Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties

Microsoft zou werken aan een Xbox-console die moet werken met de Oculus Rift. Dat zeggen anonieme bronnen tegen gamesite Kotaku. Die console moet volgend jaar uitkomen. Voor die tijd zou er een compactere versie van de Xbox One komen.

De nieuwe Xbox voor 2017, die Microsoft zou maken onder de codenaam Scorpio, moet 'technisch in staat' zijn om de Oculus Rift te ondersteunen, claimt Kotaku. Dat gebeurt onder meer door het inbouwen van een krachtigere gpu. Microsoft en Oculus zouden hun huidige samenwerking uitbreiden voor deze console. Op dit moment werken Microsoft en Oculus al samen en het dochterbedrijf van Facebook stopt bij de Rift een Xbox One-controller in de doos voor besturing van games.

Met de stap zou Microsoft een antwoord hebben op Sony, die dit najaar PlayStation VR uitbrengt, waarmee spelers kunnen gamen in virtual reality. Hoewel Nintendo nog geen plannen op dit gebied heeft aangekondigd, zal het binnen afzienbare tijd wel zijn NX presenteren. Behalve de codenaam is er weinig bekend over de Nintendo NX, maar ook daarover gaan geruchten dat het iets met vr van doen heeft.

Behalve de Scorpio zou Microsoft ook werken aan een compactere Xbox One voor release dit najaar. Volgens een van de bronnen van Kotaku zou die beschikken over een harde schijf met een capaciteit van 2TB, het dubbele van het maximum dat nu beschikbaar is.

Volgens eerdere geruchten werkt Sony ook aan een nieuwe versie van zijn console die dit najaar moet uitkomen. Deze zou krachtiger zijn en games wellicht op 4k-resolutie moeten kunnen draaien.

Microsoft schakelt volgens Kotaku over van het eens in de zoveel jaar uitbrengen van een radicaal andere console naar meer consoles die minder van elkaar verschillen. Games moeten daarbij meerdere versies van de console ondersteunen. Microsoft en Oculus wilden niet ingaan op de geruchten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (84)

Even ter verbetering, op andere sites wordt het alsvolgt aangegeven, de in het najaar verschijnende xbox wordt gezien als xbox 1.5 welke net als de PS4 neo een snellere APU zou hebben (is ook wel te verklaren aangezien beiden hun APU's betrekt van AMD). En in het voorjaar van 2017 wordt waarschijnlijk een nieuwe xbox aangekondigd (die dan waarschijnlijk weer verschijnt in het najaar van 2017)..

Overigens zou ik als ik Sony was, en ik de PSVR verkocht met winst, zorgen dat deze (snel) ook op zijn minst OpenVR/SteamVR ondersteund zodat ze nog een hoop van die units (inclusief natuurlijk hun move controllers en zelfs mogelijk DS4 controllers) kunnen slijten aan PC gebruikers. (ze hebben dat niet uitgesloten, maar wel indertijd aangegeven dat hun prioriteit eerst bij de PS4 ligt)..
Voordeel is natuurlijk ook dat wanneer men dan de PSVR voor de PC heeft liggen men misschien eerder geneigd is om alsnog een nieuwe PS4/5 aan te schaffen voor de exclusives..
En in het voorjaar van 2017 wordt waarschijnlijk een nieuwe xbox aangekondigd (die dan waarschijnlijk weer verschijnt in het najaar van 2017)
Maar das toch niet echt logisch? Waarom zouden ze nog zoveel moeite steken in een product wat na een jaar alweer opgevolgd word? Daarnaast zorgt het er ook nog eens voor zorgt dat de userbase verdeeld word over verschillende platformen (iets wat developers over het algemeen niet waarderen)
My thought exactly. Dat is toch volkomen overbodig dan? Eerst een snellere console en dan niet heel veel later nog 1. En als ie backwards compatible is, wat is dan het grote voordeel? Wat betere hardware? Dat lijkt me eigenlijk vrij sterk.
Omdat de huidige PS4 en Xbox one, de laatste generatie is die 'lang' dezelfde hardware houdt, denk dat vanaf de PS4 neo het voortaan in kleinere stappen om het jaar op de markt gebracht gaat worden, waarbij de oudere games nog steeds gespeeld kunnen worden, en de nieuwere games mogelijk (net als bij de PC) op een lagere instelling op de oude consoles gespeeld kunnen worden..

En zo gek is het niet, AMD heeft al een snellere APU die ze voor dezelfde prijs (of zelfs lager) kunnen produceren als de huidige APU van de xbox/PS4, en als Microsoft/sony weinig hoeven aan te passen aan het systeem maar toch een extra boost kunnen krijgen, dan is dat mooi meegenomen..
Behalve de codenaam is er weinig bekend over de Nintendo NX, maar ook daarover gaan geruchten dat het iets met vr van doen heeft.
Dat is nou juist een van de dingen die door Nintendo aangegeven is: de NX heeft niets met VR te maken. Sterker nog, alle patenten momenteel lijken vooral te zeggen dat de NX een AR console gaat worden. Nintendo heeft al eens een VR console gehad (Virtual Boy) en gaat niet nog een keer die fout maken.

VR in de huidige vorm is compleet onbruikbaar als je met meer dan n speler op n locatie wil spelen. En dat is juist waar de kracht van de Multiplayer Nintendo games liggen. Samen op de bank zitten en MarioKarten / Smash / etc. En tenzij je 4 / 8 VR sets gaat kopen 300 euro / stuk heb je compleet helemaal niks aan VR.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 25 mei 2016 20:26]

Nou lekker, men begrijpt bij MS en Sony wel dat dit het begin van het einde is voor consoles? Tussentijds aanpassen, tja, dan heb ik liever dat ze allemaal op de PC content gaan uitbrengen, dan kun je in ieder geval zelf ook nog de keuze van de kaart maken.
Nou lekker, men begrijpt bij MS en Sony wel dat dit het begin van het einde is voor consoles?
Niet als games gewoon compatible blijven voor alle versies. Je hebt altijd wel een aantal mensen die butthurt zijn omdat ze niet meer het nieuwste van het nieuwste hebben, maar de grote massa zal er geen traan om laten en fwel doodleuk een nieuwe console kopen, ofwel gewoon lekker op de oude blijft spelen.

En als ze op de VR-trein willen springen dan moeten ze imho wel. Wat dat betreft pakt MS het wel wat beter aan - VR alleen op de betere console, en ook nog eens een HMD die je ook op de PC kunt gebruiken. Een goede VR ervaring van je game op de PS4 is geen sinecure - je moet alles twee keer renderen en veel games targetten al niet eens de 60fps, wat een minimale vereiste is voor VR. Het zal dan altijd een gimmick blijven. VR komt wat dat betreft dan ook op de "PS4k" veel beter tot zijn recht.
Ze hoeven helemaal niet, ik denk namelijk dat zelfs wanneer ze betere hardware hebben het nog niet genoeg zal zijn. Het voelt een beetje als de belofte van 1080p op de PS3, toen stelde men ook dat het kon, maar ze kwamen alleen met tennisspellen en andere simpele games die het aan konden.

Wat ik hiermee wil zeggen: de tech is er nog niet massmarket-ready, tenzij je zoals bij de OR en Vive je inkoopt in de toekomst door het beste van het beste te kopen (= costly), of, zoals bij Google, genoegen neemt met simpele games en apps op Android.

Het eindresultaat van deze stap echter?
Compatible zijn, leuk, maar de general perception van consoles zal veranderen. Ikzelf koop al geen consoles meer zodra ze net uit zijn omdat er altijd zuinigere goedkopere versies uitkomen, maar dit rigoreus aanpassen van hardware tussentijds maakt helemaal dat ik zal aarzelen om nog snel een console te halen. En je weet wat ze zeggen over uitstel...

Had gewoon je 'verlies' genomen, alles uit de huidige consoles gehaald, gekeken naar de fouten van OR en Vive, en dan over een jaar of twee met echte next gen consoles komen die die echt goede tech hebben voor VR (kijk naar de Nvidia 1080 bijvoorbeeld hoe snel dat gaat komen). Nu breek je de voordelen van consoles af en komt met een PS2/3 graphical VR device. Beide niet echt top dus.
Ze kunnen natuurlijk allang 1080p. Echter, en dat zal altijd waar blijven, het gaat ten koste van graphics budget op andere vlakken: View range, poly count, frame rate, texture resolution, anti-aliasing, filters, effecten etc.

In de praktijk kun je veel beter de game op 720p renderen en de extra grafische capaciteit gebruiken voor gewoon mr eye candy. De gemiddelde gamer zal dan de graphics als mooier ervaren. Zeker tijdens het spelen op 3 meter afstand van je TV.

Dit zal bij 4K alleen nog maar extremer worden. Je hebt belachelijk veel meer rekenkracht nodig om 4K te renderen dan 720p. Met die rekenkracht zou je ook de framerate omhoog kunnen gooien.

Op 90hz renderen i.p.v. op 30hz betekent grofweg gewoon 3 keer zoveel rekenkracht nodig. Zelfde voor 4K. Kijk eens naar dit plaatje: De oppervlakte van een 4K beeld is bijna 10 keer zo groot als van een 720p beeld. Tel daar nou ook nog eens bij dat je elk beeld 2 keer moet renderen, voor het linker en het rechteroog.

PS4 game: 30 fps @ 720p = 100
PS4 Neo: 60 fps @ 4K = 100 * 2 * 10 = 2000
RiftBox: 90fps @ 1080p Stereoscopic: 100 * 3 * 2 = 600

Volgens mij kun je wel zien dat, om dezelfde game op die hogere specs te spelen die we hier allemaal zo graag willen, je niet 50% meer rekenkracht nodig hebt maar nog veel, veel meer. 90fps @ 4K stereoscopic durf ik niet eens uit te rekenen O-)
De 4k zal geen games op 4k spelen. Ze zullen hem sneller maken voor de vr bril.

Het 4k zal waarschijnlijk komen door zijn uhd blu-ray aan boort. Ik verwacht ook dat het een HDR speler wordt.
Ik verwacht dat Sony een paar devs een zak met geld geeft om een 4K game te maken. Dat deden ze destijds ook met 1080p op de PS3. Gewoon om te laten zien dat het kan. En jou als consument het gevoel te geven van damn over een jaar of wat is alles 4K en zit ik daar met mijn 1080p TV... Beter alvast 'investeren' in de toekomst en een 4K scherm halen.

In werkelijkheid zal het zo snel niet gaan met 4K. Er is sprake van 'diminishing returns' (voor TV toch zeker), er is nog heel weinig materiaal (zoals films e.d.) en TV uitzendingen zal helemaal nog op zich laten wachten. Ik verwacht dat het nog meer dan 5 jaar, als het er geen 10 zijn, zal duren voordat het gmeengoed wordt. Oftewel zou men gewoon pas op de volgende generatie, de PS5, 4K hoeven toevoegen.... Maar als ze dat zeggen dan koopt niemand nu een 4K TV dus...
De 4k wil je promoten met een mooi spel. Dat moet dus upscalen worden anders trekt de ps4 dat niet.

Ik denk dat de 4k niet gebruikt gaat worden voor games, maar alleen voor de uhd speler. Dat hij daarnaast sneller is en spellen een NEO modus krijgen is om de verkopen te pushen.
Waar, maar dat hield ze bij de PS3 ook niet tegen. Waar het op media aankomt en de PlayStation te maken heeft met films en TV, daar is Sony niet geheel rationeel gebleken.
Ik doelde niet op de 1080p an sich, maar het feit dat de PSVR net als de PS3 een functionaliteit krijgt die op papier wel kan, maar waar de prijs/kwaliteit van de hardware eigenlijk niet voldoende is om echt erop in te zetten. Dat ze beter een generatie later in hadden kunnen zetten.
Dit is ook hoe ik er over denk als Microsoft nu al vrij snel met een betere Xbox komt die waarschijnlijk net mee kan komen met de eerste generatie VR bril dan schiet het nog niet op.
De eerste generatie is leuk maar nog lang niet zoals je het echt wil de resolutie is nog steeds aan de lage kant.
We zitten nog vast aan een kabel.
Refresh rate moet hoger/ rete stabiel zijn.
Ik zou zelf nog even gewacht hebben.
Wat niet onbelangerijk is, als ze steeds krachtigere consoles uitbrengen. Dan worden de developers waarschijnlijk sneller geneigd 'luier' te ontwikkelen. Waardoor de game maar op 30 fps/1080P kan draaien op de eerste generatie ps4 en 45 fps/4k ofzo op de laatste generatie.
Op zich een leuk idee om tussentijds meerdere consoles uit brengen die waarschijnlijk steeds 150% sneller zijn. Maar je haalt zo wel het hele principe van een console onderuit.

Alhoewel de 'console' toch al niet echt een levensbestaan had wat betreft grapichs vind ik... Grapichs gaan zo hard de laatste decennia.
Als ik mijn ps4 vergelijk met mijn 'oude' 3570K + HD6970 . Dan sta ik toch wel te huilen waar ik 400+ voor neer leg, een aantal jaren later. Als ik voor 400 in mijn desktop stak, nouja je weet het wel. Alleen voor het 'casual' gedeelte heb ik dus een ps4, omdat vrienden geen pc hebben. Wat betreft beeldkwaliteit lever je onnoemelijk veel in met betrekking tot je portemonnee.
Op zich een leuk idee om tussentijds meerdere consoles uit brengen die waarschijnlijk steeds 150% sneller zijn. Maar je haalt zo wel het hele principe van een console onderuit.
Eens. Maar wat de meesten hier zich niet realiseren over de PS4 Neo is dat dat ding helemaal niet voor gamers is. Het heeft met VR ook niks te maken. Om te begrijpen wat het dan wel is, moet je Sony zelf begrijpen. Dit ding is namelijk het gevolg van dezelfde interne politiek bij Sony die er ook voor zorgde dat er een BluRay speler in de PS3 kwam, ondanks dat die daardoor veel te duur werd (en flink achterbleef bij de goedkopere XBox 360).

Sony is namelijk niet alleen een fabrikant van game consoles, of zelfs alleen van consumenten elektronica, ze zijn ook nog een film maatschappij en muziek label. En net zoals de film industrie ten tijde van de PS3 BluRay aan het pushen was, zo zijn ze nu 4K aan het pushen. En dus wordt de markt dominantie van de PlayStation ineens inzet van een politiek schaakspel. Want Sony verkoopt nu 4K TVs en ze maken 4K camera's en films, dan kan de PS4 toch niet achterblijven? Of het voor gamers zin heeft wordt niet zoveel over nagedacht blijkbaar...

Dus ik ben bang dat dat is wat de PS4 Neo is. Een upgrade om het ding 4K af te kunnen laten spelen zodat ze je nu een 4K TV kunnen verkopen om je 4K games op te spelen. Ze hebben specs vrijgegeven en regels voor de devs, waaruit gewoon blijkt dat je er voor games zelf weinig aan zult hebben. Over VR wordt al helemaal niks gezegd. Dus ik denk niet dat het een soort PSVR console wordt.

Bij Microsoft daarentegen geloof ik er wat meer in. Ze hebben al een partnership met Oculus lopen dus het lijkt logisch. Hololens is niet op tijd af en sowieso meer op business gericht en minder op gamen. Dus er zou een gat kunnen vallen waar Sony PSVR heeft en MS niks... Echter lijkt 2017 me erg vroeg. Aan de andere kant verwacht ik dat joor ook weer een nieuwe versie van de Rift. Oculus werkt samen met Samsung en die hebben een tech cycle van 6 maanden (!). Dus in principe elke 6 maanden nieuw spul. Voor de Rift lijkt me dat snel dus ik gok dat ze n cycle over slaan, maar dan verwacht ik wel een versie met een beter scherm, wellicht betere lenzen en vrijwel zeker ook room scale.
Als ik mijn ps4 vergelijk met mijn 'oude' 3570K + HD6970 . Dan sta ik toch wel te huilen waar ik 400+ voor neer leg, een aantal jaren later. Als ik voor 400 in mijn desktop stak, nouja je weet het wel. Alleen voor het 'casual' gedeelte heb ik dus een ps4, omdat vrienden geen pc hebben. Wat betreft beeldkwaliteit lever je onnoemelijk veel in met betrekking tot je portemonnee.
Tsja, als ik een console van 400 vergelijk met een PC waarvan alleen de grafische kaart toen al 600 kostte dan weet ik het ook wel.....
Als ik een console van 400 vergelijk met een PC van 400 dan weet ik het ook en dat is dat de PC het niet gaat trekken!

De PS4 kwam twee en een half jaar geleden uit. Dan praten we over de tijd dat je voor 400 een Core i3 had met ingebouwde graphics. Een PC die nu mischien nog Solitair draait, of een willekeurig modern spel op 720p met medium graphics. Versus een console die nu rustig 1080p draait op moderne spellen.
Als je in je hoofd hebt dat consoles geen bestaansrecht hebben dan krijg je dat wel recht geluld. Maar je argumenten raken kant noch wal.
Als ik een console van 400 vergelijk met een PC van 400 dan weet ik het ook en dat is dat de PC het niet gaat trekken!"
reviews: Desktop Best Buy Guide - mei 2016
vergelijking gaat niet helemaal op, aangezien de console niet uit mei 2016 is. Ja de prijs is gelijk gebleven en de componenten nog de oude, mee eens. daarom zei ik dat de vergelijking niet helemaal op gaat. ;)
Correctie, consoles zijn nu een stuk goedkoper. Je hebt voor een euro of 300-350 al een bundel, dus console, 1 of 2 controllers en een game.

Een PC is nog steeds duurder dus, plus dat je 'm zelf in elkaar moet zetten, eventueel nog een OS (Windows in dit geval)moet kopen, randapparatuur als een controller mocht je 'm als console willen gebruiken, en misschien zelfs een tobo + muis moet kopen als je bijvoorbeeld een laptop hebt.

Allemaal niet al te duur, maar tikt toch aan en is een stuk lastiger dan een console naast je TV neerzetten en inpluggen.


Goed, zelf als X1 gebruiker benieuwd wat ze gaan doen. Zeker na het lezen van het bericht dat de nieuwe Xbox One mogelijk ~6 teraflops zal hebben, vraag ik me af wat ze met de prijs doen, hoe ze hem uberhaupt in de markt zullen positioneren (zullen er exclusives voor uitkomen?), en hoe de reacties zullen zijn. IMO zou het nogal een naaistreek zijn om een laaidure console aan te kondigen terwijl de huidige amper 3 jaar op de markt is. Heel benieuwd wat het nu gaat worden.
Dus je let op de prijs van je koelkast maar niet op de prijs wat er ingaat? :(
Ja. ;) .

Verder, het begint een beetje vermoeiend te worden maar daar gaan we. Sowieso valt het aardig mee hoeveel de prijzen verschillen, zeker bij gloednieuwe games (en dat zijn de games die ik het meeste koop) zijn de verschillen nihil. Daarnaast is er veel te besparen door Deals with Gold en het aanschaffen van games in een buitenlandse store, dat kan tot ~50% schelen. Op de X1, that is.

Verder heb ik persoonlijk heb gewoon een budget voor games, of ik dat nou uitgeef aan een console game die 5 euro duurder is op de release of die 5 euro aan een Humble Bundle uitgeef die ik vervolgens niet speel, dat maakt dan niet zo heel erg veel uit.

Kortom, je maakt het zo duur als je zelf wil, maar feit is en blijft dat een PC in aanschaf nog steeds significant duurder is en meer moeite kost. Oh, en zo'n grote Tower als in de BBG is natuurlijk wat anders dan een mooi kastje dat probleemloos in de meeste TV meubels past.

Afijn, ondanks het risico op minnetjes, aan onder andere je onderstaande berichten te zien ben je een verstokte PC gamer voor wie heldere argumentatie geen grote rol speelt. Ook wel grappig om te lezen dat je zegt dat Intel HD graphics al in de buurt komen van een console, gezien die chips nog steeds meer dan 10 keer trager zijn dan wat er in een console zit, volgens je eigen bron. Geeft natuurlijk wel een duidelijk beeld van wat voor trol ik tegenover me heb ;) . "Ik dacht dat ik op Tweakers zat", om je maar even te quoten.

[Reactie gewijzigd door Thomas op 26 mei 2016 08:54]

Mythe is al 1000x ontkracht, alleen op YouTube zijn er duizenden builds van 350$ of 400$ die beter presteren dan de PS4 (laat staan XB1 die is 40-50% zwakker dan PS4). De 750Ti verslaat de PS4 elke keer weer in benchmarks bij Digital Foundry.

In Nederland is het idd moeilijker door de hogere prijzen maar nog steeds doenbaar voor rond de 400

Doom PC: 30.89
Doom XB1: 59.99 (bij sommige games zelf hoger)

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 26 mei 2016 15:03]

Dit haal ik Startklaar bij een Media markt en werkt 5 minuten nadat ik thuis ben al? Dacht het niet, er zit niet eens een besturingssysteem bij.
Maakt het wel gelijk 12% duurder en je hebt nog steeds geen (game) Os op je "console killer".

Edit: Dit is echt een lachertje trouwens, wat een doodsteek voor je bedrijf.
Bij uitgebreid werken wij het systeem met iets meer aandacht af dan de basis. De duurtest van uw PC duurt wat langer en de interne bekabeling wordt met meer zorg afgehandeld.
Oftewel neem SiComputers assemblage uitgebreid want anders raffelen ze de boel af en testen ze het minder grondig.

Netjes hoor. 8)7

[Reactie gewijzigd door Donstil op 25 mei 2016 21:32]

Oke, jij je zin, tel eens 6 jaar PS+ erbij (300 euro) en dan nog eens 150 euro extra per jaar voor duurdere games.

Komen we uit op 400 console + 300 PSN + 900 games = 1600
Ja leuke onzin natuurlijk maar niet iedere gamer speelt online. Niet iedere gamer koopt meerdere games per jaar.

Het pc'tje uit je vergelijk hierboven gaat het geen 6 jaar volhouden als het aankomt op gaming dus moet ook weer gepgrade worden, je moet een keyboard, je moet een muis, je moet een monitor, je moet een controller kopen enz enz.

Oftewel de basis Console is nog steeds verreweg goedkoper dan de eerste zogenaamde "console killer" reeds eerder genoemd.

Geeft verder niet hoor voor alles is een markt, maar de strekking dat je met een instap pc goedkoper uit bent is gewoon kolder.
Kuchuh.. je vergeet FTP ;)

PC hardware aankoop en software en services gratis!

Voor diegene die denkt wat zal een free to play MMO nu AAA spellen maken ik weet wel een paar :)
Mijn pc heeft bij elkaar nog geen 700 gekost, met een 256 gb ssd, en 16 gb ram.
Ik heb 250 euro voor de gpu betaald. De hd 6970 is al uit december 2010! 5,5 jaar oud dus. En ik weet zeker dat ik dezelfde prestaties neer kan zetten bij verschillende spellen. Laat staan als je nu een gtx 970 gebruikt. Je begrijpt wel hoe dat altijd gaat met gpu's uit de vorige generatie. Die kelderen direct in prijs.
Dus tenzij de nieuwe ps4/xbox een 1070 of 1080 gaat gebruiken dan zie ik er amper baat bij.
Daarnaast heb je het upscale probleem en dat veel gewoon geport is.

Grafisch is een console gewoon gelimiteerd doordat hij steeds 'achter'loopt.
Hetgeen je alleen kunt veranderen als ze een systeem verzinnen waardoor de gpu (maar bij een console helaas ook weer de cpu) extern wordt. :Y)
Ja en nee.

Consoles zijn op een aantal punten nuttig:

- Hij staat prima in de kast onder de TV, draait op de TV met een OS dat geschikt is voor de TV. Geen muis en toetsenbord nodig. Dat betekent lekker op de bank hangen naast mijn vrouw ipv. alleen in mijn studeerkamer achter mijn bureau.
- DVD erin of online aankopen en gaan. Geen gezeur. Helaas is dit overigens ook meteen een kritiekpuntje van moderne consoles, die "installeren" je spel helaas weer.
- Games zijn erop gebouwd en getest. Daardoor heb je normaliter geen gezeur met slechte performance oid. There's no such thing as "Minimum system requirements".
- En daarnaast is een XBox ook een prima media center.

Vwb. hardware... ja en nee. Meestal zijn consoles zo 'hard' gewired dat ze (juist daardoor) meer performance halen dan dezelfde componenten in een PC. That said vermoed ik dat het meer geld kost onder de streep - en bokst een goede gaming PC absoluut meer grafisch voor elkaar.
Daadwerkelijke specificatie vergelijking van Consoles VS PC natuurlijk wint de Console..

Maar welke PC gamer haalt nu verouderde componenten voor meerprijs ?

De enige reden zou tweedehands zijn om kosten te besparen.

Een Console killer (grafische en frames en prijs en stroomverbruik) kost ongeveer 500 euro inclusief randapparatuur en OS.

Voor controller ondersteuning zijn er meerdere services onder andere Steam.

Waarom een Tower of HTPC niet naast de TV mag staan geen idee..

En voor het gemak kun je ook Smart devices gebruiken voor Media etc. op de PC :)
"Dat betekent lekker op de bank hangen naast mijn vrouw ipv. alleen in mijn studeerkamer achter mijn bureau."
Sterke stereotype heb je daar. Bestond er zoiets maar als HDMI.

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 25 mei 2016 22:05]

Nou nee. Het 1000++ base config en miloene config incl rand aparaten.
VS enkele configuraties ipv 1.

Het is niet zoals consoles waren maar nog verre van PC.
Eerder vergelijkbaar met MAC paar types die markt beslaan.

Dat zie ik wel zitten.

Voor devs is optimaliseren voor 3 varianten wel te doen kost meer maar is te overzien.
Kan je je reactie iets beter schrijven? Ik snap er namelijk niets van.
Minimum requirement voor de Oculus CV1 is gesteld op 90FPS, daaronder treedt 'judder' op.
Voor de devkit was dat geloof ik nog 75fps. Sony stelt inderdaad 60fps als een harde grens voor de devs om een game VR-gecertificeerd te krijgen:
Betekent ook dat de Xbox 90fps minimaal moet kunnen trekken als men gebruik maakt van de CV1.

[Reactie gewijzigd door Venator op 25 mei 2016 18:32]

Niet als games gewoon compatible blijven voor alle versies.
Tot zoverre zeggen ze gewoon dat games compatible moeten zijn voor meerdere versies van de console. In tegenstelling tot alle versies.

Dus ja, ik heb al wel een beetje spijt van mijn XBox One.
En als ze op de VR-trein willen springen dan moeten ze imho wel. [...]
Helaas valt hier niets tegenin te brengen.
Een telefoon koop je meestal ook om de 2 jaar nieuw. Ik heb er geld voor over.

[Reactie gewijzigd door zlpsycho op 25 mei 2016 20:48]

Eigenlijk is het best wel raar dat mensen wel . 700,- of meer aan een telefoon uitgeven maar een console waar een nieuwe versie van uitkomt (laat het om de 2 - 3 jaar zijn) dat is dan weer te gek. Daarnaast word de "oude" console waarschijnlijk ook nog eens veel langer ondersteund als menig telefoon.

Ik zie er eigenlijk alleen maar voordeel in. Als ze nou elke keer een "upgrade" uitbrengen zonder de hardware compleet te veranderen heb je ook geen gezeik meer met backwards compatability (zoals bij de Xbox360 en PS3). De game die je dan in 2014 op je XBO heb gekocht kun je dan op XBO revisie 3.1 ook spelen (of denk ik nu weer te positief?).

Uiteindelijk gaat het om de games die je speelt, als een upgrade er voor kan zorgen dat er meer immersie is in het spel (vooral bij RPG's en racegames) dan heb ik daar geen problemen mee. Zolang ze maar niet gaan dwingen om te upgraden voor bepaalde games.

Het grappig is dat veel "tegenstanders" van de console altijd lopen te klagen over verouderde hardware. Nu komt er iets waarmee je dus toch kunt upgraden zonder na 10 jaar hopeloos achter te lopen op PC en dan is het nog niet goed 8)7 .
Een telefoon is multipurpose en heeft geen jarenlange cycles nodig om developers eraan laten te wennen. Misschien heb jij er geen moeite mee om 350,- elke drie jaar neer te tellen voor een console, maar de meeste mensen gaan dit echt niet doen. En het voordeel van de architecture kennen door developers gaat ook teniet bij het wisselen van consoles. Je haalt gewoon de pillaren van consoles onderuit, bij telefoons ligt het heel anders, onvergelijkbaar.
Tja het zou wel kunnen natuurlijk. Even een voorbeeld:

PS4.1 <-- Huidige generatie
PS4.2 <-- Neo
PS4.3 <-- ??
PS4.4

Stel er komt elke 3 jaar een nieuwe versie, maar die zijn altijd backward compatible. En stel Sony dwingt af dat je altijd de laatste 2 versies moet ondersteunen in je spellen.

Iemand die een PS4.1 koopt bij launch ziet pas op zijn vroegst na 6 jaar een game verschijnen die niet meer werkt op zijn console.
Iemand die er het geld voor (over) heeft, kan elke 3 jaar een nieuwe console kopen en bijblijven in de graphics race
Iemand die er het geld niet voor over heeft kan elke 6 of zelfs elke 9 jaar upgraden.
Zelfs als je pas na 6 jaar upgrade zul je nooit een nieuwe game niet kunnen spelen.
De nieuwe console heeft altijd genoeg games om te spelen. Nooit meer van die karige launches waarbij het wachten is op spellen.

Eerlijk gezegd vind ik dit schema zo voor de hand liggend dat ik al lang had verwacht dat men het in zou gaan zetten. Even, ten tijde van de PS2, leek het er op dat Sony dit zou wilde gaan doen maar helaas...
Er wordt al langer gespeculeerd dat dit de (voor)laatste console is met fysieke schijven.
Op het moment dat er alleen nog maar games gestreamed gaan worden is een specifieke console niet meer nodig.
Maar dit is nog niet nu het geval. Dus MS en Sony die een paar jaar wacht of het nu uitbrengt mid-gen, dat maakt niet uit binnen dit toekomstbeeld (wat het ook is, een toekomstbeeld, we weten niet welke kant het op zal gaan, ik denk zelfs dat de consolemakers dit zelf niet eens weten).
Nee dat is het nu ook nog niet. Zeg ik dat dan?
En streaming wordt wel de toekomst, weten de consolebouwers ook wel.
Er is gewoon geen goede oplossing voor de lag. Of ze moeten echt de hele planeer volplempen met servers zodat je nooit meer dan een paar honderd kilometer van de server vandaan zit....

* OddesE ziet ineens een P2P streaming dienst voor zich...mmmmm
Nu nog niet nee. Maar daar heb ik het toch niet over?
Mijn comment gaat over een aantal jaar in de toekomst. Dan moeten die lag problemen wel getackeld zijn.
Die lag problemen zijn fundamenteel. De lichtsnelheid is namelijk eindig. Hoe verder weg de computer waarop het spel draait, hoe meer lag. Daar is gewoon niks tegen te doen.
Microsoft zal wel mee moeten gaan met sony z'n ps4k, aangezien ze anders compleet achter gaan lopen. Maar als sony de ps4k al in november kan lanseren en microsoft pas in de lente, lopen ze ook al weer meteen acher de feiten aan.

Ook benieuwd hoe klein het slim model word.
Microsoft hoeft echt niet. Ervaring bij voorgaande generaties consoles toont dat add-ons zelden succesvol zijn.

De volgende generatie is er pas weer een nieuwe kans om dit echt van de grond te krijgen zowel voor Microsoft als voor Sony als voor Nintendo.
Als de ps4k grote verschillen brengt tegenover de ps4 gaan mensen hem gewoon weer opnieuw halen hoor denk ik.

Maar de xbox loopt nu al achter kwa kracht tegenover de ps4, straks krijg je games die 1080@60 draaien op de ps4k en 900@30 op de xbox met mindere graphics, dat zou dan de nekslag voor de xbox one zijn.
Als de ps4k grote verschillen brengt tegenover de ps4 gaan mensen hem gewoon weer opnieuw halen hoor denk ik.
Ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, maar ga er maar niet vanuit dat dit massaal gaat gebeuren.
Maar de xbox loopt nu al achter kwa kracht tegenover de ps4, straks krijg je games die 1080@60 draaien op de ps4k en 900@30 op de xbox met mindere graphics, dat zou dan de nekslag voor de xbox one zijn.
De X1 loopt iets achter qua kracht dat klopt. In de dagelijkse praktijk nauwelijks tot niet merkbaar. Slechts leuk voor tests in een lab. En of je straks games gaat krijgen die op 1080@60 gaat draaien op de PS4 is maar de vraag, die belofte ken ik nog wel toen deze generatie aangekondigd werd. Daarnaast spelen er best wel veel factoren mee in het uiteindelijke succes van een console, het aantal FPS en de resolutie zijn slechts 2 van die factoren.
Ik heb liever een goed werkend model volgend jaar, dan eentje die gehaast is uitgebracht om de komende feestdagen dagen te halen.
Het grote verschil zal zijn dat de Xbox Oculus mogelijk gewoon alle Oculus games (mogelijk na aanpassing maar toch vrij snel) kan ondersteunen. Daar waar Sony vooral aan een eigen library werkt.

Toch is inhaken op de bestaande concurrentie eigenlijk niet zo heel slim. Het is afvragen wat ze er zelf mee gingen winnen als ze ook een eigen bril gingen brengen. Ik denk dat een bril die je op 2 platformen kan gebruiken, best interessant kan zijn.
Van ocules zou het wel een slimme zet zijn, ze spreken zo meteen een nieuwe markt aan en het scheelt dat mensen het apparaat voor 2 platformen kan gebruiken.

Denk alleen niet dat je zomaar alle games van de ocules rift zomaar beschikbaar kan maken voor de xbox 1,5.
Voor mijn gevoel is het enige wat deze nieuwe lijn aan consoles doet om 4K en VR mogelijk te maken het upscalen van een lagere resolutie beeld wat wordt gegenereerd..

Als je kijkt naar de soort PC die je nodig hebt om met redelijke kwaliteit en hoeveelheid frames een Oculus Rift te kunnen gebruiken (zoals aangetoond door Tweakers.net zelf) lijkt het me vrij moeilijk om ditzelfde resultaat te behalen in een dergelijke kleine behuizing voor een kleine prijs?

Dit betekent toch ook dat, met name voor VR, de kwaliteit van het beeld heel laag gaat zijn waardoor er nog meer sprake is van pixels in je beeld?

Kan iemand dit bevestigen, ontkrachten of aanvullen?
Het volledig 'VR gevoel' komt inderdaad met enorm hoge resolutie en framerate, waar het verschil zit in de afstand naar het display. Waar je op TV (console) op zo'n afstand zit dat 720 of 1080 gewoon 'goed' is, zit je bij een PC veel dichter en kan je pixels tellen, de voorkeur tot zelfs 4k.

Maar als ik dan met m'n mobiel zo'n VR filmpje zit te kijken, moet ik eerlijk zeggen.. vind ik het erg? Ja als ik focus op punten zie ik pixels, maar in een race (60 fps of hoger) let ik daar toch totaal niet op?

Dat opzicht zie ik console wederom als 'middenstap', wil je echt grafisch blijf je PC, neem je genoeg met wat je ziet.. console.
Ik zie dan ook straks iets onstaan als 'casual-vr' wat je gewoon met je mobiel kan doen, 'gamer-vr' op consoles en 'pro-vr' op pc (wat meer biedt dan alleen gamen/video)

Ik vind het nu al op mijn mobiel tegek, mooier is beter maar hoeft niet altijd (retro gamer 😆)
Ik hoop het zo. Ik vind console gamen veel prettiger en wil geen dure pc kopen, die moeten upgraden etc, maar ook niet x jaar wachten voordat ik eindelijk met VR aan de slag kan. Een PS4K en Xbox One die geschikt zijn voor VR daar geef ik graag mijn geld aan uit.
PS4K lijkt precies dat te gaan worden: Voor 4K. Heeft met VR verder weinig te maken.
Waarom 4K zo belangrijk is?? Dat is in Sony's mind, want 4K is op het moment de hype voor films, camcorders en TV's (en die maakt Sony allemaal).... Maar voor gamers is het vrijwel irrelevant, tenzij je het hebt over VR waarbij er al op 90hz gerendered wordt (want dat is belangrijker voor de ervaring dan hogere resolutie) n waarbij de headset ook daadwerkelijk een 4K scherm heeft (is bij de PSVR niet het geval).

Dus ja, alle beetjes helpen en op de Neo zal PSVR vast beter werken, maar dat is gewoon niet waarom ze het maken. Ze willen met 4K braggen om aan te sluiten bij de TV's en camcorders en films die ze uitbrengen.
Ik denk dat ik mijn consoles maar de deur uit doe en er maar een dikke videokaart van koop. Wat een onbetrouwbaar zooitje, van een console verwacht je dat de game eruit ziet als op het doosje. Niet dat ik heel de tijd moet upgraden om wat leuk beeld te hebben. Oja de htc vive lijkt me 10 x zo goed dus .....
Gadverdamme, ik spuug op wat microsoft doet met MIJN console gaming ervaring. Ze verneuken de hele industrie.

Ik wil gewoon normale console cycles. Zonder al die dingen die microsoft ons door de strot duwt. Ik hoop echt dat ze uit de console race worden gegooid door Sony en Nintendo
Huh? Sony doet dit toch ook al? Daarvan weten we nota bene met zekerheid dat ze dit doen.
Hmm, zal ik dan toch maar aan het E3 topic gaan beginnen? :+

Interessant om te zien dat Phil Spenser de geruchten niet echt ontkent:
https://twitter.com/XboxP3/status/735509199044501506
Lots of creative chatter today. Excited to share our gaming story at E3 on June 13th

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 25 mei 2016 22:14]

Echt top dat er zoveel met VR bezig zijn en het vooral toch 'redelijk betaalbaar' houden. Microsoft, google, samsung, facebook, sony, nu nog apple en is het lijstje compleet :). zolang de massa dadelijk er maar genoeg gebruik van gaat maken zodat de R&D terug komt en prijzen kunnen zakken door opschalen van productie e.d.

Alleen stoor ik mij (al is storen een groot woord) aan het uitbrengen van meerdere versies consoles binnen n gen. met prestatie verschillen. De X360/PS3 hadden toch alleen hardware revisies die zuiniger/kleiner werden. Geen sprongen in performance toch? Dat moet voor devs toch ook niet fijn zijn. Aan de ene kant krijg je een device dat krachtiger is maar aan de andere kant moet je de 'oude meuk' ook nog gewoon ondersteunen.

Ik zie het voor mij dat je dadelijk een modulaire console krijgt (oh wacht :+ ) Maar dit kan toch niet leuk zijn ook niet voor een consument. Ben dan eerlijk genoeg en breng gewoon de XBOX VR/two uit of iets dergelijks. Dan heeft deze gen gewoon een kortere levensduur als de laatste so be it.

/end rant

[Reactie gewijzigd door Splitinfinitive op 25 mei 2016 18:09]

Nintendo heeft het nu 2x gedaan met eerst de DSi en later de new 3ds. De meeste games werken nog gewoon op de oudere handheld maar er zijn wat specifieke functies voor de krachtigere variant.

Grote kans dat veel xbox one games dus gewoon speelbaar op de xbox one, en enkel als je VR (of misschien 4K?) wilt moet je je schijf in de nieuwe xbox stoppen. Verder zelfde game, alleen andere graphische opties. Vergt wat meer optimalisatie werk omdat de games nu 2 standen moeten ondersteunen in plaats van de 1 hardware config zoals nu bij consoles, maar game devs kunnen ook een groter publiek bereiken.
Het is niet zo als PC men kan gerust op paar targets optimaliseren voor bepaalde hardware configs. Je merkt er niks van.
Je pleurs die Optical in instapper neem je de optical mee naar andere 4K versie dan speeld het ook maar dan ook met 60FPS maar met 4x pixels.
Waar je op PC kan tweaken met dozijn aan variablen en features.
Hoef men voor twee variaties twee settings fixed te configureren.

Dev kan op PC grote product reeksen per component verwachten en meerdere generaties. Dus de consument moet zelf een voorkeur instelling setten of genoeg nemen met dev defauld guess.
Twee fixed configuraties is zo beperkt dat Dev gewoon weten dat er twee fixed config zijn en daar gericht naar een setting toe optimaliseren en dan final maken.
Precies zoals met een enkele Fix config.
Ik zie probleem niet.
Zolang games op beide consoles speelbaar blijven en de nieuwe console alleen voordelen biedt als VR ondersteuning of betere graphics/resolutie zie ik het probleem niet. Win-win situatie voor iedereen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True