Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

De Linuxversie van Deus Ex: Mankind Divided is op 3 november van dit jaar verkrijgbaar. Uitgever Feral Interactive maakt ook bekend dat de OS X-versie van de stealth-rpg op zich laat wachten totdat Metal, de grafische api van Apple, een update heeft gekregen.

Feral, dat alleen dient als uitgever voor de Linux- en OS X-versies van de game, maakt het nieuws bekend in een korte aankondiging. Eerder maakte het bedrijf al bekend dat de game dit jaar nog op deze twee platformen zou verschijnen. Toen stelde Feral ook dat de systeemeisen nog bekend zouden worden gemaakt. Dat heeft het bedrijf tot op heden nog niet gedaan. De Britse uitgever spreekt ervan dat de Metal-update voor Mac OS later dit jaar uitgebracht wordt en dat de Mac-versie van het spel tot die tijd 'stand-by' staat. Mogelijk komt deze dus ook nog voor het eind van dit jaar uit.

Deus Ex: Mankind Divided is de vierde game in de franchise die in het jaar 2000 begon. Deze titel is de tweede die op naam staat van uitgever Square Enix en ontwikkelaar Eidos Montreal. Inmiddels zijn er ook mobile games met de Deus Ex-naam uitgekomen. Dit alles valt onder wat het Deus Ex Universe genoemd wordt. Van de nieuwste game heeft Tweakers ook een recensie geschreven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

Dit is goed nieuws voor de Linux markt, langzaam is het Linux platform zich steeds aan het onwikkelen tot een goede alternatieve gaming platform. Er komen in steeds hoger tempo meer AAA games naar Linux :)
Vergeet aub niet dat dit puur door steamOS komt en dat support waarschijnlijk ook alleen voor dat platform komt. Ontwikkelaars porten niet naar Linux voor de "gigantische" userbase waar ze ook nog rekening moeten houden met de gigantische versnippering van de verschillende OS'en
Dat zou je zeggen hé? Maar bij Feral is juist vaak SteamOS slecht ondersteund, omdat hun spellen altijd net een driverversie nieuwer nodig hebben dan die er in SteamOS zitten.
Kijk en dan zie je dus al een reden waarom developers/uitgevers linux 'links' laten liggen. Als developer is het vaak al lastig genoeg om 1 platform goed te ondersteunen, laat staan een platform dat nog veel erger versplinterd is. Want welke distro van linux moet je dan officieel ondersteunen?
Dat lijkt me een verkeerde analyse: Als driverversies een supportprobleem zouden vormen dan zou Windows reeds lang geleden gedumpt zijn, omdat onder Windows iedereen zijn eigen drivers installeerd en je dus geen enkele controle hebt over de driverversie.

SteamOS maakt het ondersteunen ervan op zich makkelijker door voorspelbaar te zijn welke drivers erin zitten. Dat de praktijk is dat Feral SteamOS juist niet perfect ondersteunt, is een combinatie van dat ze redelijk geavanceerde spellen uitbrengen en hun mentaliteit. Eén en ander zal zich vanzelf oplossen, op een bepaald moment zijn drivers op een voldoende hoog niveau dat ook het meest veeleisende spel erop draait.

Spellenfabrikanten moeten in beginsel maar één grote distributie ondersteunen. Al de rest kan door de eindgebruiker opgelost worden, als dat al nodig is, want problemen op dit gebied zijn relatief zeldzaam.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 22 oktober 2016 21:25]

Ik heb het niet over driverondersteuning, ik heb het gewoon over het algemeen.
Over de algemene kwestie van versplintering, probeer maar eens na te denken over de volgende vraag: Van de 2500 spellen op Steam ondersteunt vrijwel niemand OpenSuSE. Toch doen ze het allemaal op mijn OpenSuSE-computers. Hoe zou dat toch kunnen, dat alles perfect werkt?
Standaard wordt er gewoon gezegd dat het op Ubuntu draait. Maar die versnippering waar windows plebs graag over spreekt is met name nog gebaseerd op persoonlijke voorkeuren en niet meer over de technische werking van een distro.

Draai ook OpenSUSE en alle steam games draaien tot nu toe prima. Evenals WoW en EVE Online.
Ik zei niks over ervaring. Hou het bij wat ik zei als je wat op te merken heb over mijn tekst :p

Feit is dat de distro's technische gezien meer en meer naar elkaar toe groeien. Dat is het punt.
Kijk en dan zie je dus al een reden waarom developers/uitgevers linux 'links' laten liggen. Als developer is het vaak al lastig genoeg om 1 platform goed te ondersteunen, laat staan een platform dat nog veel erger versplinterd is. Want welke distro van linux moet je dan officieel ondersteunen?
De videokaartfabrikant is de schuldige, de drivers zijn het probleem...
Welke precies? Die ene die in kernel 4 open source drivers voor hun videokaarten gecommit heeft of die ene waarvan Linus Torvalds zegt dat het de moeilijkste partij is waarmee hij ooit heeft moeten werken, in de camera kijkt, zijn middelvinger opsteekt en roept Fuck You?
Make your pick zou ik zeggen. Zelf zou ik voor Ubuntu gaan, en volgens mij is die in aantallen ook het grootst. Maar doen ze toch liever Arch, Suse of Fedora, prima. Mijn zegen hebben ze. Liever één goed ondersteunde distro dan 20 matig ondersteunde distro's.

Het verstandigst lijkt het me om zo goed mogelijk aan te sluiten bij wat Steam ondersteunt, dan zit je wel goed. Hoef je die keuze ook niet meer te maken als dev.

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 22 oktober 2016 21:35]

Ah, het aloude "distrofragmentatie" argument. Dat is geen probleem (meer), gesproken door iemand die er verstand van heeft. Zeker niet als je van plan bent je game via Steam te publiceren. Op Linux wordt namelijk de Steam Runtime meegeleverd, een verzameling standaard libraries waar zeer waarschijnlijk alles tussen zit dat je nodig hebt en die door Valve wordt onderhouden en waar zo min mogelijk aan veranderd. Het is dus bekend welke libraries je beschikbaar hebt om te linken en mocht iets er niet tussen zitten is het op Linux zeer eenvoudig om je eigen libraries mee te leveren.
Gewoon Ubuntu pakken met Steam Client. Valve adviseerd ook Ubuntu dus ja.
SteamOS is gelukkig Debian compatible en heeft daarmee wel direct het gross van de Linux desktop (en server) gebruikers te pakken. Naast dat de overige distros doorgaans hun best wel doen om te zorgen dat ze compatible zijn met Debian als ze al niet op Debian zijn gebaseerd. Zo groot is die verspreiding niet.

Debian is eigenlijk "de" standaard binnen consumenten linux, en Valve heeft het wat dat betreft vrij slim aangepakt.
Ehm. Nee. Fedora /CentOS/RedHat negeren we maar even? Das volgens mij de andere grote speler.
Die zijn alsnog een minderheid. Debian is alleen al ongeveer de helft van alle gebruikte Linux distro's in de wereld.

Dan is een groot deel voor de Debian afgeleiden zoals Ubuntu e.d.

En dan komen pas de andere takken van Linux zoals RH/CentOS/Fedora, Arch en (open)SUSE.

Door Debian te supporten pak je in 1 klap 80% van de Linux markt, terwijl je voor die overige 20% 20 aparte distro's mag gaan supporten.
Nu hopen dat EA en Ubisoft een keer hun ogen open doen...
En Bethesda/Zenimax.

Ik hoor veel mede-Linux gamers die graag zouden zien dat bijvoorbeeld Doom naar Linux komt. Deze game maakt voor zijn graphics al volledig gebruik van OpenGL danwel Vulkan. Het porten van de grafische backend, wat meestal zo'n 90% van het werk is, hoeft al niet meer of kan met minimale moeite worden gedaan. De rest van de game porten is waarschijnlijk ook relatief eenvoudig aangezien id Software er om bekend staat dat hun idTech engine nette en grotendeels platform agnostische code bevat. Mijn vermoeden is dan ook dat het niet uitbrengen van een Linux versie voornamelijk bij het moederbedrijf vandaan komt die gewoon geen interesse heeft in het platform.

Deus Ex voor Linux is in ieder geval goed nieuws en zal het platform zeker een boost geven.
Sommige bedrijven vinden porten naar Linux al teveel moeite als alles wat ze hoefden te doen, de "port naar linux" knop indrukken was.
Het is niet het porten naar Linux dat moeilijk is, je moet het ook ondersteunen. Veel bedrijven zijn gewoonweg niet voorbereid om Linux überhaupt bte ondersteunen.
Denk maar aan SLA's, handleiding, testing, support, updates,...

Uiteindelijk is dat porten maar een zeer klein deel van de totale kost.
Juist, want je hebt zoveel varianten van linux.
Beetje onterecht dat je een -1 hiervoor krijgt, al ben ik het absoluut niet eens met je opmerking. Ik heb in geen jaren een reactie gezien dat een spel niet op bijvoorbeeld Arch zou werken, terwijl de meeste spellen enkel voor Ubuntu worden geport. In theorie kan dit een issue zijn, maar in de praktijk levert Steam doorgaans wel alle dependencies, en gaat het dus altijd wel goed. En zelfs van spellen buiten Steam om zie ik maar zeer zelden dat het niet werkt.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 22 oktober 2016 19:31]

Zelfs al was er maar 1 distributie, dan zit je alsnog met verschillen tussen Gnome, KDE en tig andere dingen waaruit je kunt kiezen. Die keuze vrijheid maakt Linux zo mooi, maar ook zo lastig te ondersteunen.

Voorheen was het zo dat je van Linux gebruikers een bepaald technisch niveau kon verwachten. Als iets niet werkte kon je vragen om logs of een tcpdump, etc. Uit ervaring kan ik je vertellen dat dat inmiddels niet meer zo is.

Er zijn tegenwoordig (dankzij Ubuntu, Mint, etc) een hoop gewone gebruikers met Linux. Dat is mooi voor het marktaandeel van Linux, en wellicht de hele vrije software movement, maar niet zo mooi voor onze support afdeling.
Gezien de "ondersteuning" die je vaak "krijgt" bij dit soort producten lijkt het me sterk dat daar veel kosten bij komen kijken..
Het probleem met doom is dat het Denuvo gebruikt, dit is nog niet aangepast zodat het met Linux werkt, zelfs niet met wine.
Dat zag je wel met de beta, want Linux gebruikers konden die wel gewoon spelen door wine aangezien Denuvo toen nog niet was toegevoegd.
Voor zover ik weet maakt Deus Ex: MD ook gebruik van Denuvo, evenals de laaste Tomb Raider game die ook naar Linux geport is (hoewel het zou kunnen dat ik nu 2 Tomb Raider games door elkaar haal).
Oh raar, ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat de reden was, kan ook natuurlijk zijn dat het alleen winesupport bemoeilijkte.
Ik heb het even nagekeken. Volgende de "3rd party EULA" op Steam maakt Deus Ex: MD inderdaad gebruik van Denuvo, dus ik ben benieuwd wat dat voor de Linux versie betekend. De Tomb Raider game uit 2013 maakt geen gebruik van Denuvo. Rise of the Tomb Raider uit 2016 wel maar die is dan ook niet geport naar Linux.
Zelfs als porten zelf redelijk gemakkelijk is ben je nog niet klaar, je moet ook binaries bouwen en de libraries meeleveren, het hele packagen kost ook moeite. En bij een port verwacht men ook support, wat ook weer tijd en moeite kost. Ik denk dat dat een belangrijk deel van de overweging is. Zeer jammer. Games die in mijn straatje liggen en een Linux-port hebben koop ik uit principe, en ik ben vast niet de enige.
Dat klopt, zo heb ik Shadow of Mordor en de 2 Metro Redux games nog niet eens gespeeld, maar om die reden wel gekocht.

En je hebt gelijk, support is zeker een factor en waarschijnlijk is dat iets wat bovengenoemde bedrijven nog niet aan durven, misschien wegens gebrek aan kennis bij hun support afdeling of gewoon vanwege de kosten. Packaging moet je voor Windows ook doen en laat je in dit geval over aan de firma die de port voor je doet (Feral, Aspyr), dus dat is wat mij betreft minder een issue.

[Reactie gewijzigd door rbr320 op 22 oktober 2016 13:04]

Helaas geen nieuws over Vulkan...

Aan de andere kant wel erg blij dat er weer een AAA-game geport wordt! Hopelijk pikken andere ontwikkelaars dit ook op!
Inderdaad, fijn dat deze ook naar Linux / SteamOS komt, toevallig een titel dat ik graag vanaf de bank speel.

Hoopte stiekem ook op Vulkan, maar eerlijk is eerlijk vulkan is voor ontwikkelaars vooral interessant om een game vanaf scratch mee te bouwen, omdat je dan gelijk windows + linux + android (in dit geval niet natuurlijk) pakt.
Voor zover ik kan vinden maakt deze game al gebruik van DirectX 12. Daarnaast heb ik een aantal developers horen zeggen dat DX12 en Vulkan qua implementatie zoveel op elkaar lijken dat beiden implementeren weinig moeite kost. Dus als Feral voor de OSX port de moeite nemen om Metal te implementeren hoop ik stiekem dat ze voor de Linux port voor Vulkan kiezen.

Feral Interactive maakte tot nu toe voor hun ports gebruik van InDirectX, een tussenlaag die DirectX calls vertaalt naar OpenGL en die ze volgens mij zelf hebben ontwikkeld. Ik acht het goed mogelijk dat ze in de afgelopen maanden bezig zijn geweest met het ontwikkelen van een soortgelijke laag voor DX12 naar Vulkan, maar ik geef toe dat dat speculatie is.
Had inderdaad ook gelezen dat het relatief weinig werk is om van dx12 naar vulkan te gaan, maar het zou toch mooier zijn als ze geoptimaliseerd hebben voor vulkan. Vooral op het gebied van optimalisaties zitten er toch duidelijk verschillen tussen beiden.

toch even gegoogled of er al iets bekend was, maar helaas 21 uur geleden: "no word on that right now, we'll drop more info down the line" :S
Helaas geen nieuws over Vulkan...
Dat vroeg ik me inderdaad ook af. Als ze voor de OSX versie op een update voor Metal wachten, kunnen we er dan vanuit gaan dat de Linux versie gebruik maakt van Vulkan? Of is het "gewoon" OpenGL 4.5? Er wordt inderdaad met geen woord over gerept, maar hopelijk wordt het een en ander duidelijk zodra de systeemeisen bekend worden. Gebruik maken van Vulkan zou in ieder geval het speelveld enigszins gelijk trekken tussen gebruikers van nVidia en AMD GPU's, aangezien momenteel bij de meeste ports naar Linux nVidia gebruikers minder problemen en betere performance rapporteren.
om deze reden ga ik hun mijn steun geven als consument!
Cool, ga ik zeker kopen. Ik overwoog het al eerder maar met een Linux-port is het een must-have geworden. Eerdere games waren ook briljant dus deze wil ik graag ook supporten.

Zou liever zien dat ze Metal principieel links zouden laten liggen, Apple is wmb veel te eigenwijs door weer een eigen API te implementeren naast Vulkan. Mobiele games zijn sowieso niet echt vergelijkbaar dus niet zo nuttig om daar één lijn tussen te willen trekken.
Feral Interactive is van oudsher een Mac porting bedrijf, dus het is logisch dat ze niet "principieel" Metal laten liggen. Mac games is en blijft in ieder geval voorlopig hun core business. Ze verkopen op dit moment op de Mac App Store in totaal 60 (!) spellen.
Erg blij met dit nieuws. Hopelijk draait het ok op mijn GTX870M .... sommige spelen niet zo bijster goed zeg maar...
Jammer dat tweakers.net het nieuws niet laat weten dat Mad Max sinds vorige week ook naar linux is verschenen, nochtans staat de recenties op steam als "erg populair" aangegeven. Integendeel, ik was zelfs geschrokken dat Deus Ex: mankind divided zo snel naar linux is gekomen terwijl de recenties op steam als "verdeeld" is weergegeven voor deze game, maar dat blijkt de schuld te zijn van de ingame microtransacties, wat ik ook in geen enkele single player game ben tegengekomen.

Ik ben trouwens 10 maanden officieel linux gamer (gnome/ubuntu? laat me niet lachen!), ben sindsdien nooit meer op windows gegaan. Voordien switchte ik heel vaak van windows naar linux en weer terug naar windows. Heb daarna niet meer de behoefte meer gehad om de nieuwste van de nieuwste games te spelen, omdat deze toch altijd te duur zijn of teveel bugs aanwezig zijn. Daarnaast komen de populairste games toch altijd naar linux, jammer genoeg doet EA en ubisoft daar niet aan mee, maar het kan mij niks schelen. Hoewel ik BF1 toch wel een klein beetje mis, ga ik zelfs deze ene game toch ook maar niet spelen.

Voor het laatste nieuws van de komende linux games raad ik deze site aan:
gamingonlinux.com
Er wordt wel eens een interessant nieuwsartikel geschreven over een populaire game waarvan de kans groot of klein is dat er een linux port zal verschijnen.

[Reactie gewijzigd door FixUs op 23 oktober 2016 09:22]

Deus Ex: Mankind Divided is de vierde game in de franchise die in het jaar 2000 begon.
Onwaar. The Fall wordt vergeten, hoewel het niet zo goed was.
Da's een mobile game. Technisch gezien heb je natuurlijk gelijk, maar ik zou 'm niet snel afdoen als volwaardige Deus Ex titel.
Is wel typisch voor Deus Ex met deze ttitel.
De trailer geeft al aan hoe ze bij deze in de markt staan.
Je ziet steeds vaker "grotere" visies, ook omdat de klanten dit willen om zich mee te identificeren en laten verleiden.

Die van mij is het niet en ik speel hem dan ook op geen enkel platform.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True