Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 322 reacties

Sony heeft de PlayStation 4 Pro aangekondigd. Het is een krachtiger versie van de PlayStation 4, die naast het huidige model op de markt zal komen. De PS4 Pro kan games in 4k-resolutie weergeven en ondersteunt hdr-weergave. De gpu is ruim 2x zo snel als die van de PS4.

PlayStation 4 Pro is de officiële naam voor de 'PS4 Neo', waar in de afgelopen maanden al veel informatie over uitlekte. Sony heeft nog niet alle technische details over de nieuwe console naar buiten gebracht, maar de informatie bevestigt eerder verschenen gegevens.

Ontwikkelaars kunnen zelf kiezen waar ze de extra rekenkracht van de PS4 Pro voor gebruiken. Het geeft ze onder andere de mogelijkheid om games in 4k-resolutie te renderen. De ontwikkelaar van Call of Duty claimt dat Infinite Warfare en de remaster van Modern Warfare op de PS4 Pro in 4k-resolutie zullen draaien met een framerate van 60fps.

Verder ondersteunt de PS4 Pro hdr-weergave. Sony brengt overigens volgende week een firmware-update uit voor alle PS4-consoles met deze functionaliteit. Tijdens de presentatie toonde Sony demonstraties van diverse games die op de PS4 Pro in een hoge resolutie draaien met hdr-support. Onder andere Horizon Zero Dawn, Call of Duty Infinite Warfare, Days Gone, Deus Ex: Mankind Divided, For Honor en Infamous First Light worden getoond.

Sony benadrukt dat de PlayStation 4 Pro naast de PlayStation 4 op de markt komt en dat beide modellen ondersteund blijven. Zowel oude als nieuwe PS4-games werken op beide modellen, dat geldt zowel voor games op schijf als voor downloads.

Niet alleen nieuwe games kunnen profiteren van de kracht van de PS4 Pro, ontwikkelaars kunnen ook voor bestaande games updates uitbrengen om de games beter of mooier te laten draaien op de nieuwe console. Sony noemt dit 'Forward Compatibility' en volgens de consolebouwer zijn er een zestal first party-games die bij de launch zo'n update krijgen. Daaronder zijn in ieder geval Uncharted 4 en Infamous First Light. Ook 'een paar' games van third party-studio's krijgen direct een update als de PS4 Pro beschikbaar is. Daaronder is in ieder geval Call of Duty: Black Ops 3. Ook EA maakte bekend dat FIFA 17 en Battlefield 1 direct als de PS4 Pro beschikbaar is een update krijgen.

Bioware demonstreert Mass Effect Andromeda in 4k-resolutie op de PlayStation 4 Pro

De PlayStation 4 Pro levert niet alleen in combinatie met 4k-tv's voordelen op. Ook op een full-hd-tv kan de extra rekenkracht worden ingezet. De console herkent aan welke tv hij is aangesloten en afhankelijk daarvan draait de game in een bepaalde modus. Ontwikkelaars kunnen hun game in full-hd-resolutie bijvoorbeeld met een hogere framerate laten draaien, of meer grafische details toevoegen.

Sony toonde een aantal voorbeelden van hoe ontwikkelaars de rekenkracht van de PS4 Pro inzetten op 1080p-tv's: Epic Games voorziet Paragon van meer grafische details en verbeterde visuele effecten; Warner Bros. voegt aan Shadow of Mordor super sampling anti aliassing toe. Ontwikkelaars kunnen de rekenkracht van de PS4 Pro ook inzetten om de graphics of framerate van PSVR-games te verbeteren.

Al in maart werd duidelijk dat Sony met een nieuwe console zou komen, destijds stond het apparaat nog bekend onder de codenaam Neo. Na de eerste geruchten verscheen er veel informatie over het apparaat  online. In juli lekte een document uit waarin de specificaties en werking van de PlayStation 4 Neo werden omschreven.

Volgens het document is de hardware in de nieuwe console gebaseerd op dezelfde architectuur als de originele PS4. De Pro-versie heeft net als de PS4 acht Jaguar-cores, maar deze zijn 1,3x zo snel geklokt met een snelheid van 2,1GHz. Het grafische gedeelte van de chip bestaat uit 36 compute units op 911MHz. De originele PS4 heeft 18 cu's op 800MHz. Deze upgrade resulteert in een ruime verdubbeling van de beschikbare rekenkracht. Net als de PS4 gebruikt de PS4 Neo 8GB gddr5, maar het is hoger geklokt, waardoor de bandbreedte uitkomt op 218GB/s.

Sony heeft de PlayStation 4 Pro woensdag aangekondigd tijdens zijn PlayStation Meeting, waar ook een kleinere versie van de huidige PS4 werd getoond. De kleinere PlayStation 4, die geen nieuwe naam krijgt maar het huidige model zal vervangen, is in Europa vanaf 16 september te koop voor 299 euro in een uitvoering met 500GB-hdd. De PlayStation 4 Pro krijgt een 1TB-hdd en is vanaf 10 november te koop voor een adviesprijs van 399 euro.

PlayStation 4 ProPS 4 en PS4 Pro

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (322)

-13220303+1111+211+31Ongemodereerd160
1 2 3 ... 8
Officiële specificaties van de Playstation 4 Pro staan online op de Japanse site van Sony

http://www.jp.playstation.com/ps4/hardware/cuh7000bb01.html

Even google vertalen eroverheen halen en het is allemaal prima te lezen. :Y)
Uitgebreide specs:

8 jaguar core's op 2,1GHz. Jaguar komt uit 2013 en is dus duidelijk niet meer de nieuwste CPU serie van AMD. pricewatch: AMD Athlon 5350 Boxed is bijvoorbeeld ook op de Jaguar architectuur gebaseerd, dit is een budget low power, low performance quadcore op socket AM1. Deze PS4Pro gebruikt hier dus acht core's van en heeft een iets hogere kloksnelheid met 2,1GHz vs 2,05 GHz.

Als GPU wordt gesproken over 36 compute units, één compute unit is bestaat bij AMD uit 64 streamprocessors, waarmee de GPU dus 2304 streamprocessors heeft in totaal. Precies evenveel als Polaris 10 welke je o.a. vindt in de RX 480. De GPU is echter wel lager geklokt, waar de RX 480 maximaal op 1266MHz loopt, doet deze PS4Pro het rustig aan met 911MHz, een stuk lager dus. Dit komt omgerekend dus neer op 4,198Tflops aan grafische rekenkracht, wat 72% van de rekenkracht is van de RX 480 met 5,833Tflop.

De geheugenbandbreedte is 218GB/s, dit is 85% van de geheugenbandbreedte van de RX480 welke 256GB/s aan bandbreedte heeft, procentueel dus meer, dit is echter niet vreemd omdat ook de CPU hier gebruik van moet maken, terwijl dat bij een losse videokaart natuurlijk niet zo is. Daar heeft de CPU gewoon zijn eigen geheugencontroller en RAM en deelt dit niet met de videochip.

De geheugenchips zullen acht 7 Gbps GDDR5 chips zijn, geklokt op 1700 MHz, alleen dan kom je namelijk op 218GB/s aan bandbreedte als het wordt gecombineerd met een 256 bit geheugenbus.

Wat wel opvallend is, is het genoemde verbruik op de Japanse site, dat is met 310W vrij hoog voor een laag geklokte RX 480 met 8 Jaguar core's. Je zou bijna denken dat de chips niet op 14nm Low Power Pro bij Global Foundries of 16nm FinFET PLUS bij TSMC wordt geproduceerd, maar op een ouder 28nm proces bij TSMC om de kosten te drukken. Of de 310W is overdreven, dat kan natuurlijk ook.

Op 28nm zou een acht core Jaguar op 2,1GHz zo'n 50W moeten verbruiken, op een modern 14/16nm FinFET productieproces moet iet van 30W wel mogelijk worden. De RX 480 doet op 1266MHz zo'n 160W op 911MHz zal dit een stuk lager liggen, iets rond de 100/110W waarschijnlijk. Dan kom je dus bij 14/16nm FinFET uit van een verbruik van 130/140W, totaal met andere componenten dus maar iets van 150/160W, verlies van de voeding erbij zal je hooguit op zo'n 160W komen. Dat zit nogal ver verwijderd van de 310W. Om op 310W te komen moet je echt naar 28nm gaan, of de 310W slaat nergens op, dat kan natuurlijk ook.

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 8 september 2016 00:10]

310 watt is het totale vermogen van de voeding als ik me niet vergis, en niet het verbruik. Na die sheet lijken velen op internet het maar over te nemen van elkaar inplaats van goed te kijken.
Wow vreet die PS4Pro echt 310W maximaal vermogen, dat is gewoon het dubbele tot het drievoudige van het maximale van de PS4. Hieronder een lijstje van het verbruikt van overige consoles.

PS4: 90-150W
Xbox One: 70-120W
Wii U: 35W
PS3 Slim: 85W
PS3 Original: 190W
Xbox 360 S: 90W
Xbox 360 Original: 180W
Wii: 40W

Bron.
De Xbox 360 Original, heb je ook in verschillende fases. Er zijn 3 types.
Het launch model had een voeding mee gekregen van 203Watt, die er na 175Watt en de laatste 150Watt.
Kortom, als je kijkt naar de prestaties van een RX480 op 4k, dan is dat; "4k @ 60fps" verhaal hoogstwaarschijnlijk lulkoek. Lijkt me sterk dat ze dat met optimalisaties kunnen bereiken.
De huidige PS4 heeft soms al moeite om 30fps op FullHD te halen, toch?

Edit: mmm blijkbaar geen punt: Guerilla Games

[Reactie gewijzigd door DeerDitch op 8 september 2016 09:32]

Ligt er maar net aan hoe zwaar je de game maakt. 4K met 60 fps moet lukken voor een game als de eerste Crysis op de hoogste instellingen zonder AA. Wel een game uit 2008, maar ziet er imo nog steeds mooi uit. Daarnaast is er natuurlijk met goede optimalisaties veel uit te halen en kan mooier dan Crysis ook prima hierdoor.

Neemt niet weg dat de meeste games niet op 4K met 60 fps gaan draaien. Lijkt mij overigens ook niet perse erg. Meeste mensen zullen geen 4K tv hebben en full HD, met HDR op 60 fps en veel meer detail ziet er toch meestal beter uit op een 4K scherm dan 4K 60 fps en lagere details zonder HDR.
Heb zelf met Battlefield 4 een tijdje op 4k gegamed met een 290x en later met 2 maar zag er prima uit op medium settings zonder aa en draaide rond de 60 fps.

Een 290x zit rond de 480 met prestaties.
Dat is best grappig, 4k gamen met medium settings. Heeft dat zin? :?
Zou dan eerder 1080p op ultra nemen.
4k medium ziet er mooier uit dan 1080p ultra.
Het verschil tussen 4k medium en 4k ultra is moeilijk te zien en geloof me ik gebruik een Panasonic tx50ax800 tv(4k 50 inch).
Ok, goed om te horen... Ik zit nog op 1080 hier, maar bevalt me prima. Toch maar eens kijken wat dan precies het verschil is op 4k :)
"native" 4K zal erg lastig worden voor complexe games. Mark Cerny opende daar ook mee in zijn presentatie. Maar er zijn best wat rendering-truukjes die in combinatie met een goede (hardwarematige) upscaler erg in de buurt komt van native 4K. Dit zal voor veel consumenten al 'meer dan genoeg' zijn vermoed ik.
Afhankelijk van wat voor games, een Battlefield 1 op ultra zal niet draaien op 4k @ 60fps, maar een simpel spelletje zou dat mogelijk wel kunnen...
Een RX 480 op 900mhz die 4k60 aan kan? Misschien inderdaad in COD op low settings.

[Reactie gewijzigd door DoubleYouPee op 8 september 2016 07:58]

Heeft Sony het over 4k60 gehad dan? Dat is geen realistische verwachting; alle enigszins redelijk betaalbare PC's kunnen dat ook niet aan in zware games, laat staan een console van $399.

De PS4 Pro gaat 4k gaming waarschijnlijk ondersteunen zoals de PS4 1080p ondersteunt: 30 fps voor de meeste games, en 60 fps voor grafisch lichte spellen en bepaalde multiplayer-modi. Zo gaat het al generaties lang op console, en het is aannemelijk dat dat zo blijft. Meer verwachten is niet realistisch. 4k @ 60 fps gaat wellicht wel gehaald worden, maar alleen in specifieke titels.

Op 1080p kan de PS4 Pro echter flink uitpakken qua frame rate en grafisch detail, ten opzichte van de gewone PS4. Daar ga ik 'm voor halen - ik wil Horizon Zero Dawn e.a. in optima forma spelen. 4K is niet de hoofdmoot voor mij, maar een flink sterkere GPU is meer dan welkom.

Toch vreemd: mensen klaagden enorm over de beperkte kracht van de PS4 toen die uit kwam, en als er dan een dubbel zo sterke editie komt (met forwards / backwards compatibility in games en accessoires), dan is het weer niet goed? Gamers zijn klagers, zo blijkt maar weer.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 8 september 2016 11:21]

Nee maar:
"De ontwikkelaar van Call of Duty claimt dat Infinite Warfare en de remaster van Modern Warfare op de PS4 Pro in 4k-resolutie zullen draaien met een framerate van 60fps."
Zoals ik zei: 4k @ 60 fps is wel haalbaar, als het grafisch detail maar genoeg teruggeschroefd wordt. Dat gebeurt ook op de huidige PS4 om 60 fps mogelijk te maken in COD multiplayer op 1080p, terwijl de singleplayer meer grafische pracht toont bij 30 fps. COD in multiplayer op 4k @ 60 fps zal dus lage grafische instellingen kennen waarschijnlijk, en blijkbaar is het dan net haalbaar om het te draaien. COD is grafisch ook niet de meest veeleisende titel.

Persoonlijk kan 4k me gestolen worden, en daarom ben ik blij dat Sony aangaf dat ook op 1080p de extra rekenkracht door ontwikkelaars kan worden ingezet. Daar verwacht ik dus een hogere frame rate en / of meer grafisch detail, en daar ga ik de Pro voor aanschaffen.
Leuk als ik het allemaal zo lees, een PS4 Pro, een up-gegrade PS4.
Alleen had ik er persoonlijk wel iets meer van verwacht.
En al helemaal door het gebruik van GDDR5 geheugen chips.
Alleen vind ik 218 GB/s aan bandbreedte, nou niet echt bepaald bijzonder om eerlijk te zijn.
Mijn oude EVGA GTX 760 doet bijna net zoveel, 192,2 GB/s.
Nou is dat nog steeds een verschil van 25,8 GB/s maar toch.
De 760 is immers ook niet de jongste meer, en de PS4 Pro moet dan als nieuw in de markt gezet worden.
Ik vind het persoonlijk dan ook maar wat magertjes.
Maar hoe dan ook, beter iets dan niets ;)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 8 september 2016 14:17]

Je kunt dat niet vergelijken, deze GPU heeft een totaal andere architectuur en maakt gebruik van betere compressie technieken waardoor minder geheugenbandbreedte nodig is.
Een één op één vergelijking is natuurlijk niet mogelijk, dat begrijp ik.
Maar wat de compressie technieken betreft van nieuwere GPU's, maakt niet dat elke game hier ook optimaal gebruik van maakt.
En wat ik uit de eerdere berichtgevingen van de komst van de PS4-Pro haalde, moeten games ook op de "oude/standaard" PS4 te spelen blijven, wat me helemaal laat denken van hmm, als dit maar goed gaat komen.
Aangezien het nu voor twee soorten hardware geoptimaliseerd moet gaan worden.
En als dat op de PC al regelmatig niet helemaal lekker gaat (er zitten wel goeie tussen, daar niet van) ben ik benieuwd hoe dit voor deze beide consoles gaat uitpakken (de standaard en de pro dus)

Maar wie weet, de wonderen zijn de wereld nog niet uit ;)
Maar wat de compressie technieken betreft van nieuwere GPU's, maakt niet dat elke game hier ook optimaal gebruik van maakt.
Het is niet game afhankelijk, het is onderdeel van de GPU, het is een hardware iets, geen software.
Ingebakken in de GPU's van tegenwoordig.
Ach zo...
Thx voor je snelle reactie, verklaard een hoop :Y)

Ik ben dan ook benieuwd, dus we gaan het zien :)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 8 september 2016 15:16]

Jaguar komt uit 2013 en is dus duidelijk niet meer de nieuwste CPU serie van AMD.
En dat is opvallend want? Het ontwikkelen van een game console duurt nou eenmaal jaren. Je besluit in je ontwerp fase wat je core onderdelen worden dus ik kan me goed voorstellen dat ze 2-3 jaar geleden hebben gekozen voor de processor. Daarna is het prototypen en testen. Best netjes om dat in 3 jaar te doen.

Niemand zou moeten verwachten dat in een game console ooit een CPU/GPU zal zitten die minder dan 2 jaar oud is. Dat is gewoon niet haalbaar. Met andere woorden, een console zal per definitie nooit beter zijn dan een PC wat hardware betreft.
Ik zocht me rot om het feit of de Pro wel een toslink heeft of niet, slim heeft het namelijk niet. Blijkbaar heeft de Pro het wel en ik ben nu blij. Kan iemand uitleggen waar de AUX voor bedoeld is? Is het voor stereo boxen/headsets?

Hier trouwens een link voor de unboxing en werking van de Slim en nieuwe DualShock 4:

https://www.youtube.com/watch?v=FcPc3Fe49SI
AUX port is de port die Sony gebruikt voor accesoires zoals de PS camera.
https://translate.googleu...1ZkAj6r7vo9yZ1OLhu_tMsXxg
Voor de tweakers die te lui zijn, bovenstaand de directe link met translation naar Engels
Ja er zit dus gewoon een amd cpu in en een amd videokaart.
Maar deze videkaart zal dus sneller en beter moeten zijn dan de vorige versie 4 playstation.
En 4k hdmi output.
Misschien ga ik hem wel kopen 400 euro vind ik niet zoveel voor een geupdate product.
Vind het als het klopt een beetje erg krom dat deze geupdate playstation geen ultra hd loopwerk heeft dat wilt dus zeggen dat ie wel 4 schermen kaan aansturen en geen 4 k content kunt afspelen.
Maarja het staat nergen duidelijk vermeld laten we van uitgaan dat dat binnenkort wel bekend is.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 8 september 2016 06:53]

vraag me echt af of een PS4 Pro wel zin heeft als ik slechts een full HD tv heb. Ik koop de eerste 3 jaar echt geen nieuwe 4K tv. Zouden ze bij de combi PS4 Pro en full HD echt veel energie stoppen in een hogere framerate en beter beeld? Vraag het me af. En dan nog, is dat verschil ¤100 waard? Die slim versie vind ik wel echt strak en lekker compact. Best lastige keuze.

VR interesseert me echt niet, en ik heb ook al geen HDR of 4K tv. Gewoon gamen op 1080 zonder poespas met een mooi beeld.

[Reactie gewijzigd door Videokeizer op 7 september 2016 23:29]

Ze hebben in de persconferentie aangegeven dat het op een 1080P ook beter beeld geeft en een hogere framerate. Dat is de reden dat ik hem dus ga halen en mijn oude PS4 ga verkopen. De huidige games draaien meestal niet op 1080P maar op een lagere resolutie. Ga er dus vanuit dat op deze console wel alles op 1080P gaat draaien en hopelijk 60FPS.

Ik vind op dit moment de slim versie gewoon geen bestaansrecht hebben. 100 euro extra en je hebt een 2x zo snelle console waarom zou je dat kleine bedrag niet extra sparen.
Nou omdat ie veel groter en lomper is, maar vooral ook veel meer stroom verbruikt? Of zou dat mee vallen? En ¤100 is toch ¤100. Ik kan het best betalen, maar het moet wel ECHT een significant en relevant voordeel hebben tov de slim. Als ik nu zeker weet dat de Pro alles draait op 1080/60 fps, dan okay, maar dat weten we toch niet? Of wel?

Overigens heb ik nu een PS3, en ben ik bezig aan mijn laatste spel op dit ding (Dark Souls). Als ik die uit heb stap ik over naar de PS4 wereld.
Stroomverbruik is hooguit een paar 10tjes per jaar wat het zou kunnen kosten. Hij is niet veel groter dan de huidige PS4 dus dat valt mee. Hij is 2x zo snel dat vind ik voor ¤ 100,- nogal de moeite.

1080P/60 is nu veel meer mogelijk of het daadwerkelijk altijd gebeurd is natuurlijk aan de developers
De PlayStation 4 en de Xbox One verbruiken zowiezo een hele hoop stroom omdat ze op de PC-architectuur gebaseerd zijn. Dus ik zou me geen zorgen maken over of de PS4 Pro meer stroom gebruikt, want de PS4 Slim verbruikt ook zat stroom.
Als je iets wilt dat energie-efficiënt is, is de Wii U de enige optie. Even duur als de PS4 Slim trouwens.
Ga er dus vanuit dat op deze console wel alles op 1080P gaat draaien en hopelijk 60FPS.
Bij nieuwe games mag je dat hopen, het zou me nog steeds niet verbazen als het niet voor alle games opgaat... maar oude? Ja sommige games zullen wel een patch krijgen, maar het is niet zo simpel als op een PC dat je met meer power onder de kap automatisch meer frames krijgt. Het kan prima zijn dat veel games gelockt zijn op 30 fps en dan moet er dus weer een aparte patch geschreven worden om dat te wijzigen, wat ook weer ingewikkelder kan zijn dan je denkt als er bijvoorbeeld meer interne logica gesynchroniseerd is met die 30 frames per seconde (nee het is niet echt handig om zo te programmeren maar het gebeurt vaak wel, kan ook zijn dat dat een van die optimalisaties is om het spul beter te laten lopen op een zwakke console).

Ik vind de lauwe reactie die veel mensen hebben ook niet echt terecht, best een interessant apparaat en goedkoper dan ik verwacht had, maar ik zou ook niet zomaar er vanuit gaan dat alles nu in eens helemaal geweldig wordt.
Hier helemaal het zelfde.
Als je nu een nieuwe koopt, dan zou ik ongetwijfeld een pro kopen, de GPU die minder moet werken is nooit een slechte keuze. De vraag is ook of 3 party game devs ook zich aan 30fps/1080 pro/normaal gaan houden...
Kunnen we duidelijkheid krijgen over wel of geen UHD blu Ray speler?
It's also been referred to as 'PS4K' because it was expected to feature an Ultra HD Blu-ray player, but Sony made no mention of this feature during its launch. This suggests the console doesn't have a UHD Blu-ray player after all, but we're trying to confirm that at the moment.

The PS4 Pro will definitely stream 4K content, however, via a new 4K HDR Netflix app.
http://www.trustedreviews...e-release-date-games-psvr
The PS4 Pro will definitely stream 4K content, however, via a new 4K HDR Netflix app.
Heb je niet zoveel aan, elke 4K TV heeft wel Smart TV en Netflix/YouTube 4K daarvoor hoef je console niet aan te doen :)

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 8 september 2016 02:07]

Mijn ervaring is dat externe apparaten sneller werken en een betere buffer hebben dan de meeste smart tv's.

Ik maak ook geen gebruik van netflix op mijn tv omdat al mijn andere apparaten zoveel vlotter werken.
Ik ben binnen 10 seconden in de Netflix app met mijn WebOs 2.0 TV :P
Een console booten vanuit standby duurt veel langer.

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 8 september 2016 08:29]

Ben ik niet helemaal met je eens ;).
XBox One instant on en ik ben binnen 5 seconden in het hoofdmenu.
Een ps4 start vanuit standby (2,5 watt en je kunt je USB poorten gebruiken) binnen 3 seconden op, dus das alvast geen argument ;)
Ik heb zelf de Panasonic 55CX700 en de Netflix app werkt daar écht voortreffelijk op. Netflix knop op de afstandbediening en binnen seconden is mijn 4K aflevering aan het streamen. Daar kan echt geen extern apparaat tegen op dat 1) Eerst aan/Uit Standby moet 2) Navigeren naar App en 3) Serie moet selecteren. Stap 1 kun je bij een degelijke smart TV al weglaten omdat 'ie op dat moment al aan staat...
Als dat waar is zal MS Sony daar nog wel regelmatig op wijzen via reclame campagne's vermoed ik zo. Dikke faal dan ook van Sony.
Volgens deze tweet niet: https://twitter.com/StuffTV/status/773609999381790720

Maar ik heb er Sony niets over horen zeggen tijdens de zeer levendige presentatie.
Is bevestigd door Sony dat de Pro geen 4K schijfjes afspeelt.
Dat zou toch wel een gemiste kans zijn vind ik.
Bron graag, anders kan iedereen het wel (of niet) roepen. Excuses voor het wantrouwen, maar zo werk het helaas wel. ;)

Edit: krijg ik nu serieus -1 omdat ik naar een bron vraag? Dat is toch heel normaal? Ik heb inmiddels al gelezen dat het niet keihard bevestigd is, maar wel min of meer toegegeven wordt door o.a. de aanwezige medewerkers.

[Reactie gewijzigd door MooDyBLueS op 7 september 2016 23:21]

Sony heeft de specs vrijgegeven en daarin staat dat het een gewone BR speler is.
Zijn films op disc niet een beetje van vroeger? Ik kan het aantal blurays in m'n bezit op 2 handen tellen terwijl ik dik in de 90 dvd's had vroeger. Streaming is de volgende iteratie, niet weer een lomp model met schijfjes. Anyway, aan mij gaan ze geen klant missen zonder uhd disc, die schijfjes zijn niet voor mij.
Streaming doet geen HD audio en zit met de bitrates vaak lager dan blu-ray. Dus nee, die zijn nog niet weg.
Vanuit kwaliteit snap ik inderdaad dat het nog bestaat maar de hype is 4K beeld. Bitrate en geluild maakt de YouTube generatie denk ik niet uit die luisteren naar allerlei rommel op de speakertjes van hun smartphone.
Edit:typo

[Reactie gewijzigd door thijssie83 op 7 september 2016 23:17]

Ik voel me toch wel een beetje beledigd... of je volgende keer (behalve o.a. TheMaurice) erbij kunt zetten. Ook deze generatie zijn er nog genoeg "nerds" zoals ik te vinden die zich wél drukmaken over video/audio kwaliteit (FLAC master race) :+
Er is natuurlijk een heel verschil waarna je kijkt, kijk je bijv. naar een youtube filmpje van je favoriete streamer is HD audio inderdaad overkill, heb je echter een fatsoenlijke surround set (dus niet 5 melkpakjes met een "subwoofer" die amper 30hz haalt) bij de TV staan en kijk je graag naar films dan merk ik zelf dat audio bij streaming wel degelijk een stuk minder van kwaliteit is bij streaming dan bij het kijken van Blu Ray van disc. Opzich natuurlijk ook wel logisch daar een DTS-HD Master audio of TrueHD repectievelijk 24,5 of 18mbit aan maximale bandbreedte kan gebruiken, het zal nog wel even duren voordat streaming diensten dit kunnen gaan aanbieden.

4K beeld zonder fatsoenlijke bitrate levert trouwens ook niet echt een hele verbetering op over 1080P vind ik zelf.
Ik ben 22, maar krijg toch wel braakneigingen als ik muziek op mijn S6 aanzet via de speakers. ;)
De YouTube generatie maakt het beeld ook niet uit als ik zo kijk naar de kwaliteit bagger op YouTube.
Ben het met je eens, maar een aantal zaken zoals SunnieNL ook al vermeldt doet mij nog niet de overstap maken. Heb ruim een jaar geleden al eens overwogen om iTunes (ja, ik gebruik veel van Apple) te gebruiken om films en series voortaan aan te schaffen en te huren, maar daarbij kwam ik de volgende nadelen tegen:
- bij animatiefilms wil ik EN+NL gesproken i.v.m. mijn kinderen (kijk zelf NL), bij Blu-ray's altijd het geval, bij iTunes films 50/50
- ik verwacht altijd EN+NL ondertitels, niet alleen NL, vind ik bij Netflix ook bloedirritant bij sommige series (House bijv.), maar Blu-ray's doen wel altijd EN er gewoon bij
- geluid is inderdaad geen DTS-HD of Dolby TrueHD, laat staan Dolby Atmos, maar erger nog: Dolby Digital 5.1 alleen, geen DTS
- series zijn in Nederland noch te huur noch te koop
- sommige films worden zelfs apart aangeboden als EN of NL gesproken en zou je dus 2x voor moeten betalen!
- in Nederland worden trilogieën of box sets in het algemeen vrijwel niet aangeboden

Er zijn wel films die EN+NL gesproken zijn en daarnaast EN+NL ondertitels aanbieden en dat gebeurt steeds vaker, maar als ik de Disney of Pixar films bekijk dan is het een wirwar, totaal niet gerelateerd aan release date bijv.

Daarnaast zijn er genoeg positieve dingen:
- bitrate is echt dik in orde, het is altijd 1080p en natuurlijk foutloos gerenderd i.t.t. de mkv's van het internet
- leuke iTunes Extra's die de DVD/Blu-ray bonus features doen herleven

Het fysiek vasthouden van een film boeit mij steeds minder, maar ik vind wel dat we nu tussen het wal en het schip zijn beland. Ja, er zijn streaming diensten, maar geen enkele dekt het hele gamma.
Totdat je streaming dienst beslist dat er een licentie niet betaald is, of er geen vraag meer naar is.
Disney heeft dat al een keer eerder gedaan zodat alle films van disney ineens niet meer speelbaar waren.
Dan steek ik liever weer mijn disc in een ps3/4. (is nog eens betere kwaliteit video/audio ook)
Het lijkt er niet op. En da's wel een tikkeltje ironisch in de zin dat Sony, de belangrijkste "pusher" van het originele Blu-ray format, het format niet ondersteund en Microsoft (een van de grote ondersteuners van het concurrerende HD DVD-format) inmiddels al een console op de markt heeft die het Ultra HD Blu-ray format wel kan afspelen. :)
Ik weet niet of het echt een probleem is. Met hardwarematige ondersteuning voor interessante codecs kan je zelfs UHD vrij makkelijk streamen. Zou een meerderheid van de markt (lees: VS) een internetverbinding hebben die dit aankan?

Netflix gebruikte voor House of Cards in UHD met h.265 codec 15.6 Mbps. Dat is nét iets meer dan de gemiddelde internetsnelheid in de VS op dit moment (14.2 Mbps), hoewel het per capita waarschijnlijk wel genoeg is, omdat de meeste mensen nou eenmaal in dichtbevolkte gebieden wonen (met beter internet). Daarnaast weet ik niet of ze in de gemiddelde snelheid mobiel internet meenemen of niet.

[Reactie gewijzigd door Pastafarian op 7 september 2016 23:12]

Dat hangt van de kwaliteit af waarin je wil bekijken en vooral luisteren. een goede HD Audio stream op een normale Blu Ray heeft een maximale bandbreedte die al hoger is dan de bandbreedte die jij opgeeft voor UHD streaming (15.6 vs 18 tot 24,5Mbps voor respectievelijk Dolby TrueHD en DTS-HD Master), en daar zit dus nog niet eens beeld bij in. De maximale bandbreedte hoeft natuurlijk niet gebruikt te worden, maar laat wel zien dat er met audio een stuk meer mogelijk is op disc dan dat bijv. Netflix nu gebruikt. Atmos en DTS:X tracks kunnen volgens mij nog meer bandbreedte gebruiken.

Ook kan de bitrate van het beeld op een disc natuurlijk veel hoger wat voor betere kwaliteit kan zorgen.

Als de kwaliteit van streaming genoeg is voor je, is dat natuurlijk prima. Maar er zijn genoeg liefhebbers met setups die graag het maximale eruit halen en zeker nog niet tevreden zijn met de kwaliteit die streaming nu heeft.
Klopt, want 4K (UHD, zo je wilt) Blu-ray's gaan bijna hand-in-hand met HDR. Weet eigenlijk niet of de Xbox One S HDR op Blu-ray's ondersteunt.

Hoe dan ook, we gaan nu dus wel 2 behoorlijk verschillende consoles krijgen:
- Xbox One S, geen 4K gaming, wel 4K Blu-ray's en interface
- PS4 Pro, geen 4K Blu-rays, wel 4K gaming met HDR

Die-hard gamers kunnen dus het beste voor de PS4 Pro kiezen, wat trouwens een zeer sterke prijs is voor de combinatie met 1 TB HDD. En mensen die evenveel films kijken als gamen, zijn wellicht beter af met de Xbox One S.

Toch jammer dat je geen one-size-fits-all systeem hebt. Enige mogelijkheid om straks buiten 4K Netflix op je smart TV om ook in 4K te kunnen gamen én films te kijken is dus een PS4 Pro met een losse 4K Blu-ray speler.

[Reactie gewijzigd door MooDyBLueS op 7 september 2016 23:09]

De Xbox One S doet ook gaming met HDR.
Maar geen 4K zoals ik schrijf, daar is het uiteindelijk om te doen. De PS4 slim doet ook HDR binnenkort, maar ook niet op 4K.
Ik ken geen enkele tv die 1080p en HDR doet. Het is onderdeel van de UHD standaard.
Dus leuk dat de slim het straks softwarematig kan, maar zolang die geen 4k doet heb je er geen zak aan.

En ik moet nog maar zien dat de ps4 pro echt 4k rendered of net als de Xbox S op een lagere resolutie en dan upscaled met gamen.
Helaas, dat verhaal klopt niet. HDR heeft niks te maken met de UHD standaard. Sterker nog: HDR bestaat al jaren en heeft puur iets met een groter kleurbereik en helderheid van het paneel te maken. Technisch gezien heb je hier minimaal een 10-bits paneel voor nodig om het kleurbereik te kunnen weergeven (wide color gamut) in combinatie met een goede helderheid die lokaal gedimd kan worden. Dat heeft verder niks met UHD te maken buiten het gegeven dat fabrikanten nu dit moment aangrijpen om ook dat maar gelijk toe te passen.

Zo heeft mijn 7 jaar oude Sony tv (Full HD LCD) geen local dimming, maar wel een 10-bits IPS paneel die een wide color gamut kan weergeven die ook al door de eerste Blu-ray standaard ondersteund werd. Dat is al de helft van HDR.

Sterker nog: UHD heeft helemaal geen HDR als onderdeel van haar standaard, daarvoor moet je naar de UHD Premium standaard kijken, die heeft dat wel als eis. Maar het een sluit het ander niet uit. Je kan dus best een gewone UHD tv vinden die ook HDR ondersteunt, maar theoretisch gezien ook een HDR tv zonder UHD resolutie.

Echter, als je zeker wilt zijn dat je van alles kan genieten zoals men dat bedoeld heeft, moet je zeker naar UHD Premium TV's kijken en niks anders. Alleen dan heb je garantie van UHD, HDR, color gamut en bit depth.
maar theoretisch gezien ook een HDR tv zonder UHD resolutie.
Dat zou een goed compromis zijn voor een budget-TV, want het schijnt dat HDR een groter verschil maakt dan UHD in veel gevallen.
XBOX ONE S: 4K HDR films, 1080p HDR games. (opgeschaalt naar 4K)
PS4 (alle modellen): 1080p HDR games, 1080p films
XBOX ONE Scorpio: 4K HDR films en games.
PS4 Pro: 4K HDR films en games.

Met wel een verschil dat de Scorpio betere hardware krijgt.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 7 september 2016 23:33]

Kijk! Scorpio was ik even vergeten, maar dat zou het enige alles-in-één apparaat kunnen gaan worden. Moet Microsoft alleen niet langer dan een half jaar mee gaan wachten.
Scropio moet eind volgend jaar uitkomen, volgens MS.
Microsoft heef gezegd dat scorpio 4k films heeft. En PS4 is geen 4k games, al zullen sommige low-fidelity games vermoedelijk wel op 4k lopen. Het is een opschaler en ze gebruiken een trukendoos om 4k te leveren. Net als meeste Xbox One games op 900p lopen en niet 1080p.

Jammer dat mensen zo makkelijk voor marketing praatjes vallen. Ik zie de Digital Foundry tests met veel plezier tegemoet.

Edit: http://www.eurogamer.net/...rs-with-playstation-4-pro

[Reactie gewijzigd door sohus op 8 september 2016 08:42]

Dat is nog bijna anderhalf jaar, tegen die tijd heeft Sony een te grote voorsprong. Anders gezegd: de Xbox verkoopt al niet denderend t.o.v. de Sony, maar op deze manier gaat Microsoft alleen maar een grotere achterstand oplopen, want niemand gaat natuurlijk ruim een jaar wachten alleen maar om dan alles in 4K te kunnen doen.
Nou. Ik toevallig wel. Ik ben dol op de mediacenter functies van xbox,vandaar dat ik van de ps3 naar de xbox one s ben gegaan. Als de Scorpions uitkomt verkoop ik mijn one s en haal ik de Scorpio binnen. Tevens moet ik wel zeggen dat de ps4 pro scherp geprijst is, misschien haal ik die wel erbij hahaha
Maarja, Scorpio is nog meer dan een jaar verder, kan goed zijn dat Sony tegen die tijd alsnog met een PS4 Pro Pro komt.. hehe..
PS4 Pro heeft geen 4K gaming. Het is 'high-res'. Vermoedelijk gaat het om 2-2.5k opgeschaald naar 4k.

Kijk presentatie nog maar eens goed, ze zeggen nergens 4k graphics. Met huidige spec/prijs is dat ook onmogelijk.
Toegegeven, ik heb de presentatie niet volledig gevolgd, maar als ik het Tweakers artikel hierboven lees:
Ontwikkelaars kunnen zelf kiezen waar ze de extra rekenkracht van de PS4 Pro voor gebruiken. Het geeft ze onder andere de mogelijkheid om games in 4k-resolutie te renderen. De ontwikkelaar van Call of Duty claimt dat Infinite Warfare en de remaster van Modern Warfare op de PS4 Pro in 4k-resolutie zullen draaien met een framerate van 60fps.
Daar staat toch écht dat gaming in 4K mogelijk is. Vermoedelijk zal wat jij zegt voor veel games gaan gelden, maar jij zegt "geen 4K gaming" en dat is dus niet juist.
Upscalen is niet native. 4k televisies hebben ook een upscaler. PS3 is dus ook 4k gaming als je zo redeneert.

PS4 rendered ook geen 4k, zie tech slides Sony die gelekt zijn in Maart.
Ik zal het nog uitzoeken in dat geval, want dat is wel exact wat er in het artikel staat: "rendert in 4K".
Het is wat mierengeneuk over termen, maar het komt er op neer dat er 4K beelden uit de PS4 komen. Ja er zit wat truckage bij (upscaling voor het uit het device komt), al kunnen games er voor kiezen om gewoon native 4K te renderen, maar dat is onwaarschijnlijk.

Het upscalen van de PS4 Pro zelf geeft wel betere resultaten dan als je dat aan de TV over laat. Dat is altijd al zo geweest. Niet elke TV kan even goed upscalen. Sony neemt dit volledig uit handen.
XBox Slim kan hetzelfde als de PS4 Pro met het verschil dat je daar wel 4K films op af kunt spelen.
Dat is net waar, de Xbox One S (niet Slim trouwens) kan geen games in 4K renderen. Daarvoor heeft de PS4 Pro ook daadwerkelijk hogere specs.
Oude PS4 ook. Met de aankomende update.
Xbox one s kan je wel 4k hdr mee gamen hoor
Ps4 Pro is het alleen streamen en online ,omdat ze geen uhd blu Ray maar een standaard player hebben ,en ook geen Dolby vision
Weet niet wat je zegt dat xbox geen 4k kan gamen heb zelf de Xbox one s en ik speel alle Games in 4k hdr op me nieuwe lg oled !!
Ps4 Pro valt te bezien omdat er geen uhd blu Ray speler is wil ik het wel best gaan vergelijken volgende week als ie binnen is .
En het ergste is als je met je vrienden online speelt op je Pro speel je gewoon op 30 frame my God why je koopt een console die 60 kan maar als je met je vrienden speelt maar 30 .verkoop hem gelijk door
Hier een linkje:https://youtu.be/g-aPg-uBIEc

[Reactie gewijzigd door kamarojustin op 8 september 2016 09:20]

de Xbox one S doet alleen Upscalen naar 4K maar dat is een heel verschil met Native 4K kunnen gamen.
er is wel een klein voordeel als je Console doet Upscalen inplaats dat je TV moet upscalen en dat is de inputlag van je TV.
Als je TV moet upscalen kost dat een extra berekening en word de Inputlag op je tv iets hoger.
bv.. mijn sony UHD heeft een inputlag van rond de 39ms
Als het dus gedaan word in de console dan heb je dus een lagere (lees beter=minder) input lag op je TV
Ook is de PS4 Pro volgende week nog niet binnen maar wel de PS4 Slim
Ik zou me als ik jou was nog maar even heel goed in verdiepen, want wat jij zegt klopt helemaal niet. Zoals FreakGIB ook al aangeeft, kan de Xbox One S alleen de 720p/1080p gerenderde games upscalen naar 4K, maar dat kan je TV ook (zij het minder goed) als je er een Xbox One (non-S) op aansluit.

We hebben het hier over native 4K rendering. Dat is iets wat alleen de PS4 Pro kan (en zoals ik nu begrijp niet voor alle games, sommige zullen op 2K of 2,5K draaien en dan intern upscaled worden). Maar zelfs 2K/2,5K is natuurlijk beter dan de 1K van 1080p.

Er zit niet voor niks een flink sterkere APU in de PS4 Pro. Als 4K gaming met de hardware van de Xbox One en PS4 al mogelijk was geweest, dan was dit al maanden zoniet jaren geleden via een firmware update gedaan.
Heb me al goed in verdiept .niet alle spellen kunnen in 4k afspelen. Wat ze zeggen dat sommige spellen een Patch krijgen om het naar 4k te upscalen.dus het is dus geen echte 4k .dus ik krijg de mijne zo snel mogelijk binnen ga het testen dus zie het wel
Is niks over gezegd door Sony.
http://furiousfanboys.com...ont-play-4k-uhd-blu-rays/

Het lijkt er vooralsnog niet op, geven media aan die bij de launch aanwezig waren.
De specs op de website van playstation wijzen er vooralsnog niet op. Écht een gemiste kans, ik keek hier eigenlijk best wel een beetje naar uit, hoopte op een UHD-Speler en spelcomputer in één... weet nog dat vrienden vroeger onder de indruk waren toen ik de ps2 als dvd-speler gebruikte, ps-afstandbediening erbij.. en afspelen maar (ja, dat was wel speciaal toen).
Het is overal bevestigd dat hij geen UHD speler heeft.
Voor de prijs van 399 Euro is de keuze voor mij snel gemaakt. 4K voor die prijs en 60FPS klinkt als een hele goede deal, beter dan de nieuwe kleine PS4.
4K upscale, dus niet native. Geen 4K bluray speler. 60FPS ook niet bij alle games, volgens mij alleen CoD confirmed en rest zal 24/30fps zijn vooral.

De PS4 pro is niet veel verschillend met de Xbox One Slim en de Scorpio zal deze pro volgend jaar overpoweren.
Eerst zien dan geloven, zowel Sony als MS hebben in het verleden bijna altijd bakzeil moeten halen met hun claims over 1080p en 60fps.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 7 september 2016 22:46]

Dat is dan wel een tegenvaller, want de GPU zou zeker twee keer zo sterk moeten zijn (twee keer zo veel CU's en 13,75% hogere kloksnelheid).

Volgens mij is het bij de Xbox One S toch iets anders, is het alleen een hogere kloksnelheid, en niet de dubbel aantal CU's
Precies, 2x zo sterk. En 4K is 4x zo scherp als 1080p. En 1080p op 60fps is nu al onhaalbaar vaak. Dus nee geen native 4K. Hebben ze ook niet gezegd op de presentatie.
De PS4 pro heeft een stuk meer kracht dan de Xbone S, dus dat verschil is er zeker wel. Ik denk dat de Scorpio in een belachelijk hoge prijscategorie gaat zitten als ze alles willen waarmaken wat ze claimen.
Heb net de persconferentie gezien. Interessant om toch te upgraden. Wilde eerst een Xbox Scorpio maar die laat nog even op zich wachten. Voor "maar" 400 euro is dit toch een leuke deal om een 2x zo snelle console te krijgen. Vooral omdat je nu hopelijk wel 1080P60FPS kunt gamen. Verkoop ik mijn oude PS4 en opeens heb ik voor weinig geld een leuke upgrade.

Wel ben ik benieuwd of ik het goed heb dat de scorpio dus nog ongeveer 1,5/2x zo sterk gaat worden als deze pro. Klopt dat met de details die nu beschikbaar zijn?
Project Scorpio is aangekondigd als een console met 6 teraflops aan rekenkracht. De Playstation4 Pro zal gebaseerd op de beschikbare gegevens ongeveer 4 teraflops aan rekenkracht hebben. Dus ja, ongeveer 1,5 keer zo krachtig als je alleen kijkt naar de videokaart.

Als je daarbij de vermoedelijk veel krachtigere processor mee gaat nemen en de talloze extra verbeteringen die Project Scorpio met zich mee zal brengen(eindelijk een SSD in een console?) lijkt mij dit meer dan het wachten waard. Want om over een jaar spijt te hebben dat je toch niet even gewacht hebt lijkt mij niet de bedoeling toch?
Als je voor de Xbox gaat kun je net zo goed een goede videokaart voor PC halen. Dan kun je nu al uit met 8+ terraflops en praktisch dezelfde games.
Ja, dat is voor mijn gevoel ook een beetje de valkuil van Microsoft: De UWP games. Veel exclusives gaan ook voor Win 10 verschijnen; en de Scorpio is zeker nog ruim 1 jaar toekomstmuziek. Als je een nieuwe PC aan het overwegen bent kan je nu ook al iets leuks krijgen wat zeker nog een aantal jaren mee kan.
Je vergeet even dat je er met alleen een videokaart nog niet bent. En daarnaast ga je volledig voorbij aan het gebruikersgemak van een console. Om over optimalisatie van consoles nog maar niet te spreken.
Tja, ik ging er eigenlijk vanuit dat de Tweakers hier allemaal wel een aardige rig hadden. 8-)
Welke optimalisatie? Niet die van MS denk ik, ik herinner me nog dat bij de aankondiging 3/8 GB ram voor het system OS gereserveerd was, lijkt me niet al te beste optimalisatie. Volgens mij komt mijn Windows 10 nog lang niet aan de 1GB als ik een game aan het spelen ben, en ik kan er veel meer op dan een Xbox.
Niet waar. PC heeft veel meer issues. Updates die je scherm kapen, crashes, geluiden die er door komen, controller issues, het is allemaal net wat minder makkelijk. Maar wel goed te doen. En PC staat meestal niet in woonkamer bij hoofd tv.
Grootste issue op de PC maar dat is puur persoonlijk.
Cheating in multi play.
op de Consoles is dat er bijna niet.
op de PC is dat best wel en issue.
Maar nogmaals dat is mijn Persoonlijke mening/ervaring.
Dat speel je toch niet met een controller man :p
Heel eerlijk ja diablo speelt heel goed met controller :D En dat komt van iemand die zat uren in de pc versie heeft.

[Reactie gewijzigd door raymondtoonen op 8 september 2016 06:53]

Leuk die 6TF maar het zegt de consument maar bar weinig. Microsoft is nu niet in de positie om te denken even te kunnen winnen, door met het cijfer 6 te strooien. En het wachten waard? In de positie waarin ze nu zitten? De gehele line-up van Sony en VR interesseert mij meer dan wat Microsoft nu laat zien. Op het moment kan Microsoft Sony ook niet meer bijhouden qua sales en qua game development ook al niet. Met de Pro begint de voorsprong alleen maar groter te worden. Grootste voordeel is gewoon dat Sony de beste studies heeft, die echt laten zien wat ze in hum mars hebben. Helaas...dit zie je bij MS bijna niet terug.
de ps4neo heeft 4.2tflops, de scorpio 6 stuks. Dus niet dubbel maar het verschil in power is nog steeds vrij fors.
Moet je er wel even bij zeggen dat dit geleakte specs zijn en dus ook gewoon makkelijk fout kunnen zijn.

Edit:
Officiele documenten of niet, digitaal is alles te vervalsen. Maar nu blijkt het dus geconfirmed te zijn.

[Reactie gewijzigd door Facerafter op 7 september 2016 22:58]

Nou gelekt. het zijn officiele documenten van Sony zelf. Er werd gespeculeerd dat Sony de specs nog een tikkeltje omhoog gingen gooien, maar gezien de prijs gaat dit niet gebeuren. Microsoft heeft zelf bij de aankondiging van de scorpio gesproken over 6 tflops.
Dat wacht ik wel even af. Sinds de 360 hebben ze het over 1080p@60hz. En dat halen ze bijna nooit. Altijd is er wel iets met 30fps cinematic expierence (in het geval van sony dan) of heb blijkt toch weer geupscaled te zijn etc.
Maar ineens even 4k@60fps uitpoepen (of 30 voor mij part). dat moet ik nog zien.
Als COD het kan halen met 4K + 60fps (zoals het bericht van Tweakers vermeld) dan lijkt het me dat meer partijen dat moeten kunnen. Of het allemaal zo uit gaat vallen moeten we nog zien, maar qua optimalisatie moet het volgens mij wel haalbaar zijn. De vraag is alleen of het de moeite waard is en wat er in de toekomst met de normale PS4 gaat gebeuren.

Daarnaast heeft de PS4 natuurlijk voordeel van het snellere geheugen, waardoor daar veel winst te pakken is op de Scorpio.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 7 september 2016 23:07]

De Scorpio gaat FHD in 60fps wel halen, 4K zal ook niet meer dan 30 fps zijn. Voor mij prima want ik zie het verschil toch niet.
4K is 4 keer zoveel pixels als 1080p. Als je 1080p@60 krap aan kunt halen dan kun je er reeel vanuit gaan dat 4k ergens tussen de 15-20fps gaat uikomen.
Stabiel 30fps zal een hele kluif worden dan.
Klopt, maar dan ga je er ook vanuit dat hij maar *60 FPS haalt en niet meer*, het is wel een reële gedachtegang, maar als voorbeeld kan AA uitgeschakeld word, dan krijg je een leuke extra boost. Voor 1080P is deze feature nodig, maar bij 4k heeft het geen meerwaarde omdat de resolutie al erg hoog is.

Dan lijkt het me dat 30 FPS best gehaald kan worden op 4k.
Geen 4K UHD of blu ray speler in de de playstation 4 pro...denk ik zoals ik het lees op internet...

Ik kan gewoon niet geloven dat de playstation 4K volledig native 4K gaat draaien in games, zal wel een.goede opscale zijn...

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 7 september 2016 22:27]

Is gewoon upscalen, niets meer dan dat.
Dat, of technieken zoals checkerboard rendering. Er zijn wel wat foefjes te bedenken. In welke mate het hardwarematig ondersteund gaat worden is nog even een raadsel gok ik.
Zal deels upscale zijn en deels native, ofwel de grote intensieve blockbuster games zullen upscale gebruiken, en de kleine simpele games zullen native gebruiken..
Volgens de presentatie niet :(
er werd totaal niet gerept over een native UHD speler, maar werd er steeds over streaming gesproken,
ik hoopte voor mijn UHD tv een PS4 Pro te kopen, jammer

en de eerste berichten zijn inderdaad niet positief.
https://twitter.com/engadget/status/773617778083454976

dan maar betaald streaming, want een Xbox/ win komt er bij mij niet in :)

[Reactie gewijzigd door absrnd op 7 september 2016 22:28]

Wat een tam publiek bij de presentatie. Steeds wat magere applausjes. PS4 pro is zeker de betere deal t.o.v. de slim want naast alle hardware upgrades krijg je ook een 1 tb harde schijf ipv 500 gig. Dat alles voor 100 e meer
Volgens mij was het publiek vooral schrijvende pers en delen van de monologen waren niet om aan te horen. Ik ben sinds de ps1 al trouwe klant maar als ik daar had gezeten had ik ook niet geklapt. Behoorlijk knullig opgezet (ik geef toe, vlak daar voor de presentatie van Apple gekeken, dat Nogal een contrast vergeleken met Sony)
Vraag me alleen af wat Sony straks tegenover de Scorpio gaat zetten?

Heb nu toch liever de One S, een stuk mooier, goedkoper, betere controller, 4K blu-rays etc.
Sony veegt ze alleen al omver door hun aankomende game line-up te laten zien.
Als ze toch de moeite nemen om met een pro model te komen, hadden ze het van mij ook meteen goed mogen doen. Dan was de prijs mager hoger maar dan had je wel betere specs gehad. Het design valt ook tegen, nu lijkt het net alsof een op elkaar gestapelde ps4 hebt. Maar het meest opvallende is nog dat de pro waarschijnlijk geen 4k player heeft, wat alles behalve des Sony's is.

https://twitter.com/StuffTV/status/773609999381790720

Ik hou het nog bij m'n ps4 zo te horen.
Misschien een domme vraag,

Maar wat houdt dat in? Geen blue ray 4k playback.

Ik heb zelf een 55 inch 4k tv van LG met HDR en vraag me af op welk front de afwezigheid door mij merkbaar is straks met de nieuwe ps4. Ik heb 2 mnd geleden de oude variant gekocht en vraag me af of het zinvol is om straks de pro aan te schaffen voor 50-90 euro extra.
Als je 4k blu ray films wilt kijken heb je daar voor een nieuwe 4k blu ray speler en 4k blu ray dics voor nodig. Dit zit dus niet in de ps4 pro. Wel kan je gewoon netflix en games in 4k afspelen.
Alleen netflix is verre van echte 4K IMHO, ja de resolutie is 4K, maar de kwaliteit is niet veel beter dan een beetje bluray..
Als toevoeging: De Xbox One S heeft dat wel en de "Scorpio" zal deze dan wss. ook wel krijgen.
Gaan (bestaande) games ook beter draaien op Full HD? Geef gewoon goed draaiende Full HD, i.p.v. gaan lopen upscalen op 4K, pure marketing crap.
Tijdens de presentatie vertelde men dat games in 1080p welzeker updates kunnen krijgen voor betere framerates, of andere grafische toeters en bellen; en men liet dit ook zien. Maar hoe intensief dit zal gebeuren is afhankelijk van de developer.
Waarom is dit afhankelijk van de developers? Als ik een betere PC koop dan draaiende mijn bestaande games toch ook gewoon beter. Waarom is dat bij de PS4pro niet standaard het geval? Je kan toch in ieder geval een hogere fps verwachten (en bij een lock een steady 30fps)?
Bij PC-games mag je zelf met de settings spelen. Bij console-games doorgaans niet. En niet elke game-engine laat zich makkelijk schalen bij hogere performance. In het geval van de PS4 Pro is de CPU marginaal sneller dan reguliere PS4, maar is er vooral veel extra GPU-power beschikbaar.

Dus je bent afhankelijk wat de developers je bieden. Als men om wat voor reden bijvoorbeeld kiest om helemaal los te gaan in de 1080-Pro mode met particle effects en hogere resolutie textures en daardoor nog steeds geen stabiele framerate neer weten te zetten (door de vrij beperkte CPU) dan kan je daar zelf weinig aan doen. Natuurlijk ligt het voor de hand dat men de focus legt op stabiele framerates en daarna pas extra toeters en bellen gaat introduceren; maar je hebt daar zelf weinig in te brengen.
Ah, mooi voorbeeld van Crystal Dynamics aldus de stream. De nieuwe Tomb Raider zal 3 modes bevatten:

- 4K mode, the big resolution and developers made the optimal choices
- 1080p high framerate, the game locked at 60 FPS
- 1080p bells and whistles, 30 FPS locked with every processing technique pushed to the max
De huidige console kan maar net 1080p soepel weergeven, deze 2x krachtigere gpu gaat 4k@60 fps echt niet halen. De gpu kan dan wel 4k ondersteunen qua resolutie, maar ik verwacht dat de spellen intern 1080p@60 draaien en opgeschaald worden naar 4k.

Deze specs van de ps4 pro zijn eigenlijk de specs die we in de originele ps4 hadden willen zien.

[Reactie gewijzigd door shredder op 7 september 2016 22:41]

Dit in 90% van de gevallen, in de 1080p variant zal misschien extra sampling komen, maar denk dat het allemaal marginaal blijft en gros niet eens zin heeft aparte opties voor de PS4 en pro gaat maken.

Alsof je een 1080p een upgrade geeft met iets betere CPU en je zou opeens 4k gaan draaien.. voor 100 euro kan je gewoon niet veel gaan verwachten.
1 2 3 ... 8


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True