Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

De Nederlandse game-streamingdienst Gaikai gaat EA-games online aanbieden, maakte het bedrijf bekend op de E3-beurs. De overeenkomst heeft betrekking op The Sims, Battlefield: Bad Company, Mass Effect, Need for Speed en Medal of Honor.

Gaikai heeft met de deal een belangrijke stap gezet in de concurrentiestrijd met OnLive. In maart werd bekend dat Gaikai de dienst aan het ontwikkelen was. Oorspronkelijk was het idee om het project van Gaikai pas op de E3 te introduceren, maar door de aankondiging van concurrent OnLive zag het bedrijf zich genoodzaakt om al in maart op de GDC in de openbaarheid te treden.

Klanten kunnen, zonder noodzaak voor een installatie of een krachtige pc, games via de servers van Gaikai en OnLive spelen in de internetbrowser. Gaikai verschilt van OnLive doordat er geen speciale plug-in is vereist om de games te spelen. Het platform werkt op basis van Adobes Flash.

Volgens Associated Press zijn er geen financiële details over de deal bekendgemaakt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Eťn van de toepassingen van deze technologie die door velen over het hoofd wordt gezien, is het enorme marketing potentieel. Speelbare demos! In het bijzonder omdat Gaikai geen proprietary plug-in nodig heeft, maar overweg kan met gangbare plug-ins is er een hele lage drempel. Overigens werkt Gaikai niet alleen met Flash, maar ook met Java en Silverlight.

Op promotie websites van spellen, kunnen bezoekers dus met een met "Play demo now!" knop direct de demo uitproberen. Geen downloads, geen installers. Tevens kan Gaikai net als Youtube embedded zijn in Websites. Als tweakers.net een nieuwsbericht heeft over een nieuw spel, kan je dus zelfs in het nieuwbericht een embedded player hebben staan waarmee je met een simpele muisklik binnen luttele seconden in-game kan zijn.

Dit maakt demo's vťťl toegankelijker en makkelijker te verspreiden. Alsnog de bandbreedte die hiervoor nodig is zal lager zijn dan het downloaden van meerdere gigabytes. Een website waarop je binnen 10 minuten 10 verschillende demo's van next-gen spellen kunt spelen is hiermee gewoon mogelijk!

De volgende stap is dan natuurlijk dat er in de demo tevens een "Buy game now!" knop zit waarmee je toegang kunt verschaffen tot de volledige versie, die gestreamed maar eventueel zelfs volledig gedownload zou kunnen worden via digitale distributie afhankelijk van de uitgever.

Tevens is het dus inderdaad mogelijk om spellen te spelen op hardware met veel lagere specificaties dan het spel normaliter nodig heeft. Er is al een proof-of-concept waarbij WoW gespeeld kan worden via Gaikai op de iPad en iPhone. Los van hoe lekker dit zou spelen, het is potentieel enorm natuurlijk.
Wat jij daarboven zegt, gaat Gaikai ook doen als ik hun site mag geloven. Op sites speelbare demo's leveren als advertentiemiddel.
Gaikai is a cloud-based gaming technology that allows users to play major PC and console games like Call Of Duty or World Of Warcraft instantly, with one click. No download or install required. This technology powers a next-generation video game advertising network that generates sales leads for video game publishers, developers, retailers, and affiliates via online demos of games and software applications. Users are presented with an offer to try the game or app before buying it, therefore giving them hands-on experience with the product right at the point-of-sale.

[Reactie gewijzigd door StefSOFT op 21 juni 2010 08:54]

Ik heb reeds verschillende spelen met Gaikai getest toen het nog in very early-beta was; en een shooter (Modern Warfare(!)) heeft wel wat lag, maar het werkt prima (en snel) om een _heel_ goed beeld te krijgen van het uiteindelijke product.

Je moet het zien dat je bij een 'Bol.com' de optie hebt om even 5 minuten van het spel te spelen voordat je het koopt. Je test dan het echte volledige spel - zonder dat de uitgever het risico loopt dat zijn spel gehackt wordt.

Met als voordeel voor de uitgever (en voor jou) dat het zelfs een xbox spel zou kunnen zijn.
Die je bekijkt op je PC, mac of linusmachine; vanaf de website van je verkoper...

De mogelijkheden van dit zijn heel groot. En de voordelen voor uitgever en gebruiker eindeloos.
- geen installs
- geen mega grote downloads voordat je kunt proberen
- snel goed beeld van wat je koopt
- geen gehack, geen drivers
- update van het spel? Specifieke aanpassing voor 'bol.com'? -> op 1 plek te regelen; de server van de uitgever.


Begrijp me goed: een echte FPS fanaat gaat niet het hele spel zo uitspelen. Daar is het ook niet voor bedoeld. Dat is trommelen op een gitaar; het kan wel, maar het is er niet voor gemaakt. Alhoewel je the Sims bijvoorbeeld prima overal zou kunnen spelen :)
Dit lijkt mij een zeer mooi product omdat ik meestal toch budget dingen koop, en nu kun je er ook gewoon de mooiste spellen op spelen met de garantie dat het ook gewoon goed werkt.
je speelt dan wel met inpulag... Dan zet ik de games liever een detailniveau lager dan via flash met lag en wss ook bperkte resolutie te moeten spelen... terwijl eht ook tonnen bandbreedte vereist om die video heel de tijd te streamen.

Dit is volgens mij echt kansloos, het feit dat EA hen geen nieuwe titels gunt zegt ook al genoeg.

Kansloos omdat de benodigde rekenkracht helemaal niet verlaagd wordt maar zelfs stijgt (je moet alles op een goede manier distribueren), dus ik rvaag me echt af hoe ze plannen dit swinstgevend te maken: als de prijs te hoog is kopen mensen gewoon games, als de kwaliteit niet goed is kopen nensen toch gewoon een console/sterkere PC, als de verbinding niet goed is moet al helemaal niemand dit hebben.
Hoe plannen ze die kwaliteit te geranderen voor een betalbare prijs? want hoe je het ook draait of keert: als ik crysis wil spelen via hun dienst, heb ik aan hun kant ergens de kracht van een quadcore en HD5800-kaart nodig. Als ze dat voor elke abonnee moeten doen, zie ik hen echt geen winst maken.
Iedereen zit hier wel te kletsen over lag, maar als je een willekeurige online game speelt vanaf je PC thuis moet je input toch ook heen en weer naar een server?

Fundamenteel gezien zie ik niet waarom een game die bij mij lokaal draait maar wel connect met een server 100Km verderop zoveel soepelder zou moeten draaien dan een game die op een server 100Km verderio draait een waar mijn browser mee connect.

Ok een video stream terug is wellicht zwaarder dan alleen wat posities van andere spelers, maar dat heeft met bandbreedte te maken en niet met lag.
Fundamenteel gezien zie ik niet waarom een game die bij mij lokaal draait maar wel connect met een server 100Km verderop zoveel soepelder zou moeten draaien dan een game die op een server 100Km verderio draait een waar mijn browser mee connect.
Het verschil is dat als je bij het 'gewoon online' spelen je muis beweegt je computer instantaan op de actie reageert. De rondkijk/beweeg actie's hoeven niet langs de server voordat ze uitgevoerd worden.

Maar bij dit systeem moet je 'naar rechts kijk' muisbeweging naar de server, daar wordt het gerenderd en teruggestuurd. Er zit dus een verschil in je muis bewegen en het kunnen zien wat er rechts van je is. Dat wordt er bedoelt met input lag.
zit vrij veel lag in lijkt me helaas.
Volgens mij gaan ze die garantie niet geven. Je hebt nog wel een snelle internetverbinding nodig, anders zal je veel lagg hebben lijkt mij.
Sterk...
Ik vraag mij af of zoiets populair gaat worden?
Wat ik raar vind: je hebt toch nog altijd een goede grafische kaart nodig om al die mooie prentjes op je scherm te kunnen tonen. Of waar sla ik de bal mis?
De techniek van OnLive is dat een externe server dit verwerkt en alleen maar een soort van video terugstuurt naar de gebruiker. Dan is het dus niet nodig.
Dit zal voor realtime strategy spellen e.d. goed werken, maar bij shooters/race games waarbij je waarde hecht aan 1. stabiliteit 2. minimale lag, lijkt me het me sterk dat je dat kunt bereiken met een videostream. Ik zie bovendien het grote voordeel niet. Wat is het grote probleem van 5 minuten nemen om een spel te installeren of een paar uur te nemen om het te downloaden en op de harddisk te zetten? Gewoon rocksolid op je eigen computer zonder gedoe. Hoef je ook geen bakken aan data meer binnen te krijgen van een videostream, maar enkel game info, welke vele malen minder vraagt van je PC.

Ik zie mezelf als redelijk open minded, maar ik sta nogal sceptisch tegenover game-videostream bij spellen waarbij stabiliteit en reactietijd een grote rol spelen. Ik vertrouw meer op mijn eigen PC dan op een videostream. Ik zie hier echt geen toekomst in. Gewoon alle games via Steam online aanbieden met downloadrechten, 1x betalen, onbeperkt de betaalde spellen downloaden. Geen gedoe.

[Reactie gewijzigd door Yokozuna op 19 juni 2010 12:47]

Wat denk je van het feit dat je de nieuwste spellen in theorie op een i386 kan spelen?
En nog verder denken: internet enabled tv met muis en tobo en je bent klaar...

Cloud computing en SaaS is hoe dan ook de toekomst.

[Reactie gewijzigd door Giant87 op 19 juni 2010 12:52]

Wat denk je van het feit dat je de nieuwste spellen in theorie op een i386 kan spelen?
En nog verder denken: internet enabled tv met muis en tobo en je bent klaar...

Cloud computing en SaaS is hoe dan ook de toekomst.
Het is duidelijk dat videostreaming voor hele oude PC's een voordeel kan zijn, maar neemt dat opeens alle nadelen weg, waardoor het een succes kan worden? Ik heb grote twijfels bij een videostream dienst en vraag me af of het wel wenselijk is. Enkele redenen:

* Globaal gezien ("het hele internet") gewoon inefficiŽnt, je verstuurt een bak videobandbreedte terwijl het helemaal niet nodig is als je een spel voorinstalleert op een PC.
* Beperkte interesse: enkel mensen met erg oude PC's. De meeste mensen die ik ken hebben een PC van maximaal 3-4 jaar oud. Soms 5 jaar, daarna wordt hij wel vervangen en ja, dat is ook de PC van m'n ouders, m'n tante, om wat huis-tuin-en-keuken voorbeelden te noemen. Een redelijke PC kost tegenwoordig bovendien echt niet zoveel geld meer.
* Economische haalbaarheid: Duur voor de aanbieder, vraagt veel rekenkracht+bandbreedte van de server (uiteindelijk dus meer dan in de huidige situatie). Doe kosten moeten hoe dan ook aan de gebruiker worden doorberekend, naast de kosten voor het spel zelf.
* Afhankelijkheid van een videostream wat mogelijke lag en instabiliteit met zich meebrengt, wat vooral bij snelle spellen als shooters en racegames (groot deel van de markt) een duidelijk nadeel kan betekenen ten opzichte van medespelers die gewoon via een voorgeÔnstalleerd spel spelen. Je hebt namelijk geen buffer, want alles moet realtime gebeuren. Een schokje van 5 seconde kan het verschil tussen leven en dood of de eerte en de tiende plek bij een racegame betekenen. Of je nou hardcore of casual bent, dat kan heel irritant worden.

Om deze redenen zie ik er geen heil in.

[Reactie gewijzigd door Yokozuna op 19 juni 2010 13:37]

Alle dingen die je zegt zijn inderdaad waar, maar we kunnen daartegen ook een hoop voordelen zetten:
* Globaal gezien ("het hele internet") gewoon inefficiŽnt, je verstuurt een bak videobandbreedte terwijl het helemaal niet nodig is als je een spel voorinstalleert op een PC.
Klopt inderdaad, maar dat gebeurt nu ook al via digitale televisie. Het netwerk van de ISP is er dus al voorzien.
* Afhankelijkheid van een videostream wat mogelijke lag en instabiliteit met zich meebrengt, wat vooral bij snelle spellen als shooters en racegames (groot deel van de markt) een duidelijk nadeel kan betekenen ten opzichte van medespelers die gewoon via een voorgeÔnstalleerd spel spelen.
Het kan ook omgekeerd zijn. Je verliest inderdaad tijd om het te stream, maar daarintegen draait jouw spel rechtstreeks op de server, waardoor de ping tussen game en server minimaal is. Maar ik ben ook van het idee, dat het een goeie methode kan zijn, maar enkel voor games waar er niet snel gereageerd moet worden.

Het zal ook mogelijk zijn om de games cross platform te draaien. Maar je kan het ook anders bekijken. Alle game's die uitkomen voor Windows kunnen plots ook op Mac & Linux draaien. Enkel een flashplayer is nodig.
Enkel een flashplayer is nodig.
fout. Ze hebben zelf een plugin ontwikkeld die de stream omzet in beeld. Is ook wel nodig denk ik als ze het zo snel mogelijk willen doen, flash is bloated en heeft veel extra spullen die ze niet nodig hebben. Alles wat ze willen is 1: snelle video decoding 2: Een verbinding opzetten met de server en 3: input opvangen.

EDIT: Oeps sla mij niet dood, ik ging er van uit dat we het over OnLive hadden, bij nader inzien klopt het dus wel maar dan als het over Gaikai gaat

[Reactie gewijzigd door Niosus op 19 juni 2010 15:31]

Alle game's die uitkomen voor Windows kunnen plots ook op Mac & Linux draaien. Enkel een flashplayer is nodig.
Lol, heb je alsnog een stevige machine nodig, want Flash draait van geen hol op die platforms :p
Ik denk dat dit vooral interessant kan worden op mobile devices zoals ipad, iphone, e.d. Naast een relatief beperkte snelheid hebben ze ook nog eens vaak maar beperkte opslag capaciteit.

Bovendien kun je zo ook games spelen zonder dat die voor jouw platform gemaakt zijn. Je kan dus de laatste nieuwe PC / PS3 / XBOX 360 games op je iphone spelen (bij wijze van dan he...)

Het zal naar mijn idee nooit gaming op een pc vervangen, maar er zijn zat toepassingen...

[Reactie gewijzigd door checkpointx op 20 juni 2010 09:09]

Kunnen de linux gebruikers eindelijk ook eens Windows-based games spelen zonder omweggetjes. (wine etc)
cloud en Saas zijn goed voor bedrijven waar er geen fractie-van-real-time nodig is.
dat hun verwerking een paar seconden duurt is niet zo erg, in een game betekend dat een strategisch nadeel.

zelfs (productie)-bedrijven gaan nooit volledig op een cloud-dienst betrouwen.
Jij gaat uit van een thin client variant wat niet zo hoeft te zijn bij SaaS oplossingen. Een FAT client met streaming is ook een variant die mogelijk kan zijn. Hierbij kan de software naar een client gestreamed worden om deze lokaal uit te voeren. Dat lijkt voordelen te hebben omdat je lokaal zou kunnen cachen, bv een hele level inl een deel van de engine zodat zaken de response mogelijk hoger ligt dan bij een compleet thin client model.

Bij een model waarbij je de software ook echt remote draait zit je al met 1 fundamenteel probleem bij bv multiplayer: latency. Je hebt in dat geval immers niet meer alleen de latency van de plek waar de game draait naar de game server maar ook van de terminal naar de plek waar de game draait. In gunstige gevallen wellicht 2x hoger dan bij een normaal fat client model.

Zowel SaaS als Cloud Computing zijn overrated, een hype die eens in de zoveel jaar de kop weer op steekt net als server based computing. Het is een golvende tendens waarbij iets wat al vaker is gedaan in een matig aangepaste manier opeens als nieuw product of nieuwe techniek representeert word.

[Reactie gewijzigd door Bor op 20 juni 2010 21:07]

Kleine correctie: Het gaat hier niet over SaaS maar over GaaS
Een game is toch ook software? ;)
Omdat je dan elke game zult kunnen spelen op een pc van 300 euro, die je misschien eens om de 5 jaar moet upgraden in plaats dat je 1000 euro moet uitgeven eraan, terwijl je er zeker van bent dat je binnen x aantal jaar weer zult moeten upgraden wil je de nieuwere games kunnen spelen.

Er zullen natuurlijk ook vele nadelen aan zijn zoals je vermeld, maar de voordelen zijn niet te ontkennen. Zo ook het gegeven dat je in theorie eender waar zou kunnen verder spelen aan jouw spel. Je zou dan thuis kunnen beginnen met een spel, als je er goesting in hebt speel je het op kot gewoon verder aan dezelfde save-game, of bij je vriendin terwijl deze met iets anders bezig is. Eender waar dus gewoon. Dat is toch ook duidelijk een voordeel.
De ruk van de game markt richting consoles heeft er al voor gezorgd dat je met een hele goedkope pc praktisch alles prima kunt spelen, dat heeft namelijk de ontwikkeling van de graphics (en de daarmee gepaard gaande verhoging van systeemeisen) al volledig stilgelegd.

maw: op een pc van 300 euro kun je praktisch alles spelen
idd, je hebt heel veel bandbreedte nodig voor dit soort zaken. En als er duizenden gebruikers tegelijk bezig zijn is dat behoorlijk zwaar voor je netwerk. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat dit gaat werken. Maar ik heb wel vaker veronderstellingen gemaakt die niet waar bleken. Ik hoop echter dat dit niet gaat werken aangezien ik fan ben van alles op me eigen HDD.
Same, ik geloof (nog) niet dat dit goed gaat werken bij games die zo "framerategevoelig" zijn.
Gaikai verschilt van OnLive doordat er geen speciale plug-in is vereist om de games te spelen. Het platform werkt op basis van Adobes Flash.
Huh? eerst claimen dat er geen speciale plugin nodig is, en vervolgens zeggen dat het gebruik maakt van Adbobe Flash (waar een speciale plugin voor nodig is)...

Spreekt elkaar een beetje tegen lijkt mij.
Er staat: 'geen 'speciale' plugin.'
Ik denk dat hiermee bedoeld wordt dat OnLive hun eigen plugin heeft die alleen Onlive gebruikt en GaiKai via flash werkt dat overal gebruikt wordt. (youtube etc)
Doe mij maar een mooie snelle plug-in ipv van het lekker trage Flash..

Dit is een oplossing om op mobile devices met minder processor power toch quallity games te kunnen spelen.

De kwaliteit van mijn Ultimate Game PC zullen ze echter nooit halen.
doe mij maar gewoon iets dat helemaal geen plug-in nodig heeft, en dan zoeken ze zelf maar uit hoe ze dat doen. evengoed lijkt het me minder te zijn als traks alleen dit nog beschikbaar is. ivm modding en homebrew content ed.
adobe flash is geen speciale pugin maar een gewone plugin. bijna iedereen heeft het immers al.

maar inderdaad wel een plugin ja.

ik zou zelf eerder zeggen: maak gewoon een standalone applicatie. tis niet alsof je wat hebt aan de rest van de browser als je aan het gamen bent. van mij mag de browser en dit soort games gewoon gescheiden blijven.

web apps zijn leuk, maar waarom moet het per se allemaal via de browser tegenwoordig?

[Reactie gewijzigd door stefanos1990 op 19 juni 2010 12:28]

Het grote voordeel van het gebruik van de browser is dat je plotseling overal je game beschikbaar hebt..... Internet cafe? Browse naar Gaikai en je kunt je eigen games spelen. Zware security op je eigen netwerk gooien? Niks meer installeren, gewoon spelen.....

De truuk is dat Gaikai op deze manier ook niets zelf aan een platform hoeft te hangen. Zolang Adobe maar een Flash plugin schrijft voor een platform kan Gaikai gebruikt worden. Niks specifiek voor Mac, Windows, Linux, AmigaOS, WinMobile, overal kun je je Gaikai games spelen....
Als heel NL normaal inet zou hebben was mischien nog leuk geweest maar ik wacht hier nog steeds op iets van kabel inet (breedband en/of glasvezel). Moet het met ASDL doen, dan is elke stream geen optie lijkt me..
Zolang jij maar minimaal 1,5mbit red per seconde dan is er geen vuiltje aan de lucht. Gebaseerd op de requirements van OnLive.
ik heb hier 3 koters rondlopen (nou ja, achter hun puter hangen) die alledrie 'fanatiek' gamer zijn... waar ik me dan zorgen over maak is dat ik plots 3 streams van elk minimaal 1,5 Mbit vlot moet kunnen ontvangen, en dat ik daarnaast ook nog eens mijn "normale" traffiek erbij moet krijgen. Op een VDSL2 lijn heb ik zo'n 20 Mbit ter beschikking, moet lukken zou je denken maar: ik download al eens een filmpje en ja, dat trekt mijn lijn compleet dicht. Pech jongens, een uurtje niet gamen tot mijn film binnen is?

Die requirements zijn heel leuk als je per computer een dedicated internet aansluiting hebt, niet als je met z'n 4-ren op hetzelfde netwerk vanalles en nog wat aan het doen bent.
Kwestie van Quality of Service te gaan gebruiken. Moet je wel een router hebben die het ondersteunt.

Daar zijn echt wel oplossingen voor.
in principe betekent deze game-streaming dienst dat als je internetverbinding goed genoeg is voor het kijken van een youtube video (720p), dat het goed genoeg is om mee te gamen via deze dienst. Er vanuitgaande dat je verbindingen wel constant is, want youtube video's worden gebufferd en dat kan met games natuurlijk niet.

dus ongeveer 4 mbps voor goede kwaliteit 1280*720 volgens mijn video converter. mijn adsl verbinding is 20mbps dus dat is goed te doen lijkt me.
Ik heb zelf dan wel max 6,5 mbps na lang wachten, maar dan ben ik hier echt een van de snelste. En ik weet niet of ik me ook zorgen moet maken over latency: 32 ms, lijkt me een behoorlijke vertraging toch?

Maargoed alsje , zoals Falcon zegd, je 1,5mbit per seconde nodig hebt moet dat idd wel goed te doen zijn voor zo goed als iedereen.
Nee, 32ms is echt niet slecht. Sterker nog, dat is uitstekend.

32/1000e van een seconde? Dat ga je niet merken hoor.
Het feit dat ik een tijdje naar "buffering video" zit te kijken op de website van gaikai geeft het me veel vertrouwen.
Eerst zien dan geloven ;)

Hoewel het een zeer interesant concept is (en waarschijnlijk ook nog de toekomst), we moeten niet vergeten dat dit nog in de kinderschoenen staat.
Beter veranderen ze de naam ook meteen want Gaikai ligt lang niet zo lekker op de tong als OnLive wat mond op mond reclame betreft :P

Ben benieuwd of dit wat gaat worden leuk voor de casual gamer en voor de mensen met oudere systemen persoonlijk zie ik me zelf hier geen gebruik van maken.
Voordelen zijn er zeker.

Denk aan de minder technisch bedeelden: games worden toegankelijker, issues zijn serverside op te lossen. Updates zijn er voor iedereen, en je bent vťťl minder platformafhankelijk.

Je bent door middel van abbonnementen veel zekerder van een bepaalde omzet en misschien kan de gameindustrie van zo'n boost wel gebruik maken, je kunt immers toezeggingen doen.

Ok, de lag bij shooters kan een issue zijn, maar er zijn meer games.

HD streaming gaat al prima vanuit de kabel, dus qua bandbreedte verwacht ik echt geen problemen. Zeker gezien dit in de kinderschoenen staat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True