Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 167 reacties

Acer heeft geen plannen om dit jaar een tablet uit te brengen die moet concurreren met de iPad van Apple, terwijl het Taiwanese bedrijf daar vorige week nog wel op hintte. De focus bij Acer gaat op thin & light-notebooks liggen.

Voorafgaand aan de introductie van de iPad door Apple gaf Acer aan zelf aan een tablet en een app-winkel te werken. Waar Acer uiteindelijk mee zou komen zou mede afhangen van het apparaat dat Apple ging uitbrengen. Blijkbaar heeft de lauwe ontvangst van de iPad ervoor gezorgd dat Acer zijn plannen heeft bijgesteld. Het ontwikkelen van een iPad-achtig apparaat zou technisch gezien geen probleem zijn, beweert Scott Lin, bestuursvoorzitter van Acer Taiwan, maar een dergelijk product past niet binnen het business-model van de fabrikant.

Lin verklaarde tegenover DigiTimes onder andere dat nog maar weinig fabrikanten ervaring hebben met het runnen van een online winkel. Het simpelweg kopiëren van de manier waarop Apple zijn eigen niche-markt heeft gecreëerd heeft weinig kans van slagen, denkt de Acer-topman. Ook verwacht hij niet dat de komst van de iPad veel invloed zal hebben op de netbook- en notebook-markt, omdat Apple zich met de tablet op een andere doelgroep richt.

Acer zal zich dit jaar op dunne en lichte notebooks richten en modellen dunner dan 2cm uitbrengen. De dunne notebooks zullen 20 tot 30 procent van Acers verkopen uitmaken dit jaar, verwacht het bedrijf, terwijl netbooks 20 procent en full sized laptops een aandeel van 50 tot 60 procent krijgen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (167)

Volgens Mass Effect was het Sun Tzu die dit zei:
He who tries to protect everything protects nothing.

Ik denk dat Acer dat ook heeft gedacht. Als we van alle markten wat willen kunnen we nergens in optimaliseren.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 1 februari 2010 20:41]

Het probleem met 90% van de reacties hier is dat mensen blijkbaar in de waan zijn dat een product voor hen gemaakt wordt. "IK VIND HET NIX, GEEN FLASH EN APPLE SUCKT DONKEYBALLS". Mja prima, maar dan val jij dus duidelijk niet in de doelgroep. Tweakers vallen uberhaupt waarschijnlijk niet in de doelgroep. Tweakers willen controle en registers aan kunnen passen omdat je daarmee een 1,5832% snellere bootup hebt of god mag weten wat. Dat wordt em gewoon niet met de iPad. Is hij ook absoluut niet voor gemaakt.

De doelgroep is de grote massa die een ipod en/of een iphone heeft, daar laaiend enthousiast over is omdat het allemaal zo makkelijk werkt en er zulke leuke apps op zitten (welke iPhone gebruiker heb je nou niet met 1 of ander app gezien welke geen nut heeft maar gewoon grappig was, of de nog bekendere lightsaber/car alarm op de Macbook Pro).

Het zou me daarom ook niets verbazen dat de iPad een succes gaat worden. Misschien tijdelijk omdat mensen er toch achter komen dat ze iets meer een gadget dan een echt volwaardig apparaat hebben gekocht, maar ik verwacht wel een goede verkoopstart.

Persoonlijk zie ik (voor mij) ook geen enkel nut voor dit apparaat. Ik heb een mp3speler voor muziekonderweg (gewoon relatief goedkoop apparaat, doet wattie moet kunnen), een telefoon voor mobiel internet e.d., een laptop voor onderweg werken (ik zie mezelf nog niet photoshoppen/3d modellen of uberhaupt snel documentatie schrijven op een iPad) en thuis een PC waar ik op kan doen wat ik wil, zelfs een iMac of Macbook Pro beperkt me daar teveel in omdat daar gewoon een gebrek aan software is wat niet op mac osx draait en ik niet telkens met bootcamp wil switchen tussen OSen .

Als ik een mobielere PC-achtige ervaring (ik kan er nix beters van maken :P) koop ik waarschijnlijk een netbook ja. Ik wil een volwaardige OS als ik onderweg ben, maar ik heb dan wel door dat veel andere mensen waarschijnlijk wel 'nut' (het is natuurlijk ook een kwestie van vraag creren wat Apple doet) hebben bij dit apparaat.

Om terug te komen op het nieuwsbericht (jaja, ik kom d'r wel uiteindelijk)..

Acer gaat het nooit lukken om een goede tablet te maken. Er is simpelweg geen enkel mobile OS wat op het moment er geschikt voor is. Android zou er eventueel geschikt gemaakt voor kunnen worden lijkt me, maar Android staat over het algemeen nog teveel in zijn kinderschoenen en moet zich eerst nog bewijzen op de smartphone markt, waar het iPhone OS alom geprezen wordt. Ok, misschien niet alom, maar zeker door veel mensen.

Ook moet Acer zich waarschijnlijk beperken tot waar het goed in is en in de huidige economie geen al te grote risico's gaan nemen door zich in onbekende marktsegmenten te gaan storten. Ze blijven gewoon doen wat ze al jaren doen, laptops en varianten bouwen die weinig geld kosten. Ik heb inmiddels 2 Acers gehad en ken meerdere mensen met Acers en als je er voorzichtig op bent dan houdt het zijn levensduur goed uit meestal. Je moet niet van een laptop van 300-400 euro gaan verwachten dat je er meer dan 3 jaar mee voort gaat zonder problemen en je daarbij ook realiseren dat er een prijs/kwaliteit verhouding is.

Zo, dat was mijn stuivertje voor dit verhaal, nu ga ik slapen, zal wel vol vauten en scheve zinnen zitten, maar ben moe, check het morgen wel weer ;p
Jammer,

Over het algemeen is het volgens mij niet zo heel erg moeilijk een goed concurrerend product op de markt te zetten.

Waar de iPad in mijn ogen tekort schiet is het feit dat er ipv een volwaardige versie van OSX op draait een uitgebreidere versie van het iPhone OS op draait.

Als je een stijlvolle tablet maakt met daarop een UNIX of Windows OS met eventueel nog een leuke schil kan je een heel functioneel apparaat op de markt brengen waar zeker wel interesse voor zal zijn.

Je loopt met de iPad tegen het probleem aan dat je waarschijnlijk weer gebonden bent aan Apple applicaties zoals je dat ook met de iPhone hebt. Er staan op de iPad al office applicaties. Dus ik reken er niet op dat er alternatieven beschikbaar komen daar apple met zijn iPhone beleid aan de al door Apple geinstalleerde applicaties gelijkende applicaties weert van de Appstore en dus niet toestaat. Ik vermoed dat Apple een gelijkend beleid hiermee zal hanteren.

Echter wat Apple wel in het voordeel heeft, is de apple hype die nu heerst,. En daar is moeilijk doorheen te komen.

Maar het kan wel denk ik.
De iPad is zoals verwacht gewoon een iPod met grotere afmetingen, logisch dat er dus ook nagenoeg hetzelfde OS op draait.. De iPod met z'n appstore is volgens mij toch ook een succes (voor Apple iig), dus waarom zouden ze dat dan ook anders willen doen?

Apple maakt al tijden een 'kant-en-klaar' oplossing, door hardware en OS te bundelen, goed op elkaar afgestemd.. Dat is de kracht van Apple. Voor het gros van de massa is dat voldoende.

Mij lijkt het helemaal niet zo eenvoudig om hier een concurrerend product voor te ontwikkelen. Wat wil je er dan voor OS opzetten? Windows 7 tablet versie ofzo? dan zal er toch echt wel wat stevigere hardware als in die iPad moeten. Dan krijg je weer een dikker en onzuiniger apparaat wat in elke review het onderspit gaat delven tegenover de iPad.
Misschien is business-wise wel de beste beslissing om die iPad gewoon links te laten liggen / dood te zwijgen. Of misschien hebben ze de conclusie getrokken dat de iPad geen invloed heeft op het markt segment van acer.
enkele mogelijkheden:

een betere /nieuwe arm Core(zoals ik meen de snapdragon),
met meerdere kernen natuurlijk)

verschillende OS-keuzes zoals meamo (dat al jaren een tablet / MID - os is.
een uitgebreidere versie van android (zelfs al is dat niet bepaald mijn favo).
ubuntu-MID wat zeker ook hard aan de weg timmert.
- of zelfs Windows embedded (wat voor sommigen ook zo z'n charme heeft)..

zelf zie ik heel het nu niet van een tablet (ja ok er was er een die je via een adaptor om kunt bouwen in een netbook (geloof ik) - dat lijkt me dan weer wel een optie...

maar of je die van acer zou moeten willen verwachten...

begrijp me niet verkeerd ik heb al weer 6 jaar een acer (laptop), en op wat loslatende schroefjes na werkt 't nog perfect (als nieuw).... - maar als ik het budget had werkt het de volgende keer toch een thinkpad...
een betere /nieuwe arm Core(zoals ik meen de snapdragon), met meerdere kernen natuurlijk)

nieuws: 'Apple iPad wordt aangedreven door quadcore-soc' - update

Volgens mij kan je uit dat artikel opmaken dat Apple al meerdere kernen in de iPad heeft zitten.
Het is zinloos om BSotN te quoten als source. Theo Valich slaagt er systematisch in om kwakkels in de wereld te zetten.

De iPad heeft geen Mali GPU, o.m. om dat de Mali GPU geen pvtc texture compression formaat ondersteunt. Hetgeen noodzakelijk is om compatible te zijn met een heel aantal iPhone games. Ten tweede om dat Mali GPU's kwa perf een stuk zwakker zijn dan diegene die nu al in de iPhone zitten.

Snapdragon is een SOC chip, geen ARM core. Vermoedelijk bevat de iPad een of meerdere Cortex A8's, maar dat is opnieuw pure speculatie.
Over het algemeen is het volgens mij niet zo heel erg moeilijk een goed concurrerend product op de markt te zetten.
het is juist wel moeilijk voor een hardware oem bedrijf als acer om een concurrent voor de ipad op de markt te zetten. er is namelijk nog helemaal niks van microsoft of google dat de concurrentie aan kan. windows is veel te zwaar en chromium is nog niet klaar. en apple weigert iphone os /mac os x in licentie te geven.

apple heeft alles in een hand. hardware, software en services als online muziek, video, boeken en software apps. van de apple a4 chip tot en met het gigantische data center dat apple aan het bouwen is. dat hoort allemaal bij de volgende generatie computer ervaring zoals apple die ons met ipad gaat leveren.

acer kan zich beter op de conventionele mini laptop, "netbook", storten waar conventionele software produkten als ubuntu en windows op kunnen draaien met conventionele desktop applicaties. de software partners van acer zijn gewoonweg nog niet klaar voor de ipad revolutie.

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 1 februari 2010 18:23]

Wat de sofware betreft: absoluut! Wat hardware betreft: waarschijnlijk niet. Er is geen enkele reden waarom een Tegra2, bijvoorbeeld, niet even snel kan zijn als een A4.

Ik denk dat Acer gezien heeft hoe hun eigen software oplossing verbleekt met die van de iPad en dan maar besloten heeft om hun (goeie) naam niet te grabbel te gooien met een onbruikbaar ding.
Ben het met demonite eens. De kracht van de iPad is dat het zeer snel opstart, en lang op een relatief lichte batterij draait. Dat laat een full blown OS niet toe. Bovendien is het iPhone OS, nog altijd wel de Mac OSX (BSD Unix) in een gestripte versie voor stroom besparing. Zoveel minder is het ook niet.
Ben het wel eens dat de iPad niet af is. Een camera (voor chat of skype) en een USB poort (om je iPod of camera op aan te sluiten), missen. Ik kan me alleen niet voorstellen dat Apple doof is voor het commentaar dat ze krijgen. Die komen heus wel met een tweede generatie.

Alleen waarom wil Acer niet concureren? Zien ze er geen brood? Of zit de iPad dicht getimmerd met patenten? Dat laatste zou me ook niet verbazen.

[Reactie gewijzigd door elteck op 1 februari 2010 16:11]

Apple heeft meteen al een adapter uitgebracht om een camera aan te kunnen sluiten op de iPad, lijkt me dus niet dat er snel een usb aansluiting zal komen anders hadden ze dat nu ook al wel gedaan.
Geen USB is duidelijk een bewuste keuze geweest, evenals geen card-reader.
Als je een stijlvolle tablet maakt met daarop een UNIX of Windows OS met eventueel nog een leuke schil kan je een heel functioneel apparaat op de markt brengen waar zeker wel interesse voor zal zijn.
Absoluut. Klein probleempje: regel eerst even iemand die op basis van Unix of Windows een mooi OS maakt dat je gemakkelijk met je vingers kunt bedienen. En regel dan ook nog even mensen die applicaties willen schrijven die binnen die schil kunnen draaien.

Apple heeft die zaken op orde. Er zijn enorm veel ontwikkelaars voor de iPhone. En reken maar dat die momenteel allemaal op volle kracht zitten te programmeren om in maart/april applicaties voor de iPad klaar te hebben!
Er staan op de iPad al office applicaties. Dus ik reken er niet op dat er alternatieven beschikbaar komen ...
Ik denk dat dat wel meevalt. De iWork apps staan niet standaard op de iPad, deze moet je er los bij kopen. Het argument 'zit in het OS' - dat Apple inderdaad bij browsers bijvoorbeeld gebruikt - houdt hier dus geen stand. Als iemand een Open Office port wil maken dan moet dat gewoon kunnen. JUIST omdat Apple hier zelf betaalde producten heeft, zou het enorm opvallen in het kader van mededinging als ze geen concurrenten van hun eigen betaalde software toelaten!
regel eerst even iemand die op basis van Unix of Windows een mooi OS maakt dat je gemakkelijk met je vingers kunt bedienen.
Wat dacht je van Android? Of Chrome OS? Of, als je echt niet van Google houdt, Nokia's Maemo.

Een closed-system phone OS hoort gewoon niet thuis op een niet-telefoon. En al helemaal niet op een multi-purpose apparaat als een tablet-PC.
Wat dacht je van Android? Of Chrome OS? Of, als je echt niet van Google houdt, Nokia's Maemo.
Hiermee bevestig je juist mijn punt! Mijn reactie was immers een reactie op tankeriv, die aangaf dat het jammer was dat iPhone OS geen 'volwaardig desktop OS' is. Hij zei 'als iemand nou eens een desktop OS maakte...' enzovoort.

Jouw reactie bevestigt dus juist mijn standpunt: een desktop OS is NIET de manier op een tablet device. Je moet een OS hebben dat gespecialiseerd is voor een mobiel apparaat en bediening met je vingers. Zoals, inderdaad, Android, Maemo of.. iPhone OS.

Kortom over het interface-uitgangspunt van het OS zijn we het helemaal eens. Alleen niet over 'closed system'. Maar als je Chrome OS als een serieuze optie ziet, dan is iPhone OS volgens mij net zo serieus. Chrome wordt immers weinig meer dan een grote browser-omgeving. Die heb je op de iPad net zo goed, in de vorm van Mobile Safari.

[Reactie gewijzigd door mddd op 2 februari 2010 13:08]

Tja, dat is het hem dan ook, volgens Apple is dit ook geen tablet-PC, maar een ding voor in de huiskamer en op de bank, dat makkelijk te bedienen is en met beperkte functies.
Ik denk dat niet de "lauwe ontvangst" maar de lage prijs de reden is dat Acer nu van mening lijkt te veranderen. Vooraf dacht iedereen dat de tablet van Apple vanaf 700 - 800 euro zou gaan kosten. Ander fabrikanten dachten daar mooi onder te kunnen gaan zitten. Maar omdat Apple de prijs vrij scherp heeft gezet (lagere marges dan ze gewend zijn, dat is de algemene opinie) laten ze nauwelijks meer ruimte voor de andere partijen.

Als Acer werkelijk vond dat de iPad zo slecht werd ontvangen dan zouden ze juist met een concurrerend product moeten komen.
basis versie is misschien 500 maar als je wat hoger gaat kom je toch snel aan 700euro hoor .

En de ipad is eerder slecht ontvangen omdat men twijfeld aan het nut. Als dit zich verderzet is het idd nutteloos om iets soortgelijk
De basis versie is 500 *dollar* ja, omgerekend 360 euro en dan mag je toch wel zeggen zeer scherp geprijsd.

Dat er zoveel mensen twijfelen aan het nut van een iPad komt eerder door een gebrek aan fantasie dan omdat het apparaat zelf slecht ontvangen is. Je ziet het hier op tweakers ook, de meeste reacties komen niet verder dan 'voor hetzelfde geld heb ik een netbook en die kan veel meer' en 'het is gewoon een grote iPhone'.

Ik zou zeggen probeer eens creatief te zijn en dan moet je zo toch al een heleboel interessante toepassingen kunnen verzinnen die met een Netbook onhandig en met een iPhone onmogelijk zijn. Dat is de nieuwe markt die ze aanboren, met een apparaat dat geen computer moet zijn maar gewoon een gebruiksvoorwerp.

Ik ben zelf al sinds de launch aan het nadenken wat je met zoiets zou moeten en ik wordt steeds enthousiaster over het apparaat, elke dag komt er wel weer een nieuw idee naar boven voor een applicatie die gegarandeerd nuttig of leuk kan zijn voor veel mensen, ik overweeg zelfs al om een aantal van die ideeen te gaan uitwerken (vandaar dat ik ze hier niet ga opschrijven :+)

Ik denk inderdaad dat zoals mddd zegt de prijs de grote afknapper is voor alle me-too tablets die al min of meer waren aangekondigd. Voor 500 dollar wordt het bijzonder lastig om een concurrerend apparaat te produceren dat niet ontzettend schraal gaat zijn als je het met een iPad gaat vergelijken. Het zou me niet verbazen als Apple verlies maakt op de hardware.
voor 360 heb je een laptop met meer mogelijkheden dan een ipad enigste dat het dan niet heefd is een touchscreen.

goedkoopste touchis 550 euro maar is dan ook vele malen beter 4 gb 250 gig hd en windows waardoor het gewoon alles draaien kan.
Joh je meent het... 8)7

Denk nou eerst eens ff 2 seconden verder dan je neus lang is, dan kan zelfs jij vast wel een paar toepassingen verzinnen die wellicht MOGELIJK zijn op een netbook maar niet handig, prettig of leuk in het gebruik.

Ik zal je vast een hint geven: denk bijvoorbeeld eens aan bordspellen en hoe je die op een touchscreen tablet zou kunnen spelen in plaats van een laptop. Toepassingen zoals dat, waar een netbook dus niet of minder geschikt voor is, zijn er legio. Dat jij niet veel verder komt dan bekende PC toepassingen projecteren op een tablet formaat is geen gebrek van tablets maar van jou fantasie, en die van heel veel andere mensen en bedrijven die het niet gemaakt hebben met tablets omdat het ze niet lukte om zulke apparaten buiten het computer domein te houden.
er is voor een de prijs een redelijke laptop/notebook te maken die dus gewoon beter dan de ipad is omdat het hetzelfde plus meer kan.

er is NIKS wat een ipad kan dat een andere tablet met windows of een laptop met kantelbaar scherm niet kan.

en met mijn fantasie is niks mis met die van jou duidelijk wel je ziet dingen die ik niet typ...
er zijn zat opties maar deze zouden allemaal op het bovengenoemde werken plus dat de rest er ook op werkt de ipad is gewoon te gelimiteerd.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 2 februari 2010 02:12]

er is NIKS wat een ipad kan dat een andere tablet met windows of een laptop met kantelbaar scherm niet kan.
Hoewel ik zelf ook niet echt veel interesse in zon tablet heeft zit het hem vooral in de gebruikerservaring, de gebruikerservaring van windows is al niet echt lekker, zeker niet op een klein schermpje bovendien draait windows niet op arm, in principe kun je ook alles met een cli install van linux, ik vermoed echter dat zelfs jij een grafische interface zult verkiezen boven continue in een cli te werken en dat is nu precies het verschil tussen zon ipad en een windos netbookje
Ik denk dat Apple op dit gebied de dollar-euro koers niet aanhoudt...
Tuurlijk niet. Ten eerste zijn de prijzen op de VS site altijd ex. BTW omdat in de VS per staat de BTW verschilt. Daarnaast wordt ook geen rekening gehouden met invoerrechten e.d. Het is waarschijnlijker dat het goedkoopste model rond de 450 Euro op de Nederlandse markt komt.
invoerrechten heb je ook in de vs, dus die zitten daar al in de prijs berekent, wat jij bedoeld is waarschijnlijk de losse/private import van de vs naar nl, en daar betaal niet niet bijster veel importkosten voor.

importeren is altijd goedkoper, zeker bij niet alleen apple meuk (omdat apple als een van de weinige iig nog enigzins de prijs aanpast in de EU)

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 2 februari 2010 11:38]

De basis versie is 500 *dollar* ja, omgerekend 360 euro en dan mag je toch wel zeggen zeer scherp geprijsd.
Behalve dan dat die prijs dollar-euro meestal toch 1:1 wordt omgezet, en dan ligt hij bij ons in de region voor een vanaf-prijs van 595 of 599.

Verder ben ik het wel met je eens. Dat het in de beleving van de koper juist geen computer moet zijn.
Als Acer werkelijk vond dat de iPad zo slecht werd ontvangen dan zouden ze juist met een concurrerend product moeten komen.
Acer zal zich dit jaar op dunne en lichte notebooks richten en modellen dunner dan 2cm uitbrengen.
als deze minimaal 2 gig hebben en minimaal 160 gig hd en touchscreen hebben met kantelbaar scherm is het beter dan eren ipad en wil ik er wel 1 hebben tenzij deze weer reteduur is.
Ik denk dat veel fabrikanten hadden verwacht dat Apple met iets vernieuwends en een killer app zou komen die consumenten zou moeten aansporen om een tablet aan te schaffen. Dat zelfs met een prijs die lager is dan verwacht de reacties vrij negatief zijn (zelfs de Apple fanaten bij Engadget lijken er niet veel vertrouwen in te hebben) is dan ook tekenend.

Qua prijs moet Acer er gemakkelijk onder kunnen zitten, het is nu al de Trust/Sweex onder de laptopbakkers met hun plastic meuk vol trial crapware. Als ze netbooks kunnen verkopen voor minder dan 300 euro, dan moeten ze ook een slappere tablet kunnen uitbrengen met minder mogelijkheden.

Het punt is alleen of de mensen erop zitten te wachten en of het de moeite waard is om er hoog op in te zetten. Ik denk zelf dat ze de netbookjes makkelijker aan de man kunnen blijven brengen.
Dat zelfs met een prijs die lager is dan verwacht de reacties vrij negatief zijn ... is dan ook tekenend.
De verwachte prijs was dan ook gebaseerd op een full-featured tablet met OS-X, niet op een apparaat met dergelijke beperkte mogelijkheden. Men had gewoon een tablet verwach dat OS-X draaide, dus met multitasking, en waarop in principe alle OS-X-applicaties zouden kunnen draaien (mits natuurlijk gecompileerd voor Arm, en mischien dus ook dat die ARM-versies ook aangekondigd zouden worden) .
"Blijkbaar heeft de lauwe ontvangst van de iPad ervoor gezorgd dat Acer zijn plannen heeft bijgesteld. Het ontwikkelen van een iPad-achtig apparaat zou technisch gezien geen probleem zijn, beweert Scott Lin, bestuursvoorzitter van Acer Taiwan, maar een dergelijk product past niet binnen het business-model van de fabrikant."

Toch een beetje voorbarige stelling in mijn ogen. Waarom waren ze het eerst wel van plan, terwijl het niet in hun business-model past? Ik verwacht eerder dat het door de vanaf prijs van de iPad lastiger is geworden voor ze om hier mee te gaan concurreren.
Ik had bijvoorbeeld een prijs verwacht van min. 800 euro, met eventueel een buitenkansje van 700 euro.

De iPad heeft laten zien dat hij super soepel werkt, met een 1 Ghz processor welteverstaan. Ik vraag me af wat Acer zou kunnen bereiken met mobiele processoren onder windows 7.
Dan erbij is Windows 7 niet gemaakt voor tablets. Het OS kan dan wel touch-input registreren, maar is qua opbouw nog volledig op muis input gebaseerd.

[Reactie gewijzigd door cerielverschoor op 1 februari 2010 15:58]

Het OS kan dan wel touch-input registreren, maar is qua opbouw nog volledig op muis input gebaseerd.
Windows 7 is berekend op het gebruik van touchscreens, waarom denk je dat de startbalk iconen zo groot zijn? En waarom klapt het context menu uit als je zo een icoon naar boven veegt?
Zo zijn er meer trukjes in Windows 7 te vinden die speciaal op touchscreens geent zijn.
Windows 7 kent dan wel de input methodes om op een tablet te kunnen werken, maar de software die vervolgens op Windows draait, zijn normale applicaties. Die zijn dus helemaal niet geoptimaliseerd om met een touchscreen bediend te worden. Daarin zit natuurlijk een groot probleem.

Om een touchscreen-apparaat echt goed te laten werken, moet je de hele keten, van hardware via het os tot en met de applicaties, in de hand hebben. Dn kun je een goede gebruikservaring leveren. Dit is precies de reden dat Apple het met de iPhone zo goed doet, en dat zelfs Android in de korte tijd dat het op de markt is al zo hard stijgt ten opzichte van Windows Mobile.
Hulde, in je laatste alinea zit inderdaad de essentie van het antwoord waarom een tablet met standaard programma nooit gaan werken, evengoed welk os er ook op draait. Dus de partij die dat van hardware naar os tot applicatie op een eenvoudige wijze weet aan te bieden aan consumenten heeft de sleutel voor tablet-succes in handen. Klinkt als iPad.
Inderdaad, alle bedrijven verwachtten een prijs van $999 (Steve Jobs zei dat hij < $1000) zou worden, en de meeste bedrijven verwachtten toen een bedrag van $999). Ook lees je dit Terug op sommige sites.
Ze moeten juist gaan produceren. Apple krijgt een monopolipositie zo en moet daarom concurentie hebben. Zo hoeven we ook geen hoofdprijs te betalen!
Hoofdprijs? Apple is normaal aan de dure kant, dat is waar. Maar de iPad vind ik erg netjes geprijsd. Dit is de eerste keer dat ik een nieuw produkt van Apple aan heb zien komen en de prijs lager was dan ik verwachtte.
Maar ook de inhoud is lager dan verwacht. Er mist gewoon zoveel voor die prijs wat er nog makkelijk had gekund. Vandaar dat het nog steeds een hoofdprijs is voor de iPad.

(Als je je afvraagt wat er allemaal mist zoek eens op Google...)
Sorry maar noem jij dan eens een apparaat dat een 10 inch kleuren touchscreen heeft EN meer technische specs?
Volgens mij maakt iedereen de hele tijd verkeerde vergelijkingen: OF het wordt vergeleken met een goedkopere netbook. Maar die hebben helemaal geen touchscreen en hebben goedkopere kwaliteit schermen. OF het wordt vergeleken met een ebook reader maar die zijn qua rekenkracht nog veel minder dan een iPad.

Ik ben het er helemaal mee eens dat er meer in had kunnen zitten: ik had ook graag usb-poorten gezien, een directe hdmi-out, enzovoort. Maar ik ben het er NIET mee eens dat dit apparaat weinig biedt voor zijn geld. Nogmaals; noem dan eens een apparaat dat voor een vergelijkbare prijs beter scoort. En dan niet alleen een snellere processor of wat meer harddiskruimte terwijl het een crappy scherm heeft, want dat scherm is OOK een belangrijke feature.
Nou, een monopolie positie is een beetje te snel geoordeeld denk je niet 8)7
Er zijn immers al divers netbooks in de markt, diverse e-readers, en ook diverse tablets... Ik denk dat de iPad lange na het success van de iPhone niet gaat halen (alhoewel de helft van die sales al een success zouden zijn), en met de iPhone hebben ze ook geen monopolie (verre van zelfs).
Van mij mogen ze op dit gebied gerust een monopolie hebben.

IMO blijft het een totaal zinloos device. De tijd heeft het ook aangetoond de tablet is nooit aangeslagen.

IMO is een e-reader zinvol maar iPad niet.

Waarschijnlijk gaat Apple een redelijk aantal verkopen. Er zijn binnen de Apple volgers die toch alles van Apple kopen zinvol of niet, als het maar Apple is.
MO blijft het een totaal zinloos device. De tijd heeft het ook aangetoond de tablet is nooit aangeslagen.
Ik verwacht in het begin geen stormloop, maar op termijn wordt de iPad volgens mij wel een succes. Het lost namelijk zowat alle problemen op waar jouw grootmoeder mee kampt als ze met Windows werkt. Dat is het voornaamste doelpubliek.
Er zijn binnen de Apple volgers die toch alles van Apple kopen zinvol of niet, als het maar Apple is.
Jongetje, hou toch eens op. Ik koop Apple omdat ze er in slagen om mijn computernoden precies te beantwoorden. Design, gebruiksgemak, ergonomie, service, Unix-like etc. Leg mij nu eens mooi uit wat daar niet zinvol aan is? De net iets hogere prijs is een non-issue vergeleken daarmee. Ik kan er mee leven dat jij andere prioriteiten hebt. Waarom altijd die drang om af te geven op mensen die dan nu wel belangrijk vinden?

[Reactie gewijzigd door newinca op 1 februari 2010 17:42]

En met welke problemen zou mijn grootmoeder moeten kampen als ze met windows werkt?
Ik wordt een beetje moedeloos van alle die applefreaks die altijd maar zeggen dat je met windows standaard problemen hebt!!! Gelukkig heb je met een Apple nooit problemen!
Jij vraagt je af waarom een ander afgeeft op mensen die een Apple kopen, waarom geef jij dan af op Windows terwijl Apple ook niet perfect is?
Ik geef af op de Windows zelf. Niet op diegenen die het kopen. Ik begrijp dat voor sommige $200 extra teveel is. Ik geef ook niet af op diegene die een i7 en $300 GPU zelfs al zie ik daar het nut niet van in. Ik beschuldig hen er niet van die dingen te kopen om te willen opvallen.
Eerlijk is eerlijk, vooral de problemen die ontstaan door of het nu double of single klik is zijn enorm. Zelfs wereldwijd tekent zich hier al een drama mee af met mensen die er helemaal gefrustreerd door raken.
Sinds wanneer is dat een probleem waar iemand mee zit? Als mijn grootmoeder haar laptop aanzet en op het IE of FF icoontje klikt en ze kan op internet vindt ze het best en of het dan met een concept of browser of wat dan ook te maken heeft zal haar worst wezen.

Het grootste probleem zal voor haar zijn dat ze haar foto's die ze op haar laptop laadt niet op haar iPad kan laden omdat de tablet geen usb aansluiting heeft in tegenstelling tot haar laptop die er 4 heeft. Als we dan toch gaan zoeken.....

De iPad (en andere tablets) heeft zeker toekomst, al zal dat wel na een aantal upgrades zijn zodat het de netbooks verdringt.
Even opsommen:
- het verschil tussen double klik en single klik
- het verschil tussen internet als een concept en een browser
- het concept van folders. En vooral dan dan browsers tijdelijke documenten ergens anders opslaan dan in Documents.
- het feit van een programma bar aan de onderkant van een scherm en dat het een window het andere kan verbergen. Met als gevolg dat ze dikwijls 20 browser Windows open heeft staan.

Man, jij hebt er geen idee van hoe voor jou simpele concepten verwarrend zijn voor andere mensen.

Bijna al die problemen worden door de iPad opgelost.
Toch heeft hij ook gelijk dat er een categorie is die alles van Apple koopt, ongeacht of het (voor hen) zinvol is of niet. Apple heeft die status en mensen kopen het om zich te onderscheiden. Dat Apple dingen bied die anderen niet bieden is echter ontegenzeglijk. Er zijn echter ook veel mensen die zich daar juist afgeschrikt voelen, die liever Windows kopen, want dat heeft iedereen, dat is 'compatible en vertrouwd'.

Enige reden voor mij om geen Apple te nemen is de hogere prijs, en wat betreft de Airport en vooral de Time Capsule dat instellingen alleen goed te maken zijn met het Airport hulpprogramma, dat er dan weer niet is voor Linux-PC's, terwijl andere apparatuur allemaal in de browser is te configureren.
Ik twijfel ook aan de iPad, vooral voor het grote publiek. Echter maakt Apple niet de fout van alle andere tablet makers, namelijk dat ze er een full-blown OS op knallen. Ze proberen het laagdrempelig te maken, gebasseerd op een reeds succesvol platform iPhone OS/AppStore.
De tijd heeft het ook aangetoond de tablet is nooit aangeslagen.
Inderdaad. Want een desktop-os op een mobiel apparaat, wat je op een onhandige manier moet bedienen, dat werkt gewoon niet. Dat heeft Apple door. Daarom zetten ze geen OS X erop.

Wij Tweakers willen graag toegang hebben tot alle onderdelen. Daarom gebruiken we graag open source producten en zetten we zelf machines in elkaar. Maar de gemiddelde gebruiker maakt dat allemaal geen bal uit! Die wil gewoon iets wat gemakkelijk te gebruiken is. Ik denk dat je je flink vergist als je zegt dat de iPad zinloos is. Kijk naar hoe het met de iPod is gegaan. Die heeft het idee van "smartphone met applicaties" naar de grote massa gebracht. Ik denk dat de iPad hetzelfde effect gaat hebben voor de tablet-markt (of de mid-markt, als je vindt dat een tablet een volledige pc is in een klein formaat).
"Acer: wij gaan niet met de iPad concurreren"

Een beetje een rare uitspraak..
tuurlijk gaan ze met de ipad concurreren... als iemand geen i-pad koopt, omdat acer een betere pad heeft .. dan is het kwaad toch al geschied?
Hun gaan gewoon het product op de markt zetten zonder directe advertentie-aanvallen te doen op de ipad. Het is een tablet, van Acer en klaar.
Ze hebben zich gerealizeerd dat ze niet de software in huis hebben om een betere iPad te maken, slimmerik.
Acer heeft (vooral) de afgelopen jaar heel veel slechte reclame gehad. Slechte service verleend (in 1ste instantie, in 3de of 4de instanties wel goede service door instanties en organisaties als kassa etc.)
Ik denk dat zij nu kiezen om netbooks onder de 2CM te produceren een financieele keuze is. (financieel gezien de grootste doorslaggevende factoor dan)
Omdat er weinig tot geen netbooks onder de 2CM vallen, en de vraag naar zo klein & goed mogelijk enorm toeneemt.
acer heefd gewoon verreweg het meste verkocht en kijk naar upc meer klanten meer klachten zo is het nou eenmaal het hele kassa ''onderzoek'' is waardeloos omdat dit niet accuraat gedaan is maar alleen oip het aantal gemelde klachten ipv klachten in verhouding tot de verkopen.
Bij Radar werd niet met aantallen maar percentages gewerkt.
En als Acer het vervolgens verrekt om naar de studio te komen om uitleg te geven scoor je ook niet best.

[Reactie gewijzigd door Kohaku op 1 februari 2010 20:24]

Heb zelf ook 2 persoonlijke ervaringen gehad met Acer, 2 verschillende producten, en die waren ook niet van over naar huis te schrijven. Voor de gebruikers die enig verstand hebben van (ICT-wereld) laptops, kiezen dan ook niet voor Acer (tenzij natuurlijk een niet te laten liggen van een KNAL aanbieding), en de gebruikers die echt een kwalitatieve laptop willen, zal je denk ik ook geen Acer gebruiker vinden, in de zin dat zij er meer tevreden over zijn dan bijv. Sony of Asus etc. Verkoopcijfers zeggen niet alles, de aftersales zeggen meer.
Mijn ervaring met Acer is dusdanig dat ik d'r nooit meer eentje hoef:
- Kwaliteit van het product is slecht.
- Kwaliteit van de service is zo mogelijk nog slechter.
Pluspuntje: was, toen ik d'r n kocht, redelijk goedkoop voor goede specs maar ook dat verhaal gaat nu niet meer op. Goedkoop = Duurkoop
En nee, geen softwarematige problemen maar echt kwaliteitsproblemen:
- Uitval CD/DVD binnen 3 maanden
- Acculader binnen 13 maanden kaduuk
Service? CD/DVD storing heb ik gelukkig zelf op kunnen lossen. Acculader: "Sorry, geen garantie meer..." Reparatietijd: 8(!) weken...

[Reactie gewijzigd door enroc59 op 5 februari 2010 15:40]

Lauwe reacties, dat zou hun juist moeten aansporen om het beter te doen dan Apple! Dat waar men om vraagt realiseren.
Of ze zien gewoon in dat ze niet direct met de iPad moeten concurreren door een namaak variant op de markt te brengen maar gewoon hun eigen plan moeten trekken en met hun eigen devices op de markt moeten komen. Men hoeft niet altijd een ander na te apen.
Wat ik tot nu toe mis in de reacties is dat Acer afziet van een tablet omdat "een dergelijk product past niet binnen het business-model van de fabrikant."
Apple heeft in hele infra structuur van hardware, software tot shop neergezet, het heeft daar jarenlang aan gewerkt. Hoewel Acer er wellicht aan gedacht had, met een beetje nadenken valt zoiets niet zo maar even to kopieren. Het is gewoon realiteitszin van Acer om bij hun (voorlopig) bij hun kernactiviteiten te blijven en niet achter iets als Apple aan te hollen. Verstandige keus wat mij betreft.
Het kan best zijn dat Acer toch nog iets verder heeft gedacht dan alleen "wat Apple doet kunnen wij niet". Misschien is Acer tot de slotsom gekomen dat ze te weinig grip kon krijgen op de doelgroep van de tablet-kopers. Hiervoor zou ik alle begrip hebben.

Ga eens na waar we het over hebben. Mensen spiegelen zich voor "lekker lui op de bank, of in de auto, een beetje foto's kijken"... Zowel de doelgroep als het gebruik blijft wat schimmig voor me. Hoe weinig wil je met een computer kunnen doen!
Als ik voor mezelf spreek dan zou ik in no time, al internettend, al weer veel meer willen doen dan ik met zo'n tablet zou kunnen. Foto's bekijken, ja, dat gaat goed. Bewerken??? Sla wel reserve kopieen op. Hetzelfde kan je zeggen over de andere gebruiksvormen. Films kijken? Hoe? Zet je hem tegen de leuning van de bank? Ga je op de bank liggen met het tablet op je knieen? Hou je dat twee uur vol?

Gebruikers gaan nog echt pionieren met die Apple Tablet. Daar zullen zeker leuke toepassingen uitkomen die ik hier zeker niet voorzie, maar misschien Apple zelf ook niet. Nog meer redenen om de keutel even in te houden en te wachten op een Ipad 2.0.

Begrijp me niet verkeerd, als een bedrijf een nieuwe productcategorie kan creeren, dan is het Apple. Ja, een nieuwe productcategorie, de tablet-pogingen van andere bedrijven zijn niet overtuigend genoeg om te stellen dat die categorie al bestaat.. Ik denk dat Acer zich realiseert dat ze nu niet alleen een product, maar (samen met Apple) een productcategorie aan het neerzetten is. En dat missiewerk valt misschien buiten hun bedrijfsmodel (lees: capaciteit). Acer wacht rustig tot de Tablet zich als productcategorie uitkristallisseert, de Ipad 2.0.

[Reactie gewijzigd door teacup op 1 februari 2010 23:13]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True