Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

OnLive gaat zijn streamingtechniek inzetten om naast games ook applicaties te streamen. Op de D: Dive into Mobile-beurs in San Fransisco liet het bedrijf zien hoe het applicaties naar een iPad en Galaxy Tab kan streamen.

OnLive-ceo Steve Perlman kondigde op de D: Dive into Mobile-beurs aan dat het bedrijf met zijn techniek verder wil gaan dan alleen gaming. Hij liet daarna verschillende softwarepakketten zien die vanuit de OnLive servers naar een Galaxy Tab en iPad werden gestreamd. Perlman begon door Windows 7 en Internet Explorer via OnLive te starten op een iPad. Vervolgens navigeerde hij naar de site van Mercedes, die volledig uit Flash is opgebouwd, en demonstreerde hij dat deze zonder problemen op Apples tablet te bekijken is.

Daarna draaide Perlman nog het 3d-modelleerpakket Maya op zowel de Galaxy Tab als de iPad en liet hij zien hoe het mogelijk is om via OnLive quicktime-video's op Samsungs Android-tablet af te spelen. De applicaties werden tijdens de demo gerenderd op het serverpark van OnLive, dat zich op 50km afstand bevond. Volgens Perlman moet applicatie-streaming, omdat het minder gevoelig is voor lag, echter ook goed over lange afstanden mogelijk zijn.

OnLive heeft nog geen businessmodel voor applicatiestreaming klaarstaan, maar volgens Perlman is dat momenteel ook niet de prioriteit. Het bedrijf heeft ook de eerste vrucht van zijn tabletontwikkelingen vrijgegeven: een OnLive-applicatie voor de iPad. Met de OnLive Viewer kunnen nog geen games worden gespeeld, maar gebruikers kunnen wel inloggen op de servers om mee te kijken bij anderen die op dat moment aan het spelen zijn.

Maya op iPad via OnLive
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Dit wordt de toekomst. Je hoeft geen appicaties meer te installeren alles wordt gestreamd.
Quatsch. Latency is een probleem, bandbreedte ook, privacy helemaal. Online storage is het belangrijkste, mits je dat ook in eigen beheer kunt doen en het ten minste versleuteld is.

Ik vind WebStart (-achtige) oplossingen veel fijner.
Quatsch? Heb je het zelf wel eens uitgeprobeerd? Ik heb het even geprobeerd op een 5 mbit verbinding en alle spellen waren speelbaar behalve FPS games (daar moet je echt een snellere verbinding voor hebben).

Ik zal het een dezer dagen ook eens gaan proberen op mijn eigen kamer met een 50 mbit verbinding, maar ik neem aan dat het dan echt bijna is alsof je het op je computer hebt staan.
En hoe vaak heb jij een 5Mibit/s verbinding als je niet thuis/werk bent? Wee je gebeente als de server niet naast je staat. Naar de VS heb je al een 200ms+ latency (iets met lichtsnelheid en afstand enzo), dat kan knap vervelend worden.
OnLive is druk bezig servers in Europa neer te zetten. Als het zover is, ben ik om!
Ja voor singleplayer spellen in low-def misschien. Maar voor alles wat online is, kan dit niet speelbaar zijn.

Ik stoor me er al aan als mijn computer 120+ ping heeft bij FPS, naar OnLive moet nog erger zijn:

Normaal: Naar de gameserver en terug.

Online: naar de Onlive server en dan naar de gameserver en via de zelfde route terug.

No thank you. Ik hou mijn mooiere graphics wel even :) Maar voor mensen die er niet zoveel waarde aan hechten, mja is het wel geinig :)
onlive zal als ze slim zijn ook hun eigen servers aanbieden
Volgens presentaties die ik gezien heb, is een minimale ping van 80 ms mogelijk en ook waar OnLive naar streeft. Lager is technisch niet mogelijk op dit moment, maar 80 ms zou genoeg moeten zijn voor veruit de meerderheid van de spellen.
Dat dacht Microsoft ook toen internet net om de hoek kwam kijken. Net zoals dat je vroeger dacht dat je een hdd van 100 MB nooit vol zou kunnen krijgen en dat groter onzin was.

Streaming content is de toekomst. Dat gaat van games, applicaties, films, muziek, boeken en wie weet wat nog meer. Daarbij maakt het niet eens meer uit waarnaar je gaat streamen je computer, ipad, tv, mobiel what so ever.

Argumenten als latency en bandbreedte zijn non-argumenten die opgelost worden in tijd.
Dus de toekomst word net als het verleden?
gebruiker achter een dumb terminal met een mainframe ter verwerking van de gegevens. Deden ze toch ook alleen maar omdat processor kracht duur was?

Maar je moet wel de aanbieder kunnen vertrouwen.
En betalen, vergeet vooral niet dat je de aanbieder moet betalen.
In mobiele apparaten is processorkracht ook duur - alleen je rekent af in batterijtijd.
Fijn voor de IT afdeling
Kut voor de eindgebruiker

Helaas ziet de baas alleen de lagere kosten en niet het productiviteitsverlies.
Hoop het niet. Ik heb er geen behoefte aan dat anderen voor mij bepalen wanneer ik mijn software kan gebruiken en wanneer niet. Ik zal als mij de keuze gelaten word geen streaming software en games gebruiken. Desnoods door ze te kraken.
Maya op de iPad, moet niet gekker worden. Zitten we straks met zn allen in de trein Cod Black Ops te spelen
Zou toch geweldig zijn dat je ook op een slechte laptop alle games kan spelen als je een internet verbinding hebt.
Dat werkt best goed hoor met OnLive, ik heb een avondje zitten gamen op de OnLive servers in Amerika op een P4M 2.0GHz met 2GB RAM en een Mobility Radeon X300 64MB over wifi op een onstabiele 6/1Mbit verbinding.
Input lag was merkbaar uiteraard, maar het speelde best goed :)
Nu weet je gelijk hoe de hardwarefabrikanten reageren ;)
de demo's waren op de iPad en de Tab en alleen de iPad krijgt een app? Of zie ik dat verkeerd? Wel een goede ontwikkeling maar ik vraag mij af in hoeverre dit gelijk is aan apps die via vnc of rdp verbinding kunnen maken met een pc.
De refreshrate van dat soort apps is vaak slecht. Teamviewer op de ipad bijvoorbeeld, leuk voor statische beelden, maar met beweging waardeloos, ook de kleurweergave is slecht.
Iets met ontwikkeling.

56k modems hadden ongeveer een latency van 150 tot 400ms

Nu een decenium later zitten we op 100mbit met latencys van 10 tot 20ms.
Water komt niet langzamer uit een dunnere leiding dan uit een dikkere. Latency en bandbreedte hebben maar beperkt met elkaar te maken.

Je kunt met een 56k modem dus ook best een latency van 10-20ms hebben. Pas als je buiten je beschikbare bandbreedte gaat, krijg je opstoppingen en dus hogere latency.
Jammer dat bedrijven als VMWare nog achterblijven op deze technieken. De beelden van een VM kunnen misschien goed overgebracht worden naar de (domme) client, maar die VM's kunnen nog geen GPU aanspreken. Programma's als Autocad, Maya, etc zijn daarom eigenlijk niet te gebruiken op VM's..
De grootste markt voor VMWare is Linux/UNIX waar toegang tot een terminal meer dan voldoende is.

Als de GUI zo belangrijk is, kun je natuurlijk ook de VM client op de computer draaien terwijl de image ergens op het netwerk of in een cloud staat.
VMware View werkt anders prima en dat is een aardig grote markt voor VMware, Windows desktops virtueel aanbieden vanuit het datacentrum, echter zijn ze er wat minder ver mee dan Citrix met HDX en Microsoft met RemoteFX, maar dat komt ongetwijfeld, ze kunnen het zich niet veroorloven om stil te blijven staan.
Hoezo? We gebruiken hier op een aantal Thin Client VMware View 4.5 in samenwerking met AutoCAD en dat werkt best goed.
Het lijkt er toch echt op dat binnen de kortste keren alles in de cloud gaat draaien en we allemaal alleen maar met een tablet rond lopen en gewoon alles kunnen doen wat we nu op een multi core PC of Laptop doen.

Het is wel jammer maar in veel opzichten ook de enige manier, piraterij bestaat dan niet meer omdat je de software niet meer koopt maar alleen voor een periode huurt van een ander. Versie verschillen zijn voor de gebruiker niet meer interessant omdat we allemaal de zelfde nieuwe versie gebruiken (een upgrade en we moeten er allemaal aan geloven)
Als applicatie ontwikkelaar hoef je nooit meer rekening te houden met een oneindig aantal verschillende hardware uitvoeringen omdat de aanbieders van de cloud allemaal de zelfde hardware hebben draaien en ruim van te voren kunnen aangeven wanneer zij een update zullen uitrollen...

Aan de andere kant er zullen altijd mensen blijven die liever zelf de machine beheren, de software installeren en dan maar een zware laptop mee sleuren in plaats van een lichtgewicht tablet. Zeker de huidige Linux fans zullen niet blij zijn te horen dat ze met hun fikken van de config af moeten blijven en dat alles beheerd wordt door professionals die voor hun bepalen wat de beste setup is en welke distro het best werkt in combinatie met de huidige hardware etc...
Mede daarom en omdat er een duidelijke trend zichtbaar is van mensen die meer vrijheid willen en meer zelf willen kunnen besluiten weet ik het zo net nog niet met dit soort oplossingen. Ik denk dat zeker voor veel MKB'ers dit een uitkomst zal zijn als ze zelf de licenties niet meer hoeven kopen maar een bundel kopen bij een streaming boer en dan gewoon op een formuliertje in vullen hoe veel medewerkers hier toegang tot moeten hebben... ik denk dat de meeste al snel dat hele IT gebeuren de rug toe zullen keren en gewoon hier voor kiezen.
Voor games weet ik het niet, op draagbare systemen natuurlijk wel maar voor een PC lijkt het me erg lastig om zo iets te doen omdat er wel erg vaak en erg snel nieuwe hardware uitkomt die steeds maar meer kost en dus de prijzen van de streaming games flink op zal drijven...
Voor thuis gebruik kan ik me er niets bij voorstellen misschien als je thuis even een bepaald programma wilt gebruiken om bijvoorbeeld te proberen een verjaardags filmpje te monteren of zo maar voor de rest nooit gebruik zal maken van de software, anders dan dat denk ik dat de meeste mensen toch gewoon vast zullen houden aan een apparaat dat standaard bepaalde software heeft zo als een mail client, een browser, een flash en media speler en nog een aantal van die redelijk fundamentele dingen voor een beetje PC. Een dumb terminal in every home, lijkt me erg sterk maar een pretty retarded one, lijkt me een redelijke aanname zeker omdat je dan het OS eigenlijk geheel op een read-only flash kunt zetten en een heleboel virusen en andere rommel kunt voorkomen.

Google's nieuwe netbook lijkt precies zo'n retarded terminal te worden. Het kan de basis dingen, maar voor de rest van de toepassingen is het op de cloud aangewezen. Maar juist die basis dingen is wat voor heel erg veel mensen al meer dan genoeg is. Dankzij de casual games zullen de meeste mensen niet veel meer hoeven dan alleen dat en als ze meer willen kunnen de casual players altijd nog een stream huren voor een paar uur of zo...
Een retarded terminal in every home zou zo maar de toekomst kunnen zijn.
Wat ik interessanter vind is cloudbased processing van de cpu of gpu maar toch nog steeds zelf de OS draaien en de benodigde software. Op die manier verliest niemand zijn eigen configs en kan die doen wat die wil met zijn eigen systeem.
Weleens steam gebruikt? Daar wordt je config al in de cloud opgenomen.
Net even batman asylum op onlive gespeeld. Mijn verbinding viel best vaak weg maar desondanks ben ik heavily impressed met wat tegenwoordig mogelijk is. Dit wordt zeker de toekomst. Apps streamen zal zeker nog beter gaan, bij een texteditor heb je gewoon geen 60 frames per seconde nodig. Wat die latency en snelheid betreft maak ik mij geen zorgen, als ik zie wat er op internet in de laaste 2 jaar gebeurt is heb ik er t volle vertrouwen in dat over 2 jaar het hele zooitje probleemloos zal lopen. Onlive liep hier op een acer revo, oftwel single core atom en nvidia ion 1.
Heb ook even de ipad app geprobeert, die streamde zelfs nog beter, kon haast niet geloven hoesnel dat connectte, daar mag youtube nog wat van leren:)
Dan mag jij me uitleggen wat goedkoper en zuiniger is:
1) een CPU+inet om te kunnen streamen
2) een CPU om kladblok te kunnen draaien.

dit is echt alleen handig voor zware apps, en zodoende niet gericht op jan met de pet.
Mis!

Jan met de pet die koopt straks voor een paar euro een apparaat waarmee hij rechtstreeks op internet aangesloten zit. Zonder dat Jan enorm veel IT kennis nodig heeft. Hij gaat naar een app store klikt daar datgene aan wat hij wil hebben et voila klaar.

Jan hoeft daardoor niet al zijn vakantiecentjes uit te geven aan een kale computer met al die dure software, maar betaald maandelijks gewoon zijn abonnement bij de contentprovider voor het gebruik.

In de toekomst zie ik huidige internet providers niet alleen triple play pakketten aan bieden maar x play pakketten met daar gekoppeld een of ander fancy device, waar je games speelt, software gebruikt, tv kijkt, muziek luistert, boeken kranten en tijdschriften leest enz enz enz.
Het zal idd iets met RemoteFX zijn. Ik ben best benieuwd naar de technologie hier achter.
Iemand een echte real live demo van onlive gezien ergens, voor zover ik weet valt onlive bij mij in het bakje ; vaporware
Games heb ik nog niet gezien.. maar msie/firefox gebruiken met flash, ms office, etc. is al lang geen probleem meer. Citrix biedt dit al minimaal een jaar aan voor de iphone/ipad en het werkt op zich niet verkeerd.
Ik heb een presentatie gezien op een Universiteit in de VS, het zag er zeker indrukwekkend uit. Zo wordt bijvoorbeeld FarCry op de iPhone getoond. Qua besturing werkt het natuurlijk niet prettig, maar het is toch indrukwekkend.

Zie hier: http://tv.seas.columbia.e.../79?file=1&autostart=true
Well grappig, ik zat laatst nog te denken of Onlive niet zo 3DS Max op Mac aan kon bieden.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 8 december 2010 19:10]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True