Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HTC verkoopt 12 miljoen toestellen in drie maanden

HTC heeft in het afgelopen kwartaal 12 miljoen toestellen verkocht, meer dan een verdubbeling ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De fabrikant kwam dit kwartaal met veel nieuwe toestellen, zoals de Sensation en de Incredible S.

HTC verkocht nog nooit zo veel toestellen in een kwartaal, meldt de fabrikant in de kwartaalcijfers. Met 12,1 miljoen verkochte telefoons en tablets steeg de verkoop ten opzichte van het vorige kwartaal met bijna een kwart. Ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden, toen onder meer de Android-toestellen Legend en Desire in de verkoop gingen, verkocht HTC meer dan het dubbele aantal telefoons.

De fabrikant zwijgt over het geruchtmakende juridische gevecht met Apple, waardoor het aandeel van HTC flinke klappen kreeg. Wel zegt het bedrijf met nadruk dat het de patenten van S3 Graphics in handen kreeg door dat bedrijf over te nemen.

Met 12,1 miljoen verkochte toestellen, waarbij de verkopen van de tablet Flyer zijn inbegrepen, behoort HTC wereldwijd nog altijd niet tot de grootste smartphonemakers. Apple verkocht 20 miljoen iPhones en ook Nokia, Samsung, RIM en vermoedelijk ZTE verkochten meer smartphones dan HTC.

Verkoop HTC's sinds 2009

Door

Redacteur mobile

54 Linkedin Google+

Reacties (54)

Wijzig sortering
En HTC heeft het verdiend! Voor een klein bedrijf hebben ze veel geÔnnoveerd. Zij waren immers de eerste met een Android telefoon en zij hebben ook het beste Win MO toestel gemaakt, de HD2
Tis inderdaad echt heel knap dat een nieuw merk zonder een gevestigde naamsbekendheid zo succesvol is tegenover grote en wereldwijd bekende namen als Samsung, LG, Sony, Apple, Nokia, etc. Geldt overigens ook voor RIM.

In feite zijn ze de enige partij die lachend uit het hele Windows Mobile verhaal gekomen is. Destijds circa 2002 was WiMo voor HTC hun ticket uit de onbekendheid - niemand van de gevestigde orde wilde in eerste instantie met Microsoft in zee. Ook al kwamen Samsung, Motorola etc daarna aarzelend wel aan boord, ik las laatst dat HTC voor ruim 80% van alle WiMo toestellen verantwoordelijk blijkt te zijn geweest. Eenmaal bekend geworden was hun tweede slimme move om snel over te stappen op Android. :+

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 juli 2011 13:55]

HTC is niet nieuw! Er zit een geschiedenis aan vooraf:
Zij bouwden mede de bekende ipaq's, die WM toestellen van HP waar je later ook mee kon bellen. Daarna heeft HTC de markt zelf beproeft via een pilot Qtek/imate, deze bleken erg succesvol. Dat HTC deze pilot heeft doorgezet in het bedrijf zoals wij dat nu kennen.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 29 juli 2011 17:04]

Zonder gevestigde naamsbekendheid? Ik had een HTC voordat de iPhone er was (in Nederland althans). En daarvoor waren ze al bekend met smartphone's onder de naam QTek. Dat ze de laatste tijd stukken populairder zijn geworden is omdat smartphone's dit in het algemeen ook zijn.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 29 juli 2011 13:30]

Het is een Apple iPhone en een Samsung galaxy etc, dat is denk ik waar Dreamvoid op doelt. De naam QTek is nooit zo bekend geweest, ik heb er volgens mij nog wel een tv-tuner van op zolder liggen en ik vroeg me bij de aanschaf destijds nog af of het merk te vertrouwen was.
Dat ze de laatste tijd stukken populairder zijn geworden is omdat smartphone's dit in het algemeen ook zijn.
Ze groeien wel wat harder dan de markt hoor ;) Dus er komen nog wel meer zaken bij kijken...
Dat ze harder groeien dan de markt wil niet zeggen dat ze niet gegroeid zijn omdat smartphones nu zeer populair zijn. Naar mijn mening is dat wel de reden dat HTC nu enorm gegroeid is.
Het heeft 2 redenen natuurlijk, ten eerste groeit de markt en ten tweede vind de consument blijkbaar dat de smartphones van HTC beter zijn dan die van de concurrent (anders groeien ze niet harder dan de markt natuurlijk)
Daarvoor produceerde ze ook de Windows Mobile toestellen en PDA's van HP.
Hangt een beetje van af hoe lang je meedraait, maar in 2002/2003 waren ze een totale onbekende bij de consument, die als anonieme OEM 'branded' apparaatjes voor Vodafone en Orange in elkaar schroefde. De bekendheid van HTC bij de gemiddelde consument was nul, zeker vergeleken bij wereldwijde mega-merken als Sony, Samsung en Nokia.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 juli 2011 13:42]

Ja doe even een rondje in een willekeurige stad en vraag naar het met QTek... Doe daarna hetzelfde en vraag naar het merk HTC...

Grote kans dat niemand ooit heeft gehoord van QTek (op tweakers na) terwijl zelfs mijn moeder HTC als merk kent

Nee sorry ze hadden een gevestigde naam in de zakenwereld maar waren totaal onbekend bij de consument.

Dus ja zeker props dat ze zo bekend zijn geworden in zo'n korte tijd... Maar ja qua kwaliteit zijn het ook erg goede toestellen (naar mijn mening)
Tis inderdaad echt heel knap dat een nieuw merk zonder een gevestigde naamsbekendheid zo succesvol is tegenover grote en wereldwijd bekende namen als Samsung, LG, Sony, Apple, Nokia, etc. Geldt overigens ook voor RIM.
Nou "nieuw" Ze bestaan ook al sinds 1997 en hadden al IpaQ's en DELL pda's gemaakt.Behalve Samsung en Nokia maken de andere uitsluitend smartphones en touchpads.
In feite zijn ze de enige partij die lachend uit het hele Windows Mobile verhaal gekomen is. Destijds circa 2002 was WiMo voor HTC hun ticket uit de onbekendheid - niemand van de gevestigde orde wilde in eerste instantie met Microsoft in zee. Ook al kwamen Samsung, Motorola etc daarna aarzelend wel aan boord, ik las laatst dat HTC voor ruim 80% van alle WiMo toestellen verantwoordelijk blijkt te zijn geweest. Eenmaal bekend geworden was hun tweede slimme move om snel over te stappen op Android. :+
Motorola had aL smartphones in z'n programma staan, de MPX 200/220 met "WM Smartphone 2002"
Ook Dell en HP deden zaken met MS en PocketPC2002
Jep zeker, ze hebben duidelijk een goede marketing strategie als ook vrij goede toestellen. En dat is goud waard want ieder bedrijf zou willen zo'n strategie in huis te hebben. Het is alleen lastig te zeggen of dit nu in de markt zo ontzettend groots is, ik kijk dan even niet naar totale markt-penetratie (dat is toch een moment-opname) maar naar de groei. Men is 5x groter dan 2009, dat is mooi, maar met zoveel toestellen nog niet schrikbarend, gezien de groei die de andere platforms laten zien. Het is een logisch gevolg van consumenten die nu standaard voor de smartphone kiezen, om echter sterk te blijven heb je meer dan zo'n "hype" nodig.

edit: Overigens vertekend de grafiek ook wel een beetje, de eerste bars gaan over de tijdsspanne van 1 jaar, de 2e over een kwart. Dus waarschijnlijk is de groei meer aan het toenemen dan je op het eerste oog zo lijkt te zien.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 29 juli 2011 13:25]

Goede opmerking in jeedit, ik lette dus niet op en keek al sip omdat ik dus dacht dat de groei behoorlijk aan het afvlakken was terwijl de markt wel hard groeit... Gelukkig niet het geval!

Las tijdje terug dat ze er 50 miljoen in dit jaar willen verkopen, dat zit er dik in als het zo door gaat, nu 12 miljoen, volgend kwartaal 14 daarna 16 en daarna 18 miljoen in het laatste kwartaal :D Of ben ik nu te optimistisch (ik kom op 60 miljoen) XD

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 juli 2011 13:28]

Als je eventuele fluctuaties en allerlei andere invloeden buiten beschouwing laat dan zou dat best kunnen ja. Maar dat staat niet op zichzelf, anderen doen het minstens net zo goed en uiteindelijk verzadigd de markt en gaat het erom wie dan de beste penetratie/user-tevredenheid heeft in de markt (en goed systeem om snel in te kunnen grijpen op veranderingen in de markt). En dan is het weer tijd voor een fabrikant die alles op z'n kop zet en in zal moeten zetten op de negatieve aspecten van de marktleiders om zodoende mensen te lokken.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 29 juli 2011 13:39]

Die verzadiging is nog niet in zicht dus dat zal 2012/2013 of later worden...

En tijd voor een fabrikant die alle op ze kop zet is het altijd! Echter kan dat soms langer uitblijven dan je dnekt, we zitten nu ook al 15 jaar een beetje vast aan windows (desktop) en daar komt nu pas een beetje beweging in (richting Apple) :)
Zeker, maar de pc markt is volkomen anders dan de mobiele markt. De laatste is ontzettend in beweging en alles is er nu mogelijk. De pc is zo ingeburgerd op zoveel plaatsen dat dat veel pittiger is, mensen zitten ook nauwelijks te wachten op een ander OS, het leeft niet. Behalve dan Apple idd, wat een tikkeltje bekender wordt bij de mainstream, maar dan nog duurt dat wel effe.
Goede opmerking in jeedit, ik lette dus niet op en keek al sip omdat ik dus dacht dat de groei behoorlijk aan het afvlakken was terwijl de markt wel hard groeit... Gelukkig niet het geval!
De groei van HTC is de afgelopen kwartalen wel degelijk afgevlakt, maar trekt nu weer aan:

2010 Q2 -> 5,4 miljoen
2010 Q3 -> 6,8 (+25%)
2010 Q4 -> 9,1 (+34%)
2011 Q1 -> 9,7 (+6%)
2011 Q2 -> 12,1 (+25%)

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 29 juli 2011 15:00]

Nu weet ik niet in hoeverre Q1 2011 van HTC een beetje overeenkomt met de eerste maanden van dit jaar (vermoedelijk wel redelijk), maar als ze in de eerste maanden van het jaar meer weten te verkopen dan de maanden ervoor is dat vrij knap: de windermaanden na de feestdagen staan niet bepaald bekend als maanden waarbij de verkopen goed lopen.
Nou heb ik geen economie gestudeerd, maar volgens mij kun je niet zomaar 5 kwartalen op een rij zetten en vervolgens concluderen dat een bedrijf wel of niet groeit. Een kwartaal vlak voor of tijdens de feestdagen is natuurlijk compleet anders dan een kwartaal er na. Je kan volgens mij beter de kwartalen van 2 jaren naast elkaar leggen en dan conclusies trekken: Q1 2010 -> Q1 2011, etc.
Overigens vertekend de grafiek ook wel een beetje, de eerste bars gaan over de tijdsspanne van 1 jaar, de 2e over een kwart. Dus waarschijnlijk is de groei meer aan het toenemen dan je op het eerste oog zo lijkt te zien.
Uhmm, nee ze gaan allemaal over een kwartaal, alleen niet allemaal over dezelfde, sommigen gaan over het 2e en andere over het 1e van het respectievelijke jaar.

OT: mooi voor HTC, en ook zeker verdiend. Ben al meer dan een jaar een zeer tevreden HD2 gebruiker (multi-boot ftw) en wanneer m'n abbo er op zit ga ik ook zeker weer voor een HTC.
Dan nog krijg je een vertekend beeld.
Tussen staaf 1 en 2 zit een jaar, en tussen staaf 2 en 3 ook. Tussen staaf 3 en 4 zit maar een kwartaal, dus de groei is inderdaad veel groter dan deze vergelijking laat zien.
Maakt dat uit voor de conclusie dan? Uiteraard zie je zo niet eventuele fluctuaties en is het beter alle kwartalen te zien om echt een trend waar te kunnen nemen, maar dit zegt toch ook wel iets.
Verdiend! Ben zelf begonnen met een HTC Vox (s710) daarna HTC Kaiser (tytn II) daarna een HTC Desire en nu een HTC Sensation. Nooit problemen mee gehad, prima bouwkwaliteit super toestellen, mijn volgende wordt zeker weer een HTC. Ze hoeven niet de grootste te zijn van mij, als het maar goed spul is.
Ik zal wel in hun doelgroep vallen qua kennissen e.d., want ik zie toch behoorlijk veel HTC's om me heen (en niet alleen omdat ik ze aanbeveel ;)).

En dan toch nog een 'kleine speler' zijn... Wellicht dat ze in Europa een grotere speler zijn dan USA/AziŽ?
Dat zijn er 130.500 per dag.
Dat zijn er 5435 per uur.
Dat zijn er 90,6 per minuut.
Dat is 1,5 HTC per seconde.
omg :O zo lang ik dit schreef zijn er 30 htc's bij. ik ben er ook 1 van :D
Ik ben zelf ook een tevreden gebruiker van een HTC toestel, en ik kan me dan ook wel indenken dat ze goed verkopen. Ik heb echter geen ervaring met de modernere toestellen en de kwaliteit hiervan, maar mijn oude HTC Wizard is nu pas aan vervanging toe, en hier komt een ander 2e hands HTC toestel voor terug. Een merk waar je tevreden mee bent ga je naar terug.