Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 216 reacties

Er zijn slides online verschenen met details over de PlayStation 4.5 Neo. De presentatie bestaat uit 42 pagina's en beschrijft het hele verloop van de komst van de console, van ontwikkeling tot uitgave van prototypes.

Hoe oud het document is, of het echt is en of alle specificaties kloppen, is niet met zekerheid te zeggen. Belangrijk is dat het document de Neo een 'high-end-versie' van de PlayStation 4 noemt en dat de Neo en de originele PS4 naast elkaar moeten bestaan binnen hetzelfde ecosysteem. Dit betekent dat ze dezelfde applicaties delen, dezelfde online community en dezelfde software en gebruikerservaring. Ook moeten alle titels die uitkomen per oktober 2016 beide systemen ondersteunen.

Het verschil met de PS4 en Neo is dat Neo zich richt op gebruik in combinatie met uhd-televisies met 4k-weergave. Voor bezitters van een hdtv zou de console hogere framerates en andere betere grafische prestaties moeten leveren. Ook komen er specifieke, niet nader genoemde features voor de Neo. Onder andere wordt overwogen het opnemen in 1080p mogelijk te maken.

Ontwikkelaars van oudere titels kunnen besluiten of ze patches willen doorvoeren die zorgen voor hogere framerates en resoluties, maar zijn daartoe niet verplicht; oudere games moeten probleemloos draaien op Neo net zoals nieuwere games probleemloos moeten draaien op de 'oudere' PS4. Sony spreekt ervan dat games in een Base Mode en een Neo Mode kunnen gaan draaien.

De cpu van de AMD-apu van de Neo zou net als die van de PS4 opgebouwd zijn rond 8 Jaguar-cores, maar dan hoger geklokt. De gpu gaat 36 compute units op 911MHz bevatten, maar niet bekend is hoe tot deze verdubbeling gekomen is. AMD's nieuwe Polaris 10-gpu beschikt over 36 compute units, maar aangezien het om custom apu's gaat zouden Sony en AMD ook voor andere oplossingen gekozen kunnen hebben om tot meer streamprocessors te komen.

In het document wordt nog gesproken over prototypes die van midden april tot begin mei 2016 beschikbaar moeten zijn. De opvolgers daarvan staan voor eind juni tot eind juli gepland. Vanaf sdk 3.50 wordt Neo meegenomen in het ontwikkeltraject, de zogenaamde 3.50 + Neo submission patch. De patch wordt tegelijkertijd met de System Software 3.70 uitgebracht. Dit zou in de maand juli van 2016 moeten plaatsvinden.

Alle prototypes en andere doelen staan met een 'end of life' in de lente van 2017. Wanneer een consumentenversie in productie gaat, wordt niet duidelijk uit de presentatie.

  PS4 PS 4.5 NEO
Cpu 8 Jaguar-cores @ 1,6GHz 8 Jaguar-cores @ 2,1GHz
Gpu 'AMD GCN' 18 cu's @ 800MHz 36 cu's @ 911MHz
Ram 8GB gddr5 @ 176GB/s 8GB gddr5 @ 218GB/s
Hdd HGST 500GB HGST 500GB

Sony PlayStation 4.5 NEO release schedule

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (216)

Mooi om te zien dat de leaked specs van 19 april 2016 dus al 100% op waarheid berustte:
http://www.eurogamer.net/...aystation-4k-neo-revealed

Ik verwacht vooral een betere VR ervaring t.o.v. het "base-model PS4" en hopelijk een hoop 1080p30 games die naar 1080p60 gepatched kunnen worden.
Tja dan ga je van 30FPS naar 60FPS, dat is al één drempel die ze over gaan. Maar met 60FPS kan je nog lekker VR gamen. Dan word je toch 'motion sick'?
Sony heeft zo z'n truukjes.

[Reactie gewijzigd door Nieuwevolger op 15 juli 2016 14:40]

Sony heeft een truukje dat ze frames opsplitsen en je dus van 60 fps een neppe 120fps krijgt. Erg veel previews zijn erg positief over de psvr, zo wordt het comfort geprezen en heeft Sony een truukje dat je de zwarte ruimte tussen de pixels niet ziet.
Patchen? Denk dat sommigen dat doen maar de meesten de route nemen om de klant voor de update te laten betalen.
Ja maar volgens mij hebben ze gewoon een betere videokaart erin gestopt zodat ie met een vr bril via een usb of andere aansluiting kan comuniceren.
Zodat je meer power hebt en natuurlijk ook voor het uhd 4 k resolutie.
Vraag me af of de moeiete waard is. Ik heb geen idee wanneer de "PS5" uit komt maar om zoveel geld weer een 4.5 aan te schaffen...
Zo duur zijn ze niet, en die ps5 komt volgens de normale verversingssnelheid pas over een jaar of 7
Als ik naar de EU release dates kijk toch niet:
PS1: September 29, 1995
PS2: November 24, 2000
PS3: March 23, 2007
PS4: November 29, 2013

PS1 - PS2: 5 jaar / 2 maanden
PS2 - PS3: 5 jaar / 4 maanden
PS3 - PS4: 6 jaar / 8 maanden

Als de PS5 pas over 7 jaar zou komen zou er bijna 10 jaar tussen de PS4 en PS5 zitten, dat zou wel erg lang zijn.

Persoonlijk denk/hoop ik ergens in 2020.
Als Xbox hun Scorpio erg goed blijkt te zijn komen ze echt wel eerder.

Ze gaan er niet langer over doen dan met de ps3.
Hoeso? De scorpio is in weze het zelfde beestje, een hardware upgrade binnen het xbox one platform. MS kont dus ook niet al te snel de volgende generatie.

Voor 2020 zullen we dus zeker geen ps5/xboxTwo zien.
4 x meer teraflops is nogal wat voor een upgrade van hetzelfde model.
Hardware van de Scorpio is het zelfde als die van de PS4.5 en de NX. Nintendo heeft het platform als eerst gekocht bij AMD; daarna Sony en vervolgens pas Microsoft. Denk dat microsoft op de 2.4 GHz versie wacht net als nintendo. Sony pakt de 2.1 GHz. versie dus kan iets eerder uitbrengen om een 'edge' te hebben. Die ze ook nodig hebben voor de PSVR. ach ja.. lekker speculeren met zijn allen.. altijd leuk toch?
Heel veel uit je duim gezogen. De hardware is zeker niet hetzelfde. Je moet de gpu wel heel erg overclocken om 1,6TF eruit te persen. Grotere kans dat de gpu van Scorpio op de VEGA gebaseerd is.

Scorpio is 6TF
Neo is 4,4 TF

NX wordt net zo krachtig als Xbox One of PS4. Nintendo heeft al aangegeven dat hun focus meer legt op een compleet nieuwe manier van gamen dan op ultrapower.
Dat heeft Nintendo idd aangegeven, maar de consclusie die jij uit het statement haalt hoeft helemaal niet. Evengoed kan de NX krachtiger worden, we weten het simpelweg nog niet.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 15 juli 2016 16:34]

De Nintendo NX moet krachtiger dan de PS4.5 zijn anders zijn ze te dood opgeschreven. Ik baal nog steeds dat ik een WiiU op Launch heb gekocht. Aan de andere kant de PS Vita was ook ongelofelijk krachtig en dat is een nog grotere flop.
Al weer ten dode opgeschreven? Dat hoor ik al sind de N64. Gezien de bankrekening van Nintendo en recente successen acht ik dat zeer onwaarschijnlijk.
Oh ik bedoel de Console, niet Nintendo zelf.
Ze hebben genoeg inkomsten & geld om het makkelijk te overleven zelfs al wordt de NX een grote flop, maar dat bedoel ik dus niet.
Ik bedoel of ze tegen de PS4.5 & Xbox ons op kunnen, en dan moeten ze veel verbeteren met namen de Third Party support omdat te krijgen moet de NX eigenlijk minstens net zo goed zijn als de Xbox Scorpio maar dat verwacht ik niet, als ze net zo snel zijn als de PS4 lopen ze direct bij launch achter dus dat verwacht ik ook niet.
Ik gok dat de Xbox one meer een PC in een console vorm wordt en je alle games kan blijven spelen alleen op de scorpio met high end graphics.
Er komt geen Xbox One opvolger maar gewoon hardware upgrades gok ik in de toekomst.
Microsoft wil het gat verkleinen tussen console en pc en dit heeft voor ms voor beide varianten voordelen: Zie hun play anywhere, hardware keuze en direct x 12 en windows 10, gemeenschappelijke appstore, UWP. Sony is als des doods dat console gaming het gaat afleggen richting pc, daar waar sony geen enkel voordeel heeft. MS heeft alle ingrediënten om het gamen op pc net zo eenvoudig te maken als op de console. Dit wordt een kans voor de hardwareboeren om kant en klare console pc's op de markt te zetten. Zie bv de pogingen tot steampc's. Als sony niet op past en niet mee gaat met deze trend dan is het straks einde oefening.

[Reactie gewijzigd door drakiesoft op 15 juli 2016 15:57]

Niet dus, de PS5 komt niet pas over 7 jaar, die komt waarschijnlijk al over 2 jaar (er wordt uigegaan van de levensduur van de PS4, niet de PS4 neo)..
Ga er dus maar vanuit dat de PS5 helemaal niet over 2 jaar komt maar minimaal 4 jaar dus 2020.

Zie je niet wat er nu gebeurt?

Sony en Microsoft willen blijkbar elke 4 jaar een nieuwe console uitbrengen waarbij die dan met spellen van 1 generatie eerder compatible is.

Zoals Nintendo altijd heeft gedaan met de Gameboy en DS.
hoezo niet duurt toch dik 500 euro betaald voor de ps4 met star wars battlefront en ps plus 1 jaar
Ah joh, ik betaal 1500 voor een computer elke drie jaar
ik heb net eens zieten spieken op de factuur de ps4 met star wars 1TB model
(nieuwer model zonder glanzende hdd cover)
400
euro
:o
Net vanwege de Neo verwacht ik de PS5 niet voor 2020. Sony gaat dit niet lanceren als ze volgend jaar een PS5 zouden aankondigen, ze moeten eerst hun geld voor de R&D van de Neo proberen terug te verdienen.
Er waren ook geruchten dat de 4.5 de laatste PlayStation zou worden. In toekomst ziet Sony meer in centrale servers die alle sofware draaien. De volgende generatie Playstation now
Net alsof Sony opeens gaat stoppen met consoles maken over 5 jaar als ze als zoete broodjes verkopen.

[Reactie gewijzigd door Nieuwevolger op 15 juli 2016 13:54]

De nieuwe consoles verkopen ze in het begin altijd met verlies. Het is niet omdat ze als zoete broodjes verkopen dat ze er veel winst op maken. De echte winst zit in de games.
Servers hebben veel voordelen. Je kan continu upgraden waardoor je altijd de nieuwste spellen kan draaien.
Meeste consoles worden 90% van de tijd niet gebruikt = verloren rekenkracht.
Als je kosten-baten uitrekent zit er in dit model veel meer potentiële winst voor Sony en co, en een veel lager financieel risico.
Ik denk echt dat consoles op termijn niet meer zullen bestaan, al vermoed ik dat 5 jaar te snel is.
Tuurlijk niet, als een console goed verkoopt worden er dus ook meer games op verkocht, ze pakken dan zowel een percentage voor elke third party game en het is ook beter voor de verkoop van first party games. Helemaal nu je moet betalen om online te gamen maakt Sony dikke winst met Playstation, dat ze ongeveer gelijk spelen op elke losse verkochte ps4 is ook mooi mee genomen voor Sony.

Juist met de overstap naar streaming gaat een zwarte tijd worden voor gamers. Vertel mij eens hoe een nieuwe AAA game als Uncharted 4 ooit z'n geld moet terug verdienen met een maandelijks abbonement. Dan zie ik alleen maar ruimte voor uitgemolken online games die allemaal voor kwantiteit ipv kwaliteit gaan, lekker vol met micro transactions.
Waarom zouden AAA-games niet zonder aboformule verkocht kunnen worden?
Ik zou denken een zakenmodel:
-1ste jaar enkel als je volle pot betaalt speelbaar.
-vanaf 1 jaar na release speelbaar in aboformule.

Maar ongetwijfeld zijn er marketingmensen die betere formules zullen ontwikkelen
Wie gaat er nog games kopen als je weet dat ze over een jaar "gratis" bij je abonnement zit. Voor sommige games waar je uren in kan stoppen zullen altijd succesvol blijven, maar voor korte singelplayer ervaringen zie ik het somber in.

Bijvoorbeeld je hebt een abbo voor 20 euro per maand met 40 games. de 10 uur durende games heb je dus zo uitgespeeld, hoe klein percentage gaan die games dan krijgen, daar verdien je toch nooit die 100 miljoen aan ontwikkelingskosten mee terug.
Dat was inderdaad met de PS3 nog het geval. De PS4 en Xbox One worden gewoon met winst verkocht vanaf de launch (R&D en Marketing niet meegerekend).
nee hoor. link

Wegens minder sterke hardware is er wel veel sneller winst gemaakt dan vorige edities. Maar initieel wordt steevast met verlies verkocht.
bij welk nieuw product is dat niet zo?

Je R&D en initiele investeringen van productielijnen moeten er toch eerst uit.

Wat uitmaakt is return of investment. Hoelang duurt het totdat je winst maakt.

Beide consoles zijn in dit opzicht een succes. Al is het succes van de ps4 toch van een andere orde.

Deze houdt letterlijk Sony financieel op de been.
Nee, en zolang de hele gamewereld nog niet op 100 terabit internet verbiningen zit, waardoor het streamen/gamen vanuit een cloudsysteem vloeiend loopt, zullen de consoles blijven bestaan :)
De doorvoer snelheid is al tijden het probleem niet meer (iig in Nederland). Een zeer degelijke stream heeft aan 20Mbit al meer dan genoeg voor 1080p en met HEVC kun je rond dat getal zelfs 4K wel over een lijntje persen.

Het probleem is latency. Op dit moment is de beperking vrij letterlijk de snelheid van het licht. Als een server in Amsterdam staat dan is de afstand dat jou pakketje over alle lijnen moet afleggen daarheen en vervolgens de pakketjes met het beeld weer terug een gegeven. Dat sneller maken is erg lastig, aangezien we met fibers gebonden zijn aan de snelheid van het licht.

Uiteraard gebeurt er nog wat meer processing, wat je als input en "render" lag zou kunnen beschrijven en daar is wellicht nog wat aan te doen. Maar uiteindelijk is latency de lastigste factor om het gelijk te krijgen aan een lokale console/desktop ervaring.
De snelheid van het licht is op dit moment juist niet de bottleneck. De data is nog steeds het grootste deel van de tijd in bewerking.

Als voorbeeld een client in Maastricht die verbinding maakt met een server in Amsterdam:

Hemelsbreed is dat 178 km. Met de auto +/- 220 km. Een pakketje dat via Eindhoven en Utrecht naar Amsterdam zou reizen zou, ff overdreven, niet meer dan 500 km afleggen.

Het licht verplaatst zich met 299.792.458 km/sec en 500 / 299.792.458 = 0,000001667 sec. = 1,667 µsec. Aangezien we de latency nog steeds in milliseconden berekenen is de tijd dat data reist een factor duizenden/tienduizenden kleiner dan de tijd waarop de data verwerkt wordt door de tussenstations. Dat is de bottleneck op dit moment, niet de lichtsnelheid. In ieder geval niet op verbindingen die via de grond verlopen. Bij satellietverbindingen heb je wel last van de lichtsnelheid.
Hou er natuurlijk wel rekening mee dat in een glasvezel de licht niet met die snelheid gaat, dat is alleen in een vacuüm.

Volgens mij zit de roundtrip van een ISP kwaliteit glasvezel over +- 400 KM op zo'n 6ms minimaal.
Mocht dat het geval worden, dan is de kans best aanwezig dat mijn PS4 mijn laatste consol wordt. (op de mini nes na dan). Misschien dat er over 4 jaar anders over denk. Maar ik ben nog steeds geen fan van digitale downloads en game streaming, gewoonweg omdat het allemaal van iets afhangt wat ik zelf niet in huis heb. Wat dat betreft ben ik dan liever ouderwets en koop ik een disc.

[Reactie gewijzigd door Jasphur op 15 juli 2016 13:55]

Op zich een begrijpelijk standpunt, maar ik vermoed dat men/je toch te pragmatisch bent om alleen vanwege dat ene principe alle consolegames (laten we het dan voor het gemak tv-games gaan noemen) te laten schieten.
Plus, je moet dan geconnecteerd zijn met zo'n server. Ofline gamen lukt niet meer.
Dat gevoel heb ik ook, maar als je tegenwoordig een disc koopt dan is de kans even groot dat je het grootste deel van de game alsnog moet downloaden; je koopt alleen maar een key. Sterker nog; elk stukje software wat je 'koopt' is niet van jou, het is een licentie waar in staat dat jij het op een bepaald systeem mag gebruiken.
Hoe groot is de kans dat je een fysieke PS4 game aanschaft en het blijkt slechts een key te zijn?

En staat dit vermeldt op het hoesje?*

*Ik heb nmlk zelf (nog) geen PS4 en volledige games die op disc staan en tevens offline speelbaar zijn, zijn voor mjj een vereiste om eventueel tot aanschaf van een PS4 over te gaan.
ik doelde meer op software in het algemeen; lees maar eens de kleine lettertjes op de hoesjes van de games (of andersoortige software) die je koopt. Je zal in het geval van games niet snel 'alleen een key' kopen maar er is weinig wat uitgevers ervan weerhoud om dit te doen.
Maar het is wel een "licentie" die voor eeuwig is. En niet zoals een aantal spelen; "zolang als de servers online blijven".
Ik heb die quote ook gelezen het is nogal uit zijn verband gerukt vind ik. Het antwoord was volgens mij "We weten nog niet of er een PS5 komt". Dat kan meer dingen betekenen; mogelijk stapt men van de nummering af en wil men gewoon een playstation-'ecosysteem' (ala iOs) waarbij je gewoon een Playstation-console moet hebben die voldoet aan bepaalde specs. De tijd zal het leren :)
Ik moet daar niet aan denken! Mss leuk als je glasvezel hebt liggen, maar als je nauwelijks 2mbps haalt zoals hier in de buitengebieden... ;(
Net als dat er geruchten waren dat de Xbox One en PS4 de laatste consoles zouden zijn. net 2.5 jaar later worden ze al vervangen door High end versies ervan.

Allemaal speculaties en blabla. Consoles zullen altijd wel blijven, ze zullen kwa functionaliteit en hoe we ze gewend zijn wel veranderen. En vaker tussentijdse updates helaas gok ik.
Ja want Playsation Now is zo'n grote succes.
Ik denk dat Sony niet echt veel kosten maakt voor de Neo. De PS4 was ook al winstgevend (itt tot de de PS2 en PS3, die werden initieel met (flink) verlies verkocht), en de Neo is duidelijk een 'doorontwikkeling' van de PS4. Het product lijkt me dus vooral een 'tussenstop' voor de komende 2 a 3 jaar.

edit: iets duidelijkere toelichting

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 15 juli 2016 14:42]

Ik kan me niet voorstellen dat de PS3 met verlies verkocht is, mogelijk in het begin om het op gang te brengen. Maar 10 jaar lang verlies op een console kan ik me niet voorstellen.
In het begin werden ze met verlies verkocht, maar na een tijd met betere technieken werden ook de consoles niet meer met verlies verkocht (ik ga wel niet zeggen met super veel winst :p)
De PS4 en Xbox One zijn nooit met verlies verkocht. Dit was bij de vorige generaties wel het geval. Vandaar dat deze generatie al halverwege vervangen moet worden door update versies omdat ze gewoon baggerslecht zijn.
De winst kwam d.m.v. verkopen van ps games.
het gaat natuurlijk om de beginfase van het product. Nogal wiedes dat er na X-periode wel winst op gemaakt door verbeteringen / prijsverlagingen van onderdelen en het productieproces.
Sony heeft inderdaad jaren lang verlies gemaakt op de PS3
Dit kwam omdat blu-ray nog in z'n kinderschoenen stond.

Natuurlijk duurde dit geen 10 jaar. Maar wel ongeveer 5 jaar.
Ik moet zeggen dat 5 jaar zelfs lang is, ik had max 2 jaar verwacht gezien de aantallen en de snelheid van veranderingen van dergelijke hardware.
Shuhei Yoshida heeft in het verleden al gezegd dat het niet zeker is dat er een PS5 komt.
Vermoedelijk wal het eerder gaan naar snellere releases die dan, een tijdje, compatibel blijven zoals nu duidelijk is geworden.

http://www.ign.com/articl...re-if-there-will-be-a-ps5
Dat artikel dateert van november 2015. Het mijne is van april 2016.
Ook is dat van jouw een gerucht ivm AMD.
Het mijne is door een topman van Sony.
Nu, in beide kan een waarheid zitten. Er kan inderdaad een nieuwe console in 2018 komen, alleen niet een PS5. Eerder een console die dezelfde games maar mooier kan afspelen als de huidige PS4. Een beetje zoals de pc markt dus.
Ik denk dat het nog wel 2 a 3 jaar zal duren voor dat er weer een echt nieuwe generatie komt. Probleem is dat de huidige generatie consoles bij de introductie al niet zo snel waren, en ze nu proberen de levensduur wat op te rekken.

Sony zit hier nu vooral in een situatie waarbij ze de PS4 kunnen gebruiken om 4K tv's te verkopen, het staat immers niet zo goed als je moet zeggen dat het geen zin heeft een 4K tv te kopen als je een PS4 hebt, omdat je er toch geen 4K games/films op kunt spelen.

Het heeft immers momenteel nog niet zo heel veel zin om een 4K tv te halen. Handje vol films die er minimaal beter uit zien dan FHD.

Vraag moet je creeeren, dat komt niet van zelf :P.
Precies :) Zelfde manier hoe de PS3 een 'betaalbare' bluray speler was toentertijd. Sony's '4K agenda' is mogelijk belangrijker in dit geval dan de geupgrade specs voor de games.
Ik ga mijn PS4 wel verkopen, want het gebrek aan 5Ghz Wi-Fi stoort mij vreselijk.
Ik ga mijn PS4 wel verkopen, want het gebrek aan 5Ghz Wi-Fi stoort mij vreselijk.
Echt waar. als semi fanatieke gamer kan ik me slecht voorstellen dat je wireless gebruikt om online te gaan tenzij je geen online shooters speelt.
5ghz gaat moeilijker door objecten heen dan de 2.4ghz, dus de winst kan behoorlijk tegenvallen aangezien het zendvermogen van wifi wettelijk is beperkt tot 0,1 watt voor de 2.4ghz en 0,6 watt voor de 5ghz.

'Gamen doe je met een draadje '
Ka
Ik ga mijn PS4 wel verkopen, want het gebrek aan 5Ghz Wi-Fi stoort mij vreselijk.
We weten de prijs nog niet van de PS4.5, maar om alleen voor 5ghz je PS4 te verkopen is dat niet een beetje overkill? Het is goedkoper een powerline setje te kopen https://tweakers.net/categorie/791/powerline/producten/. Deze zijn er zelfs met wifi, waardoor je je algehele wifibereik verbeterd.

Andere oplossing is een 5ghz repeater kopen en je PS4 met ehternet kabel aansluiten op de repeater. Echter zelf zou ik voor de powerline of kabel gaan.
Overkill? Je krijgt er toch ook betere prestaties voor terug. Mijn 5Ghz verbinding werkt meer dan prima in games en mijn ping is slecht een fractie hoger dan bekabeld, we leven inmiddels niet meer in 2005. Ik heb juist een dure router aangeschaft om dat soort randapparatuur te voorkomen.
Op wireless ben je in het beste geval 3ms trager. Dat bovenop je latency op je wan lijn kan het verschil zijn tussen winst en verlies. Daarnaast is er fors meer jitter over wireless dus advies is altijd wired gamen. Ik zou eerder investeren in bekabeling dan een ps4 Neo als het je om de connectivity gaat.
Niet erg schokkend als je zo naar de cijfers kijkt. Ben meer benieuwd naar de koelcapaciteit en of spelmakers er nu meer uit kunnen halen. Vond PS4 toch best tegenvallen als "next-gen".

Off-topic: Is Tweakers niet illegaal nu ze deze confidential informatie hier posten?
Of ik degene die het gelekt heeft (en waarschijnlijk een NDA heeft getekend) alleen strafbaar?

[Reactie gewijzigd door mkliko op 15 juli 2016 12:23]

Ik vind de Xbox scorpio toch interessanter gaan worden, dit vind ik maar een minimale upgrade. Xbox is meer van plan er zijn al geruchten dat hij 6 terraflops gaat krijgen. (dat is niet niks)

Bron:
http://www.anandtech.com/...e-with-xbox-zen-or-jaguar
Je moet je niet zo blind staren op die paperspecs die Microsoft toonde. Ook daar weten we helemaal nog niks en op dit moment heeft Sony op zowel alle fronten een voorsprong. Verkochte games, exclusive IP's, third party en indie support, VR.

De PS4 Neo lijkt mij meer een Xbox One s variant console te worden dan echt de volgende generatie.
Het is voor het eerst dat ik als PC fanboy toegeef dat de console een voorsprong heeft. Het constante ecosysteem van Sony is wat VR nodig heeft om een goede user Experience te bieden voor een redelijke prijs en met een redelijke garantie dat het volgende jaar niet hopeloos achterhaald is.

Volgens mij is het hele doel van de 4.5 om VR te ondersteunen boven op het ecosysteem wat ze nu al hebben.
VR op de PC is net pas op gang gekomen, maar echt super geweldige games zijn er ook nog niet echt aanwezig. Ik denk dat Sony met PSVR, VR echt naar de mainstream kan breng omdat Sony en PlayStation gewoon een heel wat stuk bekender zijn dan Oculus, HTC, of Valve.

Uiteindelijk zal dit ook ten goede komen voor VR op de PC en zullen ook meer developers interesse krijgen om VR applicaties/games te ontwikkelen.
Nog belangrijker lijkt me vooral dat Sony het op veel meer betaalbare wijze tot bij de mainstream consument zou kunnen brengen, iets wat je van die alternatieven toch veel minder kan zeggen.
Op welk vak hebben consoles dan een voorsprong op pc's?
Ik heb beide consoles, maar kwa exclusive IP's ben ik niet met je eens hoor. Xbox one is superieur kwa exclusives, kwa controller, kwa interface. Als ze nu ook nog de kracht erbij krijgen zullen ze sony wel weer voorbij streven.

De PS VR is een goede zet, maar Microsoft heeft niet voor niks een nauwe samenwerking nu sinds dit jaar met Oculus, Zou me niks verbazen als die dadelijk gewoon op de Scorpio gebruikt kan worden en dan hebben ze daar dus ook een superieure ervaring mee.

Ik wil elke generatie alle consoles, maar merk wel dat me voorkeur om een of andere rede altijd naar de Xbox uitgaat.
Het is natuurlijk ieders mening welke platform en of games je daarop interessanter vind. Maar het is namelijk en feit dat Sony veel meer eigen exclusives heeft en veel meer nieuwe IP's ontwikkeld dan Microsoft.

Microsoft moet het op dat vlak gewoon afleggen tegenover Sony, maar daarmee zeg ik niet meteen wat ze uitbrengen slecht is. Laatste E3 laat ook duidelijk zien waarom Sony een grote voorsprong heeft en veel meer nieuwe IP's eruit perst in tegenstelling tot Microsoft waar Sea of Thieves en Recore echt de enige nieuwe IP's zijn waarbij vooral die laatste echt heel teleurstellend was vergeleken met de trailer die we vorig jaar te zien kregen.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 15 juli 2016 16:07]

Nou feit, feit, ik lees hier voornamelijk een mening eigenlijk.
Laatste is maybe een mening over Recore, maar als je het nieuws hebt kunnen volgen dan was het nou niet echt spectaculair. De rest is gewoon een feit tenzij je me kan vertellen dat Microsoft meer exclusives ontwikkeld?
Naar mijn mening gaat het allemaal wel gelijk op als het op games en vooral kwaliteit aankomt, dat er meer exclusieve titels komen zegt niet zoveel als er troep tussen zit, maar goed je zegt het zelf eigenlijk al met de term "uitperst", dat is het precies. Veel is maken om het maken zonder kwaliteit echt te waarborgen.

Kijk bv naar 2015 dat was juist een enorm matig jaar als het aankomt op Sony studio Exclusive titels.

Met games als CrackDown3, Forza Horizon 3, Gears of War 4, Quantum Break, Halo Wars 2, Sea of Thieves, Dead rising 4, Citties Skyline en "indiegames" als CupHead en Inside hoeven we ons in ieder geval niet te vervelen op de Xbox One :)

[Reactie gewijzigd door Donstil op 16 juli 2016 00:27]

Tja je neemt het woord uitpersen wel erg letterlijk, maar je wil bijna zeggen dat we niet praten over kwaliteit? In dat geval kan je bij Sony altijd praten over kwaliteit. Nu noem je wel wat games op maar daarbij noem je maar werkelijk 1 indie game terwijl er ontzettend veel goede indie games op PS4 releasen. Daarnaast zie ik idd games die je opnoemt maar of je bepaalde daarvan tegenover Sony's titels mag zetten weet ik niet. Ik lees eigenlijk werkelijk maar 1 nieuwe IP, en daarbij vergeet je dan nog zelf Recore (maatja wat stelt die nog voor na de laatste beelden).

Het is weer vooral de Forza, Halo, Gears. Cities Skyline is gewoon een PC game en komt naar beide consoles. Sorry maar eigenlijk blijft er dan niet veel meer over. Crackdown is nou nooit echt een AAA game geweest, dus in dat geval is het lijstje al weer redelijk klein aan het worden.

Over heel 2015 had de PS4 meer exclusives als je ze allemaal bij elkaar optelt. Heb daar al eens met iemand een discussie over gehad, maar Sony weet over het algemeen de games te verspreiden waar Microsoft moeite mee heeft. Zelfs dit jaar (en we zijn op de helft al) heeft Microsoft werkelijk niets bijzonders uitgebracht buiten het toch op zen minst tegenvallende QB.
Cuphead en Inside zijn twee indiegames. Niet 1 :)
Scorpio moet native 4K aan moeten gaan kunnen, hoeveel blijft er dan nog over voor andere grafische upgrades? Ik zie veel liever 1080p@60fps (eventueel geupscaled naar 4k) met alle grafische toeters en bellen dan 4K@matigheid.
Ze kunnen zich beter richten op HDR in games, dat voegt veel meer toe als hogere resolutie,

Heb een UHD speler sindskort en de resolutie is leuk maar HDR voegt kwa kleuren zo enorm veel toe. De Xbox One S ondersteund dat ook, vermoedelijk de Scorpio dus ook wel lijkt me.
gamen op 4K is leuk op papier maar in het echt nie erg boeiend. En heb zelf een 65 inch Sony tv dus kijk niet op een klein scherm ofzo.
Ik zie veel liever 1080p@60fps (eventueel geupscaled naar 4k) met alle grafische toeters en bellen dan 4K@matigheid.
Inderdaad, vandaar dat ik de opmerkingen van nota bene Microsoft zelf, dat de extra power van Scorpio echt alleen maar voor 4K mag worden ingezet en niet voor betere graphics op 1080p ook zo onbegrijpelijk vind. Alsof resolutie de enige factor is voor de beeldkwaliteit en spelervaring 8)7
Ik vind de Xbox scorpio toch interessanter gaan worden, dit vind ik maar een minimale upgrade
Een verdubbeling van de GPU size en een verhoging van >15% van de GPU clock, en een verwachte ~30% hogere CPU clock en geheugen bandbreedte noem ik niet 'minimaal', en komt al vrij dicht bij die '6 TFLOPS' speculatie voor de Scorpio. Zo'n getal zegt sowieso niet veel want de performance in games wordt door veel meer bepaald dan de theoretische peak floating point performance...
In vergelijking met de bump van x1 naar scorpio vind ik de neo ook maar een minimale upgrade..

ps4 1,84/neo 4,23 = 2.3x
x1 1,31/scorpio 6 = 4.6x

Ik denk dat je gelijk hebt over tflops, maar het huidige verschil is maar 0,5 tlfops en duidelijk zichtbaar in veel spellen, straks is het verschil 1,77 tflops en dus een veel groter verschil.
Het huidige verschil blijkt vooral sterk uit de CU's en clocksnelheden van de respectievelijke GPU's.

dat hele tflops gedoe is een arbitraire unit in dit aspect.
Ps4 gpu klokt 800mhz, X1 gpu klokt 835mhz
Ps4 cpu klokt 1.6ghz, X1 cpu klokt 1.75ghz
Aan de kloksnelheden zal het dus niet liggen..

Stel ze krijgen allebei polaris 10, neo 460, scorpio 480, dan is meer tflops toch automatisch betere performance in dit geval?
twaalf cu's voor de xbox one en 18 voor de ps4. Wezenlijk verschil in grafische capabiliteit. Daar zit het huidige verschil dus ook in ;)
Blijft het probleem dat ze de Xbox One en PS4 blijven ondersteunen en dus geen geoptimaliseerde games gemaakt kunnen worden voor de nieuwe consoles.

Of ze verbroken misschien doodleuk hun beloftes als het een blok aan hun been wordt.

Ik heb weinig zin de consoles te kopen, maar als ik dan toch al geld moet uitgeven maak er dan een compleet nieuw platform van en maak daar specifiek games voor. Op een beetje meer resolutie of frames zal ik niet wakker liggen en is mij de aanschaf niet waard van 2 nieuwe consoles en de Xbox One S ondersteund ookal HDR dus daarvoor hoef je dan geen Scorpio aan te schaffen.

[Reactie gewijzigd door hb1981 op 15 juli 2016 15:42]

Ik denk dat je gelijk hebt over tflops, maar het huidige verschil is maar 0,5 tlfops en duidelijk zichtbaar in veel spellen, straks is het verschil 1,77 tflops en dus een veel groter verschil.
Er zijn wel meer verschillen tussen de X1 en de PS4 die invloed hebben op de prestaties van dezelfde games op beide consoles, de X1 gebruikt bijvoorbeeld DDR3 tegen GDDR5 voor de PS4, wat waarschijnlijk een veel grotere impact op de grafische prestaties heeft dan de peak floating point performance. Zoek maar eens wat benchmarks op van dezelfde IGP op een systeem met DDR3 vs een met DDR4. De X1 heeft een kleine hoeveelheid embedded RAM om het verschil enigzins te verlichten maar daarmee ga je het verschil niet overbruggen omdat het maar 32 MB is en dus bij lange na niet genoeg voor alle textures etc.

En wat WasMachinator al zegt, de PS4 heeft de helft meer CU's, wat nog meer performance voordelen heeft dan 'alleen maar' meer TFLOPS op papier.

Last but not least is het verschil tussen PS4 en X1 volgens mij helemaal niet zo bijzonder groot bij dezelfde spellen, dus ook daar kun je weinig met het verschil in papieren TFLOPS.
xbox scorpio komt pas eind volgend jaar uit, deze komt eind dit jaar al uit.. grote kans is ook dat sony mogelijk de specs toch weer wat geupd hebben naar aanleiding van het scorpio nieuws (alhoewel ik betwijfel of het nieuws voor hun is, aangezien insiders al vaak veel meer informatie weten over elkaars toekomstige consoles).. Ook is natuurlijk de vraag wat het prijsverschil zal zijn tussen een PS4 neo en een xbox scorpio..
De 6 terraflops zijn nie echt een gerucht. Xbox heeft dit zelf laten zien op hun laatste E3 presentatie.
Scorpio verschijnt mogelijk ook pas (ruim) een jaar later; en zal -als we op de huidige geruchten mogen afgaan- ook een stuk prijziger zijn. Sony heeft duidelijk een ander product voor ogen; meer een PS4+; de Scorpio lijkt meer op een 'next gen' opvolger van de X1.
uhmm, nee niet echt... ik heb ze beide hier staan ik game alleen de exclusive games van de consolen. Ik zeg alleen dat ik de Xbox one intressanter vindt en dat ze beter op weg zijn dat wij als gamers meer prestaties willen. Blijkbaar kan microsoft wel luisteren, sinds Phil Spencer achter de Xbox staat.
Ja ik heb ze ook beiden maar ben niet te spreken over de xbox. Ten eerste niet omdat hij hier een jaar later uit is gekomen dan bij de rest van de landen. 2, omdat door de hele 180 die ze moesten doen na de E3 we nog steeds zitten met een brakke box die soms echt traag werkt. En 3, nu dat de scorpio en neo al zo vroeg komen begin ik echt de console met de dag meer te haten en ben ook van plan om over te stappen naar de PC. Is toch te triest voor woorden dat bv ps4 met een neo komt en dan de VR waarbij de kopers van het eerste model dus een zwakkere versie krijgen van wat je straks te zien krijgt op de beursen.
Niet erg schokkend? x) GPU is in theorie 2x zo snel. Hoewel het voor PC Gamers (zoals ik zelf) niet schokkend is, is het voor consoles al heel wat.

[Reactie gewijzigd door GoT.Typhoon op 15 juli 2016 12:57]

Nee voor PC gamers is dat volledig anders inderdaad...

Ik weet niet wat voor GPU er precies in mijn xbox one zit, maar in mijn PC heb ik een ''oude'' R9 290 oc tri-x.
Qua graphics lopen ze niet ontzettend ver op elkaar uit hoor als je een normale kijkafstand hanteert.

Speel ik op de PC wel op full hd en niet op een hogere resolutie.

De theorie is duidelijk compleet anders waardoor een console echt moeilijk te vergelijken is met een PC. Daar waar ik 99% zeker een ''betere'' GPU in mijn PC heb, is daar niet veel van terug te zien in de praktijk.

Ja The Witcher 3 oogt wel beter op de PC, maar ik heb na 10 minuten niet zoiets van oh wat is dat op de xbox toch slecht gemaakt.. De xbox komt echt dicht in de buurt bij het PC gamen (qua beelden..), laat staan straks met de nieuwe console dat wordt hopelijk weer veel sensatie.

Ik ga uiteraard niet proberen te zeggen dat de dikste game pc grafisch net zo goed is als de xbox one / ps4, maar de console weet echt veel leuke dingen te laten zien ondanks dat de hardware zo oud en achterhaald zou zijn.

In ieder geval petje af voor de console ontwikkelaars (game ontwikkelaars) hoeveel grafische krachten die weten te halen uit de console die volgens PC gamers ver achterhaald is.
Het is meer waar je op let, Witcher 3 is op de PC wel een flink tandje mooier dan op de consoles. Dat zie je vooral in de LOD en het aantal NPCs wat er rondloopt. Ja, het wordt er geen ander spel van, en de sfeer is niet persé veel beter, maar als je iets minder ver van je scherm afzit dan gaat het absoluut opvallen en kan de popin of gebrek aan schaduwen in de verte op consoles toch zeker storend aanvoelen.
Het is meer waar je op let, Witcher 3 is op de PC wel een flink tandje mooier dan op de consoles.
De Witcher 3 is dan ook een game die zelfs op behoorlijk dikke en nog steeds vrij prijzige GPU's niet heel erg lekker loopt tenzij je de settings terugschroeft. Je hebt toch al wel een GTX980 nodig om dat spel strak op 60fps te laten lopen met alle eyecandy aan. Ter vergelijking, probeer the Witcher 3 maar eens te spelen op een HD7850 op 1080p, kijken hoe dat speelt in vergelijking met een X1 of een PS4 :+
Ik heb een 980 en dat is zelfs niet genoeg voor 1080p60 en zeker niet met hairworks. Ik speel Witcher zelf op 1440p30 en dat loopt prima. (hairworks uit).
Maar het is ook logisch als je bedenkt dat je voor consolekwaliteit op 60 fps al een grafische kaart nodig hebt die twee keer zo krachtig is als die van de betreffende console. Dan kom je met de extra grafiek al gauw aan een 3-4 keer zo snelle kaart. Nou is de 980 bijna 3 keer de GPU van de PS4 en kan dat dus ook heel veel betere plaatjes leveren. Eis je echter ten allen tijde 60 fps, kan je dat niet meer verwachten.
Ja The Witcher 3 is dan ook 1 van de weinige voorbeelden die ik kon geven die op de PC inderdaad mooier is (dat zeg ik ook haha). Voor de rest valt het ''superieure pc gamen'' echt vies tegen hoor..

Zo zag ik laatst iemand op tweakers-forum die dacht dat er van alles met zijn nieuwe pc aan de hand was omdat het grafisch tegenviel en lijnen door elkaar liepen..
Alle pc gamers daar: je spoort niet, er is niks mis dat hoort zo..
Ging volgens mij deels over screen tearing wat mij gelijk opviel (vrijwel zo goed als niet aanwezig op de console dus dan valt dat direct op) en dat zag er gewoon totaal niet uit.
Toch schijnt dat redelijk normaal te zijn bij het PC gamen... Maar dat verwacht je niet als je op dit moment een xbox one / ps4 hebt en toch een game pc bouwt om reden: pc gamen is veeeeel beter en mooier en zus en zo.. Dan kom je gewoon van een koude kermis thuis (over het algemeen, The Witcher 3 was dan net 1 voorbeeld omdat dat 1 van de weinige games is die idd mooier uit ziet op de pc).

De ene excuus is: ach dat valt mee
Ander excuus: er is helemaal niks (viel mij echt super duidelijk op)
Ander excuus: ja dat is per game verschillend
Ander excuus: komt door de engine
Ander excuus: .. ja ik kan nog wel even doorgaan, topic stond vol met excuses.
PC gamen valt gewoon tegen als je al die rot opmerkingen hoort van pc gamers richting console games en daar ook nog intrapt.

Ik vind het gamen op beiden platformen leuk (mis een paar games op de xbox one), maar het laatste wat ik dan als pc-gamer zou zeggen is dat de PC veeeel beter en veeeeel mooiere games neerzet dan de ouderwetse, achterhaalde consoles van nu. Want dat is 1 grote leugen :)

Ik zeg trouwens niet dat jij zoiets zegt hoor, maar je leest het elke dag op deze site.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 15 juli 2016 14:19]

Ik kom van een PS4 af, begin dit jaar verkocht. Had daarna een GTX 970 en 1080P monitor maar het verschil in graphics was toen al behoorlijk. Nu een 1070 met IPS 1440 monitor met gsync en het verschil is aanzienlijk beter dan met de 970 / 1080p. Dan heb je dus ook nog 4K wat weer een grotere stap is.

Met alle respect hoor maar ik ben het niet met je eens! BF/Witcher/The Division/Fallout 4 zien er toch echt wel heel veel beter uit op mijn pc dan op mijn ps4 begin dit jaar.

Zou ook wel bijzonder zijn als je een ps4 vergelijkt van ¤300 met een setup van ¤2000 dat het verschil minimaal is.

En anders verwijs ik je graag door naar Pearl Pearl Pearl...

[Reactie gewijzigd door RBN026 op 15 juli 2016 15:42]

mja, het zit hem er vaak in dat voor de PC-versie bepaalde effecten bijvoorbeeld in een wat hogere resolutie worden gerenderd. Dan gaat het om fijne details, en moet je er echt naar gaan kijken om het te zien. De upgrades die worden uitgevoerd staan qua prestatie/beeldkwaliteit vaak niet echt in verhouding. Soms ook wel, dan is er hard aan gewerkt.
Extreem veel beter is het natuurlijk nooit, want ja: De currentgen PC-gamer verwacht 60 fps ultra op 1080p met een gtx 960....
Klopt helemaal, het zijn vaak maar hele kleine verschillen vergeleken pc graphics en de ps4/x1 graphics dat het gewoon verwaarloosbaar is, en al helemaal als je kijkt naar de aanschaf prijs.

Zo werd hier altijd verteld dat de PC veel beter is, als ik dan zei: ja als je een pc koopt van 2000 euro zie je inderdaad verschil werd er gezegd: nee hoor, voor hetzelfde geld...
Nja dus niet toen niet toen de xbox 400-500 euro kosten en nu al helemaal niet nu die onder de 300 zit, voor dat geld krijg je niet gelijkwaardige graphics / prestaties.
Toch ben ik wel heel tevreden met mijn 980 in combinatie met een 1440p 24 inch scherm. Daarmee kom je wel op het punt dat alle games er sowieso toch een stuk strakker uit zien dan op een 40 inch TV.
Tja. Daar in tegen zit jij vast aan een abbonement á 10 per maand om online te kunnen spelen. Betaal je 10-15 euro meer per game bij release.
Pc gamen op vergelijkbare kwaliteit is inderdaad duurder in aanschafprijs. Maar smeer je het uit over 2-3 jaar ben je goedkoper uit met een pc van 600-700 euro. En in die prijs klasse is de pc grafisch zeker beter in kwaliteit.
Nja ik heb zowel een pc als xbox one.. ik weet maar al te goed de verschillen, en qua prijs is een xbox one een stuk goedkoper voor wat je krijgt.
Vooral de games with gold zijn bijna elke maand redelijk goed waardoor ik amper geld uitgeef aan games. Laatst The Crew gratis gekregen enz. Althans het zit in die paar tientjes per jaar. Eerst volgende game die ik weer ga kopen is bf1. En wat dacht je van 2e hands? Elk spel die je fysiek koopt kan je weer door verkopen.

Ik merk dat console gamen veel goedkoper is vergeleken de pc die ik ook heb.

Als je dan ook nog weet dat de graphics ook niet gek veel afwijken (uitzonderingen daar gelaten).
Moa ik heb geen sec spijt van de x1

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 15 juli 2016 19:11]

En de CPU zo'n 31% gebaseerd op clocksnelheid alleen (kan dus meer zijn als er verbetering gedaan is aan de architectuur etc).
De koelcapaciteit kan gelijk blijven, zeer waarschijnlijk gaan ze naar een 14nm chip die veel zuiniger is.
Dat de PS4 tegenvalt als next-gen, ben ik zeker met je eens.
Ja de verkopen laten dat ook zien.
"In het land der blinden is eenoog koning" ;)

De videokaartenverkoop zit overigens de laatste 3 jaar wel flink in de lift, evenals de populariteit van Steam.
Eens,

Qua specs valt het tegen, maar qua titels,markt en games zou ik het niet tegenvallend willen noemen. Die eer gaat naar Xbone (ik ren alvast weg)
Ik heb zelf een PS4 gekocht voor de games van Naughty Dog. Heb ook geen PS3 gehad dus ik heb me met de remakes wel kunnen vermaken. Maar verder, wat heeft de PS4 nou aan exclusives te bieden? Helemaal niks imo... totaal anders dan de PS3 en Xbox 360.

Alle multiplatformers doe ik wel op de PC O-)
http://www.gamerevolution...s-exclusives-18-months-in

Dit jaar is trouwens wel hét jaar voor exclusives voor ps4 tegenover Xbox.

Ik moet stoppen, wil geen fanboy uitstralen.

(ik game voornamelijk op pc btw)

[Reactie gewijzigd door Xfade op 15 juli 2016 13:46]

Laten we wel zijn: de eerste 3 jaren van de PS3 leek dat ding ook gigantisch te floppen. Er zijn maanden dat de Wii U nog beter verkocht dan de PS3 in die tijd, laten we dat niet vergeten. De PS3-exclusives werden massaal uitgesteld (of gecancelled, ik geloof zelfs dat Sony op E3 2005 vaporware heeft getoond om te achterstand op de 360 niet te erg uit te laten lopen - maar dat terzijde) - dat is de hoofdreden waarom de PS3-exclusives pas in de tweede helft van de lifespan uitkwamen. Die sowieso ontzettend lang duurde.

Daarnaast had de PS3 toch nog wél AAA-titels terwijl de helft van de PS4-lijst uit indies bestaat. En zelfs die kloppen niet, want bijvoorbeeld Blacklight is gewoon voor de PC verkrijgbaar. Games als MLB zijn voor ons Europeanen ook niet super boeiend.
En dat terwijl de PS4-lifespan al een heel eind op weg is, gezien de komst van de PS4 Neo.
De Nintendo Wii was ook lange tijd de populairste console, dus verkoopcijfers zeggen niet alles.
Tweakers heeft geen NDA op deze informatie. En de informatie is publiekelijk beschikbaar. Dus rapporteren ze dat. Dat noemt met journalisme.
Als je de slides bekijkt staat er rechtsboven: "CONFIDENTIAL".
Maar Tweakers zal niet de enige zijn die het post, het is waarschijnlijk al de wereld rond.
Probeer het Internet maar te stoppen.
Het is nu "publiekelijk beschikbaar", omdat het op het Internet staat zonder wachtwoord.
Maar dat wil nog niet zeggen dat de documenten opengezet had mogen worden voor het publiek, vandaar: "confidential".
zolang tweakers niet de partij is die het lekt maar gewoon een nieuwsbericht van een andere site overnemen valt hen niets aan te rekenen. Ook zijn dit soort leaks niet altijd "perongeluk".
Als je niet de nda ondertekent hebt en er lekt iets mag je dingen die bekend worden gewoon uitgeven, want je hebt er niks mee te maken.
Ik denk dat het op die manier werkt

[Reactie gewijzigd door SickHekker op 15 juli 2016 12:28]

Wat is er mis met de koelcapaciteit ?
Ik ben een leek mbt cpu's en gpu's en dergelijke. Maar als ik het vergelijkingsoverzichtje zie, dan krijg ik het idee dat de Neo echt veel beter in staat is een mooier en vloeiender beeld weer te geven. Dat geeft mij als 2 jarige eigenaar van een PS4 een beetje het gevoel dat ik genaaid word/ben. De woorden die dan doen beloven dat spellen op beide platforms speelbaar zijn geven mij niet veel troost. En doet mij vermoeden dat ik nog een jaar kan spelen op de PS4 voordat de AAA-titels alleen op de Neo uitkomen.

Of zijn die specs er op VR te ondersteunen en gebeurd dat niet op de PS4?

Nogmaals: ik ben een leek, maar zo komt dit op mij over.

[Reactie gewijzigd door Jasphur op 15 juli 2016 12:30]

Het gaat nog steeds wel speelbaar zijn. Daar wordt in ieder geval flink op gehamerd door Sony, en ik geloof ze ook wel, want dat kunnen ze ook makkelijk doen. Ze kunnen makkelijk een versie maken die op de PS4.0 draait door simpelweg met settings te tweaken, net zoals je dat bij een oudere PC doet. De meeste games doen toch maar 30frames (Helaas; ik ben ook een Ps4-owner :'( )

Het feit dat er een andere console waarop het er mooier uitziet, doet daar niks aan af, tenzij je het die mensen misgunt.

Een beetje net als bij games die zowel voor Ps3 en Ps4 uitkomen, je hebt de keuze om over te stappen of niet.
Het gaat nog steeds wel speelbaar zijn.
Hoe bedoel je nog steeds? Ik vind veel games nu al aardig onspeelbaar. }>
:'(
als ik oneindig tijd had bouwde ik een game-pc voor mn tv..

Ja of bedoel je qua moeilijkheidsgraad
Laten we hopen dat steamOS wat meer op gang komt. Probleem is dat er nu gewoon te weinig games zijn voor Linux, waarop SteamOS gebaseerd is. De nieuwe Vulkan API zou daar wel eens verandering in kunnen brengen.
In mijn ogen was het grootste probleem met de Steam Machines dat ze belachelijk duur waren. PC gamers stapten niet over omdat ze veel beter zelf een PC konden bouwen voor veel minder geld, terwijl console gamers er niet aan wilden omdat de PS4 en X1 gewoon veel goedkoper waren.

Kortom ze probeerden een gat in de markt te vullen dat er niet was.

Voor wat betreft SteamOS zelf hoopte ik echt dat zowel gamers als developers compleet ziek zouden worden van Windows 10 als platform, en dus naarstig op zoek zouden gaan naar een alternatief. Dat is helaas niet gebeurd. Ook zet AMD helaas veel minder in op Vulkaan dan op Mantle toentertijd, omdat er nu DirectX 12 is, en dat vinden ze wel prima.

Ten slotte zit er nog veel meer achter een game dan alleen de graphics. Denk bijvoorbeeld aan sound, input, maar ook filesysteem access. Daar moet de engine dan ook allemaal abstracties voor hebben. Dan is het toch makkelijker om dat gewoon achter wege te laten en het maar voor één platform te doen.

Ik blijf hopen, op veel Vulkan support en uiteindelijk een switch weg van Windows. Maar helaas zie ik het zo snel nog niet gebeuren.
Ja als ik zoiets ga doen wordt het gewoon Windows met Steam op hdtv-modus.
Verschil is wel dat je na 2 jaar wel een keer moest overstappen op de ps4 omdat op de ps3 nog maar weinig games komen, maar ik begrijp wat je bedoelt.
Begrijpelijke reactie maar dat gaat niet gebeuren. Daarmee gaan de uitgevers ontzettend veel geld mislopen, aangezien de consoles inmiddels al mooi verspreid zijn over miljoenen mensen. Die klanten laten ze echt niet zomaar stikken hoor. :)
Ik denk dat je gelijk hebt. Maar goed, marketing is een raar iets.We gaan het zien. Ik blijf in ieder geval nog veel plezier houden van mijn PS4 "Classic" want er komen nog een paar goede games aan.
Zolang Sony vereist dat elke titel op de PS4 als op de Neo gespeeld moet kunnen worden mis je niet veel met je huidige console (behalve dan dat je geen UHD of degelijke VR kunt afspelen).
Ik hoop stiekem wel dat de framerate omhoog kan bij de Neo (moeten games dat nog wel gaan ondersteunen met patches). Ik word soms een beetje gaar van die 30 frames
Ik dénk dat Danny.G gelijk heeft. Consolebouwers verdienen doorgaans niet op de consoles zelf (die worden vaak genoeg met verlies verkocht), maar op de games die ervoor verkocht worden (zie bijv. http://www.geek.com/games...es-ps-plus-sales-1571335/). Zouden ze op een console zelf verdienen, dan zouden ze er baat bij hebben dat iedereen de nieuwe PS4 Neo zou kopen, en zou je angst mogelijk terecht zijn, maar dat is dus niet zo.

Waarom dan toch die PS4 Neo uitbrengen? Ik denk om 'up-to-date' te blijven en zo te voorkomen dat mensen die graag de beste graphics hebben niet overstappen naar een van de concurrerende consoles (& bijbehorend games), wat tot verlies van marktaandeel en inkomsten zou leiden. Hoe dan ook, denk dat je nog wel even goed zit qua 'nieuwe games' voor de PS4, zolang niet de meerderheid van de mensen naar de Neo is overgestapt (en dát zie ik niet zo snel gebeuren, daarvoor lijkt de gain in termen van graphics me te laag).
Natuurlijk moet het allemaal in de toekomst nog blijken, maar wat uit eerdere informatie is opgemaakt (deze gelekte documentatie is namelijk niet heel erg recent; of bevat in ieder geval weinig nieuws). Het is natuurlijk maar de vraag of PS4-performance 'de dupe' gaan worden; maar onderstaande 'guidelines' zal al enkele maanden geleden geopenbaard:

PlayStation 4/Neo Game Compatibility

Sony is very keen on developers supporting both systems simultaneously, and is motivating developers to ensure that there is Neo support in all PS4 titles from Q4 onwards this year. It's also firm on unifying the platforms with little or no exceptions:

Neo-only or PS4-only games are not permitted (remember that Neo can still run unenhanced titles - developers are simply prohibited from locking out audiences of either console).
All games you purchase, whether via disc or from the PlayStation Store, should offer both PS4 and Neo functionality with no extra costs associated in running titles on a different console.
All new titles with Neo support use unified packages that run on both platforms. The CPU binary is identical, while three GPU binaries (shared, PS4-specific and Neo-specific) are all contained in the same package.
All DLC and additional content is entirely cross-platform. Unified downloads are used for both this, and basic game patches.
Neo support for old games is allowed via 'forward compatibility' patching - but this will not be allowed for new titles.
Developers cannot supply exclusive gameplay features for Neo owners. If the game has a split-screen mode, it must be available on both systems. However, modes can be enhanced - so a two-player split-screen mode on PS4 could be expanded to allow a four-player variant on Neo.
Developers cannot add exclusive content to either PS4 or Neo systems.
If there's a bug in Neo-specific code, developers are not allowed to divert Neo owners to the PS4 codepath. The game must be fixed.

meer leesvoer:
http://www.eurogamer.net/...riginal-ps4-will-co-exist
http://www.eurogamer.net/...aystation-4k-neo-revealed

Als we bovenstaande mogen geloven dan moet men een hoge mate van pariteit behouden tussen PS4 en Neo games. Maar een mogelijk scenario is dat een PS4 versie van een toekomstige game mogelijk op 900P draait, terwijl de Neo versie op (minimaal) 1080p.

Sony (en Microsoft) hebben voor de PS4 en X1 vrij laag ingezet qua specificaties, en daar was de prijs ook naar. Nu blijkt dat er een vrij grote 'rush' is als het gaat om het pushen van meer pixels in hogere resoluties; met name door requirements vanuit de VR-hoek; en het feit dat veel GPU-procede's ook een stuk efficienter zijn geworden. Dat de PS4 en X1 meer dan 4 jaar 'mee zouden gaan' als het gaat om competetieve hardware was vanaf 'dag 1' al niet realistisch.. Dit wil overigens niet zeggen dat er uit beide apparaten geen prima graphics te toveren valt; kijk maar naar de exclusives op betreffende consoles. Lijkt mij wel dat men name de CPU-boost goed van pas zal komen voor varia open-world games, en voor multiplatform games in het algemeen.

Het zal mij dus niet verbazen dat men langzaam aan de huidige PS4 voorraad zal laten slinken (of hier met een budget/slim model voor komt); aangevuld met de Neo die voor 350 a 400e te koop zal zijn.


-edit: typos-

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 15 juli 2016 13:27]

Ik ben eigenlijk alleen maar benieuwd, hoe lang het gaat duren, voordat Sony gaat toestaan dat de eis aan gelijkheid wat betreft beschikbaarheid van games, dor Sony losgelaten gaat worden en bijvoorbeeld een Destiny 2 aleen maar op de PS4 Neo uitkomt, of erger, beiden uitkomen voor dezelfde PS en vervolgens het platform in tweeen gescheurd wordt, doordat men bepaalde zaken niet meer gaan ondersteunen op de "oude" PS4.
Die kans is zeker aanwezig, al lijkt de hardware nog veel op elkaar, gok ik bij cross-platforms op een 2 settings (low/high) tussen de 2 consoles, maar zal me niet verbazen dat er games exclusive Neo gaan uitkomen.

De andere kant, kan best zijn dat alle 'extra power' 90% van de tijd wordt ingezet voor een nóg stabielere framerate of de VR helm, maar dat er initieel geen grafisch onderscheid gaat komen, dat onder de kap de 2 consoles identiek blijven.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 15 juli 2016 12:40]

Met de huidige hardware en OS op beide systemen zie ik dat niet gebeuren.
En het is voor Sony ook niet voordelig.
Wat ik wel zie gebeuren zijn spelmakers die dan op het doosje zetten "runs best on Neo/scorpio"
eerdere 'infoleaks' claimen dat er juist geen exlcusives zullen zijn, en dat de 'featureset' in games gelijk moet zijn. Er mag wel gedifferentieerd worden; dus een game op PS4 mag een 2player splitscreen mode bevatten, en de PS4 Neo variant bijvoorbeeld een 4 player splitscreen mode.
Er gaat inderdaad een tijd komen dat de ps4 wordt losgelaten en er wel games komen naar de ps4neo en ps5 bijvoorbeeld. Maar dit kan dan weleens tot 2019/2020 duren. Vertrouw Sony nog wel dat ze de ps4 bezitters niet compleet gaan naaien.
Voel me toch al aardig genaaid moet ik zeggen en ga de stap naar PC dan ook maken volgend jaar want vind dit model van geld claimen gewoon te triest voor woorden.
Het lijkt erop dat we naar een systeem gaan dat werkt met een opvolger om de ~3-4 jaar, waarbij altijd ten minste twee versies tegelijk ondersteund worden. Het lijkt mij aannemelijk dat ondersteuning voor de huidige PS4 terugloopt wanneer de opvolger van de Neo uit is. Dit kan in de vorm van een harde grens (waarbij games dan alleen nog uitkomen voor de Neo en de opvolger daarvan, en de huidige PS4 wordt achtergelaten), of in een vorm dat ontwikkelaars zelf mogen besluiten wat ze ondersteunen en hoe lang (dus een soepele uitfasering wanneer de PS4 niet meer genoeg gebruikers heeft om interessant te zijn). Daarmee heeft elke console alsnog een levensduur van 6-8 jaar, maar kan er eerder geüpgraded worden wanneer men wil.

Volgens mij hoeven we niet snel in te zitten over end-of-life van de PS4. De player base is groot en groeit snel; ontwikkelaars zouden enorm dom zijn om daar niet aan te verkopen. Pas wanneer de PS4 player base te klein is om porteren aantrekkelijk te maken, komt end-of-life in zicht.

Ik zie 't allemaal vooral als positief. Eindelijk backwards compatibility; geen volledige resets meer waarbij je games, controllers en online aankopen allemaal nutteloos worden bij een upgrade. Alles blijft uitwisselbaar, en online samen gamen blijft gewoon mogelijk, want PS4 en Neo gaan samen in de multiplayer-modus. Ook maakt deze release-strategie meer technische vooruitgang mogelijk, wat zeker met VR wenselijk is, en wat betere graphics en ervaringen oplevert. Maar dan volledig optioneel, met slechts een overstap wanneer de consument dat wil.

Voor de industrie is het ook positief (en daarmee ook weer voor ons als gamers), want ontwikkelaars hebben straks niet meer het probleem dat een game voor een gloednieuwe console maar een kleine groep afnemers heeft. Als games uitkomen voor twee versies, dan is er een veel grotere markt op elk moment van de cyclus en hoeft er niet telkens opnieuw een player base gecreëerd te worden. Dat maakt het interessanter om games uit te brengen voor relatief jonge consoles (omdat je verkoopt aan de oude én de nieuwe player base), levert meer op, en meer inkomsten kunnen weer zorgen voor meer en betere games.

Mijn PS4 is al verkocht, en ik ben benieuwd wanneer de Neo uitkomt. De geruchten gingen over eind 2016, maar Q1-2 van 2017 zou ook kunnen (misschien heeft Sony zelfs wat meer tijd genomen nu bekend is dat Scorpio pas eind 2017 komt). Kan ik dan Uncharted 4, Horizon Zero Dawn, Days Gone, God of War, Spider-Man, Detroit: Become Human e.a. in optima forma gaan spelen. Tegelijk worden al deze games ook voor de huidige PS4 al indrukwekkend, dus win-win.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 15 juli 2016 13:41]

Toch vreemd dat de HDD geen uitbreiding krijgt, gezien de Prijs/GB is gedaald, en een nieuw spel al gauw 50GB in beslag kan nemen.
One S schijnt ook een 1 en 2TB versie te krijgen.
Is hier een reden voor?

[Reactie gewijzigd door justvdlinde op 15 juli 2016 12:28]

Ik denk dat het grote verschil is dat bij de Xbox de interne HDD niet te wisselen is.
De PS4 bij mijn weten wel, ik verwacht dus dat ze daar de kosten op beknippen om evt goedkoper uit de bus te kunnen komen dan MS zoals ze ook hebben kunnen doen bij de initiele release
Yep klopt, maar aan de andere kant hang je aan de Xbox gewoon een USB 3.0 harde schijf waar je spellen op kan installeren en vanaf kan spelen. Dus geen back-up maken, uitbouwen harde schijf, inbouwen nieuwe harde schijf, OS installeren, back-up terugzetten. Qua gemak vind ik de Xbox oplossing toch echt de betere.
En er is een duidelijke performance winst indien je games vanaf de externe disk start, qua loading times dan.

Ik heb een Xb0x one met een 1TB (bruikbaar maar 760GB naaiers) maar er hangt een 4TB WD Desktop disk aan.
Ik denk dat ze mey dezelfe hdd de snelheid bedoelen ipv grote. Sowieso zijn er al 1tb modellen.
Prijs/GB is nauwelijks gedaald in de afgelopen 3 jaar voor een HDD, wel voor een SSD.

Een 2TB HDD begin 2013 was 80 euro en het is nu 75 euro. 1TB was 53 euro en nu 50 euro.

Prijsverschil tussen 500GB en 1TB is wel een stuk kleiner geworden. Ze hadden 1TB erin kunnen doen, maar waarschijnlijk hebben ze een deal kunnen krijgen voor 500GB en komen ze later wellicht met een 1TB of 2TB versie.
Ik ben een benieuwd of deze snelheidsboost + meer cores ook leidt tot hogere framerates.
Ik denk dat deze extra marge gewoon bedoeld is om framedrops op te vangen. Games worden gemaakt om op de PS4 te draaien maar hebben daar dan net minder last van op de 4.5.
Volgens mij is het wel duidelijk dat games in de 'base PS4' mode gewoon identiek draaien als op de oude PS4, en dat het apparaat dan gewoon terugklokt en de helft van de GPU uitzet. Als developers hun oude games beter willen kunnen laten draaien moeten ze een patch uitbrengen met een Neo mode, waarin ze de framerate en detail niveaus kunnen aanpassen, zo lang ze maar geen gameplay features enzo toevoegen die niet in de niet-Neo mode zitten.
Het verschil met de PS4 en Neo is dat Neo zich richt op gebruik in combinatie met uhd-televisies met 4k-weergave. Voor bezitters van een hdtv zou de console hogere framerates en andere betere grafische prestaties moeten leveren. Ook komen er specifieke, niet nader genoemde features voor de Neo. Onder andere wordt overwogen het opnemen in 1080p mogelijk te maken.
Staat letterlijk in het artikel.
dezelfde cpu maar met een behoorlijke mhz-boost,

alle speculatie lijkt er op te wijzen dat het een soort van rx480 / rx470 is (met andere clocks misschien).

Dus (mijn gok) is dat de Neo van een ondergeclockte 7870 naar een ondergeclockte rx480 gaat, met een overclocked cpu (dezelfde oude cores meegebakken in de APU dus ook mee in het nieuwe productie proces, en dus hogere clocks mogelijk).

Als je de resolutie hetzelfde laat, dan lijkt me dat er best een bak aan ruimte over is voor hogere framerates / stabiele framerates en meer eye-candy.

Genoeg voor 4K niet (maar er zal wel een soort van hardware-based upscaling aanwezig zijn) en genoeg voor VR is op het randje volgens mij, maar dat zullen we zien.

Zolang ze maar oppassen om inderdaad de beloftes van compatibiliteit waar te maken dan lijkt het me toch een erg leuk kastje om op de markt te hebben.

Duurder maar meer power. Is het te duur voor je, dan heb je de normale PS4. Lever je iets in maar alles werkt en het is ook geen slecht ding. (Hetzelfde is natuurlijk zo voor Project Scorpio aan het xbox-kamp).
Nice, dan zat ik er een paar weken niet zo ver naast. ;)
Ik verwacht dat ze niet meer een custom SOC gaan gebruiken met ge-integreerde graphics maar juist de Polaris architectuur nemen en dit keer een beetje zoals een PC met een aparte CPU en GPU gaan werken maar dan wel geïntegreerd op 1 mainboard.

Dat kan allemaal met componenten gebouwd worden die op dit moment beschikbaar zijn en benodigd alleen een PCB en geen nieuwe chip design. Hopelijk komt hij daardoor ook snel op de markt.

Een paar weken geleden heb ik een blog post geschreven waarin ik uitleg waarom ik denk dat de komst van de PS4 Neo en de Xbox One Scorpio goed nieuws is voor PC gamers! Daarin vertel ik ook een beetje over het verleden met consoles vs computers zoals ik dat beleefd heb in mijn jeugd. Deze post kun je hier vinden.
Ik verwacht dat ze niet meer een custom SOC gaan gebruiken met ge-integreerde graphics maar juist de Polaris architectuur nemen en dit keer een beetje zoals een PC met een aparte CPU en GPU gaan werken maar dan wel geïntegreerd op 1 mainboard.
Never, het gebruik van SOC's laat Microsoft en Nvidia Sony toe een hoop kosten te besparen. Een custom SOC laat ze toe om:
  • Totale controle over de hardware
  • Eenvoudigere PCB's te ontwerpen
  • Vereenvoudigt de kwaliteitscontrole
  • Verminderd energieverbruik
Als ze terug naar een aparte CPU en GPU gaan verliezen ze al die voordelen. Consoles gaan fysiek nooit meer op PC's lijken, meer het tegenovergestelde en in lijn met de industriële trend, de hardware gaat meer en meer geïntegreerd worden.

Edit: Hehehe :+ , Sony dus ja.

[Reactie gewijzigd door Lorefice op 15 juli 2016 13:54]

Ik vraag het me af. Als ze de PS4 Neo snel willen uitbrengen verwacht ik niet dat ze tijd hebben om een custom chip design te maken van een combi Jaguar & Polaris. Inclusief shared GDDR5 controller, etc.

Ik denk dat ze vanwege tijd (en daardoor ook lagere investerings-kosten) alles op 1 PCB gaan integreren, zoals bijvoorbeeld de PS3 ook was (waar praktisch op het laatst nog eventjes een GTX 7800 aan vast is geplakt).

Maar goed, het blijft speculeren natuurlijk. We gaan het wel zien. ;)
Zowel de PS4 als de Xbone hebben een AMD SoC, hoe kom je aan Nvidia?
Ik verwacht nog wel dat de cpu en gpu van de ps4neo tenminste op 1 chip gaat zitten. Dat er staat dat het polaris gpu is hoeft het niet te betekenen dat het een 1 op 1 kopie van rx 480 erin komt, maar een aangepaste versie. Sowieso een reden waar een console geld op kan besparen, is dat ze niet apart vram en ram nodig hebben, maar alleen vram, volgens mij is dat niet mogelijk als de cpu en gpu apart van elkaar zitten, maar dat weet ik ook niet zeker.

Krachtigere consoles betekend ook games met betere graphics, dus ook betere graphics voor de pc versie. Maar de games moeten als nog uitkomen op de ps4, dus worden graphics nog steeds tegengehouden.
Waarom zouden er 2 x zoveel GPU cores op zitten? Misschien om 2 schermen te voorzien in plaats van een? En wat heeft twee schermen? Zo 'n helm? Je weet wel? En het zou me niet verbazen als de rest van de 'upgrades' gewoon de componenten met dezelfde compatibiliteitsspecificaties zijn als de originele PS4, alleen dan naar de huidige standaarden/snelheden/etc. Ergo, ze kunnen hun VR systeem niet releasen met de huidige PS4 omdat die het qua grafische ondersteuning gewoon niet trekt. Mijn advies, koop geen PS4 VR pakket als je de Neo er niet bij aan kan schaffen (en de oude PS4 hebt).

[Reactie gewijzigd door staxas op 15 juli 2016 12:40]

Omdat dat ding vermoedelijk op 1080p moet gaan draaien, en dan wil je de grafische rekenkracht ook gewoon tot je beschikking.

Ik denk dat dit gaat om een Polaris op een APU geplakt. De polaris 10 is de king momenteel van die prijsklasse en biedt voor ~ 150W zowat gelijkwaardige prestaties als een 290x die 250 tot 275W vergt. AMD kan momenteel mass scale polaris produceren dus het lijkt ook logisch dat ze deze in gaat zetten voor de NEO en mogelijk andere consoles ook.
Precies mijn gedachten ivm de komende Playstation VR en de PS4 Neo. Heb mijn preorder ook maar geannulleerd omdat ik eerst de kat uit de boom willen kijken.
Interessant, was misschien van plan om 2dehands een PS4 te scoren. Benieuwd wat deze moet kosten, zal vermoedelijk ook langer meegaan dan de original.
tja, mijn full hd PS4 gaat minstens zo lang mee als mijn full hd tv scherm. Tegen de tijd dat ik over ga naar 4K en er kan op 4K gegamed worden dan kijken we wel weer, maar voor alleen het afspelen van 4k films vervang ik de console niet. Als de systemen naast elkaar moeten blijven bestaan, dan verwacht ik een high end prijskaartje voor de ps4-neo van minimaal 150%ps4-base.
Nou, ik heb ook een hd tv, maar ik teken voor 1080p 60 fps met wat meer textures enzo.
Ga maar uit dat de PS4 neo dezelfde introductieprijs heeft als de PS4 had..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True