Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 206 reacties

Command & Conquer 4 zal geen ondersteuning voor lan-games krijgen en ook niet in multiplayer-modus te spelen zijn via dedicated servers. Volgens de ontwikkelaar komt dit door het online systeem dat de voortgang van de speler bijhoudt.

Command & Conquer 4 houdt verschillende statistieken van singleplayer-, multiplayer- en skirmish-ronden bij die op de servers van Electronic Arts opgeslagen worden. Zodra een speler inlogt met zijn account op een andere computer zijn alle vrijgespeelde eenheden meteen beschikbaar, en volgens lead designer Sam Bass is dit systeem onverenigbaar met dedicated servers. Ook de ondersteuning voor spelen over een lan is geschrapt. Ontwikkelaar EA Los Angeles benadrukt wel dat de onderliggende netwerkcode is verbeterd en dat het makkelijker is geworden om via internet een multiplayergame te spelen.

Recentelijk hebben meerdere games ondersteuning voor het spelen via lan en de mogelijkheid om een dedicated server te draaien laten vallen. Shooters BioShock 2 en Call of Duty: Modern Warfare 2 ontberen deze functionaliteit bijvoorbeeld. Ook het strategiespel Starcraft II zal in eerste instantie deze mogelijkheden niet hebben, hoewel ontwikkelaar Blizzard heeft aangegeven te overwegen later de optie om via een lokaal netwerk te spelen toe te voegen. Modern Warfare 2 en Starcraft II gebruiken net zoals Command & Conquer 4 een eigen online dienst voor het samenbrengen van spelers voor multiplayergames, mede om piraterij tegen te gaan.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (206)

1 2 3 ... 8
Is dit niet meer om de levensduur van een game te verkorten? k kan me zo voorstellen dat EA erg blij is als mensen een game gedurende 1 a 2 jaar spelen maar daarna netjes net als alle andere schaapjes een nieuwe game aanschaffen. Als je LAN games mogelijk maakt en dedicated servers beschikbaar stelt dan kunnen mensen tot het einde der tijden deze game blijven spelen en als EA, we ze overgins maar zelden doen, een hele goede game maakt die ook na een paar jar nog leuk is om te spelen dan zou dat toch wel erg veel toekomstige winst kosten.

EA is een heel erg vies spelletje aan het spelen wat betreft de games markt, van het onmogelijk maken om DLC door te verkopen tot het schrappen van LAN games, iets dat verdacht veel van hun concurrenten ook doen. Ik zou haast zeggen dat het misschien eens tijd wordt dat er van uit een organisatie als de EU eens gekeken wordt naar deze toch wel erg opvallende trend die zo veel consumenten zo teleur stelt. Ik zou toch zeggen gezien de reacties op andere game makers die een zelfde besluit hebben genomen dat een bedrijf zich wel tien keer achter de oren krabt voor ze zo iets droppen, en toch lijken alle grote jongens het te doen... dat klinkt heel erg naar een afspraak op hoog niveau en dus verboden praktijken. Maar goed het zla wel aan mij liggen het zal wel heel erg moeilijk zijn om LAN ondersteuning te bieden en dedicated servers te maken, die dingen bestaan immers pas 10 jaar of zo.
En dit in combinatie met deze berichten:
EA sluit servers van oude games
EA sluit servers van groot aantal games

Dan heb je dus de levensduur van een spel zelf in de hand.
Ik dacht er net aan, zo voorkomen ze dus dat iemand het spel op een lan kan spelen
en na een jaar of wat als het niet aanslaat helemaal niet meer online kan spelen.

Kzeg EA krijg wat, dit is gewoon mensen dwingen nieuwere versies te kopen om het online te kunnen blijven spelen. Juist een van de sterke punten van alle c&c is toch wel de mogelijkheid het via LAN te kunnen spelen.
God god god. Waar zijn gamedevs/publishers mee bezig. En dan maar whinen dat piracy de pc games industrie aan het slopen is, terwijl ze nu zelf forceren dat als je op een LAN zonder goed internet wilt gamen, je wel MOET piraten(als het uberhaupt wel mogelijk is). GG.

Kan me de "spawn" installs van SC1 nog herinneren. :)

[Reactie gewijzigd door Dibs_Razell op 22 februari 2010 08:59]

Het is ook geen feature het is een anti piracy maatregel. Wanneer ze het deze keer nu eens goed hebben opgezet is piracy niet mogelijk of in ieder geval te moelijk voor een doorsnee gebruiker (een fake server programma is toch wat lastiger dan een eenmalige patch).

Gamedevs/publishers zijn bezig om geld te blijven verdienen in de PC markt. Wanneer het ze op deze manier ook niet lukt maken ze strakjes alleen nog maar console games.
Dit heeft niets met piracy te maken, dit is gewoon een trucje om de economische levensduur van een game in te perken, piracy is gewoon het aloude excuus.

Wel treurige dat ze dat niet gewoon zeggen, geeft toch te denken waar ze nog meer over liegen ;)
Ze zouden er eigelijk eens achter moeten komen dat dit gewoon slecht gaat werken. @ boshar, wat ze gewoon dan gaan doen is die verplichte verbinding met het internet eruit slopen. Vervolgens vervangen ze het door een programmaatje wat precies terugkoppelt wat normaal het internet zou terugkoppelen. Klaar, omzeild.
Ik vind over het LAN een spel spelen toch echt veruit het leukst. Ik ga dan ook zeker niet deze game kopen. Ik vind sowieso dat de C&C franchise na RA2 een beetje vergooid is. De gameplay is niet meer wat het was :( .
Zorgen dat een server in de LAN staat die het spel als internet ziet en zo kunnen connecten met elkaar.. Ja het is een beetje omslachtig maarja anders kan je het niet spelen op een LAN.
Moeten is een groot woord. Niemand die jou verplicht dat spel te gaan spelen.
Nee, maar als niemand het spel straks koopt, dan hebben de piraten het gedaan. 8)7
Terug naar Generals dan maar. Ik heb modern warfare gekocht, en ik begin er zolangzamerhand spijt van te krijgen. C&C 4 dus ook maar niet kopen.

Klotefirma's mogen tegenwoordig bepalen/limiteren hoe je wel of niet via een netwerk mag spelen.

'T wordt zolangzamerhand de omgekeerde wereld. :(
Terug naar Generals dan maar. Ik heb modern warfare gekocht, en ik begin er zolangzamerhand spijt van te krijgen.
Nu pas?

Ik heb tijden naar MW2 uit zitten kijken, en een van de eerste dingen die ik deed was multiplayer aanzwengelen. Wat schetste mijn verbazing; ik kon geen server en dus geen maps kiezen! Mijn manier van FPS shooters online spelen is maps een voor een goed leren kennen, zo doe ik dat dus al 13 jaar sinds ik met QuakeWorld begon. Ik hou er niet van de weg niet te weten en zoek dus servers uit met beperkte sets maps zodat ik deze goed leer kennen en goed mee kan komen.

EA is goed bezig de PC markt te 'verconsolen'. Op deze manier heb je als PC gamer helemaal niks meer te zeggen over hoe je games speelt. Als EA vindt dat je een bepaalde map moet spelen heb je je daar maar naar te schikken.
Wat schetste mijn verbazing; ik kon geen server en dus geen maps kiezen! Mijn manier van FPS shooters online spelen is maps een voor een goed leren kennen, zo doe ik dat dus al 13 jaar sinds ik met QuakeWorld begon.
Ik deel je mening volledig. Dat is ook wat mij het meeste stoort aan dit spel, en de continu disconnects van de "lobby".
Weet je wat het is.

Naast de Diehard gaming community, zoals hier op tweakers, clanbase.com en andere gaming sites. Mensen die in clanverband spelen, en dedi servers nodig hebben, is er nog een andere community welke mischien nog wel groter is.

Dit is de community van mensen die een spel geheel op "casual" basis spelen.

Vroeger was ik zelf een Diehard gamert, nu heb ik er de tijd niet voor.

Ik geniet van het systeem dat MW2 heeft, en ik zal dan ook geen problemen hebben met een systeem dat CC4 gaat hebben, simpelweg omdat ik niet meer naar lan's ga. Ik speel meestal alleen, of af en toe met wat andere tweakers die online zijn, maar ook dat is nog mogelijk.

En wat betreft het "omgekeerde wereld" principe. Ik weet dat ik de woede van menig Die hard gamer om mijn hals haal. Maar als het je niet bevalt koop je het toch niet.

Kijk, begrijp me niet verkeerd. Ik gun het iedereen dat ondersteuning voor lan etc erin zit. Maar het is gewoon logisch dat developers ervoor kiezen het niet te doen.

MW2 wordt tenminste geld mee verdiend omdat je het wel legaal nodig hebt. Simpel.
uhuh, en tegelijk is het ook het meest gepirateerde spel van 2009.
Uhu..en tegelijkertijd zou het een NOG grotere piratenstatus hebben als er Dedicated Servers waren..
Geen Lan? Dat is wel een tendens die niet toe te juichen valt. Een kleine ramp voor wie nog eens met een paar bijeen wil komen om op de laptop een spelletje te spelen.

Doen ze de prijs dan ook omlaag? Want de ontwikkelingskosten zijn dan ook minder...
Daar ben ik het niet mee eens. Als ik het goed begrijp is multiplayer via internet wel degelijk mogelijk. Dat zal sowieso ontwikkeld moeten worden.
maar lan en dedicated server support niet! dat scheelt dus werk
Doen ze de prijs dan ook omlaag? Want de ontwikkelingskosten zijn dan ook minder...
Nee, natuurlijk niet . Wat ze wel doen is potentieel publiek wegjagen. Dit zorgt voor verminderde verkoop, dus de prijs van de opvolger gaat wel omhoog.
mede om piraterij tegen te gaan.
Ik denk dat met name dit, een belangrijke reden is om bepaalde functionaliteit achterwege te laten.

En eerlijk gezegd neem ik het de developers niet kwalijk.


Daarnaast kent internet een steeds hogere penetratie graad , wat er voor zorgt dat je op lans meestal wel internet hebt, en dus games kan opzetten.

En de verbindingen worden steeds beter.

Mw2 als voorbeeld: Ik merk nauwelijks verschil tussen het zelf host zijn, en spelen bij iemand anders.
Dit komt mede door de goede netcode die erachter hangt dat wel.

Maar goed, back on topic. Steam, Battle.net, en andere distributieplatforms zullen de toekomst zijn, in mijn ogen, een goede zaak.
"Mw2 als voorbeeld: Ik merk nauwelijks verschil tussen het zelf host zijn, en spelen bij iemand anders."

Nog niet,, maar als straks de stekker uit de server getrokken wordt heb je alleen de singleplayer nog over...
Niet dat ik het rond die tijd nog superveel zal spelen, maar de mogelijkheid tot het spelen van het spel is er gewoonweg niet meer..
Zo is dat ook bij spellen met dedicated servers. Er zal immers nog altijd een hoofdserver zijn die de lijst van dedicated servers bijhoudt (want nee, ze gaan niet broadcasten over de hele wereld ;))
Het is wel EA waar het hier om gaat, nou niet bepaald de beste op het gebeid van ondersteuning.
De dragon age servers liggen nog steeds geregeld op hun gat. Mass Effect 2 was ook geen soepele launch.
Bij deze games is het niet zo erg als de online storage etc er even uit ligt, je kunt ten minste doorspelen.

Er zijn trouwens nog genoeg gebeiden waar je geen constante internet verbinding tot je beschikking hebt. Pas nog een paar maanden in de VS via de satelliet verbonden. Daar wordt je niet vrolijk van hoor.
Volgens de ontwikkelaar komt dit door het online systeem dat de voortgang van de speler bijhoudt.
...
en volgens lead designer Sam Bass is dit systeem onverenigbaar met dedicated servers.
Die settings kan je natuurlijk ook gewoon opslaan op een pc, waarbij je alleen voortgang kan boeken op de servers van EA... zo is een hack om je status te verbeteren alsnog onmogelijk op de officiële servers.
Ben dan gewoon eerlijk en zeg dat het spel anders te gemakkelijk gekraakt kan worden voor LAN :) niet dat ik daar moeite mee heb, het is hun goed recht en het lijkt erop dat dit soort manieren om illegale kopietjes tegen te gaan is die werkt. Elke vorm van DRM voor games is tot nu toe gekraakt geloof ik.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 22 februari 2010 08:59]

Bij EA durven ze gewoon niet te zeggen dat na 2 jaar de server de lucht uit gaat en je een nieuwe versie mag kopen, dit hele non-dedicated server gedoe is puur commercieel zodat ze de herspeelbaarheid van games kunnen tegen gaan.

En het vreemde is dat de mensen die het hardst worden genomen door deze bedrijven dit het hardste verdedigen (masochisme?)
Oh, ik wordt niet het hardste genomen door dit bedrijf want ik koop hun spellen gewoon niet :) Goed, er wordt veel gekraakt, dus logisch dat bedrijven dan moeite gaan doen om dat tegen te gaan. En als de eerlijkere gamers daar last van hebben is het ook logisch dat die geen games meer kopen. Zo blijf je bezig. Ik denk dat EA wel een afweging maakt hoe ze de minste inkomsten mislopen.
En als de eerlijkere gamers daar last van hebben is het ook logisch dat die geen games meer kopen.
En daar heb je het hele probleem van DRM in één zin: de eerlijke, betalende klanten hebben er ook (in dit geval, maar bij films en muziek geldt zelfs: wel) last van, terwijl downloaders er vaak niet tot nauwelijks last van hebben. Dat maakt het wel heel onaantrekkelijk om eerlijk te zijn: je geeft geld uit aan iets waarvan je weet dat je doodsimpel een "betere versie" gratis kunt krijgen. Mijns inziens is dat wat er mis gaat met al deze kopieerbeveiigingen (en laten we eerlijk zijn, dat is wat deze "feature" uiteindelijk is).
Inderdaad, na (korte) periode X gaan de server uit de lucht en dan kan je waarschijnlijk niet meer online spelen. Dit is een geintje wat EA regelmatig uithaalt en voor mij een reden om een spel niet te kopen, wellicht als het in de €5 bak terecht komt.

Dat Blizzard hetzelfde doet met SC2 is ook een slechte zaak, maar ik bij Blizzard heb ik nu niet het gevoel dat ze de servers naar twee jaar sluiten voor versie drie. En ze hebben gezegd dat ze willen overwegen om een standalone server te maken op een later tijdstip.
Ik vind dit wel een slechte zaak.

Zo zorgen de software fabrikanten ervoor dat de lanparty's steeds minder worden.

(Vaak is het nl. zo dat internet toegang op een lanparty beperkt of alleen via een proxy is.)
Niet weerhoud hen dan om hun proxy open te stellen voor de games.
Anderzijds kan je ook een 3G modem meesleuren en kan je zelf connectie maken met het internet om in te loggen. (en de antennes in de buurt overbelasten).

[Reactie gewijzigd door IStealYourGun op 22 februari 2010 11:16]

Dit heeft maar 1 reden: Zo geeft de fabrikant alles in zijn macht.
1) Hij kan warez versies uitbannen
2) Hij kan de servers offline gooien, om daarmee je spel waardeloos te maken en je te dwingen een nieuwe versie te kopen.

Vooral door punt 2 een slechte zaak.
En punt 1 behaalt hij toch niet, het spel komt waarschijnlijk bovenaan de "most downloaded" top100 te staan op elke grote piraten site, met een aantal cracks erbij die qua programmeer vaardigheid het spel zelf jaloers maken. Ironisch genoeg spelen die piraten het spel waarschijnlijk met minder "gezeur" dan de mensen die het legaal kopen.

Als fabrikanten willen verkopen, dienen ze goodwill te kweken, Blizzard is daar redelijk sterk in (die probeerden dit ook, maar wisten het tij te keren door een combinatie van "snel rectificeren" en een bestaande reputatie van naar de klant luisteren), net zoals Valve, maar EA? Ik kocht de Mass Effect spellen met een beetje vies gevoel, dat er naast Bioware EA op de doos staat.
Ik speel graag nog met een paar vrienden een lannetje,
Iedereen laptop mee, en dan genieten van spelletjes als Red Alert 2 :Y)
Maar dat tijdperk is gepasseerd, we worden nu allen "gedwongen" om eenzaam en alleen in je koude kamertje te zitten gamen ;(

Dit haalt denk ik een hoop gezelligheid uit het gamen van tegenwoorden.

Maar toch denk ik dat C&C 4 wel een succes word,
Aangezien het bijna allemaal goede games zijn van C&C :)

We zullen zien, ik vind de Demo iig erg vermakelijk!
OF je blijft gewoon hangen bij C&C1, Red Alert 1 and Red Alert 2, dat doen ik en mijn vrienden als we een LAN houden en we vermaken ons prima ;)

Om eerlijk te zijn heb ik TOT Red Alert 2 alle games gekocht uit de serie, maar sinds ze de games 3D maken mis ik een stuk van de sfeer ... en als er dan ook de steeds strengere beveiligingsmaatregelen bijkomen zoals dat je verplicht continu een internetverbinding moet hebben dan valt het helemaal af! Op een LAN met die vrienden hebben we meestal geen of een zeer beperkte (op 1 machine) internetaanluiting, dus dan houdt het sowieso al op met de pret ...

[Reactie gewijzigd door Airdack op 22 februari 2010 10:53]

Aannemend dat ze de LAN-functie er uit halen om piracy te voorkomen,
zou het dan niet een idee zijn om een soort tussenstap/hybride te maken tussen deze twee uitersten?
Dus de echtheid van het spel controleren via internet (of iets waaraan EA kan zien dat jij in ieder geval legaal bent), en dan vervolgens LAN toestaan? Internet is tegenwoordig overal wel aanwezig gok ik, dus zo zou je dan de mensen nog enigszins tegemoet komen...
De dedicated servers zal niemand echt missen, je host net zo makkelijk zelf een game omdat het toch verder geen invloed heeft op je performance.
Nee de oplossing is simpel. Je maakt een volledige game en die wordt gekocht. De persoon met het volledige game kan een client met mensen delen welke enkel LAN spelen toe laat.
Dus op de LANparty moet hun spel niet gekopiëerd worden en daarna thuis moeten de mensen het kopen om ook singleplayer of langs internet te kunnen. Als je die demo versie dan ook nog eens vrij makkelijk kunt unlocken zonder extra downloads en een online aankoop, heb je een winnaar.

Eigenlijk letterlijk hoe de NDS al jaren multiplayer via WAN doet.
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True