Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 148 reacties

Spelers van Command & Conquer 4: Tiberian Twilight klagen al sinds de release van vorige week over haperende of in het geheel niet werkende verbindingen met de servers van EA. De precieze oorzaak is nog onbekend.

De nieuwe drm-implementatie die EA in zijn nieuwste Command & Conquer-titel heeft verwerkt, vereist ook voor het spelen van solomissies een continue internetverbinding. Op het officiële spelforum van de rts regent het echter al sinds de release van het spel klachten over gamers die niet kunnen inloggen op de servers van Electronic Arts. De oorzaak van de problemen is nog onbekend; EA roept spelers op om alle relevante informatie te posten en heeft de problemen in onderzoek.

De problemen bij EA rondom stringente drm in combinatie met niet werkende verbindingen met de gameservers zijn niet uniek; onlangs kregen spelers van de pc-versie van Assassin's Creed II te maken met uitgevallen servers. Volgens Ubisoft waren zijn servers aangevallen en hadden slechts weinig gamers last van de uitval. Bovendien zou de beveiliging van het spel nog niet zijn gekraakt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (148)

Ea servers die neit werken is inderdaad een bekend probleem. Alleen is het leuke nu dat via DRM je altjid verbonden moet zijn met de servers, en als het dus niet werkt je niet kan gamen. EA heeft in dit geval zichzelf "genaait" door dit op te stellen. Intern is vast wel bekend dat dit een probleem zou worden, alleen nu word er meer geld verdient omdat je nu (nog niet) illegaal C&C 4 kan spelen. De legale spelers worden benadeeld, maar helaas is er niks tegen te doen..
Net zoals velen hier, zo te lezen, is het heel normaal om een spel te kopen en dan een 'patch' te downloaden uit de community die alle DRM onmogelijkheden omzeilt. Zo waren vroeger de NO-CD patches populair, dankzij EA wordt de 'offline'-patch ongetwijfeld populair.

[Reactie gewijzigd door jbr op 24 maart 2010 11:21]

Die no-cd patches waren echt goud. De safedisc beveiliging eiste de aanwezigheid van de cd terwijl bij de meeste games alle content op film beeld na op de HD zetten. Ga je multiplayeren heb je de cd dus helemaal niet nodig. Na die safedisc check kun je je cd er ook weer uithalen.

Die cd controlle is technisch zinloos, alle content is al geÔnstalleerd, is gewoon klanten pesten. Effectief was het ook niet want CloneCD kan cd's kopiŽren inclusief de "kapotte" sectoren die safedisc maakt. En je gekopieerde cd dus als origineel bestempeld wordt.

Met andere woorden: Cd check = fail.

Ze leren het nooit.
met clone cd gekopieerde spellen waren gewoon beveiligd :P. Leuk was dat altijd.
Uhm, je kan al lang illegaal C&C4 spelen.

OT: Was te verwachten zelfde als met Assassins creed 2. Afgezien van dit vind ik het alsnog een k** game.
Uhm, je kan al lang illegaal C&C4 spelen. .
Dan heeft DRM geen zin, als het zo snel al gekraakt is. Dan lijden de legale kopers nog meer.Legaal kunnen niet spelen omdat EA failt, en de mensen die het spel illegaal verkegen hebben kunnen het wel spelen.. Volgens mij klopt er dan toch iets niet :P
Van mij mag DRM gewoon afgeschaft worden, of gezorgd dat het wel werkt en niet hackbaar is (onmogelijk).
Dat deze vorm van DRM geen zin heeft is al langer duidelijk want een verbinding via het internet via het tcp/ip v4 protocol is uiteindelijk altijd na te bootsen met genoeg geduld en logging.
En ja zo'n DRM falen zal in de toekomst enkel leiden tot nog meer DRM cracks omdat mensen het beu worden om legaal iets niet te kunnen doen terwijl illegaal het wel werkt.
DRM is een goed idee op zich, alleen is er geen oplossing mogelijk die zowel de legale klanten als de makers tevreden stelt ten alle tijden. Ofwel ondervinden de gebruikers hinder ofwel ondervinden de makers geldverlies.
Dus we moeten internet bankieren afschaffen als mensen ipv4 gebruiken, want dat wordt uiteindelijk nagebootst en gekraakt? :?
'k weet niet hoe het in nederland zit, maar hier in belgiŽ gebruiken onze banken een offline toestel om unieke codes te genereren die je om de haverklap moet invullen.

In principe als ze die toestellen kraken dan kunnen ze met jou gegevens inloggen op de bank en je geld stellen ja. En daarom ook dat er phisingsites zijn om die nummers te vinden.

En ik vermoed dat die toestelletjes er ook zijn omdat banken niet 100% op https vertrouwen omdat die in het verleden ook al kwetsbaar is gebleken.

Internet is begonnen als een netwerk waarin iedereen iedereen kon vertrouwen en het is uitgegroeid tot een netwerk waarin elke computer er vanuit gaat dat de andere nog altijd te vertrouwen is zonder noodzakelijke garanties. Met IPv6 wordt het al moeilijker maar niet onmogelijk omdat iedere toestel zelf zijn unieke id op het internet zou moeten krijgen en dat je daardoor weet met welk toestel je te maken hebt, maar natuurlijk is dit nog altijd geen garantie.
Ja, hier ook (iig bij de Rabobank).

Dit systeem werkt niet tenzij je aan de serverkant ook nog iets terugstuurt met een code die gedecodeerd moet worden.
Dat deze vorm van DRM geen zin heeft is al langer duidelijk want een verbinding via het internet via het tcp/ip v4 protocol is uiteindelijk altijd na te bootsen met genoeg geduld en logging.
Waarom is tcp/ipv4 altijd na te bootsen? Is udp en ipv6 dat niet dan?

Daarnaast zullen ze hun huiswerk heus wel goed gedaan hebben, en een replay onmogelijk hebben gemaakt, zo simpel zal het niet te omzeilen zijn.

De data-uitwisseling zelf zal best veilig zijn, ik denk dat hacks eerder gezocht moeten worden in hoe de client-kant daarmee omgaat.
Natuurlijk heeft DRM geen zin. Hoe kom je daar bij dat het zin zou hebben?
DRM zuigt hard... had ac2 gekocht.. ben je lekker aan het spelen.. is opeens je verbinding weg. |:( Ik ga dit spel dus echt links laten liggen. Echt zoon bagger he. Ze bevorderen het downloaden van dit spel op deze manier.

Voor mij geen games die wat deze DRM technieken gebruiken.
Geld terug eisen, beste direct van Ubisoft. Ze leren het anders toch nooit.
Tja dat was natuurlijk een keer te verwachten, en dat is ook meteen de reden dat ik weiger spellen met dit soort stomme beperkingen te kopen. Dat ze verplichten om voor een online spelletje een verbinding met de server te hebben is logisch, en het is ook logisch dat er wel eens problemen kunnen zijn met de servers ( Al moet dit natuurlijk wel minimaal zijn ).

Maar het is gewoon van de zotte dat een singleplayer spelletje of een LAN game niet meer werkt omdat er toevallig wat problemen bij EA zijn.

Ik neem aan dat de beveiliging al lang gekraakt is, en dat de mensen die C&C4 illegaal spelen er totaal geen problemen mee hebben. Dus het is weer eens een punt voor de piraterij, die leveren immers een beter product dan de leverancier zelf.

Ik vind ook dat piraterij aangepakt moet worden, maar ik ben nog steeds van mening dat dat niet moet gebeuren door je betalende klanten te controleren en limiteren.

Het is sowieso absurd dat je een spelletje niet off-line kan spelen. Het komt echt wel eens voor dat je geen internet hebt ( Op vakantie met je laptop/Storing internet/Etc. )

[Reactie gewijzigd door Woy op 24 maart 2010 11:19]

Ik heb het spel gekocht en ik speel alsnog de 'illegale' versie simpelweg om dit soort dingen.
Door 't spel toch te kopen (terwijl je de illegale speelt) beloon je dus de speluitgever alsnog voor hun DRM...
Inderdaad, wat je beter doet is deze illegaal spelen en dan binnen een jaar of zo, in promotie deze kopen.
En door 't spel toch te downloaden, kunnen de uitgevers aantonen dat het downloadpercentage hoger wordt en kunnen ze hun DRM rechtvaardigen en nog erger maken. :(
Zoals ik elders al las zit er waarschijnlijk inderdaad ergens een clueless iemand te denken straks "hee er zijn 150.000 verkocht en er zijn 2 miljoen illegale versies in omloop. Laten we nog meer DRM erop doen dus!" Maar uiteindelijk krijgen ze het wel door hoop ik. Het beste is denk ik zelf gewoon stemmen met je portemonnee (oftewel het spel dus niet kopen).

DRM is defective by design. Het enige effect wat het sorteert is dat mensen die het spel gewoon netjes kopen met rotzooi komen te zitten. Piraten spelen het lekker zonder CD en zonder netwerkverbinding. Als je dus betaalt voor dit soort games met dit soort DRM dan heb je een slechtere game ervaring als mensen die het illegaal verkrijgen. Lekker bezig. Beetje hetzelfde verhaal als een DVD die je koopt waarbij je eerst 5 minuten door voorfilmpjes en beschuldigingen van diefstal heen moet kijken die je niet door kan spoelen...
is dit nou nieuws? het zijn maar 4 spelers... :o :P
Maar dat is toch meteen de hoeveelheid mensen die het spel gekocht hebben... :-p
Uhm, met andere woorden, als ik C&C4 zou kopen, deze installeer op mijn Laptop, dan zou ik het niet kunnen spelen als ik bijv. ergens in buitenland in een internetloos hotel zit ? 8)7
Of hebben ze wel zoals Steam een 'offline' optie ? Zoniet, dan is dit toch wel een draak van een DRM, en voor mij dus een reden om het spel niet meer te kopen.
Nee. het is gewoon niet mogelijk om het spel te spelen zonder internet. Er is ook geen Offline optie zoals in Steam. Erg vervelend als je onstabiel internet hebt.
Niet alleen vervelend, het slaat alles.

Vroeger was een internetverbinding (of lan verbinding zelfs) alleen noodzakelijk om online te kunnen spelen.

We gaan gewoon achteruit in de tijd mensen.

Het aller triest is nog wel dat die vuile idioten van spelletjes makers waarschijnlijk niks van al onze (PC gamer) klachten aantrekt omdat ze toch veel meer van console spellen verdienen en deze klanten zijn allemaal brave hersenloze lammetjes die zonder pardon accepteren wat ze voorgeschoteld krijgen.

Noem het wat je wilt, maar je weet dat het waar is.
C&C4 ook al? en we hadden al CoDMW2 en BFBC2 met verbindingsproblemen!
Wat is er toch in de game-industrie aan de hand dat de toptitels de laatste tijd met problemen op de markt worden gebracht?! Ik wou dat ik het kon doorgronden.

... en nog steeds worden de miljoenen requests om dedicated servers genegeerd!!!
Het lijkt echt of de game-industrie het plan heeft getrokken om die-hard gamers uit te roeien, de community is al om zeep geholpen, nu de overgebleven individuals nog ... zo lijkt het.

Bah !
BFBC2 heeft gewoon dedicated servers hoor. Bovendien zijn met de R7 server-release de connectieproblemen grotendeels opgelost :)

Tis ook niet zo verwonderlijk als het spel al 2,3 miljoen keer verkocht is en EA zelf meldt dat er nu 150.000 mensen tegelijk online kunnen spelen alsof het een hele prestatie is.
Dat is natuurlijk nog steeds veel te weinig.
vraag me af wat er gaat gebeuren als de stekker uit de server gaat. Is dan alleen multi player offline of kan je gewoon het spel de prullenbak ingooien?
Als ze de stekker uittrekken uit de DRM servers is het spel onspeelbaar. Of er zou een patch gereleased moeten worden die de drm onschadelijk maakt. Dat onschadelijk maken van de DRM kan nu ook al met een niet zo legale onofficiŽle patch.
Dan kun je hem gewoon dumpen in de trashcan :Y want je moet een internetverbinding hebben en die is er dan niet meer, wat voor mij dan ook totaal onbegrijpelijk is, is dat mensen er uberhaupt nog instinken om zo'n spel te kopen, dat getuigd van een dommer dan stom mentaliteit. :Y

[Reactie gewijzigd door Athalon1951 op 24 maart 2010 11:48]

Die houding vind ik persoonlijk onzin. Als jij 40 of 45 euro betaald voor een nieuwe game mag je ook verwachten dat het spel op zijn minst gewoon goed werkt.
Lekker genuanceerde mening heb je. Mensen verwijten dat ze dommer dan stom mentaliteit hebben. Denk je wel na voordat je dit soort lompe opmerkingen plaatst?
Niet iedereen heeft zoals jij niets beters te doen dan alle specs tot in den treuren lezen. Mensen zien een nieuwe C&C titel en denken leuk cadeautje. Mensen kopen via een webshop waar deze eis helemaal niet op staat.
Zoals voorspelt graaft deze DRM implementatie zijn eigen graf. Eerst AC 2 en nu C&C 4. Eens kijken hoe lang het duurt voordat ze de implementatie wegpatchen en het hele idee overboord gooien.
zolang de games verkopen zal drm worden toegepast..
Ik hoop dat ontwikkelaars en uitgevers weer snel afstappen van het online drm concept. Als ik een product koop is het mijn eigendom en heeft de maker ervan er niets meer over te vertellen. Ik snap dat ontwikkelaars willen voorkomen dat er illegale spellen rond zwerven, maar vind dit wel heel extreem. Het is een beetje als een auto kopen waar een gps in zit zodat de bouwer weet waar de auto zich bevindt.

Ik geloof ook dat het een race is die nooit gewonnen kan worden. Je kan het hackers moeilijker maken een game te kraken zodat het illegaal gespeeld kan worden, maar dit is wel heel extreem. Buiten dat vinden hackers er toch altijd wel een weg om de beveiliging heen en is het alleen maar geld verspilling en levert het een hoop gezeur op.

Verder heeft niet iedereen die gamed altijd een constante internet verbinding waardoor je die spelers buitensluit.
Sterker nog, de game was binnen 1 dag gekraakt. Dan kan je je gewoon afvragen wat het nut van het hele DRM systeem is als het toch niet beschermt tegen illegale kopiŽren.
Volgens mij is het een bekend probleem dat de server van EA niet altijd werken zoals ze zouden moeten...
Bij de release van Bad Company 2 hadden ze er ook een potje van gemaakt ja, ik heb ongeveer een week lang het spel niet tot nauwelijks kunnen spelen.

Inmiddels is alles netjes opgelost en werkt het prima, dus nu geen klachten meer.
Desondanks is het wel erg slordig dat het zo van start moet gaan.
En dan vragen ze zich af waarom het spel niet gekocht wordt. Ik heb hem trouwens helemaal niet, maar met zulke berichten keer op keer download je hem, dat werkt veel beter meestal. Geen last van DRM etc etc.
**** Niet direct gerelateerd aan het artikel, maar een reactie op Kvinp. ****

Weet je waar de DRM vandaan komt? Dit is onstaan nu juist door de illegale verspreiding van games. Ontwikkelaars gaan zich steeds meer naar steeds ingrijpendere beveiliging wenden of kiezen ervoor om bepaalde games niet meer op een bepaald platform te releasen.

Zo was er laatste te lezen op de frontpage dat er een bepaald spel voor de Nintendo DSi niet naar europa/benelux komt, omdat men niet verwacht de kosten er uit te kunnen halen vanwege de illegale copien die er gemaakt worden op de R4 kaartjes.

De Pc heeft tegenwoordig ookal regelmatig last van het feit dat games vanaf een console geport worden naar de PC, wat als nadeel heeft dat de mogelijkheden van de Pc niet worden benut. Daarnaast komen de Pc varianten van deze games ook later op de markt dan de console tegenhangers.

edit: spelfout gecorrigeerd.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 24 maart 2010 13:04]

Ik kocht vroeger echt alles gewoon legaal, want dan had ik een mooi doosje en boekje.
Thuis staat een mooie vitrine met daarin alles tentoongesteld, mooi om te zien.
Maar... de laatste tijd ben ik juist weer alles aan het downloaden.
-Sacred 2 werkt niet meer want ik heb het te vaak geinstalled. Moet nu elke keer voor een install met een of ander nummer bellen (wat alleen op kantooruren bereikbaar is) voor ik mijn spel kan spelen.
-Mass Effect 1: precies hetzelfde. Of ik even naar EA wil bellen want ik heb tevaak geinstalled.
-GTA4: voor ik hier mee kan spelen moet ik op 6 verschillende dingen inloggen. Toen ik de game installeerde was ik eerst een uur bezig met accounts aan te maken om maar te kunnen installen!
En zo heb ik meer games die ik legaal gekocht heb, maar niet meer kan spelen (behalve als ...)
Ik heb er genoeg van. Ze zoeken het maar lekker uit met hun DRM.

Mass Effect 2 heb ik gedownload, en het werkt zoals vroeger mijn DVD's werkten.
CC4 wilde ik ook kopen, maar ik koop het niet want EA is een bedrijf wat over 2 jaar de stekker uit hun servers trekt (hebben ze met Earth and Beyond ook gedaan) en dan heb je dus NIKS meer aan je spel. Ik download de illegale versie wel want die doet het tenminste nog over 10 jaar (net als Red Alert het nu ook nog doet).

Dus: ik was een zeer tevreden klant die alles kocht, maar dankzij de DRM en de gevolgen daarvan ben ik gaan downloaden. Als ze alle DRM er weer af halen koop ik de games gewoon weer in de winkel.
Misschien ben ik de enige die er zo over denkt.
Ik doe nu precies hetzelfde.
Met als misschien klein verschil dat ik het spel alsnog koop als hij echt goed is, de makers hebben immers goed werk afgeleverd.
Ik heb enkele spellen nu nog gekocht hier liggen, allemaal multiplayer. De reden daarvoor is dat ik niet online wil moeten zijn voor de singleplayer om meerdere redenen: privacy, afhankelijkheid etc. Ook had ik problemen toen ik voor het eerst mijn legale Bad Company 2 wilde gebruiken: ik het moeten bellen om een account aan te laten maken, diep triest dat DRM piraterij alleen maar blijkt te stimuleren op deze manier.
OT:
(hebben ze met Earth and Beyond ook gedaan)
Was overigens wel een verschrikkelijk gaaf spel voor die tijd ;) was ook vervent speler destijd ervan
OT:
Galileo server hier, speelde altijd als Merquise (de enige gifgroene Progen Warrior) en mijn verkoopbitch was Releena :)
Ah die goeie ouwe tijd!
Ik ben het met je eens mbt het eruit trekken van de servers, maar er is wel een verschil tussen een multiplayer-only game en deze. Ik mag aannemen dat wanneer de DRM -servers uit de lucht gehaald worden voor deze game, dat ze dan ook een patch beschikbaar stellen waardoor je gewoon normaal kunt doorspelen. Doen ze dit niet, dan zie ik toch zeker rechtzaken aankomen...
En laat dat nou net de rede zijn dat ik geen PC spellen meer koop (behalve op steam dan, want dat werkt gewoon goed en betrouwbaar... in meeste gevallen iig).

Ik ga dus spelletjes producenten ECHT geen geld geven voor slechte console -> PC ports, ik weiger het.

Als zij het niet belangrijk genoeg vinden een GOEDE PC versie te maken en daar tijd in te steken, dan vind ik het ook niet belangrijk genoeg om mijn geld in hun zakken te steken.

Laat ze maar eens heel snel kapot vallen!

Als je denkt dat mijn mening te extreem is, besef je dat ik GTA4 voor de PC via steam gekocht heb en er volle retailprice voor betaald heb.

Nee, wat jij zegt is zeker niet helemaal waar.

Als ik een spel download, het speel, en het heel leuk vind, dan koop ik het.
Dit gaat vooral op met spellen die leuke multi-player hebben, maar als de singleplayer echt heel goed en vermakelijk is zal ik hem ook kopen. Maar GOH raad eens wat?
Zulke spellen zijn er tegenwoordig niet meer voor de PC!
Nouja, de 'leuke MP spellen' dan in ieders geval.

Ik heb Mass Effect 1 en 2 nog wel gewoon netjes via steam gekocht en dat zijn toch echt single player spellen.

Maar multiplayer zoals het HOORT op de PC bestaat niet meer en is dood.

Vind je het dan heeel erg raar dat gamers niet meer PC spellen kopen? Waarom zou je!

Ik heb CoD4 origineel gekocht, maar CoD4 MW2 ga ik dus toch echt niet kopen hŤh.
ik heb ALLE C&C spellen inclu RA3 origineel, en alle spellen voor C&C3 heb ik zelfs DUBBEL origineel, maar C&C4 ga ik dus echt niet origineel kopen.

Ik download hem wel lekker, speel de single player campaign om het einde van het verhaal te zien, en dan verwijder ik die hoop troep weer.

-trieste 'matchmaking' p2p multiplayer voor FPS.
-Deze 'online DRM' onzin.
-slechte kwaliteit console ports die je het gevoel geven alsof de game producenten gewoon zonder schaamte hun middelvinger opsteken naar iedereen die op een PC spelletjes speelt.

Oh nee, er zijn meer dan genoeg redenen om niet te betalen voor PC spellen.
Ayporos, ik begrijp je volkomen, maar het is toch onstaan bij het illegaal verspreiden van games. Iemand merkt inderdaad ook op dat de industrie geen goed onderzoek doet hoeveel schade zij daadwerkelijk ondervindt, kan ik ook helemaal volgen. Aangezien de cijfers de wel gepresteerd worden volkomen uit de lucht lijken te vallen.

Maar als je stug vast houdt aan het NIET betalen voor games, dan zullen er uiteindelijk ook geen games meer verschijnen en dat geldt voor elk platform waar games gecopieerd worden.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 24 maart 2010 13:24]

Dat argument wordt nu al gebruikt sinds de cbm64 en nog steeds worden er spellen uitgebracht, zelfs de grootste rotzooi nog. Dat publisher niet snappen dat consumenten hier niet op zitten te wachten is de reinste struisvogel politiek, dit heeft met absolute controle te maken en IMO niets meer met kopieerbeveiliging.
Blijkbaar zit de consument hier dus WEL op te wachten want ze spelen het gewoon.. Als men hier niet op zat te wachten dan speelde ze het dus ook niet... maar blijkbaar ben jij niet intelligent genoeg om dat te realiseren..
Maar als je stug vast houdt aan het NIET betalen voor games, dan zullen er uiteindelijk ook geen games meer verschijnen en dat geldt voor elk platform waar games gecopieerd worden.
Ik hou stug vol geen games te kopen die restrictieve DRM bevatten in de hoop dat deze DRM dan verdwijnt. Ik heb de laatste jaren dus al heel veel toptitels links laten liggen (nee ook niet gedownload). Aangezien mijn 'budget' gelijk bleef is dat geld naar verschillende indygames gegaan en naar maatschappijen die (nog) niet zo ver doorgeschoten zijn en hun klanten nog niet schofferen.

Dat die 'grote mannen' met hun DRM maar een end weg l*llen, ze hebben het aan hunzelf te danken dat ik niet meer bij hen afneem. Er zijn nog altijd alternatieven genoeg.
Misschien moet jij eens de historie eens bekijken van DRM. DRM wordt niet gebruikt tegen piraterij maar om de 2e-hands markt om zeep te helpen.

Supreme Commander 2 is een goed voorbeeld, je kan het niet spelen zonder het aan je Steam account te koppelen. En hoe denk jij je Supreme Commander 2 te verkopen nadat jij klaar bent met spelen? Juist... niet!

Of wat denk je van Spore met het beleid van max 3x installeren en met hoge uitzondering 4x... daarna.. jammer dan, koop maar een nieuwe versie...

Muziek.. vroeger kocht je een CD die je overal eindeloos kon afspelen... nu? DRM... je kan um alleen afspelen op de PC waar het gekocht is en als het bedrijf ermee stopt, stopt je muziek er ook me..

Boeken.. Amazon bedenkt dat het boek toch niet verkocht mocht worden en trekt de licentie in.. weg aangekocht boek van je apparaat!!

Ik ben zelf software ontwikkelaar en weet maar al te goed hoe het voelt als die piraterij... maar ze misbruiken de term piraterij om een nieuw bedrijfsmodel in te voeren. Ben er gewoon kwaad over!!
komt een ander ding dan om de hoek kijken: Waarom vindt jij dat jij je game moet kunnen verkopen nadat je het gespeeld hebt?

Helaas is doorhet verleden DRM gewoon nodig.. Het is helaas de mentaliteit van mensen waar het probleem ligt, en publishers moeten iets doen om toch nog hun kosten en winst zien te krijgen.

Helaas zijn dus de mensen die wel netjes hun spullen kopen weer de pineut door al dat gajes dat maar blijft 'jatten'..
Helaas is doorhet verleden DRM gewoon nodig..
Jaja, het is nodig en nuttig, het lost het probleem op, het is niet irritant, en het heeft niets met wederverkoop te maken. Net zoals kopieerbeveiligingen al jarenlang super werken. Not! Maak dit de kat maar wijs!

Het ligt stukken eenvoudiger. Je koopt een licentie om iets te mogen gebruiken. Die licentie moet je door kunnen verkopen. Wederverkoop. Dus je zou een licentie los moeten kunnen koppelen van een account (bijvoorbeeld een Steam of iTunes).

Als ik een LP koop en ik hoef 'm na een maand niet meer dan verkoop ik deze. Hoewel de kwaliteit van de drager van invloed is op de verkoopprijs (kwaliteit) is dit mogelijk. Voor mij een mooi voorbeeld want ik spaar bepaalde muziek welke vaak enkel op LP is uitgebracht.

Als ik appels op mijn boerderij heb groeien en ik heb er wat over dan verkoop ik deze. Alweer kan de kwaliteit verschillen omdat appels niet eeuwig houdbaar zijn, en natuurlijk zijn er diverse soorten en maten. Overigens kun je appels ook langer houdbaar maken door ze te laten drogen (freeze dry of dmv heat).

Bij digitale content kan men de drager tegenwoordig goedkoop vervangen hetgeen voordelen zou moeten bieden. Een CD, DVD of HDD is immers zo vervangen, en content in de vorm van patches of extras is snel binnengehaalt. De kwaliteit van dragers is het probleem dus niet, en indien het schaars is geworden of er een online reputatie aan verbonden is kan men het zelfs extra duur verkopen.

Toen ik een spel kocht in de jaren 90 zat er een CD bij ter authenticatie, samen met een CD key. Deze CD tesamen met CD key kan ik doorverkopen zodat iemand anders het spel kan spelen. Nou is de CD ter authenticatie een wassen neus (een CD key is kinderlijk eenvoudig te reverse engineeren) vandaar dat dit niet werkt. Vandaar dat men online de authenticatie wil voltrekken, en de servers wil centraliseren (zoals WoW doet) of kosten besparen op servers via P2P (zoals MW2 doet) met de tracker centraal (om controle te houden). Controle is het sleutelwoord van DRM.

Wat wil het geval. Ik ben fanatiek WoW speler, en de servers lagen er vanochtend uit ivm patch 3.3.3. Heb ik voor de grap even CoD6/MW2 gestart. En ja hoor, weer het zelfde probleem als 3 maanden geleden: irritante lag. Geen vooruitgang met CoD4/MW1 wat ik niet meer zo leuk vind omdat het limited is tov CoD6/MW2. Geef mij dan maar WoW. Ik betaal iedere maand, maar heb wel een leuke, stabiele community en het spel word doorontwikkelt. Toegegeven, Classic heeft een opknapbeurt nodig omdat het saai is om te lvlen maar dat is men van plan via Cataclysm. CoD4/MW1 is minder massaal dan WoW, maar je kon in ieder geval zelf je groepje vormen zoals bij WoW, en bijvoorbeeld tactical mods spelen, terwijl je voor beide moet betalen voor CD key anders werkt het gewoonweg niet goed en kun je geen clanwars ed. doen. Wil je dus enigzins serieus aan de gang dan moet je het spel kopen.

Aangezien ik CoD6/MW2 niet meer speel zou ik het spel best willen verkopen. Heb ik een maandje gratis WoW plus al mijn vrienden die FPSen nog steeds af en toe CoD4/MW1. Ik vind echter de wapens & perks bij CoD6/MW2 een leuke verbetering die ik bij CoD4/MW1 dan weer mis.
Vanuit de ogen van de publishers neem je een licentie op hun software en als service leveren zij die op een cd/dvd. De licentie is niet overdraagbaar en dus mag je hem niet overdragen. Daarmee is het in hun ogen dus net zo illegaal om tweedehands games te verkopen als een game te downloaden.
Enig verschil tussen Cnc4 en Supcom 2:
- Supcom 2 verkoop je niet, supcom 1 gaat nu namelijk ook alweer 3 jaar mee en TA werd daarvoor ook nog eens gespeeld
- Ik heb meer vertrouwen in Steam dan in de servers van EA die straks unplugged worden bij Cnc5
Ik ben het verder met je eens hoor, die crap die ik nu allemaal weer moet installeren voor Dow2: Chaos Rising is niet normaal, Steam + Windows Live... Dat zou niet nodig moeten zijn. Ook vind ik het jammer dat de Lan support nu geschrapt wordt in games, ik vond het sowieso al flauw dat je een game niet (zoals vroeger) met een cd in 1 pc op meerdere pc's in het netwerk tegen elkaar kan spelen, zo heb ik Company of Heroes 3x gekocht |:( .

[Reactie gewijzigd door poepkop op 24 maart 2010 22:50]

en xbox spellen staan niet online??
de PS3 heeft nog mazzel door de bluray dvd's, vrijwel niemand heeft nog zo'n brander.
Maar zodra die mainstream word is het daar ook mee afgelopen.

Ik wilde assassins creed 2 kopen, netjes legaal zoals deel 1. Heb ik niet gedaan vanwege de DRM. Nu speel ik hem helemaal niet. jammer dan.
Ik stond ruim een uur in de rij vorige week in Utrecht opde Oude Gracht Freerecord shopvbij de meet & greet voor C&C4, de acteur die Kane speelt was daar namelijk en je kon de game kopen en laten signeren.

In de tijd dat ik daar wachtte om naar binnen te kunnen raakte ik in gesprek met andere mensen en natuurlijk wat herinneringen ophalen over de vroegere games. Het gesprek kwam op DRM, iemand wist me te vertellen hoe en wat de DRM op deze game inhoudt en uiteindelijk besloot ik, na ruimt een uur in de rij te hebben gestaan, dat ik de game helemaal niet meer wil hebben eigenlijk. Je kan je game na het uitspelen ervan niet eens uitlenen of verkopen want je zit aan een account vast die niet overdraagbaar is (wordt nog wel een rechtszaak denk ik).

Een korte beschrijving van de game en de DRM is hier te vinden:
http://arstechnica.com/ga...mand-conquer-4-review.ars
Verdict: Skip
http://arstechnica.com/ga...mmand-and-conquer-drm.ars

Inmiddels heb ik ook eergisteren een gekraakte versie rond zien zwerven op een torrent site, geen scene release overigens. Er zit een patch bij die de server emuleert en ik las dat mensen die hem hebben gedownload zeggen dat het werkt: SPiRE v2 Crack.

Ik was altijd een groot fan van de serie, ik stapte over van de eerste Dune game naar C&C, de Red Alert series waren mijn favoriet maar Renegade vond ik ook gaaf. De C&C serie was ťťn van de zeer weinige games die ik ongezien kocht maar ik hou het nu voor gezien. De game was zelfs verantwoordelijk voor mijn PC upgrade gedrag, dat gaat nu dus ook minder worden..

Vroeger had je games zonder DRM vorm, daarna kreeg je wat meer online mogelijkheden en werden serials geÔntroduceerd, zonder geldige serial kon je niet online spelen. Het was dus noodzaak om een valid serial te hebben.

Ik weet nog wel dat ik op een zaterdag middag thuis kwam met een nieuwe game en ik er tijdens de installatie achterkwam dat het kaartje met de serial niet in de doos zat en ik hem niet eens kon installeren. Ook was dan de winkel natuulijk al dicht..

Ik vond dat destijds al erg vervelend maar je raakt er aan gewend. Het houdt echter wel een keertje op natuurlijk en de enige manier om als consument dat te laten blijken is om je support in te trekken (en dus minder omzet voor de uitgever). Helaas is ook dat nu niet meer een optie aangezien er enorm veel gedownload wordt..
Want? De PS3 is namelijk nog steeds niet 100% gekraakt. Het wel of niet hebben van een BR brander is irrelevant.
Maar vrijwel alle DRM wordt direct gekraakt, terwijl het wel nadelen biedt voor betalende klanten. Je kunt je dus afvragen of het wel een oplossing is voor piraterij.
Ik zeg ook niet dat het een oplossing is, maar ontwikkelaar zullen wel steeds meer naar drastischere maatregelen gaan grijpen, tot op het punt dat het niets meer opleverd en dan zal men niet meer voor Pc ontwikkelen. (wat erg jammer zou zijn)

Wat dat betreft vindt ik de MMO(RPG)'s waar je gewoon abo. kosten betaald ook een goed concept, bijvoorbeeld een World of WarCraft is niet illegaal te spelen.
Wat EA had moeten doen is de single-player campain kort houden en WEGGEVEN als demo en training voor de (betaalde!) multiplayer.

Het is dan (zoals bij WoW) best te doen om de officiele servers veel aantrekkelijker te houden dan de rogue servers. Rankings, chat, guilds, tournooien etc etc...

Dit is toekomst van PC gaming want dit is het model waarbij piraterij geen (groot) probleem is.
Er zijn er die het niet willen begrijpen he.

Ik, en velen met mij, interesseren ons niet in multi-player!!
Maar jullie worden wel geÔnteresseerd zodra de singleplayer geen ruk meer voorstelt :p
Maar jullie worden wel geÔnteresseerd zodra de singleplayer geen ruk meer voorstelt :p
Nee.

[Reactie gewijzigd door T-CM11 op 25 maart 2010 09:52]

@SuperNull: Maar dan ga jij ervanuit dat elke game geschikt is voor multiplayer.. tja dat jij multiplayer leuk vindt is leuk voor jou, maar ik speel liever gewoon lekker in mijn uppie.. Juist dingen als ranking/trophies/achievements interesseren mij helemaal geen bal en vindt het juist belachelijk dat je die dingen moet halen om bv extra dingen te kunnen krijgen.
@T-CM11, @SuperDre
Ik snap best dat de SP campain belangrijker is voor velen. Ik zeg alleen dat we niet in wonderland leven waar alles mogelijk is.

Hoe zorg je dat je dat de gamer just meer gemak heeft aan zijn legale kopie in plaats van minder? De enige manier die ik gezien heb, is een goede officiele MP omgeving.

Echter, DRM op SP is gewoon hopeloos en zal hoe langer hoe minder door de beugel kunnen. Net zoals met met muziek en film.

Dit betekend dat de goede SP games zullen verhuizen naar (indy) uitgevers die besloten hebben zwakke (of geen) DRM te gebruken en/of naar 100% gesloten platformen zoals de PS3.
Dit betekend dat de goede SP games zullen verhuizen naar (indy) uitgevers die besloten hebben zwakke (of geen) DRM te gebruken en/of naar 100% gesloten platformen zoals de PS3.
Dan is dat maar zo. Indie of retro zal het worden / MP, console, of DRM zal het niet worden.

Ik ben niet zo thuis in de indie-markt, maar ik heb zo de indruk dat het momenteel nog voornamelijk casual games zijn. (misschien omdat ze in dat genre nu nog het minste concurrentie hebben van de grote uitgevers)
"bijvoorbeeld een World of WarCraft is niet illegaal te spelen."
!= true
De private servers zijn natuurlijk lang niet de spel beleving die de legale WoW biedt, en elke update op WoW zorgt natuurlijk voor errors op de private servers, en als het dan geen errors zijn, dan missen ze gewoon extra functionaliteit.

Volgens mij klopt het verder wel wat Dune zegt, het concept van WoW mbt tot beveiliging zit erg goed in elkaar, met als reden wat ik hierboven al aangeef, ja het is te spelen, maar de legale manier van spelen is zoveel aantrekkelijker gemaakt, dat je liever daar voor kiest dan voor een karige private server.

Ik zag het ook al aan de nieuwe FM2010, dat spel is niet te spelen zonder disk, maar ik ben nu eenmaal niet zo zuinig op mijn schijfjes. DTM3 en nu ook Grid geeft vaak errors, ondanks dat ik ze gewoon in case terug stop. Het kan niet zo zijn dat je een spel koopt met zoveel voorwaarden waar je soms niet aan kan voldoen. Als je betaald hebt, is het van jou en dan moeten ze ophouden met verifieren. Constante verbinding met internet voor single player is natuurlijk te gek voor woorden.
Bij het installeren van FM2010 krijg je de keuze tussen een installatie met steam of zonder steam. Kies je zonder steam heb je inderdaad de cd nodig elke keer je speelt, installeer je met steam heb je hem niet meer nodig. Is toch een mooie keuze?
leg uit (is geen kritiek, wil het graag gewoon weten)
Joh het is gewoon via dwaling logica een lap excuus wat straks terzijde geschoven wordt en dan is het over en uit met PC games all together..
Dan zeggen de uitgevers we hebben het geprobeerd, er veel tijd en geld in gestoken..
Dan weten jij en ik ondertussen dat ze er gewoon doelbewust met de pet naar gegooid hebben met gebruikmaking van allemaal averechts werkende rotzooi zoals DRM.
Joh het is gewoon via dwaling logica een lap excuus wat straks terzijde geschoven wordt en dan is het over en uit met PC games all together..
Ik denk dat als de games (for Windows) wegvallen Microsoft met een groot probleem zit. Weliswaar mede door henzelf opgezet, maar toch...

En voor de klagers met verbindingsproblemen: Had het spel dan niet gekocht! Je wist waar je aan begon.

@Dune:
Weet je waar de DRM vandaan komt? Dit is onstaan nu juist door de illegale verspreiding van games.
Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar het klopt in ieder geval niet. Copyprotections bestonden al ver voor de computergames, en die zijn goed om illegale verspreiding tegen te gaan. DRM is er om JOUW rechten af te pakken en aan de uitgever (in dit geval EA) te geven. DRM komt dus van machtsgeile mannetjes die je rechten met voeten treden en controle nemen over jouw persoonlijke zaken, ben er maar blij mee.
Ik denk dat als de games (for Windows) wegvallen Microsoft met een groot probleem zit. Weliswaar mede door henzelf opgezet, maar toch...
Als ze er zo om geven, verklaar mij dan eens waarom die site van ze in elkaar lijkt geflanst door een zolderkamer-piloot met frontpage? Windows Live is in mijn ogen een waardeloos platform.
En DRM maakt idd veel kapot, fatsoenlijk lannen zit er met supcom 2 ook niet meer in.
@w4zige
En voor de klagers met verbindingsproblemen: Had het spel dan niet gekocht! Je wist waar je aan begon
Niet iedereen leest tweakers of gerelateerde sites. Die mensen hebben steam o.i.d. zien C&C schaffen aan en het werkt niet.
Persoonlijk vind ik dat die mensen gewoon terug moeten naar de winkel met de melding :"Doet het niet ik wil een nieuwe of mijn geld terug"
Persoonlijk vind ik dat die mensen gewoon terug moeten naar de winkel met de melding :"Doet het niet ik wil een nieuwe of mijn geld terug"
Dat kan dus ook niet ivm de DRM, je kan de koop niet ongedaan maken. Leuk he dat in europa onze europese regels niet meer van kracht zijn.
En daarom wordt er dus steeds naar ingewikkeldere DRM gezocht, als bv de DRM door de hele gamecode verweven zit dan wordt het heel lastig om het spel helemaal te kraken zonder de hele game opnieuw te moeten schrijven.
Persoonlijk vindt ik het ook rottig dat er dit soort DRM op zit, maar ik ben wel nuchter genoeg om te begrijpen waarom het nodig is..
Weet je waar de DRM vandaan komt?
Ja, voor een groot deel uit de illusie dan men verkopen misloopt.
Het is geen illusie.. want door de DRM kun jij niet even een kopietje maken van de game van je buurman (ja je kunt een illegale versie downloaden, maar hou er wel rekening mee dat deze vaak vol met trojans/virussen zit (ik zeg vaak, ook zijn er natuurlijk versie te krijgen zonder))..
Het is bij games al meer dan genoeg aangetoond dat men werkelijk verlies lijdt (hoe kun je overigens beweren dat het niet zo is als er miljoenen illegale kopieen gebruikt worden).
Hele gebeuren met trojans/virussen heb ik persoonlijk nog nooit meegemaakt en is naar mijn mening een hoop bangmakerij.
Ben jouw exacte opmerking ook tegen gekomen op de site van Brein, wat die gedachte nog eens extra versterkt.

Overigens ga je aan het feit voorbij dat iemand die iets download, het niet perse had gekocht als hij het niet had kunnen downloaden.
Het is geen illusie.. want door de DRM kun jij niet even een kopietje maken van de game van je buurman
Ja en? Dat betekend nog niet dat ik het spel gekocht zou hebben. En dat is de illusie.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 24 maart 2010 22:02]

(ja je kunt een illegale versie downloaden, maar hou er wel rekening mee dat deze vaak vol met trojans/virussen zit (ik zeg vaak, ook zijn er natuurlijk versie te krijgen zonder)
Hangt van de betrouwbaarheid van je bron(nen) af. Daarnaast, hashes ed. helpen ook, en je moet natuurlijk niet torrents op je Windows desktop gaan downloaden waar je ook je bankzaakjes op doet.
Weet je waar de DRM vandaan komt?
Uit de ongeÔnformeerde krochten van de media-conglomeraten.

Zonder goed onderzoek te doen zijn ze begonnen met het bestrijden van iets waar ze niets van wisten. Hierna zijn de bestrijdingsmiddelen steeds krachtiger geworden en is er nog steeds geen goed onderzoek gepleegd. De middelen zijn inmiddels zo krachtig dat ze voor betalende klanten ernstige bijwerkingen hebben. Zelfs zo krachtig dat potentiŽle klanten worden geweerd.(Geen internet = geen mogelijkheid tot aankoop)

Ze weren dus klanten omdat ze ergens anders mogelijk klanten verliezen. Zie hier de DRM-gekte.
Zonder goed onderzoek te doen zijn ze begonnen met het bestrijden van iets waar ze niets van wisten.

En jij weet het beter dan zij natuurlijk.. jaja.. Blijkbaar kun jij totaal niet nadenken over het werkelijke verlies (tja jij vindt dat ze teveel verdienen, maar het is een commercieel bedrijf).
de reden die jij aanhaalt voor de DSi lijkt meer drogreden te zijn dan op waarheid gebaseerd; de verkoop van DS games in de benelux is zo laag omdat men de kosten hier niet laag genoeg kan houden en dezelfde games voor de helft van de prijs in UK/ander buitenland goedkoper kan worden besteld. Engelstalig is dan voor de meeste Beneluxers ook geen probleem.

En ja DRM, als je het mij moeilijker maakt om een betaalde game te spelen, dan word de toegevoegde waarde aan het produkt natuurlijk alleen maar minder, niet meer.
Ga nou niet een Ridder proberen te spelen.

Ja, een spel downloaden is stout. Weet iedereen maar wat ga je er aan doen? En aub niet te hard roepen dat het de game industry sloop want die groeit jaarlijks met miljarden. Kijk anders maar even naar MW2... KASSA!!

Toen Sony het nodig vond om een rootkit te installeren was voor mij de grap compleet. DRM is voor boeven. Als je wil zorgen dat mensen het spel kopen raad ik gewoon aan om een platform als steam te gebruiken waarbij multiplayer van spelen zonder legale key erg moeilijk wordt gemaakt.
Je vergeet alleen dat de winst die MW2 maakte het verlies van een boel andere games goed moest maken.. En wat als er in de totale industrie miljarden winst wordt gemaakt (dat is overigens maar een paar miljoen per publisher), het is een commerciele instantie en als er geen kans op winst zou zijn, dan zou er totaal geen interesse meer zijn om games te maken.. Als je afhankelijk voor games zou moeten zijn van die paar hobbyisten die ook daadwerkelijk hun game afmaken dan zou je lang kunnen wachten tot je eindelijk weer eens een game kunt spelen die leuk en 'lang' duurt...

En Steam is dus volgens jou geen DRM? weet jij dat steam dus ook jouw systeem doorploegt, en ook gegevens over jou spelgedrag (van steamgames) doorpompt naar de servers van steam? en dan praat jij over een rootkit van sony die langgeleden bij enkele CD's meegeleverd werden wat uiteindelijk ook geen probleem was maar meer een opgeblazen hype..
Ja het houd zichzelf in stand. De gamers klagen over DRM, de makers van DRM klagen over downloaden.

De gamers klagen over slechte ports die laat uit komen. De makers klagen over downloaders op de PC.

DRM is gewoon een veel te dure, mislukte ontwikkeling die downloaden niet verminderd. Eerder het tegenover gestelde.

Dat wil niet zeggen dat downloaden van games goed of fout is, maar wel dat de industrie te veel geld heeft weggegooid (en nog steeds weggooit) voor iets wat niet werkt.

Zelfs WoW is te spelen zonder dat je de game koopt.
Beetje kromme redenatie imho. Als ze troep blijven maken koop ik het sowieso niet, al zou ik het niet kunnen downloaden, dan nog zou ik het niet kopen. Maargoed, dit is precies zo met muziek en films. Als ze van die bfilms maken en iemand download dit, betekend het niet dat diegene het ook daadwerkelijk zou kopen als je het niet kon downloaden.

Alle beveiligingen van alle spellen/muziek cds / films worden altijd binnen notime gekraakt, als ze nou gewoon eens goede dingen zouden maken en niet van zulke complete troep en ook wat goedkoper, zouden veel meer mensen dit soort dingen kopen. Nu om C&C4 als voorbeeld te noemen, de mensen die de voorgangers ervan speelden zouden dit ook moeten kopen maar dat doen ze niet omdat het gewoon verkloot is en dan ga je het downloaden. Ze maken altijd winst als ze gewoon goede spellen uitbrengen voor een niet al te dure prijs. Misschien ben jij zelf iemand die gewoon alles koopt ongeacht of het troep is, dat kan natuurlijk ook.
jammer.. iemand corrigeren (wat al zinloos is) en vervolgens zelf fouten maken.

OT:
DRM is absoluut niet illegaal.
Hoewel de wet inderdaad stelt dat je kopieŽn mag maken van het medium, is het niet illegaal om als fabrikant je in de weg te staan.

Theoretisch zou het misschien wel kunnen zijn dat, omdat de fabrikant geen mogenlijkheid bied tot met maken van kopieŽn, bij verlies of schade aan het medium je een gratis exemplaar dient te ontvangen (excl transportkosten). Ik heb het hier alleen over het medium, niet de licentie.

geen spelfouten gaan zoeken, ze zittend dr vast in

[Reactie gewijzigd door Kriebelkous op 24 maart 2010 12:53]

Kleine correctie, van muziek of films mag je een thuiskopie maken, maar dit is niet het geval wanneer je spreekt over software. Bij software betaal je ook voor de licentie om het te mogen gebruiken het zal nooit jouw eigendom worden namelijk.
Volgens mij mag je de licentie niet kopieren. het medium wel.
Inderdaad je staat namelijk geheel vrij om een backup te maken van je software CD of DVD. Echter is het reproduceren van de bijgeleverde licentie niet legaal. De CD/DVD kun je vaak ook gewoon downloaden van de site van de fabrikant. Zelfs het van een torrent downloaden is niet illigaal zolang jij maar in het bezit bent van de juiste licentie codes (of deze hebt aangeschaft maar nog niet ontvangen hebt bijvoorbeeld). Het word pas illigaal zodra je kopietjes gaat maken en met cracks e.d. gaat werken.

Bij muziek en films heb je niet zo'n licentie dus is de regel dat je 1 of misschien 2 kopietjes maximaal mag maken van deze CD/DVD's. En deze mag je dan ook slechts puur gebruiken voor eigen gebruik en alleen vertonen in huiselijke kring. Zo heb je overal wel een vorm van DRM op zitten. Dit kan dus zijn met een wet of met een stuk software.

Zo gek is het opzich toch niet dat een fabrikant zijn product probeert te beschermen tegen piraterij? Nu in het geval van C&C4 is het wel erg uit de klauwen aan het lopen, maar als je eens ziet hoe enorm veel er nog gewoon games gedownload worden ipv gekocht is het alleen maar logisch. Uiteraard is niet iedere downloader een potentiele klant maar je kan niet ontkennen dat er wel een groep mensen zijn die het wel zouden kopen als het gratis alternatief niet te krijgen was.

Erg jammer dat we nu op het punt aangekomen zijn dat dit moet, want hiermee pest je ook je betalende klanten.
Klopt _Dune_, maar als je een kopie maakt, dan mag je geen beveiliging kraken en dat komt er in de praktijk dan toch op neer dat je geen DVD's kan kopieren.
Software is een uitzondering op die regel.
Zoals hier boven als is aangegeven, dit geldt dus niet voor software/games. Overigens is een DRM techniek helemaal niet illegaal, want je mag dan bv een copy maken van een film/muziek, maar het is de maker niet verboden om jou dat moeilijk/onmogelijk te maken. JIJ mag zelfs niet eens de beveiliging omzeilen volgens europese wetgeving (die ook voor nederland geldt)
Gelukkig had ik daar met de PS3 versie totaal geen problemen mee. Ik heb welgeteld 1x niet kunnen connecten tussen nu en de release date. PC versie had veel meer problemen, zoals ook te lezen is in de GoT draadjes.

[Multi] Battlefield: Bad Company 2 - deel 9
Kan ook puur toeval zijn dat jij maar 1x problemen hebt meegemaakt :p
Blij om te horen dat inmiddels alles is opgelost.
Was van plan Bad Company 2 te kopen n.a.v. de geweldige revieuw van de MP van tweakers uiteraard

[Reactie gewijzigd door Bri3 op 24 maart 2010 12:42]

Bij andere games van EA ook last van...

Daarnaast van ik het echt belachelijk dat je voor Singleplayer gewoon internet nodig hebt.
Dit geeft alleen maar nadelen. Verder is er voor zowel CnC4 als AC2 al een 'crack' uit waardoor je een soort van servertje draait op je pc en de game verbinding laat maken met localhost. Dit heeft voor mij de problemen met AC2 in ieder geval opgelost (ja, ik heb een LEGALE versie). Weet niet in hoevere dit bij CnC4 kan, aangezien ik dit werkelijk een schijtspel vindt en niet ga kopen...

Vindt echt dat EA en Ubisoft een andere methode moeten verzinnen als dit belabberde DRM systeem, uiteindelijk wordt het toch wel gekraakt en de mensen die wel eerlijk een game kopen hebben er alleen maar nadeel aan...
Daar heb je gelijk in. Alleen zorgt die online verbinding ervoor dat het langer duurt voordat ze die crack hebben gemaakt.

Daardoor is de game niet goed illegaal speelbaar op het moment dat EA de marketingscampagne tot een hoogtepunt heeft laten komen. Deze valt bijna altijd samen met de release van de game. Daardoor dat ze tegenwoordig ook vaak wereldwijd releasen.

Dat is vaak het moment dat de meeste van deze games verkocht worden. Die games moeten het allemaal hebben van de release verkopen. Tijd om een goede game te worden zit er niet in bij deze business, behalve als je een mmorpg maakt (daarom schieten ze als paddestoelen uit de grond) of Blizzard heet.

Ikzelf heb niet zo veel problemen met dat online gebeuren omdat ik niet achter een pc ga zitten als me internet eruit ligt. Ik vind het ding geen meerwaarde meer hebben zonder internet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True