Door Arthur Geraerts

Command & Conquer 4

Heden en verleden

Command & Conquer 4: Tiberian Twilight markeert het einde van een tijdperk. De serie die in 1995 het levenslicht zag als Command & Conquer eindigt nu, 15 jaar later, met een deel dat een antwoord moet geven op alle vragen die na al die jaren nog openstaan. Bovendien moet C&C4 een passend einde vormen van wat met recht een monumentale serie mag worden genoemd.

Getest op: pc (exclusieve titel)

Hoe je het ook wendt of keert, Command & Conquer heeft gamesgeschiedenis geschreven. Er zijn weinig andere spelseries die kunnen bogen op zo’n lange en succesvolle geschiedenis als C&C. 'Command & Conquer', dat in 1995 - door wat toen nog Westwood Studios heette - werd gemaakt voor de pc, was een van de eerste real-time strategy games en vormt heden ten dage nog steeds een blauwdruk voor het genre. Daarnaast was het spel met zijn pre-rendered 3D graphics, zijn video cutscenes en de lan/modem-multiplayermogelijkheden zijn tijd ver vooruit.

*GDI, NOD en Kane

Terug naar het heden. De vraag is natuurlijk of C&C4 een waardig afsluiter van zo’n belangrijke gameserie vormt. Het antwoord daarop is een volmondig 'nee'. Dat komt voornamelijk omdat de basis van het spel volledig overhoop is gehaald. Het bouwen van bases, het verzamelen van resources (tiberium, met die Harvesters, weet je nog?), strategische bouwopdrachten en het managen van je economie… ja, alles waar je Command & Conquer voor zou willen spelen, zit dus niet in C&C4. Dat je iets nieuws wilt proberen is nog tot daar en toe, maar waarom je dat zou willen doen in het laatste deel van de serie die deze spelmechanieken groot heeft gemaakt is voor ons een groot raadsel. Op de twee facties, het GDI van de Verenigde Naties en het cult-achtige NOD, en het kale hoofd van bad guy Kane na, die overigens al vijftien jaar door dezelfde 'acteur' wordt gespeeld, heeft Command & Conquer 4 weinig of niets te maken met wat de serie ooit zo sterk maakte.