×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD-topman: Fallout 4 VR wordt 'Mario' en 'Sonic' van virtual reality

Door , 150 reacties

De aankomende game Fallout 4 VR wordt de 'Mario' en 'Sonic' van virtual reality, claimt een topman van AMD. Hij denkt dat de game, die dit jaar uitkomt, de manier waarop gamers naar vr kijken voorgoed zal kunnen veranderen.

Daarmee zal Fallout 4 een 'industry changer' worden, claimde AMD-topman Roy Taylor tijdens een recent congres, schrijft UploadVR. Hij verklaarde niet waarom dat zou zijn, maar feit is wel dat Fallout 4 een van de weinige grote titels is die uitkomt in een versie voor virtual reality.

Bethesda kondigde Fallout 4 VR vorig jaar aan en dit jaar zal de game speelbaar zijn op gamebeurs E3, die voor het eerst ook open zal zijn voor publiek. Vervolgens moet de game later dit jaar uitkomen voor de HTC Vive.

Tweakers concludeerde eind vorig jaar in een achtergrondverhaal over virtual reality dat vr-platformen vooralsnog geen 'system sellers' hebben, grote games die groepen kopers overhalen om de hardware te kopen om zo de game te kunnen spelen.

Demo van Fallout 4 VR op E3 vorig jaar

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

17-04-2017 • 12:57

150 Linkedin Google+

Reacties (150)

Wijzig sortering
Volgens mij zit VR in een periode waar de verkopen compleet gestagneerd zijn, in de topics in het forum begint het aardig dood te worden en weinig berichten dat mensen een nieuwe bril hebben gekocht.

Fallout 4 lijkt me dan wel de perfecte game voor VR als bethesda een oplossing heeft voor vrij rondlopen zonder misselijk te worden. Lijkt me trouwens vrij appart om in z'n grote wereld te lopen, omdat de afstanden te voet behoorlijk groot zijn.
Fallout 4 lijkt mij helemaal geen perfecte game. Het is nog STEEDS geen killer-app, ondanks dat het een bekende franchise is. Leuk dat je in een game die je al hebt gespeeld nu dan in VR kan rondlopen... maar het is oude content en daarmee blijft het effectief het karakter hebben van 'goh dan maar eens kijken hoe dit op VR loopt'. Echt langdurig spelen? Ik denk niet dat er veel gaan zijn. Die hebben in FO4 al een paar honderd uur achter de rug.

VR profileert zich hiermee wat mij betreft NIET als de 'gaming voor de toekomst' maar laat juist zien hoe armoedig het aanbod is, als er niet eens een VR-exclusive voor wordt gemaakt, maar het 'grote nieuws' moet zijn dat een game die al lang uit is, een VR port krijgt.

AMD had zijn kans moeten pakken met DOOM toen het net uitkwam - super goed geoptimaliseerd, Vulkan API, VR modified, en bovenal: competitive gameplay en korte sessies ipv singleplayer-immersie met lange speelsessies, iets dat zich bij uitstek NIET leent voor VR. Dan had je een mooi PR verhaal gehad, plus een uniek product dat zich als eerste in de arena waagt van competitief VR - want daar zit echt een grote scene, kijk naar de populariteit van E Sports. Als klap op de vuurpijl zou DOOM zich ook weer profileren als de game die grondlegger van een genre genoemd mag worden. Niet met een aftandse game op een oeroude engine als FO4... Toen had VR nog het momentum, dat is nu allang weer verdwenen, en ik denk dan ook dat het kwakkelen blijft met VR, en als het succes genoemd wordt, dan blijft dat een niche.

Ik herinner me nog dat we van GTA V ook al riepen dat het de VR killer app ging worden. Deja vu is wat hier overheerst. Dit wordt 'm niet.

Het is een mega open deur, maar wat VR nodig heeft, is Half Life 3 kaliber killer-app, dat als een super soepele release over de toonbank gaat. Dus geen rare glitches, maar polished gameplay met een dergelijke NIEUWE game in een hele populaire franchise. Allemaal kwaliteiten die FO4 niet heeft. De totale radiostilte rondom zo'n soort release, zegt wat mij betreft genoeg. De VIVE is er al een poosje en de Rift ook. Waar is de Mass Effect Andromeda- VR patch, bijvoorbeeld? Als VR goed liep, was die er geweest of aangekondigd. Het doodbloeden is eind 2016 reeds begonnen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 17 april 2017 20:27]

Sport scholen zouden het ook moeten oppakken, samen met de makers van het hele vr gebeuren, daar gaan ze mensen mee interesseren.
VR met fitnessen mooi grote apparaten die je thuis niet kan hebben om een echt vr te beleven!

als ze dit in een wereldwijd netwerk maken dan kan je dus ook tegen je eigen klasse fitness tegen standers op de hele wereld uitdagen etc.
mooi bijhouden op je facebook , of aders etc.

zie een gat in de markt als ze hier ook echt goed in gaan investeren, want et zit natuurlijk niet zomaar inmekander zoiets.

mooi om in games een optie te krijgen om in te loggen bij zo een virtual fitness school op je eigen games en speciale meuk te behalen.
kunnen game makers weer zeggen dat ze bewegen stimuleren etc :D

subsidie en aftrek posten mogelijkheden zat lijkt me zo voor de grote jongens om dit goed aan te pakken

[Reactie gewijzigd door dimir op 17 april 2017 20:41]

Lekker zweten met zware headset op? Lijkt me bovendien een erg dure grap om te verzekeren
Ik denk dat de helm van sommige sporten (American Football bijv) zwaarder is dan de VR headsets. Voor het zweten kan je gewoon losse 'Facial interfaces' kopen.

Ik denk ook wel degelijk dat er wat in zit in het idee van dimir. Ik merk zelf na een uur staand VR spelen dat ik best moe ben van al het bewegen, en dan heb ik nog niet eens rondgelopen natuurlijk (bij gebrek aan loop-devices zoals de Virtuix Omni had moeten zijn). Het zijn vooral mijn armen die je gebruikt (en soms bukken om vijandelijk vuur te ontwijken).

Natuurlijk verbrand je minder kalorieen per uur dan met een loopband of roeimachine. Maar, dat soort dingen zijn extreem saai en er zijn veel mensen die daar totaal niets mee hebben (mijzelf incluis). Ik zou wel meer willen bewegen maar het moet wel leuk zijn, als een woestijnrat in een draaimolentje lopen houd ik niet vol. Teamsporten zijn ook niks voor mij, en dan is zoiets echt wel interessant, Zeker als er een goed verhaal in de game zit waardoor je wel wil blijven spelen. Als er ook nog een loopband-achtige functie in zit is dat helemaal mooi meegenomen. Het houdt je echt bezig.

Zo heb ik vorige week Obduction helemaal uitgespeeld en ik had echt last van mijn rug op een gegeven moment van het lange staan :) Maar ik wilde gewoon steeds nog net even die volgende puzzel doen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 17 april 2017 23:17]

Er zijn nu ook weer genoeg first person games waarbij je allemaal denkt, dat zou leuk zijn een VR ondersteuning, maar dan komt het niet, alleen resident evil 7 en race/voertuig games. Er moet ook meer dan één killer app komen, half life 3 of tes 6 (om zomaar wat te noemen) zullen de brillen een enorme boost kunnen geven, maar als er vervolgens niet meer goeie content komt zal de boel ook weer inzakken.

Er moet inderdaad wat gebeuren, anders wordt pc/console VR niks meer dan een leuke add-on ipv een game changer. Ik geef mobiele VR een veel grotere kans, gewoon een add on voor maximaal 100 euro die leuk is om s'avonds een keer te gebruiken voor 360 graden filmpjes of "sociale apps".
Ik zei het al vaker, VR wordt net zoiets als de PS Eye Toy. Leuk voor erbij, drie keer in gebruik en dan ligt die rommel te verstoffen. PSVR begint er nu al een beetje op te lijken, en de Wii is het perfecte praktijkvoorbeeld van hoe hoog het kan springen en hoe diep het gaat vallen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 17 april 2017 20:13]

Heb je een VR bril? Ik was hier namelijk ook compleet van overtuigd en de keren dat ik een VR bril op had was ik absoluut niet overtuigd van VR. Nu heb ik een Gear VR gekocht... en nu snap ik 'm. En ik denk dat dat komt omdat ik voor het eerst thuis rustig kon gaan klooien.

Ik denk dat VR voor games nooit groot gaat worden. Maar educatieve doeleinden en 360 films (voornamelijk docu's) zeker weten. En juist dat is heel erg haalbaar: dat werkt nu al heel prima op een Gear VR. Ik ben ervan overtuigd dat deze, relatief heel goedkope vorm van VR een toekomst heeft.

[Reactie gewijzigd door QErikNL op 18 april 2017 10:36]

Zal dat niet afhangen van de betaalbaarheid? Zo lang er een markt is voor videokaarten van ¤1000 en meer, is er (alhoewel een niche) een markt voor VR-gaming lijkt me. Hoe goedkoper de brillen, hoe groter de markt - want alhoewel ik er maar even mee gespeeld heb, is mijn voornaamste reden er geen te kopen de prijs.
Dit.
Ik zie VR pas echt doorbreken als er goede hardware is voor een zeer gunstige prijs. Nu is de Playstation VR niet eens heel gek duur... Maar voor de nog beperkte content die er is is het toch een hele smak geld...
Een Gear VR kost tussen de 60 en 80 euro. Ik verwacht dat je dit met iedere smartphone gaat doen in de nabije toekomst, of het worden dedicated apparaten. Daydream is daar ook de eerste stap in, maar ook de VR brillen die draaien op Windows Holographic. Het hangen van een VR bril aan een PC gaat nooit doorbreken, want dat is de markt van PC gamers en die is relatief klein (lees: geen mainstream).

[Reactie gewijzigd door QErikNL op 18 april 2017 20:12]

Je vergeet denk ik even dat het ontwikkelen van een game, zeker een technologisch geavanceerde, meerdere jaren duurt. Sinds de release van de eerste (!!) VR devices is er nu pas ongeveer een jaar overheen gegaan.

Je kon moeilijk verwachten dat developers al aan de slag gingen met een enorm duur en riskant VR project van "Half Life 3 kaliber" nog voor de hardware echt af en gelanceerd was. Dan vraag je ze wel een hele grote gok te nemen.

Zelfs in de best case scenario op development gebied, moet je dus sowieso nog een jaar of 2 wachten op de eerste grote volwaardige VR games.
Ik denk inderdaad dat het wachten is op de eerste AAA games of een pricedrop. Valve is ook bezig met 3 volwaardige VR-games. Het zou goed zijn als zij een beetje beginnen met hypen. Overigens komt er deze week ook een tof spel uit, de officiele Rick And Morty VR game.
Het best zou zijn als AAA ontwikkelaars first person games gaan aanpassen voor VR. Dan onstaat er wel veel goeie content. Op die kleine VR only games schiet je op een gegeven ook niks meer mee op.
Absoluut terecht punt. 1 van de meest populaire ervaringen is Doom 3 VR. Oudere (grafisch minder zware) games lenen zich perfect voor VR.
Ik wacht niet eens zozeer op een pricedrop of aaa titels maar op betere vr hardware met hogere resoluties. Ik vind de huidige headsets het gewoon nog net niet.
Ik ga er niet vanuit dat je daadwerkelijk kilometers moet lopen zal vast en auto travel functie bij zitten ;)
Als je het filmpje had gekeken, had je het geweten. :)
Kijk anders enorm uit naar Farpoint op de PS VR en de ondersteuning van de Scorpio met VR later dit jaar.

Plus nog wel meer titels voor PS VR, alleen daar nog even op wachten tot de E3.
Het is ook behoorlijk ingewikkeld voor de normale persoon thuis. Sony had al lang een pakket moeten maken met "Moves, Camera and headset" er in. Niet alleen de headset, want nu is het verwarrend voor mensen om te zien wat ze nu echt nodig hebben.

Dan kan je altijd nog bundelen met een PS4 of PS4 Pro voor een "zacht" prijsje (dat prijsje gaat niet zacht worden hoor). Maar misschien op de E3, wie weet, als Sony echt achter VR staat. Dan kondigen ze een paar bundels aan en complete pakketten voor een prijsverlaging in vergelijk met de huidige. Misschien ook omdat de techniek versimpeld kan worden na 1 jaar.
Als Sony wil kunnen ze de ps4 slim voor 200 aanbieden en de VR bril, move en camera voor 500. Als ze dit bundelen voor 650 euro plus nog wat oude launch games erbij zit je met een heel goed starters pakket. Maar ik heb van Sony ook nogal de indruk dat ze het allemaal aankijken en niet te veel geld willen riskeren en erg voorzichtig en langzaam doen.
Sja, de early adopters hebben al zo'n ding, de overgrote rest heeft er absoluut geen 800 euro voor over, en dat is ervan uitgaande dat ze wel over de PC hardware beschikken.

Totdat VR op het niveau van de HTC Vive een pak goedkoper wordt, zal de markt niet noemenswaardig groeien, en als resultaat zullen er ook geen AAA titels ontwikkeld worden voor VR>
Hopelijk heeft de VR versie niet de zelfde performance problemen als de standaard versie had bij launch. Al kunnen mensen die problemen bij een VR versie een stuk moeilijker ontkennen.
Er worden nochtans dagelijks posts gemaakt op de Vive en Oculus subreddit over iemand dat eindelijk een headset heeft gekocht. Tot op irritatie toe.

En dan tellen diegene daar niet over posten nog niet mee.

Het is gewoon duur en zal tijd nodig hebben om mainstream te gaan.
Ik heb niet het idee dat je loopsnelheid zich ook helemaal 1 op 1 zal vertalen, want in een game loop je doorgaans een stuk sneller dan je in het echte leven ooit zou doen.
Als ze slim zijn dan houden ze de VR versie even duur als de gewone, en gratis voor mensen die de gewone al gekocht hebben. Dit als ze echt VR een 'kickstart' willen geven.
Dat niet alleen. VR zelf moet ook veel toegankelijker worden. Er zijn maar weinig mensen die ¤800+ overheeft voor degelijke VR setup.
Wel meer dan 800 euro, een headset + bijbehorende pc setup is al 1600~1700 euro (inclusief scherm met een GTX 1060 of rx 480)

En dat is een basis setup qua hardware, meeste VR games willen toch wel minimaal een GTX970/1060 en 16gb ram.

Goedkopere optie is PSVR maar de ervaring daarmee is nog erger dan met reguliere VR, en zelfs in dan geval ben je 700+ euro kwijt...

Te duur is hier het probleem, ik besteed die 800 euro dat zo'n headset kost eerder aan een betere cpu en gpu voor reguliere gaming.
1600/1700 euro? Even uitgerekend:
1600/7500 = +- 240 euro (incl cooler voor de 7500)
Mobo = 100-140 euro (Gigabyte B350 gaming 3)
Ram = 140 euro (3200mhz/cl16 ddr4)
PSU = 60 euro (Seasonic M12II Evo 520W bijv)
Kast = 70 euro (voor een leuke, bijv NTX S340)
480/1060 = 260 euro (Asus ROG STRIX-RX480-8G-GAMING bijv)
______________________________________
totaal: 900 euro en je hebt een behoorlijk leuk systeempje.

Scherm: tja, dit vind ik een beetje vaag dat je dit bij je set up zet, want je kan als je wilt een 5 euro scherm halen via marktplaats en het werkt gewoon. Maar goed, een leuke freesync monitor haal je al voor 150 euro (zie pw). Dus incl scherm is het 1050 euro voor de hele set up. Dan de 800 voor de vive = 1850 euro all inclusief. Bij mensen die upgraden kan vaak de PSU, monitor, kast en enkele gevallen zelfs de GPU af van het lijstje, dus zo 270 - 520 euro kan er af. Betaal je nog 1330 euro over voor de upgrade.

Nog steeds veel geld, maar toch meer dan 1000 euro duurder dan wat jij voorstelde en in de worst case scenario als je alles opnieuw moet kopen, zo een 550/650 euro goedkoper.

Dat gezegd, de VR headsets moeten zeker met prijs zakken. Ik denk tegen de 300 euro is een mooie prijs voor VR (met alles erop en eraan daarbij).
Precies, niks mis met verschillende prijsklasses maar het zou net als met pc monitors moeten zijn waar je voor rond de 100 al een bruikbare hebt maar dat je een sweetspot hebt zitten tussen de 300-500 euro.
Auw cl16 ram, ik snap vanwege je prijs punt helemaal dat je dit hebt gekozen, maar ik zou voor VR toch iets meer kwaliteit bij elkaar verzamelen, alle mogelijke slowdown is slecht in het geval van VR, dus als je het doet, doe het dan ook goed.

Ik denk dat iets als ¤1250 een realistischer begin budget is voor een goeie 'VR PC', ik zit met m'n PC al zeker over de 2k, en de 1080 die ik erin heb zitten is eigenlijk nog net te weinig power. (en ik heb dan bijv cl10 ram, misschien weer wat gortig, maar ik denk dat je cl12 zo'n beetje als limiet moet stellen)

[Reactie gewijzigd door olivierh op 17 april 2017 18:12]

Sorry maar dit is nonsens. Invloed van CAS op gameprestaties is ZEER gering, ga maar eens zoeken naar de effecten daarvan. MHz > CAS. Gaat zeker niet het verschil maken tussen playable en unplayable, dan heb je allang andere bottlenecks in je systeem.
Toch heeft olivierh wel een punt, elke stutter is in VR eigenlijk onacceptabel, de kwaliteitseis ligt echt kilometers hoger, en sneller RAM heeft daar zeker in het geval van DDR4 met een recente proc enorme invloed op, met name op een stabiele frametime aan de onderkant.

Een 'redelijk' game systeempje voor 1080p (want met een RX480 en het perspectief dat je ook nieuwe titels nog lekker wil blijven draaien is dat wat het is) is echt niet een garantie voor een goede VR ervaring. Dat kan een VR benchmark dan misschien wel vinden, maar de realiteit blijkt weerbarstiger te zijn.

Verder moet je die berekening van het totale systeem eigenlijk omdraaien om het werkelijke perspectief te zien: voor 800 euro koop je zo twee dikke GPU upgrades, maw top notch gaming voor de komende 4-6 jaar, of 3-5 als je de lat wat hoger wil leggen. Dat is die bril niet waard, die is outdated nog voordat je je eerste GPU upgrade gaat doen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 17 april 2017 20:31]

Dat eerste ben ik met je eens, alles onder de 90FPS of wat het getal ook is maakt je hersenen onrustig. Al wil ik dan wel bewijzen zien dat het geheugen daar zo'n grote invloed op heeft.

VR gaming staat nog in de kinderschoenen, over een paar jaar lachen we om deze systemen :)
Heb je bron dat geheugensnelheid uberhaupt meetbaar effect heeft? Laat staan merkbaar?
Mbt wat belangrijker is snelheid of latency: snelheid.
Bron: http://www.crucial.com/us...performance-speed-latency
Ik vind het wel meevallen wat die stutters betreft. Ik heb een systeem dat nogal onder de minimum specs van de Oculus ligt (i5 van 3e generatie, GTX970, goedkope SSD) en ik heb regelmatig wel even een stutter. Maar echt erg is het niet, je kijkt er wel doorheen. In het begin 'voel' je het misschien even maar dat is ook gauw gewend. Bovendien helpt de Asynchronous timewarp heel erg, wat hij dan doet is het vorige frame verschuiven in de headset waardoor je wel het gevoel hebt dat je beweging daadwerkelijk gebeurt, alleen in de randen wordt het dan zwart.

Ook zijn de meeste VR games qua grafisch design een heel stuk simpeler. Het is vergelijkbaar met games van een jaar of 5 terug. Maakt niet uit, want de extra immersie maakt heel veel goed. Maar het compenseert de hogere systeemeisen voor het VR gebeuren. Als kaarten eenmaal speciale VR functies krijgen (zoals de 1070/1080 al hebben) dan gaat het steeds meer gemeengoed worden.

Dat de brillen nu te duur zijn vind ik ook. Ik heb de Oculus gratis gekregen maar anders had ik ook even gewacht. Maar het wordt alweer goedkoper met bijvoorbeeld de OSVR, en ik denk dat de volgende generatie wel rond de halve prijs gaat zitten.
Tja... Vreemd dat ik met DDR3 1333 MHz en een i7 2600k prima VR op hoge settings kon draaien.

De GPU is nog het allerbelangrijkste voor gaming en dus ook voor VR games.
Kijk eens terug naar de prijzen van systemen in de commodore 64 tijdperk. Of de prijzen voor vroege catridges.

Reken dan even de inflatie uit en dan is het ineens allemaal niet zo duur meer.
VR is niet meer te vergelijken met de eerste CDrom speler, of de eerste floppydrive, de technieken en fabrieken die deze dingen kunnen maken zijn ook 20-30 jaar verder, het was die combinatie die toen alles zo duur maakte.

Prijzen van de segmenten zijn redelijk gelijk gebleven (games van 129 gulden naar 60 euro, top kaarten van ~500-600 euro), sommige zijn alleen maar omhoog gegaan (topsegment telefoons, auto's, kleding).

En zelfs als je topsegment hardware koopt, die 800 euro erboven op is gewoon niet te rechtvaardigen met wat je daarvoor terugkrijgt. Een 800 euro telefoon, 800 euro videokaart, of mid-segment televisie, dat zijn zaken waar je zoveel meer voor krijgt dan een VR brilletje waar je markt nog steeds hard op zoek is naar de juiste games, juiste apparatuur (meerkosten) en er nog steeds geen 'key item' is waarmee je VR kan omschrijven.
Je betaalt niet alleen het fysieke product, maar ook de jaren aan onderzoek wat er aan vooraf is gegaan. Daarna moeten die mensen ook nog hun brood kunnen beleggen.

Of je de aanschaf kan rechtvaardigen is nog altijd subjectief. Het zal niet voor iedereen een rechtvaardiging zijn maar er is legio aan leuke content te krijgen. Er is alleen nog geen killer app waardoor iedereen in de rij staat om in te stappen. Ik heb makkelijk de kosten eruit ten opzichte van het plezier.

Een escape room is hartstikke gaaf om te doen. Horror ervaringen zijn een stuk gaver om mee te maken en er zijn ook al tal van shooters die je in multiplayer kan spelen en waarbij het niet meer gaat om noscope360, maar waar je echt moet gaan mikken. Neemt niet weg dat het veel geld is, om in te stappen maar om lukraak te zeggen dat het niet te rechtvaardigen is klopt niet.
Jij hebt duidelijk nog nooit een Oculus Rift of HTC Vive op gehad, begin daar eerst maar eens mee, praten we daarna wel verder.
Probeer een een beetje terug te graven naar die tijd maar weet het niet meer wat de prijs was van c64, dacht rond de 600 gulden,met cassette denken 1 joystick.

Over dit VR verhaal, daar wacht ik nog even mee. Sowieso is mijn pc niet krachtig genoeg, het lijkt me wel leuk voor race en Skyrim/ fallout achtige games,voor shooters wat toepasbaar.
Te duur is het probleem, 100% mee eens.

PSVR is echter niet persee een slechtere ervaring, ja helaas zijn de titels die er beschikbaar voor zijn momenteel vooral van die lompe demo's van een paar minuten, maar daar staat tegenover dat het comfort van die headset momenteel het beste in de branche is, en die lenzen zijn ook van een totaal ander niveau dan wat er in een Vive en Oculus zit.

Verder is het gewoon een kwestie van sparen :P ik ben gewoon een jaar voordat de Vive op de markt zou komen begonnen met iedere maand wat geld opzij te leggen, prioriteiten enzo ;)
Het wordt de Mario/Sonic van de VR.
Complete apparatuur voor een paar honderd euro dus, aansluiten op een scherm en spelen.
Niks mis met psvr btw...
Er staan regelmatig htc vive's van 500-600e op marktplaats, een 2e hands computer met een i5 en een r9 290 kan je voor 500-600e bouwen. Het hoeft lang zo duur niet te zijn.

Qua content vind ik juist het probleem dat het teveel games zijn: doe dit, doe dat, doe je het fout dan ga je dood en moet je het opnieuw doen :'(. Ik ben geen 12 jarige puber meer die zeeën van tijd over heeft.

De tofste ervaringen vind die met een verhaal of waarbij je iets kan doen wat je normaal in de echte wereld niet kan doen. The waltz of the wizzard demo is mijn favo experience. Transporteer mij naar een compleet nieuwe wereld ipv mij te vervelen met kunstmatige uitdagingen.

[Reactie gewijzigd door SpiceWorm op 17 april 2017 16:42]

HTC vive voor 500,- op marktplaats? Wel ophalen en testen want dit zijn de ideale oplichters producten. En de slimmeriken die denken dat een verkoper 8jaar op marktplaats actief is, te vertrouwen is, ook dat is schijnbaar simpel te hacken en het duurt een tijdje voordat marktplaats dit door heeft en je een bericht zend; dat deze verkoper mogelijk een oplichter is en ziijn account verwijderd is!

Sorry geheel OT, en dit wordt waarschijnlijk een -1, maar denk ik wel de moeite waard om te waarschuwen.
Precies, die tech demo's of mini games zijn leuk als proof of concept en om wegwijs te worden met de controlls en de ervaring, maar voordat een nieuwe videogame markt volwassen wordt moet er diepgaande kwaliteitscontent zijn waar mensen zich echt in kunnen immersen. Gelukkig zijn er een hoop "story driven" titels met intrigerende spelwerelden "in the making". Een wereld als die uit fallout wordt honderd keer interessanter als je echt zelf rondkijkt en beweegt en richt. Het meest interessante aan VR vind ik tot nu toe puur het gevoel van presence. Dat je in een digitale wereld kunt bukken en objecten van dichtbij kan bekijken en eromheen kan lopen. Kan niet wachten totdat de techniek en games een punt bereiken waar ik er 1000+ euros aan uit wil geven. Hiervoor is echter diepgang en "polish" nodig.
Ja dat zeker.. Maar dat komt ook wel. Kijk naar de onderdelen, zo veel bijzonders zit er nou ook weer niet in die headsets. Het is puur ontwikkelingskosten die je nu betaalt.

De volgende generatie zal alweer een stuk goedkoper worden, en hopelijk komen er ook nog Chinese clones.
Als je de echte vr wil zul je poen moeten neerleggen.. Als je voor een setup van pakweg 1 a 200 euro kiest, das gewoon geen real vr dus dan kan je het net zogoed laten... Dat vergeten die mensen dan wel ff...
Ik ben ook van mening dat de instapkosten de grootste obstakel zijn voor VR momenteel. Snap dan ook niet waarom ze het zo duur maken.
Of ze verkopen hem opnieuw fullprice aan diegenen die nu al een vr headset hebben gekocht, want die hebben blijkbaar genoeg disposable income.
Qua ervaring wellicht, maar niet qua impact op de consument. VR is voorlopig nog steeds voor heel veel consumenten onbereikbaar, vanwege het enorme prijskaartje dat er aan hangt.
Hoewel we dat met z'n allen wel vinden, betalen we toch leuk 800 euro voor een telefoon. System sellers missen, dat is de enige reden ... zie het als Nintendo switch zonder Zelda ...
Ik vind de vergelijking voor telefoons altijd zo misplaats. Veel mensen tikken de 4 uur per dag op een mobiel kijken wel aan en dat voor 3 jaar, nou dan heb je je geld er wel uit.
Ja en nee, genoeg mensen betalen honderden euro's voor een telefoon en doen vervolgens niets anders dan browsen, sms'en en bellen. Het gros van het geld gaat dan naar onbenutte elementen.

Edit: en misschien een paar apps die weinig vergen

[Reactie gewijzigd door 2econd op 17 april 2017 14:13]

We gaan nogal offtopic, maar bij de genoemde dingen profiteer als nog van een mooi scherm, snelheid, mooi design en batterij duur. Het blijft ten slotten aan de mens zelf waar ze het geld aan uitgeven.
Wat 2econd zegt.
Een Samsung s8 is hetzelfde als iemand die niet verder komt dat internet en word aanraden om een workstation met dual-xeon processors en 2 quadro-kaarten te kopen.

Ja het werkt ook. En als je er dagelijks uren op werkt is het fijn. Maar een pc die 3000 euro goedkoper was hadden ze het verschil niet gemerkt.

Vreemd genoeg is het bij telefoons volledig geaccepteerd dat hele volksstammen elke 2 jaar een 800+ telefoon nemen waarvan ze 90% van de features niet van gebruiken... En van VR wordt dat niet geaccepteerd.

Zelf heb ik VR gehad en vond het super (vive). Maar ik heb er de tijd niet voor en de ruimte er niet voor over. Maar een game als Fallout 4 in VR lijkt mij echt enorm gaaf. Een diepere belevenis dan welke game dan ook.
Dat over acceptatie heb je wel gelijk in, maar in dat op zicht moet je gewoon schijt hebben wat andere er over denken. Maar die volksstammen die jij opnoemt hebben ook helemaal geen behoefte om 800 euro neer te leggen voor een bril die ze maar een paar keer gaan gebruiken. Je kan een smartphone boven de 200 euro, een VR bril of een laptop boven de 500 euro allemaal wel luxe producten noemen. Heb nu ook een laptop voor de studie van 500 euro die naar alle wensen voldoet, maar m'n volgende gaat denk ik wel een luxe worden van 1000-1500 euro, niet omdat ik die nodig heb maar gewoon omdat ik graag op een premium product zou willen werken.
Zoals je het zelf zegt elk 2 jaar.
Reden is heel simpel mensen betalen 40+- per maand en niet 800 in 1 keer.
Zijn genoeg gamers die meer tijd besteden achter hun pc
Eens met Nieuwevolger zijn post. Een smartphone is een totaal andere investering, een apparaat dat je altijd bij je hebt, waarvan je zeker niet bang hoeft te zijn dat deze ligt te verstoffen. Een smartphone is enorm veelzijdig en onmisbaar voor het gros van de consumenten. Dat kan je van VR natuurlijk niet zeggen.

Daarnaast heb je het over 800 euro, maar daarmee ben je er niet. Naast de Vive heb je een behoorlijk systeem nodig om Fallout 4 VR enkel te kunnen draaien. Wil je de volledige ervaring en genieten van maximale settings, dan zit je al snel op totaalkosten van 3000 euro.
We betalen ook 20k voor een auto. Het is totaal geen vergelijking. VR valt onder entertainment en niet onder semi-noodzakelijke artikelen. Daarbij, je kunt ALLE content benaderen zonder VR in huis te halen. Zonder auto of telefoon heb je gewoon nul - niet rijden, niet bellen, geen Youtube of FB.

Om de autovergelijking door te trekken: VR is in dat opzicht zoiets als een HUD op je voorruit. Leuk voor erbij, maar eigenlijk zie je er de toegevoegde waarde niet van, geef het als optie met korting en mensen kopen het misschien, maar anders, no way.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 17 april 2017 20:17]

En daar leg je de vinger exact op de zere plek. Bovendien vraag ik mij af of FallOut 4 het "charisma" heeft om dit voor elkaar te kunnen krijgen. En daar komt nog eens bovenop, welk uiterlijk en welk geslacht kies je als "frontman of - vrouw" ? Hoe Fallout 4 werkt, gaat niet samen met het vormen van enig icoon in mijn mening.
Als elke fabrikant er zo over denkt, komt niemand met iets nieuws.
Vroegah koste een PC ook 10.000-en, maar de prijs is inmiddels gekelderd en staat er nu een (of meerdere) PC in ieder huis.
Vroegah hadden maar weinig mensen een mobieltje / smartphone, nu loopt iedereen ermee.

De early adapters zullen er veel voor betalen, de rest wacht liever.
Maar er moet wel een fabrikant zijn die de eerste stap durft te maken.
Qua ervaring wellicht, maar niet qua impact op de consument. VR is voorlopig nog steeds voor heel veel consumenten onbereikbaar, vanwege het enorme prijskaartje dat er aan hangt.
Hoe komt het dan dat diezelfde consument, hun moeder en de hond met een telefoon van 700 euro rondlopen?
Het is gewoon een keuze.
Dit is wat VR nodig heeft. Het zou heel goed zijn als vr standaard in games zou ingebouwd worden. Desnoods enkel bij 3rd person games dat je van op afstand kijkt. Ik zou daarvoor wel vr willen aanschaffen. Natuurlijk is het wel wat extra werk, maar dat is het wel waard. Ik weet niet hoe game devs hier tegenover staan. Als het geen extra geld in het laadje brengt zullen de meesten waarschijnlijk wel wat terughoudend zijn.
De toekomst zal zichzelf wel uitwijzen. Voorlopig is het gewoon afwachten. We'll see.
Yep, zie RE7 en Dirt als voorbeelden van hoe het moet. Er moeten veel meer van zulke games komen die VR gaan ondersteunen, want grote exclusives zijn op dit moment nog niet rendabel voor enkel VR. Als VR daarnaast steeds goedkoper (en beter) wordt dan zie ik de markt nog wel ontploffen. Want dat VR de toekomst is dat staat voor mij vast.
Dirt vind ik eigenlijk een voorbeeld van hoe het niet moet met hun exclusiviteit. Het is werkelijk ongelofelijk dat die game nog niet voor de Vive officieel beschikbaar is gemaakt.
VR exclusives in het algemeen zijn niet rendabel. Op een paar uitzonderingen na.

De toekomst zit in de games met VR support.
Een gewone versie om het gros van het geld binnen te halen, en VR support om de VR markt te stimuleren.
VR is een niche markt en is eigenlijk alleen toepasbaar op een kleine groep games. Veruit de meeste developers zullen het niet eens overwegen omdat het een enorme investering vereist (niet elke studio werkt met budgetten van miljoenen euro's). Daarnaast lopen developers het risico dat VR wordt gezien als hoofd-functie van het spel. Reviews zullen spellen dan ook streng beoordelen op net-niet-perfecte VR, terwijl het spel misschien veel beter was beoordeeld zonder de VR functionaliteit.

"Elk spel moet VR ondersteunen!" klinkt in mijn oren een beetje als "Elke shooter moet een multiplayer modus hebben!" zoals we dat een jaar of 5 à 10 terug wel eens hoorde.
Ik vraag mij echter af hoeveel werk het kost om een spel, die reeds 3D is opgebouwd, naar virtual reality te 'vertalen'. Ik heb werkelijk geen idee hoor! Maar het lijkt mij dat de bouwstenen in grote blokken klaarliggen.

Mocht het werkelijk een boel werk zijn, dan wordt dit in de toekomst hopelijk makkelijker doordat t.z.t. uitgewerkte algoritmen 3D/2D vertalen naar 3D/3D, zonder veel menselijke toevoeging.
Dat zal waarschijnlijk niet heel veel werk zijn. Wat wel veel werk is zijn de bugs die dan tevoorschijn komen.
Het is wel veel werk meer dan je denkt.
beginnend met voor de hand liggende
1) Men moet de engine ombouwen de feature
2) algehele test en Q&A en
3) je kan het zien als extra platform waar geport voor wordt.

Niet zo voor de hand liggend
1) De engine moet aangepast worden voor extra low lag render back-end.
2) Optimaliseren voor zeer stabiele Fps
3) De algehele design moet ook een apparte VR mode hebben voor GUI en ondersteuning devices voor VR wat goed uitgewerkt is.
4) De core gameplay moet goed op VR afgestemd worden

De niet zo voor de handliggende laten dev vaak liggen. Omdat er beperkt budged is. De voor de hand liggende is VR on top of bestaande concept. ivm budged beperkingen.

Deze volledige inspanningen voor kleine nich markt zijn niet zo commercieel rendable. Dus de reden dat men het wel eens poogd lijkt mij meer prestige en imago versterkende redenen te hebben. Zoals sommige dev wel de focus leggen om de laaste tech te pushen.

in tegen stelling tot richten op de massa market dat triple A funds kan dragen.

Zijn nogal wat beweringen van die topman , ben dus benieuwd of ze dat kunnen waarmaken.
Stabiliteit... en dan nemen ze Fallout 4 (is al een stuk beter nu, met al die patches). Maar ik moest toch even glimlachen.
Dat is nogal kort door de bocht. Grafisch is het natuurlijk weinig werk, alles word al 3d gerenderd. De uitdaging zit vooral in de UI werkzaam maken met VR, de wijze van besturing aanpassen aan VR controllers, de wijze van bewegen zo maken dat het werkt, immersive is en dat je er niet misselijk van wordt.
Er zijn eigenlijk een hoop trukjes die game designers in games steken om te besparen op performance die in VR niet mogelijk zijn.

Een voorbeeld zijn de bergen in Skyrim.
Ze lijken enorm ver weg (500+m) te zijn op een 2D scherm.
Maar met ze te zien in 3D met VorpX lijken ze niet verder dan 150m.

Een ander is bijvoorbeeld de appelen in Skyrim.
Die zijn zo groot als een Cantaloupe in 3D.

En dit zijn enkel de grafische problemen. Dus denkt niet dat het zo gemakkelijk zal zijn.
Dota2 doet dit, kan je als VR speler in zon spelwereld duiken terwijl alle niet VR spelers los gaan op elkaar. (Zelf nooit geprobeerd want gatverdamme dota, maar wel geinig idee en schijnt leuk te werken)
Dota2 is van Valve, dus het is vrij voor de hand liggend dat ze dit hebben ingebouwd zodat ze meer headsets kunnen verschepen.

Verder denk ik dat het niet zo snel zal gebeuren dat niet-VR games een VR-mode krijgen, uiteindelijk heeft het inbouwen van goeie ondersteuning nog wel wat voeten in de aarde namelijk, een doorsnee game (van triple A studio's) word niet op een Unity of Unreal engine gebouwd, dus ze kunnen niet 'ff VR support erin slepen' zoals indie devs met die engines dat wel kunnen (omdat iemand bij de engine al een maand of wat tijd heeft gestoken in het goed krijgen van zo'n systeem)

En zelfs als ze het inbouwen, is het nog maar de vraag hoe ver, er zijn nu bijvoorbeeld re-releases van Serious Sam games met VR+flat multiplayer support, maar (ondanks dat ze er schijnbaar maanden werk aan hebben gehad) een VR speler ziet er precies hetzelfde uit als een niet-VR speler, oftewel, ff zwaaien naar je teammates werkt gewoon niet, omdat je er voor hun als een standaard character uit ziet, op zn best zullen ze je aim een beetje zien schudden.. Het lijkt misschien flauw om dat als minpunt te noemen, maar een hele grote pijler van VR (wat je pas echt zal merken als je een paar online VR games speelt) is 'social interaction', ja het slaat nergens op 'want er is niets' maar het voelt nog steeds geweldig om je teammate een high 5 of omhelzing te geven als je net samen een of andere moeilijke baas of puzzel hebt verslagen, dus halfbakken implementatie is gewoon een doodzonde.
Serious Sam the first encounter VR vind ik dan wel weer een geweldig goed gelukte ombouw.
Heb nog geen multiplayer gedaan maar de singleplayer is gewoon geweldig!
Maar idd de social interaction zoals bij Onward is wel echt gaaf.
Hoewel ik ook groot van ben van Serious Sam, pas alsjeblieft op met die nieuwe releases. Voor je het weet ben je 80-100 euro lichter, en de content heb je zeer waarschijnlijk al.

VR is super tof, en het is zeker toe te juichen dat er Serious Sam games zijn voor VR (het is überhaupt toe te juichen als 'grote' titels naar VR komen) maar tot nu toe krijg je in mijn ogen eigenlijk geen waar voor je geld, je betaald inderdaad gewoon rond de 30 euro voor iedere re-release, wat best prijzig is voor die oude games zelfs al hebben ze VR toegevoegd, en zelfs in de VR-Only titels mist de beschreven sociale interactie, het is gewoon letterlijk een kwestie van VR controls in serious sam lijmen en cashen maar, wat mij betrefd niet echt meerdere aankopen waard.
Ik heb nu zo'n 8 uur gespeeld en vind het spel de 27,50 euro meer dan waard.
Er zijn VR spellen die ik heb gekocht die ik na 5 minuten spelen nooit meer heb gedaan.Ik kan me wel voorstellen als je de hele reeks hebt gekocht en je ze nu dus weer zou moeten kopen dat je daar geen lekker gevoel bij hebt. Van de andere kant krijg je er wel iets geweldigs voor terug.
Het zou toch geweldig zijn als ze dat met meerdere spellen zouden doen? Het lijkt me geweldig om een oude Call of Duty of Battlefield game in VR te kunnen spelen.
Gemengde gevoelens bij de Serious Sam VR titels (de enigste die 'soortvan' nieuwe content hebben krijgen vervolgens rare dingen die niet bij Serious Sam passen zoals zwaarden)

En ook beetje gemengde gevoelens bij meer oude titels opnieuw releasen met VR support, ik wil liever nieuwe titels :P
Op het werk testen we best veel met verschillende VR brillen, en het is allemaal super mooi en prachtig, maar of het echt de game industrie gaat veranderen moet ik nog maar zien. Uiteindelijk zie ik dezelfde problemen als bij 3d tv (brilletje), de WII of Sony play (accessoires die je moet vasthouden). Het is gedoe.

Als ik naar mijzelf kijk wil ik onder aan de streep vooral heel passief onderuit op de bank gamen met zo min mogelijk fysieke inspanning of dingen op mijn hoofd. Lekker passief dus. Ben erg benieuwd of VR dit gaat doorbreken maar ik zie eigenlijk niet in hoe.
Dit is zeker een punt. Ik heb zelf een Vive, het geeft heel interessante ervaringingen maar isafwijkend van hoe ik vaak speel.

Bethseda heeft ooit gezegd dat Fallout 4 een probeer titel wordt voor VR met meedere speel methodes om uit te vinden wat populair is.

Ik hoop eigenlijk dat er ook geen een zit versie uitkomt met toetsenbord en muis zodat ik gewoon lekker lui kan spelen maar wel om me heen kan kijken.

[Reactie gewijzigd door sfc1971 op 18 april 2017 05:08]

Ik denk dat je je reactie even moet na-lezen en bewerken, wat je nu zegt is een soort oxymoron :) je hoopt dat er geen zit versie uitkomt, zodat je lekker lui kan spelen en om je heen kan kijken? denk dat je bedoeld dat je hoopt dat er WEL een zit versie uitkomt?

Persoonlijk ben ik trouwens erg tegen Seated VR, al helemaal als je met toetsenbord en muis gaat spelen, dan kan je net zo goed met zo'n videobril van 5 jaar geleden op je neus zetten, ben je ~500 euro goedkoper uit.

Het hele 'ding' wat VR groot moet maken is juist de nieuwe vorm van Input & Output, als je achter een bureau gaat zitten met een controller of muis/tobo doe je jezelf ontzettend te kort, ik wil je dan ook met klem aanraden meer roomscale titels te proberen (er zijn genoeg leuke gratis titels te vinden op steam)
ik heb precies hetzelfde, maar ik ben dan ook geen fanatieke gamer. Heerlijk af en toe op de xbox, en languit op de bank met een biertje door bijvoorbeeld gta heencrossen. Rechtop met zo'n helm op, compleet afgesloten van de buitenwereld vind ik helemaal niets.
Daarnaast wordt ik ook misselijk van de rift bij de meeste demo;s
Er zijn natuurlijk ook VR games die je met controller vanop de bank speelt.

Roomscale is gewoon het meest immersive.
Al is Elite Dangerous met Hotas, voice command software, radio sidewinder en een extra in-game scherm waarmee je films kan bekijken terwijl je cargo runs doe, ook enorm immersive.
Ik zou juist graag meer bewegen. Alleen vind ik heel veel sporten (fitness) geen zak aan. En aan andere sporten zitten weer verplichtingen.

Juist VR is dan fijn. De keus zou fijn zijn, maar niet iedereen is zo lui dat ze nooit willen bewegen. De keus zou fijn zijn. Zelf heb ik enorm veel plezier gehad met online paintball tot spierpijn aan toe. Gamen en gezondheid, dat zou een fijne combi zijn.

Maar ook dat is N=1.
Nou alsof het geen gedoe was om 2 3D hardware renderkaartjes bij 2D te pleuren voor ook flinke hoop cash. Maar IDsoft wist dat toch te pushen.

De massa zal niet overgaan totdat betaalbaar wordt. Met een goede ervaring ermee.
De high-end gamers gaan over als er musthave titels zijn die op die tech leunen.

Daar zul je toch eerst mee moeten beginnen . Waar blijft die killer game.
huh? Dat is toch helemaal geen gedoe. Die shit koop je gewoon kan en klaar, daarna kun je lekker met je reet op de bank :)
Ik heb een PSVR maar heb ding al maanden niet meer aangeraakt. Geweldig apparaat, geweldige ervaring, maar ik word er heel snel spuugmisselijk van. Sommige games lenen zich er prima voor en die kan ik best een tijdje spelen, maar bepaalde bewegingen doen echt je maag omkeren. Dat is een serieus probleem waar veel VR-gebruikers mee kampen, en de vraag is of en hoe je dat kunt oplossen. Het kan de show stopper zijn voor de grootschalige toepassing van VR.