Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 426 reacties
Submitter: AquaSheep

De pc-versie van actiespel Assassin's Creed II vereist een constante internetverbinding om gespeeld te kunnen worden. Deze maatregel is gericht op het terugdringen van piraterij en zou de speler daarbij een extra service bieden.

pc-versie Assassins Creed IISpelers die Assassin's Creed II op hun pc opstarten, moeten verbinding zoeken met Ubisoft-servers. De drm-beveiliging in Assassin's Creed II controleert daarna voortdurend of de speler nog steeds verbonden is met deze servers. Mocht de verbinding verbroken worden, dan kan de speler wachten tot de verbinding is hersteld, of het spel afsluiten. In dat geval wordt, als de speler zijn spel weer laadt, hervat bij het laatste checkpoint dat de speler heeft bereikt. Dit alles blijkt uit bevindingen van PC Gamer, dat de pc-versie van Assassin's Creed II al uitgebreid heeft kunnen testen.

De maatregel is gericht op het terugdringen van piraterij, zo verklaart Michiel Verheijdt van Ubisoft, die tegenover Tweakers.net bevestigt dat het spel inderdaad van de gebruiker eist dat zijn systeem een constante internetverbinding heeft. "Feit is dat Ubisoft, maar ook andere bedrijven in de game-industrie, maatregelen moeten nemen die er toe zullen leiden dat er een hoger percentage 'legale gamers' pc-games gaan spelen. Spelers die nu al legaal gamen worden in de regel niet beter van dergelijke maatregelen, en wij proberen hen juist iets extra's te geven."

Daarmee doelt Verheijdt op een extra functionaliteit die samenhangt met de eis een internetverbinding in stand te houden. Opgeslagen spellen worden op de servers bewaard, waardoor het voor de speler mogelijk wordt om op elke pc verder te gaan met zijn eigen opgeslagen spel, door in te loggen op zijn Ubisoft-account en zijn opgeslagen spel van de server te laden. "Je moet spelers niet alleen straffen, maar ook kunnen belonen", aldus Verheijdt.

De vraag is echter of de functionaliteit opweegt tegen de potentiële problemen die de drm-maatregel met zich meebrengt. Volgens Verheijdt beschikt minstens negentig procent van de pc-gamers in Nederland over een constante internetverbinding. Daarmee zou echter tien procent van de mogelijk geïnteresseerde gamers uitgesloten worden. Daarbij komt dat gamers het spel niet kunnen spelen op het moment dat er geen verbinding is met de servers, bijvoorbeeld door een netwerkprobleem of onderhoud aan de kant van de isp. Wel zal het spel volgens Verheijdt om kunnen gaan met eventuele hiccups die optreden, waardoor gebruikers soms hun internetverbinding enkele seconden kwijt zijn.

Update, 15:10: In een reactie heeft Ubisoft aangegeven dat spelers niet worden gedwongen Assassin's Creed II af te sluiten als de verbinding met de server wegvalt. Als de verbinding slechts enkele seconden verbroken wordt, maar snel wordt hersteld, wordt het spel niet onderbroken. Pas als er langer dan een paar seconden geen verbinding is, wordt het spel automatisch gepauzeerd. Spelers kunnen er dan voor kiezen te wachten tot de verbinding is hersteld, of het spel afsluiten en de volgende keer verder gaan vanaf het laatst bereikte checkpoint, waarvan er volgens Ubisoft genoeg zijn om te zorgen dat spelers nooit grote stukken opnieuw hoeven te spelen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (426)

1 2 3 ... 17
Dit veroorzaakt alleen maar meer piraterij. Mensen met onstabiel internet laptops etc. Of een plek waar ze game waar totaal geen internet geschikbaar is, spelen juist dit soort spellen. Anders zaten ze wel op een mmo of iets in die trant.

Wat er nu gaat gebeuren, de mensen die hem al legaal kochten kopen gaan het spel nu gewoon niet kopen, of zullen inderdaad de gekraakte versie downloaden.
Dit soort beveilingen zijn al eerder ter spraken geweest, wegens mmo's. Als je op een official server wil spelen bij een mmo, moet je wel betalen omdat je in constante verbinden staat met hun servers. Enorm goede beveilinging natuurlijk.

Dit werkt echter totaal niet door dat te gaan doen met dit soort meuk.

Ik had het eerste deel gekocht, en speelde het altijd op een 2e pc in mijn studenten kamer, waar geen internet beschikbaar is. Dus het wordt nu dan ook maar een gekraakte versie of gewoon helemaal niet. Tis niet anders.

edit

Tuurlijk wordt dit in 1 dag gekraakt aangezien je alle bestanden al up to date op je pc heb staan. Enige manier is net zoals mmo's, dat je poppen (in dit geval saved games) niet op je pc opgeslagen worden maar op hun centrale servers. Maar dan moeten ze het spel zo verschrikkelijk weg coderen dat echt alles afhankelijk is van die bestanden.

Zelfs als ze dat mocht lukken, zorgt iemand echt wel voor die bestanden en redirect alles naar een fake server die je eigen pc is.

Met mmo's wordt namelijk zooi up to date gehouden, goede stabiele verbinden, stabiel spel. Dat is eigenlijk waarvoor je betaalt niet voor de data, aangezien je die ook wel kan krijgen op een niet betaalde manier.
Dit alles geeft de beveiling niet, waardoor het zo aan de kant gezet kan worden.

Leuke poging, ze slaan hier alleen volledig de plank mis aangezien het hier om een single player game gaat, die JUIST gekocht en gespeelt wordt door mensen die juist weer niet een stabiele of uberhaupt een verbinding heeft.

Jammer.

[Reactie gewijzigd door Gatygun op 18 februari 2010 14:20]

In de grafische sector zijn er 2 programma's dat ik gebruik die nog steeds niet gekraakt zijn, dat is Vray 1.5 Service Pack 4 en Crazybump. De beveiliging van Vray houdt al heel lang stand.

Vray werkt met een hardware dongle, Crazybump met ogenschijnlijk een heel straffe softwarebeveiliging.

Kunnen de gamedevelopers geen UNIFORM systeem maken waarbij elke game moet checken of die dongle aanwezig is. Deze beveiliging noemt WIBU

http://wibu.com/start.php?lang=en
Waarschuwing: Dit is een ietwat lange post :9 gingen iets meer tekens in dan ik van te voren had bedacht :)

En daar gaan we weer :) Zoveelste bericht over een bepaalde beveiliging die het weer wat lastiger maakt voor de kopers, en de berichten over dat er toch wel een crack gaat komen, en die komt er gegarandeerd wel, en natuurlijk het kopen / downloaden verhaal.

Ik moet zeggen dat ik echt geen heilig boontje ben, ik heb vroeger voor de PC eigenlijk praktisch alles op een paar games na gedownload en ben ook niet echt een voorstander van DRM. Je geeft toch een stuk vrijheid uit handen en dat zou toch zeker niet de bedoeling moeten gaan zijn.

Waar zit dan nou echt het probleem?
Het hele verhaal is een beetje het kip en ei verhaal aan het worden. De uitgevers / makers klagen over de downloaders en de downloaders klagen op hun beurt weer over de uitgevers / makers. En dit zal waarschijnlijk altijd zo blijven.

Je kan je een aantal dingen afvragen waarom mensen ooit zijn begonnen met downloaden, want daar is het natuurlijk begonnen. Er zijn altijd mensen die het liefst zo min mogelijk betalen voor iets. Dat is met muziek zo, met een bank, boodschappen, games... Eigenlijk voor alles. Mensen moeten overal geld voor hebben en ook voor entertainment. De toegankelijkheid van illegale content is ook echt enorm. Als je Opera als browser hebt hoef je maar artiest + album + torrent in te tikken en Opera kan het voor je binnen hengelen.

Geld kan dus een rol spelen, en daarnaast denk ik dat het een belangrijke factor is dat de kwaliteit van in dit geval games bij sommige uitgevers niet echt hoger is geworden de laatste tijd. Neem EA even als beste voorbeeld, hoeveel Fifa games zijn er, hoeveel NFS games, NFL, Sims etc etc. Het is eigenlijk allemaal van hetzelfde en de toegevoegde waarde van games onderling die elkaar opvolgen zijn vaak niet van hoge kwaliteit. Dan heb je het nog over ondersteuning van een game. Het uitbrengen of erkennen van problemen met games is iets dat veel uitgevers ook niet echt interesseert. Waarom? Mensen kopen toch wel! Ik heb met een paar vrienden voor jaren geleden C&C Generals gekocht met Zeo Hour wat op bepaalde mappen gewoon altijd eruit klapte omdat de game bar slecht in elkaar zat. Ga je dat verhalen dan krijg je acties die je uit moet voeren alsof je een randebiel bent maar het probleem erkennen ho maar.

Kortom. Geld speelt mee en de waarde van de games.
Persoonlijk ben ik de laatste tijd anders tegen spellen, of liever tegen entertainment aan gaan kijken. Voor alles betaal je een prijs en deze prijs zal zich uitbetalen in entertainment. Zo kan je per type entertainment een verhouding opstellen die luidt: euro / uur entertainment. Klinkt een beetje flauw maar het is een manier. Als je een spel koopt of een CD of stel een DVD dan heeft ieder type entertainment een bepaalde euro / uur verhouding. Die van een DVD ligt bijvoorbeeld op 5 euro per uur ( als je 15 euro betaald voor een DVD van 2 uur met wat extra's bijvoorbeeld ). Die van een CD ligt in principe veel lager afhankelijk van hoevaak je de CD luistert. Een CD kost ook ongeveer 15 euro en ik heb CD's in mijn iTunes lijst die ik al ruim 40x beluisterd heb. Stel dat je blijft haken op 30x luisteren en de gemiddelde tijd duurt even in dit voorbeeld een uur dan heb je een entertainmentprijs van 0,50 euro / uur. Voor een game is dit model ook te gebruiken alleen verschilt het heel erg per game en hier zit denk ik ook gelijk het probleem.

Een game tegenwoordig is of single player of multiplayer of beide. Multiplayer heeft natuurlijk meer uren speelplezier alleen moet het dus wel kwalitatief goed zijn. Assassins Creed 2 heb ik, volgens mijn stats die ik ergens kan zien, nou ik gok 20 uur mee vermaakt. Misschien meer maar laten we 20 uur aanhouden. Ik heb de game bij Gamehubs online besteld en 2 weken na de release pas binnengekregen omdat ik anders veel verzendkosten moest betalen en nu was het gratis. De game heeft mij 34 euro gekost en heeft met 20 uur game dus een entertainmentprijs van 1,70 euro / uur .

Al met al vallen die prijzen opzich nog wel mee. Maar als je de game in Nederland zou kopen dan lap je al snel 60 euro neer voor een game bij de release en zeker de 1e 3 maanden erna ook, en dan heb je het in het geval van AC2 over een entertainmentprijs van 3 euro per uur.

Persoonlijk zal je voor jezelf moeten beslissen wat je kwijt wilt zijn aan entertainment per uur. Ik vind 3 euro per uur echt wel het plafond eigenlijk. Een kaartje naar Avatar 3D heeft me 12 euro gekocht voor 3 uur film en komt er dus boven maar het was wel een leuke ervaring. Echter viel de film me qua verhaal echt onwijs tegen. Pocahontas in een leuk jasje. Maar door die prijzen en de kwalitatieve tegenvaller van het verhaal doen je wel besluiten van oke, ga ik de volgende keer weer mijzelf semi teleurstellen door veel te betalen voor iets dat ik eigenlijk al ken.

Het probleem zit hem dus denk ik een beetje in het uitmelken van principes en voor iedere uitmelk actie weer het volle pond moeten betalen.
Wanneer iedereen voor zichzelf een entertainmentprijs vaststelt en bij het kopen van een game mag kiezen om op die manier voor iets te betalen dan is volgens mij iedereen tevreden en is er geen reden meer om eigenlijk iets illegaal te gebruiken. Dat wil dus niet zeggen dat als een game goed is voor 60 uur spelplezier ( zoals Zelda Twilight Princess op de Wii ) dat je dan ook maar 60 x 3 euro moet betalen voor het aanschaffen. Dus er zal ook iets van een plafond in moeten zitten zoals dat nu eigenlijk al aanwezig is.

Het is gewoon jammer om te zien dat er games uitgebracht worden waaraan je kan zien dat het afgeraffeld is in de zin van "ja, we moeten IETS op de planken gooien" en dat men daar gewoon iedere keer 60 euro voor moet betalen. Ik denk dat men het gewoon zat is om op die manier belazerd te worden en zich daarom richt op de illegale markt.

Hoe zou men staan tegenover een "de klant bepaalt de prijs"-model? En dan heb ik het over de bezoekers van T.net natuurlijk, maar ook benieuwd naar eventuele uitgevers.

Een probleem hiermee is dat door de winkels er nogal wat aan de strijkstok blijft hangen, wat logisch is, want een winkelpand kost ook geld. Maar dat een Bol.com ook gewoon de volle winkelprijs durft te vragen voor een game vind ik ook wat overdreven. Maar goed, ook hier geldt, men koopt het toch wel.

Als een game bijvoorbeeld minimaal 20 euro moet kosten + het bedrag dat een ieder er extra aan uit zou willen geven, of dat men de keuze krijgt om achteraf nog geld te doneren aan de uitgevers / ontwikkelaars... Misschien stimuleert dit dan ook gelijk om een game echt goed te maken en dat mensen achteraf denken van Wow! Dit is echt een goede game, hier had ik denk ik wel meer dan 20 euro voor over gehad, ik stort nog 10 euro naar ze voor de goede game.

Het zijn maar ideetjes :)

[Reactie gewijzigd door orange.x op 18 februari 2010 15:12]

Het toch van het zotte weer, en dat is dus het begin. Wie heeft er met Setllers VII netjes opgelet? Die gebruikt namelijk ook dezelfde DRM technologie. Dat zag mijn portscan netjes voorbij komen bij die beta. Dus alle beta testers hebben lief meegeholpen aan de live loadtest.

Maar daarnaast, ik koop toch niet een game zodat ik hem alleen kan spelen als ik online ben? Dan is de PSP-Go veel handiger. Kan tenminste overal ter wereld mijn spellen downloaden en spelen. Raak ik ze ook niet kwijt.

Kijk ik ben bijna altijd online. Dat klopt, en ja eerlijk is eerlijk dat zijn de meeste mensen met een pc. Maar om mensen te verplichten online te zijn als ze een game spelen? Als Microsoft dit zou flikken gaat gelijk de politiek steigeren. Dus ik ben eigenlijk benieuwd wat er nu gebeurt.
Als ze nu de DRM controle gebruiken voor een eenmalige authenticatie of als voorwaarde om het spel 'online multiplayer' te kunnen spelen dan had ik het niet zo erg gevonden.

Wat te bedenken als er een aantal mensen als ludieke actie een DDoS op die DRM servers doen. Ik durf niet te denken hoeveel mensen dan opeens pineut zijn en niet kunnen spelen.
Leuk zeg. Als ik thuis met m'n brakke wireless verbinding eens een uurtje niet kan internetten ga ik meestal gamen. Als elk bedrijf zijn spellen voortaan van zo'n DRM beveiliging voorziet zit er niets anders op dan maar te gaan Wii-en. Steam doet het regelmatig ook al niet ook al heb ik braaf alles geinstalleerd en mijn steam geupdate.

Ik snap dat ze er iets tegen willen doen maar dit zijn vrij absurde maatregelen. En zoals al eerder gemeld, dit gaat de betalende gamer meer irriteren dan de downloader, want die download gewoon een goeie versie van Razor1911 die een tijdje bezig is geweest met de 'ingewikkelde' DRM eruit te slopen.

Alhoewel ik wel moet zeggen dat het downloaden van games echt de spuigaten uit begint te lopen. Ik kom regelmatig mensen tegen met een DS die het concept gamecartridge niet snappen. Die denken gewoon dat de Flash cart erbij hoort en dat dat de manier is waarop je spellen voor het apparaat hoort te bemachtigen.

Ik snap ook niet waarom mensen zo moeilijk doen. Ik had laatste een discussie met iemand die het duur vond om een spel te kopen waar ze wekenlang mee zoet was. Vervolgens ging ze uit om waarschijnlijk hetzelfde bedrag op 1 avond over de balk te zuipen...

Toen ik nog op de middelbare school zat en niet echt veel geld over had, probeerde ik zelfs de echt goeie spellen te kopen, al dan niet uit de budgetbak. Tegenwoordig koop ik eigenlijk bijna alle games. Zeker als je een beetje goed shopt kun je vaak PC spellen nieuw voor 40 euro kopen, en met die prijs is echt niks mis mee als je het vergelijkt met de 100 gulden van vroeger. PS3 spellen en Xbox spellen heb ik 't even niet over, 65 euro vind ook ik te veel geld, maar daar is het gehalte kopieerders ook veel lager.

Lange rant, maar als enerzijds bedrijven het de braaf betalende consument lastiger maken met dit soort praktijken gaan anderzijds de consumenten sneller downloaden. Ik denk dat dat een negatieve spiraal is waarvan het einde niet zo leuk is voor de gamer.
Hier een petitie tegen die onzin van Ubisoft:

http://www.petitiononline.com/ew15dl94/petition.html

Ik heb hem net zelf ook getekend.
En welke Google-ad staat er tussen de handtekeningen?
Protect your software easy and very strong against pirate copies. www.wibu.co.uk.
Snap ook wel hoe die daar komt, maar de ironie is wel grappig. :)
belachelijk dit soort dingen. Ik koop altijd netjes mijn games en vind dat ik na betaling niet meer lastig moet worden gevallen met allerlei eisen, toeters, bellen en gedoe.
En natuurlijk hebben de gene met de gekraakte versie hier weer geen last van.

betalende klanten pesten vind ik het!
Ja, het is zonde dat door de piraterij ook brave betalende consumenten last krijgen.

Ik vind het ook een afgrijselijke manier, al had ik er niet heel veel last van in de Settlers 7-beta, maar ik kan het op zich wel van Activision begrijpen.

Voor de PC zijn er maar weinig manieren om ervoor te zorgen dat een spel ook daadwerkelijk gekocht wordt, in tegenstelling tot consoles, dus vinden sommige uitgevers dat ze er op deze manier controle op uit moeten oefenen.
(Anderen, zoals Stardock hebben een andere mening, maar zij hebben makkelijker praten vanuit hun niche).

Overigens is haast elk modern spelletje wel voorzien van een call-home systeem (ik denk nu bijvoorbeeld aan Mass Effect 2 en Dragon Age).
Ik had er in de Settlers 7 beta wel last van. Mijn router kan niet heel goed dealen met wat ik en m'n huisgenoten aan download/torrent werk uitvoeren icm traffic van de digitale tv etc. Dus het internet ligt er weleens een paar minuutjes uit, en dan ging settlers gelijk op grijs. Heul heul heul irritant.
Een call home die tijdens het starten van het spel de zaak controleert, vind ik lang niet zo erg als een spel dat altijd een verbinding nodig heeft.

Mass Effect 2 en Dragon Age heb ik trouwens origineel. Raadt eens welk spel ik niet ga aanschaffen. In tegenstelling tot mensen hierboven ga ik het trouwens ook niet downloaden. Er zijn genoeg andere spellen.
Gelukkig heeft Mass Effect 2 geen call home in tegenstelling tot wat je zegt :). Deel één had dat wel, maar die was met het deleten van één bestandje uitgeschakeld waarna een ouderwetste cd-check genoeg was. Doe ik standaard als ik die game installeer (gewoon een legale versie), ik wil niet vergeten de game te deactiveren nadien...
Mass effect 2 hoeft maar 1 keer online een check uit te voeren en alleen als je een nieuwe dlc hebt geïnstalleerd.
Je kan onder opties het auto-loggen uitschakelen als je het spel opstart.
Je hebt dus geen internet nodig als je het spel voor de 2de keer opstart, aangezien het tot op zekere hoogte het logisch is dat er een check inzit voor dlc vindt ik de anti-piraatmaatregel in mass effect vele malen beter dan je moet ten alle tijden internet hebben voor een single player game.

Ik ga dit spel niet kopen, voor mij is het spel al niet waard om een gekraakte versie te downloaden, aangezien ik dat alleen gebruik als ik twijfel of ik het spel wel wil kopen.
nee! ze proberen te overleven! dat is het ;)
als ze dat serieus proberen zijn ze er wel bar slecht in zeg :X
En als ik nu lekker Assasins Creed II op mijn laptop in de rimboe wil spelen? Idioten dat het zijn, geen wonder dat je zo het PC gamen verneukt. Mensen die nu niet kopen gaan het door zulke maatregelen ook niet doen, helaas beseffen ze dat niet helemaal en worden er elke keer weer nieuwe 'beveiligingstechnieken' erin gepropt..
de PC game wereld is al verziekt door al het illigale gecopieer.. logisch dat ze dit doen..

met deze beveiliging verkopen ze misschien nog 100.000 exemplaren ofzo

en zonder beveiliging 20.000.. (want dan copieerd iedereen hm)


dus terecht dat ze dit doen.
En hoeveel van de wel betalende gamers haken er af omdat ze van dit soort irritante zaken tegenkomen? Mijn inziens: Redelijk wat. Hoeveel van de illegale gamers haden hem gekocht als het niet illegaal kon? Mijn inziens: Weinig, zeker met dit soort praktijken er bij. Ze schieten zich zelf in hun voet en drijven juist mensen naar illegaliteit en gaan dan staan roepen, zie je wel, illegaal gamen verpest onze verkoop!

DRM nergens voor nodig bewijst Sins of a solar empire(Ook als tip, best een te pruimen game)
http://www.neoseeker.com/...s/sins_of_a_solar_empire/
http://ve3d.ign.com/artic...mpire-Sells-500-000-Units

[Reactie gewijzigd door Reinman op 18 februari 2010 14:09]

Mag je tegen DICE of Infinity Ward vertellen,
heb je wel eens gekeken hoeveel TROEP er op de markt is gekomen afgelopen jaren ? Je denkt toch niet dat iemand 50 euro gaat betalen voor die xbox ports als fifa 2010 ? Dan voel je je nog zieker dan wanneer je die 50 euro door de plee gooit.

Als een game goed is, dan gaat ie minimaal 10x over de kop veelal veel meer.
(Dan heb ik het enkel over de PC markt) Uitgevers hebben nou eenmaal NOOIT genoeg. (hello ea!) Zelfde als in de muziek industrie. die verdienden in de jaren 80 vele malen meer dan nu, resultaat ? 20 jarige pocket madonna die slechts een prive jet heeft met enkel ledere bekleding ipv. 3 soorten leder. Boeie !

Zelfs ports als GTA hebben bergen met geld binnen geharkt.
Dat je game gepirate wordt is een FEIT, stop de effort liever in de game dan in dit soort achterlijke manieren. Je zal maar op een gedeelde pauper WIFI hangen in je studenten flat. Veel plezier met gamen op deze manier .....
Jij hebt het ook nog niet door hé?
- Illegale downloaders hebben hier geen last van!!
- Legale kopers (zoals mij!) WEL! :(
"Spelers die nu al legaal gamen worden in de regel niet beter van dergelijke maatregelen, en wij proberen hen juist iets extra's te geven"

Wat klaag je nou, je krijgt toch extra's! lmao :+

waardoor het voor de speler mogelijk wordt om op elke pc verder te gaan met zijn eigen opgeslagen spel

op elke pc (mits internetverbinding)! Dat de meeste gamers altijd gamen op dezelfde PC lijkt hun wel radicaal voorbij te gaan. Dat de meeste gamers niet overal naartoe lopen met hun gamesvoorraad lijkt ook aan hun voorbij te gaan. Dat de meeste gamers het haten om telkens opnieuw te installeren ook.

R&D segment van Ubisoft = 0/10.
Een savegame online zetten kunnen we natuurlijk zelf niet! Ubisoft to the rescue! _/-\o_
Wehehe. Inderdaad. Als je dat zou willen, zou je zelfs een automatische taak kunnen maken om je savegame map te zippen en te uploaden via FTP. Op een andere bak zou je bij het booten van de computer de zip kunnen laten downloaden en uitpakken, als hij sinds de laatste keer is veranderd.
op elke pc (mits internetverbinding)! Dat de meeste gamers altijd gamen op dezelfde PC lijkt hun wel radicaal voorbij te gaan.
Helemaal mee eens.
De één zweert bij die muis en dat tobo, de ander weer totaal andere. De instellingen, randapparatuur, e.d. dragen allemaal bij aan de beste game experience voor die persoon.
Dit is dus leuk als back-up, maar verder totaal nutteloos. Ik kan zelf ook naar een usb-disk of wat webspace back-uppen.
" kopieert"

Knap, twee fouten in één woord. :p
Haha denk je nou echt dat dit gaat werken? Met een crack kan je met gemak de game voor de gek houden.
Stoer zeg.
Verziek maar lekker de pc markt met je zielige sneue gekopieer.
Dit soort DRM oplossingen verpesten het gewoon voor de normale consument, die ervoor wil betalen. De mensen die niet willen betalen voor games, zullen dat hoe dan ook nooit doen...die zullen altijd gekraakte games spelen.

Ik heb Anno1404 (ook Ubisoft) gekocht via Steam. Dat had ook DRM...het zou via Steam automatisch geactiveerd moeten worden...maar dat werkte niet. Legaal gekocht spel, nooit aan de praat kunnen krijgen en in eerste instantie weigerde Valve om het geld terug te geven omdat er in hun 'rules' staat dat ze geen refund geven. Zij vonden dat ik maar met Ubisoft moest bellen om het spel aan de praat te krijgen...
Pas toen ik dreigde een klacht bij MasterCard in te dienen, om zo mijn geld terug te krijgen, hebben ze mij een refund gegeven.

Mijn ervaring: gekraakte games werken over het algemeen beter dan legale versies, meestal door DRM meuk.
Dragon Age, ook zo'n typisch voorbeeld, ik kan regelmatig niet bij mijn save games/dlc omdat er iets mis is met de online meuk.

[Reactie gewijzigd door Abom op 18 februari 2010 16:11]

Als mensoc ziet dat hij zo niet boven zijn standaard leeft, zou hij dat vast in overweging nemen. Bizar hoe weinig mensen kunnen inschatten wat ze mogen uitgeven met hun bepaald inkomen.
Tja spellen die op deze manier beveiligt worden boycot ik gewoon keihard. Ik zal ze dus ook nooit spelen. Ik zal ook zoveel mogelijk mensen afraden om dit spel te kopen mocht ik erachter komen dat ze plannen hebben. Wat ze je door de strot proberen te rammen slaat gewoon helemaal nergens op.

En het spel toch kopen en de illegale versie spelen is helemaal het domste wat je kunt doen. Dan erken je dus dat de 'echte' versie slecht is. Maar toch wil je ze ervoor belonen? Als iedereen deze crap gewoon niet koopt stoppen ze er misschien een keer mee. Dit is net zo'n geweldig idee als dat van EA om 2ehands verkopen tegen te gaan. Wie zijn zij om dat te bepalen?

Zulk soort spellen downloaden vind ik dan ook helemaal geen probleem. Immers ben je als consument altijd op zoek naar het beste product. Ik zeg expres beste en niet goedkoopste. Betalen doe ik heel graag aangezien een game mij soms wel 1500 uur vermaak voorziet maar dan moet het wel goed zijn! Battlefield 2 vind ik meer dan z'n 50 euro waard. Gewoon een key en ranked server. Ideale oplossing.
Het is nooit bewezen dat met een strengere beveiliging de verkopen stijgen. Sterker nog, er is nooit een link bewezen tussen downloaden en wel of niet kopen en de onderzoeken die er zijn zijn zeer tegenstrijdig. Ik ben dan ook heel benieuwd wat het 'real world' effect van deze beveiliging gaat zijn en of dit niet wéér een nieuwe manier is van ontwikkelaars om zichzelf in hun eigen vingertjes te snijden.
het real world effect is dat er nu nog minder zal verkocht worden.
Want er haken nu immers nog extra mensen af die hem anders wel zouden kopen.

dus kunnen ze hun eigen weer voeden om enkel console games uit te brengen want PC verkoop zakt :P

Alleen willen ze daar de juiste oorzaak niet aan koppelen.
En mensen die de PC versie nu niet kopen, koop dan aub ook de PS3 of Xbox versie niet.
Ok.. hier moet ik toch even op ingaan.

Deze beveiliging bouwen kost geld, ja? En publishers geven liever geen geld uit als er niets tegenover staat toch? Dus waarom zouden ze al die moeite doen als het niet zou helpen dan? Zijn ze gewoon dom daar??
deze game heb ik op de ps3 helemaal grijs gespeeld, en is het geld zeker waard.
Dus pc spelers koop hem gewoon ipv dat domme downloaden, }>
Hoeveel illegale kopieën draaien er wel niet op de Xbox 360, en hoeveel mensen zouden hun PS3 wel niet laten ombouwen als dat op dit moment kon...

Allemaal niet zo schijnheilig doen, ik heb vroeg ook genoeg gedownload maar koop nu alles. Dat ik en jij dit doen wil niet zeggen dat heel Nederland dit doet.
Ik kan me de tijden ook nog herinneren dat ik 16 was en niet ieder spel nieuw kon betalen.
Zolang de mogelijkheid er is om dingen gratis te krijgen doen mensen dit toch, het is meer een mindset die mensen moeten hebben om legaal bezig te zijn, die beveiliging werkt toch niet.
Voor ieder middel word wel een tegen-middel uitgevonden.
als ik hem koop, (en dat moet ik nog zien) dan ga ik hem toch echt alleen spelen met crack.
Leg er nu maar geen geld op ;)
@peternap: Dan koop je de game toch niet? Als jij vindt dat er teveel op wordt verdiend en de prijzen dus te hoog liggen, dan rest je 1 ding: De game niet kopen. Als meer mensen dat zouden doen, dalen de prijzen vanzelf.

@Reinman: Ik geloof niet dat vele legale gamers hierdoor de illegaliteit ingedreven worden. Het overgrote deel van de (potentiele) kopers weet niets van die DRM tot het moment dat ze het spel spelen. En aangezien ze zeer waarschijnlijk een permanente internetverbinding hebben openstaan merken ze niet eens dat het spel dit vereist.

Een permanente internetverbinding vereisen als DRM vind ik een heel wat acceptabeler methode dan rootkits en codes. Mits er bij het offline halen van verificatie-servers er een patch wordt uitgegeven om het spel speelbaar te houden.
Wat ik niet snap is dat ze bij Ubisoft met hun domme hoofd niet gewoon Steam gebruiken in plaats van bakken met geld uit te geven aan WEER een nieuw DRM systeem wat net zo hard gaat falen net als alle anderen.
@Peeh: ik weet niet onder welke steen jij geleefd hebt de afgelopen jaren, maar games worden juist minder verkocht en toen werden ze duurder. toen werden ze nog minder verkocht en ging iedereen downloaden omdat ze het niet meer konden betalen.

alsjeblieft zeg...
toen werden ze duurder?? Games zijn juist goedkoper geworden! Waar koop jij ze??
bij mijn weten is het aantal verkochte spellen de afgelopen jaren juist alleen maar gestegen.. google t maar eens. roepen is makkelijker dan zoeken

http://www.dutchcowboys.nl/gaming/11399
http://actueel.nl.pwc.com...tml?internalreferrer=list
http://www.gamer.nl/doc/4...an-verkoop-DVD-en-Blu-ray
Die patch wordt wel door de vrienden van Razor1911 geleverd :D
Heb nog nooit iets zien goedkoper worden omdat het minder verkocht.
Meestal reageren ze in de trend ik heb die kosten verdeeld over X geschatte verkopen is die prijs.
Klinkt toch logisch niet?
Enkel bedrijven die genoeg winst maken en direct bij hun klanten staan, passen de juiste trucken toe. En Concurentie.
en dan denk ik eerder richting grootwarenhuizen & Co.
Software , Cinema, auto's, .... Allemaal de verkeerde reactie, en ze gaan verder de put in.
Als iedereen nu eens gewoon zijn games zou kopen, dan zou deze heisa allemaal niet nodig zijn...
Hier is het een typisch geval van de pot verwijt de ketel...
IEDEREEN KOOPT LEGAAL ZIJN GAMES EN DAN ZIJN DEZE VOORZORGSMAATREGELEN NIET NODIG!!!
Niet helemaal mee eens. Ik denk dat er zeker een bepaald percentage van mogelijke inkomsten verdwijnt door illegale kopieën, maar ik vraag me af hoe veel illegale gamers hun game netjes gekocht zouden hebben als ze deze niet illegaal konden bemachtigen. Is hier onderzoek naar gedaan?
ah, dus als de politiemacht ineens iedereen willekeurig begint neer te maaien is het gerechtvaardigd, want allemaal de schuld van de in nederland aanwezige criminelen! ;)

nee, de eerlijke consument heeft hier veel last van, maar de mensen die illegaal games spelen niet. die hebben binnen een week een gecrackte versie gedownload en merken er niets van.

en terecht, als je het mij vraagt, want ik word goed ziek van dit consumentje plagen. eerst woekerprijzen vragen, en je dan nog afvragen waarom het zoveel wordt gedownload ook.
Juist!

Behalve dat "woekerprijzen", niets woekerprijzen!
Over welke woekerprijzen heb je het?
Waar zijn die woekerprijzen??
De prijzen in vergelijking met vroeger zijn niet veranderd.
Toen moest je ook zo'n 120 a 140 gulden betalen voor een Snes game.

[Reactie gewijzigd door ShellGhost op 19 februari 2010 08:19]

Wat jij beschrijft is een typisch voorbeeld van het "Prisoner's Dilemma"

(ik laat kosten-overwegingen tussen kopen en downloaden even buiten beschouwing)
Als iedereen legaal koopt, dan is er niets aan de hand. Beveiliging niet nodig, geen beperkende maatregelen.
Als iedereen download, worden er geen spellen meer gemaakt en zijn we allemaal de klos.
Als een deel legaal koopt en een deel download, dan worden de kopers geconfronteerd met de anti-piraterij maatregelen waar de downloaders geen last van hebben nadat deze gekraakt is. Het is voor iemand die van plan was om legaal te kopen, gunstiger voor zijn spelplezier om een gekraakte versie te downloaden.

Hoewel voor een buitenstaander de groeps-oplossing "iedereen koopt legaal" er het beste uit ziet, zal het voor een individu gunstiger zijn om te switchen van legaal kopen naar downloaden.

Je kunt niet zomaar gaan roepen dat dit een pot-ketel-zwart geval is. Freeloaders die niet willen betalen voor het product zullen er altijd zijn, maar de meeste klachten die hier gepost worden komen van mensen die van plan waren het spel te kopen. De mensen die het gaan downloaden, klagen niet. Want de online-check wordt waarschijnlijk toch wel gekraakt.

Het is *absurd* dat mensen die de legale weg bewandelen worden benadeeld en het is te hopen dat de industrie iets oppikt van het feit dat er heel wat annuleringen zijn van pre-orders (=legaal kopen) dankzij dit soort maatregelen.
ik heb een groot gedeelte van de reacties gescand, en ik vind het een beetje triest. De schuld word bij Ubisoft gelegd, terwijl de echte schuldige aan deze beveiligingen de illegale downloader is. (en gezien de reacties behoort het overgrote deel van de reageerders hiertoe) Het lijkt wel of men tegenwoordig vind dat men recht heeft om die game te spelen, en dat ervoor betalen een gunst is om de game te supporten. Zo is mij deze kapitalistische maatschappij niet geleerd. Dat uitgevers beveiligingen inbouwen is niet leuk, maar heeft het grootste deel van de gamers aan zichzelf te danken. En of je de game nu leuk vind of niet, hoelang je het speelt....... part of the deal, dit risico is tenslotte bekend bij aanschaf.
UBISoft zoekt naar DRM -> schuld downloader
UBISoft besluit een belachelijk DRM systeem als deze in te voeren -> Schuld UBISoft

Ik koop veelal ps3 games, daar mijn pc de huidige games niet zo héél lekker meer draait. Toch wil ik nog wel eens een pc-game kopen.

Ja ik download. I like it? I buy it! :) Maar als ik iets koop, is het ook van mij.

Ik speel regelmatig nog oude games (vandeweek nog een PSX-game uit de kast getrokken) en ik vind het dan ook niet kunnen dat wanneer ik iets koop, ik het na een aantal jaar weg kan gooien omdat iemand anders (die ik niet eens ken) namens UBISoft besluit dat mijn game "te oud" is.
Het lijkt wel of men tegenwoordig vind dat men recht heeft om die game te spelen, en dat ervoor betalen een gunst is om de game te supporten.
  • Ik betaal, dus ik heb het recht om te spelen. En dat is het em nou juist. Dat spelen zal niet meer gaan wanneer UBISoft besluit z'n servers plat te leggen, terwijl ik wel heb betaald!
  • En dat het een gunst zou zijn; met die uitspraak kan ik mij - als downloader - niet conformeren
i think i've made my point :)

[Reactie gewijzigd door Audio-Lover op 19 februari 2010 01:26]

In tegenstelling tot ander produkten koop je bij software niet het produkt, maar betaal je een licentie voor gebruik van het produkt. Dit is een wezenlijk verschil als het op de aanschaf van software aan komt.

"Maar als ik iets koop dan is het ook van mij", hier ga je dus de mist in. In het geval van software wordt jij NIET de eigenaar, je betaald zoals gezegd namelijk een licentie voor het gebruik van de software, maar het wordt niet jouw eigendom.
Ja ik download. I like it? I buy it! :) Maar als ik iets koop, is het ook van mij.

...

i think i've made my point :)
Gefeliciteerd.

Als downloader die uiteinelijk toch de game koopt behoor je tot een minderheid.

Als downloader hoor je wel bij de meerderheid die meent buiten uitgebrachte reviews en demo's recht te hebben op nog meer content zonder daarvoor te betalen.

Omdat er steeds slechter aan games te verdienen valt door de download mentaliteit hebben we nu dit soort draconische DRM maatregelen. Vroeger kon ikme nog wel een kwaad maken over het DRM gebeuren maar wanneer je anno 2010 een goed rondkijkt dan zie je dat de downloaders de hele gamesmarkt verzieken. Nog even en dan zijn er alleen nog maar 'always online' games die je ook alleen nog maar online kunt aanschaffen. Dat hebben de try before you maybe buy gamers met hun wellicht koop ik het als het afgeprijst is maar oops ik heb de helft al gespeelt en doe me nu alweer tegoed aan een andere download mentaliteit.

Stel je verkoopt een auto. De koper wil eerst een proefrit. Tuurlijk dat moet kunnen. Vervolgens maakt hij een testrit door 2 weken met jou auto op vakantie te gaan. Bij terugkomst ziet hij van de koop af, de auto valt hem toch tegen. Zou jij daar nu echt blij mee zijn?
Stel je verkoopt een auto. De koper wil eerst een proefrit. Tuurlijk dat moet kunnen. Vervolgens maakt hij een testrit door 2 weken met jou auto op vakantie te gaan. Bij terugkomst ziet hij van de koop af, de auto valt hem toch tegen. Zou jij daar nu echt blij mee zijn?
Ik snap wat je probeert te doen, maar feit is als jij je auto uitleent dat jij er geen gebruik van kan maken. Bij het kopieëren/downloaden van een spel is dat natuurlijk niet zo. Je vergelijking gaat dus in deze niet op.

Neemt niet weg dat ik me voor een aardig deel verder wel in je commentaar kan vinden :)

[Reactie gewijzigd door Nefiorim op 19 februari 2010 14:02]

hm ik zie alleen niet in hoe de betalende consument moet lijden onder maatregelen die geen nadeel hebben voor illegale downloaders? lijkt me niet bijster nuttig.
Potentiële klanten voor dieven uitschelden, bij jou zou ik nooit klant worden.

En ja, ik heb een enorme legale gamescollectie, en niets illegaal gedownload.
1 2 3 ... 17

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True