×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Bethesda maakt alle dlc voor Doom gratis met 6.66-update

Door , 71 reacties

Bethesda heeft update 6.66 voor Doom uitgebracht. Alle multiplayermaps die eerder als dlc werden verkocht, zijn nu gratis voor iedereen die de game bezit. Singleplayer-dlc voor Doom is nooit uitgebracht.

De multiplayer-dlc bestaat onder andere uit negen levels, drie wapens, drie speelbare demons. Deze inhoud werd voorheen als drie losse uitbreidingen verkocht, maar is nu gratis te downloaden. De Season Pass voor Doom is daarmee ook uitgefaseerd.

Update 6.66 voert verder wijzigingen door in de manier waarop spelers progressie boeken in de multiplayermodus. Het ontgrendelen van opties om wapens en skins aan te passen gaat niet langer willekeurig, maar met specifieke challenges. Ook heeft ontwikkelaar id Software de hud van de game aangepast, waardoor het makkelijker moet zijn om scores bij te houden. Verder toont de kill card na de update met uitgebreide details hoe een speler aan zijn einde is gekomen.

Tot slot kondigt Bethesda een tijdelijke prijsverlaging aan. De game kost in de aanbieding 14,99 dollar en vermoedelijk wordt dat 14,99 euro. Momenteel staat het spel nog op Steam voor 29,99 euro. Ook organiseert de uitgever een lang weekend waarin het spel gratis door iedereen gespeeld kan worden. Dat begint voor de pc- en Xbox-versie op deze donderdag en bij de PlayStation 4-versie is dat een week later.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

20-07-2017 • 08:54

71 Linkedin Google+

Reacties (71)

Wijzig sortering
Briljant bedacht ook. Wel vervelend als je alle dlc's gekocht hebt. Dan voel je je best genaaid.
Verkoopt dit spel niet zo goed dat ze dit soort acties moeten doen?
Waarschijnlijk zijn de ontwikkelingskosten + geprojecteerde winst gehaald. En doen ze nu iets terug voor de community?
Ik heb eigenlijk geen idee wat de reden is. Heb de demo gespeeld waar vond het niet zon leuk spel online. ik lees online op diverse fora dat de game niet goed wordt ontvangen. Het zou best kunnen dat de game niet zo geweldig draait.

Ik denk niet dat ze de game goedkoper maken als het nog zo geweldig verkoopt. Dat zou niet slim zijn.
De singleplayer is echt briljant, een waardige opvolger op de originele doom 1 en 2!

De multiplayer krijgt erg veel negatief commentaar. Ik vermoed dat de DLC nooit goed heeft verkocht vanwege de tegenvallende multiplayer en gezien de DLC multiplayer only is. Ik heb de multiplayer niet eens aangeraakt, na de reviews gelezen te hebben.

Dit spel is echter zeker 40 euro waard wat mij betreft als we het over de singleplayer gaan hebben. Dikke aanrader!

Vermoedelijk proberen ze er nog 1x wat leven in te blazen met deze gratis DLC actie.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 20 juli 2017 10:49]

Dan zal ik hem op jouw advies voor de single player toch eens aanschaffen als deze in de sale is.
Of je probeert het spel dit weekend eerst eens gratis ;)
Geen idee op welk platform je speelt maar op de PS4 is ie deze tijd in de sale voor vijftien euro. Volgens mij heb ik de UAC editie bij Intertoys ook wel eens zien liggen voor de pc voor §16,-, of iets in die richting :)
ja, en het grappigste was dat de MP eerder uitkwam dan de SP. (de beta geloof ik)
Dat was drie keer niks.
Iedereen was al helemaal over de zeik....en de SP kwam uit...en het was echt steengoed. Briljant.
Er zit 1 stukje in de game waarbij ik moest schaterlachen zelfs. Highy recommended.
Of beginnen de aantallen spelers in te zakken en proberen ze er weer wat leven in te brengen?
Of heeft het spel zijn lifecycle gelopen en zuigt men op deze manier de laatste dollars/euros er uit voordat men aan Doom 5 gaat werken.
Hoezo? Tenzij je de DLC gisteren gekocht hebt, hoeven deze mensen zich niet "genaaid" te voelen, ze hebben toch het afgelopen jaar deze DLC zonder problemen kunnen spelen? En nu trekt dit hopelijk weer mensen naar de MP, zodat de mensen die destijds betaald hebben, meer activiteit zien online.

De community is nu helemaal gelijk getrokken. En als je 40 euro weggegooid geld vind voor alle uren die je tot nu toe hent kunnen spelen, tsja, dan weet ik ook niet wat ik moet zeggen.
Voel me wel een klein beetje "genaaid".
Had het spel gekocht inclusief season pass in de hoop dat er single player uitbreidingen zouden komen.
Heb dus achteraf alleen voor multiplayer content betaald die nu iedereen gratis krijgt.
Maar je hebt het wel alle tijd kunnen spelen en de mensen die niet betaalden niet.
Het is voor mij een beetje hetzelfde principe als afgeprijsde games in het algemeen. Je kunt je genaaid voelen omdat jij meer hebt betaald, maar dat is onzin want je hebt het gewoon gespeeld voordat het goedkoper werd.
Als ik nu een telefoon (of ander tech item) koop, dan voel ik me ook niet genaaid dat hij over een jaar minstens de helft goedkoper is, dat is gewoon hoe de waarde van producten werkt.

[Reactie gewijzigd door Res1ght op 20 juli 2017 11:45]

Dat is dan jouw eigen fout. Van begin af aan is gezegd dat de season pass enkel en alleen multiplayer DLC zou bevatten.

En je hebt dus van begin af aan alle content ter beschikking gehad, een jaar dus alles kunnen spelen waar je voor betaalde, dat wordt nu niet teniet gedaan doordat het gratis is geworden.
Muah. Bungie deed dit ook met alle Halo expansions, en ik heb het altijd als een prima systeem ervaren. Wil je de maps op day 1 spelen? Prima, kost je geld. Heb je geen geld? Ook geen probleem, dan kan je ze over 3 maanden gratis spelen.

Zorgde er bij Halo voor dat de playerbase nooit meer dan een paar maanden was opgesplitst, en dat vond ik prima.
Sowieso een beetje raar dat je een Multiplayer achter een extra paywall stopt. Multiplayer games werken alleen maar zolang er een active playerbase is, hoe meer hoe beter dus toch raar wanneer een developer ervoor kies om zijn community in tweeŽn te delen (zie bioware en SWTOR)
De MP zit gewoon bij de base game in, dit moet je zien op dezelfde manier als dlcs voor battlefield etc die de playerbase splitsen
blijft dezelfde, je gooit op z'n best een deel van de multiplayer achter een extra wall
blijft dezelfde, je gooit op z'n best een deel van de multiplayer achter een extra wall
Dat is een redelijk groot verschill, nu kan je gewoon de MP spelen zonder dat je moet betalen (buiten de main game), anders zou je voor de MP en de dlc moeten betalen.
Ligt er aan... Ik speel spellen als Doom puur voor de SP campaign. Als ik dan zelf kan kiezen voor geen MP en het spel wordt daardoor goedkoper, win voor mij en alle andere SP liefhebbers.
Verschilt heel erg per spel, Battlefield pakt het slim aan je kiest eerst voor "originele maps" of "map pack X"
Er zijn ook spellen die alles door elkaar gooien, wat vaak resulteert in dat 1 persoon de map pack niet heeft en meteen niemand die maps voorbij ziet komen.
Geen idee hoe DOOM dit aanpakte, de hele multiplayer van dit spel trok me niet dus heb alleen de single player gedaan.
Tja, deels wel vervelend als je deze reeds gekocht hebt maar aan de andere kant is het ook zo dat zeker bij PC games de prijzen fel omlaag gaan na enige tijd. Soms Komt er een nieuw deel uit en wordt de vorige gratis.
Bovendien is multiplayer fel benadeeld als niet iedereen deze mappen heeft omdat er dan minder spelers zijn.
Voor multiplayer moest er maar 1 speler zijn die deze extra mappen al had om een game te starten zodat iedereen die map kon spelen.
vertrouw dan ook geen demonen :+
Waarom zou je je genaaid voelen, het is normaal voor games op stevig in prijs te verlagen (Te minste voor alle uitgevers die niet al te shady zijn.). Doom is een succes, dit doen ze niet omdat ze extra geld nodig hebben maar waarschijnlijk meer om de multiplayer actief te houden voor de spelers die het nog leuk vinden. Het is ook heel voordelig voor de mensen die wel de DLC hebben gekocht omdat je nu toch nog mensen op die maps kan vinden...
Battlefield 4 deed hetzelfde voor een weekend in september 2016. Alle DLC packs stonden On the House in Origin... Moet lekker zuur zijn voor diegenen die echt 15 dorrah per pack hebben neergelegd... ;)
+/- 3000 spelers online op piek tijden, je kunt zeggen dat het op pc aan het sterven is.
Games voorzien van season passes of premium passes heeft zijn langste tijd gehad
Wauw dat verbaast me, wel toepasselijk dat het bij versie nummer 6.66 komt }>
Je zou bijna denken dat het expres is. :+
De originele Doom heeft ook eens een vergelijkbaar versienummer gehad:1.666
Ook toevallig!
dan zou het versie 616 moeten zijn, want dat is namelijk de vertaling van; χιϛ
666 is het nummer van het beest/ de duivel O-)
lol, ja dat is de algemene aanname/vertaling.
Ik refereerde naar het getal 616, vanwege het stukje papyrus 115;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Papyrus_115
Ah kijk, zo leer je elke dag weer wat nieuws.
Het getal van het beest is volgens de Openbaring van Johannes chi, ksi, stigma: ΧΞϚ. Ofwel 666.

Het nummer 666 lijk ook verborgen te zitten in de soundtrack van Doom. Haal de song Cyberdemon door de spectrograaf en het getal van het beest openbaart zich!
https://www.techspot.com/...dden-doom-soundtrack.html

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 20 juli 2017 14:59]

Het getal van het beest is volgens de Openbaring van Johannes chi, ksi, stigma: ΧΞϚ. Ofwel 666.
Klopt, volgens een bepaalde transcriptie. Die 616 is ook te staven (zie hieronder @massareal )
Er zijn echter ook stukjes codex gevonden waar die getallen op hun kant stonden. Wat Johannes precies gezien heeft is dus niet zeker maar die getallen op hun kant lijken verdacht veel op het Arabische logo van IS
Het nummer 666 lijk ook verborgen te zitten in de soundtrack van Doom. Haal de song Cyberdemon door de spectrograaf en het getal van het beest openbaart zich!
https://www.techspot.com/...dden-doom-soundtrack.html
Doom wilt dus gewoon aansluiten bij.
Blij dat ik het noot gespeeld of gekocht heb.
Dit is goed om zowel nieuwe spelers van de game te krijgen (En toch weer meer inkomsten te genereren) maar ook goed voor de huidige spelers die wel betaald hebben voor de DLCs. Zeker voor de multiplayer, om de game actief te houden is er niets vervelender dan verschillende versies:
Geen DLCs
Alle DLCs
1 of 2 DLCs

Dit was altijd, en waarschijnlijk nog steeds, een groot probleem met Call of Duty, waarbij het moeilijk is om spelers te vinden, puur omdat niet iedereen de game compleet heeft.
Goede zet!

(Ergens ben ik hard tegen DLCs, waarbij je in het verleden gewoon updates en nieuwe maps kreeg, krijg je nu een beperkte game zodat ze de rest los kunnen verkopen, maar dat is een andere discussie.)
DLC is geen enkel probleem. Dit is niet anders dan bordspeletjes. Kolonisten van Catan b.v.

Je koopt het basis spel. en je bent uiteindelijk uitgekeken. Dan koop je een uitbreidings set en je kan er weer een tijdje tegen aan. Dit is niet anders dan met DLC.. en het is niet alleen bij Computer Games. Keuze is aan jou om het te kopen of niet,
De vergelijking gaat maar gedeeltelijk op. Je kunt bij een game slecht voorspellen wat je koopt en of je gaat vinden of het genoeg is. Daarnaast, zoals ik al aangaf kun je bij multiplayer een slechtere ervaring krijgen, omdat niet iedereen de DLC heeft en je minder makkelijk tegenstanders kunt vinden.

Ook denk ik dat het in recente jaren een gepland process is: "Laten we dit niet in de game stoppen, maar in een latere DLC" Kolonisten van Catan is niet met dat doel ontwikkelt, maar heeft men pas veel later gedaan. Daar zit wel een cruciaal verschil. Games lijken almeer te worden uitgekleed en zo leeg mogelijk verkocht dat ze het toch nog waard zijn om te kopen en dan worden de DLCs uitgerold.

Men heeft de strategie dus veranderd om de verkoopwaarde te maximaliseren. (Uiteraard begrijpelijk en het doel van een bedrijf.) Dit is wel degelijk een verschil met bordspellen die bijna allemaal ontworpen zijn als compleet product, maar na succes onderzoekt men de mogelijkheden voor uitbreidingen.

Begrijp me niet verkeerd, het is en blijft aan de consument om het wel of niet te kopen, dus "dan koop je het maar niet" is zeker een valide argument.
DLC is geen enkel probleem. Dit is niet anders dan bordspeletjes. Kolonisten van Catan b.v.
Kolonisten van Catan kan je in theorie je hele leven blijven spelen. Daarnaast heeft maar 1 speler het spel + uitbreiding nodig. Je hebt dus geen last van levensduur en een playerbase split. Iets wat voor MP games WEL degelijk het geval is.
Een manke vergelijking dus.
Helaas is de praktijk vaak anders. Als dlc extras bied geen probleem. Alleen zie je bij veel games (vooral die van de grote uitgevers) dat ze content uit de basis halen en verplaatsen naar dlc.
Een kleine reward voor de loyaliteit van mensen die wel de DLC gekocht hebben (waaronder ik) had toch wel op zijn plaats geweest. Al was het iets klein als wat cosmetics.
Waarom? Je hebt toch al langer dan iedereen anders kunnen genieten van de extra content?
Ik vind dat hij wel gelijk heeft. De beste man betaald voor de dlc zodat de uitgever geld verdiend om weer nieuwe projecten te ontwikkelen. En dan worden de mensen die de dlc niet kopen beloond.

Maar aan de andere kant kan je het zelfde zeggen als een game scherp wordt afgeprijst naar een paar maanden en de mensen hebben wel de base game gekocht dus heeft bethesda er wel aan verdient.
De mensen die de season pass aangekocht hebben moeten nu ook wel WTF gevoeltje hebben. Leuk voor diegene zoals ik die de season pass niet hebben, enkel base game.
nog meer reden om gewoon nooit met die season pass onzin mee te doen.
Dat gaat niet altijd op: Voorbeeld is bijvoorbeeld farming simulator 17 voor op de consoles.

Season pass is dan wel zeker iets voordeliger.
Doom was HET FPS spel van 2016. Maar ik had ook het idee dat die vlam na een maand of drie a vier echt wel flink had ingeboet aan draagvlak. Zelf heb ik destijds het spel tijdens een steamsale gehaald waarbij het van 59,99 werd afgeprijsd naar 19,99. De DLC boeide mij nooit want ik ben al een hele tijd niet meer MP FPS actief.

Is dit in het gezicht spugen van mensen die de DLC deden kopen? Ja.
Gelijktijdig heb ik het vermoeden dat dit betekend dat de DLC's gewoonweg niet goed hebben verkocht.

De manier en tijdsintervallen waarop de DLC's werd gereleased deden mij vermoeden dat ze getarget waren op het rekken van de levensduur / Het hooghouden van de hype (net hoe je er tegenaan kijkt).

Ik denk echter wel dat met het gratis releasen van deze DLC's veel meer mensen gaan kijken naar de MP van Doom. Ook denk ik dat dit het punt is achter deze Doom en men nu kan verder gaan met Doom II. heh...alweer. :P
het rekken van de levensduur is de hele reden van DLC, kijk maar naar CoD, GTA5 of iets dergelijks. je kan letterlijk honderden euros aan DLC tegen het spel aangooien
Leuk voor de mensen die de Doom multiplayer kunnen waarderen.

Ik vind het een grote schande dat er geen singleplayer DLC is uitgebracht, dat is vast en zeker het beste gedeelte van deze game en ik denk dat iedereen nog wel meer demons wil afslachten als de Doomslayer.
Jammer dat ze al die tijd en moeite in de multiplay stoppen. Volgens mij is dat echt maar een hele kleine groep spelers die dat fanatiek speelt. De meesten mensen houden het met multiplay toch bij de grotere bekende titels. (Battlefield, Cod, etc)

Al vanaf release is iedereen superpositief over de singleplayer mode en veel mensen willen daar juist meer van. 'Jammer dat ze dat niet verder oppakken.
Update 666, haha. Mooi!
Ze hadden de content vanaf begin af aan al gratis moeten maken. Het zou me niets verbazen als dit content is wat al af was of bijna af was en vervolgens uit het volledige spel is gehaald om als DLC te dienen...

Overigens is het spel nu ook (tot 17 augustus) in de aanbieding op de PS4 voor 14,99
Zie de PS store

[Reactie gewijzigd door Nilltris op 20 juli 2017 09:02]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*