Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Electronic Arts heeft Command & Conquer 4 officieel aangekondigd. Het vierde deel in de reeks is de afsluiting van de Tiberium-serie. Het spel verschijnt in 2010 en is vooralsnog exclusief voor de pc.

Command & Conquer 4 pakt het verhaal van de serie op waar Command & Conquer 3: Tiberium Wars eindigt. De mensheid staat in 2062 aan de rand van de afgrond als onderzoek uitwijst dat de Tiberium-kristallen de aarde binnen zes jaar onbewoonbaar zullen maken. De Brotherhood of NOD en het Global Defense Initiative komen vervolgens tot de conclusie dat hun doelstelling overeen komt, wat als een onverwachte plotwending gezien mag worden. Beide willen voorkomen dat het Tiberium de mensheid uitroeit. NOD-leider Kane begeeft zich richting het GDI-hoofdkwartier, terwijl de spanning oploopt en het verhaal zijn climax nadert.

Behalve een nieuw hoofdstuk in het C&C-verhaal zorgt het vierde deel in de serie ook voor een reeks nieuwe gameplay-features. Het spel biedt de speler onder meer een mobiele basis en nieuwe gameplay die op klassen is gebaseerd. Bovendien ontwikkel je als speler doorlopend je profiel in alle speltypen. Bij die speltypen zijn onder meer twee campagnes te vinden die zowel solo als samen met anderen te spelen zijn. Ook schotelt C&C4 spelers een nieuwe multiplayer-modus voor, waarbij twee teams van maximaal vijf spelers het tegen elkaar op kunnen nemen, zo maakte Electronic Arts donderdag bekend.

Command & Conquer 4
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

First details:

http://www.gamespot.com/p...tml?sid=6213111&mode=news

However, that's just the story. There's a ton more that's new to C&C4 besides--notably our class system, our RPG-like elements and persistent player profiles, our massively revised multiplayer backend, and a hundred other things worth talking about.

Hopelijk gaan we weer wat meer terug naar de oude stijl. Ben benieuwd wat dat RPG element gaat in houden :)

En:

As a nice side effect, since C&C4 requires players to be online all the time in order to prevent cheating, we'll be shipping without any form of DRM.

Thank god :9~

[Reactie gewijzigd door Timv37 op 10 juli 2009 11:51]

As a nice side effect, since C&C4 requires players to be online all the time in order to prevent cheating, we'll be shipping without any form of DRM.
En hoe is dat geen DRM?
DRM zelf is niet een probleem, zo lang het maar niet in de weg zit. Als jij online moet zijn om een single player spelletje te spelen zit de DRM dus in de weg.
DRM zoals de huidige versie(*) van SecuROM zit niet merkbaar in de weg, SecuROM-PA dan weer wel (PA=Product Activation). DRM zoals Steam zit ook in de weg omdat je ook online moet zijn om het spel te kunnen starten (voor de tijdelijke Offline mode moet je eerst online geweest zijn om deze mode te activeren).

Dus altijd online zijn zal waarschijnlijk via een online service waarbij je je product koppelt aan een account. Dat is nog steeds product activation.

(*) eerdere versies van SecuROM (7.x) zaten wel in de weg, het was bijvoorbeeld niet toegestaan sommige applicaties actief te hebben (zoals ProcessExplorer).
En hoe is dat geen DRM?
Dat is geen DRM, omdat het niet te maken heeft met het beheren van de auteursrechten van de originele auteur.
Wie weet wat voor controles ze server-side uitvoeren. Ze bouwen geen directe DRM in de client, maar de client stuurt waarschijnlijk wel data zodat ze vervolgens vanaf hun servers kunnen controleren hoe legaal jij bezig bent.
Dat betekend dat we *waarschijnlijk* weer een discussie gaan krijgen of LAN wel of niet ingebakken wordt net als bij starcraft, aangezien er wordt gewezen naar "je moet altijd online zijn".

Nu maakt het mij niet uit maar er zal ongetwijfeld wel weer opstand tegen komen.
waarschijnlijk zeg je goed hier. Volgens mij kan je prima LAN functionaliteit inbouwen ook al verplicht je een internetverbinding vanwege veiligheids/copyright overwegingen. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten hier..
Mag misschien niet gezegd worden. Maar om bijvoorbeeld Quake IV via Hamachi te spelen most je in de Hosts file een fake server toevoegen. Zo kun je online lannen zeg maar. problem solved.

Waarschijnlijk gaan ze dus een soortgelijke crack maken denk ik.
Maar als ze het goed genoeg doen dan zal dat uiteraard niet nodig zijn want dan koop ook deze weer.
De community zal er vast wel een workaround voor in elkaar knutselen, zoals een 'fake' server die op een LAN de rol van de EA-servers overneemt.
Of men doet wat men behoort te doen: Dergelijke spellen links laten liggen.
Ik snap niet wat iedereen nou zit te zeuren.

Een paar jaar geleden zat op veel spellen een erg vervelende en irritante DRM, welke in sommige gevallen zelfs bij originele spellen problemen veroorzaakten. Denk vooral aan starforce! (Zie ook: hier)

Inmiddels is DRM eruit, maar probeert men via een andere manier mensen te "dwingen" een spel gewoon aan te schaffen. Anders wordt mijn inziens kopiëren wel erg makkelijk... Wat is er mis met een spel gewoon kopen?

Ik ben van mening dat je er inmiddels wel aardig vanuit kan gaan dat iedereen internet tot zijn beschikking heeft. De breedband-dekking in Nederland is tenslotte erg hoog!

Het is het een of het ander. Liever dit dan DRM.

[Reactie gewijzigd door Mojo op 10 juli 2009 21:40]

Ik heb liever een volledig spel mét DRM. Maar dan moeten ze dat wel goed implementeren door er een tool bij te doen die een activatie kan opheffen. Dan kan je de game gewoon op drie computers installeren, en als je er een afhaalt gewoon weer een activatie vrijmaken. Maar veel uitgevers laten zo'n tool achterwege, EA dan weer niet trouwens, waardoor je na drie keer installeren klaar bent, en dan kan je het net zo goed niet kopen.
Dus als je internet eruit ligt, of je net verhuist bent, kun je niet spelen?
Lekker dan... Ik vind dat er best iets minder vanuit gegaan mag worden dat je altijd en overal waar je iets wil doen wel beschikking hebt over snel genoeg internet. :(
Ach ja... weet je... je hebt ook een werkende computer nodig.. je hebt ook een stroom nodig...

Overigens wordt er nergens gesproken dat je een "snelle" verbinding moet hebben. Dat lijkt me ook best een relatief begrip.

Daarnaast is internet volgens mij aardig mainstream geworden. We leven niet meer in het tijdperk dat mensen enkel een 56k6 modem hebben.
er zijn anders zelfs in nederland genoeg buitenlocaties waar geen internet voorhanden is omdat een kabelboer die alleen wil leggen als men zelf ook even een paar honderd euro wil schokken want anders is het niet "haalbaar". Bovendien waarom heb ik op een lanparty internet nodig om te spelen met mensen die 30cm van mij af zitten....
Het is een beetje zoeken naar punten om over te kunnen zeuren/klagen imho.

Een softwarehuis bepaalt minimum systeemeisen. Als je computer daar niet aan voldoet kun je het spel niet spelen. Lijkt me simpel zat.
Stroom en een werkende pc zijn altijd nodig maar dat internet verplicht wordt gesteld voor iets als LOCAL area network is een keus van de developer. Daar zit toch wel een aardig verschil.
Een softwarehuis bepaalt minimum systeemeisen. Als je computer daar niet aan voldoet kun je het spel niet spelen. Lijkt me simpel zat.
Maar dit is nogal kunstmatig. De minimum eisen zijn doorgaans bedoeld om te garanderen dat het spel goed genoeg draait. Een Internet-verbinding om cheaten tegen te gaan (waarom moet je cheaten tegengaan in single-player.....!?) is een ander verhaal. Je zou het toch ook raar vinden als de systeemvereisten zeggen "een beeldscherm van fabrikant X"? Of "aanwezigheid van een BluRay speler" voor een spel dat op DVD wordt geleverd?
Nou, ik heb officieel 20Mbit, maar Diablo2 is onspeelbaar door de lag, dus ik mag evengoed hopen dat ze alleen een kort pakketje heen en weer willen hebben.

En over dat internet zo mainstream is zal ik mezelf maar herhalen: providers liggen er wel eens een middag uit, en ook als je net verhuist bent heb je niet altijd direct verbinding.
Wat dacht je van een spelletje spelen op je laptop in de trein (en nee mobiel internet is geen alternatief, gezien het best duur is met een laptop en HSDPA lang niet overal beschikbaar is)

Vind dit een slechte ontwikkeling, ze mogen best wat proberen te doen aan piraterij, maar als hier geen workaround voor komt ga ik het spel in ieder geval niet kopen, ik wil gewoon altijd kunnen spelen, ook als ik even geen internet heb.

Dus eigenlijk is deze DRM nog veel erger, het managed nog steeds je digitale rechten, ik vind het beste een zware restrictie namelijk, je moet internet hebben om te kunnen spelen, via internet kunnen zijn dus ook veel van je gegevens krijgen. Dat is inderdaad doemdenken, maar EA is vaker negatief in het nieuws geweest wanneer het aankwam op het verzamelen van gegevens van gebruikers.
ben ik het wel mee eens. want wat nu als je in het vliegtuig even een potje wil spelen? kijk op sommige amerikaanse vluchten hebben ze al internet, maar intercontinentaal is dat nog niet geregeld. dus kan je niet spelen als er meer van dat soort games gaan komen. ( kijk of ze moeten het internet regelen natuurlijk lijkt me nog beter :-) )
Leuk, dus je kan het niet spelen als je internet verbinding weer eens plat ligt (dank u UPC dat ik dat zo vaak mag ervaren).

Waarom moet alles tegenwoordig zo aan het web hangen. belachelijk gewoon.

Maar dit spel komt er waarschijnlijk toch niet meer in. de eerste C&C was leuk.. tiberian sun al wat minder maar nog steeds goed speelbaar.. Maar de laatste C&C en red alert waren knudde.

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat EA dus wanneer het ze niets meer oplevert gewoon de servers plat kan leggen en niemand kan meer spelen. Koop C&C 5 maar...

[Reactie gewijzigd door VNA9216 op 10 juli 2009 13:12]

Hopelijk gaan we weer wat meer terug naar de oude stijl. Ben benieuwd wat dat RPG element gaat in houden

vet ze nemen weer tiberium sun voorbeeld
zo als is zag aan de screenshot de mammoet MKII unit
Ik ben wel erg benieuwd wat ze er nu van hebben gemaakt, zowel grafisch als qua verhaal/ idee en speelstijl kon de laatste C&C wel één en ander aan verandering gebruiken.
Het verhaal klinkt mij vooralsnog prima en interessant. Een verrassend element omdat je dus nu eens niet als vijanden bezig bent blijkbaar.
Ben dan wel benieuwd waar je tegen vecht, welke groepering zal de wereld wel kapot willen laten gaan aan tyberium? Waar moet je tegen vechten, dat is wel een vraag waar ik mee zit. Het verhaal lijkt nu al leuk, maar ben benieuwd naar dat aspect.

Vooral het lannen, multiplayer (en multiclass) co-op lijken mij erg interessant omdat je verschillende sterkten en classes van spelers tot een team kan samenstellen, en op die manier een bijna ideale combinatie van de verschillende classes kan krijgen. Wat te denken van samen een basis bouwen, waarbij de 1 zich focust op de verdediging van die hele basis, en de ander op het bouwen van aanvals units, en weer een ander zich focust op ondersteuning?
Natuurlijk heeft je tegenstander die mogelijkheden ook en zal je daar rekening mee moeten houden, maar het klinkt zeker super en veel uitdagender dan het standaard: zoveel mogelijk units bouwen.

En over de hype, er was al een paar keer een korte hype over geweest of naar buiten gekomen dat er misschien wel een C&C4 kwam. Op zich geen slechte gedachte, omdat het verhaal van deel 3 nog ruimte liet voor een vervolgverhaal.

[Reactie gewijzigd door jbdeiman op 10 juli 2009 12:05]

Een verrassend element omdat je dus nu eens niet als vijanden bezig bent blijkbaar.
Als je het eind nadert zullen ze elkaar wel weer willen uitroeien hoor :)

Maar dat TIberium klinkt wel echt vet, wat ik in C&C 3 erg miste was dat als je in een RED map speelde de tiberium niet eens overal was, je kon er zo omheen. Het groeide ook alleen in bepaalde delen van de map steeds opnieuw aan. Nu moet je hoop ik op een gegeven moment non-stop gaan harvesten omdat anders je gebouwen in Tiberium veranderen (iets wat ik ook miste in C&C 3)
Ik miste ook de Ion storms uit Tiberian Sun. Ik kan me nog herinneren dat je dan die stem van EVA of Cabal hoorde roepen "Ion storm approaching", en vervolgens werd het beeld geel, verschenen er bliksemschichten en vielen alle air units uit de lucht. In Tiberium Wars zijn de ion storms slechts beperkt tot kleinschalige onweerswolken rond Scrin luchtschepen en Storm Towers. En dat terwijl volgens de intelligence over Red Zones er stond dat Ion Storms daar frequent voor zouden komen.
Je bedoeld zoiets als in Tiberian sun?
Daar had je een soort spul (was geen tiberium) dat langzaam aan over de hele map groeide.

Enige manier om je zelf er tegen te beschermen was, of de vloer betegelen
of het harvesten en er chemical missles van maken }>
Ben dan wel benieuwd waar je tegen vecht, welke groepering zal de wereld wel kapot willen laten gaan aan tyberium? Waar moet je tegen vechten, dat is wel een vraag waar ik mee zit. Het verhaal lijkt nu al leuk, maar ben benieuwd naar dat aspect.
Waarschijnlijk tegen die Aliens wat ik persoonlijk HEEL jammer vind!
Ik hoop dus dat de battle dan op de weer van de scrin is ;). brengt wel mooie world details met zich mee.
Ik denk zelf dat er VEEL MEER tiberium zal liggen (omdat het thema daar ook naar staat). Waarschijnlijk krijg je dan ook minder money per harverster die je rond laat rijden omdat anders het spel uit balans raakt.

Ik zie ernaar uit de nieuwe serie te gaan spelen, al vind ik het wel jammer dat het de laatste uit de tiberium serie is. Ik vind zelf generals en red alert 2 of hoger ook geen leuke gameplay hebben.
lijkt me wel een vet spel (bijna alle c&c titels zijn zoizo goed)

die multi player functies lijken me wel vet is leuk over lan
Ben ik niet met je eens, het eerste deel is een klassieker maar daarna is het (tot mijn spijt) toch echt bergafwaarts gegaan met deze serie.

C&C is niet meer dan een (goeie) herinnering wat mij betreft
Ben ik niet met je eens

C&C1 en C&C Tibirium waren klassiekers hierna is het bergafwaarts gegaan (vooral na RA2)
Maar ik wil wel hierbij vermelden dat wanneer je de oude games niet hebt gespeeld het toch wel erg leuke games zijn (jammer genoeg heb ik de oude games wel gespeeld haha)
Ik ben echt een ontzettend fan van de Tiberium serie, de RA serie en Generals zijn imho echt bagger! Generals speelt verschrikkelijk, terwijl de stijl RA sinds RA2 afschuwelijk naar mijn persoonlijke mening!

C&C2 & C&C3 waren voor mij echt heeeeeeerlijk weer eindelijk het echt C&C gevoel. Mja dat hoeft niet voor iedereen te zijn! Ik ben benieuwd wat C&C4 gaat brengen. Hopelijk wat vernieuwing maar daar heeft de serie nooit van geleefd!

[offtopic] Westwood FTW :P (moest even gezegd worden)
en ook generals heeft veel fans :-)
waneer maken ze nou een vervolg op generals =((
Nou na die Tweet van gisteren was het maar een kwestie van tijd lijkt me :D
maar dit is wel weer leuk, heb wel kunnen genieten van de voorgaande C&C's :D
ja ik dacht ook gelijk: marketing-technisch is het handiger om wat meer tijd tussen de 'leaks' en de officiele bekendmaking te stoppen.
Nu zet ik helemaal mijn vraagtekens bij al die "Marketingtruc!" roepers van gisteren. Wat is dat nou voor marketingtruc, hype creëren voor iets waar men al enthousiast voor is, en dat ook nog eens voor één dag?

Mensen zijn te cynisch. Soms is iets nu eenmaal echt gewoon een foutje, en zit er geen geheim plot van snelle marketingmensen achter.

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 10 juli 2009 11:54]

Waarschijnlijk hebben ze zich gewoon vergist in de datum
Hadden ze dat bericht eigenlijk vandaag moeten posten maar hebben ze dat eerder gedaan ivm slechte communicatie

Gewoon menselijk maar het was waarsch wel een snel marketing mens :)

Goed nieuws verder hopelijk verkrachten ze niet zoveel van het spel
Derde keer goeie keer zeker? Bizar dat je het dan bij zoveel andere bedrijven niet ziet gebeuren, altijd dezelfde bekende hypers.
Erg leuk. Ik heb al 2 spellen van Command & Conquer en ik vind het nog altijd een geniaal spel. Ik ben bang dat ze het niet voor de Mac zullen uitbrengen...
Ehm... Generals, C&C3, en RA3 zijn er wel voor de Mac, dus waarom deze niet? :s
ik denk dat we dus over 1-2 jaar ook red alert 4 gaan zien. Die dan weer op deze engine gebaseerd is. net zoals c&c 3 en red alert 3.
Bij die speltypen zijn onder meer twee campagnes te vinden die zowel solo als samen met anderen te spelen zijn.
Betekent dit dat de hatelijke Co-op mode uit RA3 er in zit?
kunnen ze niet een andere engine nemen begin de sage engine zat te worden het begint allemaal op elkaar te lijken

de c&c serie staat stil ze lijken kwa gameplay heel er op elkaar slecht een ander uiterlijk bij iedere nieuwe game
Ze hadden die cijfers uit de titels moeten halen en deel 3 gewoon Command and Conquer: Tiberium Wars en Kane's wrah moeten noemen. Het komt zo uitgemolken uit als je een cijfertje achter plakt net als nu met deel 4. Verder verheug ik me op het laatste deel vh verhaal natuurlijk!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True