Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties

Electronic Arts heeft de publieke bèta van het strategiespel Command & Conquer 4 afgelopen weekend gestart. In de bèta, waaraan iedereen kan deelnemen, kunnen vijf-tegen-vijf multiplayer-gevechten worden uitgevochten.

Command & Conquer 4De open bèta werd afgelopen vrijdag door Electronic Arts gelanceerd. Geïnteresseerde gamers kunnen zich registreren bij de Amerikaanse website Gamespot, om daar een key op te vragen. EA wijst erop dat mogelijk niet iedereen direct een key ontvangt; er zullen echter wachtlijsten bijgehouden worden, zodat mensen die niet direct een sleutel krijgen, binnen niet al te lange tijd alsnog aan de slag kunnen met Command & Conquer 4. Meer details over hoe spelers zich kunnen aanmelden voor de bèta zijn door EA op de C&C4-website gepubliceerd.

In de bèta kunnen spelers met maximaal tien man in één spel zitten, om zo de vijf-tegen-vijf multiplayer uit te proberen. De nadruk ligt daarbij op het testen van het spel. De ontwikkelaar vraagt spelers dan ook nadrukkelijk om feedback te geven. Bovendien houden de makers de servers goed in de gaten, om te onderzoeken hoe deze zich houden als het aantal spelers stap voor stap toeneemt. Command & Conquer 4: Tiberian Twilight verschijnt op 18 maart in de winkels, exclusief voor de pc.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Dit spel is anders dan de voorgaande CNC's. Er is minder basebuilding en minder tiberium harvesting. Je kunt één van drie klassen kiezen, namelijk offense, defence en support. Offense is gericht op hard knallen met tanks. Support is gericht op vliegtuigen bouwen en defence is infanterie en beetje gebouwen bouwen. De gebouwen die je dan kan bouwen zijn bunkers, turrets, obelisks, shield generators en super weapons. Je hoeft verder geen tiberium te harvesten, want dat wordt namelijk gedaan door de Tiberium Control Network nodes, die overal op de map zijn geplaatst. De nodes moet je dan veroveren. In singleplayer krijg je dan bijvoorbeeld meer units en in multiplayer krijg je victory points. Het TCN dropt soms hier en daar wat kristallen die je dan kan oppikken en naar je deployzone kan brengen. Als je eenmaal een bepaalde hoeveelheid kristallen hebt, dan kan je het gebruiken voor onderzoek naar hogere tiers en upgrades.

[Reactie gewijzigd door Comp_Lex op 1 februari 2010 16:53]

Klinkt als een hoop minder vrijheid voor de speler dan bij het klassieke C&C systeem.... of dat nou zo goed is... :/
Basebuilding vond ik nou net het mooiste van C&C, als die-hard singleplayer / local multiplayer C&C speler ben ik hier dus ook teleurgesteld in. Blijkbaar zwicht ook het 'oude' concept van C&C onder de druk van de alsmaar groeiende' online multiplayer' -base
Zo jammer zo jammer. Deze series games is toch wel de serie waarmee ik groot ben geworden. Het begon allemaal met Dune 2. Buiten het feit om dat het achtergrond verhaal al goed was, was de uitwerking leuk en simpel. Dat spel heb ik grijs gespeeld en heb het nog steeds op mijn laptop staan om het te kunnen spelen.

Daarna kwam Command & Conquer. Wat een beelden, goeie video beelden, voor die tijd dan. En wat een game. Er was nog geen skirmish, maar de levels waren haalbaar, zeker voor mij als 10 - 12 jarige. Elke keer opslaan en opnieuw spelen. Goed uitgebalanceerde teams, je kon voor het eerst groeperen en daardoor sneller aanvallen. Er kwamen weliswaar meer opties, maar dit was al heel wat. Geweldige muziek die voor een geweldige ervaring zorgde, ijzersterk verhaal.

Westwood bedacht Red Alert, een typisch What if vervolg wat een retecoole game opleverde. Je kon zelf mappen maken, er was skirmish. Ik kan mij goed heugen dat ik tijdens mijn wiskunde lessen het ruitjespapier perfect gebruikte om mappen op te tekenen. Zodra ik thuiskwam ging ik deze mappen uitwerken tot daadwerkelijke RA mappen. Helaas zijn deze in de loop der tijd verloren gegaan. Het waren gave mappen, het was een gave game en ik verveelde me nooit. Groot nadeel was altijd wel, dat als je tegen 7 computers speelde, en er was er één dood, ze allemaal tegen jou gingen. Dat was uiteraard ook een soort voordeel. Ook hier zorgde de muziek weer voor een geweldige ervaring.

Gevolgd door TS die lauw werd ontvangen. Het allermooiste aan deze game vond ik toch wel het basis bouwen. Dit is ook de enige game waarin ik liever de slechterik (NOD) was dan GDI. Met Nod kon je mooie muurtjes bouwen en had je mooie units en gebouwen voor de verdediging van je basis. Daaromheen liet ik dan units pattrouilleren. Helaas bleek de tegenstander altijd erg zwak. De AI was niet best uitgewerkt, doch zag de game er weer puik uit en kwam er al iets van Aliens in voor.

En toen... vooral en toen. Red Alert 2, voor mij toch wel de meest gespeelde game van allemaal denk ik zo. Vooral omdat Internet al goed tot leven kwam en je geweldige mappen kon downloaden en spelen. Lekker uitgebalanceerde teams en zo ontzettend veel mogelijkheden. De humor was goed, wat, nee, die was geweldig. De muziek was weer top. Sinds De C&C games Skirmish hebben, speel ik eigenlijk de levels al niet meer. Ik houd van basis bouwen en lekker genieten. Rustig aan doen. Deze mogelijkheden waren er genoeg in skirmish en niet in de levels.

Uiteraard werd ook Westwood overgenomen, helaas. Command & Conquer generals, de game is zijn naam niet waardig. Het heet alleen C&C omdat die naam zo goed verkoopt, maar verder was het niet meer en niet minder dan een Amerikaans Pro-oorlogs warcraft/starcraft like game. De manier zoals het menu in elkaar zat, zoals uitbreidingen op units werkten. Buiten dat om was het gewoon een belabberde game die onstabiel was en slecht uitgebalanceerde teams. Echt een groot minpunt. Oh ja, een unit die gebouwen bouwt... komt me bekend voor .... vreselijk..

Uiteraard kon het eigenlijk niet meer goedkomen, maar ik was erg blij te horen dat C&C3 uitkwam. Ze gingen weer terug naar de roots, althans dat dacht ik. De game is mooi, goed in elkaar gezet, relatief goed uitgebalanceerd, er is geluisterd naar de fans en de basis is weer hetzelfde. Helaas hele beperkte keuze aan mappen en het is een rush game. Het is de bedoeling dat je zo snel mogelijk units hebt en de vijand aanvalt. Dit alles is tegen mijn principes van lekker rustig opbouwen en genieten van de game. Het was weer een beetje gezet tegen de dagelijkse tijd.. rush rush rush. Daarbij werd de klemtoon in alles richting online gamen gezet, dat was belangrijk, terwijl in mijn ogen het gross nog steeds offline speelt. Ik vind het vreselijk om tegen mensen te spelen. De computer was een sterke en slimme tegenstander, dat was goed geregeld. helaas waren hier de unit uitbreidingen en bepaalde functionaliteiten weer teveel warcraft/starcraft, en dat hoort gewoon niet thuis in een C&C game.

Dan maar de hoop op RA3 leggen. Het begon goed, nog betere filmpjes, meer humor, meer mogelijkheden. Je kon nu echt spreken over ter land ter zee en in de lucht. Zelfs bouwen op zee. Ja het zat goed in elkaar, maar alle aandacht ging naar online gamen en ze stopten er weer onzinnige functies in die je niet met een parametertje in of uit kon schakelen. Het uitschakelen van superweapons bijvoorbeeld. Ideaal bij alle games, niet aanwezig in de 3 series. Superweapons zijn saai en absoluut niet strategisch, het is direct afgelopen. Daarnaast het stomme puntensysteem zoals we in Generals ook al zagen. Daarmee krijg je wel leuke extra's e.d., maar ik wil die ook graag uit kunnen zetten. Wat betreft de AI, die was erg perfect voor elkaar. Je wordt lekker continu bestookt en moet blijven opletten, en dan heb je de tegenstander nog maar op easy staan. Indien je die parameters uit had kunnen zetten, dan had ik dat kunnen verhogen, maar nu heb ik binnen 3 minuten allemaal superweapons op mijn basis en is het geen zak meer aan.

En C&C4 ben ik, na het horen dat het basisbouwen secundair geworden is, direct maar vergeten. Ik denk dat ik maar moet accepteren dat ik oud word en dat de nieuwe games mij niet meer interesseren. Er zijn dan ook weinig nieuwe games die daadwerkelijk de moeite waard zijn voor mij om te spelen, laat staan te kopen. De C&C serie is niet meer wat het geweest is. Gameplay is al lang niet meer waar om het draait.

EDIT: Typefouten eruit gehaald, anders zei ik wat anders dan wat ik bedoel.

[Reactie gewijzigd door smierlo op 2 februari 2010 11:01]

Met C&C Generals is menig avondje geeindigt in een crash met 4 op een lokale LAN.

Op de een of andere manier hebben wij dan te grote aantallen units rond rijden en crashed de boel. Ook na diverse patches geïstaleerd te hebben beleef het probleem zich voordoen. ook met een netwerkje met totaal andere hardware. Helaasch.

Ik hoop dat dit in de nieuwe C&C een stabieler geheel is. Waarbij rustig met grote hoeveelheden units geschoven kan worden.

Vond ik wel jammerrrrrrrr namelijk. nét een fijn leger opgebouwd.. snif ..helaasch den boel plat.
|:( :(
Misschien was dit wel in het begin zo, maar later in die game helemaal niet. Heb ook velen local potjes met C&C Generals gedaan en ik kan mij geen crash herinneren.

Bugs in een final build zijn onvermijdelijk en ik twijfel er dan ook niet aan dat C&C 4, inclusief uitvoerig testen, vast ook wel de onvermijdelijke bugs zal hebben.

[Reactie gewijzigd door Jantjeuh op 1 februari 2010 19:04]

Generals is best te spelen met 4-8 man op een LAN. Echter moet je netwerk vreselijk stabiel zijn. Wij hebben het gewoon met een switch, geen Internet en voorzichtig met de maps. Sommige maps zijn gewoon bagger. Daarnaast Virus scanner uit en je internet connectie niet via zelfde verbinding laten lopen. C&C generals is rete cool voor een avondje gein. leuke van C&C G is dat het simpel is en recht door zee, geen moeilijk gedoe.
Plus dat het de beste multiplayer van alle CnCs heeft door het gebrek aan 'spam one unit to win' strategiëen. Generals multiplayer heb ik jarenlang gespeeld terwijl ik bij CnC3 al na een maand er de brui aan gaf. RA3 is nog erger, dat kon me nog geen week bekoren. De balans in dat laatste spel was zo ongelofelijk slecht (peacekeeper spam, wall spam etc) dat je alleen maar kunt constateren dat die developers bij EALA alleen maar slechter worden.

[Reactie gewijzigd door JohnAD op 2 februari 2010 10:56]

tja, hoeveel units zijn er dan niet in het spel.

val eens aan met uw units, als ze een file vorme zijn het er veel te veel :)

Bij ons crashed het ook, of krijg je da scores niet te zien omda bij iedereen het nen error on desktop geeft.

rommel rommel rommel :)
Ho ik ken dat :D met een ganse resem OverlorD tanks een file vormen van de ene kant van de kaart naar de andere :D
Bij ons duurt het allemaal zo lang niet. Aanvallen aanvallen aanvallen en uiteindelijk zit je zonder resources en wint de zuinigste speler. Niets leuk aan 100000 units pompen toch?
C&C, met de uitbreiding zero hour is gewoon nog steeds zalig in Lan en het spel is vaak in een uurtje afgelopen.

[Reactie gewijzigd door basa op 2 februari 2010 14:34]

Eindelijk wordt de serie afgesloten.
Ik hoop trouwens dat dit spel beter is dan C&C3, ik heb mij daar wel aan vermaakt maar ik vond het weinig voorstellen. Maar ik zal dit spel sowieso spelen want ben benieuwd hoe het zal eindigen.
Ik vind het nog vrij kort eigenlijk, nu pas de public bèta lanceren als het spel over een maand al uit moet komen.
Ow, ik vond C&C 3 juist de beste van de serie, vooral omdat het zo lekker realistisch was. ik hou niet zo van die si-fi werelden. doe mij maar amerikanen tegen russen of chinezen..

EDIT: Ik bedoel natuurlijk C&C Generals.. ;)

[Reactie gewijzigd door NitSuA op 1 februari 2010 18:12]

Daarom vind ik bijvoorbeeld C&C 3 ook veel minder. C&C hoort lekker over de top te zijn met Red Alert als hoogtepunt.

edit:

Ik ben denk ik in de war met Generals, maar dat is natuurlijk geen C&C3 |:(

[Reactie gewijzigd door gnimmeL_kraD op 1 februari 2010 16:14]

Command and conquer: generals? lijkt me toch echt een C&C maar niet van het kane wereldje. Het was een wat neutralere tussengame die bovendien erg leuk is om te spelen.
Red alert 3 was echt poep, veel te vaag en moeilijke combinaties maken, veel te weinig balans, of je hebt het gigantisch makkelijk of het is onbegonnen werk. Waar je bij ra2 vaak later nog best een kans kon maken kan ik dat hier maar niet voor elkaar krijgen. Ook een spel waar je veel te veel kleuren in wil stoppen waar dat helemaal niet nodig was. Het haalde alle geloofwaardigheid weg bij mij. Dat is tevens het eerste c&c spel dat ik niet uitgespeeld heb. Als ik ergens niet om bekend sta dan is het het stoppen halverwege een spel. Geef mij maar RA2! :) heerlijk
Red alert 3 vond ik echt bagger...
Volgens mij ben jij in de war met Red Alert 3, die overigens ook niet erg realistisch meer overkwam. Daar heb je Amerikanen tegen Russen, en ook nog Japanners.

De Tiberium Serie (Dawn, Sun en Tiberium Wars) zijn juist erg sci-fi gebaseerd, al viel dat in Dawn nog best mee in vergelijking met zijn opvolgers.
http://en.wikipedia.org/w..._Conquer_3:_Tiberium_Wars
C&C 3 is helemaal niet "amerikanen tegen russen of chinezen".
Zouden ze dat express nu doen met de release van ME2? of zou dit puur toeval zijn?
D-rez, Dat was ook mijn eerste reactie.

Ik heb een vermoeden dat EA op deze manier de negatieve reacties op het compleet veranderen van de speelstijl (geen basis, geen harvesting, respawnen) de kop in probeert te drukken.

Ik denk alleen dat het geen zin zal hebben, zonder deze aspecten is het imho geen C&C waardig. We zullen zien.....
Weet iemand of er ook een Mac versie beschikbaar is? (Zal wel niet 8)7 )
Geen idee of deze meteen beschikbaar zal zijn, maar van de (meeste?) overige C&C games zijn wel mac-versies te vinden.
Helaas komen deze versies altijd een paar maanden na de PC versie uit ;(
Nou.. ik blijf erbij dat C&C goed was toen het nog van Westwood was. Sinds EA het heeft overgenomen is het kwalitatief achteruit gegaan, is het volledig uitgemolken door bijna jaarlijks een release te doen en is met elke nieuwe release de C&C sfeer uit het begin van de serie die het spel zo leuk maakte volledig verder uitgehold tot een leeg iets.

Dus EA.. Ik zal niet naar de winkel lopen.
Mission FAILED.
Inderdaad, buiten Generals die nog best te pruimen was, maar dan ook weer niet echt C&C was.
Moet zeggen dat ik me erg goed bij Plasma_Wolf aan kan sluiten. Ik geniet dan ook het meeste van lekker basebuilden, turtlen en gewoon wat skirmishen tegen de pc. Vind het dan ook erg jammer dat je nu geforceerd in een richting (offence, defence of support) wordt gestuurd en dat het base-builden minder is geworden. Jammer dat het zo afgesloten wordt
Het skirmishen op de pc vind ik dan weer wat minder leuk. Ik speel graag online, maar dat geldt niet voor (wat zal het zijn?) 70% van de gamers. De overgrote meerderheid speelt graag tegen de AI, daar moeten dan ook goede mogelijkheden voor zijn.

Ik heb echter het gevoel dat dat weer minder leuk gaat worden als je maar een richting kan kiezen. Ik wil graag alle mogelijkheden in één game. Met faction diversity kan ik me wel heel goed vinden (ik prijs het aan), maar met deze keuze uit drie toch weer niet.
De huidige keys zijn al op, maar ze zeggen dat ze er meer gaan mailen de komende dagen. Klinkt goed, altijd leuk een open beta.
Singleplayer heeft me nooit meer geboeid dan de eerste 8- 10 missies.. daarna al snel afgekapt door eentonigheid en maar multiplayer gaan spelen om vervolgens ontzettend hard in de pan gehakt te worden.

Het enige leuke is op LAN spelen.Nja, hoop dat het wat epischer is dan de derde, die was erg leuk, maar gaf NET niet de goede kick.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True