Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties
Submitter: Simyager

Feral Interactive heeft bekendgemaakt dat het op 22 november een Linuxversie van Total War: Warhammer uitbrengt. Het bedrijf werkt ook aan een versie voor macOS, maar daarvan is nog geen datum aangekondigd.

Total War: Warhammer is oorspronkelijk door Creative Assembly ontwikkeld en op 24 mei door Sega uitgebracht voor Windows-pc's. De port naar Linux en macOS is geschreven door Feral Interactive, een studio die gespecialiseerd is in het ontwikkelen van dergelijke ports. In september kondigde het bedrijf aan dat het de zeven jaar oude game Warhammer 40.000: Dawn of War II beschikbaar had gemaakt voor macOS en Linux. Verder heeft het bedrijf de iPad-versie van Rome: Total War gemaakt.

De macOS-versie van de game verschijnt later dan de Linux-versie. Een exacte datum is nog niet bekend. Over prijzen zijn ook geen aankondigingen gedaan. De Windows-versie van de game staat op dit moment voor 47 euro in de Pricewatch en kost 60 euro op Steam, waar Feral Interactive meestal zijn games uitbrengt. De studio heeft niet verteld in hoeverre de vele uitbreidingspakketten van de game ook beschikbaar komen.

Total War: Warhammer is een turn-based strategy-game. In tegenstelling tot de historische situaties van andere Total War-games, speelt dit spel zich af in het Warhammer-universum. In de game vechten de facties van Empire, Greenskins, Dwarfs en Vampire Counts tegen elkaar. De Chaos- en Bretonnia-facties zijn als downloadable content beschikbaar.

Total War Warhammer Linux aankondiging

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

In landen als Duitsland is dit echt een goed iets. Nederland is en blijft nog wel voorlopig een Windows-land. Duitsland heeft echt op veel systemen Linux software....

Is alleen prima voor iedereen dat het op meer platformen komt.
Al vraag ik me wel iets af. Als Linux zo populair wordt. Betekend dit het einde voor Windows licenties kopen? Want tenslotte is Linux gratis waarom zou een consument dan nog op het moment dat Linux te populair wordt en op vele systemen zo geleverd wordt je nog gaan willen betalen voor Windows licenties.
Dat verschil tussen Nederland en Duitsland valt wel mee:

https://www.reddit.com/r/...t_share_in_eu_by_country/

Duitsland zit net aan boven de 3%, Nederland net iets onder de 2%.
Dat is dus een heel groot verschil, ruim 50% meer ;)
Maar het maakt van Duitsland nog lang geen "Linux land".

97% gebruikt iets anders :)
Damn.... waarom vertel je dit nu, had zo graag willen blijven denk dat er al een linux land bestaat :(

Maar 3% is ook okay-isch...

[Reactie gewijzigd door 2green op 16 november 2016 12:02]

Ijsland: Geisers draaien daar zelfs op linux.
Haha thanks, met die gedachte ga ik straks lekker slapen. Zal niet meer op Tweakers voor die tijd voor het geval lethalis het weer voor me verpest ;)
Het idee dat Linux ooit hét primaire OS voor PC's wordt, is echter een utopie. Afgezien het te ingewikkeld is voor de huis tuin en keuken huismoeder, heeft Windows heeft nu eenmaal een monopolie positie op zowel de software en hardware markt.
Eerlijk gezegd intereseert mij dat geen bal, mocht het niet uit mijn reacties blijken dat ik maar aan het gappen ben.

Verder is Android een linux OS dat als erg gebruiksvriendelijk wordt ervaren, net als chromeOS. De eerste is markt dominant en de tweede pakt iedere jaar zo'n beetje 33 tot 66% meer markt aandeel dan het jaar daarvoor en wordt ook gezien als gebruikersvriendelijk.

Dus windows heeft wel een monopolie, maar lijkt toch ieder jaar significant aandeel te verliezen. Tevens zitten veel mensen nog steeds niet op windows 10, maar het overgrote deel op windows 7 (dacht ik), waaruit blijk dat men vooral op de os blijft dat meegeleverd werd met hun pc en niet zozeer hiervoor kiezen.
3% van de duitse bevolking is anders een veelvoud van de 2% van de nederlandse, alleen al omdat er minimaal 3x meer duitsers dan nederlanders zijn...
ik wilde al een reply starten dat vrijwel iedereen tegenwoordig linux gebruikt, in zakformaat. En natuurlijk online. Maar het gaat in die statistiek uitsluitend om desktop-linux :p goed om dat onderscheid duidelijk te maken.
Linux is gewoon de meest gebruikte kernel ter wereld. Geen discussie.
Android is al qua install base groter als alle type "Windows OSen" bij elkaar inclusief servers, desktops en alles. En dan praat je niet eens over alle servers die op Linux draaien. Het is DE kernel op onze aardbol.

Alleen kan Google wel een groot gat in Linux slaan met hun nieuwe kernel welke ze willen gebruiken in plaats van Linux.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 16 november 2016 19:21]

Er zijn denk ik ook vrij veel mensen die zelfs bij beschikbaarheid van alle software en games nog steeds de voorkeur aan Windows geven, en dus met liefde die licentie zullen betalen. Ik ben daar niet een van overigens ;)

Op vrijwel alle markten zijn er 'goedkope' en 'dure' merken en beide vinden doorgaans genoeg mensen die erin geïnteresseerd in zijn dus het lijkt me niet dat Windows over de kop zal gaan puur op basis van licentiegelden. Dan zou Linux op de een of andere manier niet alleen financiëel maar ook op alle mogelijke andere gronden de favoriete keuze van alle gebruikers moeten worden en dat zie ik niet heel snel gebeuren. Ik zou al lang blij zijn als Linux een respectabel marktaandeel verkrijgt (zeg 10 - 30 procent), zodat developers het niet meer kunnen negeren zonder al te veel marktaandeel te laten liggen.
Volgens mij is dat alleen in bayern zo. Daar draaien ook de overheidssystemen op Linux. Ik meen zelfs dat pc's die daar worden verkocht niet met Windows mogen zijn voorgeïnstalleerd. In de rest van Duitsland is het gewoon vergelijkbaar met Nederland.
Dell is redelijk succesvol met hun linux laptops. Ze hebben tevens goede Ubuntu ondersteuning. Maar of Linux op de desktop ooit gaat doorbreken... Dan moet er een groot bedrijf achter staan, zo niet zal dat nooit gebeuren.
Wat is doorbreken? Moet je daarvoor de grootste zijn? Over het algemeen wordt de "Mac" als doorgebroken beschouwt, ondanks een marktaandeel van minder dan 10%. Het marktaandeel van Linux ligt inmiddels boven de 2% op de desktop. Dat is een klein aandeel, maar in mijn optiek is het punt van "doorbreken" al gepasseerd.

We moeten als Linuxgebruikers ophouden te denken dat we Calimero zijn.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 16 november 2016 20:55]

Doorbreken naar de gewone mens. Vat me niet verkeerd op. DELL doet het hardstikke goed met hun Linux laptops. Ze hebben echt goede ondersteuning betreft Ubuntu bijvoorbeeld. Heb zelf een Dell m1330 gehad draaide Ubuntu heerlijk op, nu een XPS15 draaide ook gewoon 100%. Geen gedoe met drivers, want dat heeft DELL gewoon top voor elkaar. Ze adverteren deze laptops wel voor developers, niet voor de reguliere mensen.

Daarnaast gebruik ik het gewoon lekker, als ik nu terug ga naar Windows mis ik gewoon bepaalde veel gebruikte features die mijn dagelijks leven echt makkelijk maken. Helemaal GNOME is perfect voor laptops. Geen enkele andere DE, die van Windows of OSX vind ik persoonlijk beter.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 21 november 2016 09:11]

Al vraag ik me wel iets af. Als Linux zo populair wordt. Betekend dit het einde voor Windows licenties kopen? Want tenslotte is Linux gratis waarom zou een consument dan nog op het moment dat Linux te populair wordt en op vele systemen zo geleverd wordt je nog gaan willen betalen voor Windows licenties.
Ik denk dat Windows voor consumenten vroeg of laat gratis wordt. Tot op de zekere hoogte is het dat nu al. Bij een kant-en-klare computer (zoals gewone mensen die in de winkel kopen) zit Windows in de totaalprijs en is dat er niet uit te halen. Of ze Windows nu willen gebruiken of niet, er is eigenlijk geen keuze om niet te betalen. De prijs van Windows zit verstopt in de service & assemblage kosten en andere overhead en staat dus ook niet op de rekening. De meeste mensen kopen dus niet bewust een kopie van Windows, ze "krijgen" het bij hun computer.

De mobiele wereld en internet vormen echter een bedreiging. Op de telefoonmarkt is Microsoft niet dominant en het web is ook niet afhankelijk van Microsoft. Zolang Android gratis is en meer apps heeft moet MS wel met een enorm goed OS komen om mensen er voor te laten betalen. Zolang onze applicaties steeds meer naar het web toe gaan is er ook steeds minder reden om nog een Windows-computer te hebben, ieder OS dat een webbrowser heeft is goed genoeg.
Op dit moment is Windows nog een anker voor Microsoft. Via Windows hebben ze gegarandeerde inkomsten, veel controle over de markt, en een voet tussen de deur in ieder huishouden. De mobiele markt is de desktopmarkt razendsnel aan het inhalen. De traditionele redenen om voor Windows te kiezen (backwards compatibility en universele beschikbaarheid) vallen daarmee weg. Microsoft weet dat en is al jaren bezig met zichzelf de diversificeren en de afhankelijkheid van Windows te verminderen.
Ik denk dat er een punt komt dat de controle over de markt en een brede basis meer waard is dan de inkomsten uit Windows voor consumenten. Windows gratis weggeven zou die controle nog een paar jaar langer kunnen oprekken en daarmee andere producten en intiatieven te ondersteunen.
Aha en hoe komt je daar nou weer bij?
Linux heeft in Duitsland een aanzienlijk hoger marktaandeel dan in veel andere landen, je kunt dat bijvoorbeeld op http://gs.statcounter.com zien. Je ziet een marktaandeel dat rond de 3,5% schommelt van de totale clientmarkt desktop+mobiel bij elkaar.

Wat betreft de vraag van Theduke: Windows zal niet direct verdwijnen en er zijn mensen die redelijk stellig zijn in hun keus voor Windows. Er zijn daarmee zeker nog mensen die voor Windows gaan willen betalen. De tijd dat je voor Windows moet betalen loopt echter op zijn eind.
Ik denk dat die drie procent voornamelijk te danken is aan de mobiele markt vanwege Android en niet zo zeer de desktop markt.
Android wordt apart gerekend, ChromeOS ook (dat marktaandeel is overigens veel kleiner dan Linux).
Je kunt in de gegevens zien dat Android en ChromeOS los worden geteld van desktop-Linux. Het is dus de desktopmarkt en als je erover nadenkt is dat niet onlogisch: Het Limux-project heeft bijvoorbeeld grote effecten in de publieke sector gehad, ook ver buiten München.
Maar waarom hebben we het altijd over Desktop? Dat is de enigste vorm waar Microsoft de baas nog is. Daarom? Zodat Microsoft kan pronken?

Als we wereldwijd gewoon algemeen naar een OS kijken is Microsoft eigenlijk helemaal nergens met hun Windows. Want desktop is een krimpende en al niet eens een grote markt ten opzichte van andere "computers".
In landen als Duitsland is dit echt een goed iets. Nederland is en blijft nog wel voorlopig een Windows-land. Duitsland heeft echt op veel systemen Linux software....
Als je doelt op die paar gemeentes die over gegaan zijn, waaronder Munich, die na dik 10 jaar gewoon weer het liefst terug wil naar Windows.

Verder is onder de bevolking, naar mijn idee, in Nederland Linux heel wat popolairder dan in Duitsland. Maar dat kan aan mijn eigen ervaring liggen. In Nederland is Linux als desktop OS nog vrij populair.
Als je doelt op die paar gemeentes die over gegaan zijn, waaronder Munich, die na dik 10 jaar gewoon weer het liefst terug wil naar Windows.
Het is zeker niet waar dat ze in München "het liefst weer terug willen naar Windows". Inmiddels is er door de gemeenteraad opheldering gevraagd over het hoe en waarom en het blijkt dat met name Accenture dit gerucht de wereld in heeft geholpen. En laat Accenture nu al voor het 9e jaar op rij "Microsoft Alliance Partner of the Year" zijn. In ieder geval is dit een flink politiek steekspel geworden in München.

Hier een artikel er over. Steven J. Vaughan-Nichols is zelf een proponent van Linux en open source software, maar hij vermeld zijn bronnen goed dus als je het hele verhaal mee wilt krijgen zal je een aantal keer door moeten klikken.
Ach 14miljoen aan kosten om een distro parade paardje te bouwen en een "punt te bewijzen". Daar zijn de miljoenen aan hardware kosten niet in meegerekend terwijl teruggaan naar Windows 8 geschat zou worden op 17miljoen euro. Oh oh, zo veel goedkoper! Duidelijk :)

De gedachte om terug te gaan naar Windows is al wat langer bezig dan Windows 10 oud is. Daar zijn op zdnet ook genoeg artikelen over te vinden.

Zo successvol is die hele overgang niet geweest en het is gewoon door de strotten geramt van de mensen die dagelijks met die systemen moeten werken.


Maar je hebt gelijk, het is voornamelijk een politieke strijd wat nergens op slaat. Volgens mij is het belangrijkste dat je de juiste spullen hebt voor de beste werking. Of dit nu Windows, Linux of DOS is, doet er gewoon niet toe.

[Reactie gewijzigd door batjes op 16 november 2016 17:29]

Linux heeft voor- en tegenstanders, ook in München. Als er ergens iets niet werkt, om wat voor reden dan ook, dan is dat koren op de molen van tegenstanders. Draai je Windows dan is WIndows kop van jut, draai je Linux dan is Linux kop van jut. Een fel tegenstander is de huidige burgemeester die Accenture dit onderzoek heeft laten doen. Als er over een paar jaar weer een ander zit kunnen de kaarten weer anders komen te liggen, terwijl de migratie 10 jaar heeft geduurd. De gemeenteraad weet dat ook en zal echt niet zomaar besluiten weer 10 jaar te gaan migreren omdat een burgemeester Linux niet bevalt.

Wat ik ervan lees is Accenture een lijvig rapport geschreven heeft van 450 bladzijden. Accenture is een Microsoft-partner, maar dat betekent nog niet dat ze dingen als professioneel bedrijf niet serieus kunnen onderzoeken. Dat rapport is dan ook een stuk genuanceerder dan dat het een overstap naar Windows bepleit. Wat Accenture wel schijnt te bepleiten is ambtenaren de keus geven om zelf te kunnen kiezen of ze met Linux of Windows willen werken. Het is dus niet juist dat Accenture pleit om Linux eruit te gooien.

Wel is het politiek en zullen partijen in de gemeenteraad het zo lezen op de manier dat het hun standpunt over deze kwestie zal ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 16 november 2016 20:51]

Er zijn in Duitsland redelijk wat systemen zonder Windows te krijgen en daar staat dan een Linux distro op. Dit vertekend het beeld flink.
Maar wat doen de meeste mensen die deze systemen kopen? Precies, ze zetten er Windows op.

heb het met mijn laptop ook gedaan. Ik kocht een Asus laptop in Duitsland met Linux erop, deze was daardoor een stuk goedkoper. Toen kocht ik een Windows licentie voor een paar tientjes en was uiteindelijk een stuk goedkoper uit.
Hoe meer Linux, hoe beter :)
Feral is extreem goed bezig met het uitbrengen van hoogstaande Linux ports. Op 3 november jl. hebben ze bijv. ook de Linux port van Deus Ex: Mankind Divided gereleased (een feit dat de Tweakers nieuwsredactie ontglipt is), en mengen ze zich actief in discussies in de community, zie bijv. hier.

Hoop dat ook dit weer een pareltje blijkt te zijn! :)

[Reactie gewijzigd door ThomasAH op 16 november 2016 10:35]

Inderdaad. Inmiddels zitten we op bijna 3000 games in Steam (even zonder de DLC's gerekend), wat toch zo'n 25% van de totale catalogus op Steam is inmiddels :)
Dat ziet er interessant uit, ik heb nog nooit een Total War game gespeeld maar WarHammer, dat ken ik wel. Zijn die Total War games normaal gesproken een beetje te pruimen? Nou ja, er is natuurlijk niet voor niets een hele serie van gemaakt.

Van de ene kant, mooi dat Feral Interactive aan het werk blijft, die hebben veel ervaring en leveren meestal heel behoorlijk werk. Van de andere kant, jammer dat het weer Feral Interactive is, zo komt er wel heel veel aan op een enkel bedrijfje. Als Linux-gamer zie ik liever dat ieder bedrijf het zelf doet zodat er meer programmeurs met dit soort ervaring komen. ;)

Een game (of andere sotfware) op meerder platformen uitbrengen gaat beter als je er vanaf het begin rekening mee hebt gehouden. Over het algemeen hoef je helemaal niet zo veel anders te doen als je maar een paar valkuilen vermijdt. Als je programmeurs de kennis en ervaring hebben om daar rekening mee te houden dan is het mogelijk om verschillende platformen goed te ondersteunen. Als je een kant-en-klare game achteraf gaat porten dan is het moeilijker om hetzelfde niveau te bereiken.
Fanboy hier. Als je van strategie houd en veel opnieuw beginnen dan is het een geweldig spel. Steeds weer nieuwe manieren bedenken om zo succesvol mogelijk je campaign te laten verlopen vind ik erg cool. Kijk dan ook tegenwoordig youtube filmpjes erover en probeer dan die tactieken uit en probeer ze voornamelijk in mijn speelstijl te laten passen.
Bij Warhammer heeft elk ras zo zijn strategieën en er zijn veel mogelijkheden om binnen de rassen verschillende strategieën uit te proberen. Je hebt namelijk veel soorten units en helden tot je beschikking en je kunt die samenstellen en upgraden zoals je wenst. Zowel op de campaign map als in de battles. Weet niet goed wat de learning curve is want ik speel op de moeilijkste settings na 14 jaar total war.

Na dit alles moet ik toch zeggen dat ik het niet zou aanraden. Dit komt door de vele DLC's die worden uitgerold in je game wat betekend dat je vijanden over troepen beschikken die jij niet kunt maken. Je kunt wel alle DLC's kopen maar dat kost je nu 42,85 Euro op steam en ook op kinguin.net heb het nog niet ergens goedkoper kunnen vinden. De main game kost 60 euro op steam en 42 op kinguin.net zonder VPN russia verbinding (toen ik voor het laatst keek).
De uitbreidingen zijn helemaal niet zo game changing als de prijs doet voorkomen. Het zijn maar
een paar extra eenheden en legendary heroes. Wat heel game verstorend is als de vijand die heeft en jij niet. Een voorbeeld als je held een bepaald level is kan je bepaalde EPIC units in je leger toevoegen maar wel eerst even cashen voor die update ;). Ik speel dus sans (zonder) epic units :P. Ik zie het inmiddels als uitdaging. Al had ik liever gehad dat ik mijn eerste versie had kunnen blijven spelen zodat het een fair game was maar wanneer is het leven ooit eerlijk. Uphill fight here i go.

Steam summer sale here i come as well en als die nooit komt.. I am a pirate and a pirate's life is free (al is het sinds steam alweer 6 a 10 jaar geleden sinds dat ik die zee bevaren heb maar als je me probeert te beroven.. Sure no problem).
Van de ene kant, mooi dat Feral Interactive aan het werk blijft, die hebben veel ervaring en leveren meestal heel behoorlijk werk. Van de andere kant, jammer dat het weer Feral Interactive is, zo komt er wel heel veel aan op een enkel bedrijfje.
Anderzijds is de markt voor games onder Linux vooralsnog niet heel groot. Een gespecialiseerd bedrijf zoals Feral kan nu goed rondkomen en populaire ports uitbrengen van goede kwaliteit, omdat er relatief weinig concurrentie is en de originele uitgevers/developers Linux over het algemeen links laten liggen.
Als Linux-gamer zie ik liever dat ieder bedrijf het zelf doet zodat er meer programmeurs met dit soort ervaring komen.
Dat is het kip-en-ei verhaal. De vraag is relatief klein, dus is het aanbod relatief klein. Het aanbod is relatief klein, dus is de vraag relatief klein.

Zo lang de markt voor games onder Linux klein blijft zullen uitgevers/developers over het algemeen niet heel geïnteresseerd zijn. Zo lang uitgevers/developers niet heel geïnteresseerd zijn in Linux zal er weinig aanbod zijn en dus zal gaming onder Linux relatief weinig klanten trekken.

Bovendien is de gemiddelde gamende consument, net zoals de consument in het algemeen, niet heel tech savy. Die gebruiken het liefste wat ze kennen, en verandering verwart ze. Vanuit zichzelf zijn die consumenten niet echt geneigd om een overstap te maken.
Een game (of andere sotfware) op meerder platformen uitbrengen gaat beter als je er vanaf het begin rekening mee hebt gehouden. Over het algemeen hoef je helemaal niet zo veel anders te doen als je maar een paar valkuilen vermijdt. Als je programmeurs de kennis en ervaring hebben om daar rekening mee te houden dan is het mogelijk om verschillende platformen goed te ondersteunen.
Veel games zijn multiplatform. De meeste engines zijn multiplatform. Dus voor windows, xbone en/of ps4.

Ik denk dat het relatieve gebrek aan Linux support vanuit uitgevers/developers niet zo zeer komt door gebrek aan portbaarheid. Ik denk dat de markt qua volumes vooralsnog gewoon niet interessant genoeg is voor ze om tijd, geld en middelen te besteden aan het ontwikkelen, uitbrengen en supporten van Linux ports.
Het is echt niet alleen Feral Interactive die dit werk doet. Naast Feral is er ook nog het bedrijf Aspyr en zijn er diverse individuele porters. Aspyr heeft recent nog Civilization VI naar Mac geport en zijn waarschijnlijk inmiddels ook bezig met de port naar Linux. Ryan C. Gordon aka Icculus heeft in het verleden games als Sanctum 2 en diverse indie games geport naar Mac en Linux. Ook heeft hij andere software naar Linux geport zoals bijvoorbeeld Google Maps en is hij ook in samenwerking met Epic gestart aan een port van de Unreal Engine 3. Dat is helaas niets geworden en daarom is UE3 de enige zonder officiële Linux support, maar als je een UE3 game naar Linux wilt laten porten zijn Ryan Gordon of Aspyr de mensen die je moet hebben vanwege hun ervaring hiermee, Aspyr heeft namelijk de ports van de Borderlands games gedaan die op UE3 draaien.

Dan heb je nog Ethan Lee aka flibitijibibo die zich voornamelijk bezig houdt met het porten van games die gemaakt zijn met Microsoft's XNA4. Aangezien deze tech gebaseerd is op .NET werkt hij veel met Mono. Ethan heeft zelfs een volledige herimplementatie van XNA4 geschreven genaamd FNA met als doel om zo trouw mogelijk te blijven aan de originele engine, terwijl het MonoGame-SDL2 project juist bezig is om verder te gaan en nieuwe mogelijkheden te ontwikkelen.

Als laatste wil ik nog Aaron Melcher van Knockout Games noemen, ook een freelance porter. Toegegeven, dat maakt het wereldje nog niet groot maar er is zeker meer op de markt dan alleen Feral Interactive.

Wat betreft de portability van engines heeft CAPSLOCK2000 wel een goed punt. Je zal echt van tevoren rekening moeten houden met portability anders loop je tegen problemen aan. Dat kan je bijvoorbeeld zien bij de port van Company of Heroes 2 (ook door Feral). De game draait prima op Mac en Linux, maar helaas is er geen multiplayer mogelijk tussen de verschillende platformen. Dit heeft te maken met het gebruik van een bepaalde library in de engine die simpelweg op Mac en Linux niet beschikbaar is en waarvoor dus een alternatief is gebruikt, maar dat was dan op Windows weer niet te wijzigen geloof ik. Het fijne weet ik er niet van, maar het laat wel zien dat je soms tegen problemen aan kan lopen bij porten als je er niet van tevoren rekening mee houdt. Gelukkig doen nieuwe engines zoals Unreal Engine 4 en Unity3D dat wel en zelf CryEngine schijnt tegenwoordig gewoon op Linux te kunnen werken. Ook de Serious Engine van Croteam (Serious Sam, The Talos Principle) is al jaren cross-platform en Flying Wild Hog (Shadow Warrior) heeft hun Road Hog engine laten porten door de eerder genoemde Aaron Melcher.
Toegegeven, dat maakt het wereldje nog niet groot maar er is zeker meer op de markt dan alleen Feral Interactive.
Dat is toch precies wat ik zeg. Je smijt er alleen wat meer namen tegenaan.

Als ze alleen zouden zijn dan hadden ze geen concurrentie. Ik heb het over weinig concurrentie.
Je zal echt van tevoren rekening moeten houden met portability anders loop je tegen problemen aan.
Wat is precies je punt hier? Je zegt net zoals ik dat de meeste engines tegenwoordig gewoon multiplatform zijn, zeker als ze gebruikt worden voor multiplatform games.

Het punt was dat het relatieve gebrek aan Linux support vanuit developers/studio's niet zo zeer komt door een gebrek aan portbaarheid, maar dat het met de relatief veel kleinere volumes te maken heeft.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 17 november 2016 10:51]

Je ziet wel degelijk ontwikklingen op dit gebied, zo ontwikkelt Paradox Interactive bijvoorbeeld zijn spellen al onder Linux. Bij de volgende versie van Unity, versie 5.6, zal voor het eerst officieel het ontwikkelen van spellen onder Linux ondersteund worden (tot nog toe kon je enkel exporteren naar Linux). Dat zal zeker tot gevolg hebben dat meer spellen onder Linux gemaakt worden en daarmee vanaf dag 1 op Linux beschikbaar zijn.
kan iemand bevestigen dat dit te danken is aan vulkan?

https://en.wikipedia.org/wiki/Vulkan_(API)
In contrast to DirectX 12, Vulkan is available on multiple modern operating systems; like OpenGL, the Vulkan API is not locked to a single OS or device form factor. As of release, Vulkan runs on Windows 7, Windows 8, Windows 10, Tizen, Linux, and Android.
Nee, ze hebben aangegeven dat ze in 2017 implementaties verwachten.
Deze game heeft al DX12 support, zal dit nu dan op Vulkan draaien?
Voor nu nog Opengl, maar ze willen begin volgend jaar hun games Vulkan ports geven,
Goed bezig! Ik hoop dat Warhammer Vermintide hier ook onder valt! :)
Nu even gespeeld. Zeer van onder de indruk!! Nu kan ik het eindelijk op linux spelen :D
Weet je wat nog mooier is? Denuvo werkt niet op linux ...... Of is dat niet mooi... ik weet het niet . 8)7
Niet mooi voor Doom die op opengl en Vulkan werkt maar niet op Linux werkt door Denuvo .:(
Volgens mij zit er geen beveiliging in de linux games :Y)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True