Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 111 reacties

De Franse gamedistributeur Innelec presenteerde zijn jaarcijfers en vermeldde daarbij dat de verbeterde versie van de PlayStation 4, ook wel de PlayStation 4,5 of 'Neo' genoemd, tussen juni en september zou uitkomen. Innelec stelt nu echter geen informatie over de release te hebben.

PlayStation logo (75 pix) Verschillende bronnen meldden vrijdag dat de verbeterde PlayStation 4 in die maanden uit zou komen op basis van de informatie van Innelec. De distributeur had namelijk in zijn jaarcijfers bekendgemaakt dat de 'PlayStation Neo 4k', zoals het bedrijf er zelf aan refereerde, in de eerste helft van zijn komende financiële jaar zou uitkomen. Dat zou betekenen dat dit ergens tussen juni en september gebeurt.

Het bedrijf heeft naar aanleiding van de berichtgeving echter een verklaring afgegeven, waarin het zegt dat 'het mogelijk is dat er ontwikkelingen zijn over de PlayStation 4, maar dat er op dit moment geen enkele informatie van deze aard bestaat'. Het blijft onduidelijk waarom Innelec deze informatie heeft opgenomen in het verslag van zijn jaarcijfers.

In eerdere berichtgeving werd door de site Giant Bomb gemeld dat de verbeterde versie van de PlayStation 4 zou beschikken over een beter processor en gpu, en dat het apparaat spellen opschaalt naar 4k-resolutie. In dit bericht werd voor het eerste de aanduiding 'Neo' gebruikt. Tot nu toe heeft Sony echter geen bevestiging van geruchten naar buiten gebracht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (111)

Als je ziet hoe uncharted 4 eruit ziet, dan zou een ps4 neo helemaal niet nodig zijn, maar goed.

Gister een gerucht gelezen dat sony met een nieuw model zou komen omdat een normaal slim model maken te duur zou zijn. In sony z'n perspectief nog best logisch.
Dit is inderdaad wat ik ook begrepen heb. Omdat AMD de overstap heeft gemaakt naar Finfet moest de processor helemaal opnieuw ontwikkeld worden, en die was ongeveer 125 tot 200 miljoen.

Normaal gesproken maakt Sony een slim versie, en stopt hier een die shrink van hun processor in, maar nu i.c.m de overstap naar Finfet kon dit niet. Daarom heeft heeft Sony gekozen voor een verbeterd model.

Wel grappig dat Sony helemaal niet gesproken heeft over de PS4 Neo maar het al zeker is dat deze gaat komen. In de laatste PS4 Development Kit worden ook de specificaties bevestigd (of ja zijn 1:1 overgenomen door nieuws sites uit de SDK). In de SDK worden ook performance graphs weergegeven wat de Neo allemaal nu kan, en zoals ik het zie gaan we er een mooi stukje op vooruit.

PS4 SDK spreekt ook over extra hardware voor zowel PSVR als voor renderen van 4k.

To reduce the shading cost of the image, only a subset of pixels is actually shaded in the majority of the graphics pipeline, while geometry information is computed for all pixels, somewhat analogous to chroma-subsampling or a Bayer filter. Some information is lost, but at the 4K sampling rate most adjacent pixels have strongly correlated shading values, as long as they are part of the same surface. High frequency shading changes at this resolution look very noisy, making geometry edges the main source of height frequency detail.

To exploit this, NEO is equipped with special hardware that enables geometry to be sampled at a higher rate than shading, in a way that is both very efficient and very amenable to reconstructing the connectivity of a surface at a later point of the frame.


Figure 1 shows a comparison of Sucker Punch Production's inFAMOUS™ First Light, rendering the title in its shipped 1080p resolution on the left, in NEO 4K Checkerboard (without temporal component) in the middle, and in full 4K on the right. While there are visible differences between full 4K and NEO 4K Checkerboard in the shading of the nose ring, the hair, or the cloth, the overall result is significantly closer to full 4K than to 1080p.

Ik gok op Juni 2016 aankondiging tijdens E3 en een september, oktober, november 2016 release.

[Reactie gewijzigd door Senaxx op 13 mei 2016 23:32]

Sony: "Wat willen jullie van een console?"

Developers: "Geen rare shit, maak het maar net zo als een PC"

En dan komt de PS4.5, en wat voegen ze toe? Juist, rare shit.
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”

Er wordt enorm veel waardevol onderzoek gedaan naar graphics verbeteringen, en Sony is in de positie om veelbelovende algoritmes toe te passen om zo kosteneffectief mogelijk zo mooi mogelijke graphics mogelijk te maken in een Playstation. Dat gaat niet zomaar, dan wordt het inderdaad altijd weer complexer om mee te werken (voor developers). Maar dan heb je ook wat. Je hoeft het de developers niet altijd makkelijk te maken. Uiteindelijk scheid je de mannen van de jongens door optimaal gebruik te maken van ingewikkelde technieken en vette graphics neer te zetten op een console.
Dat dachten ze van de PS3 ook, en dat leidde tot een console waar niemand optimaal voor kon ontwikkelen behalve de studios van Sony zelf.
Dan kan het of zijn dat Sony betere devs heeft, of dat Sony niet alle informatie goed vrijgeeft. Dat laatste kunnen ze iets aan doen als ze willen.
Nee innovatie is een bad thing... Alleen maar goed zoiets vernieuwend op de console markt. Ipv jaren wachten op een nieuwe console, wetende dat als de nieuwe versie word gelanceerd je al weer 4 jaar achter loopt op de technologie. Mocht de ps4.5 idd uitkomen dan gaan we is tenminste met de technologie mee ipv terug..

Het blijft gewoon een keuze. Wil jij lekker door gamen op je ps4 dan is dat je goed recht. Ik kies ervoor om de ps4.5 te kopen zodra deze uitkomt. Kan niet wachten..
Het is een goede ontwikkeling. En waarom?

Omdat Game Developers niet meer van die crappy ports hoeven te maken voor de pc.
Omdat de hardware van de console's geupdate word kunnen de developers de spellen
ook naar nieuwe hoogtes tillen qua grafische praal. Als de huidige hardware nog 3-4 jaar uitgemolken word zullen de spellen er ook niet erg op vooruit gaan.

De pc ports blijven achter omdat van de console naar de pc porten een wereld van verschil met zich mee brengt omdat de hardware zo ver van mekaar is qua performance.

Hopelijk stoppen ze er dit maal een stevige gpu in die wel future proof is voor de komende 3 jaar. En natuurlijk voor onder de 400 euro.

Dan is VR wel erg intressant op de console.
Want een pc van 400 euro gaat dat niet na doen :)

[Reactie gewijzigd door killergrave op 14 mei 2016 13:37]

Het is slecht.
Omdat dit de trend wordt en ze dan rekening moeten gaan houden met oude consoles.
Nee, klinkt mij als iets slechts.

+edit

De UPSIDE van console gaming is..plug and play, done.
Dit gaat dat ondermijnen.

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 14 mei 2016 15:09]

Acht wat een drama queen opmerking weer met je ondermijning van plug en play.
Als deze upgrade daadwerkelijk uitkomt blijft het hele plug en play principe gewoon bestaan. Zover ik het mag geloven blijft het basis concept gewoon hetzelfde alleen kan je op de ps4.5 gewoon dezelfde spellen blijven spelen alleen dan mooier en beter.

Spellen zullen gewoon voor de ps4.5 worden ontwikkeld en dan naar de maatstaven van de ps4 worden terug gebracht. Dus ipv 6 x AA -> 2 x AA en ipv 1080P 60 FPS -> 1080P 30 FPS. Je hoeft dus niet 2 keer het wiel hoeven uit te vinden. Gewoon 1 versie maken en dan schalen naar de desbetreffende console type.

Waarschijnlijk zal je ook niet 2 keer hetzelfde spel te hoeven kopen. Stel je koopt een spel voor de ps4. Als je dan het spel in de ps4.5 stop dan zal de console een update downloaden die ervoor zorgt dat je spel de juiste upgrade krijgt om te kunnen draaien op een ps4.5.

Je zit echt vast geroest in het oude verleden met je gedachte.
Tja, maar een multiplayer shooter die voor een deel van de spelers op 30FPS draait en voor een ander deel op 60 lijkt me toch niet ideaal.

Op de pc kan je dan nog settings naar beneden halen om tot 60 fps te komen. Wellicht kan dat ook op nieuwe spellen voor de ps4, maar dan heb je het niet meer over plug en play.
Jawel voor 60fps. Jammer dat die game niet op de pc uitkomt dan had er het nog veel beter uit kunnen zien.
Uiteindelijk is een betere versie altijd 'nodig'. Het begint bij Sony altijd met het aantal bad-eendjes dat in het water in beeld kan komen, en eindigt met Uncharted kwaliteit visuals (of wordt ik gewoon oud :) ). Dus nu kunnen er weer meer bad-eendjes gerendered worden, en dat gaat weer games opleveren die op de Neo net weer lekkerder zijn dan op de 4.0.
Je leest in het geruchtencircuit dan wel dat games op beide versies goed moeten draaien, maar reken maar dat er games komen die alleen op de Neo lekker spelen of die op de 4.0 console er gewoon zichtbaar slechter uitzien, zoals games die bij de launch zowel op PS3 als PS4 uitkwamen. De PS3 versies zijn dan gewoon light-versies gebleken uiteindelijk.
Uncharted ziet er geweldig uit maar draait in single player nog steeds met 30 fps. 60 fps en iets verbeterde graphics is wat de neo dan zou doen (hij zou 2.5x zo snel worden als ik mij niet vergis).
Jawel ik wil Uncharted 4 graphics met 60FPS. 4K kan me gestolen worden, kost teveel kracht voor relatief weinig verbetering. Met 4K word alles alleen wat scherper maar met de graphics zelf kan nog veel meer winst worden gehaald

[Reactie gewijzigd door AlphaBlack_NL op 14 mei 2016 07:40]

Hoe werkt de Truc met PSVR ? heeft deze zelf extra grafische kracht om minimaal 60 frames te halen of was het zelfs 90 :)

Inderdaad een Slim is gunstig voor Sony en de Consument en het stroomverbruik gaat naar beneden en er kan zelfs frames bijkomen door de slimmere technologie.

[Reactie gewijzigd door JehannesWeggen op 13 mei 2016 21:10]

Ik heb gehoord dat 1 gerenderde frame 2 keer ververst wordt in je vr headset, maar hang me er niet aan op.
Inderdaad dat is één truc die zou werken en NV bedoelt hetzelfde volgens mij maar de resultaten moeten nog getoond worden :)
Ze kunnen als een game 60 fps haalt, het beeld opsplitsen naar een neppe 120 fps, volgens de previews moet dit best goed werken. Bijzonder is dat het beeld opspitsen normaal voor vertraging zorgt, maar hier hoor je ook niks over terug in de previews.
Inderdaad daar heb ik ook over gelezen maar hoe dat precies technische werkt nog niet genoeg over geïnformeerd excuus.

Er zal vast mogelijkheden met de huidige PS4 hardware zijn om bepaalde software in VR op minimaal 60 frames te spelen maar bijvoorbeeld Fallout 4 en Uncharted 4 en Dark souls 3... dat zou een wonder zijn.

Maar wij gaan het meemaken ik denk dat de E3 veel gaat brengen voor elk platform :)
Nou noem je met fallout ook de slechts geoptimaliseerde game op de ps4 haha.

Maar het klopt dat er consessies moeten worden gedaan voor de 1080@60. Kijk naar drive club vr, daar word de game ook gedowngrade.
Um volgens mij waren de Framerates zo slecht op elk platform dat het eerder een minimaliseren was op elk platform en de PS4 had het eerst de frames geoptimaliseerd ;)

Fallout is inderdaad ook geen exclusief dus qua VR potentie van de PS4 is het noemen van Fallout en Dark souls aan de ene kant nutteloos.

Aan de andere kant hoeveel spellen zijn geoptimaliseerd voor de PS4 en dan nog eens PSVR ?
Ik vind een game als star wars battlefront ook een mooi voorbeeld, grafisch ook een pareltje. Er komt een star wars bf experience voor psvr, maar verwacht ook daar dat de concessies worden gemaakt. Ben ook benieuwd hoe bf1 er uiteindelijk er uit ziet.
Net een Framerate test gezien en het blijft stabiel op 60+ frames dus 120fps is mogelijk maar niet met de huidige PS4 en daar VR nog bij.

Wel is 60/90 frames mogelijk dus welke concessies en waarom is afwachten ;)

Het punt is er gaan ontwikkelingen komen misschien eerder dan gedacht en ook al zal er iets theoretisch kunnen de praktijk is anders.

[Reactie gewijzigd door JehannesWeggen op 13 mei 2016 22:05]

Ik denk dat de PS4 Neo er puur komt door VR.
VR heeft wat meer performance nodig dan een normale game, met de dubbele rendering en zo.
Zeker als Sony wil opboksen tegen de Oculus en HTC Vive en ongeveer dezelfde games wil kunnen krijgen.

Cellshaded cartoony graphics zijn leuk, maar niet als dat het enige is dat je platform kan tonen zonder performance issues.
Waar rook is, is vuur. Ik neig dit 'gerucht' wel te geloven. Gevoelsmatig lijkt het me verstandig dat als je dan toch een update voor je game console uitbrengt, deze de mogelijkheid heeft te schalen naar 4k. Dit natuurlijk los van de resolutie waarin gerenderd wordt, dat zal nog wel aanmerkelijk lager zijn aangezien je anders te zware hardware in je console moet zien te proppen. Beetje het ps3 systeem: renderen in iets van 720p en dan opschalen naar 1080 en dan zeggen dat je full HD kunt doen.
Hou op, helaas zijn er teveel mensen die hier ook gewoon in trappen en niet snappen dat 4k eigenlijk helemaal niks zegt over het kwaliteit van het beeld.
agreed, image quality en pixel count zijn amper gerelateerd.
unreal 1 op 4K ziet er nog steeds niet uit, en in de meeste films is het verschil tussen fhd en 4k niet extreem relevant, waarom? omdat het aantal pixels niet bepaald of de pixel correct is van kleur en helderheid. je kan een digitale scene op 20k renderen maar als hij niet goed belicht is ziet een foto op 800-600 er nog steeds beter uit.

wat we nodig hebben is goede temporaal stabiele antialiasing, betere lighting, global illumination, area lights, physically based rendering, soft percentage closer shadows, betere shaders, beter animatie en animatie blending, (cloth/hair)physics
al deze dingen leveren veel meer aan het maken van een geloofwaardig beeld,
een film op 1080P ziet er toch beter uit dan een game op 4K, en dit is waarom, kortom allemaal veel belangrijker. resolutie is gewoon meer pixels, niet perse betere pixels.
sterker nog, je gaat alleen maar nog duidelijker fouten zien.
Een 4k video ziet er overigens ook beter uit op een 1080p monitor/tv ivm chroma subsampling. Een 4:4:4 1080p video is bijna net zo mooi als een 4:2:2 UHD video.
Daarom wil je ook gewoon 4:4:4 UHD of natuurlijk gewoon RGB 4K. Frostbite op de PC maakt 4K echt een gigantisch verschil met 1080p. Helaas moet ik nu op 1440p runnen voordat ik een betere GPU heb, maar het verschil is echt zeer goed te merken. (2x MSAA is nu in eens genoeg, ipv 8x)
als je een goed 4:4:4 signaal hebt op FHD ziet dat er beter uit op een FHD monitor dan een 4K signaal, gezien dat correct geantialiased is,

een feed met compressie op 4K ziet er beter uit dan een gecomprimeerde feed op fhd op en FHD monitor, maar die situatie wil je eigenlijk gewoon nooit hebben, en gaat eigenlijk alleen op voor streaming
Klopt. Het contrast en de dynamic range van het beeld bepalen veel meer de scherpteindruk. HDR content in een HD display oogt voor vrijwel iedereen scherper dan 4K op een normaal display. Maar voor die HDR content heb je niet meer bandwidth nodig dan voor reguliere HD, terwijl 4K heel veel vraagt.
Voor HDR content heb je wel degelijk meer bandbreedte nodig, waar dat je anders dat die bits bleven?
Wat dacht je van VR? Sony is hard aan het drukken voor Playstation VR, de PS4 zijn GPU is gewoon niet sterk genoeg om VR goed te laten zien in een hoge resolutie(per oog 1080p)
Jawel hoor, goeie ontwikkelaars kunnen 60 procent extra uit de hardware halen ter vergelijking met een pc, dan zou je prestaties van een 970 kunnen halen. Sony zelf gezegd.
Sony zelf gezegd.....
Nou naughty dog heeft wel bewezen wat er allemaal mogelijk is met de ps4. Vergeet niet dat de aanbevolen systeem eisen van pc games altijd omhoog gaan, terwijl de console de games nog steeds kunnen draaien.
Als je vergelijkt met consoles moet je niet naar de aanbevolen systeemeisen kijken. Die zijn bedoeld om op high of ultra, op tenminste FHD, richting de 60 fps te halen. De gemiddelde multiplatform game kun je op de PC meer op medium draaien en als je dan op FHD boven de 30 fps blijft dan versla je de console nog steeds. En daarvoor heb je echt niet zo'n beest van een computer nodig. De enige reden dat mensen zo vaak upgraden is omdat ze het graag willen, ze willen graag de beste eyecandy, maar nodig is het vaak helemaal niet. Op een console heb je gewoon geen keuze (tenzij misschien nou met deze NEO, maar dat is ook twijfelachtig aangezien Sony aangegeven heeft dat de framerate niet mag verschillen tussen de twee console versies, wat voor mij het nut toch al flink onderuit schoffelt).
UC4 ziet er goed uit. Dat is zeker zo. Maar het is en blijft 30 frames. En dat is een manco. Zeker als het af en toe wat dropped.
30 fps is gewoon prima hoor, op een tv zit je sowieso minder gefocust te gamen en dan is het al minder erg.
Het is prima, maar meer fps is toch wel erg aangenaam tijdens games. Ik ben vanaf dag 1 al van mening dat de huidige consoles niet krachtig genoeg zijn. De Xbox 360 en PS3 waren bij lancering een stuk vooruitstrevender (en ja, ook duurder).
De PS3 was bij launch inderdaad op niveau met de krachtigste PC's van dat moment (gemodificeerde Nvidia 7800GTX), in tegenstelling tot de huidige generatie consoles (Gebruiken een APU die te vergelijken valt met AMD A10 7850K), wat een enorme stap omlaag is in vergelijking met wat de PS3 had (bij launch)

en over het 30FPS gedeelte, voor een SP game mag het voor sommigen genoeg zijn maar ik vind het enigzins apart dat er wordt geopperd dat developers d.m.v het optimaliseren van games er extra uit kunnen halen omdat dit wel tot op zekere hoogte klopt maar er op een gegeven moment niks te optimaliseren valt.

Een goede quote waarom de PC objectief krachtiger (Niet per se beter) is dan de console(s)

"Consoles have no advantages anymore in 2016. PCs can use controllers, but consoles cannot use mice. PCs can emulate console games (for free), but consoles can't even play their own product one generation back until it's approved by the console creator. PCs can play online for free, consoles can't. PCs support mods, which can sometimes provide an entirely new game for free - graphics mods, gameplay mods, everything. PCs are the most powerful, by far - consoles have been shown in real-world measurements to be unable to outperform even the lowest-end PC graphics cards of 2014 like the (currently $100) 750Ti and R7 260X. As the PC continues to get new generations of cheaper and more powerful graphics cards every single year, consoles fall farther and farther behind in a race where they've already been lapped twice.
All they have left is hostageware - games they strategically buy out from under the feet of innocent gamers on other consoles and the PC so they can sell them back to you, shackled to an outdated $400 piece of shit that costs money every month just to play. Oh, but it's worth it, they tell you! It has a green "X" on it!
The PC platform, in comparison, has no controlling corporate entity. It's a Darwinian device that's constantly being evolved by its users and manufacturers. The PC gets thousands more exclusives than every other platform ever made combined because it has no limits and no development kit fees. When a PC gets an exclusive, you know it wasn't done to bait you into buying hardware you don't need.
"
Consoles hebben wel nog als voordeel dat er veel meer split screen games zijn.
Nou volgens mij alleen Nintendo nog. Volgens mij zijn ze op PS4 op 1 hand te tellen.
Geinig dat het artikel niks zegt over dat de console veel makkelijker in gebruik is en geen woord over hackers word gesproken in online games, ik moet toegeven, pc is natuurlijk wel leuk als je alles illegaal gaat piraten.
De console is wel gebruiksvriendelijker dan een PC maar hoe meer je met hardware en software bezig bent hoe minder moeite het neemt.

Vaak dan komt het PC virus van up date hier en upgrade daar en juist deze vrijheden maakt het de moeite waard :)

Ik ben nu een console gamer voor 30 jaar en een PC gamer 10 jaar en ik koop alles origineel en officieel.

Ben wel zeer dankbaar voor de Modding community en maak er dankbaar gebruik van _/-\o_ echt als je een keer mods gewend bent wil je alles modden.

Had zelfs eens Dragon age mod om Alistair dom en doof en dood te krijgen }> en mijn Mabari was een Rose poedel...
Wat is makkelijker in gebruik, mijn PC is net zo makkelijk (zo niet makkelijker te bedienen als mijn consoles), Consoles waren vroegen inderdaad een stuk makkelijker, cardridge/Cd/DVD erin en spelen. Tegenwoordig heb je op de console meer (en langer durende) updates voordat je kan gaan spelen dan op de PC.

Ik speel op de PC vrijwel exclusief Blizzard games en de Battle.net Launcher is misschien nog wel gebruiksvriendelijker dan een console. Alle games zijn geupdate voordat ik wil gaan spelen dankzij de background downloader, hoef nooit te wachten, het werkt altijd (net zoals de consoles vroeger waren)..

Qua "hacking", speel op de console eens wat Diablo 3 en daarna op de PC, dan kun je direct zien hoe verziekt de console community eigenlijk is qua cheaters zodra ze de mogelijkheid krijgen....

[Reactie gewijzigd door Dennism op 14 mei 2016 04:10]

Ik heb ook een voorkeur voor de pc hoor, maar je argumenten hier kloppen niet echt. De updates op consoles zijn irritant en langzaam inderdaad, maar daar wordt het niet moeilijker van. Op de pc valt het heel erg mee ten opzichte van wat sommige mensen denken, maar je moet toch het ding installeren en eens een driver updaten en er kan nog altijd eens wat mis gaan. Op een console ook, maar dat is dan toch makkelijker te fixen (niet per se sneller, wel makkelijker).

Diablo is verder de uitzondering omdat die always online is voor pc en voor console niet, voor veel andere games zit je voor multiplayer inderdaad veiliger op een console (kijk bv naar GTA).
Veel makkelijker in gebruik? Hackers/cheaters etc?

Ten eerste, de PC is net zo makkelijk zo niet makkeijker in het gebruik dan een console, het argument van pop de disc erin en speel je game is allang niet van toepassing omdat je alvorens de game te kunnen spelen je ook op consoles de gehele game eerst moet downloaden. Daarbij als je iets mis is met games kun je niet even googlen wat het probleem is en de boel proberen te fixen, nee je moet de gehele game opnieuw installeren en hopen dat de boel werkt. Nu zeg ik niet dat dit voor PC niet (altijd geldt) maar tot op zekere hoogte tog zeker niet.

En over hackers/cheaters gesproken, waar op consoles alles wat niet de current gen generatie is daar wordt gelaten en geen enkele update meer wordt uitgebracht tbv het fixen van glitches/bugs/exploits zodat hackers volledig hun gang kunnen gaan in de xbox 360/PS3. Waar op PC de boel nog relevant blijft als het om anti-cheat gaat. Ik ben nog scholier en heb daardoor heel veel tijd om te gamen, en ik ben in de afgelopen paar maanden geen enkele hacker/cheater tegengekomen in de games die ik voornamelijk speel op PC (CSGO/COD:BO2 ook al zijn dat allebei spellen uit 2012 die ondertussen op console al volledig outdated zijn.)
gelukkig komt het normaal gesproken ook niet voor dat een een ps4 opeens geen ps4 games kan draaien, terwijl er zoveel pc games die voor geen meter draaien op een pc, ik noem batman arkham knight en quantem break.

en over een moderne game gesproken, de pc versie van the division zit vol met cheaters, wat de game kapot maakt. hier heeft de console versie totaal geen last van.
Ik heb zat forum threads gezien (Rainbow 6, division, BO3) waar mensen niet kunnen verbinden met de server of uberhaupt niet online kunnen komen (BO3)

Over the division zou je best gelijk kunnen hebben, ik speel het zelf niet dus ik kan er ook geen objectieve uitspraken over doen. Dat te hebben gezegd denk ik niet dat Ubisoft stilzit zonder de problemen op te lossen.
Ik weet niet waar dat engelse stukje vandaan komt, maar het is weer zo'n lekkere overtrokken reactie die aan het einde met "piece of shit" waardoor ik wel weet waar die quote wegkomt.

Het is altijd maar weer console vs PC, maar er zijn zoveel mensen die gewoon beide hebben.
Ligt aan de games. Avonturengame is het inderdaad goed genoeg voor. Snelle shooters helaas niet.
Nou...nee... Het hangt van de game af, maar ik speel momenteel Dark Souls (1) op de pc, en die heeft standaard een 30 fps cap. Met een tooltje kun je dat vrijgeven naar 60 fps, met een hotkey om het weer even naar 30 te zetten want sommige physics reageert net anders wat je op sommige punten merkt. Ik speel op de bank met een 360 controller, maar het verschil tussen 30 en 60 fps is zeer merkbaar en ik vind het nog erg storend.

Het is wel minder erg inderdaad met een controller op een tv dan met een muis op een monitor, dat vind ik 30 fps nog maar net of net niet speelbaar, maar je kunt het niet afdoen met dat het toch minder erg is want het verschil blijft echt groot.
Ik heb zelf Demon Souls en Dark Souls 1 en 2 op de PS3 gespeeld daar zijn ze 30fps
M<aar heb ook Dark Souls 2 op de PS4 gekocht en die is toch redelijk netjes op 60fps
Ik weet niet hoe het met Dark Souls 3 is voor op de PS4
en volgens mij was bloodborne ook 60fps maar dat weet ik niet zeker
Dus het kan wel.
Ja, het kan wel, maar het is in de praktijk bij lang niet alle games zo. Ook is het natuurlijk makkelijker om een last-gen game op de nieuwe console op 60 fps te laten draaien dan als je alle eyecandy biedt die mensen nu verwachten.

Bloodborne draait ook zeker niet op 60 fps:
http://www.eurogamer.net/...ls-youve-been-waiting-for
30 fps in singleplayer, maar in multiplayer duikt hij daar nog duidelijk onder.

Dark Souls 3 draait ook op 30 fps:
https://www.vg247.com/201...graphics-xbox-one-vs-ps4/
Wel duidelijk een game die beter draait op de PS4 dan op de Xbox One zo te zien, maar goed het valt allebei in het niet naast een stevige PC...
30FPS is bare minimum het is jammer dat veel games daar zelfs nog onder gaan. Ik speelde laatst Witcher 3 bij iemand op zijn PS4 en dat is echt totaal een andere ervaring als op de PC (sub 30 vs locked 60)
Ja maar Naughty Dog werkt exclusief voor Sony en Sony betaald hun om games te maken welke het maximale uit de console halen, om deze als koop argument voor de console te gebruiken.

De ontwikkelaars die hun games voor elk platform uitbrengen zullen nooit zover gaan met optimalisaties als een exclusieve ontwikkelaar.
Niet zo goed nee, maar ontwikkelaars van ea en ubisoft kunnen altijd goed mee komen, omdat ze de console altijd als main platform gebruiken. Je zal verbaast zijn hoe goed assasins creed black flag eruit ziet op ps3 eigenlijk.

Maar goed de beste games komen toch van sony altijd, de nieuwe gran turismo lijkt ook een launch game van de psvr worden.
Ja daarom is de PS4 zwakker dan de lowest end Nvidia videokaart van last-gen* (GTX 950) en zwakker dan de lowest end Nvidia videokaart van last-last-gen* (GTX 750Ti)


*Door de release van GTX 1070/1080 zijn we nu een generatie verder
Gelukkig kunnen ontwikkelaars dus heel veel optimaliseren om zo met mindere hardware mee te komen :) .
Helaas zit er ook een grens aan het optimaliseren, en zie je tegenwoordig ook steeds vaker truucjes zoals upscaling of het renderen van het gedeelte van het beeld en de rest relatief goedkoop 'reconstrueren'.

Het voordeel wat consoles hebben over PCs is dat ze een vaste hardwareconfiguratie hebben, waardoor doorgaans beters rekening gehouden kan worden met de details van die hardware. Ook is het hierdoor zinnig om echt low-level de hardware aan te spreken. Bij een PC met ontzettend veel mogelijke combinaties aan hardware is het zinniger om een API te gebruiken die de gemene deler van alle gebruikte hardware ondersteunt. Dit zal natuurlijk niet zo efficient zijn als de specifieke hardware direct aansturen.

Wat er nu wel aan het gebeuren is met bijvoorbeeld Vulkan, is de directere aansturing van PC-hardware. Dit zal voor een groot deel het performance-voordeel was consoles hebben teniet doen, en ik ben dus bang dat er vaker naar truucjes gegrepen zal gaan worden om consoles een vergelijkbare grafische pracht te geven als PCs.
ik vind veel games onder 30fps anders niet 'meekomen'.
De games die ik speel draaien anders allemaal heel goed hoor, alleen fallout 4 niet.
veel games draaien ook prima, maar op momenten dat er iets meer van de CPU gevraagd word, dendert de framerate soms echt naar beneden. bijvoorbeeld in BF4, had ik aardig wat keren dat de framerate onspeelbaar omlaag ging.
daarnaast merk ik ook in CoD black ops 3 een constante hapering als je splitscreen speelt.
ik moet hierbij wel zeggen dat er genoeg spellen zijn die hier geen last van hebben, maar ik vind het belachelijk dat spellen als Fallout 4 goedgekeurd worden door Sony.

Fallout 4 zullen we het verder maar niet over hebben, dat draait overal als dikke modder.
Behalve op PC met 5 minuten aan doe-het-zelf tweaking van .ini files

Iets wat je op consoles niet kan doen, zou het wel graag zien.
De PS4's videokaart is sterker dan een 750ti. De grafische kaart in een PS4 zit tussen de 7850 en 7870 in qua gafische kracht.
Qua pure grafische kracht zit die er onder, dat gezegd te hebben is het wel zo dat de PS4 er net wat meer uit kan halen dan bijv een PC met een GTX 750ti, de 750ti is namelijk on par of beter dan de 7850, en kan zich meten met de 7870 als je hem OC'ed (Wat [i]niet[/i zo belachelijk ingewikkeld is als mensen denken)

En dit zal een beetje nitpickerig klinken maar; de PS4 heeft eigenlijk geen echte discrete GPU. De processor die de berekeningen doet is namelijk een APU, een CPU met een stuk betere iGPU er op gebouwd.
Nee qua pur grafische kracht hefet de PS4 nog steeds een enorm voordeel tegenover een 750 ti. Neem bijvoorbeeld de floating point performance van de grafische kaart:

750 ti - 1306 gflops
PS4 - 1843 glops

Bijna 1.5x zo snel dus.
Sorry hoor, Uncharted 4 is mooi, maar Tomb Raider zag er op mijn pc toch echter beter uit en draaide aanzienlijk vloeiender. Ik bezit overigens een PS4, dus ben geen fanboy van een specifiek systeem.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 13 mei 2016 22:20]

Nou, de standaard PS4 is eigenlijk niet helemaal sterk genoeg om de PSVR volledig te ondersteunen. De reden dat de PS4 NEO er komt, is juist omdat Sony hele strikte eisen heeft gesteld aan alle games (er komen overigens GEEN NEO specifieke games, heeft Sony ook zelf gezegd) die daarop in een ge-upscalede versie moeten kunnen draaien. Ze moeten sowieso gelockt zijn op 60fps en minstens 1080p zijn, zodat ze van daar af kunnen upscalen.

Daarnaast moeten alle nog te maken games ook een NEO modus in zich hebben, waar automatisch gebruik van gemaakt wordt wanneer je de game op de nieuwe hardware draait. Dat is het officiële statement van Sony zelf.
http://www.theverge.com/2...-codename-better-graphics

Die strikte eisen gelden overigens ook voor de streaming content die je via de VR headset moet kunnen bekijken.

[Reactie gewijzigd door TheRealThanos op 13 mei 2016 23:10]

Sony heeft juist nog niks gezegd over de PS4K. Het probleem nu is dat iedereen maar van alles roept, de ps4 is voor de occulus en Vive niet krachtig genoeg, maar PSVR heeft minder beeldlijnen, dus heeft een ps4 ook minder kracht nodig voor vr dan een pc. De tijd zou het leren, wat de ps4K en de psvr brengt, maar 1ding is zeker PSVR kan gewoon op de ps4
Sony heeft de specs al gedeeld en is daar richting developers al heel open over geweest en ook die strikte eisen voor de nieuwe console worden door meerdere sites vermeld, dus waar rook is...
http://www.eurogamer.net/...aystation-4k-neo-revealed
Dat zou kunnen maar grof geschat gaat 50 % al naar de VR dan zal 10 % overblijven voor de frames.

De 970 wordt de Budget kaart voor VR daarom komen Pascal en Polaris ook op de markt voor de opmars van VR.
En een oculus kan meer en ook die komt niet super uit de bus.

Ontwikkelen kost tijd, tijdje verder en alles draait soepel.
Het komt ook overeen met het feit dat AMD al een tijdje meldt dat ze een semi-custom design hebben die vanaf de tweede helft van 2016 extra omzet gaat leveren. Ze hebben nooit gezegd waarvoor het is. In eerste instantie dacht men de nieuwe Nintendo NX, maar die komt pas volgend jaar. Dus het gaat dan waarschijnlijk over de nieuwe PS.
AMD had het vorig jaar over één klant en dit jaar zijn het drie klanten geworden dus wie oh wie :)

Er was ook een ander gerucht dat er bij de fabricage van één klant er dingen fout waren gegaan maar.. van het aantal klanten en wie het zijn tot aan de fabricage toe het brengt meer vragen dan antwoorden.
Maargoed, er zijn wel degelijk games op de ps3 die werkelijk native fullhd zijn.
Dat zal weinig uitmaken.

Mensen met een 4K TV geloven nu al dat hun PS4 dat ook daadwerkelijk output. Die zullen niks merken van een echt betere versie. 720p30 is immers ook prima om te gamen.
Maar is hij dan in europa uit of in japan.
Want in het verleden is het nogal eens zo geweest dat dat niet helemaal synchroon liep.
Reden waarom ik PS-One in de ban had gedaan
Leuk detail, de ps4 kwam 3 maanden later uit in Japan vs Europa.
+1
Inderdaad, interessant detail.
Zal mij benieuwen. Persoonlijk zie ik de meerwaarde niet zo van vr. Ja het is gaaf en onderdeel van de volgende generatie games maar mij trekt het niet zo.
Heb je het geprobeerd?

Ik wel en voor mij is het zeker een meerwaarde
het is ook niet altijd een meerwaarde, maar wel weer een andere manier om te spelen. toen 3D games voor het eerst begonnen op te komen was dat een hele verandering, en toch zien we vandaag de dag nog erg veel 2D spellen. ik neem dan ook aan datr VR en non-VR naast elkaar kunnen bestaan.
Lang geleden zagen veel mensen de meerwaarde van televisie t.o.v. radio niet. Daarna zagen veel mensen de meerwaarde van kleurentelevisie t.o.v. zwart-wit niet.. En wat moeten we met 4G internet? 3G is toch snel genoeg? Etc. etc.

Ik als niet-gamer zal VR games toch gaan overwegen vanwege de (naar ik verwacht) grotere interactiviteit. Als een paar procent van de niet-gamers zo denkt gaat het een gigantische impact op de gamingmarkt krijgen.
Vergeet niet de spraak in films.
Veel mensen dachten ook dat dat niets zou worden.

Maar VR is voor sommige games niet zo goed denk ik.
Ik speel een hele snelle FPS en ik moet er niet aan denken day in VR-3d te hebben.
Ik denk dat ik dan gek word. (Misschien wel niet, want ik heb nog geen VR. Maar dat verwacht ik)
Maar voor racen en vliegen lijkt het me geweldig!
Hoop dat er wel een standaard komt (of is) zodat we elke VR glasses op elke device kunnen gebruiken en er geen fabrikant specifieke oplossingen komen.

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 15 mei 2016 04:03]

Toch hoop ik dat de ps4 neo dit jaar uitkomt. Anders moet ik een oude voor No Man's Sky kopen.
Als je een PC hebt inderdaad een optie. Ik heb in 2006 mijn laatste gekocht en daarvan is de monitor kapot, en heb geen PS4, dus voor mij is het wel een dilemma :')

keuze:
- Oude stijl PS4 kopen, wetende dat het al jaren oude tech is en er een paar maanden later er een nieuwe is. Wel goedkoopste optie, wss zeker nadat de nieuwe aangekondigd is.
- Na 10 jaar afwezigheid een nieuwe PC bouwen, waarvan de grafische kaart al net zo duur is als een PS4 als je niet te snel weer achter de feiten aan wil lopen. Loopt dan uiteraard wel rondjes om welke console dan ook.
- Wachten op PS4.5 en dus maanden deze game niet kunnen spelen.

Bah, waarom brengen ze 'm niet gewoon voor de Wii U uit :')

Misschien moet ik gewoon wat andere plannen verzinnen voor een nieuwe PC, meer games waar ik naartoe kan leven, dan is het simpel... dikke monitor en dito PC met een nieuwe GTX 1070 o.i.d. en knallen met die handel. Het mezelf veroorloven kan ik wel, wil alleen niet dat ie straks in de mottenballen staat en alleen nog maar door m'n kat gebruikt wordt als uitkijktoren :')

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 13 mei 2016 22:36]

Tweedehands ps4 schrijft niet heel hard af lijkt me.
Je "hoeft" niet per se een kaart van 400 euro te kopen. Het kan, maar dan kun je ook op 4K gamen, met redelijke settings en 60 fps.

Met een kaartje van rond de 150 euro kun je prima op consolekwaliteit gamen, 1080p, 30 fps. Scheelt toch alweer een slok op een borrel.
Zou de prijs van de normale ps4 dan dalen? Heb ergens gelezen dat deze ook normaal beschikbaar blijft namelijk.
Tweedehands in ieder geval wel.. Een aantal PS4 bezitters zal toch de upgrade uitvoeren, logisch of niet. En sony? Die hebben de keuze om 4K als premium-PS4 te presenteren of de Full-HD als budget.. zal wel aan de voorraden liggen die er momenteel zijn (geen idee hoe die stand tegenwoordig is, schaarste of niet?)
Daar zal een keer 50 euro afgaan nog, maar meer ook niet.
Maat van me werkt bij een hele grote distributeur in europa, die hadden van microsoft ook al dikke orders binnen een half jaar voor dat de vernieuwde 360 en one op markt kwamen. Moet je stil houden natuurlijk, maar zo gaat dat. Distributie moet van te voren gepland worden natuurlijk, kan je niet dezelfde week mee aankomen kakken.
Toch zou ik er niet van staan te kijken dat Sony eerder met de 'Neo' komt dan oktober. De geruchten alleen al zorgen voor aarzeling bij potentiële kopers. Wanneer de Neo officieel wordt aangekondigd, zal hij waarschijnlijk ook relatief snel erna in de winkels liggen, anders graaf je je eigen graf.

Ik verwacht overigens wel dat de Neo naast de gewone PS4 wordt verkocht en hem niet direct zal vervangen. Een gebrek aan levering van de huidige PS4 verwacht ik dus niet, wat normaal gezien wél gebeurt bij de introductie van een slim variant.

Mijn magic 8-ball zegt de volgende adviesprijzen: ¤449,- voor de 1TB Neo, ¤299 1TB PS4-1200.
Mijn magische bol zegt dat er hier op Tweakers teveel vrijgezellen met teveel geld en vrije tijd zitten die geheel in overeenstemming met het neo-liberalisme een paar jaar oude PS4 aan de kant schuiven om direct over te gaan tot aankoop van een verbeterde versie van een PS4-console die eigenlijk pas volgens verwachting over een aantal jaren uitgebracht had moeten worden of al gelijk bij de introductie. Dit riekt namelijk naar oplichting van de consument door Sony.
Is dit een belediging aan mijn deur? Want dan zit je er toch behoorlijk naast. Dat terzijde, eenieder moet/mag zelf weten wat hij koopt en niet koopt. Die vrijheid hebben we gelukkig. Sommige mensen worden blij van ieder jaar een nieuwe smartphone, sommige mensen van slimme koopjes. Lekker kopen of niet kopen waar je zin in hebt, we hebben er allemaal hard voor gewerkt.
De Lancering in Juni was inderdaad twijfelachtig maar informatie in Juni en de Lancering in September daar zou ik wel rekening mee houden als geïnteresseerde :)

Ach de E3 gaat bijna beginnen dus dan zal er vast meer duidelijk zijn maar ik geloof er niks van dat PSVR wel komt en geen nieuwe hardware of tenminste een Slim ;)
Sony heeft die lui gewoon op de vingers getikt en nu brengen ze maar een statement naar buiten. Als je ziet dat logistieke processen maanden zo niet kwartalen van te voren al ingepland worden en afgestemd worden met finance, marketing, inkoop kan het prima waar zijn. Of geloof je nu echt dat een week voordat dat ding komt de hele kermis opgetuigd wordt....
4K voegt pas echt iets toe, als je met je neus op het scherm zit. Bij het gamen op de PC is dat meestal het geval, maar console gaming doe ik het liefst vanuit de bank, een aantal meters verwijderd van het scherm, net als bij gewoon TV kijken. Als het dus alleen om 4K gaat, zie ik niet echt een meerwaarde t.o.v. de huidige PS4. Maar als de nog te verschijnen VR bril beter wordt ondersteund, vind ik die upgrade wel bestaansrecht hebben. En ja, dit is weer zo'n typisch Eerste Wereld "probleem"....
Ik denk dat de uiteindelijke game meer invloed heeft dan de technologie. 3D effecten bij m.n. animatiefilms worden ook vooral gebruikt om het gebrek aan een goed verhaal te compenseren. Ik denk dat dat bij games niet anders is. Gooi er een mooi, indrukwekkend 4K landschap tegenaan, en mensen zijn eventjes flabbergasted en vergeten dat die nieuwe game eigenlijk hetzelfde is als de vorige tig games is die ze voor veel geld gekocht hebben.
Dat geldt misschien voor de eerste paar VR games, maar op termijn kijken consumenten daar wel door heen. Zo zijn er hele goede 3D/4K films, maar er is ook 3D/4K bagger. Mits goed uitgevoerd, denk én hoop ik dat 3D gaming echt iets kan toevoegen. Maar er zal ongetwijfeld ook troep uitkomen, maar dat is helaas niets nieuws...
Ook ik heb geen nieuws over de release datum van de playstation 4.5. 8)7
Nieuwswaarde inderdaad 0,0.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True