Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties

OnLive zal in het laatste kwartaal van 2011 beschikbaar komen voor Britse gamers. De gamestreamingdienst krijgt ook verbeterde integratie met Facebook en een speciale controller, die op meerdere platformen gebruikt kan worden.

De Britse website van OnLive toont een aftelklok, die afloopt op dinsdagavond negen uur Nederlandse tijd. Gamers kunnen zich dan inschrijven voor de dienst, die in het laatste kwartaal van 2011 beschikbaar zal komen. OnLive werkt samen met de provider British Telecom om de dienst klaar te stomen voor een introductie in het Verenigd Koninkrijk. Onlive werkt ook samen met Belgacom, maar heeft nog niet aangekondigd wanneer de dienst naar België komt.

De gamestreamingdienst krijgt integratie met Facebook, waardoor het mogelijk wordt om spellen vanaf de sociale netwerksite te starten en videoclips te delen. Ook is OnLive een samenwerking met Intel aangegaan, waardoor de dienst in de toekomst gebruikt kan worden op apparaten met een Atom CE4100. Deze system-on-a-chip wordt door Intel gepositioneerd voor gebruik in tv's en settopboxen, en is onder andere terug te vinden in het Google TV-platform en de Boxee Box van D-Link. Verder zal OnLive de mogelijkheid aan spelontwikkelaars bieden om voicechat en spectating toe te voegen aan games, dat zal werken ongeacht op welk apparaat het spel gespeeld wordt.

OnLive gaat op een nog onbekende datum een universele draadloze controller uitbrengen voor de verschillende platformen waar de dienst op draait. De controller is hetzelfde als die bij de OnLive microconsole wordt meegeleverd. De nieuwe controller is daar ook mee compatibel en voor connectiviteit met andere apparaten zal een kleine usb-dongle meegeleverd worden.

De MicroConsole van OnLive

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

Vreemd dat dit nu pas naar de UK komt. Hoewel ik non-actief sinds de Beta lid ben van Onlive (wegen internetlimieten) ben ik het recent in Belgie gaan gebruiken omdat ik Amnesia gratis kreeg.

Ik heb toch de volgende bedenkingen:
1) Beeldkwaliteit is miserabel slecht. Zelfs op een campusnetwerk (hoge snelheden) krijg ik grote streaming-blokjes te zien. Moest ik het op mijn eigen computer draaien had ik alles in hoge kwaliteit gehad.
2) Ongeloofelijk afhankelijk van je verbinding. Om de zoveel tijd valt die weg en wordt eerst een test gedaan om te zien of je internet snel genoeg gaat. Er wordt beweerd dat het spel op pauze wordt geplaatst maar een 'observer' vertelde me toch dat ik gewoon verder tegen de muur was aan het wandelen. Als je niet binnen de 5 minuten je internet kan fixen wordt je spel afgesloten en de status niet bewaard: je keert terug naar je vorige savegame.
3) Savegames in Amnesia werkten niet. Ik kon enkel naar de laatste terugkeren op een of andere manier.
4) Door constant te streamen vloog ik zo tegen m'n internetlimiet aan. Natuurlijk komt dit gewoon door de lage Belgische limieten - maar je kan niet verwachten dat heel de wereld constant kan streamen. Als je in huis naast het spelen op OnLive nog iets wil doen is er amper bandbreedte over. Ik kon beter gewoon de files éénmaal downloaden en ging honderd keer minder verbruiken
5) Je hebt geen enkel bestand op je pc staan. Je kan geen veranderingen doorvoeren, mods installeren, extra's downloaden, .. Bij Amnesia is er bvb een geencrypteerde file waar bonus content op staat die ik nu nooit zal te zien krijgen.
6) Andere mensen kunnen je observeren terwijl je speelt, cool! Ze kunnen berichten sturen en zelfs voice commentaar geven. Voor zover ik weet kan ik dit als speler wel niet doen. Ook kan je Brag clips van de laatste 10 seconden maken, maar je kan de clipjes niet bewerken en hebt heel weinig opties of controle.
7) De games zijn erg duur ten opzichte van andere winkels en je bezit ze niet eens fysiek of virtueel.

tl;dr: Veel liever de bestanden op mijn pc. De extra functies zijn leuk maar hebben nog heel wat werk nodig. In de huidige vorm zie ik het niet graag een succes worden en daarmee de traditionele (pre-steam) gamewereld beinvloeden.

Wat wel interessant zou zijn is als de dienst je je games laat spelen op een andere console of pc, maar dat je zelf kiest waar ze gehost worden -bvb op je eigen pc of server. Eventuele extra's zoals opnemen van brag clips of 'observer mode' is dan ook wel een leuk extraatje.

[Reactie gewijzigd door Karasu op 5 juni 2011 17:13]

Vreemd dat dit nu pas naar de UK komt. Hoewel ik non-actief sinds de Beta lid ben van Onlive (wegen internetlimieten) ben ik het recent in Belgie gaan gebruiken omdat ik Amnesia gratis kreeg.

Ik heb toch de volgende bedenkingen:
1) Beeldkwaliteit is miserabel slecht. Zelfs op een campusnetwerk (hoge snelheden) krijg ik grote streaming-blokjes te zien. Moest ik het op mijn eigen computer draaien had ik alles in hoge kwaliteit gehad.

Om anderen een goed beeld te geven van jou mening over de beeldkwaliteit is het misschien makkelijk als je aangeeft waar je 'normaal mee werkt'. Ik heb bovendien op een eenvoudige UPC lijn thuis maar 2 keer (5% van mn beeldscherm) streaming blokjes gezien in een half uur tijd (en omdat het maar heel kort verschijnt en het spel daarnaast gewoon verder loopt was het niet erg storend ofzo).

2) Ongeloofelijk afhankelijk van je verbinding. Om de zoveel tijd valt die weg en wordt eerst een test gedaan om te zien of je internet snel genoeg gaat. Er wordt beweerd dat het spel op pauze wordt geplaatst maar een 'observer' vertelde me toch dat ik gewoon verder tegen de muur was aan het wandelen. Als je niet binnen de 5 minuten je internet kan fixen wordt je spel afgesloten en de status niet bewaard: je keert terug naar je vorige savegame.

Mee eens, maar wanneer ik online speel op een console wordt de verbinding ook verbroken wanneer je een aantal minuten geen internet meer hebt en dan verlies ik ook de 'achiefments' van die game?

3) Savegames in Amnesia werkten niet. Ik kon enkel naar de laatste terugkeren op een of andere manier.

Klinkt als een bug, dit kan je verwachten bij een dienst die in haar kinderschoenen staat. Mede daardoor ben ik misschien wat minder streng.

4) Door constant te streamen vloog ik zo tegen m'n internetlimiet aan. Natuurlijk komt dit gewoon door de lage Belgische limieten - maar je kan niet verwachten dat heel de wereld constant kan streamen. Als je in huis naast het spelen op OnLive nog iets wil doen is er amper bandbreedte over. Ik kon beter gewoon de files éénmaal downloaden en ging honderd keer minder verbruiken

Dat je data verbruikt bij het spelen van een singleplayergame is inderdaad een groot nadeel. Omdat OnLive ook veel probeert samen te werken met grote ISP's kan ik me voorstellen dat ze een dienst als OnLive in de toekomst dmv QoS voorrang zullen geven op het overige internetverkeer. Zie het als digitale TV, het zou natuurlijk bizar zijn als je digitale 'tv-stream' beneden in de woonkamer zou gaan laggen wanneer jij op je kamer een torrent aanzet.

Kijken we iets verder in de toekomst zou ik er niet van op kijken als ik een digitale reciever van UPC aan mn tv heb hangen met een ingebakken (Atom CE4100 <) chip. Ga ik vervolgens naar het UPC menu sluit ik gewoon net als eredivisie of film1 een abonnementje af op OnLive voor X euro per maand. Hoef ik alleen nog maar een universele USB controller of wireless adapter op de USB poort van mijn reciever aan te sluiten en kan er meteen gebruik gemaakt van worden.

Daarbij is het anno 2011 ook bijzonder wat de ISP monopolie in België voor nadelig effect heeft op de huidige innovativiteit/ontwikkelingen.

5) Je hebt geen enkel bestand op je pc staan. Je kan geen veranderingen doorvoeren, mods installeren, extra's downloaden, .. Bij Amnesia is er bvb een geencrypteerde file waar bonus content op staat die ik nu nooit zal te zien krijgen.

Of het hebben van gamefiles op je computer een voor of nadeel is, is niet meer dan een mening. Over het ontbreken van Mods en Extra's ben ik het met je eens. Wellicht dat ze hier in de toekomst iets op verzinnen. Het streamen van een DLC of het beschikbaar stellen van custom content op de cloud is technisch ook niet onmogelijk.

7) De games zijn erg duur ten opzichte van andere winkels en je bezit ze niet eens fysiek of virtueel.

Je vergelijkt appels met peren. Vergelijk de prijzen met steam prijzen of advies/retail prijzen. En niet de prijzen van een Mediamarkt stunt of grijze import.

[Reactie gewijzigd door densoN op 5 juni 2011 18:12]

Compressieartefacten zijn zichtbaar en hapert af en toe. Heb ook eens zitten spelen als testje op een glasverbinding. Wel een knappe dienst en best bruikbaar.

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 5 juni 2011 22:52]

Ik snap niet dat mensen meedoen aan dit soort diensten. Voor consumenten zit er gewoon geen positieve kant aan.

1) Games zien er altijd slechter uit dan als je zelf een pc hebt. Ze moeten wel zware compressie toepassen.
2) Lag zal altijd een issue blijven, hoe snel je netwerk ook is, laat staan op de slechte infrastructuur die in 99% van de wereld ligt. De reviews liegen van kotaku, EG, etc. liegen er dan ook niet om: het is gewoon alsof je in slomo aan het spelen bent.
3) De prijzen en prijs structuren zijn absurd. Zelfs in verhouding met steam of XBL, laat staan in verhouding met online retailers.
4) Je bezit niet wat je koopt! Gaat de service failliet? Weg games!

Als de prijzen nou eens zeer aantrekkelijk waren zouden alle andere negatieve kanten voor lief genomen kunnen worden maar de prijzen zijn absurd hoog.

Nee, ik ben geen van digitaal downloaden maar steam is vele malen interessanter dan dit.
Ik heb altijd het idee dat een deel van de tweakers alleen maar direct bashen op nieuwe technieken..

Ik heb een aantal mensen het onlive laten testen (en dit kan je zelf ook je kan bijna ieder spel 30min gratis spelen) en die hebben geen lag ondervonden ook niet in FPS games (ik zelf heb wel een milliseconde of 10 lag maar woon ook wat te ver van de centrale, haal maar 16mbit ipv de beloofde 20)

Sommige mensen willen gewoon niet veel geld uitgeven aan dure hardware en daarvoor is dit een goede oplossing, je kan op iedere pc in je huis het spel spelen zonder installatie en met een controller zelfs op je TV.

De prijzen zijn al eens aangepast, en andere partijen zijn ook niet goedkoper (kijk naar steam, ik heb voor BO de volle mep betaald en moest nog een dag langer wachten om te kunnen gamen dan mensen die hem in de winkel hadden gekocht..)

Ik denk dat de ene liever op een high end systeem gamed, en de ander liever die centen in zijn zak houd, en dan voor de 720p beeldkwaliteit gaat van onlive.
Je punten zijn valide, maar er is ook een ontzettend belangrijk tegen argument: je hoeft niet de nieuwste pc hardware te bezitten om de nieuwste games te kunnen spelen op hoge beeld kwaliteit (misschien niet de allerhoogste vanwege compressie). Met een hele goedkope office pc met onboard GPU (of een cpu+gpu) ben je al in staat om games vloeiend te spelen in hoge kwaliteit.

Sterker nog; dit biedt de mogelijkheid om ook onder Mac OSX of Linux te spelen. Het enige wat nodig is zijn MacOSX en Linux clients voor de OnLive service (dacht dat die er al was voor Mac OSX, weet niet of er een client is voor Linux).

Wel makkelijk roepen dus dat je niet snapt dat mensen hier geld aan uitgeven, maar er is een enorme groep niet-hardcore gamers waarvoor dit heel erg interessant is. En de groep niet-hardcore gamers is vele malen groter dan de hardcore gamers die regelmatig een nieuwe pc kopen om daarop de nieuwste games te spelen.

Voor de game developers is het daarnaast ook interessant: een veel groter publiek die ook nog eens betalen voor de games!. Kortom; deze service zou nog wel eens bij kunnen dragen aan de ontwikkeling van pc games (omdat het een interessanter platform wordt voor developers).
Voor een veel groter publiek? Ik denk dat voor de meeste mensen een game installeren op de PC nog makkelijker is dan een game starten op OnLive. Vooral gezien de doelgroep waarop OnLive zich volgens jullie wil gaan richten. Niet-hardcore gamers willen juist iets hebben wat gemakkelijk is, spel erin doen en gaan. Niet-hardcore gamers zijn ook niet de mensen waar het grote geld vandaag komt, dus ik vraag me dan echt serieus af wat hun doelgroep wel is.
Waarom zou een game installeren makkelijker zijn dan OnLive? Een losse game moet je eerst kopen in de winkel of online, dan downloaden en/of installeren, dan opstarten, configureren, en dan kun je spelen. Bij ieder spel opnieuw.

OnLive stel je één keer in en daarna kun je starten, spel selecteren en spelen. Lijkt me niets moeilijks aan, precies wat een niet-hardcore gamer wil, geen gezeur over systeemvereisten, instellingen, trage game omdat per ongeluk iets van 16xAA aanstaat ofzo, nope, spelen en gaan.

Het zou ideaal zijn voor mij. De enige reden om mijn pc te upgraden is om nieuwe spellen te spelen, voor de rest draait mijn C2D 3.0GHz nog als een tierelier. Spellen zijn júist de drijfveer om steeds maar weer nieuwe pc's te kopen, en nu heb je dus nog een andere optie, die in ieder geval op korte termijn veel goedkoper is. Makkelijker dan weer een paar honderd euro op te moeten hoesten voor een nieuwe pc/onderdelen. D'r is wel degelijk een grote markt voor.
Ja nou veel van mijn vrienden wat geen hardcore gamers zijn en wel van een potje Fifa of Call of Duty houden, die schaffen gewoon eenmalig een Xbox 360 aan en je zit gelijk gebakken voor de komende 5 jaar . Niet meer afhankelijk van een mindere internet verbinding, amper lag, geen abonnementen af te sluiten om een paar dagen te kunnen game, dvd erin en spelen.

En dan kun je wel zeggen dat het voor niet-hardcore gamers is geschikt, maar het zijn toch voornamelijk abonnementen van 3 of 5 dagen die aantrekkelijk zijn. Het lijkt me dat niet-hardcore gamers juist af en toe even willen spelen en niet aan limiten moeten worden gehouden. Maar waarschijnlijk is je argument dat je ook de volledige game kan aanschaffen, dat klopt alleen zijn de games duurder, minder assortiment, geen fysiek eigendom, lag en als je internetverbinding slecht is of je bent aan het downloaden dan is het gewoon onspeelbaar. Dan kun je toch beter een schijfje ophalen voor de X360.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 5 juni 2011 16:32]

OnLive lijkt me kinderlijk eenvoudig. Installeer die client (eenmalig, moet te doen zijn als je ook een spel kunt installeren) en via de client kies je de game die je wilt spelen. Hoe makkelijk wil je het maken?
Met een hele goedkope office pc met onboard GPU (of een cpu+gpu) ben je al in staat om games vloeiend te spelen in hoge kwaliteit.
Meen je dat? Ik denk dat als je nu een PC koopt met Intel HD 3000 dat je dan alleen maar games van voor 2008 vloeiend kan spelen, en dan nog steeds niet op hoge kwaliteit.
En dat is nog een van de betere onboard GPU's.
Ja natuurlijk meen ik dat. Het enige wat nodig is bij OnLive is het afspelen van video. Dat kan iedere pc die je nu koopt wel.
Ik dacht dat je bedoelde met native games, niet met Onlive.
1. Een game PC kost zo €600, en dan heb je niet top of the line. Daarnaast is het geen eenmalige uitgave, want over 2 jaar mag je weer een nieuwe graphics card kopen.
2. Games kosten zo €60 per stuk in Nederland, bij Onlive betaal je €15 per maand, je kan ook gewoon de games los kopen als je geen abonnement wilt.
3. Onlive dwingt developers haast om demo's uit te brengen, terwijl van native games haast nooit meer demo's uitkomen.
4. Er komen bijna geen games voor Mac uit, met Onlive is dat verleden tijd. Het zijn ook geen slechte ports, want alles draait op volle framerate (zolang je internet verbinding goed genoeg is).
5. Een beetje game van tegenwoordig is 10+GB, daarnaast moeten ze ook nog allemaal Microsoft frameworks installeren die je al had. Bij Onlive staat er haast niets op je eigen HD.

Ik vind het grote nadeel wel dat je geen mods kan downloaden.

Ik heb de service geprobeerd, maar van lag heb ik bijna nooit last. En dat terwijl de servers duizenden kilometers ver weg staan.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 5 juni 2011 15:04]

je moet bij onlive een abbonnement nemen van €15 per maand, en daarnaast nog betalen voor de games die je wilt spelen. Wil je dus bijvoorbeeld dirt3 spelen, betaal je €15 per maand en eenmalig de prijs van dirt 3.
Dat is in theorie dus een stuk duurder dan bijvoorbeeld een XBOX360, die je koopt voor bijvoorbeeld €400, en daar ondertussen alweer een jaar of 5 mee doet als je hem bij de release koopt. Dat word dan dus 5*12=60 maanden.
onlive is dan dus voor 5 jaar 60*15=€900, waar de xbox maar €400 kost, ook als je xbox live erbij neemt van €50 per jaar, kom je bij de xbox alsnog maar op €650 om te kunnen gamen, een voordeel van €250 voor de xbox dus. Tel daarbij op dat je voor de xbox de games waarschijnlijk ook goedkoper kunt kopen vanwege de vele online retailers, en ik trek al snel de conclusie dat ik liever gewoon op een console game dan op onlive.
Nee, OnLive is gratis. Voor $10 per maand heb je onbeperkte toegang tot een arsenaal aan games (momenteel meer dan 60, breidt steeds uit).

De gewone games betaal je per tijdseenheid of in één keer.

De games zijn goedkoper dan Xbox 360 games. Je hebt geen hardwareinvesteringen omdat het op alle oude hardware draait.
1. Jij denkt dat OnLive zijn severpark elke maand gaat vernieuwen?
2. Waar heb je het over, games voor de PC kosten amper wat gisteren nog Dirt 3 key gekocht voor 20 euro, en dan mag ik op OnLive niet langer dan 1 maand spelen, echt droevig.
3. Demo's :'(
4. Volledige framerate? Goede graphics? Je hebt ook zoiets als bootcamp op de Mac.
5. Serieus? 10GB?
1. Nee, maar het zal wel de nieuwste games kunnen blijven spelen. De gebruiker hoeft zich over hardware geen zorgen te maken.
2. Ook op Onlive kan je games kopen als je niet aan het abonnement wilt, ik vind zelf het abonnement een leuke optie.
4. Bootcamp is rotzooi. Moet je Windows draaien, geeft dezelfde problemen als waarvoor ik een Mac gekocht heb.
5. Yep, 10GB, veel last van op mijn 160GB HD (waarvan maar 30GB op Bootcamp). Ook op mijn pc met meer HD space is het nog veel heen en weer schuiven naar externe HD.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 5 juni 2011 15:02]

Beetje krom allemaall vind je niet? Als ik nu een game pc koop voor weet ik veel 1000 euro kan ik daar heel lang mee door.

Je gaat er nu van uit dat de kwaliteit van onlive en een game pc gelijk zijn qua beeld. Dat zijn ze niet. Ook niet qua lag. Als we het hetzelfde zouden doen zou je low end pc hardware kopen voor weet ik veel 300 euro en dat upgraden als je echt niet meer kunt spelen. Want alle spellen bij onlive draaien op 720p met heel veel compression.

Dat kan echt elke grafische kaart aan hoor. En voor 70 euro heb je 1tb HD, dus alsjeblieft ga daar niet over beginnen.


Even serieus: hoezo is dit off topic? rockvee is informatief en ik zeg eigenlijk precies hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door boto op 5 juni 2011 22:11]

1. Als je even verder kijkt dan de dure computerzaken heb je een goede game pc voor 500 euro.
2. Als je even verder kijkt dan de Bartsmit/Intertoys kan je games die nieuw zijn al voor 20-25 euro vinden (en dan met doos,boekje en alles erbij)
3: Komen genoeg demo's van games uit.
4 : Het draait nooit op volledige framerate of de server moet in je huis staan, je hebt altijd een vertraging van je computer -> server -> computer .
5: Een 1.5 terabyte schijf kost ongeveer 50 euro ,
:)

mijn eigen puntje 6 : Als je geen internet heb /uitvalt/een andere reden dat het het niet doet geen games

[Reactie gewijzigd door Rockvee2 op 5 juni 2011 16:10]

Punt 1 is echt bull.

Zolang we met deze generatie consoles zitten blijft de grafische kwaliteit ongeveer op hetzelfde niveau. Als je 1 of 2 jaar terug een GTX 260 kocht (me) dan kun je nu de meest games nog gewoon op high aan. The Witcher 2 en Metro 2033 moeten dan een beetje teruggeschroefd worden, maar het zal er nog steeds beter uitzien dan een compressed stream. En games kosten echt geen 60 euro per stuk, waar koop jij je games?

40 tot 45 voor PC games.
punt 1). Ik snap niet dat mensen mp3s kopen, terwijl de geluidskwaliteit belabberd is. Maar ze doen het toch.
punt 2) Helemaal mee eens.
punt 3) Er zijn wel meer dingen waarvan ik denk dat de prijzen belachelijk zijn. Toch worden ze verkocht. Het kan je business-strategie zijn om je vooral op domme klanten te richten ....
punt 4) Dat geld ook voor iTunes, Steam, e.d., niet ? Toch zijn die diensten een succes.

We hoeven ons pas druk te gaan maken als alle games alleen nog maar via OnLive worden verkocht. Zolang ik de keuze heb om een DVD te kopen, vind ik het best wat anderen doen.
Dit geldt zeker niet voor steam, want je download ze en dan zijn ze vooral altijd voor jou, als ze failliet gaan geven ze de encryptie vrij en halen ze alle sloten eraf voordat ze offline gaan.

[Reactie gewijzigd door boto op 6 juni 2011 12:58]

waar in de voorwaarden staat dat dan????
"Valve have stated that they would make all games available to play without steam."

in de voorwaarden :)

[Reactie gewijzigd door Rockvee2 op 5 juni 2011 16:04]

ik weet niet welke voorwaarden jij voor je neus hebt maar in die van mij staat dit dus NIET!
Nee hoor je krijgt je mp3'tjes gewoon zonder DRM bij iTunes.
Nee hoor je krijgt je mp3'tjes gewoon zonder DRM bij iTunes.
Niet om het even maar iTunes levert geen mp3's, ze leveren AAC's. Nog steeds niet lossless maar wel enigzins beter http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Audio_Coding
Mooi allemaal. Maar als het geen WAV of FLAC is, dan is het in mijn ogen waardeloos. En dus wil ik er dan niks voor betalen. Daar heb ik geen mooie versterker en luidsprekers voor gekocht. Echter, ik besef wel dat ik in de minderheid ben, en dat de meeste mensen geen moeite hebben met 80 kbps mp3s. Ik zal er ook niet van opkijken als OnLive klanten gaat krijgen.
Heel erg off-topic allemaal, maar als je je zo verheven voelt boven alle mensen dat een 320 kbps mp3 in jouw oren niet transparant aan het bronmateriaal is, waarom modder je dan een eind aan met 16-bits 44,1 kHz cd's, wav's en flac? 44,1 kHz is eigenlijk best wel slecht, en 16-bits ook.
STEAM games kun je nog steeds spelen als de main server niet bereikbaar is, gewoon via offline mode.

De rest van je punten zijn waar.
Ik heb zelf eens een kijkje genomen. Het idee is heel aardig maar er zijn toch een aantal minpunten ;
  • beperkte aanbod in spellen(stond bijvoorbeeld geen need for speed in)
  • je bent verplicht met de controller te spelen, niet iedereen is daar fan van
  • je moet aannemelijk toch wel een redelijk snelle en stabiele internetverbinding hebben
  • je kan geen games spelen met een monthly fee zoals World of Warcraft, wat toch 10 miljoen mensen spelen
Wat ik me ook afvraag is op welk besturingssysteem deze servers draaien aangezien het toch spellen geschreven zijn voor bijvoorbeeld Windows? En hoe kunnen ze garanderen dat elk spel vloeiend werkt, staat elke client aangeschreven tot 1 server of hoe moet ik dat zien? Kan een serverpark niet overbelast raken bij teveel online spelers?

Ik zag tevens ook dat je spellen gewoon moet aanschaffen, voor eenzelfde prijs als een spel in de winkel, tegen de 45 euro aan.

Toch een aantal vraagtekens die ik erbij heb.
Op pc kan je gerust ook je OnLive games spelen met muis en keyboard. De controller is optioneel. Ik weet niet of dat bakje daarentegen het gebruik van een andere controller toelaat.
Ben wel benieuwd hoe goed dit in gebruik zal zijn, mocht je internet delen e.d.
Antilag garantie e.d....EDIT: ik lees zojuist dat de lag wel degelijk een rol speelt vooral met een wifi verbinding LINK. Beeldkwaliteit op b.v. pc nog altijd niet te evenaren wegens compressie, actionInvoke heeft dat al genoemd.
gamers die aan de beweringen (LINK) in de eerdere artikel voldoen hebben vaak lag (in V.S.)

Veel moois wordt erover verteld, maar veel praktische obstakels worden niet echt fatsoenlijk omschreven.

Edit:
Ben wel erg benieuwd hoe bandwidth in gebruik wordt genomen en wat je minimaal aan ups en downs moet hebben (hoewel er super snelle prowides zat zijn tegenwoordig is niet iedereen voorzien van 60 mbit)....gevonden zie comment hieronder (Rafe)

Als de dienst offline gaat of je ISP sluit een routertje verkeerd aan dan ben je dagen of langer zonder games waarvoor je betaald hebt. Pluspunt is dat je je games altijd/overal bij je hebt (mits verbinding fatsoenlijk is). Ik heb gelezen dat ze constant bezig zijn met verbereren van hun diensten en dat er steeds meer tittels bij komen...nais.

Cloud gaming vs constante hardware/console upgrade. Dit hardware kostenbesparing zal wel op gaan aan abo's vermoed ik en dan zijn we weer square one. Of ik zie het iets te oppervlakkig. Bovendien hebben we als consument al een langere tijd ps,xbox en nintendo "toegediend" gekregen, en wat doen deze grote jongen hier tegen....of beter gzegd wat doet onlive hiertegen ?


Anyway ik hoop dat het wart wordt...ook als zou ik neverending PC upgrade missen mocht het aanslaan :P

En hoe zit het met (gaikai)http://tweakers.net/nieuws/59255/nederlands-bedrijf-werkt-aan-onlive-concurrent.html"

[Reactie gewijzigd door josipbroz op 5 juni 2011 14:03]

Uit nieuws: OnLive bereidt Europese introductie voor na aftrap in VS :)
Om lag te voorkomen beschikt de dienst over vier serverparken op verschillende locaties. Gebruikers met een 1,5Mbps-verbinding zouden in staat moeten zijn om via OnLive te spelen met een beeldkwaliteit die vergelijkbaar is met die van de Wii; een hd-beeldsignaal vereist een 5Mbps-lijn. Om geen last te hebben van lag moet een speler zich op maximaal 1600 kilometer afstand van de server bevinden.
Heb ik idd ook gevonden,ik heb echter weinig over de ervaringen van de gamers zelf gevonden. Aankondiging is altijd rooskleurig.
Dit soort review videos mag ik wel vaker zien (niet zo zeer om de games)
LINK

[Reactie gewijzigd door josipbroz op 5 juni 2011 13:34]

Het werkt ;) Zit hier op een gesharede campus internet verbinding en ik kan lekker Dirt 2 enz op mijn macbook pro spelen. Geen gezeik met installeren, je start het onlive programma en 10 seconde daarna speel je de game die wil.

Enige wat nog beter moet is het aanbod in games, maar ik denk dat dit heel groot gaat worden.
Idd op de uithof (Utrecht) is het prima speelbaar over de wifi van Eduroam. Ik zie namelijk wel eens medestudenten OnLive gebruiken tijdens colleges 8)7 goed voor mijn concentratie
In het groenehart met een verschrikkelijke adsl verbinding werkt het helaas niet:(
Is die controller van recht naar schuin in 1 keer, of komt dit door de lichtinval?
Ook grappig dat de knoppen L I V E zijn haha.
lijkt mij door het licht komen, het zal wel gebogen zijn (aan de linkerkant te zien)
geef mij maar de geur van een net uitgepakte game instruction manual. :)
Ikzelf heb onlive op mn pc en ik heb al een paar demos gespeeld en ik moet zeggen dat de kwaliteit me enorm meevalt. Mensen zeuren hier over de kwaliteit van games daar maar houden we er rekening mee dat er aardig wat xbox bezitters zijn die hun games nog steeds op een analoge televisie spelen? Voor hen zal de kwaliteit van onlive een behoorlijke verbetering zijn. Daarnaast als je ziet hoeveel volkstammen tevreden zijn met zoiets als angry birds denk ik dat er een enorme markt open ligt voor de casual gamers die ook wel eens een fps spelen.
Ikzelf ben een redelijk langsamer gamer, ik kan rustig een maand bezig zijn met een game waar mijn huisgenoot hooguit 2 dagen mee bezig is.
Voor hem zijn die prijzen van onlive dus ideaal. 6 euro voor een 3 dagen pas? Dat betekend dus 6 euro om mafia 2 en crysis 2 volledig uit te spelen. Hij kan t natuurlijk ook op de xbox doen. Is ie net zo lang bezig, alleen is ie dan in plaats van 6 euro 90 euro kwijt.
Maar dan zou ik gewoon voor dat abbonementje van een tientje per maand gaan waar je alle games mag spelen en dan hebben we t nog niet gehad over de onlive apps of de streaming tv die er aan komt. ik vindt het een hele goeie deal.

Over 5 jaar speel ik games streamimg over een netwerk dat niet alleen vele malen sneller is dan mijn huidige internet, maar ik doe het ook in een kwaliteit waar een 3000 euro gamerspc alleen maar van kan dromen, en dat natuurlijk allemaal op het vakantieadresje vanwege al het geld dat ik hiermee uitspaar... Warcraft 2 op een nvidia tesla server, uncompressed, mmmmm:)

Ook heel fijn voor het mileu, thuis draait de thin client van 5 watt, al dan niet ingebouwd in je tv en daar draait de game op een time shared server. Als je alleen al wist hoeveel uur die xbox hier idle staat te zijn. Hup even naar de wc, koffie zetten, telefoon gaat blabla bla, je kent het en ondertussen staat die xbox de hele tijd 120 watt te verstoken. En dan soms vergeet iemand gewoon dat ie nog aan staat, kom je na 5 uur uit de stad, oh shit mn xbox stond nog aan. En niet alleen bij mij, maar ook bij die 10 miljoen andere huishoudens. Ik denk dat bij een beetje gamer dat tientje per maand er al half uitgaat op de enegierekening, we hebben het hier namelijk over 15 kilowatt per maand. Bij onlive op de server gebeurt dat niet, die zet na een tijdje jou game op hold en geeft zn processorkracht aan een andere user. Dat gaat ons een gigawatt per dag schelen:)

[Reactie gewijzigd door verleemen op 5 juni 2011 16:26]

Ik vind dat OnLive goed werk doet met haar service. Ik gebruik het zelf ook (al heb ik geen spellen), en speel zo nu en dan eens een demo. Het kwaliteitsverschil is wel te merken; Op m'n eigen pc (die niet al te snel is) ziet het er soms gewoon beter uit. Waarschijnlijk wordt een grote resolutie ook niet ondersteund, en krijg je een dus iets gepixeleerd beeld (wat dus geen schoonheidsprijs verdient).

Verder heb ik ook het geluk dat ik glasvezel (30mb/s) heb, het is daardoor razendsnel. Ik denk wel dat mensen met een langzamere verbinding nog wel eens problemen kunnen krijgen met deze service.

Wel moet ik zeggen dat het betaalsysteem wel ideaal is voor sommige mensen. Ik houd liever van een 'echt' spel (wat je je levenlang nog kunt spelen), maar mensen die iets ff willen uitspelen, is het prima!

Ik hoop dat ze kwaliteit nog gaan verbeteren, dan krijg je wat meer waar voor je geld. Het grote voordeel is wel dat dit stukje cloudsoftware weer mooi scheelt in de portemonnee qua hardware kosten!
Zojuist even een trial geprobeerd op de laptop (f.e.a.r. 2). Kon na het maken van een account (wat echt maar 1 minuut duurde) al inloggen (hoefde zelfs niets te bevestigen via de mail o.i.d.). Alle games die ik selecteerde hadden ook een 'free trial' waardoor je meteen aan de slag kon om een idee van het spel te krijgen. Eenmaal een game uitgezocht (bewust een shooter i.v.m. afhankelijkheid reactietijd) was het dubbelklikken en gaan met die banaan.

Wat me meteen opviel was dat tijdens de intro het spel sporadisch heeeel kort even haperde, alsof er een frame ontbrak. Dit geeft me het idee dat er helemaal niets wordt gebufferd (dus ook niet de intro's of andere filmpjes in singleplayer). Mede hierdoor kan je vaststellen dat een draadloze internetverbinding met OnLive zelden tot nooit zal werken zonder de korte onderbrekingen hier en daar. Ja dat klopt, ik heb OnLive enkel draadloos getest omdat ik niet de mogelijkheid heb om de laptop met kabel aan te sluiten.

Het beeld was fullscreen op een laptop met een resolutie van 1680x1050 en zag er zeker voldoende uit, oke je tovert niet dezelfde graphics als uit een gameconsole van honderden euro's of een PC met een dedicated GPU van 200+ euro, maar het ziet er prima uit.

Wanneer deze dienst ook officieel in Nederland wordt gelanceerd (dus verbinden met een Nederlandse cloud en niet overzee), zal ik zeker opnieuw de test aangaan en kijken wat voor resultaten we krijgen als ik inlog en mijn laptop dmv draad aan het internet koppel. Bevalt dit goed zal ik ook zeker zo'n device om aan de TV te koppelen aanschaffen.