Gerucht: Sony presenteert krachtigere variant PS4 binnen zeven maanden

Sony wil de komende, krachtigere variant van de PS4 presenteren voordat zijn vr-bril PlayStation VR uitkomt, meldt de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal. De vr-bril moet in oktober dit jaar in de winkels liggen.

Het is 'waarschijnlijk' dat de komende PS4-variant en de huidige PlayStation 4 dezelfde games kunnen spelen, claimt de zakenkrant op basis van enkele niet nader genoemde bronnen. De 'PS4.5' zou meer rekenkracht aan boord hebben voor het spelen in virtual reality en bovendien beelden in uhd kunnen laten zien. Daarbij ligt het, gezien de beschikbare hardware op de markt, voor de hand dat het gaat om het tonen van beeldmateriaal in uhd, maar niet om gamen op 4k-resolutie, meldde Eurogamer eerder. Volgens WSJ blijft ook de huidige PS4 in productie.

Anderhalve week geleden dook een eerste gerucht op over de verbeterde versie van de PlayStation 4. Sony heeft nog niet gereageerd op die geruchten. Begin deze maand kwam Microsoft met een soortgelijke mededeling, waarin de Xbox-topman Phil Spencer ruimte maakte voor de mogelijkheid dat er hardware-upgrades voor komende consoles worden uitgebracht om compatibiliteit te verhogen.

Sony maakte onlangs bekend dat zijn PlayStation VR 399 euro gaat kosten en in oktober uit zal komen. Het bedrijf liet daarnaast weten dat het games slechts voor het vr-apparaat zou certificeren als deze niet onder de 60fps zouden komen tijdens het spelen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

29-03-2016 • 09:02

273 Linkedin

Lees meer

Reacties (273)

273
257
101
7
0
121
Wijzig sortering
Ik heb net 4 maanden een PS4. Word ik als 'trouwe klant' nu in de koude kleren gelaten door Sony? Ik wil mijn 'nieuwe' PS4 niet verpatsen voor €200 euro en een nieuwe kopen voor €500.

Waar zijn de veelbelovende ontwikkelingen gebleven rondom het aansluiten van een externe videokaart via Thunderbolt poort? Dat zou uitkomst bieden voor de PS4(.5), ondanks dat het geen Thunderbolt connectie heeft. Daar kan Sony vast wel iets op verzinnen. :)
Waar zijn de veelbelovende ontwikkelingen gebleven rondom het aansluiten van een externe videokaart via Thunderbolt poort? Dat zou uitkomst bieden voor de PS4(.5), ondanks dat het geen Thunderbolt connectie heeft. Daar kan Sony vast wel iets op verzinnen. :)
Lijkt me niet dat dit zal gebeuren vanwege de volgende redenen:

De console is niet langer een soort machine, dus dan krijg je teveel variatie in de hardware, terwijl de spellen vaak zijn gebouwd op basis van gelockte FPS snelheden, het verhogen van de FPS kan bij bepaalde spellen juist negatieve invloeden hebben, of de mensen met meer FPS juist voordelen geven tegenover anderen.

Dan ook niet vergeten dat dit mogelijk minder stabiliteit met zich mee brengt voor sommige configuraties omdat de aandacht verdeelt moet worden over meer hardware.

En al zou je een snelle externe GPU erop aansluiten, dan is de rest van de console, hoofdzakelijk de CPU, veel te zwak om dit goed te verwerken.
En dit komt overigens het stroomverbruik niet ten goede.
Die variatie in hardware creëren ze ook met deze zogenoemde ps4.5, dus alle argumenten voor het niet toestaan van een externe videokaart zijn ook van ook van toepassing op de ps4.5. Ook bij ern externe videokaart zou Sony een selectie kunnen maken welke wel of niet aangesloten kunnen worden.
Die variatie in hardware creëren ze ook met deze zogenoemde ps4.5, dus alle argumenten voor het niet toestaan van een externe videokaart zijn ook van ook van toepassing op de ps4.5
Niet als ze de extra GPU power alleen maar aanzetten wanneer je een PS VR game speelt natuurlijk. Misschien hebben ze AMD wel gevraagd een versie van dezelfde GPU te maken als in de PS4, maar met 2 keer zoveel shader/compute units en een hogere maximale kloksnelheid, die in backwards compatibility mode gewoon de extra hardware uitschakelt en terugklokt.

Ik verwacht eigenlijk ook niet dat ze een PS4.5 gaan uitbrengen die dezelfde spellen kan spelen als de PS4 maar dan mooier, daar zitten huidige PS4 eigenaren en developers denk ik niet op te wachten. De meest extreme optie die ik nog voor mogelijk houd is dat ze developers de keuze geven om hun spellen in 2 versies uit te brengen, waarvan de PS4.5 versie betere graphics mag hebben maar verder hetzelfde moet zijn.
Ik vind het in alle gevallen een bijzondere zet, op zich ben ik er niet direct op tegen en zou ik een nieuwe PS4.5 wel kopen (aangezien ik day one PS4 bezitter ben, is de stap een stuk kleiner). Maar waarom zou Sony constant roepen dat de huidige PS4 gebruikt gaat worden voor hun VR headset, en vervolgens alsnog een andere Playstation uitbrengen specifiek voor VR verbeteringen.

Mijn verwachting is dat de Playstation '4.5' niets meer is dan een Playstation Slim met 4K support in de interface en films, een ingebouwde Playstation VR breakout-box en misschien een upgrade aan de WiFi kant zodat er nieuwere protocollen beschikbaar komen. Vergelijkbaar met wat Microsoft deed met de Xbox Elite in het verleden.
Als day one bezitter vind ik de stap naar een 4.5 juist veel te groot. Ik heb het idee dat we behoorlijk lang hebben moeten wachten op games die laten zien waarom je een PS4 moest kopen terwijl je al een PS3 in huis had staan.
En dan nog is de spoeling dun. Pas met een nieuwe Uncharted, GT etc. kun je met recht zeggen dat de PS4 zijn sporen verdiend heeft. Wat dat betreft heeft de PS4 nog maar barweinig laten zien ten opzichte van wat er allemaal voor de PS3 is verschenen. En dan is nu al een PS4.5 releasen wat mij betreft not done.

Als die PS4.5 er dan toch komt, verwacht ik ook niet meer dan een soort Slim-versie met inderdaad een ingebouwde VR breakout-box en mogelijk 4K Support.
Als er dan toch games verschijnen die er beter uitzien (zij het op basis van details, framerate of wat dan ook), dan is dat voor mij een zetje in de rug om er serieus over na te denken weer pc-gamer te worden en consoles te laten voor wat het is.
PS4 is nu 3j oud. De PS3 kwam ook pas na 3j goed los met voldoende A titels. En na 6j kon je pas zeggen: ja die heeft een schitterend oevre aan games opgebouwd. De 4.5 is gewoon een verplicht stapje om het PSVR verhaal te laten slagen. Tegen de principes van de consoles in, maar dat wil niet zeggen dat het not done is zoals velen vinden. Ik vind het gedurfd, maar acceptabel na 3j om mee te kunnen strijdem. De gamesmakers zullen nl weten dat het gros een standaard PS4 heeft, en zullen die never uitsluiten in hun game ontwikkeling uit eigen belang (verkoop). Sony weet echter een paar dingen zeker: het VR verhaal gaat een hoop nieuwe console kopers aantrekken, en om VR te laten slagen zullen ze de 4.5 eigenlijk nodig hebben, en dus bundelen in packages met VR devices. Je zult dan wellicht deels 4.5 only VR games krijgen die mee kunnen met de boys van Oculus en Vive, en je zult deels uitgeklede gestripte gfx modussen krijgen die wel draaien op de PS4. Niet ideaal maar wel logisch.


Al met al valt en staat VR-succes met hoge frame rates en 4K resoluties, Sony wil terecht mee groeien met deze aanstormende hype, ze hebben de hardware en software expertise in huis om het te flikken, maar erkennen dat het succes alleen mogelijk is met hardware upgrades. Als je meedoet, moet je het goed doen, en ik vind het te prijzen dat ze consoleupdates aandurven. Wat mij betreft de toekomst van consoles. Vergeet niet dat de huidige games ook ervan profiteren doordat straks allerlei VR updates uitkomen van bestaande games. PS4 GTA VR, PS4 Gran Turismo VR, PS4 COD : het zijn allemaal op zijn limiet draaiende topgames, die omgezet in een VR 3D en hogere essentiele framerates ook meer dan dubbele gpu power nodig hebben.

[Reactie gewijzigd door BanglaRoad op 30 maart 2016 01:24]

Ik begrijp je uitleg, maar dan had Sony niet steeds moeten aangeven dat men de PSVR ontwikkelde voor de PS4 om vervolgens met een verbeterde console op de markt te komen.
Verder is de PS4 pas sinds november 2013 te koop en zonder pre-order pas ergens vanaf maart/april 2014 in de winkel op te pikken. Dat is slechts 2 jaar geleden. Wanneer je een console koopt ga je uit van een levenscyclus van 5 a 7 jaar waarin je alle games kunt spelen die voor die console verschijnen. In dat opzicht vind ik het not done om binnen 3 jaar met een nieuwe console te komen die andere/mooiere games kan draaien. Dan naai je gewoon je vaste achterban.
De optie is dan om direct bij de release geen consoles te kopen en.te wachten op de verbeterde versie - iets wat Sony ook niet zou willen - of na 3 jaar weer een nieuwe console aan te schaffen. Met het risico na 3 jaar weer in de buidel te moeten tasten.
Dan doe je er verstandiger aan om gewoon 1 keer in een goede pc te investeren en die stukje bij beetje te upgraden.
Het hele voordeel van een console valt weg door in zo'n korte tijd met een nieuwe versie te komen.
Je slaat de spijker op zijn kop, ik hoef hier niets meer aan toe te voegen.
Dat laatste is inderdaad de meest voor de hand liggende oplossing. De 'launch' game is een 'reguliere' PS4 game. Heb je een PS4.5, dan kan ik me voorstellen dat je bijvoorbeeld extra texture-packs kan downloaden, higher-res assets, en een nieuwe executable zodat er gebruik wordt gemaakt van de snellere hardware. Als de architectuur verder hetzelfde blijft dan is dit voor de developers ook te overzien.
het verhogen van de FPS kan bij bepaalde spellen juist negatieve invloeden hebben
Ik heb er toch even over nagedacht, ik kan geen enkel voordeel verzinnen van een lage FPS.
De spellen zijn vaak zo gemaakt dat deze werken op basis van FPS snelheid, dus dingen als animaties, physics & geluid en zo, ga je dus op dit soort spellen de frames verhogen, dan zal het spel op allerlei manieren sneller en onrealistisch afspelen.

Dit soort dingetjes kunnen overigens ook voorkomen op de PC, zoals met het recentere Need for Speed - The Run.
Maar wat eigenlijk vaker voorkomt is dat de engine physics en andere bepaalde dingen wel FPS gebaseerd zijn, maar niet de snelheid van het spel op zich.

Je hebt zelfs ook dat bepaalde spellen de input baseren op FPS, dus elke frame wordt er gekeken of een knop wordt ingedrukt en weer gereset, dit is opvallend bijvoorbeeld in Just Cause 2, waar een hoge FPS je nog amper toelaat een jet op zijn rug te laten vliegen omdat de inputs op hoge FPS zovaak worden gereset dat het minder effect heeft op het sturen.

Bij GTA V heb je bijvoorbeeld dat bepaalde vlaggetjes of doeken op auto's op basis van FPS gaan versnellen naarmate deze verhoogt, terwijl bepaalde doeken die aan gebouwen hangen een vaste snelheid in animatie hebben.
De spellen zijn vaak zo gemaakt dat deze werken op basis van FPS snelheid, dus dingen als animaties, physics & geluid en zo, ga je dus op dit soort spellen de frames verhogen, dan zal het spel op allerlei manieren sneller en onrealistisch afspelen.
Nee, dat is iets wat Sony test. Mocht je zoiets doen dan krijg je een keurig briefje retour om je dat maar laten wil. Spreek uit ervaring, helaas. Zal me leren om ontwikkelaars in dienst te nemen die documenten goed lezen.
True, absoluut waar. Dit is echter meer een uitzondering dan een regel. Je gamelogic aan de FPS koppelen heeft ernstig veel nare gevolgen... iets waar de gemiddelde gamedevelopper ondertussen van heeft geleerd. In het geval van een console wordt vaak de FPS op 30 gelocked. Hoe dan ook zal deze nog steeds variabel blijven. De meeste framerate analyses die ik heb bekeken van console games laten zien dat ze het niet altijd strak 30 of 60 fps blijven trekken. Koppel je dan je gamelogica hieraan dan zal het per seconde kunnen varieren hoe goed het spel reageert op je input. Daarnaast kan je ondanks de snellere hardware/sterkere videokaart nog steeds aan framerate locking doen zodat de gamelogic hetzelfde blijft.

Ik zie dit ook meer als een fout van de developper/game-engine dan een reden om geen krachtigere PS4 op de markt te brengen. Met je andere argumenten ben ik het eens. Je krijgt splitsing in de markt, developpers kunnen geen kwaliteit op console meer garanderen als iedereen een random videokaart eraan kan hangen.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 29 maart 2016 13:53]

Wat je zegt klopt helemaal. Het is echter een nadeel van lui/slecht programmeerwerk (dat mogelijk wordt gemaakt door frame locking en een vaste set specs) dan een voordeel van lage framerates.
Deels lui, maar kan ook performance winst zijn als je bij tig berekeningen (zeker bij physics) ze niet time based maakt.
Daar ben ik het ook mee eens, alleen werkt het op de huidige consoles dus niet zo lekker als ze zomaar externe GPU's aan kunnen koppelen voor een hogere FPS, veelal zijn de spellen ''op dit moment'' op de console daar niet zo op berekent.
Precies, en zie jouw huidige PS4 maar eens te verkopen als iedereen weet dat er een nieuw sneller model uit is.

Sony zou eigenlijk bestaande PS4 klanten de mogelijkheid moeten bieden om of de oude console in te ruilen met bijbetaling voor een nieuwe, of korting geven op de nieuwe.
Als ik een auto koop, en een jaar later komt er een nieuw model, krijg ik toch ook geen korting als ik hem inruil? Moet ik net zoveel betalen als een ander..

Vooral in de gaming sector weet je gewoon dat iets snel kan verouderen. Als je elke keer het nieuwste wilt hebben, kun je beter niets kopen en steeds wachten tot er iets beters uitkomt...
Jouw vorige wagen kan wel nog evengoed mee, terwijl nu games in de PS4 catalogus gestoken gaan worden die wss niet aanvaardbaar draaien op het 'basismodel'. Je analogie gaat dus niet bepaald op.
En dit terwijl de PS4 nauwelijks in de helft van zijn normale 'cyclus' zit. Nee, ik ben ook verre van amused met dit nieuws.
Zoals het artikel al vermeld gaat het puur om de VR games van Sony. Daar is nu eenmaal meer power voor nodig. En lang niet iedereen gaat die spelen gezien het extra bedrag dat je bovenop de console zelf nog voor de VR headset moet neertellen.

Daarnaast gaat het niet om het draaien van 4K games, dus als het allemaal al waar is, dan zal je gewoon alle games behalve VR games, op je huidige PS4 kunnen blijven draaien.

Geen man overboord dus... ;)
Toch is dit wel een domper voor de mensen. Sony komt met een PSVR welke je al kan pre-orderen en nu melden ze ineens dat de PSVR toch sterkere hardware nodig heeft.

Uiteraard zal de PSVR wel werken op de PS4, alleen zal de upgraded versie dan misschien native 120hz kunnen aansturen terwijl de normale PS4 versie alleen 60hz kan aansturen en de PSVR het upscaled naar 120hz.

Als dit inderdaad doorgaat (wat ik wel verwacht) dan is de kracht van consoles toch aan het veranderen. Niet meer die console die ik koop en waarmee ik altijd alles op de beste resolutie kan bekijken, zonder te moeten upgraden.

Ik twijfel nu wel of ik de PSVR pre-order moet cancelen. Al moet ik zeggen dat mensen die nu met de PSVR al gespeeld hebben dit uiteraard op een standaard PS4 hebben gedaan (voor zover wij weten).

Het is weer even afwachten hoe dit gaat uitpakken...

[Reactie gewijzigd door Forseakyn op 29 maart 2016 11:54]

Doe alle gamers en eigenlijk consumenten in het algemeen een plezier en pre-order nooit iets. Het heeft geen voordelen, enkel nadelen. Laat ze eerst maar eens waarmaken wat ze beloofd hebben (met de PS4 zijn ze ook te enthousiast geweest) en lees t.z.t. wat reviews om te kijken of het product is wat je zoekt. Niet eens om geen miskoop te doen, maar IMO vooral om niet producenten te steunen die hun beloftes niet waarmaken. Daarnaast kun je ook nog wat euros besparen omdat je met een pre-order altijd de hoofdprijs betaalt. En als je producenten van een goed product graag wilt steunen, dan doe je dat nog net zo goed wanneer je 'm na launch koopt. Enige voordeel wat je nog aan zou kunnen halen is dat je het product eerder in huis hebt, maar de helft van de tijd is het kunstmatige schaarste, op initiatief van de marketingafdeling (Apple is hier een voorbeeld van).
De PSVR zal, als je dit artikel en de in het artikel vermelde eurogamer link mag geloven, helemaal niet bruikbaar zijn op de huidige PS4, vanwege een gebrek aan kracht en het niet kunnen locken van 60fps op zulke content.

Dat zou dus betekenen dat de PS4.5 enkel en alleen voor diegenen wordt die ook bereid zijn om nog eens een paar honderd euro extra uit te geven om een VR headset te kopen. Als je dat niet wil of hoeft, dan heb je de "nieuwe" PS4 ook niet nodig, want alle games blijven gewoon op de standaard PS4 uitkomen.
...

Dat zou dus betekenen dat de PS4.5 enkel en alleen voor diegenen wordt die ook bereid zijn om nog eens een paar honderd euro extra uit te geven om een VR headset te kopen. Als je dat niet wil of hoeft, dan heb je de "nieuwe" PS4 ook niet nodig, want alle games blijven gewoon op de standaard PS4 uitkomen.
Correct. Daarmee is het prijsverschil t.o.v. de Rift en Vive ook al gelijk een stuk minder. Het is natuurlijk wel afwachten wat een PS 4.5 gaat kosten. Ik gok op 399.
Dan ben ik wel benieuwd hoeveel gamers met een huidige console zo'n ding hebben besteld. Kan je die pre-order ook weer cancellen.
Waarom zou je, je pre-order cancellen? Als de 4.5 niet zou komen dan was er niks aan de hand geweest? Eigenlijk maakt het niks uit. Je kan op je PS4 VR-Gamen. Alleen op de PS4.5 ziet het er waarschijnlijk iets beter uit. Dus voor jou specifiek veranderd er niks aan jou situatie met de PS4 die je hebt.

De kracht van de consoles is al een tijdje aan het veranderen. En die golf beweging is er altijd geweest tussen pc en console. Alleen bij de huidige generatie hebben ze de keus gemaakt niet meer de meest up to date console te bouwen, waardoor de levensduur sowieso korter is geworden. En met steeds kleiner wordende pc's met meer power en steam O.S. plus de goepkopere games op pc, wordt deze een steeds grotere concurrent.

Ze moeten dus hun cycli en dit soort 'upgrade' mogelijkheden gaan meenemen om bestaansrecht te houden. Het gaat misschien wel meer de kant van de mobiel op, dat je elke 2-3 jaar een upgrade kan halen. Het O.S. blijft het zelfde maar je hardware en dus prestaties gaan erop vooruit. En aangezien massa's mensen lachend 400+ euro betalen voor een mobiel, moet dit voor de consoles ook te halen zijn.

Misschien neem je straks wel een abbo ala PS+ waarbij je je console afbetaald in 3 jaar en dan weer een nieuwe neemt. Al met al vind ik alle ontwikkelingen interessant om in de gaten houden.
Nee da's ook waar. En voor mij persoonlijk hoeft het niet, ik word er wss toch kotsmisselijk van :(
dat staat nergens aangegeven, de nieuwe ps4.5 zou dus de mogelijkheid hebben om 1080p naar 4k te scalen naar je tv, de psvr is 1200p, dus verwacht dat de output van de psvr naar je tv op de ps4 720p wordt en de ps4.5 1080p upscaled naar 4k kan weergeven.
Dat staat anders héél duidelijk in het artikel weergegeven: er komt geen game content in 4K, maar ze willen de VR ervaring locken op 60fps, en dat kan de huidige hardware niet.

Zie ook het in het artikel vermelde eurogamer link, waarin door de heren van Digital Foundry nauwgezet wordt uitgelegd welke mogelijkheden er zijn en wat je daarvan mag verwachten.
zeg ik dan dat games in 4k komen? nee deze zullen zeer waarschijnlijk geupscaled worden.
Dat zou eventueel iets kunnen zijn dat de nieuwe versie van de PS4 automatisch doet, maar het is vooralsnog slechts een aanname om te denken dat dit "zeer waarschijnlijk" gaat gebeuren.

In het eerder vermelde Eurogamer artikel wordt het ook zeer uitgebreid toegelicht wat de haken en ogen zijn en de eventuele meerwaarden.

Geen enkele daarvan rept echter over upscalen van games naar 4K.
Correctie: PSVR is 2 keer 960 x RGB x 1080p

dus 1920x1080 + rgb gedeeld over twee ogen is +/- 1 miljoen pixels per oog.

bron: http://www.digitaltrends....htc-vive-spec-comparison/
Ik ben het met je eens.

Ik denk dat dit een beetje zal uitpakken als een guitar hero of als zo'n playstation camera. Je hebt een gitaar nodig om het goed te kunnen spelen (ik weet niet of zo'n gitaar extra kost?), zo'n ps camera unlockt ook bepaalde opties/spellen dacht ik. Om die games te kunnen spelen moet je ook extra hardware kopen.

Goed 100 eur voor een camera of 500 eur voor een nieuwe console is nogal wat verschil, ook gezien het feit dat de VR bril 500 eur kost.
Yep, gitaar kost extra, of wordt met de game in een bundel geleverd, maar je kan ze ook los kopen.
Niet helemaal, een aantal van de huidige spellen draait nu al onder de grens van het acceptabele qua vloeiendheid. Makers zullen nu nog minder gemotiveerd zijn om dit te verbeteren; niet vloeiend genoeg? Koop de 4.5 en uw probleem is opgelost.
Beren op de weg... ;)
Net alsof nieuwe games ook niet meer gedraaid kunnen worden op oudere PC's..
Een console is geen PC. De kracht van consoles zit net in het feit dat ze allemaal dezelfde hardware hebben en je dus weet dat je games gewoon goed gaan draaien want er ook voor geoptimaliseerd zijn. Als ze hieraan gaan morrelen halen ze hun eigen businessmodel onderuit imo.
Inderdaad, dit ondermijnt heel het concept van de game consoles. Console gamers claimen altijd dat ieder spel vloeiend loopt en er nooit geupgradet hoeft te worden binnen de huidige versie.

Vaak komen er wel modellen uit die bijv. een ander design hebben of stiller zijn of meer opslag hebben maar zeker niet meer rekenkracht.

Als PC gamer juich ik deze ontwikkeling zeker wel toe, consoles houden met hun trage hardware de ontwikkeling voor PC games achter, misschien dat hier met VR nu een verandering in komt omdat er snellere hardware nodig is.
Valt mee met huidige gen console die gebruiken pc hardware grotendeels en met snellere gpu/cpu zou je zo meer fps/res eruit kunnen halen en tegelijker tijd de ps 4 op lagere resolutie fps laten spelen.
Dan nog, je koop iets op basis wat er al is, of aangekondigd is wat er nog komt. Stel alle nieuwe games komen op een gegeven moment alleen nog maar naar de PS4.5 (wat me sterk lijkt) dan nog heb jij gewoon alle bestaande games om te spelen.

Niemand is je ook maar iets schuldig.
Mee oneens!

Door het feit dat nu inmiddels +/- 40 miljoen gamers een PS4 hebben aangeschaft, is Sony uit zijn financiële moeilijke situatie gekomen. De PS4 is winstgevend en dit is voornamelijk te danken door de initiële kopers. Als Sony had aangeven dat men vooraf wist dat er een 'betere' versie zou aankomen hadden weinig mensen op day one een PS4 aangeschaft. En niemand minder dan Microsoft weet dat je gamers niet pissed moet maken. Dat is wel te zien aan het ow zo wel befaamde DRM policy.

Ik ben bang, dat indien ze een zogenaamde PS4K uitbrengen ze zichzelf in de vingers snijden, mits deze een betere GPU + CPU heeft. Indien we het hier alleen hebben over een PS4 met de mogelijkheid om 4k blu-rays af te kunnen spelen en de games van 1080p naar 4k op te schalen met haar HDMI 2.0 poort dan interesseert het met niet zoveel. (heb geen 4k tv en geen 4k ready receiver)

p.s. de maximale potentie van de huidige PS is nog lang bereikt.
Het enige wat echte gamers willen is niet hardware, maar games, games en nog eens games. we hebben nu alleen een paar noemenswaardige titels en verder alleen maar sh%t remasters.
terwijl nu games in de PS4 catalogus gestoken gaan worden die wss niet aanvaardbaar draaien op het 'basismodel'.
Dat is een aanname, en eentje die behoorlijk kort door de bocht gaat. Is het mogelijk dat er straks games komen exclusief voor de "PS4,5"? Theoretisch wel, maar zeer onwaarschijnlijk. Sony weet ook wel dat de userbase het hen niet in dank af zal nemen als de oude console praktisch onbruikbaar wordt voor nieuwe games, en de kans is dan ook groot dat voor elke game die gereleased wordt geëist wordt dat hij ook op de oude console draait. Met natuurlijk mindere graphics of een lagere framerate, maar dat is nou eenmaal niet anders.

Je kunt natuurlijk stellen dat je 30fps onaanvaardbaar vindt, maar dan had je de PS4 sowieso niet moeten kopen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 29 maart 2016 17:08]

Ik ben er meer bang voor dat je dan spellen krijgt die drops hebben naar 15 fps of nog lager op de ouwe, maar wel soepel draaien op de nieuwe.
Daar hoef je niet bang voor te zijn want bij consoles gaat het voor uitgevers vooral om 'installed base', ofwel het aantal gebruikers dat een bepaalde console heeft. Hoe groter de groep, hoe groter de kans dat men er een game voor uitbrengt.
Degene die de 4.5 kopen zijn degene die weinig kans op een voor hun geoptimaliseerde game hebben omdat het aantal gebruikers kleiner is dan de 4.
Het zal dus waarschijnlijk puur om de PSVR gaan en dus games die voor VR gemaakt zijn. Waarschijnlijk komt het er op neer dat de 4.5 een systeemvereiste voor de PSVR gaat zijn.
veel games draaien nu al niet aanvaardbaar op het basismodel. :(
wat je zegt over cyclus is geen goed argument, als je een PS4 kocht voor €400, kan je met een beetje gezond verstand wel bedenken dat die minder lang mee zal gaan dan een PS3 die €800 (of was het €600) kostte.
> Als ik een auto koop, en een jaar later komt er een nieuw model, krijg ik toch ook geen korting als ik hem inruil?

Als je een auto koopt weet je dat van te voren; bij een console verwacht je dat niet, totdat er een nieuw model uitkomt.

Dat is een markt die door Sony, Nintendo en Microsoft zo neergezet is. Dat Sony daar nu van afwijkt is tegen de trend in en ik kan me goed voorstellen dat klanten zich in de kou gelaten voelen.
Bij hardware kan je dat net zo goed van te voren weten, daar staan de ontwikkelingen ook niet stil.
Er is overigens nooit een vaste zoveel jaarlijkse release cycle voor consoles, dat kan de ene keer langer duren dan de ander, het ligt er maar net aan hoelang ze levensvatbaar zijn voor de huidige technieken.

Waar ze bij de vorige generatie zich goed konden verhouden met de PC in het begin, lopen ze nu mateloos achter, waardoor de spellen die geport worden naar PC bewust minder goed eruit komen te zien zodat de console niet in zo'n slecht daglicht komt te staan.
29 nov 2013 was de release in Europa.
Dat is inmiddels al ruim 2,5 jaar geleden.
Dat er nu langzaam berichten komen dat er een verbeterde versie komt is vrij normaal. Dit was ook gewoon te verwachten.
Dan beschouw je de PS4.5 toch gewoon als een nieuw model, met backwards compatibility met de PS4...
Dat kan ook. Maar hoe dan ook, als een console fabrikant met upgrades gaat werken of binnen 3 jaar een "opvolger" uit brengt dan denk ik dat veel mensen af gaan haken bij de volgende generatie. Waaronder ik. Als er constant ge-upgrade moet worden dan steek ik dat geld wel in een PC en iets als een Steam link.
Anoniem: 100269
@draadloos29 maart 2016 09:45
Snap niet helemaal waarom je +2 had, misschien dat er weinig tweakers in het bezit zijn van een eigen auto?

Als je een auto van slechts 1 jaar oud inruilt op een nieuwe krijg je toch echt wel aardige korting.

Weet niet naar welke handelaar jij gaat, maar volle mep betalen voor een nieuwe auto terwijl de inruil pas een jaar oud is afzetterij en ik zou mooi op zoek gaan naar een andere handelaar ;)
Dat heet geen korting, maar inruilen. Je verkoopt je oude auto en legt dat geld bij de nieuwe. Auto's zijn alleen wat waardevaster dan consoles, want waarom zou je tweedehands een console voor 75% van de nieuwprijs kopen?
Anoniem: 100269
@Seal6429 maart 2016 10:18
Ja want je auto inruilen en daarmee minder te hoeven betalen voor een nieuwe en korting zijn voor een consument 2 totaal verschillende dingen..... 8)7

Toevallig pas een andere auto gekocht, en het aankoopbedrag op de bon was ineens een stuk lager, en ik heb 0 euro gekregen voor mijn oude....dus had ik korting?

En bij mijn vorige autowisseling was het precies andersom, toen was het aankoopbedrag op de bon precies de vraagprijs, en had ik een x bedrag gekregen voor mijn oude, dus dat was inruil?

En wat is nu precies het verschil voor mij als consument?

Iemand zegt iets over korting op nieuwe PS4 bij inruil, en iemand zegt vervolgens dat inruil bij auto's ook niet zo werkt en dat hij net zoveel moet betalen als een ander terwijl hij een auto inruilt van een jaar oud, en krijgt daar +2 voor.

Of je het nu inruil of korting noemt, zijn argument sloeg gewoon nergens op.
Een auto is nu net één van de meest slechte investeringen die je kunt doen, afgezien van enkele bijzondere modellen, met bijvoorbeeld historische waarde, maar dat is een andere discussie. Elke paar jaar, op het wisselmoment, word je weer met de neus op de feiten gedrukt: dat ding schrijft af als een malle. Dus om daar nu een console mee te vergelijken vind ik niet helemaal fair. Feit is wel dat er sprake is van waardevermindering bij consoles, maar in absolute Euro's vind ik dat nog wel meevallen. Zeker als je het bijvoorbeeld vergelijkt met een high-end grafische kaart, die je geregeld moet vervangen om de actuele games op de PC te kunnen blijven spelen, met een acceptabele framerate. Los van de afschrijving, vind ik ook dat een console toch wel minimaal een jaartje of 5 de laatste games moet kunnen draaien, zonder upgrades. Want dat is nu nét het grote voordeel t.o.v. een PC: geen gezeur, gewoon aanzetten en gamen voor de TV ☺

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door John Duh op 29 maart 2016 23:36]

Ja want je auto inruilen en daarmee minder te hoeven betalen voor een nieuwe en korting zijn voor een consument 2 totaal verschillende dingen.....
Ja, want iedereen kan uit eigen beweging zijn auto of console verkopen. Als je 'm inruilt bij de dealer zal je er nog een slechtere prijs voor krijgen ook.
Jij bent nochtans degene die het punt mist. Je oude auto heeft een bepaalde dagwaarde. Of je die nou inlevert of niet, bij de koop van een nieuwe auto betaal je de volle prijs. Bij het inruilen van de oude wissel je de auto in voor cash, meer niet. Het hoeft ook niet bij de koop van de nieuwe te gebeuren - je kan het net zo goed eerder of later doen.

Als je het hebt over een korting, dan hoef je minder te betalen voor de nieuwe (of je krijgt meer terug voor de oude dan hij waard is). De investering die je hoeft te doen voor een nieuwe auto is dan lager.
Wat Vayra om 09:05 zegt...

[Reactie gewijzigd door ImdaMned op 29 maart 2016 09:43]

Je doet nu net alsof straks nieuwe games niet meer werken op oudere PS4's, dat zal echt niet het geval zijn. En je eerste argument is ook zwak, dat is gewoon tegenwoordig zo met alle platforms, vroeger hoefde je PC game ook niet te patchen op de eerste dag.
Sony zou eigenlijk helemaal geen upgrade/2.0 versie moeten uitbrengen; want dat is volgens mij -het- voordeel / rede om een console te kopen. wanneer die dingen nu ook upgrades en verschillende versies hebben, kun je net zo goed op de PC gaan gamen :+
Helemaal mee eens, ze hadden dan de PS5 maar moeten uitbrengen en geen PS4.5. Straks krijg je dat ze elk jaar een net iets krachtigere versie uitbrengen.
Kijk dat ze het design faceliften en slim maken is niet zo erg, functioneel blijft alles hetzelfde, maar dit gaat mij te ver.
Dit.

Anders noemen ze hem liever geen Playstation, maar VR machine. Die dus geen Playstation games kan draaien, alleen VR applicaties.

Dus net zoiets als de Playstation TV, die uiteindelijk alleen games kan streamen.
Dat hoeft Sony helemaal niet, als je een console koopt dan weet je dat de hardware niet gaat veranderen en als het dat wel doet koop je een hele nieuwe machine.

Als je hiervan wakker ligt zou ik gewoon heel snel overstappen naar een game PC, want eenmaal deze stap nu is genomen, kun je erop wachten dat er een jaarlijkse of twee-jaarlijkse refresh gaat zijn.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 maart 2016 11:07]

Je moet niks hé, je vond het toen toch het geld waard en wist wat je kreeg. Dat er een ander apparaat komt doet niks af aan jouw PS4.
Dat er een ander apparaat komt doet niks af aan jouw PS4.
Zo zeker lijkt mij dat niet, als er straks extra rekenkracht beschikbaar komt dan kan dat zomaar inhouden dat je straks bepaalde games niet eens meer kan spelen, nog niet eens gekeken naar het VR-gedeelte. Het is daarom vooral vingers gekruist dat Sony het wel zo gaat regelen dat die extra rekenkracht echt alleen beschikbaar komt voor de VR-games, anders doet het absoluut af aan de huidige consoles... dan is straks de ene PS4 de andere niet meer en dat zal dan haaks staan op de filosofie achter een gameconsole.
Alles wat al gemaakt is voor de PS4 blijft gewoon speelbaar. Je hebt geen contract met Sony dat ze je de komende jaar van games moeten blijven voorzien.
"Je hebt geen contract met Sony dat ze je de komende jaar van games moeten blijven voorzien."

Een normale console heeft tegenwoordig een lifespan van 6 jaar, dus de PS4 zou nu normaliter nog 4 jaar mee moeten kunnen. Je kunt een bedrag per jaar aan afschrijving inschatten, zodat je kunt bepalen hoeveel je wilt uitgeven aan gaming.

Zolang er PS4 games uitkomen die ik op Full HD kan spelen, dan krijg ik wat ik mocht verwachtten toen ik de PS4 aanschafte = geen probleem
Wanneer er echter over een half jaar massaal games "PS4.5 only" zouden worden, dan wordt de lifespan van de PS4.0 gehalveerd en derhalve de afschrijving verdubbeld = wel probleem.
Daar gaat het niet om, zoals ik al zei dat is niet de gedachte achter een console... als de ene PS4 de andere straks niet meer is dan mogen eigenaren van de oude versie zich absoluut besodemieterd voelen, dat heeft niets met een contract te maken, maar simpelweg hoe de consolemarkt in elkaar steekt. Als Sony daarvan af zal stappen dan verpesten ze die markt (voor zichzelf)... het is geen pc, de 'PS4' is de standaard voor dat platform, twee standaarden voor hetzelfde platform gaat gewoonweg niet werken voor de consolemarkt.
Alle verschillen tussen de console en PC zijn reeds verdwenen. Als je dit niet hebt zien aankomen, tja, sucks to be you...
Ja dat is natuurlijk gewoon knettervette onzin. Ik word een beetje moe van de "je moet niks" insteek. Je moet wel, als je een potje gamen gewoon leuk vindt, en je wilt de nieuwste games kunnen spelen, ben je dus wel eigenlijk verplicht om een nieuwe te kopen. ze hadden beter die dingen vanaf moment op moeten pompen en dan voor 700 euro ofzo moeten verkopen. Dan was het nog te overzien. Dit is gewoon een fout. Gewoon veruit slecht.
Je kunt op de huidige PS4 gewoon nieuwe spellen spelen, totdat de PS5 uitkomt. Waarom je verplicht zou zijn een nieuwe te kopen is een raadsel - de machine beloofde PS4-spellen te spelen en blijft dat op hetzelfde niveau doen.

Je hoort hetzelfde geklaag ook als er een nieuwe telefoon uitkomt. Mensen moeten zich realiseren dat ze het huidige apparaat kopen, niet het recht op het nieuwste apparaat.
Mensen moeten zich realiseren dat ze het huidige apparaat kopen, niet het recht op het nieuwste apparaat.
Ondanks dat je een zeker punt hebt, ben ik het in dit geval niet met je eens.

Een PS4 is een PS4 - Een upgrade van de PS4 met nieuwe krachtigere hardware is gewoon een compleet nieuw Playstation model dus ook geen PS4.5 wat dat impliceert dat je hem zou kunnen upgraden en dat is waar jouw stelling de mist in gaat. Want een game console is in tegenstelling tot een PC niet eenvoudig uitbreidbaar of makkelijk te upgraden met nieuwe hardware als een videoprocessor of extra geheugen.

Je koopt zo'n ding vanaf dag 1 omdat je uit het verleden weet dat een gameconsole 5 tot 6 jaar meegaat en geen 2.5 jaar. Dan had je net zo goed kunnen kiezen voor een PC.

Huidige modellen kun je niet upgraden terwijl je als gebruiker van het eerste uur wel het pad hebt gebaand voor al die PS4 games die NU in ontwikkeling zijn. Jij als gebruiker van het eerste uur hebt bijgedragen om van deze gameconsole het succes te maken wat het nu is. Dan is het vreemd dat je straks niet je games ten volste kunt spelen. Het zijn dus die gebruikers die Sony hiermee in de kou staan!

Persoonlijk ben ik van mening dat Sony hier gebruikers van de PS4 van het eerste uur tegemoet moet komen in de zin dat je jouw PS4 kunt inruilen tegen een fikse korting op de PS4.5.

Ik zeg niet dat je de upgrade gratis moet krijgen, maar een nieuwe console tegen een flinke korting is wel het minste dat Sony hier zou kunnen doen om haar huidige gebruikers tevreden te houden en zeker die gebruikers die deze console van dag 1 hebben gekocht.
aangezien de reguliere ps4 gewoon in productie blijft houdt het geen steek wat je zegt.
de klant gaat gewoon de keus hebben en zal meer moeten betalen voor een ps4.5 (en moet daar bovenop dan nog investeren in de VR bril van Sony)
deze 4.5 is enkel en alleen ter ondersteuning van VR (en misschien ook blu-ray in UHD) dus zouden ze de nieuwe dan best gewoon de PS4 VR noemen om inderdaad dit soort misverstanden te vermijden.
ik blijf gewoon wel lekker verder gamen op FHD, UHD is echt nutteloos in een gewone huiskamer waar je toch minimaal op 3 à 4 meter van het scherm verwijderd zit (in mijn geval dan toch)
Maar heb je je dit ding nodig voor VR of werkt dat ook op m'n oude PS4 icm die uitbreidingsset die je aan moest koppelen?
Dat is niet gezegd - Het is goed mogelijk dat de reguliere PS4 straks niet meer te koop is omdat het onzinnig is om 2 productielijnen aan te houden. Wat uiteindelijk voor extra kosten zorgt.

Bij wijzigingen in het verleden waarbij ze de PCB's (en vormgeving) gewijzigd hebben en minimale hardwarewijzigingen hebben doorgevoerd, kon je ook de oude versie niet meer kopen.

De kans dat er dus 2 verschillende PS4 modellen te koop zijn is daarmee dus ook bijna uitgesloten.

[Reactie gewijzigd door p0pster op 29 maart 2016 10:16]

Volgens WSJ blijft ook de huidige PS4 in productie.
het blijft natuurlijk allemaal gewoon een gerucht dus laat ons de betrouwbaarheid nog even in het midden laten ;)
Je koopt zo'n ding vanaf dag 1 omdat je uit het verleden weet dat een gameconsole 5 tot 6 jaar meegaat [...]
Volgens mij klopt dat nog steeds. Sony blijft de PS4 voorlopig produceren, en het gros van de games zal niet de VR-mogelijkheid of de extra rekenkracht nodig hebben.
Huidige modellen kun je niet upgraden terwijl je als gebruiker van het eerste uur wel het pad hebt gebaand voor al die PS4 games die NU in ontwikkeling zijn. Jij als gebruiker van het eerste uur hebt bijgedragen om van deze gameconsole het succes te maken wat het nu is.
Een beetje aparte redenering. Zeg eens eerlijk, zou je de PS4 met snellere hardware (vanwege 'toekomstbestendigheid' - weet je ook niet) bij launch voor 1000 euro ook hebben gekocht - om bij te dragen aan het succes? Ten tweede weet je als "gebruiker van het eerste uur" ook nooit of de PS4 geheel zou floppen en Sony daarop meteen een PS5 zou gaan ontwikkelen. Zou je dan ook je recht claimen op de PS5? Zoals je ziet: zo kun je eindeloos doorredeneren.
Je zou nu onderhand wel moeten weten dat alle producten een eindige levenscyclus hebben. Een gechargeerd voorbeeld, maar de strekking is hetzelfde: Windows XP wordt ook niet meer ondersteund - zou ik als 'XP-gebruiker van het eerste uur' ook gewoon na 15 jaar bij HP, Dell, e.d. waar ik die pc kocht ook moeten claimen dat ik recht heb op een gratis Windows 10 licentie (en dat ze de hardware terloops ook gratis upgraden om W10 te kunnen draaien)?
Dan is het vreemd dat je straks niet je games ten volste kunt spelen.
Dat snap ik niet. "Je" games zijn nog altijd de games die je nu in bezit hebt. Die doen het nog steeds ten volste, toch?

@Jelle Brolnir:
Het gaat er om dat Sony zijn early adopters vals heeft voorgelicht met zijn next gen graphics
De PS4 had ook next gen console graphics tijdens de launch - 4 jaar geleden. Sony heeft zijn early adopters helemaal niet vals voorgelicht. Je kon als consument ook duidelijk zien wat voor graphics het ding kon tonen voordat je het ding kocht - zat reviews van launch games.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 29 maart 2016 11:47]

Gast, je doet zijn argumenten teniet met kul argumenten. Het blijft toch zo dat een koper een redelijke verwachting mag hebben. Het gaat er om dat Sony zijn early adopters vals heeft voorgelicht met zijn next gen graphics, terwijl een hoop eigenlijk opgefleurd word met anti aliasing en andere filters, op max 60 fps en vaak upscaled 720p. Is het redelijk om te verwachten dat een ps4 next gen zou zijn ? Vast niet maar de gemiddelde consument weet dat dus niet. En dat vind ik dus HEEL slap en achterbaks van Sony.
'next gen graphics' zoals jij dat gebruikt is niets anders dan de graphics van een nieuwe generatie consoles. Jij had blijkbaar hele andere verwachtingen van die graphics dan het overgrote deel van de PS4 klanten (die door de bank genomen erg blij zijn).

Waarom dat de uitstekende redenatie van Fireshade tot kul argumenten maakt ontgaat me geheel. Dat moet jij, gast, nog maar eens rustig uitleggen want als klanten altijd korting moeten krijgen op hardware zodra er een snellere versie is kan je niet als redelijke verwachting van klanten afdoen. Ik hoor dat soort redelijke verwachtingen namelijk nooit.

Hey AMD, hier is mijn oude grafische kaart, geef me eens 15% korting op een nieuwe!
Nee ? Elke zes jaar een nieuwe console, al een hele poos. Overigens zie je mij niet schrijven dat ik ontevreden ben over de graphics want zie mijzelf niet al gemiddelde consument wat betreft hardware. Dat is jouw interpretatie. Door de bank genomen heel tevreden ? Zie heel veel ontevreden reacties. Nieuwe hardware met korting van AMD want nieuwe hardware ? Dat is cynisme en ook een kul argument. Ik hoef geen korting. Nogmaals, elke console gaat zes jaar mee, dat heet redelijke verwachting. Je kan het niet met mij eens zijn, dat mag hoor. Maar ik vind dit gerucht op zijn minst opzienbarend.

Ik hoef geen korting, zoals jij impliceert, leg een ander maar woorden in de mond. Ik hoop echter wel dat Sony een oplossing biedt voor zijn ps4 kopers.

Consoles zijn geen telefoons, auto's of grafische kaarten. Het is een entertainment systeem wat klaar moet zijn voor de komende jaren. Redelijke verwachting. Je bent het niet met mij eens, dat is fijn. Ik ben het niet eens met Sony.

@fireshade: 2,5 jaar geleden. Geen 4. Is wel kort hoor. Ik ben niet ontevreden hoor, zie wel dat andere mensen het wel zijn. Maar is goed hoor, jij vind dit blijkbaar heel normaal.

[Reactie gewijzigd door Jelle Brolnir op 29 maart 2016 19:17]

ja maar telefoon komen gewoon ieder jaar uit, dat weet iedereen. Consoles niet. Daarnaast wordt dat NU gezegd, maar er is ook een kans dat dat veranderd. het is immers een gerucht.
Niemand heeft het over nieuwe games.

De insteek is vr.

Wil jij je games op pc op hogere resolutie spelen moet je een beter video kaart kopen, doe je dat niet kan het zijn dat je games op lagere resolutie moet spelen of dat je ze niet kan spelen.

Bij de ps4.5 zou dat niks anders zijn je kan nog steeds alle games spelen wil je uhd kunenn spelen zul je de ps4.5 moeten hebben.

Vergelijk het met een 3ds 3dsxl 3dsxxl whatever daar hoorde ik ook niemand over.

Buiten dat verwacht ik nog steeds dat het een 1 april grap is..
Er is anders behoorlijk gekankerd op de New 3DS hoor. Vanuit het oude 3DS kamp omdat er exclusives voor de New 3DS zijn die niet op de oude werken (Xenoblade Chronicles, Binding of Isaac, SNES VC), maar ook vanuit het New 3DS kamp omdat er juist zo weinig is waar je de nieuwe voor zou moeten kopen.

Bovendien zijn er dus al games die nog wel op de oude werken, maar óf met een dikke downgrade op performance/graphics, óf gewoon helemaal bijna onspeelbaar (Monster Hunter 4, Smash Bros, Hyrule Warriors).

Maar goed, ik denk ook dat het niet handig is om een console te kopen op basis van wat er misschien nog moet gaan verschijnen. Koop liever zo'n ding op basis van wat er al verschenen is, vooral als het ding al een paar jaar op de markt is.
Klopt alleen je moet ook.l geen ps4.5 kopen in de hoop voor dingen die alleen daar op verschijnen

Ik verwacht games met graphics opties die verhoogd kunnen worden verder niks schokkends.

Ik wacht 1 april af;p
Kanker is een ziekte en geen werkwoord......
Kanker is een ziekte ja. Kankeren (heeft gekankerd) is toch echt wel een werkwoord.
http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=KANKEREN&lang=nn

Het kan al naar gelang de context ook nog een voorvoegsel zijn, als je wilt. Bovendien is "kanker" geen ziekte, maar een hele groep verschillende ziektes die allemaal gemeen hebben dat ze veroorzaakt worden door ongecontroleerde celdeling, vaak als gevolg van een mutatie in één van de genen die apoptose door de cel reguleert. Specifiek genoeg voor je?
Hoezo zouden wij niet aan mensen met kanker denken? Jij begon met het gebruik van kanker. Kankeren heeft een hele andere betekenis.
alle 1 april grappen vóór of na 1 april zijn in wezen geen 1 april grappen wat mij betreft maar gewoon marketing bullshit :P
Gewoon even afwachten hoe dit zich gaat ontwikkelen. Is dit de zoveelste tegenvaller van Sony mik ik alles met een Playstationlogo de deur uit en stap ik terug naar Xbox.. Als de rest van Europa dat ook doet houdt het, denk ik, snel op met zulke onzin.
microsoft heeft zelf ook gesproken dat ze upgraden van de xbox one intressant vinden, terwijl sony alleen nog maar geruchten zijn.
PS4 een tegenvaller noemen terwijl zijn concurrent niets anders dan dat is.

Ik zou je verhaal dus even omdraaien, maar in dit geval kan het niet want je hebt een PS4.
Xbox is ook aan het kijken naar het upgraden van console dus
Je zegt het al: Aan het kijken.
Dat is iets anders als de Xbox One and a half laten lekken?
En anders gaan we lekker terug naar Nintendo of nok ik in z'n totaliteit met het game-gebeuren, zo langzaam aan vind het gamen an sich toch wel redelijk afgegleden..
Xbox had als eerst aangekondigd

Ik verwacht nog steeda een 1 april grap ;)
Het koppelen van videokaarten resulteert natuurlijk in ondersteuning die Sony moet geven aan vele soorten videokaarten, eisen aan je videokaart en dan nog niet te vergeten het drama van Sli/Cf. Nee, dan kunnen ze beter een nieuw systeem releasen. Met upgrades kom je al snel aan een model van een normale computer waar je alleen extra betaalt voor DRM en exclusives.
Sli werkt gewoon prima bij mij hoor.
Daar is niks op te verzinnen. Om zo'n techniek mogelijk te maken moet je een verbinding met de huidige hardware leggen die een zeer behoorlijke bandbreedte aan kan. De PS4 heeft enkel USB poorten, en slechts twee.
Ik heb net 4 maanden een PS4. Word ik als 'trouwe klant' nu in de koude kleren gelaten door Sony? Ik wil mijn 'nieuwe' PS4 niet verpatsen voor €200 euro en een nieuwe kopen voor €500.
Omdat je iet gekocht hebt ben je een trouwe klant.
Techniek ontwikkeld zich, wordt steeds sneller en je kan er op wachten dat er van alles een nieuwere en snellere versie komt.
Dat is met computers, telefoons, auto's en noem maar op zo.

Daarnaast heeft men het over 7 maanden. Jij hebt het ding 4 maanden en dus komt er misschien 1 jaar nadat jij iets gekocht hebt een nieuwe versie uit en zeur je dat je in de kou gelaten wordt. Dit is een typsich voorbeeld van zeiken en zeuren zonder reden.

Stel je heb 1 maand terug iets gekocht er komt een nieuwe versie uit die niet aangekondigd is, 2x zo snel en even duur of goedkoper dan mag je zeiken.
Het is een interessante ontwikkeling. Maar het feit dat de PS4 voor 400 euro beschikbaar was tijdens de launch heeft een reden: De hardware is simpelweg niet uitzonderlijk krachtig (met name de CPU is zwak) vergeleken met de vorige generaties (hier valt ook lang over te discussiëren, maar de PS3 was significant duurder).. Dit is een bewuste keuze van Sony geweest (en waarschijnlijk ook van Microsoft met de X1). De tijd dat je 6 to 8 jaar met een console lijkt helaas voorbij te zijn, de ontwikkelingen gaan hard en ook zaken zoals VR zorgen ervoor dat de lat qua specs simpelweg omhoog moet.

Cycli van 4 jaar lijken me wat 'logischer' dan wat we gewend zijn. Als je recent een PS4 hebt gekocht dan is het inderdaad zuur, maar ik mag hopen dat Sony zal zorgen dat 30+ miljoen PS4 eigenaren tevreden probeert te houden. Ik kan zelf een tweede PS4 wel gebruiken, maar dat zal echt niet voor iedereen zo zijn.
Sony geeft niet om consumenten
Wanneer leert men dat nou eens
hoezo 'trouwe klant'? als je echt een trouwe klant was geweest had je de PS4 bij release gekocht.. En je weet dat er in de loop van de tijd nieuwere/betere/zuinigere incarnaties komen.
En zoals door andere al is gezegd, je moet niets.. je had er ook voor kunnen kiezen om geen PS4 te kopen..
Hij heeft gewoon een goed punt.

Toen jij de PS4 kocht kreeg je gewoon waar je voor betaalde.

Mag er nu geen PS5 meer uitgebracht worden omdat jij pas na 2 jaar sinds launch de PS4 hebt?

Mag Nvidia of AMD geen nieuwe videokaart releasen als ik besluit om nu nog een GTX970 te kopen?

Of ben ik als consument zelf verantwoordelijk voor wat ik wanneer koop?
Nee, maar ik word een beetje moe van alle jankies hier. Je koopt een console zoals die is, komt er daarna een betere, dan is dat jammer. We zitten hier nota bene op Tweakers, een site die in het teken staat van technologie, oftewel vooruitgang.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 29 maart 2016 10:55]

Ja, want iedereen die een andere mening heeft is niet sociaal. :+
De manier waarop het gebracht word. Een mening hebben kan mag en is perfect.
Maar hoe je het verwoorde had anders gekund niet?

Of is het normaal tegenwoordig zo met andere mensen om te gaan?
Ben denk ik te ouderwets opgevoed denk ik.....
En daar is ie dan. Dat heeft niet lang geduurd. Precies zoals voorspeld is deze gen al vroeg op grote achterstand. En daarmee is weer een verschil met PC gaming aan het verdwijnen, en niet ten gunste van de consoles.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 maart 2016 09:06]

Consoles hebben nooit(!) op het niveau van high-end gaming pc's gezeten. Dat is ook nooit de bedoeling geweest. Dan kun je zo'n apparaat niet verkopen onder de €1000 of meer zelfs.

Het gaat erom de grootste omzet te maken. Dus veel apparaten met zoveel mogelijk winst. Dat lukt niet met high-end hardware.

Het 'probleem' is dat de mensen €1500 pc's met €400 consoles vergelijken en verwachten dat ze hetzelfde presteren. Dat is natuurlijk onzin.
De PS3 en 360 moesten anders niet veel onderdoen op gebied van performane bij hun release. Maar dat zag je dan ook wel aan de kostprijs van de consoles en de verliezen die de fabrikanten daarop maakten.
Beide gebruikten midrange-graphic chips van de generatie daarvoor.
Dat zegt volgens mij vrij weinig? Het gaat juist dan om zeer goede optimalisatie en dan al helemaal bij de ontwikkelaars. Heb je wel gezien wat voor games er voor die consoles gemaakt zijn? Het is een hele prestatie.
De PS3 kon echter destijds bij lauch wel goed meekomen met stuk duurdere game pc's. Deze was dan ook met €600 een stuk duurder dan dan de huidige generatie en werd met verlies verkocht.

De huidige generatie loopt sinds launch al achter op de PC's.
Nee, die kon ook niet meekomen met de €1500 of meer pc's. En helemaal niet in het begin, toen ze nog niet wisten hoe ze de CELL processor optimaal konden programmeren
Wat een vergelijking.. 600 VS 1500. 8)7

De PS3 was een sterk ding voor z'n tijd, ik dacht dat dat al duidelijk was..
hij heeft gelijk hoor, de ps3 was heel krachtig maar op het begin had iedereen problemen met ontwikkelen voor de cell processen. zo zagen xbox 360 games er soms beter uit.
Voor de mainstream pc-eigenaar waren zowel de ps3 als de 360 een verademing. Zonder al te veel gezeur of geneuzel een dvd'tje instoppen en een game spelen dat er zeer goed uitzag.

Zowel de PS4 als de One hadden bij de release een achterstand en dat is helaas een feit.
Grootste beperking was zowel de CPU als de GPU. Beide waren niet top of te range omdat dat niet te verantwoorden was. Een beetje CPU trok indertijd minimaal 100 watt en een goede gpu trok minimaal 150 watt. Dan had je er een stookkacheltje staan onder je televisie.

Vandaag de dag zijn er uitstekende CPU (i7 met minder 50 watt) voorhanden en ook uitstekende gpu van nvidia van minder dan 100 watt en dan hebben we het niet eens over de komende generatie.
En zoals je ziet worden die allemaal geleverd door een andere partij. AMD is er zelfs niet in geslaagd om de huidige generatie een stuk zuiniger te maken.

En console hoeft niet per definitie het beste van het beste te leveren, maar wel uitstekende kwaliteit voor langere tijd. Daar slagen de huidige versies niet in. Dat Sony daar nu gedeeltelijk voor uitkomt is alleen te prijzen want Microsoft heeft een soortgelijk probleem. Ze liepen bij het uitbrengen van de Xbox One ook tegen beperkingen op. En in plaats van een extra convectorkachel die teveel lawaai zou maken hebben ze er ook voor gekozen om met minder genoegen te nemen.

En Microsoft heeft al bekend gemaakt dat er een soort van halve update voor de Xbox komt. De nieuwe generatie gpu polaris zou er in worden gezet. Zou me niet verbazen als Sony een soortgelijk stuk van de taart zou krijgen.
En toch is de ps4 een veel groter verkoop succes als de ps3, moest Sony een 600 euro ps4 hebben uitgebracht, dan had Microsoft de strijd weer gewonnen.
De beste console was de ps2, deze was met de emotion engine zeer krachtig voor zijn tijd en het was ook nog is de goedkoopste dvd speler in een periode dat fysische media nog relevant was
Klopt dat was ook een verkoopargument van de PS3, destijds kostten Blu-ray spelers ongeveer €1000 per stuk. In die tijd ook relevant, nog voordat streamingdiensten op komst waren was dat de makkelijkste/enige manier om HD films te kunnen kijken.

Voor de gewone consument zijn de specificaties niet heel interessant, die willen gewoon een schijfje er in gooien en de nieuwste FIFA of CoD kunnen spelen. Dat liever voor €400 dan €600, ook als dat mindere graphics als gevolgd heeft. Misschien wordt men minder blij als over een korte tijd de PS4 al weer oud is en men weer een console voor €400 moet kopen om de nieuwste games te kunnen spelen.
Oké ja, maar blu-ray is nooit echt populair geworden (toch niet vergelijkbaar met DVD indertijd).
Dus dat verkoop argument ging veel minder sterk op voor de ps3 als voor de ps2
In een groeimarkt is het niet verwonderlijk dat een nieuwe versie meer verkoopt dan een voorganger...
Nochtans verkocht de ps3 veel minder als de ps2, net omdat hij zo duur was
Nooit? Dat is pas sinds de GPU kaarten zo. Voorheen waren consoles wel degelijk krachtiger om games af te spelen ;)
Welnee, in de PC's zat de 'kracht' al alleen werd deze nooit echt gebruikt met 'gamen' in het vooruitzicht. Consoles hebben wel een rol gespeeld dat er grotere vooruitgang zat in het gamen op PC's. Toen dat eenmaal van de grond was liepen de consoles gewoon achter. Toen de Radeons en Geforce chips er eenmaal waren mjah.. Daarvoor uiteraard 3DFX welke de weg vrij gemaakt heeft.

En ja in consoles zaten wel leuke nieuwtjes maar er werden altijd compromise gemaakt tussen kosten/performance op consoles. B.V. de Nintendo 64 was zijn tijd vooruit, snelste cpu/gpu hoogste bandbreedte/kloksnelheid en RDRAM maar door de manier waarop de machine gemaakt was en de cartridges zijn de 64bit instructies nooit gebruikt(ruimtegebrek) en het geheugen liep via de GPU waardoor de CPU moest wachten.. (Voor meer info Ben Heck Show Youtube) en zo hebben alle consoles wel wat.

En er zijn ook zat videos/guides te vinden welke laten zien dat je met een $500 PC zo goed als en wel beter af bent dan een console op het gebied kwa graphics(gameplay - voorkeur controller voor X360/X1 werkt ook op PC) In ieder geval word dat gat steeds kleiner naarmate de tijd vordert en de verder de consoles in hun cyclus raken de groter het verschil word.
Ah, vandaar dat dit een enorme prestatie was in 1990 -> geek: Doom-ontwikkelaar toont Super Mario Bros. 3-demo voor pc uit 1990

Nee, ik blijf bij mijn standpunt. Pas sinds de dedicted GPU dagen is een PC krachtiger geworden dan een console wat betreft gaming.
Nee hoor ik vergelijk mijn 850 euro game pc met mijn ps4
Vroeger misschien,
je hebt echt geen 1500€ nodig om een pc te bouwen die de vloer veegt met een PS4 of X1.

Als alle games blijven draaien op de PS4 zie ik eigenlijk weinig problemen. De kans bestaat alleen dat men games begint te maken die sterk geoptimaliseerd zijn voor de PS4.5 en dat de PS4 wat in de vergeethoek raakt.
Consoles hebben nooit(!) op het niveau van high-end gaming pc's gezeten.
Wut? De Xbox 360 had de nieuwste AMD GPU ingebouwd (x1800) en de PS3 had de nieuwste Nvidia GPU (8800GT) ingebouwd als hij geen jaar vertraging had gehad. En was je vergeten dat enkele bedrijven stapels PS3's in hadden gezet als renderfarms? De Cell-chip was een behoorlijk krachtig beestje.
De desbetreffende consoles werden overigens verkocht voor soms minder geld dan dat de GPU kostte, een 360 kostte 299 euro :P

Juist consoles zijn altijd erg krachtig geweest, om een zo lang mogelijke lifespan vol te houden. De eerste jaren verkochten MS en Sony met (flink) verlies om zo veel marktaandeel te verkrijgen, wat dan gecompenseerd kon worden met gameverkopen en winst wanneer de hardware goedkoper zal worden. Dat is juist deze generatie voor het eerst(!) anders geworden (al deed Nintendo dat met de Wii ook al, wat nogal een gigantisch succes was).
Dit maal moesten de apparaten waarschijnlijk direct geld opleveren, en blijkbaar is dit het gevolg?
Maar het was ook wel een beetje een unieke situatie. Die 8800GT, die heel vele mensen (waaronder ik) gehad hebben, is misschien wel de beste price/performance kaart ooit gemaakt. Hij was goed te betalen, maar zat qua performance veel dichter bij de top vergeleken met kaarten van die prijs tegenwoordig. Met andere woorden, Microsoft en Sony konden relatief (voor dezelfde prijs) veel beter hardware in hun consoles steken dan nu.
Er is wel meer veranderd, voornamelijk het TDP. Die kaarten waren met een singleslot koeler opzich wel te koelen, tegenwoordig hebben we GPU's die standaard met waterkoeling geleverd moeten worden omdat het TDP 3x zo hoog ligt.

Desalniettemin: de HD7790-achtige kaart uit de Xbox One is toch echt wel van een totaal ander kaliber dan dat we 'gewend' waren, en was ten tijde van release ook al bijna een generatie ouder. Hetzelfde geldt voor de HD7850 uit de PS4.

Zowel MS als Sony hebben gewoon een aantal keuzes gemaakt, bijvoorbeeld (om kosten te besparen) door zowel de GPU als de CPU op dezelfde chip te laten plaatsen. Omdat je chips niet supergroot kan maken (dan worden je yields erg laag en je kosten dus ontzettend hoog) konden er gewoon niet meer shaders/cores geplaatst worden op de APU's van de consoles.
omdat de consoles geoptimaliseerd zijn voor Gaming zou je dat juist wel mogen verwachten....ook omdat dat in het verleden wel zo was...de PS3 kon je ten tijde van introductie echt wel naast de beste PC hardware leggen om te vergelijken! ;-) maarja in het verleden behaalde resultaten bieden geen garanties voor de toekomst!
Nee je rukt zaken uit hun verband. Ik heb nooit een console met een high end PC vergeleken. Maar er is wel degelijk een groter gat geslagen tussen wat de console kán, ook qua gameplay en complexiteit van games, ten opzichte van wat de PC kan. En dat komt vooral doordat de huidige generatie op CPU gebied totaal niet meer kan meekomen, en qua GPU op verouderde techniek draait, een midrange GPU uit 2012 (!) gecombineerd met een low-power CPU op lage kloksnelheid.

Dat is *in verhouding* wel degelijk een groot verschil met de vorige generaties en al helemaal met de PS2/N64/Xbox 1 destijds. Tegelijkertijd hebben de consoles ook geen USP's meer in relatie tot toen - toen was een DVD speler of daarna een Blu Ray speler, daadwerkelijk een USP en een extraatje te noemen. Om maar niet te spreken van backwards compatibility, geen always online requirements.... the list goes on. Het hele punt dat ik wil maken is dat de grote voordelen van de consoles zijn weggevaagd en met het ontstaan van versplintering in configuraties, verwdijnt er nóg eentje. Dat maakt de PC inherent interessanter, zéker als je bedenkt dat VR nog volop in beweging is en die 'nieuwe' PS4 binnen de kortste keren opnieuw een matige oplossing zal zijn. Zelfs split screen gamen wordt steeds zeldzamer.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 maart 2016 10:59]

Omdat het word geprezen als next-gen. Maar pc gamers zijn niet anders gewend eigenlijk zelfs nog beter.

Wanneer er door de marketing word gezegd, nieuwe console met redelijke hardware maar niet grafisch hoogstandje. Dan zal er een stuk minder worden verkocht.
Next gen console, dat is het toch? Geen woord gelogen. Dat jij iets anders verwacht is onrealistisch. Jij vergelijkt het ook met een PC, dan moet je het wel vergelijken met een PC van dezelfde prijsklasse. Dat kun je weten, helemaal als je op tweakers zit.
Het probleem is dat die vergelijking maar oploopt tot op een bepaalde moment.

Je kan een 400€ console vergelijken met een 400€ PC maar zodra je de investering gedaan hebt, kan je die PC upgraden / onderdelen recycleren na x tijd.

En ik heb altijd een HEKEL gehad aan die valse economie vergelijking van 400€ consoles vs 400€ PCs... Mensen blijven vergeten dat PC games a) van directe verkoop al goedkoper zijn b) sneller in prijs dalen c) spot goedkoop zijn via deals zoals Humble bundle, Steam sales enz...

Zelf een 400€ PC kan beter zaken weergeven ( resolutie, view distance enz ) dan een console ( als het spel geoptimaliseerd is voor de PC en geen console port dat gewoon puur rekenkracht moet hebben ). Zelf de xBox/PS4 waren al verouderd op gebied van prijs/prestatie op het moment dat ze uitkwamen. Het probleem zit hem er gewoon om dat de meeste Triple A / Multiplatform games niet geoptimaliseerd meer worden voor PC architectuur.

Men dump vaak de console code bij een firma / klein team dat de boel moet "herschrijven" ( vaak voor een spotprijsje ). Als het maar draait op de PC en ze extra winst uit de title kunnen kloppen.

Games dat ontwikkeld worden met de PC in hun gedachten en niet met console in het achterhoofd tonen vaak deftige verschillen op dezelfde hardware niveaus.

Een console ontwikkelaar kan een spel maar tot op een bepaalde punt de prestatie verbeteren in de gesloten eco systeem. Hardware heeft zijn limieten, zelf al ken je al trucjes... daarna speelt men met scenes met opzet beperken zoals view distance, hoeveel zaken je ziet op scherm, resolutie intern lager renderen ( maar toch verkopen als 720p ) enz enz ...
Maar wat is je punt precies? Je bent niet blij met consoles omdat je voor 400 euro ook een PC kunt bouwen (al betwijfel ik trouwens of je voor 300 euro - want zo veel kosten consoles nu - een nieuwe PC in elkaar kunt zetten die het beter doet dan een XBO of PS4)? Omdat ze verouderen?

Als je het bericht leest dan zie je dat zowel MS als Sony waarschijnlijk al vrij snel met een nieuwe versie of "upgrades" komen. Een goed bericht IMO, want zowel console games als de PC versies zullen van de extra rekenkracht profiteren. Ben zelf alleen een beetje bang dat, wanneer je echt een hele nieuwe console uitbrengt, je een boze fanbase hebt omdat ze niet nóg eens 300-400 euro willen neertellen. Geloof echter dat MS al duidelijker op echte upgrades had gehint.
Heb de ps4 en speel wel eens een game op mijn internet pctje.
Bij veel spellen vind ik de ps4 zo slecht nog niet .
Het probleem was volgens mij toch vooral de hype-hijgerige marketing van de console-bouwers zelf in de aanloop naar de release ervan, de grote woorden en quasi-beloften ("gamen op 1080p@60fps", "next-gen gaming", etc.) waar kwistig mee werd rondgeslingerd. Daar werd toen al door velen aan getwijfeld, maar je kunt niet ontkennen dat de consolebouwers zelf actief hebben bijgedragen aan een beeld dat ze zelf nooit zouden kunnen waarmaken (zeker bij diegenen die gewoon zo'n ding kopen en zich verder niet bekommeren om de internals van zo'n apparaat, de niet-Tweakers dus [een groot deel van de doelgroep]).

Meer o/t: lekker dan, daar zit je dan met je gloednieuwe PS4 die binnenkort wellicht wordt vervangen door een snellere versie. Het is natuurlijk wachten op de eerste PS4.5-only games....

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 29 maart 2016 12:26]

Consoles hebben nooit(!) op het niveau van high-end gaming pc's gezeten. Dat is ook nooit de bedoeling geweest. Dan kun je zo'n apparaat niet verkopen onder de €1000 of meer zelfs.
Ehh we hebben het niet over een high-end gaming pc.

Een PC van €780,- is meer dan snel genoeg, die is dan sneller dan een Playstation 4 en kan je vele jaren mee spellen op 1080P.

En aan deze computer heb je VEEL meer dan een Playstation 4 of XBOX One, ok hij is 2x duurder (Sony PlayStation 4 1TB € 398,95), maar is ook VEEL krachtiger, de spellen kosten goedkoper en je hebt geen abonnement nodig om spellen te kunnen spellen, en wat ik al zij je hebt veel meer een deze computer dan een Playstation 4 of XBOX One.


Specs:

HGST Travelstar 7K1000 HTS721010A9E630 7200 RPM 1 TB € 62,97

Sharkoon CA-M Minitowermodel € 46,16

Corsair RM Series RM550x € 97,90

MSI GTX 950 2GD5 OC € 166,90

Crucial Ballistix Sport LT 16 GB : 2x8 GB, DDR4 2400MHz € 68,90

Intel Core i3-6100 / 3.7 GHz € 121,90

Gigabyte GA-H110M-DS2 DDR3 € 47,92

GIGABYTE KM7600 2.4GHz Wireless Deluxe Combo € 40,99

Windows 10 Professional NL/ENG 64-Bit OEM € 53,49

Steam Controller € 54,99

Totaal met verzend kosten: €773.78


En deze grafische kaart is een stuk sneller dan die in de Playstation 4 zit, zelfs een Geforce GTX 750Ti is sneller, en monitor is niet echt nodig, je sluit hem aan de TV, net als je met een Playstation 4 of XBOX One doe.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 30 maart 2016 04:19]

Dus je vergelijkt een PC die 2 maal duurder is dan een PlayStation en zegt dat de pc veel krachtiger is.... Dat wist ik echt niet! Kuch.

Maar mensen kopen ook om andere redenen een console.
Lekker relaxed op de bank zitten en gamen op de TV. Ik ben niet alleen thuis, dus de computer is ook niet altijd vrij. En ik speel bijvoorbeeld vaak samen met mijn vriendin. Dat lukt niet zo goed op een PC.

Dus dat je volgens jou veel meer hebt aan een PC. Dat geld niet voor iedereen.

Ik heb een dikke game PC en die word ook wel eens door iemand anders gebruikt. En om het huis vol te zetten met computers.... Dan heb ik liever een console bij de tv staan, dan een PC die twee keer zo duur is.
Ieder zijn ding ;)

P.s. Je hoeft hier echt geen overzicht van een pc build neer te zetten.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 30 maart 2016 10:22]

Nog geen eens €780,- euro voor een Game PC is niet veel, of je gaat voor eentje met 8GB RAM minder en een Geforce GTX 750Ti 2GB, bij een andere winkel en ben je €273,52 meer kwijt dan een Sony PlayStation 4 1TB € 398,95) maar lange niet 2x zo duur, en kan je meer en is hij evengoed sneller, en doe je ook jaren mee.


Specs:

HGST Travelstar 7K1000 HTS721010A9E630 7200 RPM 1 TB € 62,97

Sharkoon CA-M Minitowermodel € 46,16

Super Flower SF-450P14XE (HX) € 66,90

Gigabyte GeForce GTX 750 TI - WindForce 2x OC - 2GB GDDR5 € 127,80

Crucial 8GB DDR4-2400 € 37,10

Intel Core i3-6100 / 3.7 GHz € 121,70

Gigabyte GA-H110M-DS2 DDR3 € 47,92

GIGABYTE KM7600 2.4GHz Wireless Deluxe Combo € 40,99

Windows 10 Professional NL/ENG 64-Bit OEM € 53,49

Steam Controller € 54,99

Totaal met verzend kosten: €672.47


En deze grafische kaart is sneller dan die in de Playstation 4 zit, en monitor is niet echt nodig, je sluit hem aan de TV, net als je met een Playstation 4 of XBOX One doe.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 30 maart 2016 19:59]

Wat is dat toch met pc specs?
Heb je niet gelezen wat ik schreef? Of snap je het niet?

Kan ik met die steam bak samen met de vriendin op de bank spelen?

En als ik mijn eigen games wil doen heb ik een recente €1500 game bak.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 30 maart 2016 20:01]

Omdat je dan zelf na kan gaan, dat je niet denk dat ik uit mij duim zuig, als iemand iets beweert moet hij met bewijs komen, daarom zet ik hier alles neer, en is nog duidelijk ook, en je weet wat er in die Game PC zit.
dat is daarvoor al een keer gedaan, en dan doe je het nog een keer. ik heb die kennis zelf wel. Ik voel me als tweaker bijna beledigd als ongevraagd zulke suggesties worden gedaan.

Heb zelf recent zorgvuldig een€1500 game bak samengesteld. Ik weet wat er te koop is.

En ik weet waarvoor iemand een console zou willen. Had je ook kunnen lezen hiervoor.

Ik kan met een console dingen die je met een PC niet eenvoudig kunt. En dat voor "weinig"
Ik kan met een console dingen die je met een PC niet eenvoudig kunt. En dat voor "weinig"
OW, ik kan NIKS bedenken wat je met een console wel kan en niet met een GAME PC?

En wees maar niet beledigt hoor :P
Samen met 4 man op de bank gamen op 1 systeem.
Ja dat kan, en is geen probleem op een GAME PC om Samen met 4 man op de bank te gamen op 1 systeem.

http://www.giantbomb.com/4-player-co-op/3015-2563/games/

http://store.steampowered...ocal/#p=1&tab=NewReleases

En ja een Sony PlayStation 4 Dualshock Controller kost ook € 54,99 per stuk.

Heb je nog meer?

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 30 maart 2016 20:52]

Ok, wist ik niet.

Maar heb toch liever een console van een paar hinder euro goedkoper :)
Dat zie ik ja.

Nee heb het niet zo op die Playstation 4 of XBOX One, je zit vast aan die hardware tot er eindelijk na 6 a 7 jaar een snellere Playstation of XBOX uit komt, en een PC kan je uitbreiden wanneer je maar wil, en met wat je maar wil.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 30 maart 2016 23:01]

Ik heb dus ook nog een PC waarmee ik dat doe ;)
Grote achterstand???

Ik speel tegenwoordig alleen nog maar op ps4 omdat ik het vele malen leuker vind dan de pc

Graphics kunnen me gestolen worden
Games zijn toch gewoon hetzelfde? met goede PC game controllers is er geen verschil meer!
Denk dat de exclusieves mensen aantrekken wat ik speel.heb je niet of amper op pc ;)
oke exclusives zijn dan ook echt nog de enige reden om een console te kopen.....maar vraag me af hoelang dat blijft duren nu de PC's een steeds grotere voorsprong krijgen...zelf met een update gaan ze alleen een slagje slaan tot dat moment....vanaf het moment van een release lopen ze meteen weer achter op de pc...aangezien die ontwikkeling maar blijft doorgaan....en de consoles altijd een paar jaar met de hardware moeten doen!
Waarom hebben PC gamers altijd moeite om te begrijpen dat mensen het liefst voor een console kiezen? Het is niet boeiend dat een game ook op de PC is te spelen. Er zijn genoeg redenen waarom men nog steeds voor consoles kiest.

Ik speel op het moment bv veel The Division, en het is nou echt niet dat de PC gamers met meer plezier achter hun pc zitten dan de consoles gamers. Ook grafisch is er totaal niks mis met dit spel op de consoles (in dit geval PS4). Het ziet er namelijk ontzettend mooi uit en het boeit mensen niet dat er een sneeuwvlokje meer vliegt in de lucht (om maar iets stoms te noemen).
Heeft pc een voorsprong?..

Volgens mij heeft de illegale industrie de pc markt aardig de nek omgedraaid.

Niet te spreken over de cheaters in zn 90% van de games.
Snap ook niet dat ze dan nog een tijdje wachtend en dan gewoon een PS5 maken. Heb momenteel een PS4 (speel voornamelijk op PC) als extra en ga geen 4.5 kopen voor wat extra's.
Omdat ze nu meer geld willen verdienen met een kleine/goedkope aanpassing. Wachten levert geen geld op.
Anoniem: 685603
29 maart 2016 09:18
Jammer dat fabriekanten (algemeen) dit bijna allemaal doen. Een product uitbrengen en dan nog een geupgrade versie binnen een jaar tijd.
De release van de PS4 was november 2013 he, hij is dus al meer dan 2 jaar op de markt. Stel dat ze in december 2016 een geupgrade versie op de markt brengen is hij dus 3 jaar oud. En ik verwacht ook niet gelijk dat er geen games voor de 'oude' uit zullen komen.

edit: typo (2013 was de release niet 2014)

[Reactie gewijzigd door Bartske op 29 maart 2016 10:06]

De release was gelukkig in november 2013, maar een console die maar 3 jaar meegaat... is een dure console.
Maar wel elke 2 jaar een 700 euro telefoon kopen...
Euh, spreek voor jezelf.

Ik heb naast mijn PC een PS4 (en daarvoor een PS3) voor het relaxed even snel gamen op de bank in de huiskamer.

Het voordeel van consoles en de reden dat ik bereid was zoveel neer te tellen voor een PS3 en daarna PS4 was omdat ik die in tegenstelling tot een PC niet iedere twee jaar hoef te vernieuwen om de nieuwste games te spelen.

Als dat voordeel verdwijnt, dan kan ik je nu al vertellen dat de PS4 de laatste console is die ik heb gekocht. Er is dan namelijk geen enkel voordeel meer tov een HTPC in de huiskamer zetten en iedere paar jaar upgraden.
Hoezo je kan gewoon je ps4 houde alles is er speelbaar op.
Eerst zien en dan geloven.

Ik vrees dat er straks niet meer zoveel geoptimaliseerd gaat worden als voor de PS3 werd gedaan, maar dat de PS4 gewoon net als op de PC minder details e.d. krijgt. En de PS4(.5) het beste draait.
Denk net zoals de division graphical settings die je omhoog kan zetten
Hoezo elke twee jaar vernieuwen? Mijn PC staat nu sinds oktober 2013 en van de week nog Far Cry Primal gekocht, draait goed op een mooie resolutie.

Misschien niet op de meest hoge instellingen maar nog altijd beduidend mooier dan een console versie.Jij gaat ervan uit dat je alle op max resolutie moet draaien terwijl bij sommige games dit een grote impact heeft op performance maar nauwelijks visueel lekkers voorschotelt.

Maar dit is natuurlijk een andere discussie.

Eigenlijk maakt de console nu de stappen die de pc een jaar of 5 geleden had, toen kon je inderdaad elk jaar een nieuwe aanschaffen. Op dit moment gan die ontwikkelingen niet zo hard. De console lijkt die achterstand in te halen.
Vind ik niet, een console die niet eens zware spellen op 1080p draait met 60 fps vind ik goedkoop.

Van mij mag de ps5 nu wel op de markt komen.
Release van de PS4 was een jaartje eerder, eind 2013.
E3

Ja, dat is binnen zeven maanden. Alleen als hij UHD BluRay discs speelt ga ik hem halen.

[Reactie gewijzigd door 90710 op 29 maart 2016 09:09]

Ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat hij UHD BluRays gaat spelen. Het is Sony, remember. Kijk naar de PS3, die hebben ze ook gebruikt om het Blu-Ray formaat te pushen, zoals de PS2 een goeie DVD speler was.
Als het écht een VR geoptimaliseerde console gaat worden is dat nog niet zo zeker. Verder heb ik nog geen UHD BR spelers in de winkels gezien.
Dit jaar gaat UHD BR uitbarsten. Dat komt erg goed uit voor Sony natuurlijk.
Hij gaat zeker UHD BR ondersteunen, aangezien deze ook bedoeld is voor het pushen van UHD BR content.. En de eerste UHD BR spelers zijn er al..
En de eerste UHD BR spelers zijn er al..
Nog niet bij de MediaMarkt :p
PS4K
Lijkt wel of iedereen erop zat te wachten...
Maar eindelijk, hé hé, elke jaar nieuwe tablets, telefoons, gadgets, dit had gewoon niet achter kunnen blijven! De huidige architectuur leent zich uitstekend voor dit soort upgrades. Nu om de twee jaar een verbeterde console? Ik hoop het.

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 29 maart 2016 13:20]

dan wel met een simpele upgradekaart en niet een gehele nieuwe console elke 2 jaar.
Een telefoon ga je ook toch niet upgraden door het vervangen van een scherm? Je kijkt te veel uit het perspectief van een PC. Niemand vergelijkt een Smartphone/Tablet met een PC qua upgrade mogelijkheden.

Zou mij niet verbazen (hoop ik) wanneer de toekomstige games op beide systemen te spelen zijn, op het betere systeem krijg je dan betere graphics te zien. Ontwikkelen van afzonderlijke titels is te duur en alles moet goedkoper.
Als je het in het perspectief van een telefoon doet, moeten ze geen 4.5 of een 1.5 versie uitbrengen.
(Samsung doet dit trouwens wel met de Neo)
Ik denk dat ik voortaan maar consoles links laat liggen.
Juist gekozen voor een Console omwille het niet moeten kijken naar system requirements zoals het bij mijn pc altijd het geval was.
Enkel een CD in de lade proppen, even wachten en starten maar.
Nu moet ik dus kijken of mijn game geschikt is voor PS4.0 of PS4.5?

Bedoeling was om er een langer tijd mee te doen, Zoals de lifespan van de PS3.
De software catalogus blijft hetzelfde, waarom kun je dan niet je PlayStation blijven gebruiken?

Volgens mij is het voor veel mensen gewoon dat ze het nieuwste willen hebben ipv. Dat het nodig is.
Het is maar de vraag of de komende games ook speelbaar blijven op je PS 4.0. Misschien wel, maar het steekt wel als je dan op slechts 30fps speelt, of het met lagere graphics instellingen moet doen. Dit zijn zaken die je verwacht bij een PC, niet op een console. Wat is dan nog de meerwaarde van een console, als je die ook, net als bij een PC, binnen 2 jaar weer moet upgraden?
Als de console maar games aan kan op 30fps is er weinig aan te doen he.
Het is lastig om voor rond de 400 euro een PC van rond de 1000 euro bij te benen. Daarom kan dit nodig zijn. In de tijd van de ps3 was dit blijkbaar makkelijker
er word nergens gesugereert dat er speciaal games komen voor PS4.5, alleen dat het voor de VR set beter compatibel word.
Zolang je niet de VR set koopt zal je er niets van merken dat deze uit is.
Gezien er al 30 miljoen PS 4's verkocht zijn zouden game makers zichzelf ook flink in de vingers snijden door alleen 4.5 games te maken want die 30 miljoen gaan echt niet even overstappen naar een 4.5
Je weet nog geen eens wat er gaat gebeuren, maar je kunt er nu al over zeuren. Vertel op, wat weet jij wat wij niet weten?
Zou er ook verschil zijn in games behalve de resolutie van 4k?

Niet dat een vriend op een ps 4.5 meer graphics heeft op hetzelfde spel dat ik speel op een ps4
4k games gaan er niet komen op de PS4.5.

Die performance-boost die de hardware zal geven zal voornamelijk voor VR games zijn en eventueel om games op 1080p beter te laten draaien.
Volgens mij kreeg The Division de mogelijkheid om graphics te verlagen tbv betere framerate.
Ik denk dat dit gemeengoed wordt zodra PS4.5 er is.
Echter bleek dat allemaal wel mee te vallen en viel er weinig aan te passen waardoor je ineens x(x) meer fps krijgt. Het zou wel tof zijn, dat wel.
Betekent dit automatisch dat de huidige PS4 geen genoeg rekenkracht in huis zal hebben voor het draaien van VR games? Of moet ik dan denken aan mindere grafische prestaties t.o.v. de PS4.5?

Edit: zelf het antwoord gevonden via de link in het artikel
Existing PlayStation 4 owners would need to buy the new model to take full advantage of the enhanced graphics and power, though it is likely that the current model and the coming one would share the same software catalog, one of the people said.

[Reactie gewijzigd door volkano op 29 maart 2016 09:09]

Het zal hetzelfde zijn als bij de New Nintendo 3DS, een enkel spel wat alleen werkt op de nieuwe PS4. De overige spellen werken op beide varianten, echter kan het er iets mooier, beter en sneller werken op de nieuwe PS4.
ik vond de launch prijs al verdacht goedkoop
Een rare keuze van Sony om een andere krachtigere variant uit te brengen van de PS4. Dit leidt alleen maar tot onduidelijkheid en exclusives die je niet op elke PS4 kunt spelen. In het verleden zag je dat sony vooral op minder energieverbruik en een kleinere omvang inzette met de Slim modellen van haar consoles. Nu ze blijkbaar ook daadwerkelijk meer verwerkingskracht willen aanbieden ga je snel een soort tweedeling krijgen. De huidige PS4's zullen snel in waarde dalen, zeker op de 2e hands markt.

Ik snap dat een release van een PS5 nog erg lang op zich zal laten wachten en dat er het eea nodig is om VR aan de praat te krijgen maar ik ben een beetje bang dat de extra kracht ook ingezet gaat worden voor non VR games en applicaties waardoor je de drempel als het ware hoger legt en er voor zorgt dat je niet alle PS4 games of elke PS4 kunt spelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee