Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

De Amerikaanse firma GameStop, een winkelketen die zich met name richt op de verkoop van tweedehands games, heeft aangekondigd dat het games wil gaan streamen naar zijn klanten. GameStop zou OnLive en GaiKai willen inzetten.

Met behulp van OnLive en GaiKai zouden tablet-gebruikers en gamers op mobiele telefoons eenvoudig de laatste games kunnen spelen. De gaming-content wordt daarbij streaming aangeboden, waardoor de hardware van een tablet relatief weinig werk hoeft te verrichten.

Welk abonnementmodel GameStop wil gaan aanbieden, is nog onbekend. Er gaan ook geruchten dat de winkelketen onder eigen naam een tablet op de markt wil brengen, zo meldt PC World.

Het besluit van de spelketen GameStop om zich in de toekomst meer te gaan richten op cloud-diensten, is niet verwonderlijk: de firma leunt sterk op de verkoop van retail-games en de doorverkoop van gebruikte spellen. Door de opkomst van online gamestores hebben dergelijke winkels het steeds moeilijker.

Maya op iPad via OnLive

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Het is slim om op zoiets in te zetten, vooral voor een branche die langzamerhand gaat verdwijnen. Maar ze moeten wel met goede dingen komen, om ervoor te zorgen dat mensen naar hun komen i.p.v. direct naar OnLive.
volledige game streaming zal het nooit winnen van downloads of fysieke media.
zolang meer dan de helf van alle internet verbindingen op aarde 56Kbps of met een data limiet is zal dit nooit wat gaan worden.

het is leuk voor 2% van de wereld maar de massa koopt het toch niet.
Dat klinkt wel heel erg negatief, maar je moet niet vergeten dat de afzetmarkt van games toch wel grote overlap vertoont met die '2%', als je geen sneller internet dan 56Kbps kan veroorloven dan zal je ook niet degene zijn die tablet/computer heeft die van deze diensten gebruik kan maken.

*edit, wederom, de afzetmarkt van spellen is niet de 50% van de wereld dat ontwikkelings gebied is.

[Reactie gewijzigd door Skohsl op 3 april 2011 23:18]

heeft niets met veroorloven te maken, meer dan 50% van de wereld is een ontwikkelings- gebied.

de wereld is niet zo modern als iedereen hoopt.

[Reactie gewijzigd door stewie op 3 april 2011 21:30]

En daarbij komt ook nog dat er redelijk wat mensen zijn die gelimiteerd zijn, vanwege hun woonplaats (platteland etc)

Ik weet dat het niet veel is, maar het is toch weer een deel.
volledige game streaming zal het nooit winnen van downloads of fysieke media.
zolang meer dan de helf van alle internet verbindingen op aarde 56Kbps of met een data limiet is zal dit nooit wat gaan worden.

het is leuk voor 2% van de wereld maar de massa koopt het toch niet.
twee percent van de wereld? Ik denk dat ze dan al behoorlijk blij zullen zijn! Doet us 2% van 6.700.000.000 en je zal zien.
2% van 100 tot 400 miljoen (want Amerika en Europa zijn geen miljarden maatschappij)
onlive biedt het waarschijnlijk met staffel korting aan....

door massa afname krijgt gamestop een fixe korting welke ze met een beetje winst weer door kunnen voeren met goedkopere prijzen aan hun klanten....

hardwarelevernaciers doen dat ook. hoe meer je koopt in 1 keer hoe meer korting

daarnaast kunnen ze dan ook nog eens eigen (reclame) content leveren...
ik ruik een .com bubble.
Ik vraag me altijd af hoe het mogelijk is om een goede game te streamen. Je moet toch wel een enorm goede verbinding hebben om fatsoenlijk te spelen? Of hoe zit dit?
Lijkt me simpel, de berekeningen en het renderen worden op een cloud-server gedaan en alles wat er bij jou gebeurt is videobeelden streamen.
Je vergeet wel het detail, dat videobeelden streamen = hoge bandbreedte nodig. En aangezien de bandbreedte beperkt is van internet verbindingen, spelen ze vals door zwaar te compresseren, en lage resoluties.

Je kan ermee weg geraken, voor simpel games zoals schaken, enz, maar niet voor fps/racing/mmorpg's enz. En dan spreken we nog niet als mensen download limieten hebben.

Probeer eens via een netwerk, een remote desktop verbinding te delen, en via deze remote desktop verbinding, een film af te spelen. Schok, schok, schok. En dat is 100Mbit tot 1000Mbit dat je hebt. Niet de 5 a 20Mbit internet verbindingen.

Neem daarbij nog eens de lag... Zoals ik zei, voor beperkte applicaties ( read: slow action ) is het doenbaar, maar vergeet het 90%+ van de games.
Remote Desktop is dan ook totaal niet geoptimaliseerd voor een dergelijke toepassing.
Services als OnLive zijn al langer in de lucht en dat schijnt nog best goed te werken, ook voor grafisch zwaardere games.
Wat je zegt is waar maar ik denk niet dat games als WOW er erg op achteruit gaan wanneer het beeld compressed wordt.* Bovendien zijn schermdiagonalen van die tablets klein waardoor men er nog minder van merkt.

Ik denk dat het touchinterface een veel groter obstakel wordt.

*Ik heb nooit WOW gespeeld en ga maar van wat ik gezien heb op de screenshots uit. Reageer maar als ik dat verkeerd gezien heb.
On Live is dan ook niet echt bedoeld voor Full-HD uncompressed streaming maar gewoon gecomprimeerd op maximaal HD resolutie, en aangezien het besturen heel weinig bandwidth vereist hoeft het niet veel lag te veroorzaken. Downstream op 5 Mbps en upstream enkele KBs.
Heb je OnLive al geprobeerd, of zeg je zomaar iets zonder het daadwerkelijk getest te hebben?

Als je OnLive probeerd vanuit europa, dan werkt het zelfs al behoorlijk, en dat terwijl alles over een grotere afstand moet komen dan het bedoeld is.

Als je OnLive in de USA gaat proberen, ikzelf heb dat al een aantal maal gedaan, dan werkt het zelfs goed.
Ja, ook FPS en racing games, en dat met een simpele adsl verbinding.

Jouw verhaal lijkt me dan ook gebaseerd op technieken en ervaringen van 10 jaar terug.
Een 1080p film op mijn tv afspelen (mediastreamer lg dp1b) verbruikt 20-35 Mbit van mijn 100mbit netwerk. Een simpele divx verbruikt natuurlijk veel minder (700mb file ipv 10+gb...). Het internet kan het dus wel aan. Wat overblijft is natuurlijk de latency.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 3 april 2011 21:02]

En de "latency" is nu juist wat de makers van OnLive grotendeels hebben weten op te lossen. Dat is waarom hun software zo ongelovelijk populair is geworden en als het in de komende weken ook in Europa wordt gelanceerd zullen we er ook hier van kunnen genieten. :)
Er zal toch iets meer moeten gebeuren (interactie), anders is het niet gamen. Dus ja, latencies gaan een rol spelen.
Zal dit wel lekker spelen? Zelfs als de lag acceptabel is, console/computer spellen zijn toch helemaal niet gemaakt voor een touch interface?
Kip / ei verhaal - console / PC spellen zijn niet gemaakt voor een touch interface omdat het tot drie jaar geleden nog helemaal niet speelde. Van het een zal het ander komen. FPS-achtige spellen zijn al redelijk eenvoudig te porten naar een console interface mbt virtuele thumbsticks.
ja maar om eerlijk te zijn vind ik dat toch niet zo lekker spelen, je mist dan toch de feedback van een knopje, zeker op zo'n groot tablet scherm die net niet makkelijk vasthoudt in gamestand zit je er nog wel eens naast. en ik heb dan al grote klauwen :P

misschien dat het interessanter is als je een opvouwbaar tobo en muis mee hebt. maar tot nu toe werkt de muis ook niet helemaal lekker in android(beweegt alleen als je klinkt net als bij touch en aanraken) toetsenbord heb ik nog niet getest
Daarom is de Nintendo DS zo'n flop geworden bedoel je :) ?
dan hang je toch een bleutooth controller aan je Tablet. En is je Tabet dus eingelijk alleen de monitor geworden van je gameconsole.
ja, das handig zeg.. kun je net zo goed op een normaal scherm gamen, dan heeft je tablet geen nut meer..
Wat ik zo meekrijg van de game studios/Publishers, vinden ze die tweedehands handel in games door zulke grote retailers een echte naaistreek. Het zou me niet verbazen als ze dit niet van de grond krijgen door de fratsen die deze retailers uitgehaald hebben de laatste jaren.
Juist wl, tenminste, ze zouden eerder de ondersteuning krijgen van de uitgevers dan voor tweedehands verkoop. Immers, met streaming krijgen ze voor elke minuut dat gespeeld wordt (ik noem maar wat) betaald, zonder dat ze de kosten hebben voor fysieke distributie (als ze daarvoor kiezen, tenminste). Zie het als video-on-demand, dat is ook een grote inkomstenbron geworden.
Stomme vraag misschien, maar op de iPad zijn al verschillende apps die Remote Desktop op windows ondersteunen, dit gaat niet denderend snel, dus waarom zou zo'n game streaming service wel snel zijn?
Het RDP protocol is gemaakt om via een LAN beheerders een server-desktop over te laten nemen en om gebruikers applicaties op een terminalserver te laten draaien. Dat zijn geen zaken waar je snelle schermupdates nodig hebt en de brandbreedte van een LAN is bijna nooit de bottleneck.
Wanneer komt dat OnLive nou eens naar Nederland :(
Duurt inderdaad nog even, maar de verhalen uit Amerika hebben flink potentie! Vooral de bedrijven die OnLive ondersteunen breiden steeds meer uit. Ze moeten het echt flink verprutsen als dit niet gaan redden.

* Falcon wacht ook ;)
Dat zal waarschijnlijk pas eind 2011 worden. Dan komt OnLive ook naar de UK.
http://www.pcr-online.biz...it-UK-by-end-of-next-year
Dat valt op zich wel mee denk ik. Als het net als Citrix is, stream je alleen de beelden die over komen, er wordt niks op de tablet zelf berekend, alleen commando's doorgegeven en beelden die binnenkomen.
Heeft GameStop niet gisteren de steam concurrent Impulse overgenomen? Dan hebben ze meteen een erg mooi afzet platform!
de HTC Flyer krijgt als het goed is support voor Onlive, http://www.htc.com/www/product/flyer/overview.html

"The HTC Flyer has pushed the frontiers of hardcore play with the integration of the OnLive gaming service. So as of today, you can forget about having to invest in gaming consoles. All you need is the OnLive game controller and you can instantly play the best games in the world anywhere you have a fast Internet connection."

ik zie er opzich wel wat in, thuis, over Wifi, de flyer support als het goed is ook HDMI, dus aansluiten op de TV. :)
Ik denk dat jullie in de verkeerde richting denken. Dit lijkt me echt het aller begin, als dit een beetje door mocht komen zie ik hier zeker de toekomst in voor gaming op mobiele apparaten.

1. Zuinigheid is een grote prioriteit bij mobiele devices itt bijv een desktop pc, er zal dus altijd bezuinigd worden op een grafische chip, daardoor zullen de games er altijd primitief uit blijven zien.

2. De internetsnelheden voor mobieltjes springen vooruit, dus over een x aantal jaar acht ik dit geen probleem meer.

3. Jullie hebben het over games als WoW of typische pc games gestreamed naar een tablet. Dit lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk omdat zodra dit volwassen wordt er vanzelf een nieuwe markt ge-opend word die zich concentreert op gaming voor mobiele devices die er wl goed uitziet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True