Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 170 reacties

Ubisofts drm-systeem, waarbij games continu in verbinding staan met de servers van de uitgever, keert terug in de pc-versie van Driver: San Francisco. Volgens Ubisoft is het drm-systeem een succesvol instrument tegen softwarepiraterij.

Driver® San Francisco, PC, PlayStation 3, Xbox 360Eerder deze week werd bekend dat Ubisoft voor de pc-versie van Driver: San Francisco weer zijn drm-maatregelen zal invoeren, waarbij een continue internetverbinding is vereist om het racespel te kunnen spelen. Tegenover PC Gamer noemde de Franse uitgever het zogeheten always-on-drm een succes omdat er dankzij het beveiligingssysteem sprake van een duidelijke afname in piraterij van Ubisoft-titels. Met Driver: San Francisco wil Ubisoft ook de verkoop van tweedehandsexemplaren ontmoedigen door het Uplay Passport in te voeren. De nieuwe Driver-game komt op 1 september uit voor de pc, PlayStation 3 en Xbox 360.

Het always-on-drm werd geïntroduceerd met de pc-versie van Assassin's Creed II. Na een storm van kritiek en problemen met de drm-servers, waardoor sommige gamers niet konden spelen, besloot Ubisoft begin dit jaar de maatregelen te versoepelen. Sindsdien hadden de beveiligde games alleen bij het starten nog een internetverbinding nodig en kon na een onlineverificatie zonder internetverbinding worden gespeeld.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (170)

Blijft een suf systeem dat ik 50 euro betaal voor een spel, en dan alsnog alleen maar mag spelen als de uitgever (en m'n provider) daar toestemming voor geven.

Ik ben al een stuk selectiever geworden in games-aanschaf omdat ik tegenwoordig veel minder tijd heb, deze beslissing van Ubi maakt het alweer een stukje makkelijker.

Ik kan m'n kinderen over 10 jaar nog laten zien hoe pappa vroeger Maniac Mansion speelde. Kan je over 10 jaar nog Driver:SF spelen? Als Ubisoft dan nog bestaat, hoe groot is de kans dat ze de drm-servers voor dit spel nog up hebben?

Dit geeft me al zo'n nare bijsmaak bij Ubisoft, dat ik geeneens meer in hun games geinteresseerd ben, ook niet illegaal.

@Domus: heb ik bedacht, maar ik zie niet in waarom ze dat zouden doen. Over x jaar speelt niemand het meer behalve een enkeling uit nostalgie, waarom zouden ze daarvoor de moeite nemen?

@Mnstrspeed: jouw worden "zolang" en "als" geven precies mijn bezwaren aan. Je mogelijkheid om te kunnen spelen, is afhankelijk van dingen die jij niet in je macht hebt.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 29 juli 2011 13:34]

Ze patchen het spel gewoon vrij van DRM uiteindelijk. Heel simpel had je eenvoudig kunnen bedenken. Haters will hate toepasselijke uitspraak. Tuurlijk geven ze drm vrij uiteindelijk

[Reactie gewijzigd door Domus von Dutch op 29 juli 2011 14:40]

Ze patchen het spel gewoon vrij van DRM uiteindelijk. Heel simpel had je eenvoudig kunnen bedenken. Haters will hate toepasselijke uitspraak. Tuurlijk geven ze drm vrij uiteindelijk
Dat mag je hopen. Toen de ontwikkelaar van de Empire Earth series werd opgekocht heeft de nieuwe eigenaar alles wat met het tamelijk brakke EE3 te maken had gauw onder het tapijt geveegd.
Niets geen laatste patch die de AI fixed en de DRM op zijn minst update naar een versie die wel fatsoenlijk compatibel is met iets anders dan XP.

Als de developer of de uitgever omvalt kan je het als consument vergeten met dit soort DRM. Het enige wat je kunt hopen is dat er op de verschillende sites een crack beschikbaar is.
Dat moet je maar afwachten. Grote kans dat ze niet de moeite nemen.
Om zulke zaken maak ik me echt niet druk
Tegen die tijd (als je uberhaupt dan nog spellen wilt spelen) download je het spel gewoon, je hebt er immers voor betaald dus mag je het spelen ook

[Reactie gewijzigd door Sinester op 29 juli 2011 15:57]

Voor iemand die een uitspraak doet als "Heel simpel had je eenvoudig kunnen bedenken" heb je een bijzonder ongeinformeerde en wat mij betreft naieve mening. Keer op keer op keer is juist bewezen dat dit soort beveiliging juist niet teniet wordt gedaan en legale kopers juist de pineut zijn wanneer (niet als) besloten wordt de betreffende dienst stop te zetten. Uitzonderingen zijn schaars. Niet alleen voor games, ook voor andere software, muziek, etc. Kort het engelstalige wikipedia artikel over Digital Rights Management raadplegen lijkt me verstandig...
Meer dan een paar jaar zullen die servers wel niet beschikbaar blijven, inderdaad, maar ik ga er toch eigenlijk wel van uit dat ze tegen die tijd een update uitbrengen die de DRM uitschakelt, zodat de game gewoon speelbaar blijft.

Op zich heb ik niet zoveel tegen het concept van een 'always on DRM', zolang het geheel maar goed onderhouden wordt. Laten we eerlijk zijn: hoe vaak is er vandaag de dag nou geen internetverbinding beschikbaar als je wilt gamen? Als Ubisoft ervoor zorgt dat de servers altijd beschikbaar zijn, zie ik het probleem niet. In de praktijk is dit meer een principekwestie.
Had onlangs nog een probleem met mijn modem en had dus geen internet.
Blij dat ik toch de PS3 versie van AC had, kon ik toch lekker blijven spelen.

Het is ook een principe kwestie, geen DRM-shit op mijn PC, zeker niet voor singel player games.
"Volgens Ubisoft is het drm-systeem een succesvol instrument tegen softwarepiraterij"
Fijn hoor. Dus als ik, ergens waar geen internet beschikbaar is, Driver (of From Dust) wil spelen dan gaat het niet? Als het internet er thuis uit ligt, ik me verveel en ik wil deze game spelen gaat het niet. Belachelijke maatregel. Consumenten zouden niet de dupe moeten zijn van anti-piracy maatregelen.

De ontwikkelaar van Meat Boy doet het hl anders. Die omarmen piraterij zelfs. Zij zijn van mening dat als je game goed genoeg is mensen de game kopen zlfs nadat ze het gedownload hebben. Ook zien zij 1 illegale download niet als 1 misgelopen koop. Maar goed, Ubisoft leeft nog in het stenen tijdperk ofzo. Ga fatsoenlijke demo's uitgeven en gooi vervolgens deze achterlijke beveiliging weg.

Edit: Stukje van een artikel over de ontwikkelaar van Meat Boy.
The game is widely available to download, illegally, on the usual torrent sites, and appears to have been downloaded thousands of times.

And the developers couldn't care less.

"If there are let’s say 200,000 copies of SMB that are getting passed around for free, that’s 200,000 people who are playing the game. If they like this game there’s a really high probabability of their friends coming around and seeing it or them posting about it on their blogs," added McMillen.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 29 juli 2011 12:57]

Dan zie je dus direct het verschil tussen de bedrijven. Team Meat zijn gamers, Ubisoft wordt beheerd door managers die alleen geven om de getallen en niet om de producten die ze op de markt zetten. Dat zijn niet meer dan middelen om de gestelde resultaten te behalen.
Naar mijn mening kun je beter 10 games van 6 euro verkopen dan 1 game van 60 euro. Je bereikt meer mensen, vergroot je fanbase, laat zien dat je niks geeft om winst (al is de achterliggende gedachte misschien anders), etc. Indy dev's hebben de toekomst, grote logge machines zoals Ubisoft en Activision met hun overpriced DLC, korte games en sequel na sequel gaan (hopelijk) vanzelf onderuit.
Behalve dan dat je bij gelijke kosten per game, je natuurijk veel meer verdiend op die ene game van 60 euro. En daar doen de succesvolle bedrijven het uiteindelijk voor.
En hoeveel verkoopt Meat Boy? Ervaring met andere bedrijven die dit model geprobeerd hebben, is dat ze binnen de korste keren failliet gaan, omdat -oh schok- iedereen het spel gratis binnenhaalt, en er nooit een cent voor wil betalen.

Er zijn altijd genoeg redenen te bedenken om NIET te betalen, en maar EEN om WEL te betalen. (het is wel zo netjes).
Meatboy is ongeveer 600000 maal verkocht, en wordt ook als commercieel succesvol gezien:

http://www.gamasutra.com/...es_For_Super_Meat_Boy.php
Goed punt van de demo's. Veel te weinig bedrijven doen dat.
He Ubisoft, dan kopen we je Driver game toch gewoon niet. :O

Wedden dat game uitgevers meer games verkopen met een dikke vette stikker op de doos waarop staat This game is DRM free.
zou een mooie test zijn inderdaad al denk ik dat veel mensen nog niet weten wat DRM nou precies is.
Pff net zoals zovelen vind ik dit geen fijn systeem: de betalende gebruiker pesten, terwijl de illegale versie 'beter' is in de zin dat die zonder dergelijke prul en vaak offline wel gewoon werkt. En van de beste systemen vind ik nog altijd het systeem dat in counterstrike source zat. Binnen de 24 uur na release was dat spel gekraakt en kon je het online met crack spelen. Echter, een paar dagen later bracht Valve een patch uit, met als gevolg dat je gewoon simpel even een nieuwe crack moest downloaden voor je het spel kon spelen. Dit werkte natuurlijk prima, maar na patch 7 in een paar weken tijd begon je het wel redelijk zat te worden om steeds te wachten tot de crack klaar was, die natuurlijk niet binnen een half uur na patch-release gebakken was.


Ironisch is overings dat nota bene ubisoft begin 2009 een game heeft uitgebracht ZONDER enige vorm van beveiliging. Dit had destijds verschillende redenen:
-"Games met intensieve beveiliging zouden tot gevolg hebben dat mensen liever de illegale versie zonder beveiliging downloaden en dat ze dus minder zouden verkopen"
-Beveiliging inbouwen is zowel duur als complex. Zeker als ze licenties op bestaande DRM technieken moeten nemen.
-"Mensen die de game leuk vinden kopen hem toch wel", wat de filosofie dat iedere gedownloadde game misgelopen winst zou zijn zou tegenspreken.

Heel aardig is het dat (voor zover ik weet) Ubisoft nooit de resultaten van deze test heeft gepubliceerd!
En van de artikelen destijds: http://arstechnica.com/ga...ins-no-drm-its-a-trap.ars
Het was zo'n leuk initiatief van Ubisoft, die no DRM Prince of Persia. Echter, dit spel is voor Ubisoft hun excuus om aan te tonen dat geen DRM betekent minder verkopen, en niet dat ze zo klantvriendelijk zijn (wat je bron ook aangaf).

Dus ze hebben een super sterk (in hun ogen) argument om te zeggen, zie je wel, DRM is nodig!!!

Maar ze gaan voorbij aan de feiten dat de nieuwe cartoony stijl bij velen niet in de smaak viel, het was een totaal andere richting dan de vorige Prince games qua stijl.

Het tweede punt was dat de game belachelijk makkelijk was omdat je niet dood kon gaan (die magische chick red je altijd).

Met andere woorden, het was de slechtste Prince of Persia tot dan toe die er ook nog eens totaal anders uit ziet.

Dan is het logisch dat mensen (en nu praat ik het niet goed) deze game liever eerst ff illegaal checken voor er €50 voor neer te tellen. En gezien de game niet sterk was, zullen er veel het enkel bij de illegale versie gehouden hebben.

Als laatste zou ik willen zeggen dat een eerlijk experiment zou zijn dat ze de een willekeurige game (Assassin's creed, splinter cell, prince of persie, etc) met twee versie uitbrengen. Waarbij eentje totaal DRM vrij is en de ander dit vervelende beperkende DRM systeem.

Dan deze verkopen vergelijken, dus de beide versies vergelijken, en met voorgaande game. Waarbij ze gewoon dicht bij de vorige delen blijven (dus geen gekke dingen, maar gewoon oud en vertrouwt).

Dat zou ik graag willen zien ... maarja ...

Edit: Ik had alle drie voorgaande delen van Prince of Persia gekocht (dus two trones e.d.) maar deze heb ik nooit gekocht/gespeeld. Ik kon dat nieuwe stijltje niet hebben + alle slechte(re) reviews.

[Reactie gewijzigd door Dreanor op 30 juli 2011 02:23]

Dus, zijn vonden het systeem succesvol na een storm van kritiek? Dan heb je toch echt oog kleppen op ofzo ...

Ik zet dan ook grote vraagtekens of het echt afgenomen is in verhouding met de verkopen. Want ja, de eerste maand (week) zou de illegale download minder zijn maar hoe staat dit in verhouding met de verkoop van legale versie?

Want ik kan mij voorstellen dat deze DRM die met AC2 nieuw was ff tijd nodig had om gekraakt te worden en dus minder illegaal gedownload werd.

Bij AC2, omdat ik van de serie hou nam ik de DRM voor lief met het uitzicht dat het eruit gehaald werd (of versoepeld wat gebeurde).

Echter, voor mij worden Ubisoft games nu een No-Go. Laat ze maar eens inventiever worden en niet mij, de legitieme klant duperen met crap DRM systemen!

En nee, ik ga de games ook niet illegaal spelen, dus echt boycotten. Dit soort bedrijven wil ik echt niet (meer) steunen, hoe tof ik de games ook vind (AC of from dust).
deze waarschijnlijk : http://xanderjongejan.nl/...ds/2010/12/oogkleppen.jpg

filtertje voor kritiek filtertje met dollartekens en een filtertje voor de waarheid :)
Helemaal mee eens. 99% van mijn pc games zijn compleet legaal en die singelplayer wil ik gewoon offline kunnen spelen.

Ubisoft ga ik door dit soort onzin boycotten. Ik wil als betalende klant niet gestraft worden. En bij net uitkomende games zijn die ubisoft servers vaak over belast.
" Tegenover PC Gamer noemde de Franse uitgever het zogeheten always-on-drm een succes omdat er dankzij het beveiligingssysteem sprake van een duidelijke afname in piraterij van Ubisoft-titels
Ik lees hier heel wat anders..

Dankzij het always-on-drm zijn er minder Ubisoft-titels verkocht met als gevolg dat er ook minder titels last hebben van piracy…

Zoals zo vaak is het maar net hoe je het brengt.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van deze praktijken. Stel dat ik de titel idd zou kopen.. wie geeft mij de garantie dat ik het spel over 10 jaar nog kan spelen?? Wie garandeert mij dat de servers nog online zijn?? Is het UBI-Soft die mij een cd stuurt met een off-line executable tegen de tijd dat ze de servers offline gaan halen of moet ik die zelf downloaden en ergens veilig bewaren? Wat als ik het bestand per ongeluk verlies of mijn systeem crasht.. heb ik dan gewoon pech??

Ik weet dat het vergezocht is maar het zijn allemaal dingen die kunnen gebeuren.

Het stoort me ontzettend dat je als consument hoe langer hoe meer afhankelijk gemaakt wordt van de producent en hun steeds vreemder wordende voorwaarden en restricties. Er wordt steeds meer bepaald hoe en wanneer je iets mag/kunt gebruiken. Iets dat je nota bene met je zuurverdiende geld betaald hebt.

Maar ach.. gelukkig snijdt het mes aan 2 kanten. Zoals de producenten er voor kiezen om de consument bepaalde restricties op te leggen kan de consument ook er voor kiezen om hun goederen (in dit geval; software) niet aan te schaffen.. en hun geld ergens anders aan te spenderen

En laat dat laatste nou precies hetgene zijn wat ik ga doen.
Gamecopyworld.com, deze site bestaat al heel lang en heeft nergens last van en daarop staan ook de voorwaarde wanneer je ze mag gebruiken. Als dit niet zou mogen zou deze site allang zijn aangevallen door game-publishers. Dus als het niet mag is dat een grote bron van illegale downloads en zou deze allang zijn opgedoekt.

Om maar even door te gaan over de wet:
Artikel 32a Hij die opzettelijk middelen die uitsluitend bestemd zijn om het zonder toestemming van de maker of zijn rechtverkrijgende verwijderen van of het ontwijken van een technische voorziening ter bescherming van een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12, te vergemakkelijken a. openlijk ter verspreiding aanbiedt, b. ter verspreiding voorhanden heeft, c. invoert, doorvoert, uitvoert of d. bewaart uit winstbejag wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de vierde categorie.

De wet geeft alleen aan dat je de beveiliging niet mag verwijderen indien je het onrechtmatig hebt verkregen, hiermee wordt verwezen naar illegale downloads. Ook doorverkoop is verboden.

Het maken van kopien van spellen waarvan u geen licentie bezit en niet dient als noodzakelijke backup is illegaal.

Dus als je een spel koopt koop je een licentie, hiermee heb je dus het recht n kopie te maken zolang je het origineel bij je in de kast laat staan.


Daarnaast wil ik nog eens verwijzen naar netbooks, deze kunnen toch niet constant een externe dvd speler mee nemen zodat ze overal de spellen kunnen spelen die erop staan. Ja je kunt ze eerst via een externe dvd speler installeren maar die sleur je niet constant mee, dan ben je het voordeel van je 11" netbook kwijt.

En om af te sluiten:
4) Is het toegestaan om een kopieerbeveiliging te omzeilen mechanisme om een back-up kopie van een computerprogramma te maken?

Ja, het is toegestaan als u kunt dit zelf doen of iemand kent die kan. Het verbod op het breken van kopieerbeveiliging mechanismen is namelijk geen computerprogramma's, maar het is illegaal om te verkopen of voor commercile doeleinden bezitten betekent, wiens enige doel is te gemakkelijk verwijdering of ontwijking van technische mechanismen die worden gebruikt om een computerprogramma te beschermen.


Meest recente FAQ over copyright

[Reactie gewijzigd door sinshz op 30 juli 2011 09:18]

Hoezo succesvol? De games worden uiteindelijk toch gekraakt.

Zoals al vaak is aangegeven, de mensen die de game netjes legaal kopen zijn de pineut. Even een hickup in je internetverbinding? Bye bye. Spel illegaal downloaden? Gamen waar je maar wilt. Of je nu internet hebt of niet.

Blijf het een stom systeem vinden.

Valt het iemand hier trouwens op dat de games zonder DRM het vaak goed doen qua verkopen? Geen idee of dat een verband heeft maar het is wel zo. (Persoonlijke ervaring)
Inderdaad alle Ubisoft games met deze belachelijke DRM zijn tot op heden gekraakt en de kraken worden steeds sneller uitgevoerd. Ik ga er dan ook van uit dat deze game waarschijnlijk binnen een dag of twee na het uitkomen gekraakt zal zijn.

Daar naast worden de patches ook gewoon uitgebracht door de hackers en is er dus geen enkele reden om deze belachelijke DRM te accepteren.

Een game zonder DRM wordt inderdaad beter verkocht simpel weg omdat mensen nu eenmaal vaker de game kunnen uitproberen zonder belachelijke beperkingen. En omdat mensen in tegenstelling tot wat de grote bedrijven ons willen doen geloven wel bereid zijn te betalen voor goed werk ook als het net zo makkelijk gratis te verkrijgen is.
Hoeveel iTunes aankopen worden er iedere dag weer gedaan en al deze tracks zijn ook gewoon gratis te downloaden, hoe veel mensen kopen er games op steam die net zo makkelijk te downloaden zijn? Mensen zijn niet constant maar belust op alles maar gratis in handen krijgen ze zijn eerder op zoek naar een redelijke prijs voor een product en een DRM vrij product.
Eerder weken want voor DRM moet de game worden uitgespeeld, omdat je niet de code weet die het spel moet ontvangen. En hackers zijn nog niet in eerste instantie gamers en het betreft hier een grote wereld.

[Reactie gewijzigd door Domus von Dutch op 29 juli 2011 13:19]

H.A.W.X 2 is toch niet gekraakt?
Ze zijn al best vergevorderd hoor, er zijn een paar cracks die bijna werken...
dus niet gekraakt.
ik weet natuurlijk ook niet of ze er wel intensief mee bezig zijn.
Ik weet niet over welke h.a.w.x. 2 jij het hebt, maar de pc versie was vanaf dag 1 al gekraakt hoor.
Inderdaad. Het gaat om de bruikbaarheid van het product. Ik koop mijn spellen inmiddels vrijwel allemaal via Steam. Werkt prettig en snel, en bij mij in ieder geval zeer stabiel. De prijs vind ik ook redelijk, de makers moeten ook wat verdienen anders maken ze geen nieuwe spellen meer voor mij. Films en muziek download ik dan weer zonder te betalen omdat ik iTunes een nogal vervelend en nog te duur platform vind.

Zolang de prijs redelijk is en het product goed bruikbaar, schat ik inderdaad in dat ik en velen met mij, best bereid zijn om de makers van deze producten financieel te ondersteunen. Bij het soort DRM maatregelen die Ubisoft hanteert vraag ik mij echt af of ze van hun klanten af willen, want het maakt de bruikbaarheid een stuk minder.
Het is niet eens de hickup, ik ga juist vooral gamen als mijn internet er uit ligt :)
Vooral spellen die je single player lekker even een half uurtje kan spelen omdat je inet eruit ligt vind ik best relaxt...

Ik vraag me af hoe lang ze dit vol gaan houden...
Je kunt het eerst kopen en vervolgens een crack toepassen. Maar goed, dan geef je Ubisoft de impressie dat hun systeem succesvol is. Dus f je doet dat en de beveiliging blijft f je download hem gewoon illegaal en.... de beveiliging blijft (en wordt misschien nog strenger?)
Het juiste antwoord is
- je koopt hem niet
- je download hem niet
- je speelt hem niet, maar zoekt iets anders

Het gevolg is dan hopelijk
- het spel flopt
- men bedenkt iets anders
- men verlaagt de prijzen tot een niveau dat wie het wilt spelen gewoon niet de moeite gaat doen om een gekraakte versie te halen.
hmja ik vrees alleen dat hun reactie is:

- het spel wordt matig verkocht
- dat zal wel komen vanwege piracy
- nog draconischere beveiligingen
Dus wat is dan het probleem??

Gaan ze nog zwaardere beveiligingen erop gooien.. Doen ze dat toch.. laat mij helemaal koud. Toch koop ik het spel gewoon NIET...

Wat willen ze dan doen? Dan is het kiezen voor de makers van het spel?

-Eens na gaan denken wat er echt speelt

- Of er maar gewoon ermee erop houden als studio...


Natuurlijk zijn er altijd hersenloze mensen die het spel dan alsnog kopen.. hou je altijd..
Maar ik persoonlijk koop die troep niet, want je komt er dan ook nooit meer vanaf..

2ehands raak je het niet meer kwijt.. alleen dan nog prullenbak waardig..
hoe zo moeite voor een gekraakte versie ?

het kost meer moeite om aan een legale versie te komen .. :+
Dat was vroeger vaak wel zo, nu is dat deels verholpen door Steam. Maar Steam heeft ook zijn eigen nadelen.
Steam heeft hetzelfde nadeel als dit DRM systeem: Always-on

Het gebeurt regelmatig, en op sommige dagen meerdere keren, dat mijn spel onderbroken wordt omdat Steam zijn verbinding kwijt is of overbelaste servers of whatever heeft.
Op zulke momenten zou ik wilen dat ik de gepirateerde versie had.
Steam heeft een offline modus.. dus je hoeft niet Always-on te zijn met Steam
Voor Steam zelf niet nee, maar voor sommige games is het toch vereist online te zijn, OOK singleplayer games, om ze te launchen. De Offline modus is nou ook geen technisch hoogstandje, mankeert ook aardig wat aan kan ik uit eigen ervaring vertellen.

Afgelopen jaar op de GDC afspraak om mod van een vriend van me te laten zien bij Valve, wilde de mod (HL2:EP2) niet offline opstarten, "want hij had internet nodig". Ergens HEEEEEL traag wifi gevonden, half uur om steam op te starten en de mod, en toen met de laptop aan naar hun stand gelopen. Tja, offline mode...
Bij de games waarbij online zijn een vereiste is op Steam, is dit meer de keuze van de ontwikkelaar geweest dan die van Steam... dat we de 'problemen' wel even in het juiste perspectief houden :)

Dat is het mooie van het platform Steam, het kan zo diep geworteld in de game zijn als de ontwikkelaar zelf wil; men kan er dus voor kiezen om het hele online gebeuren 'op de servers van Valve te bouwen', maar het kan ook zo simpel zijn als alleen de game verkopen via het platform en beschikbaar maken in je games folder... behalve de licentie-check bij starten doet Steam dan verder niets met de game.

Dat is dan ook het punt wat Valve beter lijkt te begrijpen dan de meeste andere ontwikkelaars, die willen platforms voor hun eigen games om alleen hun eigen games te promoten en halen games zelfs weg of bieden nieuwe niet meer aan op de platforms waar ze eerst nog wel beschikbaar waren (EA vs Steam). Steam is eigenlijk een redelijk onafhankelijk platform wat 'toevallig' bezit is van een game-ontwikkelaar... er wordt op Steam vrijwel geen onderscheid gemaakt tussen Valve eigen games of die van een ander... geen voorkeursbehandelingen dus.

Steam hoort uiteraard wel in het rijtje thuis van dergelijke bescherm methodes tegen piraterij, maar mijn inziens hebben ze dit wel het beste voor elkaar... oftewel, bij hun methode heeft de klant het minste last van een verminderde ervaring t.o. het gewoon niet meer kunnen spelen zoals het systeem van Ubisoft... en EA gaat volgens mij een vergelijkbaar platform gebruiken, daar hoef je dus niet blij van te worden.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 30 juli 2011 07:04]

Klopt niet wat je zegt, zodra je 1 keer met Steam ingelogd bent in je profiel kun je hiermee offline inloggen waardoor je toegang hebt tot je spellen als je internet er uit ligt. Je kunt dan niet online spelen zonder opnieuw aan te melden, maar dat is niet zo erg aangezien je toch geen internet hebt :)
Je moet gewoon het spel illegaal downloaden en een mailtje naar Ubisoft sturen dat je dit doet omdat als je het spel koopt je problemen krijgt met de DRM. Als iedereen dit doet houden ze vanzelf op met deze onzin.

Het is toch belachelijk dat de kopers de dupe worden van de illegale downloads? Als iemand het niet kan spelen illegaal, gaat hij heus niet opeens het spel kopen. Elke download is niet een gemiste koop. Maar Ubisoft wil dit blijkbaar niet begrijpen.

Gelukkig zijn er steeds meer uitgevers die gewoon schijt hebben aan DRM omdat het toch niet werkt. :)

De mensen die het willen kopen kopen het toch wel. Dan moet je die groep niet fucken, ik vind het gewoon onbeschoft wat Ubisoft doet! Ik weiger dan ook spellen met DRM van hun te kopen voor de PC.

[Reactie gewijzigd door HaX0r op 29 juli 2011 14:15]

Lijkt me heel slim: "Ubisoft, ik ben illegaal bezig, hebben jullie tijd om mij een dwangbevel te sturen?"

LOL

Zoals hieronder al gemeld: Vind je de beveiligingsmaatregelen maar niks, dan is er maar een goede reactie: Je koopt het spel NIET.

Illegaal downloaden is niet te verantwoorden doordat DRM maatregelen van Ubisoft (of wie dan ook). Je kan wel illegaal downloaden, maar houd jezelf dan niet voor de gek, dat je dat wel MOET doen. Dat is nl gewoon niet zo.
Lijkt me heel slim: "Ubisoft, ik ben illegaal bezig, hebben jullie tijd om mij een dwangbevel te sturen?"

LOL

Zoals hieronder al gemeld: Vind je de beveiligingsmaatregelen maar niks, dan is er maar een goede reactie: Je koopt het spel NIET.

Illegaal downloaden is niet te verantwoorden doordat DRM maatregelen van Ubisoft (of wie dan ook). Je kan wel illegaal downloaden, maar houd jezelf dan niet voor de gek, dat je dat wel MOET doen. Dat is nl gewoon niet zo.
Als het spel geen drm had had ik je spel gekocht klinkt beter :)
Jammer dat je je klanten behandeld als criminelen.. En dat je niet aan mij wilt verdienen klinkt leuker :)
Ik en een vriend van mij hadden een Assasins Creed bundel gekocht op Steam. Deze kregen we niet geheel aan de praat (alleen deel 1 werkte), ook niet na het openen van een support ticket. Assasins Creed II die we van The Piratebay plukte werkte meteen...

Dus het voelt alsof het MOET omdat het de enige manier voor ons is om dit spel daadwerkelijk te spelen. De enige andere keus was het spel niet spelen, dus ik kan me vinden in HaX0r's mening.
Inderdaad, dat is ook wat ik dacht.

Wat je wl moet doen als het je genoeg boeit, is Ubisoft een mailtje sturen met iets van de volgende strekking:

Hallo luitjes, ik zou erg graag jullie spel kopen, maar ik ga dat niet doen omdat ik het niet eens ben met jullie DRM-policy. Het always-on aspect van de beveiliging zorgt ervoor dat de mensen die het spel kraken een betere spelervaring zullen hebben dan ik, en hoewel ik graag voor mijn spellen betaal, pas ik ervoor om dan tweede rang te zitten.
Ik zal noodgedwongen uitwijken naar GTA IV/MafiaII/whatever.

Als ze genoeg van die mailtjes krijgen, netjes verwoord en goed onderbouwd, dan luisteren ze misschien ooit wel eens. Vooral ook die laatste opmerking, over het uitwijken naar de concurrenten, indien mogelijk met aankoopbewijs is erg pijnlijk voor marketing mensen.

[Reactie gewijzigd door Xtrafris op 29 juli 2011 16:37]

tja denk dan ook dat deze game een flop zal zijn mensen zullen niet nog een keer die fout maken al doet ubisoft het wel.
Het is ook erg irritant als je kinderen tijdens de vakantie in de auto of tijdens urenlange vluchten geen spelletjes kunnen spelen omdat er dit soort achterlijke DRM op zit. Wat ze op zijn minst zouden kunnen doen is dat je 1x per week even online moet zijn om de DRM tevreden te stellen maar het always-on principe heeft teveel situaties waarin het gewoon erg onhandig is en een reden voor mij is om dergelijke spellen niet te kopen. Ik zal ze ook niet downloaden aangezien de beste methode om de uitgever duidelijk te maken dat je als consument geen behoefte hebt aan dergelijke praktijken is door het spel geen aandacht te geven.
Weet niet of het je enkel een goed idee leek of het al in de praktijk toegepast hebt gezien maar blizzard past het systeem wat je beschrijft toe bij StarCraft II. Eens in de zoveel tijd wordt geverifieerd of de boel klopt maar er is niet constant een verbinding nodig.

Ik snap niet dat Ubisoft durt te claimen dat deze draconische DRM "een succesvol instrument tegen softwarepiraterij" is. Een paar ongeduldige piraten kopen het dan misschien, maar of dat een groter aantal mensen is dan het aantal die het 'piraten' omdat de DRM er juist in zit?
tuurlijk is het een succes, heb de PS3 versie gekocht omdat daar die DRM niet op zit.
Dan krijg je een code dat je hem niet tweede hands mag verkopen. Want alleen inde games industrie willen ze twee keer innen op hetzelfde fysieke product. EN kom nu niet met "Zij moeten de Multiplayer servers in de lucht houden", dat kan namelijk ook via Peer2Peer of een Server die bij de speleigenaar zelf draait. Deden we vroeger ook, maar dat moest eruit zodat ze er meer controle op konden uitvoeren.
Vooral spellen die je single player lekker even een half uurtje kan spelen omdat je inet eruit ligt vind ik best relaxt...
Ik zou dan toch eens een goed gesprek met m'n provider aangaan als het zo vaak en lang eruit ligt.
Ik denk niet dat hij het zo bedoelt. Van de spellen die ik speel, speel ik eigenlijk alleen het single player (off-line) gedeelte. Mijn kinderen spelen het spel vrijwel alleen on-line.

Voor mij zou het dus geen verschil maken of internet het doet of niet. Voor de kinderen dus wel. Ik ga dus meer gamen omdat het internet het niet doet, anders heb ik wel iets beters te doen. De game ervaring zou imo dus niets te maken moet hebben met het beschikbaar moeten hebben van een internet verbinding. Als ze het willen beveiligen dan zouden ze het moeten beperken tot single player, on-line kan je toch niet.
Op die manier gebruik je geen resources van hun en hebben ze ook geen last van.

Ik denk niet dat driver me zou interesseren, maar om de manier van drm zou ik het niet aanschaffen.
Je gamed dus 1 2 keer per jaar?
Beetje hetzelfde als dat je een film koopt je dat geneuzel van de piraterij moet aanhoren en bij een gedownloade film gewoon direct kan starten met kijken...
In plaats van dat ze de mensen die kopen de ervaring bieden waar ze vanwege het betaalde bedrag recht op hebben pesten ze de betalende mensen door falende DRM systemen.
Niet dat ik tegen beveiliging ben, bijvoorbeeld een systeem als Steam dwingt volgens mij de DRM ook aardig goed af, maar ik heb er absoluut geen last van.
Ze moeten dit soort systemen dan ook gewoon zo goed maken dat je er als consument niets van merkt en dan kan ik er wel mee leven.
"bijvoorbeeld een systeem als Steam dwingt volgens mij de DRM ook aardig goed af, maar ik heb er absoluut geen last van. "

Jij niet, maar vele anderen wel.. Als een spel niet populair is dan krijg je soms de melding "This game is currently unavailable" .. en dan hebben we het over een single-player spel die op je harddisk staat..

Daar moet bij gezegd worden dat dit niet heel vaak gebeurt en Steam verder goed werkt.
nog nooit last van gehad, en bij SP spellen is dat vast op te lossen door de offline mode in te stellen
Vreemd, ik heb het erg vaak op zaterdag- en zondagavonden.. probeer het eens..

Er is overigens een oplossing voor: Door bij steam options > downloads + Cloud > Region aan te passen naar bijv. UK of Duitsland.
Nog nooit van gehoord zelfs, nuja ben dan ook geen steam fan.
Mee eens, je koopt een film, en dan zit je daar iedere keer als je hem start: Unskippable piracy warnings, bergen reclame (wat ik betaalde er toch jusit voor?) en weet ik wat.

Download de film en hey je kunt gewoon meteen kijken.

De consument word gewoon op de achtergrond geschoven en steeds meer onzin de keel af geduwd om de verkoop cijfertjes maar zogenaamd hoog te houden terwijl het volgens mij juist averechts werkt.
Je hebt gelijk. De bullshit als stelen, kom op zeg. Als ik een film download zie ik dat als een kopie die ik bij een vriend kijk bijvoorbeeld. Als je tien jaar geleden een videoband bij de videotheek ging huren met een stel vrienden, dan kreeg je toch ook niet zo'n dom filmpje van tevoren dat je niet met z'n alleen moet gaan kijken maar individueel die film moet kopen/huren. Dat klinkt heel stom maar ze doen het nu wel in een andere vorm.
Als je tien jaar geleden een videoband bij de videotheek ging huren met een stel vrienden, dan kreeg je toch ook niet zo'n dom filmpje van tevoren dat je niet met z'n alleen moet gaan kijken maar individueel die film moet kopen/huren. Dat klinkt heel stom maar ze doen het nu wel in een andere vorm.
Dat kreeg je wel. Je kon het alleen wel doorspoelen!
Nee hoor, dat heeft op geen enkele videoband gestaan. Wat er wel regelmatig op stond is dat het niet in openbare kringen mocht worden vertoond of voor commercile doeleinden gebruikt mocht worden. Dat is heel iets anders.
Zoals labtech zegt kreeg je bij huurvideo's wel vaak reclame (trailers) en een anti-piracy-spot vooraf (en soms ook nog achteraf), maar die waren uiteraard makkelijk door te spoelen.
Feitelijk is het nog een leugen ook als er in zo'n voorfilmpje wordt geroepen dat het downloaden van films illegaal is.
Precies! Dat is exact hetzelfde als dat je veilige sex hebt gehad en daarna een preek krijgt van je ouders dat je aan veilige sex moet doen vanwege allerlei enge ziektes.
Huh?! Maar ik doe het toch goed! Waarom straf je mij :'(
huh? hoort deze reactie niet op de SGP website thuis?
Ten eerste vind ik je naam Thanatos toepasselijk en ten tweede is die spreuk wel erg vet!


OT:

Loev: Ik snap je redenatie wel maar als je net seks hebt gehad ga je dat toch niet uitdrukkelijk aan je ouders melden?
Maar het is wel een mooie metafoor.
De mensen die hier zeggen dat de betalende consument er voor boet heeft gelijk. Want als je het spel download heb je ook geen internet verbinding nodig. Hetzelfde geldt voor een No-Cd crack. (Dat kan ik dan wel begrijpen, maar ik begrijp ook waarom een betalende klant een No-Cd gebruikt.)
I.i.g.: im niet zo humbele o gaat Ubisoft hier zeer hard de fout in. Ik denk dat mensen hierdoor de andere versies meer gaan kopen (of het spel juist helemaal niet) en dan kan Ubisoft weer zeggen: "Zie je wel? voor de consoles is hij vaker gekocht, dat zal vast door de piraten komen!"
Toevallig heb ik verleden week de box van Xena aangeschaft (6 seizoenen) wat bleek toen ik hyem via de dvd wilde afspelen kreeg ik dat Brein geleuter om mijn oren waar ik niet blij van werd, ik ben toen gaan experimenteren of ik het ook via een andere weg kon afspelen zonder het Brein geleuter en zie daar met VLC player op de computer en aangesloten op de TV had ik opeens geen last meeer van de vlo in de pels die Brein als naam heeft en sindsdien kijk ik zonder geleuter naar Xena de princess warrior :)
schandalig dat het op zo'n manier moet
Valt het iemand hier trouwens op dat de games zonder DRM het vaak goed doen qua verkopen? Geen idee of dat een verband heeft maar het is wel zo. (Persoonlijke ervaring)
Is dat zo? Blijkbaar denkt Ubisoft daar anders over. Het lijkt dat ze meer games met DRM dan zonder DRM verkopen anders noemden ze het geen succes.

Vervelend dit maar op het moment dat dit meer omzet genereerd (inclusief klanten die weglopen)dan is het logisch dat uitgevers het gaan gebruiken.
Verkopen ze meer? Of wordt er minder gedownload?
Ik kan er zeker inkomen dat er minder gedownload wordt door een krachtig DRM systeem, maar dat heeft dan nog geen invloed op het aantal effectief verkochte games.
De verhouding verkocht/gedownload zal wel stijgen, maar een breuk kan stijgen door de teller te verhogen of door de noemer te verkleinen.
Ik zou zelfs willen stellen dat er mr gedownload wordt, wanneer uitgevers een onnodig zware drm op hun games plakken. De gekraakte (illegale) kopie speelt immers een stuk fijner dan de gekochte game.

Ubisoft vijst zichzelf hier (nogmaals) een poot uit. Kennelijk hebben ze weinig geleerd van de AC2-blunder. Ik denk dan ook dat ze het systeem eerder uit overtuiging een succes noemen, en dat dit niet echt gebaseerd is op objectieve data (voor zover het al mogelijk is om objectieve data over dit soort dingen te vergaren).

Ubisoft gelooft kennelijk nog steeds in het zwaarder en zwaarder aan de leiband houden van hun betalende gebruikers. Ik ben in ieder geval niet van plan ook maar een eurocent uit te geven aan deze game (en neen, ik ga het ook niet downloaden).
Ik zou zelfs willen stellen dat er mr gedownload wordt, wanneer uitgevers een onnodig zware drm op hun games plakken. De gekraakte (illegale) kopie speelt immers een stuk fijner dan de gekochte game.

Ubisoft vijst zichzelf hier (nogmaals) een poot uit. Kennelijk hebben ze weinig geleerd van de AC2-blunder. Ik denk dan ook dat ze het systeem eerder uit overtuiging een succes noemen, en dat dit niet echt gebaseerd is op objectieve data (voor zover het al mogelijk is om objectieve data over dit soort dingen te vergaren).

Ubisoft gelooft kennelijk nog steeds in het zwaarder en zwaarder aan de leiband houden van hun betalende gebruikers. Ik ben in ieder geval niet van plan ook maar een eurocent uit te geven aan deze game (en neen, ik ga het ook niet downloaden).
en geen spinnende cdrom/dvd player.. scheelt weer energie ook :D en geen herrie en gedoe naar zoeken naar de dvd .. dus scheelt tijd ook..
Leve de nocd crack :D
als ze al meer verkopen is het omdat de markt groeit niet omdat het kromme systeem werkt.
games vragen steeds minder en minder van een pc mijn systeem was 2.5 jaar geleden high end (955 4 gig ddr3 1600 en een gtx 285) nu is de gemiddelde mid range pc net zo snel en kan iedere game gewoon draaien waardoor de markt voor games veel groter word.
jeugd van tegenwoordig met een mid range systeem kan nu alles spelen op max een paar jaar geleden was dat niet het geval.
de groep gamers groeit en dus ook de vraag naar games :)
Mijn persoonlijke ervaring is dat ik sindsdien geen spellen van Ubisoft heb gespeeld. Er zijn gelukkig genoeg spellen over die wel graag mijn geld willen hebben, ik noem zo de groeiende indie-scene, of ontwikkelaars die wel een toegevoegde waarde aan het voeren van een verplichte internetverbinding in het spel stoppen. Ik vermoed dat de bewuste koper er hopelijk voor heeft gekozen Ubisoft titels links te laten liggen.
Hetgeen waar ik altijd moeite mee heb, is dat deze beperking bestaat voor degene die het spel origineel gekocht hebben. Doe je hem namelijk downloaden en is hij gekraakt , heb je er geen last van.
Ik vond de kopieerbeveiliging van the Godfather destijds pas goed gevonden. Je kon het spel gewoon spelen, het leek dus alsof het kraken gelukt was. Maar als je dan in een auto zit, kun je niet meer uitstappen. En op de fora van EA werd direct iedereen eruit geplukt die een beetje illegaal bezig was...

Maar precies wat Nightfox zegt, heb je het origineel kun je dus niet onderweg spelen (althans, veel mensen niet). En om nou mobiel internet te moeten nemen omdat Ubisoft dit een goed idee vind, terwijl het voor de game niet nodig is... En internet wil er idd nog wel eens uit liggen.
Zelf heb ik ook dat idee, dat DRM juist de verkopen omlaag haalt.

Rare jongens, die Fransozen...
tegenwoordig word dat ook gewoon gekraakt dus heefd dat geen zin meer.
ze kunnen beter kijken naar hoe je de nu downloadende markt aan het betalen krijgt en drm is daar niet de oplossing voor.
de prijzen flink verlagen en online aanbieden kan wel een oplossing zijn maar er blijven altijd mensen die het ook simpelweg niet willen betalen of niet kunnen betalen en wat je ook probeerd die mensen krijg je geen cent van.
sommige games zou ik nog wel 10 euro voor willen betalen als de online gameplay cheatvrij en pakkend is of de singleplayer coop over internet gespeeld kan worden maar ik ga geen 30 a 40 euro voor een spel betalen 1 omdat ik het met 900 in de maand moet doen en 2 omdat games vaker niet dan wel afzijn bij release en er steeds meer uitgesloopt word.
ik heb 5+ jaar geleden best veel games muziek en films gekocht omdat het te betalen was en het waard was maar ik verdom het nu omdat het het simpelweg niet meer waard is.

game film en muziek uitgevers moet echt eens om de tafel en wat doen aan de belachelijke prijst slechte service onvoltooide producten en aan de klant denken ipv hun portomonee.
laat ze de honderden miljoenen aan beveiliginen en rechtzaken en sponsoring vanmpaa en ria en dat soort zakkenvullers gebruiken voor verbetering van service meer beta testen en snellere hotfixes voor games waar mensen hun geld aan uitgegeven hebben.
als ze dat doen dan zijn over een jaar of 5 de klanten mischien al meer bereid om te betalen voor software en met redelijke online prijzen ipv zelfde prijs als een full retail box in de winkel waar minder winst op zit.

klant is koning naai je dan klant dan naai je jezelf omdat de klant je links laat liggen tenzij je apple bent (sorry open doel :P )
Zover ik weet is HAWX 2 tot nu toe nog niet succesvol gekraakt, en al helemaal niet makkelijk illegaal beschikbaar. Ik denk dus dat ze daarin wel succesvol waren.

Alsnog denk ik dat met de versoepeling nieuwe games absoluut kraakbaar zijn. Ook is dit gewoonweg niet gebruikersvriendelijk, ik game zelf best veel op m'n laptop, en als ik dat doe heb ik bijna nooit een internetverbinding. Daarom zal ik niet snel games met always-on DRM kopen.
Alleen daarom zou ik het spel niet kopen, bij settlers7 gaf dat zo veel problemen.
Hun servers lagen zo vaak plat dat je gewoon het spel niet kon spelen.

Succesvol in wat het doet, maar 1 klant minder.

De gehackte versie's spelen dan vaak beter dan de originele.

edit: bad typo

[Reactie gewijzigd door Scripted op 29 juli 2011 12:55]

Klopt, ik heb Settlers 7 gekocht, maar ik heb enkel de gehackte versie gespeeld. Eigenlijk is dit toch echt de wereld op zijn kop.
Weer een reden om het NIET te kopen. Als ze niet luisteren dan niet, DRM erop dan laat ik het gewoon liggen. Maar dan niet straks klagen dat de verkopen gaan tegen vallen als meer mensen er zo over deneken.Piraterij kan het dan niet zijn want daar id DRM zo goed voor (NOT).

Zonde om zoveel tijd in een game te stoppen en het dan zelf omzeep helpen.
plus elke 5 a 10 minuten een game die 20 seconden vastzit omdat dat klereding gaat checken en saven
Het jammere is, dat met dit soort DRM de mensen die het product netjes kopen, harder gestraft worden dan de piraatjes.

Even op vakantie je spel spelen op je laptop? Is er niet meer bij. Is er een storing op de servers van Ubisoft? Spelen is er niet meer bij. Heb je even een storing met je internet? Spelen is er niet meer bij.

Heb je de ge-pirate versie? Spelen overal en altijd wanneer je maar wilt.

Ik vind het ook grappig dat Ubisoft het zelf succesvol vind, terwijl ik me herinner dat er tal van problemen waren met Assassin's Creed 2. Naast problemen, kwam er ook eigenlijk redelijk begrijpelijk, een DDoS aanval, en is de server langere tijd offline geweest. Daarna volgden problemen met inloggen en dergelijke. Hoe men dit wilt verantwoorden naar de betalende klant, zal ik wel nooit begrijpen. If anything, werkt dit soort DRM piraterij alleen maar in de hand.

Men moet eens leren hun betalende klanten niet te straffen.
Men moet eens leren dat dit soort bedrijven het geen biet uitmaakt, als aan het einde van de som het maar meer geld oplevert. Tenslotte zijn ze een bedrijf geen liefdadigheids-instelling.

Daarnaast is niemand die jou verplicht dit spel te kopen!
Als morgen iedereen dit soort spellen links laat liggen, zijn dit soort grappen snel afgelopen.

Ik denk dat Free to play concept wel door gaat breken, alleen duurt dit nog even voor dat ze dit door hebben.

[Reactie gewijzigd door Practics op 29 juli 2011 13:05]

Ja en om morgen iedereen dit spel links te laten liggen. Moeten we nu op het systeem voeteren, zo werkt dat namelijk in een samenleving. We moeten 1 zonnebok hebben en dat moet gecommuniceerd worden.
tja heb need for speed world en conan gepseeld maar niet langer dan 5 uur omdat het toch echt te beperkend was en de objecten die je kan kopen vaak op euros per object komen wat natuurlijk helemaal van de pot gerukt is .
wie met gezond verstand betaald er nou 2 euro voor een zwaard of een bumpersticker sorry maar als je dat koopt moet je maar snel weer eens een paar jaar op minimumloon leven om de waarde van geld weer te ontdekken.
als het merendeel van alle games free to play worden denk ik dat de game markt op zeep geholpen word tenzij ze de prijzen met 95% verlagen
@ Naza:

Klopt ik heb settlers 7 gekocht.
Maar toen ik een nieuwe computer had gekocht kon ik het spel niet meer spelen.
2 maanden bezig geweest met de ubisoft helpdesk, tientallen mailtjes gehad met oplossingen als "installeer windows opnieuw" "zet firewall uit".

Uiteindelijk opgegeven en ubisoft verder afgezworen en mij voorgenomen iedereen te waarschijnlijk voor dit soort draconische beveiligingsmaatregelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True