Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Eigenaren van een Xbox One kunnen vanaf volgende maand hun games streamen naar een Oculus Rift-headset. Er komt voor dit doeleinde een app uit voor gamestreaming, en die kan dan vanuit de Oculus-appwinkel worden gedownload.

Na het activeren van de streamingapp met de naam Xbox One Streaming to Oculus Rift wordt de video-output van de console gestreamd naar de vr-headset. Dat zal niet voor alle games direct werken, maar Microsoft belooft wel dat Gears of War 4, Forza Horizon 3, Halo 5: Guardians, verscheidene grote sportgames en een aantal backwards compatibele Xbox 360 games worden ondersteund. Volgend jaar zal de lijst met ondersteunde games overigens nog verder worden uitgebreid, zo legt Microsoft uit op zijn Xbox-website.

De app die benodigd is voor streaming naar de Oculus Rift is nog niet beschikbaar, maar komt op 12 december online. Dan kunnen gebruikers de software downloaden uit de applicatiewinkel voor de Rift. Voor de streamingfunctionaliteit hoeft verder niet te worden betaald.

Microsoft had eerder al aangegeven dat het bezig was met streaming van Xbox One-games naar de Oculus Rift. Ondersteuning voor streaming vanaf Windows 10 was al aanwezig. Overigens gaat Microsoft volgens geruchten op termijn een console uitbrengen waarbij ondersteuning voor vr standaard is ingebouwd.

Xbox One-streaming naar Oculus Rift

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Erg gaaf, mooie oplossing en concurrent voor de PSVR vanuit Microsoft.
Erg gaaf, mooie oplossing en concurrent voor de PSVR vanuit Microsoft.
Ik zou bijna gaan denken dat dit een grap is...

Nee. helemaal niet gaaf. Bedacht door marketeers want vrijwel 0 toegevoegde waarde in de praktijk.

* Streamen sucked al als het niet in VR is. In VR is input lag nog veel kritieker. Geloven ze überhaupt zelf dat dit goed kan werken??
* Je ouderwetse game spelen op een virtuele TV in een virtuele kamer... Ehm yeah sure
* De PSVR lijkt wel echt een goede allround oplossing te zijn... dit komt niet eens in de buurt

Wat dafuq is MS aan het doen?? Hoe lang is het nu geleden dat die controller deal met Oculus werd aangekondigd? Dachten jullie toen niet net als ik: 'vet, MS gaat een dikke combo maken met de XBone'? Waar zijn ze op aan het wachten? Komt de Scorpio... dachten jullie toen ook niet 'da's voor die dikke VR combo die er aan komt'?

MS is veel te reactief bezig: VR 'omdat het moet', de Scorpio voor 4K... Nee MS op dat punt moet je niet achter Sony aan dwalen want 4K biedt op de PS4 / XBone ongeveer net zoveel meerwaarde als die nep-VR... niets. Geen uitgever die het echt gaat gebruiken want resolutie is niet de bottleneck in console graphics.

Van Sony snap ik nog dat die zwichten onder de druk van de consumenten elektronica divisies dat alles '4K-ready' moet zijn... Maar MS... jullie maken toch geen camcorders en TVs? Jullie hebben toch geen film studios? Dus waarom zou je meegaan in die waanzin van 4K everywhere?

Goed Sony ziet dat hele 4K helemaal fout (mag je me op quoten over 2 jaar), maar het lijkt er dan toch i.i.g. op dat ze met PSVR een home run gaan slaan. Maar MS had toch eigenlijk de beste kaarten in handen?? Watskeburt man? Ondertussen dat Hololens wat duidelijk nog een paar jaar nodig heeft en intussen hebben ze dus heel 2017 geen goede VR propositie op de Xbone... Ondertussen kan Sony rustig hét betaalbare VR platform worden. Voor 400 voor een PS4 en nog eens 400 voor de VR bril heb je een hele redelijke setup.... Tuurlijk zal iets achter blijven bij de Oculus en Vive, maar daar staat tegenover dat er vrijwel gegarandeerd heel wat spellen voor zullen komen.

Waarom niet gewoon een XBone + Oculus bundle deal? Waarom niet een paar miljoen richting Oculus om de XBone prio te geven? Dat dezen ze ook voor de Samsung Gear VR terwijl de XBone veel meer bij de visie van Oculus aansluit. Hell, de XBone heeft al Kinect functies die er mooi mee zouden kunnen samenwerken.

Dit wat hier aangekondigd wordt is echt niet genoeg. Kom op MS dat kan beter!
Streamen 'sucked' helemaal niet, op een snel genoeg (liefst bedraad) netwerk werkt het prima. En hou er rekening mee dat dit dus niet echt VR is, alleen het beeld wordt in VR weergegeven maar de signalen van de rift hoeven niet naar de xbox om de game te besturen (dat blijft gewoon van je controller komen) dus die latency is veel minder kritiek.

Wat betreft 4K, de markt pusht het heel hard dus MS zou nogal dom zijn om het te negeren. Het gaat er vaak niet zo zeer om wat werkelijk het beste is, het gaat om perceptie en als de meute straks massaal 4K wil dan moeten ze zorgen dat ze ook een antwoord hebben. Daarnaast hoop ik wel ook dat MS het beter aanpakt dan Sony en dat ze ook zorgen dat je ook flink van Scorpio kan profiteren op een Full HD scherm, maar dan met betere framerates en beeldkwaliteit (hoewel ik weinig te klagen heb op mijn Xbox One moet ik zeggen). Het voordeel van als tweede komen is dat ze nu goed kunnen kijken naar Sony en het dan hopelijk gelijk beter doen. Dus niet zoals Sony waarbij je van een handjevol games weet wat je aan de pro hebt en voor de rest maar af moet wachten...

Wat betreft VR nu al aanbieden op de Xbox one, ik denk dat dat erg lastig wordt. De Xbox One heeft minder power dan de PS4, de Rift heeft hogere resolutie dan de PSVR en geen extra hardware er tussen om frames te injecteren, en de PS4 heeft het al erg zwaar met VR games (of games zien er niet uit, zoals drive club VR). Dan kan MS wel ook een extra kastje gaan maken om er tussen te hangen, maar dat is een beetje dubbelop als ze ook al werken aan de Scorpio. Beter om daar op te focussen en het straks in een keer goed te doen.

Dit wat we nu krijgen is gewoon een extraatje voor wie al een rift en een xbox heeft... Het lijkt mij persoonlijk ook maar een slap aftreksel van een echt groot Full HD scherm, maar ja niet iedereen heeft de ruimte voor een beamer of zo.
Sorry man maar het verschil in streamen is duidelijk merkbaar hier getest op een 1Gb netwerk met Cisco 2960 en als client een i7 6700k met 16Gb RAM en Nvidia GTX 960. Dus aan de hardware zal het niet liggen.... .
Dan zit er een probleem in je netwerk. Streamen vanaf mijn Xbox One naar mijn PC via een wifi netwerk geeft amper problemen...
Idd amper problemen. Maar je ziet nog steeds duidelijk dat je aan het streamen bent. Dus voor VR onacceptabel. Voor mijn standaarden is dat niet aanvaardbaar.

Wel meegeven dat mijn consoles in een aparte VLAN zitten en dus via een 2Gb gateway/Firewall naar de Desktop VLAN gaan. Consoles en Desktops horen me dunkt niet in hetzelfde subnet aangezien deze bij mij een ander niveau van security krijgen toegewezen.

[Reactie gewijzigd door FilipV. op 24 november 2016 10:19]

Sorry man, maar dan doe toch iets fout.
Met een Cisco SLM2008 pricewatch: Cisco SLM2008 werkt het hier top. XB1 naar PC over 1GB met die switch. Al vele maanden. Met nota bene streaming op maximaal beeld ingesteld. Alsof ik direct achter de XB1 zit.
Check reply hier boven. Zeg me wat ik fout doe... ? Mijn setup is basic Cisco CCNA level... . No rocket science.
Met mijn 970 ging het redelijk foutloos met mijn huidige GTX1080 perfect...
Wat dafuq is MS aan het doen?? Hoe lang is het nu geleden dat die controller deal met Oculus werd aangekondigd? Dachten jullie toen niet net als ik: 'vet, MS gaat een dikke combo maken met de XBone'? Waar zijn ze op aan het wachten? Komt de Scorpio... dachten jullie toen ook niet 'da's voor die dikke VR combo die er aan komt'?
Heel misschien omdat Microsoft namelijk al wel een 'plan B' blijkt te hebben wat VR betreft:
"Our partners – including HP, Lenovo, Dell, Acer and ASUS – will be introducing a range of VR headsets starting at $299 with innovative built-in sensor technology for more flexibility and easy, marker-free set-up. Watch for yours, coming in 2017."
https://www.microsoft.com/en-us/windows/upcoming-features
Dus 'hun eigen' goedkope VR-brillen komen eraan - ook voor XBox One.
Dus misschien dat dit even een tussendingetje is om hun huidige XBox-klanten met Rift even blij te houden.
Wow die had ik gemist! Thanks voor de info!
Een typische reactie van iemand die denkt dat alles zonder heel veel moeite tot stand komt...bundle deals...compatibility.......quality........
Dat denk ik echt niet. MS kan dat echt doen als ze willen. Het geld en de know-how hebben ze. Feit dat het Sony wel gelukt is zegt toch genoeg lijkt me zo.
Ten eerst vind ik de hype van 4k terecht, bijna iedereen die nu een nieuwe tv van boven de 800 gaat halen gaat voor een 4k tv, een console is een apparaat die dan het meeste content kan voorzien. Probleen is wel dat waarschijnlijk pas een groot deel van de huishouden een 4k tv in de woonkamer hebben, de ps5 uit is, het is dat opzich wel zonde dat de ps4 pro minder aandacht geeft aan de vele full hd tv bezitters.

En dat de microsoft de xbox one niet bundelt met een vr bril is logisch, het apparaat is niet gemaakt voor VR. Straks als de scorpio wordt gerevealed wordt het duidelijk wat microsoft wilt met vr en xbox.
Je noemt de hype (het massaal kopen van 4K tv's) als reden dat de hype terecht is? Vrijwel niemand die écht het verschil ziet tussen HD en 4K, daarnaast gaan de nieuwste consoles toch geen echte 4K beelden aanleveren, HD lukt ze al amper.
ps4 pro games gaan gebruik maken van een techniek die bij 4k in de buurt komt.
Dus de Xbox One S levert geen Netflix 4K beelden of Bluray 4K??? Hmm ok, misschien moet je toch maar even wat gaan lezen over deze Xbox dan.

Edit: zinsopbouw wat aangepast

[Reactie gewijzigd door Chance77 op 23 november 2016 10:52]

Ja, daar heb je gelijk in. Ik bedoelde tijdens het gamen.
Nee gamen idd niet nee. Daar komen ze eind volgend jaar met de Scorpio voor. En dan wel native 4K als het goed is en niet zoals Playstation het nu doet.
Met nieuwste consoles doel ik op de S en PS4Pro, als je weet dat een GTX1080 maar net 4K aan kan op 60fps dan geloof ik niet dat er een Scorpio komt die dat wel kan, tenzij deze ¤1000+ kost. Al is eind volgend jaar nog wel een lange tijd en kan er veel veranderen. Daarnaast, het ligt maar net aan de overige settings, als je bij wijze van spreke de details hetzelfde laat als op de huidige consoles dan lukt 4K wel. Zou het publiek daar in trappen?
MS heeft al aangekondigd(in de persoon van Phil Spencer) dat de Scorpio native 4K gaming ondersteund. Ze zouden zich wederom aardig in de vingers snijden wanneer volgend jaar ineens zou blijken dat het toch niet kan.

Wat ze ook al gezegd hebben is dat de console een premium prijs krijgt. Dus het zal me niks verbazen wanneer dat ding iets van 600/700 euro gaat kosten. Ik heb zelf nog geen 4K tv en die verwacht ik eind volgend jaar ook nog niet te hebben dus de Scorpio zal voor mij nog niet echt een optie zijn.
Sommige games op PS4 Pro draaien zelfs slechter dan de normale PS4. Dus voor huidige bezitters met een 1080P TV (laten we zeggen mistens 90%) is een upgrade idd niet waard.
Verre van een concurrent. Je kan niks in VR spelen en daar is de PSVR voornamelijk voor bedoeld: VR gaming.

Het is een leuke toevoeging voor mensen die een Oculus Rift hebben en toevallig een Xbox One. Maar wil je VR gamen op een console dan is PSVR de enige optie. Zelfs met Vive/Rift heeft de PSVR een heel groot voorsprong als het gaat om hoogwaardige titels.

Resident Evil 7 kan echt niet snel genoeg komen!

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 22 november 2016 21:55]

Jammer dat de ervaring van de PSVR nog achterblijft op die van de Vive/Rift. De implementatie is in alle opzichten net wat minder goed (headtracking, motion controls, beeldkwaliteit). Ook het alleen zittend kunnen spelen van games met beperkte bewegingsvrijheid is een beperking. Hierdoor is het maar voor een deel van de mensen speelbaar, zonder misselijk te worden.
Beeldkwaliteit is inmiddels met de PS4 Pro niet minder vergeleken met de Vive en Rift ;) Veel mensen praten elkaar maar na over resolutie, maar dat scheelt erg weinig. En dan heb je nog dat RGB superieur is tegenovet Pentile.

Vive/Rift 2160x1200xPentile
PSVR 1920x1080xRGB

PSVR heeft zelfs geen last van godrays/screendoor effect wat wel merkbaar aanwezig is op de Vive/Rift. En beeldkwaliteit is met de PS4 Pro nu al merkbaar veel beter dan op de base PS4, probeer maar Robinson eens uit.

Over tracking ben ik het wel met je eens. PSVR werkt prima, zeker voor een ¤499 investering, maar de Vive is op het gebied van tracking (360 graden) wel beter.
Rgb is een kleurruimte, pentile een layout van subpixels. Je bedoelt stripe of pentile.
Pentile is nml ook gewoon R(ed) G(reen) B(lue)
Resolutie is misschien weinig verschil maar qua graphics is toch duidelijk wel verschil.
Zelfs met Vive/Rift heeft de PSVR een heel groot voorsprong als het gaat om hoogwaardige titels.
Kan de PSVR games zoals Witcher 3/GTA 5/Skyrim/FarCry/Battlefield etc. via Vorpx en Fallout 4/Doom die officiële support krijgen in VR spelen?

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 22 november 2016 23:22]

Niet echt. Dit biedt enkel een "Big Screen" ervaring, geen daadwerkelijke VR. En zo als ik het van de Windows pagina begrijp gaat het niet om een directe verbinding tussen de Oculus en de Xbox, maar moet er ook nog een Windows 10 pc tussen zitten.

Maar wellicht dat er in de toekomst nog iets groters uit de samenwerking tussen Microsoft en Facebook gaat komen.

[Reactie gewijzigd door NewDust op 22 november 2016 21:58]

Gaaf? snap je wel wat hier in het artikel staat?
Heeft niet veel met de PSVR te maken, aangezien dit niets doet met VR zelf, maar enkel content streamed naar een virtueel scherm in een VR ruimte.
Je snapt toch wel dat het bij de PSVR (als ook de overige VR brillen) gaat om het... VR en dat de cinema mode simpelweg nice-to-have is?

Danny reageert hier op de uitspraak dat dit een oplossing en concurrent voor de PSVR is. Dat is alleen relevant als dit zou kunnen concurreren met hetgeen waar de PSVR voor bedoelt is, namelijk het VR gedeelte.
Theoretisch zou Oculus Rift prima kunnen werken op de Xbox One voor simpele games alleen wilt Microsoft wachten op de Scorpio, geeft mensen gelijk een reden om eentje te kopen.
Het zou mooi zijn als je dan in een racegame als je je hoofd draait dat je dan ook een ander gezichtsveld krijgt. Dan heeft het toegevoegde waarde. Anders is het alleen maar je afsluiten van anderen.
Je kunt t zien als een soort bioscoop-modus. Het gezichtsveld is met de rift echt vele malen groter dan de tv op afstand. De echte toegevoegde waarde van native rift support heb je idd niet.
Als je je hoofd draait zie je de zijkant van de virtuele kamer waarin je je bevind.... Je moet dus in VR naar de virtuele TV kijken.... beetje suf
En hoe goed kan dit door het te streamen? Denken aan de kwaliteit en input lagg?

Xbox naar Windows viel me al aardig tegen.
Ik merk nochtans geen delay op met streamen naar Windows, het zal er wel zijn, maar verwaarloosbaar. Alles is wel bekabeld aangesloten.
Waarom worden niet alle games ondersteund? Het is toch gewoon beeld naar een virtueel cinemascherm? Niks met VR zelf eigenlijk.
Waarschijnlijk omdat het scherm toch gesplitst moet worden?
Ik weet niet of dit zo is, maar lijkt mij dat dit moet, er zijn toch ook 2 aparte lenzen en schermen.
Dat is mogelijk, ik ging er vanuit dat die brillen dat zelf deden bij een gewone input (bvb om films te zien in een virtuele cinemazaal).
Is waarschijnlijk vlak 2d beeld van een 3d game. Ik doe nu met vorpx ditzelfde maar dan met 3d effect en willekeurige AA game. En het 3d effect is echt goed in bepaalde games.

Je hebt wel een vrij stevige pc nodig om dit te kunnen met hoge settings.
Werkt Vorpx met elke game? Of moet het eerst toegevoegd worden?

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 22 november 2016 23:26]

Je kunt je eigen profiel toevoegen, maar het is over het algemeen geen klik en gaan.
Je bent met elke game wel even bezig om uit te vogelen wat werkt en wat niet werkt.
Welke games heb je al werkend gekregen dan
Vanuit mijn ervaring met de DK2 zeg ik: dit wordt niks.

VR cinema zie ik wel wat in, maar met de DK2 was het gewoon echt niet lekker kijken. De resolutie was te laag, screendoor effect te groot. Zouden die problemen opgelost zijn dan zou het wel aardig zijn. Oculus scherm schijnt beter te zijn maar ik vermoed dat het niet genoeg is. Hiervoor moet de bril 4K resolutie ondersteunen denk ik.

Maar zelfs dan. Onderschat niet de impact van die bril op zetten. Je ziet niets meer om je heen... kunt niet simpel een slokje drinken nemen of een handje chips eten... een sigaretje roken etc... Dan moet de bril af. Is ook zwaar op je hoofd / heet / oncomfortabel... Dat heb ik er allemaal voor over om een vette VR ervaring te hebben, maar niet om mijn bestaande gewone game op een virtueel scherm te spelen...
Is de DK2 wel echt een stuk slechter dan de huidige versie maar dan nog denk ik dat je hier wel heel veel resolutie moet inleveren.
Ik heb zelf de eerste versie van de oculus getest, en inderdaad dit was heel erg slechte met de resolutie en heel erg zwaar op je hoofd. Nu heb ik de laatste versie van de Gear vr en dat is al 2000% beter dan die oculus rift. :) Ik weet dat de consumer versie van de gear vr nog stukken beter is dus ik denk dat dit wel zeker een toegevoegde waarde heeft mitst je alleen speelt. Als je echter getrouwt bent of een vriendin hebt bij je op de bank dan is dit wel erg onpersoonlijk ..
Hoe moet ik dit zien? Streamen naar Oculus Rift? Moet ik de content naar een pc/laptop streamen via xbox play anywhere of kan het 'stand-alone'? Mijn PC hardware is momenteel niet krachtig, heb meer focus op werk, voor ontspanning heb ik wel 2 xbox one's in huis. Afgelopen weekend even bij een kennis de PSVR mogen testen, prachtig. Mocht ik dit nemen ga ik ervan uit dat de Oculus Rift op de Xbox One aangesloten zit?
Dit is niet te vergelijken met de mogelijkheden van de PSVR (of Vive of Rift) omdat je het gestreamde spel alleen maar op een groot virtueel scherm kunt spelen. Geen in-game head tracking dus en al helemaal geen motion controls en volgens mij zelfs geen 3d effect op dat virtuele scherm.
Het grappige is eigenlijk dat je vandaag de dag een PSVR aan de XBOX one kan koppelen. Ik heb mijn PSVR al aan de MacBook gehangen om op een VR "Big screen" / VR cinema zaal een filmpje te kijken of te gamen. Het kan dus nu al met hardware van de concurrentie :D.

Nadeel is wel dat je dan een PS4 moet hebben aan staan, samen met de XBOne en de VR splitter kast. Maar ja, minor tradeoff tegenover een rift aan te schaffen (althans voor mij dan).
Is dat nog steeds niet gefixt? Dan is het echt een hidden feature en geen oversight.
Zoals we dat nu al kunnen in de HTC Vive met Bigscreen en andere. 8-)
Streamen kan je toch al via de xbox pc app? (En desktop vr toepassing)

Zijn er specifieke features? Ik neem aan dit gewoon je beeld uitvergroot (in 2d) voor een beperkt aantal games. Lijkt me meer publiciteit dan nuttig.
Leuke ontwikkeling. Niet iedereen maar zeker sommigen zullen hier blij van worden.

Aangezien er maar een klein deel van het 2160 x 1200 display gebruikt wordt, is de kwaliteit natuurlijk een stuk minder dan je 1080p tv, maar aan de andere kant komt het de immersion waarschijnlijk ten goede. En, geen afleiding meer dus je vriendin kan door het beeld lopen wat ze wil!

[Reactie gewijzigd door samdiax op 22 november 2016 23:27]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True