Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties

De pc-versie van Deus Ex: Mankind Divided krijgt ondersteuning voor de eyetracking-controller van Tobii. Met behulp van het accessoire kunnen spelers onder andere richten met hun ogen of naar de randen van het scherm kijken om de camera te bewegen.

Tobii geeft op zijn website uitleg over de werking van eyetracking in de nieuwe Deus Ex-game. Volgens de makers is het mogelijk om op vijanden te mikken door naar ze te kijken. Schieten moet nog altijd met een druk op de muisknop of controller. Ook is het mogelijk om 'Icarus Dash' te gebruiken door in een bepaalde richting te kijken. Dit is een bepaalde move die protagonist Adam Jensen kan uitvoeren om zich snel te verplaatsen.

Verder is het mogelijk om de camera te bewegen door naar de randen van het beeld te kijken. Daarmee moeten spelers met een oogopslag de omgeving kunnen zien, aldus Tobii. Interactie met objecten kan ook geïnitieerd worden door ernaar te kijken.

Met de Clean UI-functie kunnen spelers de interface laten vervagen op momenten dat er geen aandacht aan word geschonken. Alleen op het moment dat een speler naar de interface-elementen kijkt, worden deze duidelijk zichtbaar weergegeven.

De Tobii EyeX kost 139 euro inclusief verzendkosten. Wie de controller aanschaft, krijgt ook een code voor de volledige game Deus Ex: Mankinded Divided, die geactiveerd kan worden zodra de game beschikbaar is op 23 augustus.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

Ik ken Tobii niet, maar ziet er wel tof uit. Misschien kan Tweakers hier een review over schrijven?
Ja graag. Schappelijk prijs ook als voor 139 euro ook nog een game van 60 euro er bij krijgt.
Let op dat de prijs exclusief BTW is.
Ja en het is incl. 20 euro shipping, maar het spel krijg je 'gratis' lol.
Ook het volgende moet je in je achterhoofd houden, de eye tracker ondersteund monitors tot 24". Dus heb je een 27" monitor dan zal het moeilijk worden om dit te gebruiken.
Ik ken Tobii professioneel, en ze maken echt mooie producten.
Als dit nu ook voor de consument beschikbaar wordt zie ik dit wel zitten!
Review van de Tobii
http://www.pcworld.com/ar...ust-not-for-everyone.html

Ikzelf wacht nog even tot het wat volwassener is, maar vanuit een ergonomisch standpunt zie ik dit wel echt zitten.
Belangrijkste deel:
So how accurate is the eyeX? Officially, Tobii admits it doesn’t know. But Tobii president Oscar Werner told me the eyeX is generally accurate to about 0.5 to 1 degree of arc, or about a centimeter or so of deviation on a laptop screen. The idea, he said, is that users will jump the cursor to the general area, then use the touchpad for fine-tuning—which, in my mind, partially defeats the purpose for buying it in the first place.
M.a.w.: een nutteloos gadget. Ik denk dat deze nauwkeurigheid ook wel valt te behalen met een standaard webcam en wat slimme algoritmes.

Dit wordt mogelijk interessant als het gebruikt kan worden als muisvervanger.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 augustus 2016 11:33]

Belangrijkste deel:

So how accurate is the eyeX? Officially, Tobii admits it doesn’t know. But Tobii president Oscar Werner told me the eyeX is generally accurate to about 0.5 to 1 degree of arc, or about a centimeter or so of deviation on a laptop screen. The idea, he said, is that users will jump the cursor to the general area, then use the touchpad for fine-tuning—which, in my mind, partially defeats the purpose for buying it in the first place

M.a.w.: een nutteloos gadget. Ik denk dat deze nauwkeurigheid ook wel valt te behalen met een standaard webcam en wat slimme algoritmes.

Dit wordt mogelijk interessant als het gebruikt kan worden als muisvervanger.
okay ik heb mijn antwoord bij voorbaat. ik wou eigenlijk exact vragen wat jij hier heel handig gecopypasted hebt.
het lijkt me idd. eerder een frustrerende gimmick als blijkt dat je steeds moet finetunen met je muis of trackpad (muis dus) omdat je anders steeds naast je vijand, of op de muur of object waar hij gedeeltelijk achter staat schiet... dan kan je m.i. beter investeren in een fijngevoelige gamingmuis.

doch... dit staat natuurlijk nog in zijn kinderschoenen en de technologie is interessant genoeg om uit te werken vind ik...

[Reactie gewijzigd door EagleEye1290 op 10 augustus 2016 12:51]

Het lijkt mij ook niks om met je ogen te richten ook al is het precies. Wat mij wel mooi lijkt is een dergelijk systeem te gebruiken als voor DOF punt. Games met DOF gebruiken nu vaak de crosshairs, maar dat is alleen natuurlijk als je ook alleen naar de crosshairs kijkt. Kijk je op een ander deel van het scherm dan klopt de DOF dus niet.

Of dat je het voor interactie gebruikt. Hoe gaaf is het als een karakter weet dat je naar hem/haar kijkt en daar ook op reageert? Een klein beetje als HL2(episodes?) als je de zaklamp op Alex richt.

En nog mooier wordt het als je beide zaken combineert met VR. Dus als je in de verte kijkt dat alle objecten dichtbij onscherp worden en vice versa. Zou eventueel ook nog processing power kunnen schelen omdat de onscherpe objecten vr de blurr ook minder accuraat gerenderd hoeven te worden.

Dus eigenlijk wat FOVE doet(VR+Eyetracking) alleen denk ik dat het een algemene combinatie (dus ondersteund door SteamVR en OSVR) moet worden wil het van de grond komen. Anders blijft het bij een paar niche games.
En nu wordt ik benieuwd of ik TrackIR ook werkt. Heeft iemand toevallig enig idee ??

Zou leuk zijn om TrackIR eens buiten dcs Flaming Cliffs 2 te gebruiken.
Ik vermoed dat dit voor gehandicapten gedaan is? Hulde voor Eidos dan.
Ik heb The Division gekocht i.c.m. deze tracker en het werkt erg goed. Had er weinig van verwacht maar imo heeft het zeker een meerwaarde tijdens het spelen. Ook werkt het goed als je een brildrager bent.
Deus ex lijkt mij ook een game waarbij deze techniek goed toepasbaar is.

[Reactie gewijzigd door DrumandBass op 10 augustus 2016 15:25]

De lijst met de speelbare games voor mijn eyeX wordt alleen maar groter. Ik vind het helemaal prima :)
De meeste reacties zijn hier wat negatief, maar voor kijkrichting is dit natuurlijk prima. in combinatie met VR zie ik ook nog wel mogelijkheden, al meot daavoor de nauwkeurigheid nog fors omhoog, maar dat lijkt me vanuit zo'n helm beter te realiseren.
Als dat zou makkelijk zou zijn dan hadden we dit al allemaal gehad he. Om dit te laten werken heb je zwz 2 camera's nodig en een infrarood licht wat je oog afscant. Het is dus niet een kwestie van wat software.

Het ding doet me eigenlijk wel denken aan de Xbox Kinect, is dat dezelfde technologie? Ik zou het echt super vermoeiend vinden om constant overal naar te moeten kijken voor een game...

[Reactie gewijzigd door Spam op 10 augustus 2016 12:35]

Eyetracking software met gewone webcams bestaat al lang:
Gazerecorder, Opengazer, Gaze Tracker

https://www.youtube.com/watch?v=TVDI8Iq0Z6k
https://www.youtube.com/watch?v=75KRipM2W5c

https://sourceforge.net/projects/gazerecorder/
https://sourceforge.net/projects/opengazer/
https://sourceforge.net/projects/haytham/

Het hoeft allemaal niet zoveel te kosten.

[Reactie gewijzigd door LordLuc op 10 augustus 2016 12:59]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True