Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

Acer heeft een nieuwe ultraportable met draaibaar touchscreen op de markt gebracht. De Aspire 1825PTZ heeft een 11,6"-scherm met multitouchfunctionaliteit en wordt aangedreven door een energiezuinige Pentium SU4100-processor.

In navolging van kleine notebooks met touchscreens die op netbook-hardware en single-core-processors zijn gebaseerd, komt er nu een model van Acer dat door een dualcore-processor wordt aangedreven. De 1825PTZ heeft als kloppend hart een zuinige Pentium SU4100-dualcoreprocessor, gecombineerd met 3GB ddr3-geheugen. Het 11,6" grote, draaibare led-scherm met multitouchondersteuning is capacitief, maar kan tevens worden bediend met een pen, die overigens niet wordt meegeleverd. De resolutie bedraagt 1366x768 pixels en het scherm draait automatisch mee als de laptop wordt gekanteld. Verder bevat het 1,72 kilo wegende apparaat een 320GB-harde schijf en graphics worden door de 4500MHD-igp van Intel afgehandeld.

De laptop kan draadloos communiceren via wifi b/g/n en bluetooth 2.1+edr. Aan de buitenkant zijn verder een hdmi-uitgang, een 0,3-megapixelwebcam, een kaartlezer, twee usb 2.0-poorten, een vga-uitgang en een gigabit-ethernetaansluiting terug te vinden. Naast het scherm kent overigens ook het touchpad multitouchondersteuning, om zo snel te kunnen scrollen en zoomen. Met de 6-cellsaccu zou de kleine laptop het zo'n 8 uur moeten kunnen uitzingen. De 1825PZT is per direct verkrijgbaar en heeft een adviesprijs van 699 euro.

Acer Aspire Timeline 1825PTZ Acer Aspire Timeline 1825PTZ Acer Aspire Timeline 1825PTZ Acer Aspire Timeline 1825PTZ Acer Aspire Timeline 1825PTZ
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Lijkt me een leuk laptopje voor onderweg als je veel moet reizen, maar dat het van Acer is krijg ik helaas geen positief gevoel meer van, daar ik twee laptops heb gehad die allebei na een jaar al mankementen vertonen.
Met de 6-cellsaccu zou de kleine laptop het zo'n 8 uur moeten kunnen uitzingen.
Die 8 uur is zeker als je 'm op batterijbesparing zet? Op mijn 1-jarige oude Acer-laptop (met gebreken) met 6-cells-accu houdt deze het in normale stand maximaal 3-4 uur vol.
Die 8 uur is zeker als je 'm op batterijbesparing zet? Op mijn 1-jarige oude Acer-laptop (met gebreken) met 6-cells-accu houdt deze het in normale stand maximaal 3-4 uur vol.
Mijn 1810TZ (vrijwel dezelfde hardware) haalt met gewoon surfen via wifi echt 8 uur. En natuurlijk wordt er zoveel mogelijk energie bespaard: waarom zou je je processor op volle snelheid laten draaien bij surfen?

De prijs valt me wel een beetje tegen. Hij heeft vrijwel dezelfde hardware als de 1810TZ (alleen 1 GB ram meer en een grotere harde schijf), en de prijs vliegt meteen 50% omhoog door de tabletfunctie (€425 vs €650).

[Reactie gewijzigd door Gizz op 20 mei 2010 10:40]

We hebben het hier wel over adviesprijzen, dus het zou me niet verbazen als hij 100 euro lager uitvalt.
De prijzen staan in de pricewatch: 652 euro is de goedkoopste...
8 uur haalt ie zeker, heb hier een timeline 3810TG en die haalt zelfs rond de 9uur, en verder als je ElCheapo gaat met klaptops kun je het ook wel verwachten he?? kijk naar de betere producten van acer (timeline onderandere) en die gaan wel goed mee. en je kan ervaringen van 4 jaar geleden niet gebruiken als argument op een product dat nu uitkomt. das t zelfde als zeggen dat het 4 jaar geleden hard waaide en t nu dus ook nog wel hard waait 8)7
We spreken natuurlijk wel over een ULV-processor, en een scherm met LED-backlit. Niet een gewone laptop, maar bvb de timeline's die hier staan en verkocht zijn, hielden het toch echt 7-8 uur uit bij relatief normaal gebruik (geen films) en er is er nog geen teruggekomen met defecten (vingers kruisen).

Ik ga niet zeggen dat Acer het toonbeeld van realibiliteit is, maar hun "betere" producten vind ik van iets betere kwaliteit, laat ons zeggen, zoals het hoort.
Ik vraag me af of dit wel een echte LED is. Bij alle advertenties is het gewoon een LED LCD
Euh, de enige LED-schermen die ik ken zijn die supergrote schermen die je bij sportmanifestaties ziet... Een LED-scherm is natuurlijk een LED-backlit scherm (zoals ik ook duidelijk in mijn respons gezegd heb) dus met een LCD-scherm, waarbij de cold-cathode-lampen vervangen zijn door led-lampjes. Dus TFT-scherm met een LED-achtergrondsverlichting...

Linkjes toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Kerberos84 op 20 mei 2010 12:50]

Alle LED schermen, zijn LED LCD schermen, wat bedoel je?

Edit:
(en dan bedoel ik natuurlijk in de context van computerschermen... )

[Reactie gewijzigd door SkyFlyer op 20 mei 2010 13:58]

Als ze nou eens een fatsoenlijke IGP in die dingen deden zou ik echt zwaar overwegen eentje te kopen. Die Intel's zijn gewoon veel te zwak (en te onzuinig per prestaties) om de plaatsing ervan de rechtvaardigen -.-
Waarom is deze veel te zwak?
Ik heb de 1810tz (zelfde specs, kleinere HD, 2GB ram) en ik kan er alles op doen wat ik wil, zeer vlot zelfs. Als je een gamelaptop wilt is elke IGP te zwak. Voor een ultraportable is deze meer dan goed genoeg. En hoe kun je nu zeggen dat deze niet zuinig is als er toch zo'n batterijduur mee te verkijgen is?!
De 4500MHD doet volledige H.264 decoding in hardware tm BluRay bitrates, dat is geen zwakke IGP te noemen. De tijden van de GMA950 zijn echt wel voorbij daar.

Voor games blijft het waardeloos natuurlijk, maar wie koopt er nou een ultraportable voor Crysis?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 mei 2010 10:56]

Ik heb deze notebook al zo'n 3 weken in m'n bezit en heb al wat gebruikerservaringen te melden :)

Ik wlde aanvankelijk de voorganger (1820PTZ) kopen maar die was na 2 maand pre-order in België ineens "end-of-life". Een maand geleden bleek de opvolger in stock te zijn (1825PTZ) maar op geen enkele Acer website was dit model toen al te vinden.

Meteen eentje besteld en alles beschouwd nog geen spijt van gehad !

De portable vind ik persoonlijk redelijk zwaar (had 'm lichter verwacht) maar gezien dat capacitief scherm is dat gewicht wel te begrijpen.

Het draaimechanisme is zoals bij elke convertible tablet redelijk stevig en betrouwbaar. Wat je wel hebt is dat het scherm dikwijls net niet horizontaal staat bij 'portable-gebruik' omdat het steunpunt in het midden zit. Voor sommige gebruikers kan dat storend zijn.

De batterij houdt het zoals al gemeld door enkele 1810 bezitters behoorlijk lang uit. Da's aangenaam als je onderweg bent of als je portable altijd los in de leefkamer rondslingert om tussendoor te gebruiken om wat op te zoeken (waarvoor ik 'm zelf ook voornamelijk gebruik)

Het pennetje (stylus) is inderdaad NIET meegeleverd (als het al bestaat). Dit vond ik persoonlijk een grote teleurstelling want ik had niet stil gestaan bij het feit dat het schem capacitief is. ik wilde 'm eigenlijk ook als notitie blok gebruiken en dat kan nu dus niet. Blijkbaar zijn er ondertussen wel pennetjes die magnetisch werken en dus capacitieve schermen ondersteunen. Daar ga ik nu naar op zoek.

De portable sleeve die op sommige 'unboxing' video's in de doos meegeleverd is stak niet in de mijne (azerty Belgium model voor Belgische markt). Weer een kleine teleurstelling want da's toch weer een extra kost.

Al bij al zoals ik al zei een leuke aankoop waar ik nog jaren plezier aan ga beleven. Vooral de voorgeïnstalleerde Microsoft Virtual Earth 3D in combinatie met de Touch Pack is geweldig leuk !!!
Dank voor deze mini-review! :-)

Meer informatie over de 1825PTZ (en voorganger 1820PTZ en alternatieven) in deze thread:
http://forum.notebookrevi...10-tablets-thread-83.html
Vanaf pagina 83 enkele unboxings en video-reviews te vinden.

RE: "Het pennetje (stylus) is inderdaad NIET meegeleverd (als het al bestaat)."
Idd. Erg vreemd dat tweakers.net dit meldt. Ook Amazon.de toont/toonde de pen in de foto's van de productpagina. (Zie ook reviews aldaar).
RE: "Blijkbaar zijn er ondertussen wel pennetjes die magnetisch werken en dus capacitieve schermen ondersteunen. Daar ga ik nu naar op zoek."

Vandaag gevonden: een handige doe-het-zelf video om zo'n pen voor een capacitve scherm zelf te maken:
http://www.youtube.com/watch?v=4YE8rGuLCtU

Het werkt overigens niet met magnetisme, maar met geleiding, zoals je in het filmpje ziet.

[Reactie gewijzigd door UnderClock op 21 mei 2010 11:54]

Het 11,6" grote, draaibare led-scherm
Je kunt het scherm zo draaien en inklappen dat je een tablet krijgt.

Ik vind 't een erg mooi ding en het staat hoog op m'n verlanglijstje! 8 uur op de accu is ook lekker lang.

EDIT: Dat was @PaulBloem

[Reactie gewijzigd door lennartje op 20 mei 2010 10:32]

Inderdaad een leuk ding, alleen jammer dat je voor de prestatie niet alleen meer betaalt dan de asus t91mt maar dat hij ook gelijk bijna 2 keer zo zwaar is.
Ik ben wel benieuwd of ze er dan een stylus voor een capacitive scherm bij zit, of dat er naast de capacitive multitouch ook een active digitizer in zit. Dat laatste zou wel ideaal zijn om notities te maken, is ook wat de hp slate eigenlijk zou krijgen.
Nee, hij heeft geen digitizer en er wordt ook geen pen bijgeleverd. Dit is een fout in het artikel. Op foto's wordt soms de 1820 afgebeeld, die een resistief scherm had, daar zat een ouderwetse " domme" stylus bij...
Zou helemaal top zijn als je het scherm daadwerkelijk kon draaien. Dit kan ik namelijk niet uit de tekst halen. dan heb je gewoon een sterke tablet qua performance.

Never mind... zie hier voor mooie picture van het draaien.
http://www.netbookreviews.net/acer/aspire-1825pt-1825ptz/

Dus een leuk tablet alternatief!

[Reactie gewijzigd door PaulBloem op 20 mei 2010 10:30]

Er staat wel 2/3 keer in de tekst dat Acer een ultraportable met draaibaar touchscreen uitbrengt. Zowel in de titel als in de inleiding. Waar haal je dan uit dat ie niet draaibaar is? ;)
De resolutie bedraagt 1366x768 pixels en het scherm draait automatisch mee als de laptop wordt gekanteld.

Dacht even dat ze bovenstaande met draaibaar bedoelde...
Ik zeg ook niet dat het een hele slimme opmerking van me was :)
Een notebook met draaibaar touchscreen - dat noemen we toch al jaren een Tablet PC?
Het 11,6" grote, draaibare led-scherm met multitouchondersteuning is capacitief, maar kan tevens met de bijgeleverde pen worden bediend.
nochtans in de tekst
en is inderdaad een stevige tablet
Mooi dingetje.
En het draaien ben ik zelf erg fan van.
Ideaal om mensen iets te laten zien zonder de hele laptop een zwieper te geven :)
Alleen de webcam is magertjes
Voor deze prijs vind ik hem zelf niet eens zo verkeerd.

Wel degelijk een kandidaat voor eht vervangen van mijn oude acer.
Die is nu 5 jaar oud en de scharnieren zijn door gescheurd, dus het scherm valt er af.
Zie dit niet echt iets van Acer maar de leeftijd :)

[Reactie gewijzigd door 238498 op 20 mei 2010 10:40]

Ben wel benieuwd naar de kijkhoek. Heb al een paar van dergelijke laptops gezien waar je het scherm wel heel exact naar de klant toe moest draaien, omdat anders de kijkhoek al te groot werd.
Voor wie geïnteresseerd is in deze Acer is het goed om te weten dat Acer ook een vrijwel identiek apparaat produceert en in NL verkoopt onder de merknaam Packard Bell. Maar dan wel voor een lagere prijs. :)
Deze http://tweakers.net/price...tterfly-touch-eu-351.html
En die Packard Bell lijkt wel een stylus te hebben: zie linker afbeelding (deze laptop staat nog niet op de Nederlandse website.)

[Reactie gewijzigd door JanJeen op 20 mei 2010 22:30]

Jammer dat het een Acer is, want de specs en de prijs liggen naar mijn idee goed in verhouding. Het lijkt me een lekker portable apparaat en dat draaibare touchscreen maakt het voor mij echt een leuk dingetje. Heb alleen zulke slechte ervaringen met Acer dat ik er niet meer aan begin.
Ziet er goed uit en hier is zeker een markt voor, De prijs is ook niet verkeerd, voor wat je van zo'n product mag verwachten. Ik kijk uit naar de eerste reviews :D

Alleen jammer van de camera, had hier minstens wat meer megapixels verwacht..
Het ziet er gelijk zo kwetsbaar uit, een scherm dat met maar een klein stukje aan de rest van het systeem vast zit.