Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Doom krijgt vr-versie en Fallout 4 VR komt in oktober

Door , 54 reacties

Bethesda brengt een vr-versie van Doom uit onder de naam Doom VFR. Spelers kunnen van plek naar plek warpen om monsters te verslaan. Daarnaast is bekendgemaakt dat Fallout 4 VR in oktober verschijnt.

Doom VFR is de vr-versie voor de populaire shooter en Bethesda laat spelers in het spel naar een plek voor zich bewegen om vanaf die plek monsters te beschieten. De speler beschikt over virtuele handen om items op te pakken en menu's te bedienen. Doom VFR verschijnt eind dit jaar voor PlayStation VR en HTC Vive.

Bethesda maakte ook meer bekend over Fallout 4 VR. De uitgever belooft dat het niet om een beperkte ervaring gaat maar dat het de volledige Fallout 4-game is en dat de gehele wereld in vr te verkennen is. Daarnaast is onder andere de manier van vechten aangepast en zijn de V.A.T.S. voor vr geoptimaliseerd. Het spel verschijnt in oktober voor de HTC Vive.

Reacties (54)

Wijzig sortering
Geen Oculus Rift versie??
Door de verschillende conflicten tussen bethesda en oculus/facebook was dit een beetje te verwachten. Hopelijk werkt het prima via steamvr op de oculus.
Historisch gezien wel ironisch: zowel de originele Doom als de Oculus zijn kindjes van John Carmac. Komt er een VR versie van Doom, kont ie er niet voot de Oculus...

Natuurlijk liggen de kaarten nu heel anders, maar toch wel grappig eigenlijk.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/John_Carmack
De Oculus is niet echt een kindje van Carmack toch?
Carmack was heel belangrijk om het concept van Palmer Luckey om te zetten in een bruikbaar product. Tegenwoordig werkt hij vooral aan mobiele VR van Oculus (Gear VR en opvolgers)
HTC Vive games werken via SteamVR ook op de Oculus Rift, het is er alleen niet voor geoptimaliseerd.
Goed nieuws dat Doom ook naar PSVR komt, maar ik had tegen beter weten in toch gehoopt dat dit ook voor Fallout 4 zou gelden. Nog een hele kleine kans dat Sony dit aankondigt tijdens haar eigen persconferentie. Anders is het aan Sony om met nieuwe goede PSVR titels te komen.

Dat warpen in Doom klinkt wel waardeloos overigens. Hopelijk voegen ze Aim Controller support toe en kan je gewoon vrij bewegen.

[Reactie gewijzigd door .GoO op 12 juni 2017 07:36]

Beter dan niks zou ik zeggen. Ik zit hier met een xbox en heb nog steeds geen vr mogelijkheid. En ik weet niet wanneer het gaat komen.
Heb ergens gelezen dat het op z'n vroegst half 2018 zal zijn dat VR naar de XBox komt.
OP zijn vroegst... dus zeker nog een jaar wachten, terwijl VR nu is. Dan is MS echt veel te laat mee begonnen met VR op Xbox als je het mij vraagt. 1 miljoen VR headsets verkocht op de PS4 las ik laatst. Het is dus echt geen niche.
Klopt, erg jammer. Ik had ook gehoopt dat Scorpio vanaf launch een VR mogelijkheid zou krijgen dmv samenwerking met Oculus. Dan had het voor mij interessant geweest, nu helaas niet.
Bedoel je letterlijk "klinkt", als in geluid - niet dat ik iets bijzonders hoorde? Of bedoel je dat het mechanisme je niets lijkt?

Ik denk juist dat het trackpad-lopen van Fallout me compleet tegen gaat staan en dat ik het mechanisme in Doom VR juist wel fijn ga vinden
Het mechanisme. Ik wil graag besturing met de Aim Controller zoals in Farpoint. Werkt perfect.
Die heb ik nog niet gespeeld. Ik zal binnenkort eens filmpjes op gaan zoeken.
Echt een aanrader! Vooral qua besturing zet de game een nieuwe standaard neer.
Hmm. Klopt het dat die alleen voor de PSVR is? Dan wordt dat hem natuurlijk niet met mijn HTC Vive.
Ja is een PSVR exclusive.
Ik denk dat Sony zijn kaarten op tafel legt wat betreft PSVR deze E3. Komen er aankondigen of krijgt het totaal geen aandacht. Als dat laatste het geval is, laten ze het doodbloeden net zoals de Vita.

We zullen zien.
Ook komt Bethesda weer met paid mods, nu "Creators Club" genoemd. Bethesda staat erom bekend dat hun spellen afgemaakt worden door de community maar dat ze nu ook geld willen verdienen met het werkt van de community is wel het toppunt van gierigheid.

Hopelijk komt er dit keer met zoveel weerstand als de vorige keer toen ze paid mods erdoor probeerden te drukken. Het was toen al duidelijk dat de strijd nog niet voorbij was.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 12 juni 2017 07:55]

Het is wel op te merken dat bij deze paid mods club Bethesda de mods wel gaat keuren.
Het lijkt erop dat dit echt is bedoeld voor specifieke developers en modders. Zodat echt grote mods als Enderal kunnen worden gemaakt en hun developers kunnen worden betaald.
Iedereen betaalde mods laten maken is natuurlijk al geprobeerd en dit pakte slecht uit. Het lijkt me dat ze dit absoluut niet nog een keer gaan proberen.

Edit:
Hier een link naar de de site van bethesda creators club (met een FAQ)
Het lijkt dus wel specifiek om content mods te gaan en geen mods zoals unofficial bug fixes en dergelijke. Bovendien lijkt het erop dat bestaande content mods niet mogen worden overgezet naar het programma.

[Reactie gewijzigd door rolframaker op 12 juni 2017 08:43]

Er zijn echt idioot veel mods voor die engine. Sommige zijn echter meer als een mod. Deze wil Bethesda gaan ondersteunen en daar prikken ze een graantje mee..
De modder zelf kan hier nu gewoon legaal verdienen aan zijn werk. Alleen maar beter toch?
het probleem is dat 90% van de mods niet door QA van Bethesda heen zal komen....
Er zal dus geen of weinig troep in die winkel staan zoals bij de steam open markt het geval was.
Ik zie het als een mogelijk voordeel.
Of het nou goedgekeurd moet worden of niet lijkt me irrelevant. Het gaat erom dat Bethesda geld wil gaan verdienen met werk van modders. Spellen worden half afgemaakt verkocht omdat ze toch we gefixt worden door de community en nu willen ze daar nog van profiteren ook...

Als 100% van het geld naar de modders zou gaan zou het misschien best een redelijk systeem zijn maar dat gaat absoluut niet gebeuren.
Ik zou het best vinden als Bethesda er geld aan verdient als ze in ruil daarvoor mods beter ondersteunen. De Creation Kit kan flink wat polish en crashfixes gebruiken. Ook uitgebreidere scripting support en ondersteuning vanuit het Skyrim dev team voor de grote mods zou de kwaliteit flink verbeteren.
Mwah, hun spellen zijn altijd (in mijn ogen) superleuk geweest om te spelen zonder mods. Natuurlijk hier en daar wat bugs, maar dat is Bethesda. Ik denk dat paid mods een goeie toevoeging zijn; zo kunnen creatievelingen aan de slag zonder dat ze daarvoor niets terugzien. Er zullen heus nog genoeg gratis mods zijn die jij en ik al gebruiken (denk aan graphics tweaks, kleine toevoegingen). Ik denk dat Creators Club meer bedoeld is voor "grote" mods: nieuwe verhaallijnen enzo.
Geen PS vr fallout versie?
Gezien de engine van fallout 4 zonder VR al amper genoeg fps heeft op de PS4 lijkt me dit niet mogelijk. Tenzij het een PS4 Pro only titel wordt, maar dit mag natuurlijk niet van Sony. Een engine die te optimaliseren is zoals in Doom kan natuurlijk wel, maar ik denk dat het niet een grafisch hoogstandje zal worden.
Inderdaad, engine is daar veel ste oud en inefficient voor, genoeg delen van het spel waar de engine het niet eens op een stabiele 30fps weet te houden, terwijl het grafisch niet erg bijzonder is.
Hoop toch echt dat ze eens een nieuwe engine bouwen voor de volgende skyrim / fo.
Vroeger lag het aan je graka of desnoods je CPU en/of geheugen als je te weinig fps had. Kennelijk kun je daarvan tegenwoordig ook de engine de schuld geven? :?
Uiteraard, als er talloze games zijn die groter en mooier zijn, en gewoon wel op 60fps draaien op exact dezelfde hardware, dan ligt het aan de engine ;)

Als je te lang voortborduurt op niet geoptimaliseerde code dan ga je dat een keer merken. Je kan er natuurlijk meer resources tegenaan gooien om te compenseren (met een pc, in ieder geval). Maar op consoles als developer zijnde hoor je er voor te zorgen dat je game kan werken met de resources die je hebt (en die ruimschoots bekend zijn, je kan de schuld echt niet afschuiven op de console).

Als de game dan regelmatig richting 10fps dropped, dan doe je iets als developer verkeerd, dat ligt niet aan de hardware.
Uiteraard, als er talloze games zijn die groter en mooier zijn, en gewoon wel op 60fps draaien op exact dezelfde hardware, dan ligt het aan de engine ;)

Als je te lang voortborduurt op niet geoptimaliseerde code dan ga je dat een keer merken. Je kan er natuurlijk meer resources tegenaan gooien om te compenseren (met een pc, in ieder geval). Maar op consoles als developer zijnde hoor je er voor te zorgen dat je game kan werken met de resources die je hebt (en die ruimschoots bekend zijn, je kan de schuld echt niet afschuiven op de console).

Als de game dan regelmatig richting 10fps dropped, dan doe je iets als developer verkeerd, dat ligt niet aan de hardware.
Ja precies, vind het ook waardeloos dat ze weer een oude engine gebruiken voor Fallout, we hadden dit al met Fallout 3, en nu ook weer met Fallout 4, erg jammer, want blijkbaar is het veel goedkoper om te werken met een oude engine omdat je daar alles al van weet en al klaar is om te gebruiken.

Maar er komen nu eindelijk 2 echte grote spellen voor VR uit, alleen zullen niet heel veel mensen daar een PlayStation VR en HTC Vive voor kopen omdat 99,9% van de mensen die die spellen willen spellen ze allang gespeeld hebben, en om weer 50,- of meer uit te geven is ook niet alles, als je al een PlayStation VR en HTC Vive heb.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 12 juni 2017 16:03]

Zal niet gebeuren denk ik, de huidige fallout 4/skyrim engine is behoorlijk oud en toe aan vernieuwing. Hopelijk gebeurd dit met de volgende Bethesda rpg.
Had liever gezien dat je nog een mega patch zouden uitbrengen voor Fallout 4 en dan de VR versie als DLC zouden verkopen ofzo.

Zitten echt nog heel veel bugs in het spel en het loopt ook verre van stabiel maja... dat komt allemaal door de engine die op zijn tanden loopt en eigenlijk niet meer geschikt was voor dit spel.

Helaas helaas.
Jup, gelukkig kom je met mods een aardig eind, ook precies de reden waarom Bethesda geen hol geeft om het fixxen van bugs, dat doet de community wel. Andere bugs zitten zo diep geworteld in het spel dat ze praktisch niet op te lossen zijn.

Enkel als je op ps4 zit ben je genaaid omdat Sony niet mee wilt werken met Bethesda's mod plannen. Is wel makkelijk voor Bethesda, want die kan nu naar Sony wijzen zo van "hun schuld, zij willen niet meewerken".
Het vervelende is dat als je MODS activeert je geen achievements meer kan behalen.

Maar nu heb ik sowieso al het idee dat deze bugged zijn dus misschien binnenkort maar eens met MODS proberen en kijken hoeveel het verbeterd.
Hm ben wel benieuwd of dit gaat werken. Juist voor Doom is het super belangrijk om steeds in beweging te zijn. En dat schaffen ze nu af.
Pas heb ik Doom 3 VR gespeeld. Was wel leuk maar na een uurtje ben je dat wel zat.

Juist voor Doom zou room scale (in een flinke ruimte) wel heel gaaf zijn. Dan kun je rond rennen en voor grote afstanden teleporten oid. Dat zou wel kunnen werken. Maar goed ik heb ook niet een ruimte waarin ik kan rondrennen. En dan moet de headset ook eerst nog draadloos worden.

Maar dat zit er wel allemaal aan te komen dus de toekomst is veelbelovend!
Het zit eraan te komen dat jij een 100m2 ruimte in je huis krijgt? xD
:) Met de zomer in aantocht zet ik die Rift camera's straks gewoon buiten!
Het meest toegankelijke antwoord op draadloos op dit moment is een systeem aan je plafond om de kabel langs te laten lopen, zodat je er niet over struikelt of de angst niet meer hebt dat je er over struikelt. Zolang draadloos nog niet lekker werkt is dat een goed alternatief. :)
Zo te zien lijkt de gameplay erg op sairento. Dat is ook best fast-paced actie (soort van fast teleport). Mensen hebben wel last van balans problemen merk ik door het rond 'springen' maar het is echt supercool om de ninja uit te hangen. Gameplay:
https://youtu.be/iQKpz3RIok8
Je dient het game opnieuw te kopen (aan 60), ook al bezit je Fallout 4 + Season Pass?
Valt me toch wel tegen.

Ik kan begrijpen dat ze er werk aan gehad hebben en het mag zeker iets kosten, maar aan deze prijs?

Dan lijkt het mij dat een optie als DLC eerlijker was geweest voor de mensen die nu al 110 hebben gegeven aan dit ene game.
Nee lopen in games is gewoon motion sickness.. Ik hoopte dat Berthesda er een goede oplossing voor kon vinden, maar ziet er naar uit dat het gewoon je standaard FPS in VR wordt :/
Ik ben juist blij dat er tenminste ook eens games komen waar je vrij in kan lopen (met controls). Niet iedereen wordt daar direct misselijk van en als VR veroordeeld wordt tot alleen maar teleport controls dan zou ik dat juist jammer vinden.
Ik snap het, maar het gross van de mensen wordt daar wel misselijk van including me. De motion sickness is ook het geen wat mijn VR droom behoorlijk de grond in heeft geboord. Ik stelde mij zo voor hoe ik dan al die FPS'en kon spelen door zelf in de wereld te zijn, echter de eerste keer dat ik half life 2 opzette met mijn Oculus DK1 kwam ik van een koude kermis thuis.

Ik ben het met je eens dat Teleporting zeker niet de goede oplossing is. Het werkt, maar werkt enorm frustrerend en onhandig. Ik wacht dan ook nog steeds op iets wat je gewoon de normale loop ervaring kan bieden zonder dat je misselijk wordt. Alleen dan heeft VR wat mij betreft weer een echte toekomst.

Ik heb momenteel de Vive en het is bij alles (afgezien van de statische games) kiezen tussen misselijk worden of onhandig (irritant) rond teleporteren. Beide maken voor mij dat de games gewoon niet echt leuk zijn en zeker niet om uren achtereen te spelen.
"VR legs" zijn te trainen, mijn misselijkheid in de rift is behoorlijk afgenomen en ik kan nu met gemak een paar uur onward of Pavlov spelen. Dit geldt natuurlijk niet voor diegene die sowieso al bij het minste of geringste motion sickness krijgen. Ook hebben sommige games andere oplossingen waarbij je zicht vernauwd wordt bij beweging. Battlezone op de pc is hier een mooi voorbeeld van.
Ik wordt bij en klein beetje beweging ontzettend ziek. Ik doe al mee sinds DK1 en heb inmiddels al heel vaak zo een bril opgehad, maar bij mij wordt het niet minder laat staan dat het weg gaat. Ik kan enkel games spelen als job simulator etc. De enige game waar ik geen last heb van bewegingen is elite dangerous, maar games als project cars etc wordt ik wel weer enorm misselijk van. Of ik tot een grote groep of kleine groep behoor geen idee. Maar heb mensen vaak genoeg een beetje van de kaart onder zo een bril vandaan zien komen. Daardoor blijft VR na mijn mening gewoon nog niet klaar voor het grote publiek. Iets moet echt voor iedereen zijn wil het echt aanslaan en dat is VR op dit moment nog niet.
Ik weet zeker dat zodra ze motion sickness hebben opgelost het in eens een stuk harder gaat met de VR verkopen.
Ik hoop dat er iets tegen te doen is waardoor dit bij iedereen wegblijft, maar ik vrees het ergste. Overigens kan ik me prima vinden in een teleportatie als bij robo recall. Maar goed echt "lopen" is natuurlijk beter.
Je bent niet alleen in deze ervaring, ik kan er ook niet tegen. Er zijn echter mensen die het wel aan kunnen en voor die mensen is de optie natuurlijk top. Ik houd het wel bij teleporteren, maar misschien dat ik met Fallout de loopkant op probeer te gaan.

Het is gewoon een functie van het menselijk lichaam. Ogen zeggen: ik loop. Evenwichts-orgaan zegt: nee hoor. Brein trekt de conclusie: er is iets mis, maak je klaar om alles er uit te gooien!

Elite: Dangerous en Euro Truck simulator hebben dit effect minder of helemaal niet omdat de meeste mensen ook wel gewend zijn aan een auto.

Maar om hierom te zeggen dat VR niet klaar is voor het grote publiek..? Wanneer is het dat dan wel? Dit blijven mensen altijd houden. Dus met de optie om te kiezen tussen 'lopen' en teleporteren is het voor mij opgelost. Sommige spellen lossen het op door de speler te laten lopen wanneer hij/zij met de armen zwaait.
Overigens een aanrader: H3VR (Hotdogs, Horseshoes and Handgrenades). Het is nog is beta, maar wel heel gaaf. Virtuele schietbaan en de ontwikkelaar is zeer actief in het beantwoorden van vragen en het bijwerken van het spel.
Ik merk dat het toch wel behoorlijk overdreven wordt (lopen veroorzaakt misselijkheid in VR).
Veel games bieden tegenwoordig erg veel verschillende locomotion opties en games als Pavlov en Onward krijgen ook van mensen die gevoelig zijn positieve reviews. Het lopen moet gewoon niet te snel gaan.
Kunnen ze weer lekker cashen op een bestaande game voor Full Price... Net als Skyrim: Same Edition.
Oh man, FO4 in VR... ook met Mod support? Dat zou wat zijn, holy hell...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*