Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

OnLive heeft de MicroConsole voor zijn OnLive-gamedienst onthuld. De kleine console met controller kan in de VS reeds besteld worden voor een bedrag van 99 dollar en komt officieel op 2 december uit.

Met de MicroConsole van het Amerikaanse bedrijf kan een OnLive-abonnee op zijn tv pc-games streamend spelen. Het apparaat op zakformaat heeft een breedbandverbinding en een hdmi-aansluiting nodig voor zijn werking.

De console van OnLive gaat 99 dollar kosten, terwijl games op basis van huur, koop of flat-fee abonnementen speelbaar zijn. Naast breedband- en hdmi-verbindingen heeft het apparaat twee usb-poorten voor een controller, een toetsenbord of muis. Aan een console kunnen in totaal vier draadloze controllers verbonden worden.

OnLive probeert contracten met game-uitgevers te sluiten om zijn assortiment uit te breiden, meldt VentureBeat. Op het moment van de verzenddatum van de console op 2 december, zouden er 35 games beschikbaar zijn waaronder Shaun White Skateboarding en Mafia 2. Ook krijgt de gebruiker één gratis game bij de aanschaf van het OnLive Game System.

Om vloeiend te kunnen werken moet een gebruiker over een breedbandverbinding van 3 tot en met 5Mbps, afhankelijk van de grootte van het scherm, beschikken. Ook moet hij zich binnen 1600 kilometer van een datacenter van het bedrijf bevinden. Of OnLive binnenkort ook vanuit datacenters in Europa beschikbaar komt is niet bekend. OnLive sloot onlangs wel een contract met de Belgische telecomaanbieder Belgacom om  het streamen van games in België mogelijk te maken.

OnLive MicroConsoleOnLive MicroConsole

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Dan vind ik Kalydo interessanter, zij leveren een technologie waarbij een game volledig in je browser draait en op de achtergrond content binnentrekt tijdens het spelen.

Natuurlijk kun je deze 2 oplossingen niet 1 op 1 vergelijken maar ze zijn allebei een alternatief op het kopen/downloaden en zelf installeren van een game en ik denk dat we hier in de nabije toekomst steeds meer mee te maken zullen krijgen.
Als een game volledig in de browser draait lijkt het mij dat rendering op de client plaatsvindt. Daarvoor is dus weer hardware nodig en zo kom je eigenlijk niet af van upgraden van een computer etc etc.

Gezien het grote succes van game consoles de laatste jaren, en daarbovenop de afkalvende bereidheid van developers om titels voor de PC uit te brengen, zie ik een console als deze meer bereiken dan browser based games.
Maar kijk eens naar de markt die je kunt bereiken wanneer je je game in de browser kunt laten zien. Neem als voorbeeld het succes van Farmville of een van de andere spellen op Facebook en dan zijn dat nog simpele spellen.

Een game distributeur is echt wel geïnteresseerd wanneer hij zijn spel kan verspreiden door middel van een simpele link naar een Facebook pagina waarin zijn spel draait.
Maar onLive games kunnen ook gewoon in de browser gespeeld worden (als ze een plugin maken). En dan kan ik zelfs 720p games spelen op een €250 netbook. Dat kan niet met Kalydo. Behalve farmville natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door MrSnowflake op 19 november 2010 11:09]

Daar heb je wel een goed punt. Echter, ik zie Sociale sites als Facebook meer en meer verschuiven van de desktop naar de smarthpones en andere draagbare devices (Zoals de iPad).

Op de bank, vanuit het klaslokaal, op het festivalterrein: overal (en gelokaliseerd!) toegang tot sociale media. En gezien draagbare apparaten nu eenmaal stukken minder krachtig zijn, maar belangrijker nog, vrij beperkte interfacemogelijkheden hebben, zie ik het nog niet gebeuren dat via facebook/de webbrowser er dan weer games komen (ik doel vooral op FPS en andere 'grote' 3D games nu). Die zijn dan imho weer verpakt in apps voor jouw specifieke mobiele platform, maar ook dan zullen het er maar weinig zijn.

De markt voor kleine casual games is echter wel hard aan het groeien de laatste jaren. Maar goed, het schijnt dat de grootste groep gamers al jaaaren de casual gamer is.

Alhoewel deze streaming techniek een aantal dezelfde problemen heeft voor mobiele devices, zoals bijvoorbeeld de beperkte interface, en zelfs wat extra nadelen (bandbreedte mobiel is niet overal ter wereld denderend), heeft ie ook een groot voordeel: de grafische pracht in een game maakt niet zoveel uit, dus de beperkte kracht van een mobiel device zal zelfs de meest mooie games kunnen vertonen (mits er voldoende kracht is om de stream te decoden).

Uiteindelijk kan ik nu ook niet even snel zeggen welke van de twee écht de meeste potentie heeft (qua levensvatbaarheid op de markt). Maar mijn 'gut-feeling' zegt dat streaming eigenlijk het meest praktische is in alle situaties.
Ik vind het een gaaf apparaat! Als OnLive een beetje werkte in NL had ik er vandaag al eentje gekocht :)
Het werkt zeker een beetje in Nederland. Ik heb het zelf gisteren voor het eerst geïnstalleerd. Hij geeft wel een Latency waarschuwing maar die kun je negeren. De spellen zijn goed te spelen, al kan het natuurlijk niet op tegen een dedicated PC.

De latency is nog te hoog voor (online) FPS spellen (duh, je maakt gebruik van servers in Amerika), maar ik heb al een 30 minuten demo van Mafia II gespeeld op een PC die die game normaal niet eens op low zou kunnen spelen, echt geweldige techniek.

Zodra ze naar Europa komen sta ik ze met open armen op te wachten, al zal ik niet snel een spel van €50 van ze "leasen", maar er staat ook al bijvoorbeeld Assassin's Creed II voor €30, en de nieuwe AC staat bij "coming soon".

Super dienst, werkt vlot en heeft volgens mij zeker een toekomst :)
Leuk, alleen ben benieuwd of dit rendabel voor hun is ivm streaming kosten en datacentra. Verder denk ik dat sommige spellen hier zowieso niet voor gemaakt zijn (denk aan FPS) of de latency moet vrij laag zijn.

Alsnog denk ik dat ze het nooit zo strak kunnen krijgen dat je geen 'ghost' effect krijgt tijdens het spelen van een FPS. Een hardware commando wat eerst een afstand naar een datacenter moet overbruggen kan natuurlijk niet op tegen het spel op je eigen bak draaien.

Verder weet ik niet wat de kosten zijn om een spel te huren/kopen maar als ik zie dat de kosten van het kastje ook nog eens 99 zijn, ben ik toch iemand die liever een investering in een pc doet en hier enkele jaren speelplezier van heeft.
Dit is een thinclient. Een eenmalige investering. Je pc zal je van tijd tot tijd moeten upgraden. Een thincient niet.
Dit gaat niet echt op omdat je met een pc zoveel meer kan doen dan met een OnLive gaming-console.
Maar een PC, en de upgrades, kosten wel wat meer dan 99. Dat is het punt. Bij een PC blijft je eindeloos bezig. Met dit ding niet.
Wie zegt dat je je PC niet kan gebruiken als OnLive client? Volgens mij werd bij aankondiging vermeld dat het 'overal' op kon draaien.
volgens mij heeft niemand het over of je je pc als onlive client kan gebruiken
Zoals gezegd: met een PC kun je ook meer dan alleen gamen...
Ik ben ook teveel verwend met hoge resoluties geloof ik.
Dit is echt een stap terug voor een PC gamer.
Het is misschien wel leuke concurrentie voor Sony en Microsoft.
Alsof wij/zij daar op zaten te wachten... ;)
Nog een groep fanboys erbij, haha!

[Reactie gewijzigd door Oval op 19 november 2010 11:15]

inderdaad: zoals ik al postte is dit ding enkel voor de hersenloze console-horde die zich blindstaart op het "niet moeten upgraden":D

Dat consolegames duurder en vaak technisch slechter zijn dan hun PC-varianten willen ze dan weer niet zien, en dat een PC ook gewoon meer kan (zowel in termen van games als van werkd at je ermee kan doen) negeert de consolefanclub ook vrolijk. Over de inferieure gameplay door controllers hoef ik zelfs niks meer te zeggen.

Dit kastje, dat je inderdaad nooit moet upgraden (tenzij je boven FullHD gaat in de toekomst) en dat je games laat kopen zonder dat je er werkelijk een in je bezit krijgt past dan ook volledig in de mindset van het prototype console-fanboy.

ik voorspel een succes voor onlive, maar veel aandeel buiten de huidige consolemarkt zal het niet halen.
Dat consolegames duurder en vaak technisch slechter zijn dan hun PC-varianten willen ze dan weer niet zien
Ze zijn iets duurder, want Sony/MS/Nintendo willen per game ook een aandeel hebben. Dat is altijd zo geweest.
Waar je vandaan haalt dat ze technisch slechter zijn, zou ik graag willen weten. :) Op de pc heb je vaker problemen of patches die je eerst moet downloaden en installeren dan op een Wii en consorten. Een goede reden om een consolegame beter te testen, aangezien je anders alles moet terughalen. Maar misschien dat je wat anders bedoelt met technisch?
Over de inferieure gameplay door controllers hoef ik zelfs niks meer te zeggen.
Mits goed aangepast aan de controller werken controllers perfect. Misschien dat je voor een FPS liever een pc pakt, maar de gameplay is nog steeds super. Lekker op de bank hangen doe je niet zo snel met een toetsenbord. Een stuk minder knoppen is voor de meeste games erg prettig, helemaal als die, zoals op een controller, allemaal binnen vingerbereik zitten.
dat je games laat kopen zonder dat je er werkelijk een in je bezit krijgt
Is dat erg dan? Ik heb nog een dozijn pc-spellen hier liggen, waarvan ik er welgeteld 1 nog eens uit de kast trek, namelijk StarCraft. De rest kan ik net zo goed wegmieteren, die speel ik toch niet meer, als ze überhaupt nog draaien onder Win7 64-bit, wat ik betwijfel. De meeste games speel je één of twee keer uit, en vaak genoeg zelfs nooit omdat hij niet leuk genoeg is. Met OnLive ben je dan goedkoper uit. En wil je het nog een keer spelen? Dan staat ie er nog, zonder dat je een reïnstall hoeft te doen! Vind je een game te gek en wil je het nog jaren spelen? Dan koop je het fysiek.

Hetgeen waar ik het wel met je eens ben, is dat het een succes gaat worden. Het principe is super, en het is, net zoals de Wii als 'inferieure' console, voor de meeste mensen mooi en snel genoeg. En bij 'de meeste mensen' haal je ook het meeste geld. ;) Aan alleen hardcore gamers verdien je veel minder, zelfs al zouden ze alles legaal kopen, die groep is nu eenmaal te klein (en bovendien veeleisend).
True maar zo'n Thin Client zal ook wel zijn kuren hebben/beperkingen en dit is wat dat betreft ook de eerste generatie als het enigzins suc6 heeft.

Zal dan ook flink wat Firmware/Pachtes krijgen zal vast wel een soort OS op staan.
Ik dacht dat je dit apparaat de beelden naar je computer (of tv) streamed, dus zal je alleen een monitor nodig hebben. Dat is juist het voordeel van deze dienst en zal je dus ook niet je PC moeten upgraden (of deze thinclient)
Vooral het feit dat ze nog meer games nodig hebben om dit te laten werken is een valkuil in mijn ogen.
Indien dit niet van de grond komt, heb je een nutteloos kastje gekocht.

Daarbij kan ik een game (ok op mmo's na) na mijn koop vrijwel oneindig spelen, waar deze games bij afloop van een contract of op keuze van dit bedrijf gewoon verwijderd kunnen worden.

<advocaat v/h duiveltje>
Tja je DRM en andere kopieer beveiligingen worden een stuk makkelijker als gamestudio zijnde. Prachtige techniek dus om te zorgen dat iedereen ook werkelijk voor de gebruikte games betaalt.
Ik vermoed dat brein en andere van deze organisaties dit maar al te graag main-stream zien worden.
</advocaat v/h duiveltje>
De latency in geval van dichtbijzijnde data centers is tegenwoordig laag. 15 jaar geleden was FPS gaming online al populair, toen speelde we met pings van rond de 300 en mochten we in onze handjes klappen. 10 jaar geleden speelden we rond de 100 en ging het geweldig. Tegenwoordig spelen we rond de 20 of lager op een goede host, ik heb er servers tussen zitten welk zich in Amsterdam bevinden waarbij ik speel met een ping van 8 ~ 12ms.

Dat is een latency van niets. Ook al komt er dan dus een tussenstap bij, maakt dat niet zo heel veel meer uit. Natuurlijk moet je hardware commando eerst doorgegeven worden en duurt dat wat langer, maar het zijn marginale verwerkingstijden.


Daarnaast zijn data centra vaak geclustered, vind je bijvoorbeeld een aantal mooie server parks in Amsterdam, en vind je er niet zo snel eentje plotseling in Lutjebroek. Al het OnLive systeem een beetje 'slim' is, zal het jou best via een OnLive server kunnen laten spelen binnen dezelfde regio als je gameserver (ik zeg niet zo dat OnLive dit nu ook daadwerkelijk doet, maar het zou een goede optie kunnen zijn).

Als je dan van OnLive naar je gameserver moet connecten en ze liggen in een datacentre pal naast de deur is de additionele ms minimaal en heb je mss een verhoging van 2 ~ 4 ms. Daarnaast, misschien kiezen ze er wel voor om op een gegeven moment voor een nog optimalere ervaring zelf binnen de eigen data centra ook game servers te hosten of evt verhuren, die 1ms ping op het eigen netwerk telt dan al helemaal niet meer.


Als laatste punt ben ik van mening, en dit is uiteraard vrij persoonlijk, dat dit het niveau van FPS gaming weer een beetje terug zou kunnen brengen. Vroeger was het wereldje vrij klein, tegenwoordig spelen er binnen Nederland alleen al honderden duizenden FPS games. Het cheat gehalte daarbij ligt erg hoog en het is veelal maar achter de feiten aan lopen wat betreft bans hiervan.

Via een systeem als OnLive heb je daar veel minder invloed meer op, hacks en wat dan ook zullen zo goed als niet meer toepasbaar zijn, je hebt namelijk niets lokaal om aan te passen behalve je controllertje en je streaming service. Je krijgt veel meer een situatie waarin je speelt op de manier waarop het bedoeld is te spelen.

Voor aan de andere hand RTS games waar cheaten niet zo'n issue is maar computer performance er meer toe doet is het ook weer gunstig. Die speler welk de lag veroorzaakt door op zijn P4 2.4ghz 2GB en 256MB Gfx kaartje mee te doen zal er niet meer zijn, in plaats daarvan spelen we allen op optimale settings en loopt het lekker soepel.


Met de steeds verdere doorvoering van glasvezel, en de potentie welk een systeem als OnLive kan hebben op de spelervaring, denk ik dat het zeer goed mogelijk is voor dit systeem om goed succesvol te worden.
Doet me denken aan dat "phantom" project van een jaar of wat geleden.
edit:
http://en.wikipedia.org/wiki/Phantom_(console)

Was een beetje volgens hetzelfde principe, alleen veel duurder en waarschijnlijk te vroeg.
EDIT: Link gefixed. ;)

[Reactie gewijzigd door CSB op 19 november 2010 10:40]

Leuke link, die kende ik nog niet. (In je geposte link mist het haakje sluiten trouwens, waardoor hij niet direct werkt).

Het Phantom project waar je het over hebt is wel erg anders: het is welliswaar 'games on demand', maar daarmee wordt geen streaming bedoelt zoals hier, maar een download systeem a-la PSN. Het interessante is inderdaad wel dat je er ook pc games mee kan spelen, maar omdat het nog steeds op de hardware van het kastje zelf wordt gedraaid zat je na een jaar nog steeds met verouderde hardware die de laatste games niet kan draaien. Een beetje worst-of-both-worlds imho : het ziet eruit als een console, maar met de nadelen van pc (elke x maanden upgrades nodig).
Dat maakt OnLive, en deze OnLive MicroConsole, nou juist zo interessant: je speelt al je toffe pc games, met toetsenbord/muis als je wilt, en hoeft je nooit meer druk te maken over verouderde hardware. Tot er tv's komen met een resolutie hoger dan FullHD hoef je nooit meer te investeren in game hardware.
Door de minimale input-lag van 100ms zal dit kastje helaas nooit echte gamers aantrekken. Ik verwacht dat dit dan ook enkel console-zealots zal aantrekken, geen (imo) echte gamers: die met een PC ;)

Zelfs casual-gamers hebben geen boodschap aan dit ding: casual-gamers geven namelijk niet om de beste graphics, en laat nou net dat het enige voordeel aan streaming games zijn: dat je met eender welke hardware de beste graphics kunt krijgen.
Flamebait weer maar ik geef je wel gelijk, Console is meer de casual gamer.

Maar voor diehard online competitive gameplay is die latency inderdaad veel te hoog.
Het is dan ook meer voor singleplayer games, en je kan op elk moment nieuwe games proberen met je abbo.
Agreed wat betreft de lag als "echte" gamer.

Alleen dat casual gamers niet om graphics geven ben ik het niet mee eens.

Maar laten we hopen dat "Onlive" flopt, want je kunt al raden dat er anders games uitkomen die "OnLive"-only zijn. Voordeel voor developers is wel dat je games niet meer gekraakt worden.
Het ligt eraan hoevéél casual gamers niet om graphics geven. Als dat er een heleboel zijn, is het voor OnLive al interessant. En kijkende naar het succes van de Wii die nog steeds marktleider is, moeten dat er genoeg zijn. :) De graphics van OnLive zijn overigens zo slecht nog niet, als ik deze gebruikersvideo mag geloven. Tuurlijk is het bij je thuis mooier, but then again, je hoeft nooit te upgraden omdat de games altijd soepel blijven draaien, en het ziet er, zeker als je niet één-op-één vergelijkt, nog zeker strak uit.

En met je laatste punt snij je een heel belangrijke kwestie aan, want als het dé oplossing is tegen piraterij, dan is het zeer rendabel om je games alleen nog via OnLive te laten spelen. Alleen al om die reden zullen veel game-makers het graag zien slagen.

De spellenfabrikanten zullen per game minder krijgen, maar ze zijn ook een stapel schakels uit de keten kwijt (drukken/vervoer/winkel), dus games kunnen dan voor een lagere prijs 'verkocht' worden voor dezelfde inkomsten.

Op den duur zouden er dan ook dedicated OnLive-systemen kunnen komen met 1 configuratie, waardoor spellenfabrikanten nog maar op 1 systeem hoeven te testen, wat ze een hoop tijd en geld scheelt. Plus dat het nóg moeilijker wordt om illegale kopieën te maken, als ze maar op 1 configuratie zullen draaien.
Sinds kort werkt het ook in Nederland. Had voorheen al die Onlive client geinstalleerd maar bij het verbinden kreeg je de melding dat er teveel latency zou zijn.

Nu zit er een "continue" knop - en kan je gewoon gebruik maken van deze dienst via je Windows of Mac pc. Cool hoor - zie hier wel een toekomst in. Gisteren Unreal Tournament IIITitan Packgespeeld - erg stoer dat het dan allemaal via internet komt. De gfx en vloeiendheid vielen een beetje tegen - maar daar wordt je dus ook voor gewaarschuwd als je nu connect. Al met al was het zeker te spelen en kon ik gewoon rond rennen en lekker fraggen.

Die optie dat je hem aan je tv kan hangen is nog interessanter - een soort van Steam alleen dan niks lokaal hebben staan.

[Reactie gewijzigd door DeMeneer op 19 november 2010 09:14]

Ja leuk concept maar hoeveel mb/gb gaan er dan wel niet door het internet verkeer hierdoor.
Ik heb maar een 8mbit adsl lijn en gebruik er al 6mbit van (Grabit netflix etc)
Maar wel leuk dat het niet egt een heel duur alternatief is voor de consoles en game pc’s die nu op de markt zijn.
Om vloeiend te kunnen werken moet een gebruiker over een breedbandverbinding van 3 tot en met 5Mbps, afhankelijk van de grootte van het scherm, beschikken.
RTFA

[Reactie gewijzigd door paulus83 op 19 november 2010 09:16]

moet je echt een dikke internet-verbinding voor hebben om het een beetje normaal te kunnen gebruiken op een acceptablele resolutie denk ik...
Leuk, zal helaas niet lukken met mijn 1.5Mbit/s verbinding.
Ik vind 't concept echt geweldig... geen grote game-kast meer op je TV-meubel, maar een klein streamer-achtig apparaatje wat nergens in de weg ligt. Het enige waar ik me absoluut aan stoor is de relatief hoge prijs voor een game die je nooit in bezit zal hebben.

De meeste spellen kosten voor een "unlimited" gameplay zo'n 20-30 euro, pakbeet 70% van de prijs als je fysieke media koopt. Wil je het spel niet meer, dan ben je het geld gewoon kwijt... je kan 't niet op Marktplaats zetten bijvoorbeeld.

Stel dat je een spel koopt als het ±3 jaar bij Onlive ligt, en Onlive besluit om kort daarna het spel niet meer te ondersteunen, dan heb je 20-30 euro uitgegeven voor een spel waarvan de levensduur al een aan zijden draadje hangt bij Onlive. Dus of je 't spel nu zat bent of dat Onlive het spel uit de virtuele schappen haalt, van de 20-30 euro zie je niets terug. Op Marktplaats krijg je daar nog vaaak 7-15 euro voor.

Al met al vind ik de prijs te hoog voor de zekerheid/kwaliteit die je krijgt. Buiten de bovengenoemde redenen betaal je dus ook nog een redelijk bedrag voor een game die op zo'n 70% (als je dat al haalt) van de originele kwaliteit ligt, én heb je een fractie van een seconde lag.

't Is een mooi begin van een digitale spel-store, maar ze zijn er nog lang niet als je 't mij vraagt.
Gisteren een persbericht langs zien komen dat Onlive nu ook haar intrek heeft genomen in een datacenter in Amsterdam.

Correctie, ik was iets te voorbarig, in het persbericht stond Niet specifiek dat het Amsterdam betrof, ik dacht dit enkel omdat het vanuit Amsterdam verstuurd was.

Mijn excuus.

[Reactie gewijzigd door Tha-Skunk op 19 november 2010 11:01]

Maar als de server binnen de 1600km moet staan EN Belgacom gaat vanaf 2011 OnLive aanbieden, dan moet er wel een server park binnen Europa komen, en op Noorwegen en Zwitserland na, zelfs in de EU.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True