammer, ook voor degenen die simpelweg niet van MP houden.
Drie mappen en een nieuw monster
.... voor 15...

Volgens mij krijg je bij COD nog meer voor je geld. Als het nu een sp campaign was had ik niet eens getwijfeld. Moet maar eens die custom maps gaan proberen.
Grappig dat je meteen dit weer met cod vergelijkt terwijl die game ook best money hoarding is.
Nou, ik vind dus drie maps en een monster ook best money grabbing. Dat dit Doom is doet daar niets aan af. Ik vind het vooral teleurstellend.
ik wist niet dat je bij cod zoveel gratis dingen kreeg ook. Maar ik heb het idee dat je niet half weet hoeveel content je krijgt bij DooM.
Mwah, dat is niet echt relevant. Waar het mij om gaat is dat je voor drie maps en een beestje vijftien euro betaald. Dat vind ik gewoon erg veel geld. Ongeacht wat je gratis krijgt.
:p en een nieuw wapen, nieuwe taunts, nieuwe armors. Maar het mooiste is al heb je de dlc niet en je komt toch in een game terrecht die het wel heeft dan kun je ook de nieuwe maps spelen.
Al iets bekend of er ook een uitbreiding komt voor de single player campaign?Of blijft de focus op multiplayer. Had gespeeld maar kan nou niet echt zeggen dat het interessant is.
Maar das ieder voor zich :) toch tof dat ze dingen blijven uit brengen al is deze prijs wel iets aan de hoge kant 8)7
Pf, dit is al de derde uitbreiding die zoveel kost! Het vervelende is, dat sommige toegevoegde wapens gewoon balans-verstorend zijn. Als je de DLC dus niet hebt aangeschaft, ben je vaak gewoon de sjaak. Ik vind dit echt een hele, hele slechte ontwikkeling! :(