Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

GameStop, de grootste Amerikaanse keten van gamewinkels, stapt in de onlinedistributie van pc-games. De keten begint het downloadplatform met Deus Ex: Human Revolution. De downloads kunnen in de winkels worden betaald.

Als antwoord op de toenemende populariteit van platforms als Steam wil GameStop zelf ook pc-games als download gaan aanbieden. De game kan in de GameStop-winkel betaald worden, waarna de download thuis binnengehaald kan worden. De eerste game die op die manier door GameStop wordt aangeboden, is Deus Ex: Human Revolution, dat op 25 augustus verschijnt. Wie de downloadversie bij GameStop koopt, krijgt daar bovendien voorgangers Deus Ex en Deus Ex: Invisible War bij. Ook The Explosive Mission DLC Pack wordt gratis meegeleverd met Deus Ex: Human Revolution.

GameStop is de grootste keten van gamewinkels van de VS. Het bedrijf heeft 6500 winkels, waarvan een deel in landen als Canada en Australië, en een groot aantal Europese landen. In april 2008 nam de keten 51 Noorse winkels over van de Free Record Shop. De keten biedt al een vergelijkbare service voor het kopen van downloaduitbreidingen van games voor de Xbox 360 en PlayStation. De dlc wordt in de winkel betaald en kan dan thuis op de console gedownload worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Denk dat er veel uitgevers/winkels de boot niet willen missen. Nadeel is dat de consument straks door de bomen het bos niet meer ziet...
Het zijn vooral winkelketens die de boot niet willen missen. Digitale platformen als Steam en XBLA worden alleen maar groter, wat direct ten koste gaat van verkoop in winkels. Dus GameStop hoopt zo marktaandel te behouden. Wat vast niet gaat werken, want waarom zou je in godsnaam naar een winkel gaan om een download te kopen? Als je geen creditcard hebt misschien, maar daar zijn gelukkig genoeg elektronische alternatieven voor.
Als je dan toch al in de winkel bent dan neem je toch voor hetzelfde bedrag gewoon een dvd'tje mee? Dit slaat echt helemaal nergens op. Downloads zijn niet goedkoper als verpakte games toch?
dan koop je beter in een winkel een Prepaid kaartje met krediet op (bv PaySafeCard) waarmee je dan online in een van de vele online shops (ook Steam) je ding dan kan kopen...

Beter nog zou zijn dat je in een winkel bv een Steam titel cash kan betalen en dan gewoon thuiskomt en er een gift klaarstaat ... technisch perfect mogelijk... de store zou dan bv in samenspraak met steam een marge kunnen krijgen of de store zou gewoon een 'handle cost' kunnen aanrekenen waardoor ze verzekerd zijn van een minimumwinst per aangekocht item...

Het feit dat je weer een extra 'online shop' erbij krijgt is alleen maar nadelig lijkt me; weer extra software die je moet installeren, weer een account die je moet aanmaken; weer kans dat je gegevens vroeg of laat op straat komen te liggen wegens een beveiligingsteam dat DENKT dat ze numero uno zijn van de wereld en dus maar hun eigen manier van werken gebruiken ipv standaarden te volgen... (en op die manier dus ook achteraf geen server-side updates doorvoeren omdat er voor hun software geen updates zijn, het is namelijk met eigen modules ipv standaard modules ...)

ik zeg het; gebruik gewoon Steam voor je online aankopen... ofwel met een creditcard, ofwel met je gewone bankkaart (DirectEbanking), of anders koop je op voorhand ergens credits aan met je bankkaart (paypal) of cash (paysafecard)... En als je daar allemaal geen zin in hebt... dan koop je gewoon de dvd . want van steam ben je zeker dat het er over een paar jaar nog is; maar van die winkel die een eigen platform opstart heb je geen enkel idee of het er over een paar jaar nog is. En als het een distri-platform is in de trend van EA's Origin, dan kan je het écht wél beter links laten liggen (daar MOET je het binnen 30 dagen na aankoop downloaden, daarna KAN je het NIET meer downloaden en heb je dus ook niets meer aan het platform... gaat je dvd stuk om een of andere reden heb je pech... bij steam kan je ALTIJD je games downloaden, ook na 5 jaar...) -> zo is mijn originele HalfLife een cd-versie; ik heb die helemaal in het begin dat steam uitkwam geregistreerd en sinds dat steam een shop/distributieplatform is geworden heb ik die cd nooit meer nodig gehad om te installeren (ik speelde indertijd oa. Day Of Defeat en Team Fortress Classic; beide HL-mods waarvoor je dus moest downloaden vanaf dat valve de mods had overgenomen. (daarvoor waren het community mods) maar anno 2011 kan ik mijn originele HL & mods nog steeds van de Steam servers afhalen als ik steam op een andere pc installeer en inlog met mijn account; en dat is het gemak dat andere platformen missen...

(jawadde, ik klink net als een reclamejongen, maar ik wilde gewoon maar wat dingen duidelijk maken waarom je moet oppassen met aankopen via distributieplatformen en dat je eigenlijk beter voor steam kiest in de meeste gevallen..)

[Reactie gewijzigd door bogy op 30 juli 2011 04:12]

NOG meer platformen, jeeeej! Moeten we straks nog meer rotzooi installeren om onze legaal gekochte spellen te kunnen spelen.

Winkels en uitgevers: Stop met het wiel opnieuw uitvinden iedere keer en zorg dat STEAM een open markt krijgt, een client is genoeg.

De ideale situatie voor alle gamers is een centrale client (STEAM) waar al je spellen op te spelen zijn, met een open markt erachter waar iedere winkel zijn eigen keys kan verkopen

edit:typo

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 29 juli 2011 13:07]

Je bepaald altijd zelf nog welke winkel je iets koopt en dus welk platform je gebruikt.

Waarom jouw over-priced troetelplatform Steam het enige platform zou moeten worden, ontgaat me. Het is niet waarschijnlijk dat Valve voor de lol Steam gaat doneren aan 'de wereld'.

Als ik mijn CD liever bij Free koop ipv Music Store, dan doe ik dat. Het is goed dat die optie er is.
De ideale situatie is meer dat je je platform kunt kiezen maar met redelijke compatibiliteit. Hetzelfde hebben we bv. gezien met instant messenging, of denk je dat we beter af zouden zijn geweest als 'iedereen' op MSN Messenger had moeten blijven hangen?

Gamestop heeft een groter assortiment dan Origin, Steam en D2D. Dat ze die verkooprechten ook over mogen brengen van Gamestop.com naar Impulse kunnen we alleen maar hopen.
Lees nou eens gewoon voordat jullie ongefundeerde opmerkingen maken.

STEAM als digitale "DVD" met een open verkoopmarkt erachter, dus puur als standaard, niet als store. Store blijft gewoon de winkels zelf zoals ze nu zijn, amar ipv DVD's verkopen die dan ook gewoon keys.
En waarom zou Valve dat willen doen :+
Domme Steamfanboys ook altijd

[Reactie gewijzigd door Hubman op 29 juli 2011 18:43]

Jij weer, je loopt altijd mijn reacties te trollen, ga eens wat zinnigs doen =/

Valve zal wel moeten als ze de leiderspositie die ze nu vervullen wil behouden, dat zien ze zelf ook in. Daarom zijn er de laatste jaren ook steeds meer retail games die je in de winkel koopt die vervolgens aan je STEAM account gekoppeld worden.
En hoe gaat Valve dan de centjes verdienen?
Bijvoorbeeld daar 10 cent van elke verkoop te krijgen om te zorgen dat de onkosten voor de service betaald worden, daar merken de uitgevers financieel gezien nagenoeg niks van, en het houd de service met gemak draaiend gezien de huidige hoeveelheid gebruikers en zeker als dat er nog veel meer worden. Valve kan zich dan weer gaan richten op wat ze werkelijk moeten doen, games ontwikkelen.

De consument is er alleen maar bij gebaat als al zijn producten via een client te accessen zijn, dit moet het streven zijn.

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 30 juli 2011 09:18]

Naief, naief.....

Je denk toch niet dat ze voor 10 cent dit gaan doen.....
Waarom zou EA hun games op Steam aanbieden, waar Valve het voor het zeggen heeft?

Naast dat alle profits naar Valve gaan, hebben ze natuurlijk ook voorwaarden aan uitgevers als EA, om uberhaupt hun content via Steam te laten aanbieden.

Als uit onderzoek van EA blijkt dat het hen meer kost dan dat het opleverd, en het mischien een onderzoek waard is om zelf een soort gelijke platform op te zetten (wat ze met EA Download Manager al hadden), dan moeten ze dat zelf weten.

Is het een non-steam game? Kan je het altijd nog handmatig toevoegen. Dat de overlay dan niet (goed) werkt, dat is dan jammer.

Dit alles heeft natuurlijk ontzettend veel invloed en gevolgen voor de retailers bij jou om de hoek. Zij zien jaar in jaar uit hun omzet dalen, omdat er steeds meer content online wordt aangeboden.

Dat GameStop de beslissing neemt om naar de markt te kijken, en zich daaraan aan te passen om zo hun markt aandeel te bewaken, is zo gek nog niet.

Of het daadwerkelijk lukt, is het tweede.
Hoewel voor ons eindgebruikers steam zo gek nog niet is, is dat voor de gamemakers zelf volgens mij niet het geval. Als ik de prijzen zo zie steekt Steam net zoveel in eigen zak als de gewone winkel, en blijkbaar genoeg mensen die het er voor over hebben.
Vind het dan ook niet gek dat ook andere partijen denken, goh dat is makkelijk geld verdienen.

Een open markt, graag. Een steam-only markt heb ik echter mijn twijfels bij. Laat een organisatie als de Mozilla foundation (non-profit) maar een leuk op torrent gebaseerde software winkel starten, iets in de trand van Linux Repositories of de Apple Store. Hoeft zich niet te beperken tot games. Windows 8 zou al zoiets krijgen dus wellicht is bij Microsoft onze standaard winkel te vinden, zou wel mooi zijn als ze hier zelf weinig aan verdienen en de gamestudio's hier direct bij terecht kunnen zodat het geld ook daadwerkelijk bij de juiste personen terechtkomt.
Ondank dat je reactie was gemod toch nog even gekeken wat je hierboven had gepost en ik stel toch hetzelfde voor als jij doet (1 winkel) met het verschil dat die ene winkel dan geen steam is maar een echt open platform?
Ik stel dat Steam zelf nog er teveel aan verdiend om als open platform te dienen, een echt open platform heb je pas als deze aan de aanbieders (de gamemakers) niet meer verdiend dan ze onkosten maken (bandbreedte). Bij steam is dat zeker niet het geval en ik zie dan ook liever 1 (niet meerdere) standaard platform.
Ik snap hem niet.
Je koopt in de winkel (dus ter plaatse, niet online) een game.
Dan ga je naar huis om hem te downloaden?
Lijkt me nogal omslachtig of zie ik dat nou verkeerd.

Voordeel van Steam o.a. is dat je gewoon vanuit je luie stoel de game koopt en direct download. Als ik naar de winkel ga om een game te kopen dan neem ik wel de hardcopy.
Ben blij dat ik blijkbaar niet de enige ben, die of het artikel verkeerd begrijp, of de logica van GameStop niet snap.
je kunt wel fysieke pruducten kopen om kado te geven, en dan kande krijger het downloaden. Maar om daar nu een heel netwerk voor op te zetten...
En weer een extra online Game Store naar Steam en nu ook EA Origin ea waardoor we een nog grotere versnippering krijgen. Natuurlijk moeten voor vrijwel al deze stores clients worden geïnstalleerd en heb je overal losse accounts nodig. Erg onhandig en als we naar de onlangs geïntroduceerde Origin store van EA games kijken schiet de consument er weinig mee op. De prijzen worden namelijk niet lager.
Origin bestaat al jaaaaaaaaaaren onder de noemer EA Download Manager. Voor Origin hoef je de client NIET te draaien als je een game wilt spelen. Alle bestanden staan netjes in de program files en de spellen spelen gewoon alsof ze online geactiveerd zijn. In dit opzicht is Origin zeker niet slecht omdat je eender welk EA spel terug kan downloaden als je de key nog hebt. Ik weet niet wat iedereen er zo tegen heeft. Ze dringen niks op, ze geven je gewoon de mogelijkheid om het te gebruiken. Als ze een beetje degelijke prijzen hebben zal ik zeker games van Origin kopen.
Een ander nadeel aan EA is dat ze games uit andere stores trekken zoals Steam (gebeurt bij meerdere EA games op dit moment) om deze alleen nog via hun eigen winkel aan te bieden. Versnippering van aanbod is het gevolg. Hierbij komt een (is mijn ervaring) aardig crappy service van EA met soms intrusive DRM. Ik wil als consument mijn games gewoon op 1 plek houden of de mogelijkheid hebben om games te verplaatsen tussen omgevingen.

Origin is trouwens niet 100% hetzelfde als EA Download Manager (de naam voor de client tool die EA gebruikt om games en patches te downloaden) maar meer een evolutie hieruit.

[Reactie gewijzigd door Bor op 29 juli 2011 11:31]

Ik had het idee dat het niet per sé EA was die de games van Steam haalde maar dat het komt door bepaalde (nieuwe?) regels van Steam. Ik kan er naast zitten hoor, ik kan zo snel even geen bron vinden.
ik gebruik origin en steam.
en vind het steam persoonlijk beter, ja je draait de client altijd maar dat boeit me niet.
Ik vind steam beter omdat er niet alleen Valve soft op te vinden is en op Origin (nu nog) alleen EA games.
ook vind ik het organiseren van de games in steam beter en voor meeste spellen kan je gewoon je steam map copy pasten en ze werken weer op een nieuwe windows installatie.
Schiet de consument weinig mee op? Volgens mij ken je de betekenis van concurrentie niet??

Meerdere aanbieders = concurrentie
Concurrentie = betere prijzen voor de consumenten

Laat er nog maar meer bijkomen, dat ik een paar accountjes hiervoor moet aanmaken maakt mij i.i.g. geen bal uit.
Concurrentie doet hier niets omdat ze de games exclusief voor een store maken. Men schakelt de concurrentie dus eerder uit (per game) dan dat er meer concurrentie bij komt.

Als je naar de huidige aanbieders EA en Steam kijkt zul je zien dat de prijzen niet omlaag gaan maar dat men even hoge of zelfs hogere prijzen gaat hanteren voor een game die maar op 1 netwerk verkrijgbaar is.
Dit levert geen concurrentie op, valve zal nooit goedkoper games aanbieden op EA's Origin dan op Steam. EA is zelfs bezig om te zorgen dat geen enkele game van hun op steam staat. Hoe gaat dit voor concurrentie zorgen?

Het liefst zou ik een distributie platform zien. Steam is heel mooi, maar ik kan begrijpen dat uitgevers er niet op zitten te wachten dat ze hun games via de concurrent moeten verkopen. Maar ik zit er als consument niet op te wachten dat ik 5 steam-achtige programma's moet draaien om te kunnen gamen.
De game kan in de GameStop-winkel betaald worden, waarna de download thuis binnengehaald kan worden.
Eh? "Kan"of "moet"? Waarom zou je naar een winkel gaan om een spel te betalen om vervolgens thuis te gaan zitten wachten tot je download klaar is, terwijl je ook gewoon meteen een DVD'tje uit de winkel mee kunt nemen.

Alleen als het daadwerkelijk goedkoper is of gebruikt kan worden als er bijv. geen voorraad is, kan ik hier het nut van inzien :)
Of als je geen creditcard hebt.

Maar het lijkt inderdaad nogal een loze feature.
In de VS ben je nergens zonder cc. Zelfs blikjesautomaat, broodjeszaak, kop koffie bij starbucks. Dus waarom zou je naar een echte winkel gaan voor een code die je online kunt inwisselen. Hoogstens als het goedkoper is dan boxed versie met chemische lucht van schijfjesinkt en lekker ruikende handleiding :p
Ik snap het nut van betalen in de winkel en dan thuis alsnog moeten downloaden niet. Ik neem aan dat je ook online kan bestellen, maar wat voor gamer zal niet weten dat hij online kan kopen maar wel kunnen downloaden? En als ik naar de winkel ga voor een spel, ga ik toch altijd omdat ik het schijfje wil hebben.
Een van de voordelen is dat je geen creditcard nodig hebt, geen paypal account hoeft aan te maken en je de game ook nog makkelijk cadeau kunt doen (bv door een download pass te geven).
Deze 'webwinkel' is nou niet echt bepaald nieuw...

Gamestop heeft begin van het jaar Impulse al overgenomen van Stardock dus ik zie dit bericht dan ook niet als nieuws maar als marketing.

Stardock heeft al sinds een flink aantal jaren Impulse en (Stardock Central als voorganger) voor distributie van patches en verkoop (eigen) games gehad.

Vond het altijd wel prettig stuk software maar op Stardock spellen en programma's na had je er niet echt wat te zoeken vind ik..
Vond het altijd wel prettig stuk software maar op Stardock spellen en programma's na had je er niet echt wat te zoeken vind ik..
Op Impulse worden al een aantal jaar ook 3rd party spellen verkocht, net als op Steam. Echter waren de AAA spellen enkel in Noord-Amerika verkrijgbaar dus voor Europeanen was er inderdaad weinig te zoeken.
zou het nou wel nuttig zijn om zoveel download platforms te hebben :S dalijk heb je voor elke game een andere 8)7 gaat weer eens over geld en niet het belang van de gamers. zelf vind ik steam prima werken. but on the plus side. kun je weer lekker opzoeken welke de leukste aanbieding heeft ^^
Dit zal in de toekomst alleen maar meer worden en na verloop van tijd haal je je games niet eens meer in de winkel maar koop je het gewoon ff snel via i-deal / Credit Card om de game vervolgens binnen te hengelen, wel een stuk makkelijker maar het mist wel de charme.

Ik vind het nog altijd leuk om een game aan te schaffen in de winkel, met een originele hoes en boekje. Maar ja, ik heb ook al tig games liggen die stof liggen te happen dus dat ruimt ook wel op als je dat niet meer hebt.
De vraag is meer of Gamestop een nieuwe online winkel begin of de recentelijke aangekochte Stardock Impusle gaat uitbreiden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True