Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

Het Deense bedrijf OnePlayS gaat door heel Europa games verhuren. Gamers betalen abonnementskosten, de verzending is gratis. Het assortiment bestaat uit ruim 1500 spellen voor de PlayStation 3, Xbox 360, Wii, PSP, Nintendo DS en 3DS.

OnePlayS logoOnePlayS is opgericht in 2008 en heeft volgens ceo Lasse Jensen met succes proefgedraaid in thuisland Denemarken. Vanaf heden biedt het bedrijf zijn diensten ook aan in de rest van Europa. Gamers kunnen vanaf 4,99 euro per maand een abonnement afsluiten en krijgen het gehuurde spel gratis opgestuurd, inclusief gefrankeerde retourenvelop. Dit abonnement geeft gamers een spel per maand, met duurdere abonnementen is het mogelijk om maandelijks onbeperkt games om te wisselen voor een andere titel.

Het assortiment bestaat uit ruim 1500 spellen voor de PlayStation 3, Xbox 360 en de Wii. Ook zijn er games voor de PSP, Nintendo DS en 3DS te huur. Gamers kunnen bij bepaalde spellen hun gehuurde exemplaar tegen bijbetaling kopen en hoeven het dan niet terug te sturen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Zal dan zeker niet in BelgiŽ zijn.
Hier is het verhuren van games sinds eind 2008 verboden..

Source:
http://www.demorgen.be/dm...uren-plots-verboden.dhtml
Was ook direct mijn eerste idee, Tweakers heeft daar zelfs over geschreven. Ik kan alleen niet terugvinden op de site http://www.oneplays.com/ over welke Europese landen het precies gaat. Moet je misschien voor registreren of ik heb niet goed gekeken.
Ik vraag me af of het met activatie e.d. wel goed zou gaan. Of achievements en dergelijke. Anders dan dat vind ik dit een bijzonder strak plan...

UBISoft is hier natuurlijk nooit mee eens...
Het is console gaming, wat wil je aan achievements gaan opslaan op zo'n disc? Die disc staat gewoon het spel op, die stop je in de console en alle informatie zoals voortgang en achievements worden keurig op de console of op een online account opgeslagen. Die disc kan je gewoon uitwisselen, er staat geen enkele informatie op.
Games op de PS3 Xbox360 of wii hoeven niet geactiveerd te worden als ik het goed heb.

Idee is goed, ga het eens uitproberen.
Daar komt dus ook al verandering in. Sony was met een eigen systeem bezig, en voor de PS3 en Xbox waren er al een paar spellen waar je een online pass voor nodig had. Dit werkt als ik het goed heb via het DLC systeem. Je moet dus in de stores zo'n pass kopen als je er geen download key voor hebt.

Ik zie het hele verhuur systeem niet meer werken nu 2e hands verkopen actief kapot gemaakt word door de distributeurs.
Die keys zijn niet gekoppeld aan de disc hoor. Heb je geen key, gewoon eentje kopen op de online store van de console.

Da's net het hele idee achter die codes, om ook uit tweedehands-games en verhuur nog wat inkomsten te halen.
ja maar als je een game huurt en dan alsnog de key moet kopen ben je knettergestoord natuurlijk. die key is lifetime, dat huren niet. het hele idee van huren is een beetje geld voor veen spelen, niet alsnog de volle mep van een tweedehands spel en dan alsnog de beperking van huren.
Nee, maar er zijn wel een boel spellen waar je bijvoorbeeld voor multiplayer weer een extra code nodig hebt die je maar 1x kan activeren. Of voor content unlocks.

Bij homefront bijvoorbeeld zat een code om multiplayer te kunnen unlocken, als je die niet had dan kon je maar tot level 5 (of je moest een hoop microsoft punten uitgeven om het opnieuw te kopen)
Met activaties zullen ze vast wel een oplossing hebben maar zoals het hier beschreven is ziet het er heel goed uit.
En als Ubisoft het er niet mee eens zou zijn, zou dit bericht T.net niet halen hoor ;)
Ze hebben succesvol proef gedraaid in DK dus het zal allemaal wel kloppen, anders breidt je je business niet uit.
Binnen een bedrijf draait een hoop geld, en als je de distributie zo regelt als hier het geval is moet je wel erg zeker van je zaak zijn. Dit kost een hoop geld...
Ik denk eerder dat bedrijven / uitgevers van deze spellen een X percentage vangen voor elk spel wat word verhuurd.

Hierdoor kunnen zij lekker blijven teren op onze zak, net zoals bedrijven die eenmalige unlock codes gebruiken.
Een van de redenen waarom ik een aantal spellen gewoon weiger te kopen.
Yup, de gamemakers verdienen hier ook aan, dat is logisch, maar die verkopen gewoon een aantal keys om de zoveel tijd aan dit bedrijf, een soort bundel van keys.

Maar ik snap niet dat dit de piraterij (lees: Downloaders) moet tegengaan.
Mensen die geen geld voor games hebben downloaden het hoe dan ook wel.

Het lijkt me wel logisch dat hier veel mensen op af komen, want je kunt dan voor bijvoorbeeld 5 euro een maand lang de nieuwe CoD 9 legaal spelen, of Spore VS Alien 3 .
Maar toch lijkt het me dat het weinig druk uitoefent op downloaders.
Als dit dus aanslaat, gaan games dan ook goedkoper worden?

offtopic:
In ieder geval gaat dit hand in hand met de plannen van game-makers om aan 2de-hands games te verdienen. Toch snap ik nog niet hoe ze willen voorkomen dat downloaders ook zo'n serial kopen :S.
Ik zie juist hoe dit piraterij tegen kan gaan!

Ben zelf vroeger ook niet vies geweest van muziek downloaden, maar
sinds een jaar gebruik ik alleen nog maar spotify, kost me een tientje in de
maand. Ik ben niet eens overgestapt uit gewetensbezwaren maar omdat ik zo
altijd toegang heb tot al mijn muziek, zij het op pc, laptop of mobiel, en het werkt
een stuk sneller en makkelijker dan downloaden.

Volgens mij doet spotify het sowieso wel goed, en het concept is natuurlijk hetzelfde
je betaald geld om gebruik te maken van content, niet om deze te bezitten.

Als deze dienst een beetje goed wordt aangepakt zie ik mijzelf best voor 5 euro
per maand gamen, langer doe ik meestal toch niet met een game.
Ik dacht dat dit volgens de wet niet mocht in Nederland. Tenzij er per uitgever een afspraak over wordt gemaakt wat nogal een klus is gezien de vele uitgevers van videogames.
Da's nu het mooie van de EU. Als het bedrijf legaal is in land van herkomst (binnen de EU) dan mag het ook over de grenzen dat product verkopen.

(Bij de DVD import ging/gaat dat niet op, omdat dat bedrijf (te) exclusief binnen de NLse markt actief is.)
Dit verhaal gaat zeker nog een staartje krijgen.
Enkele jaren terug heb ik zo een aantal 2de hands koopjes kunnen doen omdat videotheken en gamestores in BelgiŽ bij wet geen videospellen meer mochten verhuren en nu nog steeds niet (dankzij lobby van de game industrie).
Hoe zit het met online activation games? Mortal Kombat heeft een online pass, die zal je nodig hebben wil je ook online kunnen spelen (slechts 1x mogelijk met 3dagen trial te spelen).

Dan heb ook nog het 'verdwijnen' van poststukken, iemand moet voor de kosten opdraaien.
Die activation games zullen ze niet of alleen onder bepaalde voorwaarden verhuren en het verdwijnen van poststukken zal heus wel in de BC meegenomen zijn.

Klinkt als een leuk idee. Zo kan je voor 60 euro per jaar 12 games spelen in plaats van 2 of 3 (of 1 als je gewend bent op dag 1 van het verschijnen van een game naar de winkel te rennen).
Lijkt me dat vrijwel alle uitgevers nu overstappen op 'passes' om deze legale piraterij te stoppen(het effect is hetzelfde). Volkomen te begrijpen natuurlijk.
Zolang ze maar een fatsoenlijk systeem ala Steam gebruiken waar het aan je eigen account gekoppeld is, en dus elke computer/console waar je het op wilt spelen dat op kan. Een game aan een persoon koppelen, prima, maar niet aan een apparaat.
Die keys zijn niet gekoppeld aan de disc hoor. Heb je geen key, gewoon eentje kopen op de online store van de console.
Ik zou geen aandeelhouder van dit bedrijf willen zijn, net nu alle bedrijven downloadwinkels en 'online passen' aankondigen met als enig doel onderlinge uitwisseling zo moeilijk mogelijk te maken/kosten hieraan te verbinden.. komen zij met dit. Lijkt mij helaas gedoemd te mislukken.

edit:
Voor RVervuurt hieronder het woordje "net" dikgedrukt gemaakt

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 29 juli 2011 15:46]

Heb je het artikel wel gelezen? Blijkbaar zijn ze al sinds 2008 een groot succes in Denemarken.
Heb jij de reactie wel gelezen. Hij heeft het over dat je net nu per game 1 online-activatie krijgt en als je dus verhuurt per x of zelf die erbij moet leveren of de klant dit moet doen en dus minder geneigd is om de game te huren er dus minder winst is en dat willen aandeelhouders niet ;-)
Het idee achter die codes is juist om ook uit tweedehands-games en verhuur nog wat inkomsten te halen. Niet om ze onmogelijk te maken.
als enig doel onderlinge uitwisseling zo moeilijk mogelijk te maken/kosten hieraan te verbinden
Ik claimde nergens dat ze het onmogelijk proberen te maken, ze maken het enkel heel erg onpraktisch waardoor je het
A ) niet doet
of
B ) Wel doet alsnog geld aan hun levert

Met andere woorden, win-win situatie voor de uitgever, lose-lose situatie voor de eindgebruiker.

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 29 juli 2011 22:22]

Wat?! Dit bedrijf draait al sinds 2008 hier? :? En succesvol? Hoezo heb ik er dan nog nooit van gehoord.

Nouja, beter laat dan nooit. Sommige games wil je gewoon niet kopen, maar wel even spelen. Ik ga maar eens even een abonnementje afsluiten denk ik :)
ff lezen :)
sinds 2008 actief in Denemarken. Vanaf 'nu' blijkbaar (heel) Europa.
Ff begrijpend lezen: Ik woon dus in Denemarken ;)
Interessant hoor, en zo te zien werkt het iig goed in Denemarken. Natuurlijk zwaar tegen het zere been van de uitgevers, maarja, dan moeten die maar eens begrijpen dat je niet elke maand 3+ toptitels kan uitbrengen en dan verwachten dat mensen elke keer 60E betalen.

Overigens zou ik zoiets als dit eerder als een DL (of mss zelfs ooit stream?)-service zien, maar tis een een goede start :)
Ik weet niet of het hier in Denemarken wel goed werkt hoor. Voor dit nieuwsbericht had ik er nog nooit van gehoord.

Wel interessant, denk dat ik het eens een maandje ga proberen :)
Ik vraag me af hoe betrouwbaar dit bedrijf is. Alle informatie in hun FAQ is bijvoorbeeld Lorem Ipsum.
Die zijn ze naar alle waarschijnlijkheid dus nog gewoon aan het vertalen. Op de Deense site (http://oneplays.dk/faq) staan namelijk alle vragen en antwoorden.

Over die betrouwbaarheid moet ik je wel gelijk geven, aangezien ik in Denemarken woon en nog NOOIT van dit bedrijf heb gehoord, ondanks dat ik een beste gamer ben. Of je dan kan zeggen dat ze succesvol zijn?
dit kan leuk zijn voor SP spellen, als je ze hevbt uitgespeeld stuur je m terug,
klein deel van de "leden" zal misschien dat verzuimen, maar dat weegt niet op tegen het aantal leden die wel alles nietjes terugsturen.
en als je een game 4 maal verhuurt voor een 10jte heb je de meeste kosten er al weer uit.
Ik heb me net, voor de Deense website, ingeschreven en daar moet je meteen je CC gegevens invullen. Verzuim je dus met het terugsturen, dan trekken ze waarschijnlijk gewoon het bedrag van je CC, aangezien je akkoord gaat met automatische incasso's.
Doet me denken aan iets als Netflix voor de films in de VS. Leuk concept, mits (en dat is al een probleem bij Netflix voor bepaalde diensten) het assortiment zeer uitgebreidt is. Uiteindelijk is dit precies wat ik zou willen, ipv 60 Euro betalen voor 1 spel vol bugs (zoals gewoonlijk) kan ik er 10 spelen met bugs, maar dan in ieder geval met het idee de kans te hebben wat moois op te pikken voor hetzelfde geld.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True