Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties

Deus Ex: Human Revolution verschijnt rond de jaarwisseling voor Apples besturingssysteem Mac OS X. Ontwikkelaar Feral Interactive neemt de port op zich. Human Revolution was al verschenen voor de pc, PlayStation 3 en Xbox 360.

Feral Interactive kondigt aan dat het Deus Ex: Human Revolution voor Mac OS X zal uitbrengen. Naar verwachting is de port eind 2011 of begin 2012 klaar. Het is nog niet bekend wat de systeemeisen van de Mac-versie zullen zijn, wat het spel zal kosten en of de onlangs aangekondigde Missing Link-dlc wordt gebundeld.

Deus Ex: Human Revolution is een prequel van het in 2000 verschenen Deus Ex. De speler kruipt in de rol van Adam Jensen, hoofd beveiliging van het bedrijf Sarif, dat biomechanische augmentations maakt. Spelers kunnen verschillende speelstijlen kiezen en hun augmentations daarop aanpassen. Jensen moet een complot oplossen. Human Revolution verscheen op 26 augustus voor de pc, PlayStation 3 en Xbox 360, en werd door Tweakers.net beoordeeld met een 9.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (91)

Ik denk dat de markt voor games op OSx voor ontwikkelaars groot is. Ik merk bij mezelf dat ik steeds vaker een game of een programma uit de App store koop voor 1 of 2 tientjes. Als je een game meteen kunt downloaden, en op 5 systemen kan zetten, niet hoeftt te lopen kloten met serails, activeringen en steamaccounts is dat best 30-35 waard

Ik vind dat de App store een goed systeem is waar Steam de plank mis slaat. Qua activering is het een goed systeem vanuit de ontwikkelaars gezien. Maar de prijzen van games zijn belachelijk. Als je een download beschikbaar stelt zorg je toch dat dit een voordeel heeft mbt de winkel in de vorm van een lagere prijs? Vaak zijn de spellen uit de budget bak op Steam nog steeds €45,-

Ik denk dat veel meer mensen een game legaal zouden kopen als de prijzen rond de €30,- lagen. Nu wachten mensen vaak tot-ie afgeprijsd is.

Het probleem is denk ik ook grotendeels dat alles voor de Pc ontwikkeld wordt en daarna wordt gepoort, dan krijg je altijd een minder goed functionerend spel. Laten we wel onthouden bij het ontwikkelen voor een Mac hoef je maar met een klein aantal videokarten rekening te houden..
Klopt, zonet NFS: hot pursuit aangeschaft. Wou ik altijd hebben. Was te duur, nu is ie spotgoedkoop en is mijn hardware d'r ook naar.

Dat is het ook, mensen die niet al te kapitaalkrachtig zijn hebben lijken het geduld voor een goedkope aanbieding en tegen die tijd hebben ze vaak ook een beetje de hardware om het spel op meer dan middelmatige instellingen te kunnen spelen.
Hoezo slaat steam de plank mis? Steam doet het imo prima!

Wat die prijzen betreft, games in de (online) winkel kosten vaak binnen twee maanden al minder dan 30 euro (console games) of zelfs 20 euro (pc/mac games). Binnen een half jaar kun je ze nieuw op pikken voor rond de 10 tot 15 euro.

Mittens, ik heb rage en skyrim op dag 1 voor 30 euro! En dat allemaal met het gemak van een serial op steam invoeren en kijken hoe hij download. Makkelijker en goedkoper kan niet toch?
Eerste wat ik dacht toen ik dit las was "Wait wut?"

Maar goed, dat terzijde, ik neem aan dat gebruik gemaakt wordt van OpenGL? Of kan OS X ook in zekere mate met DirectX overweg?
http://en.wikipedia.org/wiki/Direct3d
Direct3D is part of Microsoft's DirectX application programming interface
8)7

Feral maakt wel native ports, ik geloof dat ze echt de hele engine herprogrammeren in OpenGL.
Cider is het in ieder geval niet.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 12 september 2011 14:27]

ik geloof dat ze echt de hele engine herprogrammeren in OpenGL.
Nou niet echt. De daadwerkelijke low-level renderer is maar een piepklein gedeelte van de hele engine. Zelfs als je alleen kijkt naar de huidige platform-specifieke renderers van Deus Ex, dan komen die al iets van 90% overeen. De PS3 versie verschilt dan het meest van de PC en Xbox 360, en niet omdat het OpenGL ES gebruikt, maar omdat er specifieke SPU optimalisaties inzitten.

OpenGL en Direct3D zijn dan wel verschillende API's, maar ze hebben hetzelfde doel en spreken dezelfde hardware aan. Afgezien van naamgeving komen ze heel erg overeen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 12 september 2011 16:29]

Zal intern wel met een Wine/Cider achtige wrapper werken. Of ze schrijven zelf de DirectX calls om naar OpenGL calls. Maar dat lijkt mij sterk.
Goed om te zien dat steeds meer games naar OSX komen. Over het algemeen zijn het relatief oude spellen als Rome Total War en GTA San Andreas, maar ik denk dat met de nieuwe Apps Store ontwikkelaars zien dat er geld te verdienen is op het OSX platform.
R:TW was allang geport (ook door Feral dacht ik).
GTA was een luie zet om nog even geld te persen uit wat oude games, is in een middagje geport met Cider.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 12 september 2011 14:20]

Nu lopen de meeste macs ook wel flink achter qua videokaarten natuurlijk. Op m'n 1 1/2 jaar oude Macbook Pro draait TF2 ook niet echt lekker eerlijk gezegd. Op m'n 4 jaar oude PC met 5770 draait het wel soepel. edit: DIe 5770 is later toegevoegd nadat m'n 8800GTX het begaf).

Wellicht dat alles in een stroomversnelling zal geraken nu er steeds meer beschikbaar wordt en Apple wat meer mainstream aan het worden is.

[Reactie gewijzigd door ReMMerSB op 12 september 2011 16:04]

Die (ATI) 5770 is niet 4 jaar oud, ik heb de mijne nog geen twee jaar en destijds was ie net nieuw op de markt. Dat is geen eerlijke vergelijking.
Dat wou ik inderdaad ook net aangeven!
klopt, die zit er hooguit een jaar in nu. De rest van die bak is dus wel zo'n 4 jaar oud.
De Source Engine is heel slecht geport en Valve zegt dat het aan OS-X ligt. Alleen is het zo dat Unity3D bijvoorbeeld niet lagt, en veel games zoals SC2 betere performance hebben dan op Windows.
Het ligt ook aan OS-X omdat bij Mac het belangrijkste onderdeel zeker niet de videokaart is. En aangezien je 1 systeem koopt kun je dat zeggen.

m.b.t. tot performance van Sc2, kom maar met een grafiek, waarschijnlijk zal je met dezelfde setup precies dezelfde score halen op OS-X als op Windows.
Vind het een beetje een raar stuk, dus op een stuk hardware waar OS-X voor ge optimized is draait OS-X beter..

[Reactie gewijzigd door Dakreal op 12 september 2011 14:53]

Dat is het enige type mac waar de graphics door de intel hd3000 verzorgd worden, als ze een met een ati/nvidia chip hadden getest was het spul in windows flink sneller geweest.
Het ligt ook aan OS-X omdat bij Mac het belangrijkste onderdeel zeker niet de videokaart is.
Zeker wel. Apple heeft altijd strenge OpenGL QA eisen gesteld aan de chips in Mac's.

Aangezien OpenGL en DirectX zeker niet onder doen voor elkaar (met een lichte bias richting OpenGL zelfs), moet je bij een goed gepoorte game hetzelfde voor elkaar krijgen onder windows en Mac OS X.
met een lichte bias richting OpenGL zelfs
Kom met een bron of hou op met het posten van dergelijke onzinstatements.
[...]

Kom met een bron of hou op met het posten van dergelijke onzinstatements.
Als jij manieren leert, goed? Een bias is een vooringenomen voorkeur hebben. het is dus een persoonlijke mening/ervaring.

Ik heb diverse games op Windows met directX gespeeld, en vervolgens op het zelfde systeem onder Linux of Mac OS X onder OpenGL. Ik vond OpenGL mooier, en sneller.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 12 september 2011 16:35]

Een bias is een vooringenomen voorkeur hebben
Nou dat is niet wat "bias" betekent (het zegt zoals jij het gebruikt niet per se iets over jou persoonlijk), maar als je die betekenis aanhoudt dan fair enough. Maar je presenteert je mening een stukje verderop ook duidelijk als feit. Er is niets krachtigers aan OpenGL. En ik word er persoonlijk een beetje moe van dat mensen dit soort nonargumenten aan blijven dragen zonder dat ze er ook maar enigszins kaas van hebben gegeten, of dat ze zich baseren op experimentele resultaten met een te kleine sample size en/of van veel te lang geleden. Als je echt de API's wilt benchmarken dan zul je daar een applicatie voor moeten schrijven die met beide API's precies dezelfde technieken hanteert. Je kunt geen willekeurige game pakken waar meerdere implementaties van zijn, want dan benchmark je eigenlijk die implementaties en niet de gebruikte API.
Ik vond OpenGL mooier, en sneller
Mooier is sowieso onzin, het is de hardware die een plaatje rendert, niet de API. Het is wellicht gewoon een andere gamma ramp oid waardoor jij het er mooier uit vindt zien, of de implementatie maakt gebruik van betere filtering oid (die je in D3D ook wel kunt activeren).

Wat sneller betreft, dat is nogal implementatie-afhankelijk. Wellicht dat de games die jij speelde meer frames per seconde eruit persten, maar dat hoeft dus absoluut niet te liggen aan de gebruikte API.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 12 september 2011 17:15]

OpenGL heeft minder overhead dus is imo altijd sneller/beter/mooier dan DirectX. Zelfs ontwikkelaars zeggen het.
Leuk geprobeerd, maar waar ze het over hebben is dat een api die de hardware abstraheert inherent overhead met zich meebrengt. Met OpenGL is dat echt niet anders (en wordt in dat artikel ook totaal niet genoemd, dus hoe je tot die conclusie komt is me een raadsel). En als gamedeveloper met ervaring met zowel consoles als de PC (en beide API's) kan ik niet anders dan het eens zijn met wat er in dat artikel gezegd wordt.

Maar hier misschien een interessante link voor jou: http://www.bit-tech.net/n...k-directx-better-opengl/1

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 12 september 2011 22:50]

Leuk artikel!

Ik zelf vind de vergelijking tussen macbook pro's en desktop pc's altijd behoorlijk krom. Immers in een laptop zit een mobile chip in tegenstelling tot de chip die iedere gamer in zijn desktop stopt. Sterker nog, de gemiddelde grafische kaart is net zo groot als het complete moederbord met alle chips in een macbook pro...

En zoals de test van tweakers.net met sc2 toont, scheelt het kwa performance niet zoveel; windows/osx (zoals hierboven gepost). En dezelfde test kan je met een vergelijkbare dell/hp/lenovo uitvoeren. Je zult ongeveer dezelfde getallen krijgen.


Games als warcraft e.d. speel ik zelf liever op een mac dan op pc. Echter de valve-games doen het op zich aardig op de mac, maar doen nog zeker onder voor de windows-broertjes. Maar ik ben toch blij dat ze deusex porten. Als ze dat een beetje behoorlijk doen, zal ik de aanschaf zeker overwegen (als ik het spel voor die tijd nog niet gespeeld heb :) ).
Ik denk dat je mening gebasseerd is op de matige graphic cards die in een mac worden geleverd. Als je top end videokaarten hebben zul je zien dat Dx10 en Dx11 veel beter presteren en waarom Open GL op de windows markt zo goed als verdwenen is.
hoewel ik zelf ook de voorkeur geeft aan opengl (flexibel en multiplatform) is het wel zo dat osx wat dat betreft achterloopt met opengl ondersteuning.
fanboy alert :P
Je kan er gewoon een betere kaart in je mac pro stekken en dan gamen onder windows of met osx86 drivers.
SC2 heeft slechtere performance dan met windows. Ik ken iemand die ervoor naar windows boot. Al zal het weinig uitmaken als je grafische kaart snel genoeg is.
De high end toestellen van os x worden steeds beter ja. De imac van 1900 euro is uitgerust met een AMD HD 6970m met 2GB wat denk ik voldoende is om alle uitgekomen games op de hoogste settings te spelen en een enkele op 1080p en de rest op 1440p. Daarnaast is het blijkbaar makkelijker om bij de laatste imac hardware te wisselen voor eventuele upgrades.

De mac pro heeft veel meer keuze en is ook perfect voor gaming maar met die prijs en mogelijkheden is het eerder bedoeld voor andere taken. De laptops kunnen wel mee op lagere resoluties maar die zijn nog wel duur.
dingen als videokaarten zijn nauwelijks te vervangen, in de duurdere modellen zitten ze wel op een soort printplaatje maar niet volgens de standaard, daarnaast is koeling nogal een ramp in die bakken.
vroeger hadden ze MXM capaciteit, maar er was dusdanig weinig vraag naar dat dat geschrapt is. Bovendien heeft AMD/ATi al helemaal niet zoiets als MXM beschikbaar.

als je swapbare videokaarten wil, is het bij apple simpel: je wil een Mac Pro.
De uitdaging is dat meer en deel van de games op DirectX draaien en niet op OpenGL. Je ziet dat spellen op basis van OpenGL veel eerder op Linux en OSX worden uitgegeven, aangezien het makkelijker en goedkoper is om dit te doen ivm een spel op basis van DirectX.
Ik had altijd begrepen dat OpenGL en DirectX even veel kunnen, maar in OpenGL zou het juist meer werk zijn om dezelfde effecten te bereiken als in DirectX, omdat de DirectX API meer voor de ontwikkelaar zou doen.
Straks als de thunderbolt techniek zich meer uitbreid zal je daar ook oplossingen voor hebben.

Er zijn al externe behuizingen die je op een thunderbolt poort kan aansluiten waarvan de behuizing 3 PCI express poorten bevat. Daarin kan je dan een videokaart/audiokaart in stoppen. (vooral handig met de nieuwe generaties iMac's).
Klopt, maar is het maar de vraag of dit ook ondersteunt gaat worden officieel of niet officieel. Ik heb mijn twijfels erover. Al juig ik het alleen maar toe.
Ze lopen enkel achter omdat ze maar om de x aantal maanden de hardware van Macs aanpassen. Op mijn MacBook Pro 15" (voorjaar 2011) met een AMD Radeon HD 6490M (256 MB videogeheugen) kan ik Deus Ex: Human Revolution spelen in Windows 7 (native). Weliswaar niet met alle opties open, maar toch knap genoeg én vloeiende graphics.
Komt mede door de enorme inhaalslag qua populariteit van OSX de afgelopen 2 jaar. Grappige is: het is allemaal gekomen door de iPhone! Mensen vinden iets goed van een merk, en gaan steeds meer er van kopen. En volgens mij zijn "Apple-mensen" erg merkvast, bleek uit onderzoek.

Persoonlijk ga ik meer voor Samsung: al m'n schermen, nexus s en harde schijven. Niet omdat ik fan ben, maar omdat ze gewoon goed spul uitbrengen. :)

Deus Ex gaat dus op OpenGL draaien, jammer dat niet meer games dat doen. (voor windows bijv)
offtopic reactie over samsung: ik vind het mooie producten met vaak goede specs voor een prima prijs. Echter de bouwkwaliteit (plastic feel) en de duurzaamheid laten bij samsung te wensen over naar mijn mening.


ontopic: leuk dat die game naar OSX komt maar ik geloof dat je al hardware gekocht moet hebben in de laatste twee jaar om hem te kunnen draaien. Mijn Macbook uit 2008 wordt al helemaal loco van een 1080p filmpje of een iets groter flash bestand.
Een Macbook uit 2008 komt ook met een enkel 'onboard' GPU-chipje als ik me niet vergis. Een MBP uit 2007 heeft een 8600GTM wat geen enkele problemen heeft met 1080p.
Ik vind het leuk om te zien dat er meer spellen naar de Mac komen. Wat ik me wel afvraag is hoe lekker ze spelen. En of de markt nou echt zo groot is?

Als ik moet schatten, denk ik dat de helft van de Mac-markt namelijk laptops betreft, ipv. desktops. En daar zijn volgens mij weer vooral de lichtere laptops het populairst.

Een Macbook Air of zelfs een Macbook Pro 13" heeft slechts een Intel HD 3000. Niet bepaald geschikt voor zwaar grafisch geweld.

Dat is denk ik de reden dat je ziet dat juist de oudere spellen het goed doen. Die draaien tenminste soepel.
Er is al enige tijd een initiatief genaamd de Humble Indie Bundle. Tweakers heeft het er wel eens over.

De gegevens die zijn publiceren laten duidelijk zien dat Linux en Mac elk tussen de 20 en 25 % van de gebruikersbasis zijn. Ook laat het duidelijk zien dat Linux gebruikers 3 x zo veel betalen dan Windows gebruikers, en dat Mac gebruikers ergens in het midden zitten.

Financieel gezien is het porten van je game een master-set. Als zo ook nog eens Linux meenemen, zouden ze hun omzet best wel eens kunnen verdubbelen.

Edit: Grammar macht Frei

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 12 september 2011 14:33]

Maar, dat is de HiB. Iets dat bij OS-X en Linux gebruikers toch wat eerder opvalt. Het percentage van Windows gebruikers gaat wel steeds omhoog met iedere bundel.
Bij Rage heeft bijvoorbeeld de uitgever gezegd niet voor OS-X te willen omdat het niet zou verkopen...

Neem nou: Rage is 7 jaar in ontwikkeling geweest.
5% van de verkopen is Mac verkopen (gokje).

Dan ga je mij niet wijsmaken dat een paar weken arbeid + wat test hardware in verhouding meer kost, terwijl de game al in OpenGL is geschreven.
Uit herinnering (m.a.w. geen bron) weet ik dat Carmack vertelde dat de platform onafhankelijkheid van Id Tech 5 af hangt van 3 bestanden. Deze basis bestanden, die zorgen voor Low en High Endian, momory mapping en dergelijk zouden genoeg zijn om de game van Windows naar Playstation 3 te porten. Ik kan me niet voorstellen dat er geen linux versie uit komt, omdat het Id is, maar dat is dan staat nu ter zijde.

Klopt, naamsbekendheid van zulke initiatieven gaat sneller in 'vereenigde groepen'. Toch denk ik dat de bereidheid om te betalen ook duidelijk laat zien dat er geld is te halen in Linux en Mac. Omgerekend naar totale inkomsten, is Linux net zo interessant als Windows.

Het is natuurlijk de vraag of zo'n model zich goed laat schalen, al ben ik er van overtuigt van wel. Als je kijkt naar games met goede linux ondersteuning, dan zie je dat die games nog steeds sterk gaan.
Uit herinnering (m.a.w. geen bron) weet ik dat Carmack vertelde dat de platform onafhankelijkheid van Id Tech 5 af hangt van 3 bestanden. Deze basis bestanden, die zorgen voor Low en High Endian, momory mapping en dergelijk zouden genoeg zijn om de game van Windows naar Playstation 3 te porten.
Dat lijkt me eerlijk gezegd nogal onzin (afgezien van het feit dat je little en big endian bedoelt). Memory mapping is zo goed als irrelevant, en daarnaast heeft een platform veel meer specifieke code nodig (denk aan input, sound, rendering, file IO, networking, etc). Nu is een bestand natuurlijk sowieso geen goede maatstaf, het gaat meer om aantal regels code.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 12 september 2011 16:42]

Deze code komt van mij, is alle platform specifieke code die ik momenteel heb:
#if (defined(__MACH__))|| defined (__linux__)
#include "SDL/SDL.h"
#include "SDL_ttf/SDL_ttf.h"
#include "SDL_image/SDL_image.h"
#include "SDL_mixer/SDL_mixer.h"
#elif defined (_WIN32)
#include "SDL.h"
#include "SDL_ttf.h"
#include "SDL_image.h"
#include "SDL_mixer.h"
#endif


Dat is voor ieder OS een header specifiek (in de SDL library), en aangezien Linux de standaard is bij SDL heb ik maar 2 headers nodig (voor OS-X en Windows) om het op 3 platforms te laten werken.
In totaal 333 lijnen code platform specifiek, plus nog die 10 van mij om ze te includen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 12 september 2011 16:54]

Ja, maar dan maak jij gebruik van een crossplatform library. Maar ga dan eens *in* SDL kijken, hoe cross platform de boel daar nog is. We hebben het hier over de engine zelf (onder andere SDL dus in jouw geval), niet over de game code die praat met een API die de boel crossplatform abstraheert. Want ook id maakt hun eigen engine gewoon zelf. Iemand die van hun id Tech 5 gebruik maakt zal vervolgens maar vrij weinig hoeven doen met platformspecifieke code (en wellicht is dat gewoon waar Carmack op doelt).

Wat rendering betreft doet Deus Ex ook gewoon #include "cdcRender/RenderDevice.h". Maar ondertussen heeft elk platform daar wel een eigen implementatie van (ter indicatie, 125 files specifiek voor de Xbox 360 implementatie, en dat is dus louter de renderer, maar komt wel grotendeels overeen met de specifieke PC en PS3 implementaties).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 12 september 2011 17:23]

Mijn uitleg was ook van "in" SDL. Die 10 regels code die ik postte waren van mijzelf, maar in SDL zijn het 333 regels totaal platform specifiek.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 12 september 2011 17:53]

En SDL is natuurlijk ook wel te vergelijken met een 3d engine.
Nee, maar het is wel zo'n beetje alle cross-platform code die je nodig hebt. Bijvoorbeeld het windowing system en input enzo.
En de grafische API dan? Niet geheel ontoevallig de bulk van plarformspecifieke code. En doet SDL ook aan asynchrone IO?
Hoewel ik een Mac heb game ik toch gewoon op Windows. Het voelt tot dusver toch een stukje sneller aan en er is totaal geen nadeel aan het runnen van Windows via Bootcamp. Daarnaast ben ik een grote fan van Steam voor mijn games, waarmee ik de games die in steam worden aangeboden en native ook op OSX draaien bij één aankoop op beide besturingssystemen kan installeren.

Dus ik sla deze over, tenzij Steam de game uiteraard toevoegd aan de steamplay library en de game zowel op PC als OS X gaat draaien. Maar die kans is klein / niet aanwezig.
Ik heb to Half-life 2 uit kwam op steam dit spel natuurlijk meteen gekocht (toen voor de PC) nu mag ik hem ook op mijn Mac installeren (geld voor meerdere games zoals counterstrike etc)
Hmm, Feral is wel goed dacht ik maar dit gaat toch niet op mijn Mac draaien. Mooi dat we ports zien, maar helaas is het door externe bedrijven waardoor de ports 3 keer zo duur worden.
Het toetsenboardje zou nog kunnen al is die erg klein, maar elke game bij mij vereist toch wel minimaal 2 muisknoppen (en eventueel de middelste muisknop voor granaten e.d.)
Sinds 2005 levert Apple muizen mee waarop je ook kunt rechtsklikken, hoor... ;)

Desondanks vind ik de Magic Mouse niet fijn om te gamen: het gebeurde iets te vaak dat hij dacht dat ik wilde scrollen, en dat kan ik in games niet gebruiken. Dus voor games gebruik ik gewoon een Logitech.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 12 september 2011 15:15]

In Windows is de trackpad niet eens bruikbaar op een laptop, daar ga je toch ook niet op gamen?
Voor nog geen €10 heb je al een muis met 3 knoppen.
Zijn de nieuwe Macs onderhand goed genoeg om serieus op te gamen of nog niet echt? Toen ik een paar jaar geleden een MacBook kocht wist ik wel dat de ingebouwde GPU echt niks voorstelde. Ik heb nu een nieuwe iMac, maar kheb daar geen idee van hoe snel die GPU is voor games.
Ik vraag me dus af of de markt voor games zoals dit beperkt is tot de paar mensen die een Mac Pro hebben, of zou het onderhand breder zijn?
Als je een imac 27 hebt dan is die perfect voor gaming. Crysis en Battlefield zou je op de high in 1080p kunnen spelen. Heb je de duurste imac 27 dan kun je alles maximaliseren (weliswaar op 1440p zonder AA)
Worden die dingen niet gigantisch warm dan? Ik heb een tijdje geleden een aantal iMacs moeten installeren, de meeste waren wel i5 - maar goed, moet als nog natuurlijk Deus Ex kunnen draaien.

Wat mij opviel is dus dat ze aan de achterkant zo gigantisch warm werden, en dat terwijl er nog bijna geen applicaties op draaiden.

Wel leuk dat het spel toegankelijk wordt voor nog meer spelers. Een 9 voor dit spel vind ik persoonlijk te hoog, maar het is wel een spel dat je als gamer gespeeld moet hebben.
De behuizing van een iMac fungeert als koelblok, daarom zijn ze zo warm. Doen ze al jaren zo en daardoor ook zijn Macs zo stil.

Ik hoor niet of mijn iMac aanstaat. Ik heb nog geen PC gezien zonder waterkoeling die fluisterstil is.
Het is heel normaal ze aan de bovenkant warm worden.
Gamen gaat er prima op ... als een Mac echt te warm wordt slaat die vanzelf uit.
Net zoals een pc ;)

Dat een iMac als een koelblok fungeert lijkt mij ook behoorlijk sterk. Bij een koelblok wil je 3 dingen:
1) goed geleidend materiaal
2) direct contact met de te koelen componenten
3) veel koeloppervlak

En vaak ook (zeker bij energieslurpende onderdelen --> gamen):
4) geforceerde convectie ipv natuurlijke convectie.

Die laatste is sowieso niet het geval bij een iMac, tenzij je er een ventilator op richt :Y)
Die eerste 2 punten zijn zeer waarschijnlijk niet en hoogstens zeer beperkt waar. Het 3e punt is plausibel gezien de grootte van het scherm.
Zijn de nieuwe Macs onderhand goed genoeg om serieus op te gamen of nog niet echt?
Ik game al sinds 2006 op Mac's. Mij hoor je niet klagen.
Zijn de nieuwe Macs onderhand goed genoeg om serieus op te gamen of nog niet echt?
Ik speel Deus Ex nu prima op mijn 27" iMac met Radeon 6770M, onder Bootcamp. En volgens mij vallen mijn specs ook binnen de recommended specs van Rage.