Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Deus Ex: Mankind Divided verschijnt nog in 2016 voor Linux en de Mac. Feral Interactive gaat het spel voor deze platformen uitgeven. De Windows- en consoleversies van de stealth-rpg worden uitgegeven door Square Enix.

Feral Interactive meldt de komst van Deus Ex: Mankind Divided naar Linux en de Mac in een korte aankondiging. De systeemvereisten voor de beide versies volgen naarmate de introductie dichterbij is, belooft de uitgever. Die introductie moet nog dit jaar plaatsvinden maar een precieze datum geeft Feral nog niet. De uitgever meldt wel van Apples Metal-api gebruik te maken voor het Mac-platform en dat het de eerste keer is dat een deel van de Deus Ex-reeks naar Linux komt.

Op 23 augustus verscheen de actie- en stealth-rpg voor Windows, de Xbox One en de PlayStation 4. Voor Windows-pc's is minimaal een Intel Core i3-2100 of vergelijkbare AMD-cpu en een AMD Radeon HD 7870 of Nvidia GeForce GTX 660 nodig. De aangeraden specificaties zijn een Intel Core i7-3770K of AMD FX 8350, samen met een AMD Radeon RX 480 of een Nvidia GeForce GTX 970.

Er verschijnt 23 september een nieuw stuk verhaallijn met de titel System Rift voor het spel. Begin 2017 komt er een tweede en laatste uitbreiding van het verhaal.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Heeft de Mac ook eindelijk een game bij, want naast de Sims en Simcity is de aanbod aan games klein. Daarom gaat men dan naar Windows en Linux.
Serieus? De meeste games die op Steam worden aangeboden zijn dan op Windows en Mac. En sinds enige tijd Ubuntu erbij.
Mac is zijn status als spelplatform aan het verliezen: Te weinig Apple-computers hebben GPU's die moderne spellen kunnen draaien en Apple weigert om OpenGL hoger dan versie 4.1 toe te staan, om over Vulkan nog maar te zwijgen. Het porteren naar Mac en Linux wordt vaak samengedaan omdat beiden de Posix- en OpenGL-API's gebruiken, maar dat gaat moeizamer en moeizamer. De situatie op Linux is stukken beter, iedere Linuxgebruiker die in spellen is geïnteresseerd kiepert wel een beetje videokaart in zijn computer. Op drivergebied valt er steeds minder te klagen en ja... Linux heeft de toekomst.

Het lijkt er overigens op dat dit spel Metal gaat gebruiken, wat een noviteit zou zijn. Niet te snel juichen: Het zou ook MoltenVK kunnen worden en of je van een Vulkan-simulatielaag op Metal blij moet worden...
Mac is zijn status als spelplatform aan het verliezen:
Ik wil niet veel zeggen hoor, maar volgens mij heeft mac nooit echt een status als gameplatform gehad... In het gunstigste geval komt een spel wel, maar later dan op de pc, soms veel later. En een hoop komt gewoon niet.
Puur vanuit gamen gezien is een mac niet echt een gunstige optie vind ik. : /
Op die manier eens, maar er was in de spellenindustrie altijd wel een grote bereidheid om spellen naar de Mac te brengen en als gevolg daarvan heeft de Mac veel en mooie titels, inderdaad vaak later dan op Windows. Die bereidheid is aan het eroderen, spelontwikkelaars raken ontmoedigd.
Lijkt dat niet allen maar zo omdat er gewoon veel kleine spellen niet op mac verschijnen omdat de developers eigenlijk nog startups zijn met weinig resources (voor porten en support etc)?
De oude games markt is volgens mij sowiso erg aan het wankelen de afgelopen paar jaar. Veel troep die die markt verzadigd, veel 10-minuten spelletjes die free to play zijn, veel geld gestoken in mobiel, etc.
Ik denk persoonlijk dat we naar een nieuwe video game crash op weg zijn.
Ik denk het niet met de signalen die ik her en der opvang, bijv. the Talos Principle is geen klein spel, draait op Mac, maar niet op Mac's met Intel GPU. Daarmee kan het grootste deel van de Mac-gebruikers het niet spelen. Dat is een driverkwestie en uit de commentaren op de Steam-forums merk je dat er behoorlijk geprobeerd is het opgelost te krijgen of eromheen te werken. Zonder resultaat en je proeft gewoon de frustratie. Installeer je Linux op die zelfde Mac, dan is er niets aan de hand, de Linuxdriver voor Intel-GPUs werkt prima.

Ander voorbeeldje: Saints Row 2/3/4 zijn er wel voor Linux en niet voor Mac. De programmeur die de portering deed, Peter Mulholland, is een zeer ervaren Mac-programmeur en heeft vele jaren ervaring met het porteren van Mac-spellen. Een Mac-port van de Saints Row-spellen is technisch echter geen haalbare kaart i.v.m. moderne OpenGL-extensies die nodig zijn om de spelengine te laten functioneren.

Beide voorbeelden zijn geen gevolg van beginnende programmeurs of beperkte middelen, het is de technische staat van het Mac-platform wat zorgt dat de boel spaak loopt.
Ik heb vroeger uren gespeeld bij een vriend die een mac had. Veel point n click en een gave flightsim. (Is dan wel bijna 20 jaar geleden :' ) )
Je kunt een status niet verliezen die je nooit hebt gehad. Mac is nooit een game platform geweest en zal het ook nooit worden.
En dat zeg ik als fervent Apple gebruiker...

Apple is niet geïnteresseerd in de AAA-game markt. De marges zijn flinterdun en Sony en MS maken verlies op de consoles die ze verkopen. Om over Nintendo nog maar niet te spreken, die hebben een groot deel van hun doelgroep zien vertrekken naar mobile gaming.

iOS, casual en indie games is waar ze zich op richten en dat sluit aan bij de doelgroep. Over Nintendo gesproken, zij zijn nu degene die inzien dat hun doelgroep grotendeels op de smartphones en tablets zit... En nu hopen ze met games als de nieuwe Mario, mensen naar hun eigen platform te lokken. Of dat gaat lukken, geen idee. De toekomst zal het leren...
Meer mensen zouden Macs kopen als ze er ook games op zouden kunnen spelen. Je verhaal over marges gaat over consoles niet over het mogelijk maken van gaming op een computer.
Slechts 2000 van de 6000 games die op Steam in bezit heb, draaien ook op Mac. Als gamer is de keuze dan toch heel snel gemaakt. Zelfs Blizzard, voorheen trouwe leverancier van multiplatform games, brengt Overwatch niet op Mac uit vanwege het treurige grafische vermogen.

Prima dingen die Macs, maar voor games verreweg de slechtste koop.

[Reactie gewijzigd door DeathMaster op 15 september 2016 20:09]

Zouden de meeste mensen niet naar windows gaan om te gamen? Op linux is het ook niet veel aan.
Als Linux-gebruiker probeer ik zoveel mogelijk in Linux te blijven, en ik stem mijn aankoop van games daarop af. Ik besef dat ik deel uit maak van een klein groepje, maar als uitgevers steeds meer games voor Linux uitbrengen kan dat op termijn evolueren naar een grotere groep.

Goeie zaak dus.
Heb hetzelfde hoor, maar bij mij is het belangrijkste argument dat wij een SteamOS Console in de woonkamer hebben staan.

Zelfde gemak maar betere graphics dan ps & xbox, met veel goedkopere games.

Mooiste is dat het linux is ;)

[Reactie gewijzigd door 2green op 15 september 2016 20:57]

O jawel hoor, er is heel veel aan. De tijd van dualboot behoort langzaamaan tot het verleden, er zijn voldoende spellen, ze lopen lekker, dus die Windows-partitie kan eindelijk verwijderd worden, blij daarvan verlost te zijn.
Is het ook niet zo dat de drivers op linux niet helemaal super zijn, En dat over het algemeen games beter draaien op windows dan op linux?
Je praat over een zeer snel bewegend doelwit. Jazeker, spellen die beter draaien op Windows dan Linux komt voor. Soms ligt dat aan de drivers, soms aan het spel zelf. Het gaat echter nu zo snel dat een benchmark binnen een maand verouderd kan zijn.

Spellen die beter draaien op Linux dan Windows wordt steeds minder zelfzaam, voorbeeldje:

https://www.phoronix.com/...=Win10-Linux-Vulkan-Early

Je leest het goed: Linux OpenGL verslaat Windows DirectX11 en Linux-Vulkan verslaat Windows-Vulkan. Dit zal je de komende tijd meer en meer gaan zien, en ik durf de gok wel aan dat Linux het uiteindelijk gaat winnen.

Dat is in mijn optiek echter niet waar het om draait. Waar het om draait is dat de spelervaring die je onder Linux hebt tegenwoordig gewoon goed is. Een paar fps meer/of minder kun je gewoon afkopen met betere hardware en dan ben je voorgoed van de misère van Windows verlost.
Ha vet, ik wist helemaal niet dat linux windows versloeg is dit sinds ubuntu 16 zo? En hoe zit het dan met andre distro's? Verslaat linux vulkan altijd windows vulkan of was dit gewoon een toevallige game? Hoewel ik Bash gebruiken op windows handig vind blijf ik nog bij windows. Misschien word in de toekomst linux een intresante keuze voor mij. Maar nu wil ik nog gewoon van alles gebruik kunnen maken zonder me zorgen te maken of het wel op mijn os draait :P.
Het is lastig op dit punt harde uitspraken te doen, omdat er nog niet zoveer Vulkan-titels zijn. Dit is een benchmark van Dota2:

https://s32.postimg.io/6k5v73a85/image.png

... en ook hier won Linux het van Windows.

Verder is het zo voor OpenGL de Nvidia-Linux drivers momenteel sneller zijn dan de Nvidia-Windows drivers. Zolang je tenminste OpenGL met OpenGL vergelijkt, want DirectX11 is meestal dan weer wel sneller op Windows.

Meestal... want OpenGL is zeker geen kreupele API of zo, als het goed gebruikt wordt kan OpenGL best efficiënter zijn dan DirectX.

Dit is een interessante video:

https://www.youtube.com/watch?v=9AifonPYCBo

... er wordt Xcom-2 getest WIndows DirectX versus Linux OpenGL. Aanvankelijk testen ze op medium en is Windows licht sneller. Daarna testen ze op maximum en dan is Linux aanzienlijk sneller.

Er is nog heel veel te optimaliseren op Linux, dus ik zou niet willen stellen dat Linux algemeen sneller is dan Windows. Daarvoor zijn er gewoon te veel tegenvoorbeelden. Zoals gezegd gaan de onwtikkelingen evenwel erg hard momenteel en wordt het ene na het andere prestatieprobleempje aangepakt.

Het zijn vooral driverontwikkelingen die tot hogere prestaties leiden. Dat geldt voor zowel externe drivers als drivers die met de Linuxdistributie worden meegeleverd. Er kan dus wat verschil tussen distributies zitten, maar in beginsel proberen alle Linuxdistirbuties recente drivers mee te leveren.
intresant, bedankt voor de info
Ook toen Valve 4 jaar geleden begon te testen met Linux behaalden ze al goede resultaten met hun Source engine versie van Left4Dead:
http://blogs.valvesoftware.com/linux/faster-zombies/

Het is natuurlijk geen garantie dat *alles* sneller draait op Linux, maar tests als deze en wat @dmantione heft gelinkt laten wel zien dat er potentie is voor Linux. Net zoals bij Windows het geval is, moet je hardware ondersteund zijn en moet je software (game) geoptimaliseerd zijn voor de hardware (driver) en het OS wat je gebruikt.

Als je alleen maar halfbakken ports op Linux zou krijgen zou het logisch zijn dat de performance lager zou zijn. (Sterker nog; ik zou zelf puur uit interesse wel eens willen zien wat het verschil zou zijn als men een AAA titel speciaal voor Linux zou ontwikkelen en dan 2 ports naar Windows doen. Een halfbakken port en een geoptimaliseerde port gewoon puur om te klinisch te observeren wat dat zou doen met de performance)
Ik verwacht dat het uiteindelijk niet veel uitmaakt, windows of linux. Beiden zijn besturingssystemen en dus ontwikkeld om zo min mogelijk resources te pikken. Komt vooral op drivers en game software aan, het verschil door os zou haast niet meetbaar moeten zijn als er geen bizarre fouten inzitten. Beiden zijn volwassen systemen.
Daar ben ik het niet mee eens, windows gebruikt toch wel aanzienlijk meer ram dan een linux distro kan gebruiken. 1 gb is op 8gb misschien nirt zo veel, maar op 4 en 2gb wel natuurlijk.
nu vergelijk je het volledige besturingssysteem windows met een linux kernel of minimale distro. Beide kernels zijn vrijwel even efficient. Als je een linux OS pakt dat vergelijkbare services draait zul je zien dat die een evengroot footprint heeft.
De gemiddelde Linuxinstallatie heeft minder geheugen in gebruik dan een Windows-installatie en Linux is erg goed in geheugenbeheer. Probeer Cities Skylines eens op een machine met 4GB RAM te starten, onder Linux gaat dat perfect, onder Windows is het elleboogwerk en heb je erg veel last van swapactiviteit.

Je hebt gelijk dat het speelveld gelijk is, en er om die reden geen reden is waarom het ene systeem uiteindelijk sneller is dan het andere. De reden waarom ik verwacht dat Linux het uiteindelijk zal winnen is dat openbronprojecten enorme hoeveelheden mankracht aan kunnen trekken. Aan de Linuxkernel werken bijvoorbeeld veel meer mensen dan aan de Windows-kernel.

Linux heeft altijd te kort aan mankracht gehad op het gebied van 3D-drivers en spelengines. Dat is nu echter rap aan het veranderen: Dat de ontwikkeling van drivers e.d. nu zo hard gaat heeft niet alleen te maken met dat videokaartfabrikanten meer aandacht aan Linux te schenken. Ontwikkelaars van spellen en 3D-engines zijn opeens ook op de mailinglijsten te vinden en dragen code bij, ze beginnen door te krijgen dat je op Linux deels jezelf kunt helpen als je ergens iets ziet dat je veranderd wilt hebben.
Gaat de laatste tijd inderdaad echt rap de goede kant op met zowel drivers als games die op dag 1 of snel erna beschikbaar komen.

ben wel bang dat gameengine ontwikkelaars e.d. die ook op de mailinglijsten zitten, betrokken zijn, etc een mes is dat van twee kanten snijd. ze hebben natuurlijk wel een voorkeur voor eenvoud en gelijke werking als windows, wat niet altijd de juiste werking hoeft te zijn. benieuwd hoe dat gecontroleerd wordt.
De kracht zit hem juist dat je voor het gamen alles kan uitzetten en zo veel ram kan besparen onder linux.
dat lukt mij ook onder windows.
challenge accepted. Stuur maar een screenshot met windows met minder dan 200MB ram in gebruik in een werkende windows 10 enviroment privé naar me ;)
Ik vermoed dat je een grapje maakt, maar waarom zou je iemand met een moderne computer deze configureren zodat hij maar 200 mb gebruikt? dat moet wel de minst efficiente OS ter wereld zijn. Ik zou liever een OS hebben dat volledig gebruik maakt van mijn ram.

Verder heb ik niet gezegd dat ik windows ooit zo zou instellen, ik stel enkel dat je ook onder windows alles kunt uitzetten wat je niet nodig hebt. Er bestaat zelfs een officiele installatie die bijna alleen en kerneel dropt, zoiets als windows voor raspberry pi.

Disclaimer: beste kennissen en vrienden, ik ben hier zeer zeker niet aan het promoten dat windows beter is, ben en blijf een voorstander van tux.
Ik heb het natuurlijk over noodzakelijk gebruik van ram. Niet over wat gecached is. Anders zit zowel op windows als linux mijn ram vrijwel altijd vol.
dan komen we op het vlak waar we mogen discusseren over wat noodzakelijk is. zouden we alleen de kernel nemen, dan is windows kleiner, aangezien de linux kernel niet de architectuur heeft dat tanenbaum ooit adviseerde aan linus ;). ene ik vertik het windows deze wedstrijd te laten winnen...
Noodzakelijk is misschiej idd een verkeerde woordkeuze. Bedoelde meer het ram dat echt gebruikt moet worden om een draaiend systeem te krijgen. Een cold boot dus eig. Zou wel fijn zijn eig als je windows naar 200mb kon strippen want dan is er meer ram vrij voor andere programma's.

De linux kernel is idd groter dacht gelezen te hebben, hoewell je de linuz kernel ook best klein kan krijgen.
Windows strippen naar 200 mb om games te spelen gaat helaas niet lukken, er zijn te veel dingen nodig ter ondersteuning. Daarnaast heb je dan geen gui meer, zonder gui is windows niet voor veel dingen geschikt meer. Maar een van de redenen dat windows zo groot is, is om dat er out-of-the-box zoveel mogelijk ondersteund wordt. Alhoewel geen windows fan (kids hebben het nodig voor school), vind ik het gebruik prettiger dan linux. Onder welke linux distro dan ook kom je zoveel vreemde dingen tegen, los het wel op, maar blijven gewoon domme ontwikkelkeuzes. Gebruik ubuntu al meer dan 5 jaar niet meer, krijg nu jaarlijks nog meerdere meldingen dat ze bugs van mij verhelpen of afwijzen :S. Tegenwoordig op mint voor mijn desktop, Openmediavault voor de NAS en openwrt voor mijn router.

De Linux kernel kun je inderdaad idioot klein maken door alleen mee te nemen wat jouw compoter nodig heeft. Verder zijn er diverse ontwikkelingen gaande die het architectuur naar een hybride model trekken.... net als windows (toeval). Ik hoop dat we ooit nog op een microkernel uitkomen. Gaat erg snel de ontwikkelingen momenteel.
't gaat steeds beter :)
Ik mag graag Cities:Skylines en Stardew Valley spelen op Linux, en recentelijk is daar de beta van Rocket League bijgekomen! Nu met Deus Ex er bij.. gaat wel lekker zo :)
Ik game altijd op een PC met een FreeBSD variant, specifiek Orbis OS. Vrijwel alle recente games draaien daar gewoon op.
Gebruik je daarvoor de Linuxcompatibiliteit van FreeBSD, of gebruik je Wine?
Nee, vrijwel alle spellen worden native voor Orbis OS uitgebracht.
Ah zo ;) Maar nee, op Linux hebben wij het dan toch beter. Wanneer kan jij eindelijk eens Xcom-2 spelen? :P
Het is een grapje. Orbis is de BSD variant die Sony gebruikt op de PS4.
Dat hangt denk ik redelijk van je voorkeur in games af. De vorige Deus Ex was ook gewoon beschikbaar op OSX, redelijk wat Steam titels komen ook wel uit voor OSX.
Nu nog een mac met een fatsoenljijke videokaart. Maar goed, op de Intel igpu draait het vast ook lekker.
De eerste Deus Ex voor Linux...? M'n herinneringen zijn wellicht een beetje roestig geworden na al die jaren, maar ik zou toch zweren dat ik de eerste Deus Ex game (meer dan 10 jaar oud) op Linux heb gespeeld. Volgens mij was dat zo'n Loki port en draaide het op de Unreal Engine van UT99 (die ook native op Linux draait).

Maar goed, kan er naast zitten. Misschien was dat nog net aan in m'n windows-tijd of draaide het onder Wine...
Ik heb Deus Ex 1 heel veel op Linux gespeeld en het draaide ook uitermate soepel, maar het was niet native. Wine was er wel voor nodig. UT99 draaide inderdaad wel native, maar daarmee was nog niet elk spel automatisch geport helaas. Zelfde gold ook voor Quake 3, die was er ook voor Linux maar dat gold ook niet voor de afgeleiden zoals Soldier of Fortune 2 en Return to Castle Wolfenstein. Het had de teams achter die games niet heel veel moeite gekost, maar blijkbaar schatten ze toch in dat het te weinig op zou leveren. Wellicht hadden ze gelijk, maar ik vond het wel heel jammer.

Heel mooi dat Mankind Divided naar Linux komt. Ik zat nog te overwegen om hem aan te schaffen, maar als ik 'm op Linux kan draaien dan ben ik op. Natuurlijk wel: eerst zien, dan geloven. Nog even geduld hebben voor mij dus.

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 15 september 2016 19:17]

Maar geen enkele Mac die het spel kan spelen, zonder 2000 euro uit te geven zit je daar met je 5K of retina display en je onchip intel GPU dat geen enkel modern spel ondersteunt.
Ben benieuwd welke Mac ze targetten, de onboard GPU is nu niet echt om over naar huis te schrijven en de Mac Pro is ook al dik verouderd.

Voor Linux: Yay!
Netjes.. Ik gebruik nu nog liever Windows (sorry) maar op lange termijn zie ik het als onvermijdelijk om naar Linux over te stappen om van de vrijheden die ik nu nog op mijn PC heb te blijven genieten.
Na Bioshock Infinite is gaming voor mij op mijn Mac een beetje op een laag pitje komen te staan.

Mijn huidige MBP van 2014 (i7 2.5Ghz, 16Gb) kan kwa grafische performance niet op tegen de i7 3.4Ghz iMac (2011) die ik voorheen had en waar ik ook Bioshock op speelde.

Zoals al aangehaald, de Mac zal nooit een (serieus) gaming platform zijn, maar daar zijn de machines ook niet voor gemaakt. Heb ik hem ook niet voor gekocht, maar moet wel zeggen dat de grafische performance van mijn MBP zelfs met eenvoudig gebruik hapert wanneer op (lage) batterij.
Vraag me af welke mac dit kan draaien. Omdat de game echt veel van de GPU eist (terwijl de game er helaas niet zo uitziet, ondanks dat de game erg tof is).

De Mac pro is het snelst maar ook al gewoon flink verouderd.
Windows is sowieso de platform voor gamen. En ook de grootste installbase. Waardoor het verleidelijk is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True