Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties
Submitter: MClaeys

OnLive gaat zijn businessmodel veranderen. De streamingdienst zal niet langer een maandelijks bedrag rekenen voor toegang tot de dienst. Er moet nog wel per game worden betaald en OnLive heeft nog een drie- of vijfdaagse play-all-pas.

De Amerikaanse streamingdienst OnLive gaat leden niet langer om een maandelijks bedrag vragen voor toegang tot de dienst. Dat was bij de start van de dienst, in juni van dit jaar, wel voorzien. Het bedrijf kan echter naar eigen zeggen het systeem van maandabonnementen schrappen, omdat het inmiddels voldoende leden heeft. Bij de aankondiging maakte OnLive bekend dat het 15 dollar per maand zou gaan vragen voor toegang tot de dienst.

De dienst had al een aanbieding lopen waarbij leden het eerste jaar geen abonnementsgeld hoefden te betalen. OnLive heeft tot nu toe nog geen abonnementsgeld gerekend. Er moet wel worden betaald voor de te spelen games. OnLive heeft ook een Full PlayPass, waarmee voor drie of vijf dagen kan worden betaald. In die periode mag de pashouder alle games spelen die de dienst aanbiedt.

OnLive streamt live games naar de pc of tv van de gebruiker. De invoer van de speler wordt via het internet naar de servers van OnLive gestuurd, waar de games draaien. De dienst stuurt vervolgens beeldinformatie terug naar de speler. Volgens OnLive is een 1.5Mb-connectie al genoeg om beelden in sd-resolutie door te sturen. Voor hd-resoluties raadt het bedrijf een 5Mb-connectie aan. De dienst is beschikbaar voor Windows en Mac OS X. Voor wie vanaf de bank wil spelen is er de OnLive MicroConsole. Dit kastje wordt verbonden met de televisie en het internet, en ondersteunt maximaal vier draadloze controllers. Ook is het mogelijk om een usb-toetsenbord of -muis aan te sluiten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Ik denk dat dit eerder aangeeft dat het juist helemaal niet goed gaat met onlive. Leden hebben in een poll van een aantal maanden geleden aan moeten geven of ze voor de service blijven gebruiken volgend jaar (wanneer ze moeten betalen). Ik kan mij zo maar voorstellen dat een boel mensen op die vraag "nee" hebben geantwoord.

Daarbij is het natuurlijk volstrekt belachelijk dat je:
- $15 per maand moet betalen
- games moet kopen die al gouw $30-50 kosten (net zoveel als een spel in de winkel
- je ze verplicht 1x per 2 maanden moet spelen, anders verloop je full play pass voor dat spel

De techniek achter heel onlive schijnt redelijk te werken. Het betaal systeem wat ze echter handhaven werkt naar mijn mening niet echt goed. Het zou mij dan ook weinig verbazen dat onlive binnen nu en 1-2 jaar de deuren moet sluiten.
Precies mijn idee. Vanuit een technisch perspectief is het al heel wat dat het enigzins lijkt te werken, hoewel dat 'enigzins' precies dat inhoudt, en niks meer. Als je een superlage latency naar de server en goede bandbreedte hebt, kun je inderdaad redelijk spelen maar de beeldkwaliteit en de lag zijn beduidend lager dan zelfs een (inmiddels) laag gespecte PC of console.

Hoe deze volgende concessie aan het betaalmodel op mij overkomt is als 'we hebben snel meer betalende gebruikers nodig'. Ik heb al vanaf dag 1 gezegd dat het business model achter zo'n dienst volgens mij totaal ontbreekt, er moeten over de hele wereld server farms worden gebouwd, wat miljoenen euro's kost, er moet software, ondersteuning ontwikkeld worden, er moeten game licenties betaald worden, noem maar op. Wat staat daar aan potentiele klanten tegenover: mensen die maar zo incidenteel een spelletje spelen dat een keer in de 5 jaar een console van 250 euro kopen eigenlijk al een te grote investering is. Die mensen gaan echt niet vervolgens op jouw service alsnog honderden euro's omzet genereren.

Conclusie: om dit idee de moeite waard te maken moet ofwel de kwaliteit minimaal even goed of beter zijn dan een low-end PC of console, ofwel de prijs moet zo veel lager zijn dat veel mensen de lagere kosten verkiezen boven de nadelen (en dat zijn er nogal wat). Het eerste geval is duidelijk niet aan de orde, en in het tweede geval heb je ontzettend veel gebruikers nodig om genoeg omzet te genereren om winstgevend te zijn, wat automatisch weer inhoudt dat je weer meer in hardware moet investeren etc.

Ik zie het niet gebeuren, en wacht nog steeds tot de investeerders die OnLive tot op heden hebben gesteund inzien dat hier geen geld aan te verdienen valt en de service over de kop gaat, alle subscribers achterlatend zonder spellen en al hun voortgang in de spellen kwijt.
Dat is niet volstrekt belachelijk.

1) Een aantal spelen speel je een paar maanden en daarna nooit meer. Dus voor die games is een periodiek bedrag misschien wel goedkoper.

2) Als je een game koopt in de winkel moÚt je de specs ervoor hebben. Zeker als je het nieuwste van het nieuwste wilt moet je flink investeren in hardware. Dit is een stuk goedkoper dan! Kan je zo zeker € 1000,- tot 2000,- schelen per 4 jaar. (uiteraard afhankelijk hoe duur je het maakt en hoe vaak je upgrade)

Maar ook mij zal het niks verbazen als ze snel de deuren weer sluiten. Ik ben ook niet erg happig op het idee dat iets wat ik koop ik niet fysiek heb! Als de toko er niet meer is, hoe zit het dan met hetgeen wat je gekocht hebt en van jou is?
Ik heb zojuist even geprobeerd om het te draaien maar ik krijg een melding dat de latency te hoog is. Dit komt denk ik omdat ze nog geen servers in europa hebben, misschien als je verbinding snel en stabiel genoeg is (ik zit hier met 10 Mb/s maar heb in het verleden vaker problemen gehad met connecten als het om online gamen gaat) dat je het wel kan spelen. De reviews op youtube zagen er iig goed uit.

[Reactie gewijzigd door Wagori op 5 oktober 2010 14:16]

Sorry, maar de internetsnelheid doet weinig af aan de latency.
edit:

Even nagerekend: Als de Server in New York staat en jij woont in Amsterdam dan heb je een afstand van minstens 5870km (5870.000m) naar de server. De lichtsnelheid voorziet ons van de nodige informatie, zonder hubs en andere vertragende elementen, in 19ms. Onder de 40ms voor een rounttrip (jij drukt op een knop, ,02 seconde later verwerkt een server in de VS hem zonde rvertraging en stuurt het beeld terug, alwaar je het nog eens ,02 seconde later ontvangt) kom je dus niet. Ik denk dat dat niet prettig werken is, maar ik kan me vergissen.


@Luuk1983
Ik geef ook de fysieke ondergrens aan. De glasvezelkabel tussen de VS en Amsterdam zal best in de buurt van deze ondergrens komen. Helaas koment er voordat we bij AIX zijn nog wel wat vertraging bij en zal het aan de andere kant van de oceaan vergelijkbaar zijn. Wat ik met dit rekenvoorbeeld laat zien dat het aantal bits per seconde nergens voorkomt, het gaat om het aantal meters dat de bits per seconde kunnen afleggen.
Om kort te gaan, de door mij berekende 40ms kan je grofweg optellen bij de vertraging die je toch al hebt (maar kan reduceren met betere/minder apparatuur): routers, hubs, encoderen, decoderen, vertraging van de hardware waarop het spel draait.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 5 oktober 2010 14:45]

Licht door een glasvezel gaat ongeveer met 2/3 c (dit scheelt overigens niet zoveel van een electrisch signaal door een kabel), oftewel, de ondergrens is 60ms voor een server in de VS.

@hieronder:
http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_electricity
In a vacuum the wave travels at the speed of light and almost that fast in air. Propagation speed is affected by insulation, such that in an unshielded copper conductor it is about 96% of the speed of light, while in a typical coaxial cable it is about 66% of the speed of light

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 6 oktober 2010 00:45]

Een elektrisch signaal door een geleidende kabel heeft toch een snelheid van (bijna) c?
Als ik naar speedtest.net ga en een server uit nederland kies heb ik al 21 ms. Vind het alleen raar dat er op de site alleen verteld word dat je misschien niet fijn speelt als je latency te hoog is terwijl ze je dus helemaal niet laten spelen
Waarschijnlijk omdat jouw vertraging ook storend zal zijn voor de andere spelers.
Natuurlijk wel, alle switches en routers die ertussen zitten vertragen. En de koperlijn die vanuit je huis gaat naar de centrale is in verhouding verschrikkelijk langzaam. Een pingtest naar Amsterdam met mijn ADSL lijn was al 20 - 25ms. Nu ik glasvezel heb is dat terug gebracht naar 5ms. Dus misschien als je glasvezel vanaf huis hebt met zo min mogelijk routers en switches, dat je dan jouw rekenvoorbeeld zou kunnen halen, maar bij alle andere normale verbindingen haal je dat echt niet. (En daarbij moeten de gegevens eerst berekend worden aan de serverkant, waardoor er nog meer tijd bij komt).
Wist nieteens dat het mogelijk was om dit in europa te proberen :? Klopt dit? Dan ga ik vanavond maar eens kijken of het wat is.
Ik heb het zojuist geprobeerd.
Ik kreeg ook zo'n melding dat mijn internet te langzaam zou zijn en latency te hoog.
Toch ben ik stug doorgegaan en heb Darksidders Demo uitgeprobeerd, ik mocht 30 min gratis spelen.
Over de reactiesnelheid ben ik best wel te spreken, het spel reageerde best traag en licht hinderlijk maar het is vergelijkbaar met spelen op een trage pc die de specs voor het spel eigenlijk niet heeft maar toch draait.
Tijdens het spelen moet je je wel realiseren dat de servers niet in europa staan maar in amerika en dat het dan toch een hele prestatie is dat ik het hier met een beetje vertraging kan spelen, terwijl mijn internet snelheid waardeloos is.

ik zou zeggen probeer het gewoon, het is in een wip ge´nstaleerd en een spel spelen zonder ook maar iets te hoeven instaleren is bijna magisch en een fantisch gevoel.

ik zeg doen!
Ik ben ook best benieuwd, ik stoor mij meestal al aan de vertraging als VSync aan staat, lijkt mij dat dit wel een stapje erger moet zijn...
Dus komt het er op neer dat je met een pre-paid model betaald? Begrijp ik dit nu goed?

Want die "play-all pass" is gewoon geldig voor 7 dagen en daarna moet je weer een nieuwe aanschaffen.

Lijkt mij dat een maandelijkse play-all-pas abbonement tot de mogelijkheden gaat horen, lijkt mij nog al irritant om om de zoveel tijd (5, 7 dagen of 1 maand) moet opnieuw aanschaffen.
Je kan ook een spel kopen, en dat kan je onbeperkt spelen, als ik de kop begrijp.
Sommige games kun je zelfs alleen maar kopen dus geen pass er voor nemen, bijv Mafia II

Je kan ook voor iedere game appart een 3/5 day play pass kopen
ik hoop toch wel dat je met een play all pass dus ook wel mafia II kan spelen, anders is het niet echt play all meer
Goed lezen, het is mogelijk een Full playpass pass te kopen waarmee je ALLES kan spelen wat ze aanbieden.

Je betaalt nu waarschijnlijk dus alleen nog maar voor het startpakket en voor elke game die je aanschaft in hun online store. Als je een heleboel games wilt uit proberen komt zo'n full playpass goed uit.

Ik zie dit verder als een hele goede ontwikkeling, het laat toch wel zien dat de kleine latency niet veel uit maakt aangezien het bedrijf nu (al) genoeg leden heeft om het zonder een maandelijks abbonement te doen.

[Reactie gewijzigd door Strykeforce op 5 oktober 2010 14:20]

Goed lezen, het is mogelijk een Full playpass pass te kopen waarmee je ALLES kan spelen wat ze aanbieden.
Lezen idd.... een full play pass kun je niet ALLES mee spelen... deze koop je per game..
In die periode mag de pashouder alle games spelen die de dienst aanbiedt.
Ik denk dat je het niet helemaal goed begrijp.

Ze hadden eerst een maand abonnement om alleen toegang te krijgen to het systeem, Daarnaast moest je nog apart voor de spellen betalen.

Nu hebben ze dat maand abonnement geschrapt en hoef je alleen maar de spellen te betalen die je wilt spelen.

Daarnaast bestaat er nog een Play-all-pas waar je 3-5 dagen alle spellen mee kan spelen ( zonder voor de spelen te betalen )
What is a PlayPass?

A PlayPass grants you access to play a game for a specified period of time. Membership is required to purchase and use a PlayPass. PlayPass options available:

* Full: Provides unlimited access to the selected game throughout its supported lifetime on the OnLive service. We expect to keep all games supported for as long as people continue to play them, but at a minimum, all current games will be supported for 3 years after their release on the OnLive Service.
* 5-Day: Provides unlimited access to the selected game for five (5) days from purchase.
* 3-Day: Provides unlimited access to the selected game for three (3) days from purchase.

In the highly unlikely situation that a game becomes permanently unavailable before the minimum term of your PlayPass, you will receive a prorated refund.
Source/Bron
Werkt deze dienst nu al naar behoren in NL dan? Het lijkt me namelijk ontzettend gaaf om met mijn laptop op m'n 24 inch Full-HD scherm een leuke shooter te kunnen spelen.

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 5 oktober 2010 14:38]

Ik kon mij in ieder geval niet aanmelden met een NL adres (wilde het een tijdje terug al proberen).
Ik heb er trouwens ook nog niet een nieuwsbericht over gelezen hier op tweakers dus het zal dan nog wel even gaan duren.
Hier verbinding via Ziggo en kan gewoon spelen. Nog niet veel meer gespeeld dan de demo van Dirt 2 maar dat ging wel meteen aardig.

Jammer dat de echt interessante games alleen gespeeld kunnen worden nadat je ze volledig hebt gekocht. Persoonlijk ben ik wel voorstander van zo'n 3 day pass systeem. Misschien als je de games eerst kunt demo-en dat ik misschien bereid zou zijn het volle pond (40 dollar) voor een game neer te leggen. Maar zolang ik niet 100% zeker weet dat het goed speelbaar is, vind ik dat bedrag toch echt te hoog.

Neemt niet weg, dat ze snel wat servers in Europa moeten gaan plaatsen en meer games moeten toevoegen. Dan kan het (met de TV miniconsole) een welkome aanvulling zijn op m'n PS3/360.
3 day pass keihard knallen in het weekend. daarna weer weekje aan het werk. dan weer 3 day pass... HEERLIJK toch?

altijd te bereiken zolang je internet hebt... dat is dan het enige minpunt.
denk maar niet dat je refund krijgt als je provider je aansluiting naar de mallemoer heeft geholpen door 1 of ander broekie op de helpdesk...
Ik werd benieuwd na dit artikel, en ben het meteen gaan testen.
Heb het geinstalleerd op mijn intel atom powerd netbook, en gebruik gemaakt van wifi, alles loopt echt soepel vind ik!

Heb een verbinding met een gemiddelde snelheid van 25mbit/s trouwens,
Moesten ze ooit een 'bakje' voor aan de televisie willen opsturen en me vasthangen aan een abbonoment van 25euro de maand fzo zou ik er zeker over nadenken! :D

Volgens mij zou het ideaal zijn als ze om te beginnen al eens servers in europa zouden plaatsten, dan deals maken met internetproviders zodat die een goede snelheid kunnen garanderen.

Endan bv per maand huur betalen op de hardware van onlive (net zoals hier in belgie op de digiboxen voor digitale tv), of een aankoopoptie aanbieden.
En daarbij dan 1 bedrag om onlive te betalen voor hun diensten en de internetprovider.

In de ideale wererld: 1 bak onder uw tv voor digitale tv en om op te gamen , met 1 abonnoment.

[Reactie gewijzigd door killerbie op 5 oktober 2010 15:58]

Dat wilt belgacom dus eigenlijk doen.

als ik het goed begrepen heb heeft Belgacom de alleen-rechten voor de service OnLive om deze te bieden. Dit betekend niet dat als je Telenet hebt dat je niet van OnLive kan genieten maar dat het bij Belgacom mogelijk word om het OnLive te intergreren in je abbo kosten. Wat ook waarschijnlijk (lees hopelijk) dat ze hun digicorders gaan vervangen met digicorders die OnLive ready zijn of iets dergelijks waarmee je dus EN je idtv kan kijken EN onlive kan spelen. Het is dat mijn alles gratis is anders zou ik misschien nog overstappen naar de smurfen ;p
Stel, er komen servers in europa, zal het dan nog mogelijk zijn om tegen amerikaanse spelers te spelen? Is het probleem met latency dan niet hetzelfde?
dat zal waarschijnlijk dan gelijk zijn als je tegen US spelers normaal online zit lijkt mij of misschien minder als ze bv ipv server2player en dan player2player doen server2server doen en gewoon een server automatisch pakken die beetje dood in het midden ligt (als is dat voor US en Europa moeilijk maar bv azie europa makkelijk)
dunno of dit mogelijk is maar misschien een goede oplossing
Blijft een interessant idee. Slim dat ze de monthly fee nu schrappen zal de drempel verder doen dalen. Lijkt me bij een startup toch belangrijk dat je zo snel mogelijk zoveel mogelijk leden heb winst maken doe je maar op de lange termijn. Persoonlijk als gamer zie ik er helemaal niets in. Maar wellicht dat het aanslaat bij casual gamers.
Ik ben vooral benieuwd naar de reacties van mensen hierover. Als dit gewoon snel en zonder vertraging goed speelt dan is het een gat in de markt, maar ik kan het me haast niet voorstellen.

Door de 15e per maand af te schaffen maken ze het wel stukken toegankelijker, omdat je toch merkt dat mensen niet aan een abbo vast willen zitten.
3 of 5 day pass is natuurlijk meer winst in de maand, mochten ze 3-5 dollar stuk zijn (30 dagen = dus 30 dollar, tegen 15). Je zal mogelijk wel meer spelen die periode, maar niet zo bijzonder veel meer dat het de extra inkomsten aan meer hardware laat opgaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True